Uznania dostawy konstrukcji stalowej dokonywanej przez A. Sp. z o.o. na rzecz B. S.A. za odpłatną dostawę krajową, podlegającą opodatkowaniu podatkiem... - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.369.2024.2.GK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.369.2024.2.GK

Temat interpretacji

Uznania dostawy konstrukcji stalowej dokonywanej przez A. Sp. z o.o. na rzecz B. S.A. za odpłatną dostawę krajową, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT oraz prawa do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach wystawionych z tytułu dostawy towarów dokonywanej przez A. Sp. z o.o. na rzecz B. S.A.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

11 lipca 2024 r. wpłynął za pośrednictwem platformy ePUAP Państwa wniosek wspólny z 28 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie uznania dostawy konstrukcji stalowej dokonywanej przez A. Sp. z o.o. na rzecz B. S.A. za odpłatną dostawę krajową, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT oraz prawa do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach wystawionych z tytułu dostawy towarów dokonywanej przez A. Sp. z o.o. na rzecz B. S.A. Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem przesłanym za pośrednictwem ePUAP 10 września 2024 r. (wpływ 10 września 2024 r.). Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem wspólnym

1.Zainteresowana będąca stroną postępowania:

B. S.A.

(…)

2.Zainteresowana niebędąca stroną postępowania:

A. Sp. z o.o.

(…)

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

B. S.A. (dalej: „Wnioskodawca”) oraz A. Sp. z o.o. (dalej: „Podmiot zainteresowany”) zawarły dnia (…) 2023 r. umowę o wykonanie konstrukcji (dalej: „Umowa”).

Zgodnie z zapisami Umowy (par. 1):

  • jej przedmiotem jest wykonanie przez Podmiot zainteresowany konstrukcji stalowej w ramach modernizacji (…) w (…) (dalej: „Inwestycja”) w szczegółowym zakresie określonym w Załączniku nr 1 do Umowy, zgodnie z projektem warsztatowym przekazanym Podmiotowi zainteresowanemu przez Wnioskodawcę,
  • miejscem realizacji prac będzie teren wytwórni Podmiotu zainteresowanego, która to wytwórnia jest położona na terytorium Polski (w (…)),
  • odbiór konstrukcji stalowej przez Zamawiającego ma miejsce na terytorium wytwórni w (...), co potwierdza protokół odbioru między stronami Umowy,
  • transport z wytwórni na miejsce realizacji Inwestycji jest po stronie Zamawiającego.

Zgodnie z par. 3 ust. 1 Umowy strony wstępnie ustaliły wynagrodzenie określone w kwocie netto, przy czym par. 3 ust. 1 zawiera również zapis, zgodnie z którym „(podatek VAT zgodnie z przepisami obowiązującymi w dniu wystawienia faktury.)” (dalej: „Wynagrodzenie”).

Wykonawca oświadczył w Umowie, że Przedmiot Umowy stanowi usługę objętą Załącznikiem Nr 15 do Ustawy o podatku od towarów i usług oraz zobowiązuje się zamieszczać na każdej fakturze klauzulę „mechanizm podzielonej płatności”.

Zgodnie z par. 3 Umowy faktury należy wystawić na następujące dane: B. S.A., (…).

Przy czym zgodnie z par. 3 ust. 1 Umowy zmiana danych, o których mowa w niniejszym ustępie nie wymaga zmiany Umowy.

Ponadto zapisy Umowy (par. 3 ust. 12) przewidywały:

  • płatność w zakresie zaliczki w wysokości 30% wartości Wynagrodzenia dla zakresu podstawowego wskazanego w par. 3 ust. 1 Umowy, płatnej w terminie 14 dni od dnia dostarczenia do siedziby Wnioskodawcy prawidłowo wystawionej faktury VAT,
  • rozliczenie zaliczki w sposób proporcjonalny z faktur przejściowych wystawionych przez Wykonawcę, aż do czasu uzyskania 30% wartości wynagrodzenia umownego.

W dniu (…) 2023 r. Podmiot zainteresowany wystawił i doręczył Wnioskodawcy fakturę zaliczkową o nr 1. Faktura opiewała na kwotę netto oraz kwotę VAT wyliczoną według stawki VAT 23%. Na fakturze o nr 1 został wskazany polski nr rejestracji VAT Wnioskodawcy.

W dniu (…) 2023 r. Wnioskodawca zapłacił całość kwoty brutto wynikającej z faktury nr 1 w całości tj. zarówno kwotę brutto, jaki i kwotę VAT. Płatność nastąpiła przy zastosowaniu mechanizmu podzielonej płatności.

Ponadto, Wnioskodawca dokonał odliczenia VAT naliczonego z faktury nr 1 w całości.

W dniu (…) 2024 r. Podmiot zainteresowany wystawił i doręczył Wnioskodawcy fakturę dokumentującą część dostaw objętych Umową o nr 2. Faktura o nr 2 również opiewała na kwotę netto oraz kwotę VAT obliczoną według stawki VAT 23%. Na fakturze o nr 2 został wskazany polski nr rejestracji VAT Wnioskodawcy.

Z uwagi na fakt, że zgodnie z Umową, Wnioskodawca był odpowiedzialny za transport wyprodukowanych przez Podmiot zainteresowany elementów konstrukcji z wytwórni na miejsce realizacji Inwestycji, transport ten został zamówiony przez Wnioskodawcę w zewnętrznej firmie transportowej.

