Zwolnienie od podatku od towarów i usług świadczonych usług szkoleniowych dla lekarzy weterynarii. - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.470.2024.1.SKJ

www.shutterstock.com

Interpretacja indywidualna z dnia 26 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.470.2024.1.SKJ

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku od towarów i usług świadczonych usług szkoleniowych dla lekarzy weterynarii.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku od towarów i usług świadczonych usług szkoleniowych dla lekarzy weterynarii.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A. Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca, Spółka) organizuje profesjonalne szkolenia dla personelu medycznego na terenie całego kraju. Program szkoleń opracowuje odpowiednio do oczekiwań klienta. Ma doświadczenie w organizacji szkoleń w różnego rodzaju placówkach: klinikach i szpitalach, na oddziałach neonatologicznych, SOR i innych.

Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Przedmiotem przeważającej działalności gospodarczej Wnioskodawcy są pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59.B).

Wnioskodawca jest dynamicznie rozwijającą się firmą oferującą wysokiej jakości szkolenia specjalistyczne z zakresu ultrasonografii dedykowane lekarzom weterynarii. Współpracując z kadrą Profesorską i lekarzami o ogromnym doświadczeniu, praktykami z najważniejszych ośrodków medycznych, specjalistami z zakresu weterynarii świadomie przyczynia się do ciągłego podwyższania jakości i efektywności opieki medycznej zwierząt.

Wszystkie szkolenia Wnioskodawcy to zajęcia praktyczne prowadzone pod nadzorem doświadczonych Ekspertów, wsparte bogatą częścią teoretyczną. Grupy, w których szkoli Wnioskodawca liczą od 8 do 20 osób. Szkolenia odbywają się w naturalnych warunkach, w nowoczesnych przychodniach i klinikach z wykorzystaniem najnowszych aparatów USG. W efekcie udziału w szkoleniach organizowanych przez Wnioskodawcę, uczestnik uzyskuje:

  • praktyczne umiejętności w posługiwaniu się aparatem USG wg aktualnych standardów badań;
  • wiedzę o najnowszych trendach w ultrasonografii dla wybranej specjalizacji;
  • praktyczne umiejętności oceny obrazu ultrasonograficznego;
  • bezpośredni kontakt z ekspertem ultrasonografii i wymianę doświadczeń;
  • umiejętność diagnozowania ultrasonograficznego;
  • dostęp do unikalnych materiałów szkoleniowych;
  • punkty edukacyjne Krajowej Izby Lekarsko-Weterynaryjnej.

Usługi Szkoleniowe mają na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych osób wykonujących zawód lekarza weterynarii w rozumieniu ustawy z dnia 21 grudnia 1990 r. o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 154 ze zm.; dalej: „ustawa o zawodzie lekarza weterynarii”). W trakcie Szkoleń ich uczestnicy zdobywają zarówno teoretyczną jak i praktyczną wiedzę podnoszącą ich kwalifikacje zawodowe. W ramach Szkoleń uczestnicy otrzymują także materiały szkoleniowe. Szkolenia odbywają się w formie stacjonarnej.

Wnioskodawca organizuje szkolenia w ramach ustawicznego kształcenia lekarzy weterynarii, określonego w § 1 ust. 5 Uchwały Nr 26/2022/VIII Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej z dnia 11 października 2022 r. w sprawie dobrowolnego ustawicznego kształcenia lekarzy weterynarii (dalej: „Uchwała KRL-W w sprawie ustawicznego kształcenia”).

Szkolenia są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych przepisami powszechnie obowiązującego prawa oraz postanowieniami aktów uchwalanych przez organy samorządu zawodowego lekarzy weterynarii, w szczególności art. 1 i art. 10 ustawy o zawodzie lekarza weterynarii, art. 6 Kodeksu Etyki Lekarza Weterynarii (uchwalonego na mocy Uchwały Nr 3/2008/VII Nadzwyczajnego VII Krajowego Zjazdu Lekarzy Weterynarii z dnia 26 stycznia 2008 r. w sprawie uchwalenia Kodeksu Etyki Lekarza Weterynarii) oraz § 1 i § 2 Uchwały KRL-W w sprawie ustawicznego kształcenia.

Szkolenia dotyczą nauczania pozostającego w bezpośrednim związku z wykonywaniem zawodu lekarza weterynarii, jak również nauczania mającego na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów wykonywania zawodu lekarza weterynarii.

