Interpretacja indywidualna z dnia 25 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.339.2024.2.RST
Temat interpretacji
Miejsce opodatkowania usług pośrednictwa.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 czerwca 2024 r. wpłynął za pośrednictwem ePUAP Pani wniosek z 30 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy miejsca opodatkowania usług pośrednictwa. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 sierpnia 2024 r. (wpływ 29 sierpnia 2024 r.) Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego:
Stan przyszły dotyczy modelu biznesowego podatnika, który funkcjonuje pod nazwą dropshipping. Świadczona przez przyszłego podatnika usługa pośrednictwa polega na zbieraniu zamówień od klientów poprzez utworzoną stronę internetową i zawieraniu w ich imieniu umów kupna-sprzedaży z podmiotami zagranicznymi (z Chin), obsłudze płatności i przekazywaniu zamówień do podmiotu zagranicznego, będącego sprzedawcą danego towaru wraz z opłatą za zamówienie po wcześniejszym potrąceniu prowizji za usługę pośrednictwa oraz w razie potrzeby pomoc klientom w przypadku zapytań dotyczących produktu / produktów lub w postępowaniu reklamacyjnym z zagranicznym sprzedawcą. Po otrzymaniu płatności za towar podmiot zagraniczny realizuje jego wysyłkę bezpośrednio do klienta i dopełnia wszystkich formalności związanych z przekazaniem podatku VAT oraz wszystkich opłat od importu towaru do odpowiednich instytucji i organizuje cały proces wysyłki. Zakupiony w ten sposób towar nie trafia do pośrednika handlowego czyli przyszłego podatnika, lecz zawsze wysyłany jest bezpośrednio do klienta. W żadnym momencie pośrednik nie staje się właścicielem towaru, a jedynie pośredniczy w sprzedaży towarów będących własnością podmiotów zagranicznych, którzy są sprzedawcami. Działalność ta polega na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę i jest prowadzona w formie pośrednictwa handlowego na stronie internetowej stworzonej przez przyszłego podatnika.
Wnioskodawca wystawia produkty od chińskiego sprzedawcy na stronie internetowej. Strona internetowa jest obsługiwana przez pośrednika, tworzone są opisy towarów na język polski lub inny język, dodawane dodatkowe opisy oraz edycje graficzne zdjęć towarów prezentowanych na Pani stronach internetowych - celem dostosowania prezentowanych towarów do potrzeb odbiorcy. Jeżeli kupujący złoży zamówienie na portalu stronie internetowej Wnioskodawcy i wpłaci mu z góry pieniądze za dany produkt, Wnioskodawca zamówi go i opłaci u sprzedawcy z Chin, poda szczegółowe dane kupującego do wysyłki i sprzedawca z Chin wyśle produkt bezpośrednio do klienta. Przychodem Wnioskodawcy jest zawsze prowizja (wpłata pieniędzy za produkt od klienta minus zapłata za produkt u Chińskiego sprzedawcy). Kupujący po zakupie wpłaca pieniądze bezpośrednio na konto Wnioskodawcy, a Wnioskodawca zamawia dla Kupującego produkt i opłaca go u chińskiego sprzedawcy. Wnioskodawca pośredniczy w płatnościach oraz zamówieniach.
Wnioskodawca nie ma podpisanej umowy pośrednictwa ze sprzedawcą z Chin, a jedynie zgodę na sprzedaż jego produktów i wykorzystywanie zdjęć. Od chińskiego sprzedawcy nie otrzymuje faktury VAT za zakup, rachunku, czy innego dokumentu potwierdzającego zakup. Jedynym potwierdzeniem zakupu jest potwierdzenie przelewu bankowego za zakup produktów po potrąceniu prowizji lub wygenerowanie przez specjalny program dowodu zakupu. Sprzedaż produktu jest udokumentowana poprzez pobranie dowodów sprzedaży ze sklepu lub poprzez numery śledzenia przesyłek klientów albo poprzez potwierdzenie wpłat bankowych za sprzedaż na konto bankowe Wnioskodawcy. W ten sposób są sporządzane miesięczne zestawienia zrealizowanych transakcji. Wnioskodawca nie wystawia paragonów, a jedynie fakturę/rachunek na prośbę Kupującego, na kwotę prowizji.