Wykonanie transportu bezpośrednio z wytwórni na miejsce realizacji Inwestycji zostało potwierdzone dokumentami CMR przekazanymi przez firmę transportową. Zgodnie z treścią tych dokumentów:

  • jako Nadawca wskazany został A. Sp. z o.o., adres: (…);
  • jako Odbiorca wskazany został B. S.A., adres: (…);
  • Miejsce przeznaczenia: (...), Sweden;
  • Miejsce załadunku: (…), Poland.
  • Na dokumentach CMR znajdowały się również pieczątka i nieczytelny podpis przedstawiciela Wnioskodawcy oraz pieczątka Podmiotu zainteresowanego i nieczytelny podpis.

Takie samie dane w zakresie Nadawcy (Sender), Odbiorcy (Receiver), pieczątka i nieczytelny podpis przedstawiciela Wnioskodawcy, a także pieczątka Podmiotu zainteresowanego i nieczytelny podpis zawierał również dokumenty „Packing List” wystawiony przez Podmiot zainteresowany, załączonych do dokumentów CMR.

Ponadto, Wnioskodawca jest zarejestrowany w Szwecji dla potrzeb podatku VAT pod nr (…). Rejestracja ta jest skuteczna od (…) 2019 r.

Z uwagi na powyższe okoliczności Wnioskodawca podjął wątpliwość, czy opisane powyżej dostawy towarów powinny zostać potraktowane jako dostawa krajowa opodatkowana polskim VAT, obliczonym według stawki VAT 23%, czy też powinna zostać potraktowana jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) opodatkowana VAT według stawki VAT 0%.

Ostatecznie Wnioskodawca uznał, że:

  • przedmiotowe dostawy towarów powinny zostać uznane za WDT opodatkowane VAT według stawki VAT 0%,
  • wystawiona przez Podmiot zainteresowany faktura o nr 2, jak i wcześniejsza faktura zaliczkowa nr 1 powinny zostać skorygowane,

- i z taką prośbą zwrócił się do Podmiotu zainteresowanego, przekazując temu podmiotowi informacje w zakresie swojego nr rejestracji dla potrzeb VAT w Szwecji oraz skany opisanych powyżej dokumentów CMR.

W dniu (…) 2024 r. Wnioskodawca zapłacił kwotę netto wynikającej z faktury nr 3w całości i nie dokonał płatności równowartości kwoty VAT.

Ponadto, Wnioskodawca nie dokonał odliczenia VAT naliczonego z faktury nr 2.

Podmiot zainteresowany uznał, że transakcja została prawidłowo opodatkowana podatkiem VAT według stawki VAT 23% i odmówił korekty faktur, uznając, że zgodnie z Umową:

  • dla potrzeb przedmiotowych dostaw w Umowie wskazano wyłącznie polski nr rejestracji dla potrzeb VAT Wnioskodawcy,
  • w dniu wystawiana faktur o nr 2 i nr 1 Podmiot zainteresowany nie miał wiedzy o okoliczności rejestracji Wnioskodawcy dla potrzeb podatku VAT w Szwecji i nie znał tego nr, oraz
  • do samej dostawy doszło na terytorium Polski, tj. na terenie wytwórni.

Ponadto, Podmiot zainteresowany wystawił i doręczył Wnioskodawcy faktury o numerach 3 oraz 4, dokumentujące kolejne częściowe dostawy objęte Umową.

Faktury o numerach 3 oraz 4 również opiewały na kwotę netto oraz kwotę VAT obliczoną według stawki VAT 23%. Na fakturach o numerach 3 oraz 4 został wskazany polski nr rejestracji VAT Wnioskodawcy.

Również w tym przypadku, zgodnie z Umową, Wnioskodawca był odpowiedzialny za transport wyprodukowanych przez Podmiot zainteresowany elementów konstrukcji z wytwórni na miejsce realizacji Inwestycji. Transport ten został zamówiony przez Wnioskodawcę w zewnętrznej firmie transportowej.

Wykonanie transportu bezpośrednio z wytwórni na miejsce realizacji Inwestycji zostało potwierdzone dokumentami CMR przekazanymi przez firmę transportową. Zgodnie z treścią tych dokumentów:

  • jako Nadawca wskazany został B. S.A., adres: (…);
  • jako Odbiorca wskazany został B. S.A., adres: (…), (...), Sweden;
  • Miejsce przeznaczenia: (...), Sweden;
  • Miejsce załadunku: (…), Poland.
  • Na dokumentach CMR znajdowały się również pieczątka i nieczytelny podpis przedstawiciela Wnioskodawcy oraz nieczytelny podpis nadawcy (w niektórych przypadkach pieczątka Podmiotu zainteresowanego).

Na załączonych do dokumentów CMR dokumencie wystawionym przez Podmiot zainteresowany „Packing List” zostały zamieszczone następujące dane:

  • jako Sender (Nadawca) wskazany został A. Sp. z o.o., adres: (…);
  • jako Receiver (Odbiorca) wskazany został B. S.A., adres: (…);
  • pieczątka i nieczytelny podpis przedstawiciela Wnioskodawcy oraz pieczątka Podmiotu zainteresowanego i nieczytelny podpis.

Wnioskodawca nie dokonał odliczenia VAT naliczonego z faktur o numerach FA 3 oraz FA 4.

Podmiot zainteresowany jest czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym dla potrzeb polskiego podatku VAT pod nr (...).

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym dla potrzeb polskiego podatku VAT pod nr (...).

Nabycia dokonywane przez Wnioskodawcę od Podmiotu zainteresowanego będące przedmiotem niniejszego Wniosku są wyłącznie związane z czynnościami dającymi Wnioskodawcy w pełni prawo do odliczenia naliczonego VAT.