Zakres Szkoleń dotyczy obszaru zadań związanych z wykonywaniem zawodu lekarza weterynarii określonych w art. 1 ust. 1 ustawy o zawodzie lekarza weterynarii, zgodnie z którym, wykonywanie zawodu lekarza weterynarii polega na ochronie zdrowia zwierząt oraz weterynaryjnej ochronie zdrowia publicznego i środowiska, a w szczególności:

1)badaniu stanu zdrowia zwierząt;

2)rozpoznawaniu, zapobieganiu i zwalczaniu chorób zwierząt;

3)leczeniu zwierząt oraz wykonywaniu zabiegów chirurgicznych;

4)wydawaniu opinii i orzeczeń lekarsko-weterynaryjnych;

5)badaniu zwierząt rzeźnych, mięsa i innych produktów pochodzenia zwierzęcego;

6)sprawowaniu czynności związanych z nadzorem weterynaryjnym nad obrotem zwierzętami oraz warunkami sanitarno-weterynaryjnymi miejsc gromadzenia zwierząt i przetwarzania produktów pochodzenia zwierzęcego;

7)badaniu i ocenie weterynaryjnej jakości pasz i pasz leczniczych oraz warunków ich wytwarzania i dystrybucji;

8)stosowaniu produktów leczniczych weterynaryjnych wydawanych z przepisu lekarza weterynarii;

9)wydawaniu recept na produkty lecznicze, z wyłączeniem produktów leczniczych weterynaryjnych, które będą stosowane u zwierząt.

W zakresie Szkoleń Wnioskodawca działa pod kontrolą organów samorządu zawodowego lekarzy weterynarii, w szczególności Komisji ds. Kształcenia i Specjalizacji, działającej zgodnie z Uchwałą KRL-W w sprawie ustawicznego kształcenia. Kontrola Komisji ds. Kształcenia i Specjalizacji polega na realizacji funkcji wynikających z §1 Uchwały KRL-W w sprawie ustawicznego kształcenia, a więc w szczególności na rejestrowaniu form ustawicznego kształcenia, ustalaniu liczby punktów edukacyjnych oraz prowadzeniu ich weryfikacji. Szkolenia oparte są o programy nauczania zaakceptowane przez wyżej opisaną Komisję ds. Kształcenia i Specjalizacji.

Wnioskodawca nie posiada dowolności w zakresie kształtowania zasad swojego działania, albowiem Szkolenia, podlegają kontroli przez wyżej opisanej Komisji ds. Kształcenia i Specjalizacji. Wnioskodawca w ramach organizowanych Szkoleń musi uzyskać akceptację wyżej opisanej Komisji ds. Kształcenia i Specjalizacji, w trybie na podstawie Uchwały KRL-W w sprawie ustawicznego kształcenia.

Wnioskodawca jest wpisany do rejestru instytucji szkoleniowych, o którym mowa w art. 20 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 475 ze zm.).

Spółka nie posiada statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania. Nie posiada także statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowej w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Nie jest również podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.

Szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę nie są w całości bądź w części finansowane ze środków publicznych.

W ramach prowadzonej działalności szkoleniowej, Wnioskodawca przed każdym szkoleniem występuje z wnioskami o przyznanie punktów edukacyjnych do Krajowej Izby Lekarsko - Weterynaryjnej na organizowane przez Spółkę szkolenia praktyczne ultrasonograficzne weterynaryjne.

Uczestnikami szkoleń organizowanych przez Spółkę są lekarze weterynarii.

Organizowane przez Wnioskodawcę szkolenia są przeznaczone dla lekarzy weterynarii wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 227 ze zm.).

Szkolenia Wnioskodawcy są adresowane do lekarzy weterynarii, którzy mają obowiązek stałego podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych, w szczególności na podstawie Kodeksu Etyki Lekarza Weterynarii.

Nabywcami usług szkoleniowych realizowanych przez Wnioskodawcę są m.in. lekarze prowadzący indywidualną praktykę lekarską, placówki medyczne działające w formie spółki cywilnej lub spółki prawa handlowego, które nabywają usługę szkoleniową dla zatrudnionych/współpracujących lekarzy oraz przedsiębiorstwa (np. farmaceutyczne, dystrybutor aparatury medycznej), które w ramach współpracy z lekarzem lub grupą lekarzy finansują udział lekarza w szkoleniu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości stosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług w stosunku do świadczonych na rzecz lekarzy usług szkoleniowych.

Pytania

1) Czy realizowane przez Wnioskodawcę praktyczne szkolenia ultrasonograficzne weterynaryjne, w których uczestniczą lekarze, gdy nabywcą usługi szkoleniowej jest lekarz w ramach prowadzonej indywidualnej praktyki lekarskiej lub placówki medyczne działające w formie spółki cywilnej lub spółki prawa handlowego, które nabywają usługę szkoleniową dla zatrudnionych/współpracujących lekarzy, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT?

2) Czy realizowane przez Wnioskodawcę praktyczne szkolenia ultrasonograficzne weterynaryjne, w których uczestniczą lekarze, gdy nabywcą usługi szkoleniowej jest przedsiębiorstwo (np. farmaceutyczne, dystrybutor aparatury medycznej), które w ramach współpracy z lekarzem lub grupą lekarzy finansuje udział lekarza w szkoleniu, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1.

