Zwolnienie od podatku VAT wynajmu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej budynku mieszkalnego dla podmiotu prowadzącego w tym budynku ... - Interpretacja - null

ShutterStock

Zwolnienie od podatku VAT wynajmu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej budynku mieszkalnego dla podmiotu prowadzącego w tym budynku ... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.582.2024.1.MC

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku VAT wynajmu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej budynku mieszkalnego dla podmiotu prowadzącego w tym budynku ...

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 17 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT wynajmu przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej budynku mieszkalnego dla podmiotu prowadzącego w tym budynku Dom Pomocy Społecznej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan właścicielem budynku mieszkalnego, który w ramach prowadzonej przez Pana jednoosobowej działalności gospodarczej (przeważająca działalność gospodarcza: kod PKD 68.20.Z) wynajmuje Stowarzyszeniu (…), które w tym budynku prowadzi Dom Pomocy Społecznej (budynek przystosowany jest do prowadzenia Domu Pomocy Społecznej do 100 osób - spełnia wszystkie wymogi i standardy zgodnie z ustawą o pomocy społecznej).

Stowarzyszenie, prowadzące Dom Pomocy Społecznej w wyniku rozstrzygnięcia otwartego konkursu ofert, realizuje na zlecenie Powiatu, na podstawie podpisanej z Powiatem umowy, zadanie publiczne z zakresu pomocy społecznej, pełniąc rolę instytucji użyteczności publicznej.

Nadmienia Pan, że usługi pomocy społecznej świadczone przez Stowarzyszenie w wynajmowanych budynkach w całości zwolnione są z podatku VAT.

Pytanie

Czy wynajmując w ramach prowadzonej przez Pana jednoosobowej działalności gospodarczej, budynek mieszkalny, którego jest Pan właścicielem, dla Stowarzyszenia (…), prowadzącego w tym budynku Dom Pomocy Społecznej, może Pan skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie w świetle obowiązujących przepisów, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług, ma Pan prawo do stosowania zwolnienia z VAT na usługi najmu budynku mieszkalnego, wykorzystywanego do prowadzenia przez Stowarzyszenie, poprzez świadczenie usług pomocy społecznej, które w całości podlegają zwolnieniu z podatku VAT.

Po zakwalifikowaniu przez Urząd Statystyczny (pismo z dnia 02.01.2007 r. w załączeniu) świadczonych przez Pana usług najmu budynku mieszkalnego na rzecz Stowarzyszenia (…), do PKWiU 70.20.11-00.00, usługi te korzystały ze zwolnienia z podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy (od ogólnej zasady powszechności opodatkowania) i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalne. W efekcie podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zgodnie natomiast z treścią art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe lub na rzecz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 790 i 1114).

Zwolnienie, które znajduje się w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT stanowi implementację z art. 135 ust. 1 lit. l Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2006 r. nr 347/1 ze zm.). Przepis powyższy stanowi, że Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje: „(…) dzierżawę i wynajem nieruchomości”.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pan właścicielem budynku mieszkalnego, który w ramach prowadzonej przez Pana jednoosobowej działalności gospodarczej wynajmuje Stowarzyszeniu (…) , które w tym budynku prowadzi Dom Pomocy Społecznej. Ww. Stowarzyszenie prowadzące Dom Pomocy Społecznej realizuje na zlecenie Powiatu, na podstawie podpisanej z Powiatem umowy, zadanie publiczne z zakresu pomocy społecznej, pełniąc rolę instytucji użyteczności publicznej. Podał Pan, że usługi pomocy społecznej świadczone przez Stowarzyszenie w wynajmowanych budynkach w całości zwolnione są z podatku VAT.

Ma Pan wątpliwość, czy wynajem budynku mieszkalnego w ramach prowadzonej przez Pana jednoosobowej działalności dla Stowarzyszenia, które w tym budynku prowadzi Dom Pomocy Społecznej, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy.

Odnosząc się do Pana wątpliwości wskazać należy, że w oparciu o powołany wyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy, ze zwolnienia od podatku od towarów i usług korzysta wyłącznie świadczenie usług wynajmu nieruchomości na cele mieszkalne. Zastosowanie zwolnienia jest uzależnione od spełnienia przesłanek:

-świadczenie usługi na własny rachunek,

-charakter mieszkalny nieruchomości,

-mieszkaniowy cel najmu lub dzierżawy.

Podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku, gdy wystąpią wszystkie ww. warunki. Brak któregokolwiek z powyższych elementów nie pozwala na zastosowanie zwolnienia i w konsekwencji następuje opodatkowanie świadczonej usługi.

Jak już wcześniej wskazano, celem innym niż mieszkaniowy jest np. prowadzenie przez najemcę działalności gospodarczej, na potrzeby której budynek jest wynajmowany, co ma miejsce w przedmiotowej sprawie. Cel mieszkaniowy nie jest w niniejszej sprawie zrealizowany, albowiem Pan wynajmuje budynek Stowarzyszeniu na cele niemieszkalne. Stowarzyszenie w wynajmowanym budynku prowadzi działalność gospodarczą tj. świadczy w nim usługi w zakresie opieki społecznej poprzez prowadzenie Domu Pomocy Społecznej.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie są spełnione wyżej opisane przesłanki, w związku z czym przedmiotowy wynajem budynku przez Pana na rzecz ww. Stowarzyszenia prowadzącego Dom Pomocy Społecznej nie korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT na podstawie ww. art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy. Zatem świadczona przez Pana usługa, o której mowa we wniosku podlega opodatkowaniu według właściwej stawki podatku VAT.

W związku z powyższym Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo należy wskazać, że na powyższe rozstrzygnięcie nie ma wpływu informacja podana przez Pana we własnym stanowisku dotycząca zaklasyfikowania przez Urząd Statystyczny świadczonych usług najmu przedmiotowego budynku mieszkalnego do PKWiU 70.20.11-00.00. Podkreślić należy, że powyższa klasyfikacja nie ma w niniejszej sprawie znaczenia, bowiem przepis art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy nie odsyła do kwalifikacji statystycznej świadczonej usługi.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Podkreślić należy, iż Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach przedstawionego przez Pana opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).