W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na zadane pytania, udzielili Państwo następujących odpowiedzi:

1.Czy w transakcji będącej przedmiotem wniosku, biorą udział trzy podmioty, gdzie towar jest transportowany bezpośrednio od wykonawcy A. Sp. z o.o. do trzeciego/ ostatecznego odbiorcy (znanego nabywcy) ze Szwecji?

Odpowiedź: Transakcja będące przedmiotem wniosku jest zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a A. Sp. z o.o. i mocą tej transakcji dokonuje się dostawa krajowa. Niezależną i odrębną transakcją jest transakcja pomiędzy Wnioskodawcą a Nabywcę ze Szwecji, której przedmiotem jest m.in. dostarczenie konstrukcji stalowej na teren Szwecji przez Wnioskodawcę. Po odbiorze przez Wnioskodawcę od A. Sp. z o.o. i załadunku na transport zlecany przez Wnioskodawcę, towar jest transportowany bezpośrednio z terenu zakładu wykonawcy A. Sp. z o.o. do trzeciego/ostatecznego Nabywcy (znanego nabywcy) ze Szwecji. Wnioskodawca w ramach transakcji z Nabywcą ze Szwecji nie tylko dostarcza towar na terytorium Szwecji, ale też jest on tam montowany/wbudowywany w budowle (...). Szersze wyjaśnienia na temat charakteru oraz przebiegu transakcji zostały zamieszczone poniżej w ramach odpowiedzi na Państwa pozostałe pytania.

2.Czy jesteście Państwo zarejestrowani do transakcji wewnątrzwspólnotowej VAT UE? Jeśli tak to od kiedy, w jakim państwie i jakim numerem VAT UE posłużyliście się Państwo w odniesieniu do dostawy towaru do Nabywcy ze Szwecji?

Odpowiedź: Wnioskodawca jest zarejestrowany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych VAT UE w Polsce (PL (...)), Szwecji ((…)), Niemczech ((…)) i na Litwie ((…)).

Przy czym, jak zostało to już wcześniej wskazane, transakcja pomiędzy Wnioskodawcą a Nabywcą ze Szwecji nie jest wyłącznie dostawą towaru ale obejmuje również jego montaż/wbudowywanie w budowle (...). Z uwagi na powyższe Spółka posłużyła się przy tej transakcji Szwedzkim nr rejestracji dla potrzeb podatku VAT, tj. nr (…), który w przypadku Szwecji jest tożsamy z numerem rejestracji dla potrzeb VAT UE.

Rejestracja dla potrzeb VAT UE w Szwecji mała miejsce w (…) 2019 r.

Rejestracja dla potrzeb VAT UE w Polsce i w Niemczech miała miejsce przed podpisaniem umowy z A. Sp. z o.o.

Rejestracja dla potrzeb VAT UE na Litwie miała miejsce (…) 2024 r.

3.Czy Spółka A. Sp. z o.o. jest podatnikiem zarejestrowanym do transakcji wewnątrzwspólnotowych w Polsce, który posługuje się ważnym i aktywnym numerem VAT UE w transakcjach z Państwa Spółką?

Odpowiedź: Tak A. Sp. z o.o. jest zarejestrowanym podatnikiem VAT UE w Polsce.

Wystawiając faktury dokumentujące dostawy będące przedmiotem niniejszego wniosku A. Sp. z o.o. nie posłużyła się tym nr VAT UE ale wyłącznie nr NIP tj. bez prefixu PL.

4.Czy Nabywca ze Szwecji jest podatnikiem zarejestrowanym do transakcji wewnątrzwspólnotowych, który posługuje się ważnym i aktywnym numerem VAT UE w transakcjach z Państwem?

Odpowiedź: Tak nabywca w Szwecji jest podatnikiem zarejestrowanym do transakcji wewnątrzwspólnotowych i posługuje się ważnym i aktywnym numerem VAT UE w transakcjach z Wnioskodawcą.

5.Czy wywóz towarów następuje w ramach transportu o nieprzerwanym charakterze, tj. od momentu rozpoczęcia transportu z warsztatu Spółki A. Sp. z o.o. do chwili wywozu tego towaru do (...) nie występują przerwy niezwiązane bezpośrednio z organizacją transportu do miejsca docelowego?

Odpowiedź: Transport jest realizowany przez Wnioskodawcę z racji wiążącej go z Nabywcą transakcji. Dostawa przez A. Sp. z o.o. (transakcja objęta przedmiotem wniosku) kończy się na terenie zakładu A. Sp. z o.o. Transport wykonywany przez Wnioskodawcę ma nieprzerwany charakter, tj. od momentu rozpoczęcia transportu z warsztatu Spółki A. Sp. z o.o. do chwili wywozu tego towaru do (...) nie występują przerwy niezwiązane bezpośrednio z organizacją transportu do miejsca docelowego.

6.Kiedy i gdzie następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel na Nabywcę ze Szwecji?

Odpowiedź: Prawo własności z transakcji objętej wnioskiem przechodzi z A. Sp. z o.o. na Wnioskodawcę wraz z dostawą dokonaną na terytorium kraju. Do przeniesienia prawa własności towarów przez Wnioskodawcę do Nabywcy ze Szwecji dojdzie na terytorium Szwecji, po zamontowaniu/wbudowaniu konstrukcji na budowie w (...).