W ocenie Wnioskodawcy, realizowane przez Spółkę praktyczne szkolenia ultrasonograficzne weterynaryjne, w których uczestniczą lekarze, gdy nabywcą usługi szkoleniowej jest lekarz w ramach prowadzonej indywidualnej praktyki lekarskiej lub placówki medyczne działające w formie spółki cywilnej lub spółki prawa handlowego, które nabywają usługę szkoleniową dla zatrudnionych/ współpracujących lekarzy, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT.

Ad. 2.

W ocenie Wnioskodawcy, realizowane przez Spółkę praktyczne szkolenia ultrasonograficzne weterynaryjne, w których uczestniczą lekarze, gdy nabywcą usługi szkoleniowej jest przedsiębiorstwo (np. farmaceutyczne, dystrybutor aparatury medycznej), które w ramach współpracy z lekarzem lub grupą lekarzy finansuje udział lekarza w szkoleniu, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.; dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Co do zasady, podstawowa stawka podatku VAT wynosi 23% (art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT).

Przepisy ustawy VAT oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zakres oraz zasady zwolnienia od podatku VAT zostały określone m.in. w art. 43 ustawy o VAT. Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Powyższy przepis ma więc zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu. Zwolnienie to dotyczy tylko i wyłącznie tych usług kształcenia, które podmiot będący jednostką objętą systemem oświaty wskazał we wpisie do ewidencji placówek oświatowych. W zakresie bowiem tylko tych usług kształcenia, podatnik działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy - Prawo oświatowe, a w konsekwencji tylko w tym zakresie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b) świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c) finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powołane przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, ze zm.; dalej: „Dyrektywą 2006/112/WE Rady”), państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Ponadto należy zaznaczyć, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady UE Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/ WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 77/1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Pojęcie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zostało zdefiniowane w art. 44 rozporządzenia Rady UE Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L 77 str. 1 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem:

Usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem organizującym profesjonalne szkolenia ultrasonograficzne dla lekarzy weterynarii. Posiada on doświadczenie dydaktyczne w pracy z uczestnikami szkoleń, współpracuje z kadrą Profesorską i lekarzami o ogromnym doświadczeniu. Podstawowym zakresem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest pozostała pozaszkolna forma edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 85.59.B). Wnioskodawca nie posiada statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania. Nie posiada także statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo- rozwojowej w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia.

Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania.

Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Ponadto, zwolnieniem z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT objęte są również usługi świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia. Wnioskodawca nie spełnia jednak przesłanki podmiotowej, gdyż nie jest uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, ani instytutem badawczym.

Biorąc pod uwagę powyższe wskazać należy, że realizowane przez Wnioskodawcę szkolenia nie spełniają przesłanek umożliwiających skorzystanie ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Przywołany powyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Dla zastosowania wyżej wymienionego zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje szkolenia z zakresu ultrasonografii weterynaryjnej, które adresowane są do lekarzy weterynarii. Potrzebę szkolenia wymuszają na lekarzach weterynarii przepisy wprowadzające obowiązek doskonalenia zawodowego. Celem tych szkoleń jest nauka praktycznych umiejętności w posługiwaniu się aparatem USG wg aktualnych standardów badań, przekazanie wiedzy o najnowszych trendach w ultrasonografii, nauka praktycznej umiejętności oceny obrazu ultrasonograficznego, bezpośredni kontakt z ekspertem ultrasonografii i wymiana doświadczeń, nauka diagnozowania ultrasonograficznego, udostępnienie unikalnych materiałów szkoleniowych, uzyskanie punktów edukacyjnych Komisji ds. Studiów Wyższych Lekarzy Weterynarii, Kształcenia Ustawicznego oraz Specjalizacji Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej.

Szkolenia te prowadzą do podnoszenia kwalifikacji osób wykonujących zawód lekarza weterynarii. Wiedza i umiejętności pozyskane podczas szkoleń mogą być wykorzystywane zarówno w ramach wykonywanego dotychczas przez uczestników zawodu lekarza weterynarii w codziennej praktyce, jak również mogą stanowić podstawę do rozszerzenia działalności o nowe usługi. Przekazywana przez Wnioskodawcę wiedza znajdzie zastosowanie w diagnostyce i leczeniu chorób.

Usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę należy uznać za świadczone na rzecz osób, które nabywają je w związku z wykonywanym aktualne zawodem lub zamiarem zdobycia nowej wiedzy i umiejętności. Szkolenie odbywa się zgodnie z opracowanym programem szkolenia. Przekazywana wiedza jest unikatowa, poparta regularną aktualizacją wiedzy i doświadczeniem w pracy kadry prowadzącej szkolenia. Celem i założeniem szkolenia jest praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy przy udzielaniu świadczeń medycznych. Charakter szkoleń jest ściśle związany z zawodem lekarza weterynarii. Szkolenia odbywają się stacjonarnie z wykorzystaniem technik multimedialnych. Warunkiem ukończenia szkolenia jest odbycie szkolenia w całości i opanowanie objętego nim materiału. Sprawdzianem wiedzy nabytej jest samodzielne wykonanie badania pod nadzorem kierownika naukowego szkolenia.