Na stronie internetowej sklepu jest jasno opisane w regulaminie, że Wnioskodawca jedynie pośredniczy w płatnościach i zamówieniach, oraz że dane osoby która zamawia dany produkt będą wysyłane do osób trzecich (do sprzedawcy z Chin) w celu wysłania zamówienia. Zakupiony towar nigdy nie trafia do Wnioskodawcy, tylko bezpośrednio do kupującego. Wnioskodawca nie jest importerem, ponieważ tylko pośredniczy w płatnościach i zamówieniach, nie sprowadza towaru na własny rachunek. Przychodem jest prowizja czyli różnica kwoty wpłaconej przez klienta a zapłatą za towar u sprzedawcy z Chin, więc podstawą opodatkowania jest kwota prowizji. Zdarzenia gospodarcze będą ewidencjonowane jako ewidencja przychodów. Wszystko będzie rozliczane przez księgową.
Świadczenie usług pośrednictwa dla dostawców zagranicznych (np. z Chin) nie podlega opodatkowaniu w Polsce, ponieważ miejscem świadczenia takiej usługi jest kraj siedziby usługobiorcy (dostawcy), czyli Chiny i w rezultacie Wnioskodawca jest zwolniony z podatku VAT. Wnioskodawca jest pośrednikiem, więc cały obowiązek płatności cła oraz podatku VAT (jeżeli paczki z produktami przekroczą odpowiednie kwoty co do podatku VAT) spoczywa na kupującym. Forma współpracy podatnika polega wyłącznie na świadczeniu usługi pośrednictwa handlowego. Prowadzi on sprzedaż za pośrednictwem strony internetowej na rzecz sprzedawcy chińskiego. Nie dokonuje we własnym imieniu ani na własny rachunek zakupu towarów będących przedmiotem transakcji, a jego rola ogranicza się wyłącznie do zbierania zamówień dla dostawcy oraz przyjmowania od klientów zapłaty i przekazywaniu jej dostawcy, po pomniejszeniu otrzymanej kwoty o należną mu prowizję za pośrednictwo.
Wnioskodawca wskazał również, że:
- wraz z otwarciem lub wznowieniem prowadzonej już jednoosobowej działalności gospodarczej powstanie obowiązek podatkowy nieograniczony w świetle art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.);
- planowane jest otwarcie lub wznowienie działalności gospodarczej z dniem 1 lipca 2024 r.;
- przychody z działalności będą opodatkowane w zakresie: 47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. Przychody opodatkowane są na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego 8,5%. W przypadku dropshippingu, jako pośrednictwa handlu stawka ryczałtu to 8,5%.
- dokumentem regulującym zasady pośrednictwa handlowego na rzecz dostawcy chińskiego będzie regulamin sklepu;
- wynagrodzenie to jest ustalane odrębnie od każdej transakcji handlowej w momencie dokonania zakupu przez klienta na stronie internetowej;
- dostawcy zagraniczni, dla których świadczy Pani usługi pośrednictwa są podatnikami podatku od towarów i usług w swoim kraju, tj. w państwie trzecim, dokładnie w Chinach;
- dostawcy zagraniczni nie posiadają stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce lub innym kraju niż kraj, w którym posiadają siedzibę działalności gospodarczej;
- informacje dotyczące towarów od dostawców zagranicznych, które są oferowane przez Panią w serwisie aukcyjnym, są przez Panią modyfikowane;
- tłumaczy Pani opisy towarów na język polski lub inny język, dodaje dodatkowe opisy oraz dokonuje edycji graficznej zdjęć towarów prezentowanych na Pani stronach internetowych - celem dostosowania prezentowanych towarów do potrzeb odbiorcy;
- decyduje Pani jakie towary od dostawców zagranicznych z krajów trzecich są oferowane do sprzedaży na Pani aukcjach na portalu aukcyjnym;
- decyduje Pani za jaką cenę są oferowane do sprzedaży towary na portalu aukcyjnym;
- pośrednik w dokonywaniu transakcji przez Internet dysponuje dowodem zakupu, jednak nie zawsze, ponieważ niekiedy dostawca z Chin nie załącza do sprzedaży żadnego dokumentu sprzedaży;
- nabywca towarów (klient) dysponuje dokumentem nabycia od dostawcy (o ile dany dostawca wystawia taki dokument) oraz dokumentem nabycia usługi pośrednictwa, przesyłka klienta jest również śledzona za pomocą wybranego przez podmiot chiński kuriera do dostawy produktu;
- podpisuje Pani umowy z nabywcami towarów (klientami) z chwilą dokonania zakupu w sklepie internetowym;