7.Czy zawarta jest/będzie umowa z Nabywcą ze Szwecji? Czy przedmiotem umowy pomiędzy Państwem a Nabywcą ze Szwecji, jest/będzie wyprodukowanie i sprzedaż konstrukcji stalowej (pod konkretne zamówienie i indywidualne parametry)? Czy dokonujecie Państwo również montażu konstrukcji stalowych na rzecz Nabywcy ze Szwecji? Czy w ramach zawartej umowy zobowiązani Państwo jesteście do przewiezienia i zamontowania wykonanej konstrukcji stalowej? Czy usługa montażu jest objęta umową na wyprodukowanie i sprzedaż konstrukcji stalowej? - prosimy opisać okoliczności zdarzenia.

Odpowiedź: Jest zawarta umowa Wnioskodawcy z Nabywcą ze Szwecji i jej przedmiotem jest wyprodukowanie, sprzedaż konstrukcji stalowej pod konkretne zamówienie i parametry. W ramach zawartej umowy Wnioskodawca jest zobowiązany do przewiezienia i zamontowania/ wbudowania wykonanej konstrukcji stalowej. Usługa montażu/wbudowania jest objęta umową na wyprodukowanie i sprzedaż konstrukcji stalowej (w ramach wybranej przez Nabywcę ze Szwecji opcji).

8.Czy w opisanym zdarzeniu A. Sp. z o.o. dokonuje dostawy konstrukcji stalowej na Państwa rzecz a następnie dokonujecie Państwo odsprzedaży tej konstrukcji stalowej na rzecz Nabywcy ze Szwecji, przy czym dokonujecie Państwo transportu konstrukcji stalowej do (...) bezpośrednio z warsztatu Spółki A. Sp. z o.o. do Nabywcy ze Szwecji, czy raczej przewozicie Państwo towar i dopiero po jego montażu dokonujecie sprzedaży konstrukcji stalowej na rzecz Nabywcy ze Szwecji? - prosimy opisać okoliczności zdarzenia.

Odpowiedź: Ciąg zdarzeń związanych z dostawą konstrukcji jest następujący:

A. Sp. z o.o. dokonuje dostawy konstrukcji stalowej na rzecz Wnioskodawcy na warunkach EXW (przedstawienie do odbioru na zakładzie).

Następnie konstrukcja jest transportowana na zlecenie Wnioskodawcy bezpośrednio z warsztatu A. Sp. z o.o. na teren budowy do (...). Nie dochodzi do formalnego przekazania konstrukcji Nabywcy ze Szwecji.

Następnie w ramach wykonania jednej umowy z Nabywcą ze Szwecji następuje montaż/wbudowanie konstrukcji do budynku (...) na budowie w (...).

9.Jeśli konstrukcje stalowe wymagają montażu i wykonujecie je Państwo lub podmiot trzeci na Państwa rzecz to czy czynności montażu/instalacji są prostymi czynnościami umożliwiającymi funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem? Czy ww. czynności wymagają specjalistycznej wiedzy i doświadczenia znanych przede wszystkich Państwa Spółce? Czy bez Państwa wsparcia (bez specjalistycznej wiedzy i bez umiejętności) przyszły montaż byłby niemożliwy?

Odpowiedź: Konstrukcje stalowe docelowo mają zostać zamontowane/wbudowane do budowli (...) i montażu/wbudowania tego dokonuje Wnioskodawca i przy wsparciu podmiotów trzecich działających na rzecz Wnioskodawcy (bez udziału A. Sp. z o.o.).

Czynności montażu/instalacji nie są prostymi czynnościami umożliwiającymi funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem i wymagają specjalistycznej wiedzy i doświadczenia znanych przede wszystkich Wnioskodawcy. Bez wsparcia Wnioskodawcy oraz bez specjalistycznej wiedzy i bez umiejętności posiadanych przez Wnioskodawcę przyszły montaż/wbudowanie byłby niemożliwy.

Pytania

1.Czy w opisanym powyżej stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) dostawy konstrukcji stalowej dokonywane przez Podmiot zainteresowany na rzecz Wnioskodawcy stanowią odpłatne dostawy krajowe i jako takie podlegają (podlegać będą) opodatkowaniu VAT według stawki VAT właściwej dla dostawy towarów będącej przedmiotem dostawy?

2.Czy w opisanym powyżej stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia VAT, obliczonego według stawki VAT 23% i wykazanego na fakturach wystawionych z tytułu dostawy towarów dokonywanych przez Podmiot zainteresowany na rzecz Wnioskodawcy?

Stanowisko Zainteresowanych

Ad 1 W opisanym powyżej stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) dostawy konstrukcji stalowej dokonywane przez Podmiot zainteresowany na rzecz Wnioskodawcy stanowią odpłatne dostawy krajowe i jako takie podlegają (podlegać będą) opodatkowaniu VAT według stawki VAT właściwej dla dostawy towarów będącej ich przedmiotem.

Ad 2 W opisanym powyżej stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia VAT, obliczonego według stawki VAT 23% i wykazanego na fakturach wystawionych z tytułu dostawy towarów dokonywanych przez Podmiot zainteresowany na rzecz Wnioskodawcy.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Uzasadnienie do pytania nr 1

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu VAT podlegają:

1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.eksport towarów;

3.import towarów na terytorium kraju;

4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.wewnątrzwspólnotową dostawa towarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT: „Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel [...]”.

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT: „Miejscem dostawy towarów jest w przypadku:

1)towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy;”

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy o VAT: „Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.”

Na podstawie ust. 2 ww. artykułu: „Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

1)podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

2)osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

3)podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;

4)podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.”

Na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy o VAT: „ Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

1)podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał podatnikowi;

2)podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;

3)podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.”