Przechodząc zaś do pozostałych przesłanek warunkujących zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług wskazać należy, że odesłanie w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy do „odrębnych przepisów” odnosić się może wyłącznie do przepisów, które określają formy i zasady usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Odrębne przepisy określające formy i zasady to przepisy, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki, jakie musi spełnić organizator kształcenia.

Z uwagi na fakt, iż doskonalenie zawodowe jest obowiązkiem lekarzy weterynarii, to prowadzone dla nich szkolenia należy uznać jako jedną z możliwych form realizacji tego obowiązku, tj. za kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe. Zatem realizowane przez Wnioskodawcę szkolenia, obejmujące swoim zakresem tematykę dotyczącą ochrony zdrowia zwierząt oraz weterynaryjnej ochrony zdrowia publicznego i środowiska, świadczone na rzecz osób wykonujących zawód lekarza weterynarii, służą podnoszeniu kwalifikacji zawodowych określanych jako „kształcenie zawodowe”, czyli przekazywanie wiedzy, umiejętności, wiadomości związanych z konkretnym zawodem i jego wykonywaniem.

W konsekwencji zostanie spełniony pierwszy z warunków uprawniających do zwolnienia od podatku VAT wyżej wymienionej usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Jednak dla oceny czy usługi te są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, konieczne jest jeszcze uznanie, że są to usługi prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Odrębne przepisy określające formy i zasady to takie uregulowania, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o zawodzie lekarza weterynarii tworzy się samorząd lekarzy weterynarii, zwany dalej „samorządem”.

W świetle art. 10 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o zawodzie lekarza weterynarii, zadaniem samorządu jest w szczególności:

1) sprawowanie pieczy i nadzoru nad należytym i sumiennym wykonywaniem zawodu lekarza weterynarii;

2) ustanawianie obowiązujących lekarzy weterynarii zasad etyki i deontologii weterynaryjnej oraz dbałość o ich przestrzeganie;

Stosownie do art. 10 ust. 2 pkt 5 i 12 ww. ustawy o zawodzie lekarza weterynarii, zadania określone w ust. 1 samorząd wykonuje w szczególności przez:

5) współdziałanie w sprawach specjalizacji zawodowej;

12) propagowanie zdobyczy nauk weterynaryjnych wśród lekarzy weterynarii oraz udzielanie pomocy w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 Kodeksu Etyki Lekarza Weterynarii (uchwalonego na mocy Uchwały Nr 3/2008/VII Nadzwyczajnego VII Krajowego Zjazdu Lekarzy Weterynarii z dnia 26 stycznia 2008 r. w sprawie uchwalenia Kodeksu Etyki Lekarza Weterynarii) obowiązkiem lekarza weterynarii jest stałe uzupełnianie swojej wiedzy i doskonalenie umiejętności zawodowych. Pożądany jest też jego udział w działalności towarzystw naukowych oraz organizacji zawodowych.

Szczegółowy tryb ustawicznego kształcenia lekarzy weterynarii określa §1 Uchwały KRL-W w sprawie ustawicznego kształcenia.

Zgodnie z § 1 ust. 3-7 Uchwały KRL-W w sprawie ustawicznego kształcenia:

3. organem wykonawczym Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej w zakresie ustawicznego kształcenia jest Komisja ds. Kształcenia i Specjalizacji, zwana dalej „Komisją”.

4. Do zadań Komisji należy w szczególności rejestrowanie form ustawicznego kształcenia, ustalanie liczby punktów edukacyjnych oraz prowadzenie ich weryfikacji.

5. Podmiot zamierzający przeprowadzić szkolenie w ramach ustawicznego kształcenia składa wniosek o rejestrację szkolenia do Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej według wzoru stanowiącego załącznik Nr 1 do uchwały z wyłączeniem certyfikowanych szkoleń w obszarze nauk klinicznych, które są organizowane i prowadzone w oparciu o uchwałę Nr 20/2022/VIII Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej z dnia 22 czerwca 2022 r. w sprawie powołania Samorządowego Centrum Doskonalenia Zawodowego Lekarzy Weterynarii.

6. Komisja, po rozpatrzeniu wniosku, o którym mowa w ust. 5, podejmuje decyzję o ustaleniu liczby punktów edukacyjnych należnych uczestnikowi szkolenia za udział w tym szkoleniu z wyłączeniem certyfikowanych szkoleń w obszarze nauk klinicznych, które są organizowane i prowadzone w oparciu o uchwałę Nr 20/2022A/III Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej z dnia 22 czerwca 2022 r. w sprawie powołania Samorządowego Centrum Doskonalenia Zawodowego Lekarzy Weterynarii w stosunku do których liczba punktów określona jest w załączniku Nr 3 do niniejszej uchwały. Wzór decyzji stanowi załącznik Nr 2 do uchwały.