- wskazuje Pani nabywcy (klientowi) pełne dane Sprzedającego, dane te wskazywane są w dokumentach dostawy, w regulaminie sklepu oraz widoczne w numerze śledzenia przesyłki;
- klient nie ma możliwości wyboru sprzedawcy z kraju trzeciego (dostawcy zagranicznego), od którego zamierza kupić towary;
- nadzoruje Pani prawidłowość realizacji zamówienia;
- udziela Pani klientowi niezbędnych informacji w zakresie prawa do odstąpienia od umowy sprzedaży;
- przeprowadza Pani procedurę zwrotu towarów, w sytuacji gdy klient chce odstąpić od umowy sprzedaży;
- ewentualne zwroty towarów są do dostawcy;
- zobowiązany do pokrycia kosztów zwrócenia ceny nabywcy za oddany (zwrócony) przez niego towar jest kupujący/klient;
- udziela Pani klientowi niezbędnych informacji w zakresie prawa do odstąpienia od umowy sprzedaży;
- przeprowadza Pani i rozpoznaje postępowanie reklamacyjne, dotyczące towaru prezentowanego przez Panią na stronie internetowej;
- nie ponosi Pani odpowiedzialność tytułem rękojmi za wady towaru prezentowanego na Pani stronach internetowych;
- instrukcja użytkowania towaru dostarczana jest przez dostawcę wraz z towarem.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
1.czy Pani firma będzie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług na terytorium Polski realizując transakcje o których mowa we wniosku;
Firma nie będzie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
2.czy Pani firma będzie zarejestrowana do procedury szczególnej dotyczącej sprzedaży na odległość towarów importowanych IOSS;
Firma nie będzie zarejestrowana do procedury szczególnej IOSS.
3.jakie konkretnie towary Pani Firma zamierza sprzedawać na utworzonej stronie internetowej, należało wskazać i wymienić;
Odzież, sukienki, spódnice, buty, drobne kosmetyki np. pomadki, pudry, akcesoria podróżne np. plecaki, torby, galanteria np. biżuteria, zegarki.
4.czy towary oferowane przez Pani Firmę na utworzonej stronie internetowej będą towarami o wartości rzeczywistej nieprzekraczającej wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 150 euro;
Wartość towarów nie będzie przekraczać 150 Euro.
5.jak konkretnie będzie wyglądał proces dostawy towarów, od momentu wyboru oferty przez klienta na stronie internetowej do momentu odbioru zamówienia przez klienta, należało opisać okoliczności zdarzenia;
Po otrzymaniu płatności za towar, podmiot zagraniczny realizuje jego wysyłkę bezpośrednio do klienta i dopełnia wszystkich formalności związanych z przekazaniem podatku VAT od importu towaru do odpowiednich instytucji. Klient otrzymuje maila z numerem śledzenia przesyłki i może śledzić na jakim jest etapie. Zakupiony w ten sposób towar nie trafia do Pani ani innych podmiotów, lecz zawsze bezpośrednio do klienta. Pani firma w żadnym momencie nie staje się właścicielem towaru, nie dokonuje sprzedaży towarów we własnym imieniu i na własny rachunek, a jedynie pośredniczy w sprzedaży towarów będących własnością podmiotów zagranicznych, którzy są sprzedawcami.
6.jakie podmioty będą brały udział w opisanej we wniosku transakcji, czy będą to: chińscy sprzedawcy, platforma sprzedażowa np. (...), Pani oraz ostateczni klienci, jeśli nie to należało wymienić podmioty biorące udział w transakcji i wskazać jaką rolę będą pełnić, należało wyjaśnić;
Sprzedawca chiński- zajmujący się przyjęciem zamówienia i jego wysyłką bezpośrednio do klienta oraz Klient - nabywca towaru.
7.czy chiński sprzedawca będzie działał poprzez portale internetowe takie np. jak (...);
Nie, chiński sprzedawca nie będzie działał przez portale takie jak (...).
8.w jaki sposób Pani firma będzie nawiązywała współpracę z chińskimi sprzedawcami i portalami aukcyjnymi. Czy współpraca nawiązywana będzie bezpośrednio z chińskimi sprzedawcami czy poprzez portal (...) bądź inny podobny portal, należało opisać okoliczności zdarzenia;
Współpraca będzie nawiązywana tylko bezpośrednio z chińskim sprzedawcą, który ma dostęp do prowadzonego przez Pani firmę sklepu internetowego i realizuję wysyłkę do klienta.