Zgodnie z wyżej wskazanymi regulacjami, jednym z podstawowych warunków dla zastosowania stawki 0% VAT oraz rozpoznania WDT, jest dokonanie dostawy na rzecz nabywcy posiadającego ważny numer identyfikacji dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, który to numer został podany podatnikowi przez nabywcę.

Odwołując się zatem do wykładni językowej przepisów ustawy o VAT, która to wykładnia ma pierwszeństwo w interpretacji przepisów prawa podatkowego, a contrario stwierdzić należy, iż w sytuacji, w której dostawca (w tym przypadku Podmiot zainteresowany) nie będzie posiadał wiedzy o zagranicznym numerze NIP nabywcy (Wnioskodawcy), tj. numer ten nie zostanie mu podany, transakcji między tymi podmiotami nie można uznać za WDT.

Odwołując powyższe do zaprezentowanego stanu faktycznego, nie ulega wątpliwości, iż taka sytuacja nastąpiła. Zgodnie z postanowieniami Umowy łączącymi obydwie strony (Wnioskodawcę i Podmiot zainteresowany), faktury należy wystawić na następujące dane: B. S.A., (…), NIP: (...).

W tym zakresie, Umowa nie wskazuje zatem zagranicznego NIPu nabywcy, a NIP polski. Zagraniczny NIP nie został zatem podany dostawcy, tak, aby dostawca ten mógł zidentyfikować/zweryfikować, ewentualną konieczność rozpoznania WDT.

Ponadto, treść postanowień w zakresie rozliczeń łączącej strony Umowy, sugerowała na krajowy charakter dostaw między stronami (wskazany powyżej polski nr NIP, odwołanie do stosowania mechanizmu podzielonej płatności, czy stosowania właściwej stawki VAT).

W związku z powyższym, naturalną konsekwencją wskazanego sposobu uregulowania rozliczeń między stronami, a także brakiem poinformowania dostawcy, o fakcie posiadania i konieczności zastosowania zagranicznego nr NIP nabywcy, było uznanie, iż dostawa ma charakter krajowy. W szczególności, iż towary (konstrukcje stalowe) będące przedmiotem Umowy zostały odbierane przez nabywcę na terytorium wytwórni w (...), co potwierdza protokół odbioru między stronami Umowy.

W tym zakresie wskazać należy, iż zgodnie z przepisami ustawy o VAT, istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Wnioskodawca (nabywca) zgodnie z postanowieniami Umownymi, uzyskał bowiem wskazane władztwo nad towarami, już w momencie pozostawienia ich do dyspozycji na terytorium wytwórni w (...). Odbiór tych towarów z wytwórni, uznać należy zatem za moment, w którym władztwo zostało przekazane, a zatem doszło do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel na nabywcę. Dostawca nie był w tym zakresie zobowiązany do dokonania jakichkolwiek innych czynności związanych z dostawą towarów do Szwecji.

W konsekwencji, skoro wskazana wytwórnia znajduje się w (...), tj. w Polsce, i to na terenie tejże wytwórni przeniesione zostało ww. prawo (jeszcze przed ich późniejszym transportem przez nabywcę), uznać należy, iż analizowaną transakcje rozpoznawać należy jako krajową dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Wskazany sposób rozliczeń, pozostaje przy tym zgodny z intencją stron wyrażoną w Umowie oraz przyjętymi uzgodnieniami.

Podsumowując powyższą analizę, stwierdzić należy, iż:

  • ryzyka związane z dostarczanymi towarami przenoszone były przez dostawcę na nabywcę jeszcze na terytorium Polski, wobec czego
  • przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel nastąpiło na terytorium Polski,
  • nabywca nie podał dostawcy NIPu zagranicznego, co stanowi warunek konieczny dla potencjalnego uznania transakcji za WDT,
  • wskazany sposób rozliczeń uregulowany kompleksowo umownie sugeruje krajowy charakter dostaw dokonywanych między stronami.

W konsekwencji, nie ulega wątpliwości, iż dostawy towarów - konstrukcji stalowej, realizowane przez Podmiot zainteresowany na rzecz Wnioskodawcy powinny być potraktowane jako dostawy realizowane lokalnie (na terytorium kraju) i powinny podlegać opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych (przy zastosowaniu stawki krajowej).

Uzasadnienie do pytania nr 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT: „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.”

A zatem, zgodnie z powyższą regulacją, warunkiem zastosowania prawa do odliczenia VAT naliczonego z wystawionych faktur, jest konieczność wystąpienia związku z działalnością gospodarczą (czynnościami opodatkowanymi) nabywcy.

Wskazać w tym zakresie należy, iż Wnioskodawca (nabywca) jest czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym dla potrzeb polskiego podatku VAT pod nr (...). Nabycia dokonywane przez Wnioskodawcę od Podmiotu zainteresowanego będące przedmiotem niniejszego Wniosku są natomiast wyłącznie związane z czynnościami dającymi Wnioskodawcy w pełni prawo do odliczenia naliczonego VAT.

W konsekwencji, nie ulega wątpliwości, iż analizowane transakcje miały związek z czynnościami opodatkowanymi VAT, spełniając tym samym podstawowy warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Stosownie do ust. 2 wskazanego artykułu: „Kwotę podatku naliczonego stanowi:

1)suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;”

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego oraz obszernie w uzasadnieniu do pytania nr 1 transakcje realizowane przez Podmiot zainteresowany (dostawcę) na rzecz Wnioskodawcy (nabywcę) stanowiły dostawy towarów - konstrukcji stalowej, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

W ramach transakcji doszło bowiem do przeniesienia prawa do rozporządzaniem towarem jak właściciel na terytorium kraju - na terenie wytwórni w (...).