7. Podmiot przeprowadzający szkolenie w ramach ustawicznego kształcenia wystawia lekarzowi weterynarii uczestniczącemu w tym szkoleniu Zaświadczenie lub Dyplom, którego wzór stanowi załącznik Nr 4 do uchwały.

Ponadto, zgodnie z §2 pkt 5,11 Uchwały KRL-W w sprawie ustawicznego kształcenia, lekarz weterynarii uczestniczy w ustawicznym kształceniu poprzez:

5. udział w szkoleniu z obszaru medycyny weterynaryjnej, nieobjętego programem odbywanej specjalizacji;

6. udział w szkoleniu zorganizowanym przez grupę lekarzy weterynarii, powiatowego lub granicznego lekarza weterynarii.

Powyższe przepisy stanowią o obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy weterynarii oraz formach jego realizacji.

Tym samym, dla przedstawionych okoliczności spełniona jest również druga przesłanka określona w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, tzn. szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Tym samym należy stwierdzić, iż w rozpatrywanej sprawie opisane usługi szkoleniowe świadczone na rzecz lekarzy weterynarii stanowią usługi w zakresie kształcenia zawodowego, prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, a tym samym spełnione są warunki uprawniające do zastosowania zwolnienia od podatku zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, realizowane przez Spółkę praktyczne szkolenia ultrasonograficzne weterynaryjne, w których uczestniczą lekarze weterynarii korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT, niezależnie od tego, czy nabywcą usługi szkoleniowej jest lekarz w ramach prowadzonej indywidualnej praktyki lekarskiej, placówka medyczna działająca w formie spółki cywilnej lub spółki prawa handlowego, nabywająca usługę szkoleniową dla zatrudnionych/współpracujących lekarzy, czy też przedsiębiorstwo (np. farmaceutyczne, dystrybutor aparatury medycznej), które w ramach współpracy z lekarzem lub grupą lekarzy finansuje udział lekarza w szkoleniu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Powyższy przepis ma więc zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu. Zwolnienie to dotyczy tylko i wyłącznie tych usług kształcenia, które podmiot będący jednostką objętą systemem oświaty wskazał we wpisie do ewidencji placówek oświatowych. W zakresie bowiem tylko tych usług kształcenia, podatnik działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, a w konsekwencji tylko w tym zakresie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powołane przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:

państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W tym kontekście wskazać należy – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE Rady, stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy 2006/112/WE Rady powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Pojęcie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zostało zdefiniowane w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 77 str. 1 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem:

Usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka organizuje profesjonalne szkolenia dla personelu medycznego na terenie całego kraju. Ma doświadczenie w organizacji szkoleń w różnego rodzaju placówkach: klinikach i szpitalach, na oddziałach neonatologicznych, SOR i innych. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Spółka jest dynamicznie rozwijającą się firmą oferującą wysokiej jakości szkolenia specjalistyczne z zakresu ultrasonografii dedykowane lekarzom weterynarii. Współpracując z kadrą Profesorską i lekarzami o ogromnym doświadczeniu, praktykami z najważniejszych ośrodków medycznych, specjalistami z zakresu weterynarii świadomie przyczynia się do ciągłego podwyższania jakości i efektywności opieki medycznej zwierząt.

Wszystkie szkolenia Spółki to zajęcia praktyczne prowadzone pod nadzorem doświadczonych ekspertów, wsparte bogatą częścią teoretyczną. Szkolenia odbywają się w naturalnych warunkach, w nowoczesnych przychodniach i klinikach z wykorzystaniem najnowszych aparatów USG.

Usługi Szkoleniowe mają na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych osób wykonujących zawód lekarza weterynarii w rozumieniu ustawy z dnia 21 grudnia 1990 r. o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych. W trakcie Szkoleń ich uczestnicy zdobywają zarówno teoretyczną, jak i praktyczną wiedzę podnoszącą ich kwalifikacje zawodowe. W ramach Szkoleń uczestnicy otrzymują także materiały szkoleniowe. Szkolenia odbywają się w formie stacjonarnej.

Wnioskodawca organizuje szkolenia w ramach ustawicznego kształcenia lekarzy weterynarii, określonego w § 1 ust. 5 Uchwały Nr 26/2022/VIII Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej z dnia 11 października 2022 r. w sprawie dobrowolnego ustawicznego kształcenia lekarzy weterynarii.