Z tytułu przedmiotowej transakcji, Podmiot zainteresowany wystawił na rzecz Wnioskodawcy faktury VAT wskazujące następujące dane nabywcy: B. S.A., (…), NIP: (...).

Na fakturze widniała także kwota podstawy opodatkowania, stawki VAT oraz kwota podatku. 

W konsekwencji, odwołując się do literalnego brzmienia wyżej przytoczonych regulacji, skoro nabycie zostało dokonane w związku z czynnościami opodatkowanymi, a na fakturach dokumentujących to nabycie towarów wskazany został VAT, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia VAT naliczonego na tych fakturach tj. VAT obliczonego według stawki VAT 23% i wykazanego na fakturach wystawionych z tytułu dostawa towarów dokonywanych przez Podmiot zainteresowany na rzecz Wnioskodawcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku wspólnym jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2) eksport towarów,

3) import towarów na terytorium kraju,

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

Przy tym, w myśl art. 2 pkt 1 i 4 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Co należy rozumieć przez „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” określił Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-320/88. W orzeczeniu tym stwierdza się, że dla uznania danej czynności za opodatkowaną dostawę towarów, nie ma znaczenia to, czy dochodzi do przeniesienia własności według prawa właściwego dla danego kraju. Regulacja ta ma zastosowanie do każdego przeniesienia prawa do rozporządzania towarem na inny podmiot, które to przeniesienie skutkuje tym, że strona ta uzyskuje de facto możliwość korzystania z rzeczy tak jak właściciel, nawet jeżeli nie wiąże się to z przeniesieniem własności. W tym orzeczeniu, odnosząc się do dostawy towarów, Trybunał posłużył się terminem przeniesienia „własności w sensie ekonomicznym”, podkreślając tym samym uniezależnienie opodatkowania od przeniesienia własności towarów. Oznacza to więc, że na gruncie przedmiotowego przepisu kluczowym elementem jest przeniesienie, w istocie rzeczy, praktycznej kontroli nad rzeczą i możliwości dysponowania nią.

Zatem pojęcie „przeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel” dotyczy tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Chodzi przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności, zatem zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawa własności”.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy:

Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Jak stanowi art. 13 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy:

Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

a) podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

b) osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy:

Za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Powołany przepis rozszerza więc pojęcie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na czynności niemające charakteru czynności dwustronnych (pomiędzy dwoma odrębnymi podmiotami), polegające na przemieszczeniu towarów przedsiębiorstwa z Polski do innego kraju Unii Europejskiej, które mają służyć działalności gospodarczej podatnika. W takim przypadku dostawca pełni jednocześnie rolę nabywcy towarów na terytorium innego państwa członkowskiego.

Stosownie zaś do art. 13 ust. 4 pkt 1) ustawy:

Przemieszczenia towarów, o którym mowa w ust. 3, przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz nie uznaje się za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, w przypadku gdy  towary są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, dla których miejscem dostawy zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli towary te są przemieszczane przez tego podatnika dokonującego ich dostawy lub na jego rzecz.

Z powyższego przepisu wynika, że przemieszczenie towarów, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy, nie uznaje się za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, w przypadku, gdy występuje chociażby jedna z przesłanek negatywnych określonych ww. art. 13 ust. 4 ustawy.

Stosownie do art. 13 ust. 6 ustawy:

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7.

Zgodnie z art. 13 ust. 8 ustawy:

Za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów nie uznaje się dostawy towarów, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1, 3, 6, 10 i 18, oraz towarów opodatkowanych według zasad określonych w art. 120 ust. 4 i 5.

Przywołane przepisy wskazują, że jeżeli wywóz towarów następuje w wyniku dokonania transakcji z ustalonym nabywcą, w celu przeniesienia na konkretny podmiot prawa do rozporządzania wywożonym towarem jak właściciel, zachodzi wówczas transakcja wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT). Warunkiem rozpoznania danej dostawy towarów (której towarzyszy przemieszczenie z Polski do innego kraju członkowskiego), jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów jest dokonanie jej na rzecz podmiotu zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

W myśl art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz - miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.

Stosownie do art. 22 ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są wysyłane lub transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, wysyłkę lub transport przyporządkowuje się wyłącznie jednej dostawie.

Zatem, kiedy ten sam towar jest przedmiotem kolejnych dostaw, lecz faktycznie jest przemieszczany od pierwszego dostawcy do finalnego nabywcy, przyjmuje się, że ma miejsce tylko jedna wysyłka (transport). Z uwagi na to, że dokonywane jest tylko jedno przemieszczenie towarów, to tylko jedna dostawa może być uznana za dostawę „ruchomą” towarów, pozostałe zaś są dostawami „nieruchomymi”. Istotną okolicznością dla uznania transakcji za transakcję łańcuchową jest to, że przedmiotem wszystkich dostaw musi być ten sam towar.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca oraz A. Sp. z o.o. zawarły umowę na wykonanie konstrukcji stalowej w ramach modernizacji (…) w (...). Miejscem realizacji prac jest teren wytwórni A. Sp. z o.o., która to wytwórnia jest położona na terytorium Polski (w (...)). Ponadto Wnioskodawca ma zawartą umowę z Nabywcą ze Szwecji i jej przedmiotem jest wyprodukowanie, sprzedaż konstrukcji stalowej pod konkretne zamówienie i parametry. W ramach zawartej umowy Wnioskodawca jest zobowiązany do przewiezienia i zamontowania/ wbudowania wykonanej konstrukcji stalowej. Usługa montażu/wbudowania jest objęta umową na wyprodukowanie i sprzedaż konstrukcji stalowej (w ramach wybranej przez Nabywcę ze Szwecji opcji). Montażu/wbudowania dokonuje Wnioskodawca przy wsparciu podmiotów trzecich działających na rzecz Wnioskodawcy (bez udziału A. Sp. z o.o.). Czynności montażu/instalacji nie są prostymi czynnościami umożliwiającymi funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem i wymagają specjalistycznej wiedzy i doświadczenia znanych przede wszystkich Wnioskodawcy. Bez wsparcia Wnioskodawcy oraz bez specjalistycznej wiedzy i bez umiejętności posiadanych przez Wnioskodawcę przyszły montaż/wbudowanie byłby niemożliwy. Przedmiotowe transakcje pomiędzy Wnioskodawcą a A. Sp. z o.o. oraz pomiędzy Wnioskodawcą a Nabywcą ze Szwecji są transakcjami niezależnymi i odrębnymi od siebie. Dostawa przez A. Sp. z o.o. kończy się na terenie zakładu. To Wnioskodawca zobowiązany jest do odbioru konstrukcji stalowej z terytorium wytwórni w (...), co potwierdza protokół odbioru między stronami Umowy i to on odpowiedzialny jest za transport wyprodukowanych przez A. Sp. z o.o. elementów konstrukcji z wytwórni bezpośrednio na miejsce realizacji do trzeciego/ ostatecznego Nabywcy (znanego Nabywcy) ze Szwecji. Nie dochodzi do formalnego przekazania konstrukcji Nabywcy ze Szwecji. Prawo do rozporządzania towarem jak właściciel z A. Sp. z o.o. na Wnioskodawcę przechodzi wraz z dostawą dokonaną na terytorium kraju. Do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel przez Wnioskodawcę do Nabywcy ze Szwecji dojdzie na terytorium Szwecji, po zamontowaniu/ wbudowaniu konstrukcji na budowie w (...). Zgodnie z par. 3 Umowy faktury należy wystawić na następujące dane: B. S.A., (…), NIP: (...). Wnioskodawca w transakcji z Nabywcą ze Szwecji posłużył się szwedzkim nr rejestracji dla potrzeb podatku VAT.

Wnioskodawca podjął wątpliwość, czy opisane powyżej dostawy towarów dokonane na jego rzecz przez A. Sp. z o.o. powinny zostać potraktowane jako dostawy krajowe opodatkowane polskim podatkiem wg właściwej stawki, czy też powinny zostać potraktowane jako wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów (WDT) opodatkowane według stawki VAT 0%.

W analizowanej sprawie transakcja nie ma cech typowych dla transakcji łańcuchowych. Istotną okolicznością dla uznania transakcji za transakcję łańcuchową jest to, że przedmiotem wszystkich dostaw musi być ten sam towar. W opisanym zdarzeniu pomiędzy A. Sp. z o.o. a Wnioskodawcą dochodzi/będzie dochodzić do dostawy konstrukcji stalowej natomiast transakcja pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem szwedzkim obejmuje jednocześnie sprzedaż i montaż tej konstrukcji co zmienia charakter przedmiotu sprzedaży.

Należy zwrócić uwagę, że w przedmiotowej sprawie wyprodukowana przez A. Sp. z o.o. konstrukcja stalowa została/będzie przemieszczona z kraju na terytorium innego niż Polska kraju UE. Co do zasady każde przemieszczenie towaru poza terytorium Polski jest przemieszczeniem transgranicznym, do którego zastosowanie mają odpowiednie przepisy ustawy o VAT. W sytuacji, gdy przemieszczenie następuje na teren kraju trzeciego mamy do czynienia z eksportem towarów, a gdy przemieszczenie odbywa się pomiędzy krajami UE mamy co do zasady do czynienia z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów. Ustawa o VAT w art. 13 ust. 4 i ust. 8 wymienia przypadki kiedy to wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów nie ma miejsca pomimo transportu towarów poza Polskę. Należy ponadto zwrócić uwagę, że w art. 13 ust. 4 pkt 1 ustawy wymieniony został przypadek, gdy towary są instalowane lub montowane z próbnym uruchomieniem lub bez niego, dla których miejscem dostawy zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli towary te są przemieszczane przez tego podatnika dokonującego ich dostawy lub na jego rzecz. W niniejszej sprawie w odniesieniu do sprzedaży konstrukcji stalowej przez A. Sp. z o.o. na rzecz Wnioskodawcy wyłączenia zawarte w art. 13 ust. 4 i ust. 8 ustawy nie mają zastosowania. Jednakże pomimo tego, w opisanym we wniosku zdarzeniu, nie można także mówić o wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów, dla której zastosowanie mogłaby mieć stawka podatku VAT w wysokości 0%. Wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów dokonanej przez podatnika polskiego odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie tych samych towarów przez podatnika, który co do zasady dla tej transakcji podaje numer identyfikacji podatkowej nadany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju. Stanowi o tym cyt. wcześniej art. 13 ust. 2 pkt 1 ustawy. Posłużenie się dla danej transakcji numerem NIP polskim oznaczać może, że w danej transakcji nabywca działa jako podatnik polski a transakcja ma charakter krajowy.