Szkolenia są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych przepisami powszechnie obowiązującego prawa oraz postanowieniami aktów uchwalanych przez organy samorządu zawodowego lekarzy weterynarii, w szczególności art. 1 i art. 10 ustawy o zawodzie lekarza weterynarii, art. 6 Kodeksu Etyki Lekarza Weterynarii (uchwalonego na mocy Uchwały Nr 3/2008/VII Nadzwyczajnego VII Krajowego Zjazdu Lekarzy Weterynarii z dnia 26 stycznia 2008 r. w sprawie uchwalenia Kodeksu Etyki Lekarza Weterynarii) oraz § 1 i § 2 Uchwały KRL-W w sprawie ustawicznego kształcenia.

Szkolenia dotyczą nauczania pozostającego w bezpośrednim związku z wykonywaniem zawodu lekarza weterynarii, jak również nauczania mającego na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów wykonywania zawodu lekarza weterynarii.

Zakres Szkoleń dotyczy obszaru zadań związanych z wykonywaniem zawodu lekarza weterynarii określonych w art. 1 ust. 1 ustawy o zawodzie lekarza weterynarii, zgodnie z którym, wykonywanie zawodu lekarza weterynarii polega na ochronie zdrowia zwierząt oraz weterynaryjnej ochronie zdrowia publicznego i środowiska, a w szczególności:

1)badaniu stanu zdrowia zwierząt;

2)rozpoznawaniu, zapobieganiu i zwalczaniu chorób zwierząt;

3)leczeniu zwierząt oraz wykonywaniu zabiegów chirurgicznych;

4)wydawaniu opinii i orzeczeń lekarsko-weterynaryjnych;

5)badaniu zwierząt rzeźnych, mięsa i innych produktów pochodzenia zwierzęcego;

6)sprawowaniu czynności związanych z nadzorem weterynaryjnym nad obrotem zwierzętami oraz warunkami sanitarno-weterynaryjnymi miejsc gromadzenia zwierząt i przetwarzania produktów pochodzenia zwierzęcego;

7)badaniu i ocenie weterynaryjnej jakości pasz i pasz leczniczych oraz warunków ich wytwarzania i dystrybucji;

8)stosowaniu produktów leczniczych weterynaryjnych wydawanych z przepisu lekarza weterynarii;

9)wydawaniu recept na produkty lecznicze, z wyłączeniem produktów leczniczych weterynaryjnych, które będą stosowane u zwierząt.

W zakresie Szkoleń Wnioskodawca działa pod kontrolą organów samorządu zawodowego lekarzy weterynarii, w szczególności Komisji ds. Kształcenia i Specjalizacji, działającej zgodnie z Uchwałą KRL-W w sprawie ustawicznego kształcenia. Kontrola Komisji ds. Kształcenia i Specjalizacji polega na realizacji funkcji wynikających z §1 Uchwały KRL-W w sprawie ustawicznego kształcenia, a więc w szczególności na rejestrowaniu form ustawicznego kształcenia, ustalaniu liczby punktów edukacyjnych oraz prowadzeniu ich weryfikacji. Szkolenia oparte są o programy nauczania zaakceptowane przez wyżej opisaną Komisję ds. Kształcenia i Specjalizacji. Wnioskodawca nie posiada dowolności w zakresie kształtowania zasad swojego działania, albowiem Szkolenia, podlegają kontroli przez wyżej opisanej Komisji ds. Kształcenia i Specjalizacji. Wnioskodawca w ramach organizowanych Szkoleń musi uzyskać akceptację wyżej opisanej Komisji ds. Kształcenia i Specjalizacji, w trybie na podstawie Uchwały KRL-W w sprawie ustawicznego kształcenia.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości zwolnienia od podatku od towarów i usług świadczonych przez Państwa usług szkolenia ultrasonograficznego weterynaryjnego, w których uczestniczą lekarze, gdy nabywcą usługi szkoleniowej jest lekarz w ramach prowadzonej indywidualnej praktyki lekarskiej lub placówki medyczne działające w formie spółki cywilnej lub spółki prawa handlowego, które nabywają usługę szkoleniową dla zatrudnionych/współpracujących lekarzy.

Państwa wątpliwości dotyczą również kwestii, zwolnienia od podatku od towarów i usług świadczonych przez Państwa usług szkolenia ultrasonograficznego weterynaryjnego, w których uczestniczą lekarze, gdy nabywcą usługi szkoleniowej jest przedsiębiorstwo (np. farmaceutyczne, dystrybutor aparatury medycznej), które w ramach współpracy z lekarzem lub grupą lekarzy finansuje udział lekarza w szkoleniu.

Z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy wynika, że Spółka nie posiada statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania. Nie posiada także statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowej w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Nie jest również podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Szkolenia organizowane przez Spółkę nie są w całości bądź w części finansowane ze środków publicznych.

Zatem stwierdzić należy, że świadczone przez Państwa usługi nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, ponieważ nie są spełnione przesłanki wynikające z powołanego przepisu.