W analizowanej sprawie pomiędzy A. Sp. z o.o. a Wnioskodawcą dochodzi/będzie dochodzić do sprzedaży towaru w postaci konstrukcji stalowej. Konstrukcja została/będzie wyprodukowana na terenie Polski i w Polsce doszło/będzie dochodzić do jej sprzedaży na rzecz Wnioskodawcy. Zgodnie z umową Wnioskodawca dla tej transakcji występuje jako polski podatnik podatku VAT podając polski numer NIP celem wystawienia przez A. Sp. z o.o. faktur sprzedaży. A zatem w tak opisanych okolicznościach A. Sp. z o.o. nie powinien rozpoznawać tej transakcji jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ze stawką podatku 0% lecz ze stawką właściwą dla dostawy krajowej.

W związku z tym należy zgodzić się z Państwem, że transakcje pomiędzy A. Sp. z o.o. a  Wnioskodawcą, w okolicznościach opisanych we wniosku, stanowią dostawy krajowe opodatkowane stawką właściwą dla tych towarów.

W tym zakresie Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą również określenia czy Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia VAT, obliczonego według stawki VAT 23% wykazanego na fakturach wystawionych z tytułu dostaw towarów dokonywanych przez A. Sp. z o.o. na rzecz Wnioskodawcy.

Odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez A. Sp. z o.o., należy wskazać, że w myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści art. 86 ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Podkreślić należy, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Co więcej, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy:

Podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Uprawnienie wynikające z powyższego przepisu odnosi się do podatników prowadzących działalność gospodarczą na terytorium kraju, którzy dokonują dostaw towarów bądź świadczenia usług opodatkowanych poza terytorium kraju, a zakupy, jakich dokonują, są związane właśnie z tymi czynnościami. Warunkiem do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju jest to, aby - hipotetycznie - w przypadku wykonywania tych samych czynności w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powołany przepis wymaga ponadto, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.

Zauważyć również należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zatem w sytuacji, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w tej fakturze.

Z powyższych przepisów wynika, że czynnemu podatnikowi podatku VAT wykonującemu czynności opodatkowane przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług służących takiej działalności. Polski podatnik co do zasady może odliczyć podatek VAT w dwojaki sposób, tj. na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, w sytuacji gdy zakupy służą czynnościom opodatkowanym na terenie Polski lub na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, gdy zakupy służą czynnościom wykonywanym poza Polską, pod warunkiem, wskazanym w tym przepisie.

Jednocześnie należy wskazać, że z wniosku wynika, że Wnioskodawca na terytorium Szwecji zgodnie zawartą umową z Nabywcą ze Szwecji zobowiązany jest do wyprodukowania, sprzedaży, przewiezienia i zamontowania/wbudowania nabytej od A. Sp. z o.o. konstrukcji stalowej. Konstrukcje stalowe docelowo mają zostać zamontowane/wbudowane do budowli (...) w (...) i montażu/wbudowania dokonuje Wnioskodawca przy wsparciu podmiotów trzecich działających na rzecz Wnioskodawcy. Czynności montażu/instalacji nie są prostymi czynnościami umożlwiającymi funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem i wymagają specjalistycznej wiedzy i doświadczenia znanych przede wszystkim Wnioskodawcy. Bez wsparcia Wnioskodawcy oraz bez specjalistycznej wiedzy i umiejętności posiadanych przez Wnioskodawcę montaż/wbudowanie byłoby niemożliwe. Zatem, w przedmiotowej sprawie, biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności, świadczenie polegające na dostawie i montażu konstrukcji stalowej do budynku (...), można uznać za dostawę z montażem, o której mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy. Oznaczałoby to, że pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem ze Szwecji nie doszłoby do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów a dostawa konstrukcji stalowej wraz z montażem mogłaby być opodatkowana na terytorium Szwecji. Tak stanowi art. 13 ust. 4 pkt 1 ustawy. W takich okolicznościach Wnioskodawcy przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku VAT na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy. Przy czym prawo to przysługuje, Wnioskodawcy gdy będzie w posiadaniu dokumentów, z których wynika związek odliczonego podatku z wykonywanymi poza terytorium kraju czynnościami. Ponadto z wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca dokonywał przemieszczenia towarów własnych, co skutkowałoby koniecznością rozpoznania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy.

Jeżeli jednak z warunków umowy wynikałoby, że Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozpoznania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na terenie Polski, to wówczas zastosowanie znajdzie art. 86 ust. 1 ustawy, ponieważ ta czynność podlegałaby opodatkowaniu na terytorium kraju. Chociaż zarówno art. 86 ust. 1 jak i art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy dają prawo do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem na terytorium Polski towarów i usług to istotne jest czy zakupy te służą czynnościom opodatkowanym w Polsce czy za granicą.

Pomimo odniesienia się we własnym stanowisku tylko do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, a zarazem pominięcia odniesienia się również do art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy to oceniłem Państwa stanowisko jako prawidłowe ze względu na właściwie wywiedziony skutek prawny, zgodnie z którym przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur wystawionych na rzecz Wnioskodawcy z tytułu dostaw towarów dokonywanych przez A. Sp. z o.o.

Tym samym Państwa stanowisko w tym zakresie uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Z uwagi na to, że Nabywca ze Szwecji nie jest podmiotem zainteresowanym, w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej, wydana interpretacja nie rozstrzyga kwestii skutków prawnych dla Nabywcy ze Szwecji. Jednocześnie należy wskazać, że to na podmiotach biorących udział transakcjach ciąży obowiązek prawidłowego rozliczenia podatku VAT.

Dodatkowo informujemy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania, tj. transakcji dokonywanej na rzecz Wnioskodawcy a nie transakcji po niej następującej. W tym zakresie nie zadano bowiem pytania oraz nie zawarto swojego stanowiska. A zatem inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

B. S.A. (Zainteresowany będący stroną postępowania - art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).