W konsekwencji należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Powołany wyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Dla zastosowania ww. zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.

Jak wynika z opisu sprawy, świadczone przez Państwa szkolenia ultrasonograficzne weterynaryjne, stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

W ramach prowadzonej działalności szkoleniowej, Spółka przed każdym szkoleniem występuje z wnioskami o przyznanie punktów edukacyjnych do Krajowej Izby Lekarsko-Weterynaryjnej na organizowane przez Spółkę szkolenia praktyczne ultrasonograficzne weterynaryjne.

W efekcie udziału w szkoleniach organizowanych przez Wnioskodawcę, uczestnik uzyskuje: praktyczne umiejętności w posługiwaniu się aparatem USG wg aktualnych standardów badań; wiedzę o najnowszych trendach w ultrasonografii dla wybranej specjalizacji; praktyczne umiejętności oceny obrazu ultrasonograficznego; bezpośredni kontakt z ekspertem ultrasonografii i wymianę doświadczeń; umiejętność diagnozowania ultrasonograficznego; dostęp do unikalnych materiałów szkoleniowych; punkty edukacyjne Krajowej Izby Lekarsko-Weterynaryjnej.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawione we wniosku okoliczności sprawy stwierdzić należy, że wykonywane przez Państwa szkolenia ultrasonograficzne weterynaryjne, stanowią usługi kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, gdyż pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem osób biorących udział w szkoleniu i mają na celu zdobycie, uaktualnienie i poszerzenie wiedzy do celów zawodowych.

Przechodząc zaś do pozostałych przesłanek warunkujących zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług wskazać należy, że odesłanie w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy do „odrębnych przepisów” odnosić się może wyłącznie do regulacji, które określają formy i zasady usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Odrębne przepisy określające formy i zasady to uregulowania, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki, jakie musi spełnić organizator kształcenia.

Wskazali Państwo we wniosku, że usługi szkoleniowe mają na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych osób wykonujących zawód lekarza weterynarii w rozumieniu ustawy z dnia 21 grudnia 1990 r. o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych. Spółka organizuje szkolenia w ramach ustawicznego kształcenia lekarzy weterynarii, określonego w § 1 ust. 5 Uchwały Nr 26/2022/VIII Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej z dnia 11 października 2022 r. w sprawie dobrowolnego ustawicznego kształcenia lekarzy weterynarii. W zakresie Szkoleń Spółka działa pod kontrolą organów samorządu zawodowego lekarzy weterynarii, w szczególności Komisji ds. Kształcenia i Specjalizacji, działającej zgodnie z Uchwałą KRL-W w sprawie ustawicznego kształcenia. Kontrola Komisji ds. Kształcenia i Specjalizacji polega na realizacji funkcji wynikających z §1 Uchwały KRL-W w sprawie ustawicznego kształcenia, a więc w szczególności na rejestrowaniu form ustawicznego kształcenia, ustalaniu liczby punktów edukacyjnych oraz prowadzeniu ich weryfikacji. Szkolenia oparte są o programy nauczania zaakceptowane przez wyżej opisaną Komisję ds. Kształcenia i Specjalizacji. Spółka nie posiada dowolności w zakresie kształtowania zasad swojego działania, albowiem Szkolenia, podlegają kontroli przez wyżej opisanej Komisji ds. Kształcenia i Specjalizacji. Wnioskodawca w ramach organizowanych Szkoleń musi uzyskać akceptację wyżej opisanej Komisji ds. Kształcenia i Specjalizacji, w trybie na podstawie Uchwały KRL-W w sprawie ustawicznego kształcenia. Są Państwo wpisani również do rejestru instytucji szkoleniowych, o którym mowa w art. 20 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy

W tym miejscu wskazać należy, na podstawie art. 8  ust. 1 ustawy z dnia z dnia 21 grudnia 1990 r. o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 154):

tworzy się samorząd lekarzy weterynarii, zwany dalej „samorządem”.

W świetle art. 10 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy:

zadaniem samorządu jest w szczególności:

1)sprawowanie pieczy i nadzoru nad należytym i sumiennym wykonywaniem zawodu lekarza weterynarii;

2)ustanawianie obowiązujących lekarzy weterynarii zasad etyki i deontologii weterynaryjnej oraz dbałość o ich przestrzeganie;

Stosownie do art. 10 ust. 2 pkt 5 i 12 ww. ustawy:

zadania określone w ust. 1 samorząd wykonuje w szczególności przez:

5)współdziałanie w sprawach specjalizacji zawodowej;

12)propagowanie zdobyczy nauk weterynaryjnych wśród lekarzy weterynarii oraz udzielanie pomocy w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych;

Zgodnie z art. 6 ust. 1 Kodeksu Etyki Lekarza Weterynarii (uchwalonego na mocy Uchwały Nr 3/2008/VII Nadzwyczajnego VII Krajowego Zjazdu Lekarzy Weterynarii z dnia 26 stycznia 2008 r. w sprawie uchwalenia Kodeksu Etyki Lekarza Weterynarii):

obowiązkiem lekarza weterynarii jest stałe uzupełnianie swojej wiedzy i doskonalenie umiejętności zawodowych. Pożądany jest też jego udział w działalności towarzystw naukowych oraz organizacji zawodowych.

Szczegółowy tryb ustawicznego kształcenia lekarzy weterynarii określa § 1 Uchwały Nr 26/2022/VIII Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej z dnia 11 października 2022 r. w sprawie dobrowolnego ustawicznego kształcenia lekarzy weterynarii (dalej: „Uchwała w sprawie ustawicznego kształcenia”).

Zgodnie z § 1 ust. 3-7 uchwały w sprawie ustawicznego kształcenia:

3)organem wykonawczym Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej w zakresie ustawicznego kształcenia jest Komisja ds. Kształcenia i Specjalizacji, zwana dalej „Komisją”.

4)Do zadań Komisji należy w szczególności rejestrowanie form ustawicznego kształcenia, ustalanie liczby punktów edukacyjnych oraz prowadzenie ich weryfikacji.

5)Podmiot zamierzający przeprowadzić szkolenie w ramach ustawicznego kształcenia składa wniosek o rejestrację szkolenia do Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej według wzoru stanowiącego załącznik Nr 1 do uchwały z wyłączeniem certyfikowanych szkoleń w obszarze nauk klinicznych, które są organizowane i prowadzone w oparciu o uchwałę Nr 20/2022/VIII Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej z dnia 22 czerwca 2022 r. w sprawie powołania Samorządowego Centrum Doskonalenia Zawodowego Lekarzy Weterynarii.

6)Komisja, po rozpatrzeniu wniosku, o którym mowa w ust. 5, podejmuje decyzję o ustaleniu liczby punktów edukacyjnych należnych uczestnikowi szkolenia za udział w tym szkoleniu z wyłączeniem certyfikowanych szkoleń w obszarze nauk klinicznych, które są organizowane i prowadzone w oparciu o uchwałę Nr 20/2022A/III Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej z dnia 22 czerwca 2022 r. w sprawie powołania Samorządowego Centrum Doskonalenia Zawodowego Lekarzy Weterynarii w stosunku do których liczba punktów określona jest w załączniku Nr 3 do niniejszej uchwały. Wzór decyzji stanowi załącznik Nr 2 do uchwały.

7)Podmiot przeprowadzający szkolenie w ramach ustawicznego kształcenia wystawia lekarzowi weterynarii uczestniczącemu w tym szkoleniu Zaświadczenie lub Dyplom, którego wzór stanowi załącznik Nr 4 do uchwały.

Ponadto, zgodnie z § 2 pkt 5, 11 i 30 Uchwały w sprawie ustawicznego kształcenia:

lekarz weterynarii uczestniczy w ustawicznym kształceniu poprzez:

  • udział w szkoleniu z obszaru medycyny weterynaryjnej, nieobjętego programem odbywanej specjalizacji;
  • udział w szkoleniu zorganizowanym przez grupę lekarzy weterynarii, powiatowego lub granicznego lekarza weterynarii;
  • udział w szkoleniu typu webinar.

Na podstawie powyższych przepisów należy stwierdzić, że doskonalenie zawodowe jest obowiązkiem lekarzy weterynarii. A zatem prowadzone dla nich szkolenia uznać należy jako jedną z możliwych form realizacji tego obowiązku, tj. za kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, którego zasady i formy prowadzenia zawarte są w odrębnych niż ustawa o podatku od towarów i usług przepisach. 

W konsekwencji uznać należy, że świadczone przez Państwa szkolenia ultrasonograficzne weterynaryjne, w których uczestniczą lekarze weterynarii, gdy nabywcą usługi szkoleniowej jest lekarz w ramach prowadzonej indywidualnej praktyki lekarskiej lub placówki medyczne działające w formie spółki cywilnej lub spółki prawa handlowego, które nabywają usługę szkoleniową dla zatrudnionych/współpracujących lekarzy, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, gdyż wiedza i umiejętności pozyskane podczas szkoleń mają bezpośredni związek z zawodem lekarza weterynarii i są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy korzystają również szkolenia ultrasonograficzne weterynaryjne, w których uczestniczą lekarze weterynarii, gdy nabywcą usługi szkoleniowej jest przedsiębiorstwo (np. farmaceutyczne, dystrybutor aparatury medycznej), które w ramach współpracy z lekarzem lub grupą lekarzy finansuje udział lekarza w szkoleniu, ponieważ jak wskazano powyżej wiedza i umiejętności pozyskane podczas szkoleń mają bezpośredni związek z zawodem lekarza i są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 i 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).