9.w jaki sposób Pani firma będzie dokonywała zamówienia towaru u chińskiego sprzedawcy (poprzez platformę sprzedażową np. (...) lub podobną, telefonicznie, mailowo, poprzez stronę internetową sprzedawcy chińskiego, w inny sposób);
Sprzedawca chiński ma dostęp do prowadzonej przez Panią strony internetowej, w momencie zrealizowania zamówienia przez klienta i dokonaniu przez niego płatności, sprzedawca chiński widzi transakcje w systemie, dane klienta, adres oraz zakupiony produkt, następnie wysyła towar bezpośrednio do klienta. Produkty nie są zamawiane w żaden inny sposób.
10.czy Pani firma będzie posiadała konto na platformie sprzedażowej np. (...) lub innej platformie sprzedażowej za pomocą której będzie dokonywała Pani zamówienia u chińskich sprzedawców, należało wyjaśnić;
Nie, tylko bezpośredni kontakt z chińskim sprzedawcą.
11.czy Pani firma składając zamówienie u sprzedawcy chińskiego dokona zamówienia posługując się danymi swojej firmy, a oprócz tego wskaże Pani dane adresowe klienta do wysyłki towaru;
Firma nie będzie uczestniczyła w transakcji, wysyłka następuje bezpośrednio do klienta, składając zamówienie u dostawcy wskazuje Pan dane adresowe klienta do wysyłki towaru, nie posługuje się danymi swojej firmy.
12.czy chińscy sprzedawcy będą mieli świadomość, że Pani firma nie jest ostatecznym nabywcą towarów, należało wyjaśnić;
Tak, będą mieli świadomość. Sprzedawca za pośrednictwem strony internetowej ma dostęp do wszystkich zamówień i widzi kto jest nabywcą towaru.
13.kiedy/ w którym momencie będzie dochodzić do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem między podmiotami biorącymi udział w transakcji, należało wskazać;
W momencie otrzymania produktu przez klienta.
14.czy Pani Firma w którymkolwiek momencie opisywanej we wniosku transakcji będzie miała prawo do rozporządzania towarem jak właściciel (nie chodzi tutaj o fizyczne posiadanie towaru lub aspekt prawny lecz o rozporządzanie nim, np. prawo do jego sprzedaży);
Pani firma w żadnym momencie nie staję się właścicielem towaru i nie ma praw związanych z jego rozporządzaniem.
15.kim będą klienci oferowanych przez Pani firmę towarów, czy będą to osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej czy będą to podatnicy o których mowa w art. 28a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) tj. podmioty prowadzące działalność gospodarczą;
Będą to osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.
16.gdzie, w jakim kraju/krajach ostateczni klienci Pani firmy będą posiadali miejsce zamieszkania bądź w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej;
Miejsce zamieszkania na terenie Polski, jeśli klient jako adres do wysyłki podaje inny kraj Unii Europejskie np. Niemcy, Włochy sprzedawca będzie realizował wysyłkę pod wskazany adres (takie przypadki mogą wystąpić sporadycznie).
17.co oznacza, że nabywca (klient) w związku z zakupionym towarem dysponuje „dokumentem nabycia usługi pośrednictwa”, należało wyjaśnić, w tym wskazać co to jest za dokument i przez kogo będzie wystawiony;
Klient nie dysponuje takim dokumentem, „dokument nabycia usługi pośrednictwa” stwierdzenie jest błędne i zostało podane przez pomyłkę.
18.czy klient będzie zlecał Pani firmie jakie konkretne towary chciałby nabyć, czy też klient będzie mógł zakupić towar który został już zamieszczony na stronie internetowej Pani firmy;
Klient może zakupić tylko towary, które są zamieszczone na stronie internetowej za jej pośrednictwem.
19.czy chiński sprzedawca będzie miał prawo dokonywania zmian w opisie towarów na stronie internetowej Pani firmy lub do jakiejkolwiek ingerencji po umieszczeniu towaru na Pani stronie internetowej;
Kwestie opisów towarów i stworzenie oraz prowadzenie strony są po Pani stronie.
20.w którym państwie będzie odbywało się dopuszczenie towarów do obrotu w Unii Europejskiej, który kraj będzie państwem importu i czy państwo importu będzie państwem przeznaczenia tj. państwem w którym Pani Firma będzie dokonywać dostawy towarów na rzecz klientów;
Odbywa się to w Polsce i jest ona państwem przeznaczenia finalnej dostawy towarów do klientów.
21.który podmiot będzie występował w opisanej transakcji jako importer towarów, kto będzie rozliczał podatek z tego tytułu (w opisie zdarzenia przyszłego podanym we wniosku istnieją sprzeczne informacje, wskazuje Pani, że podmiot zagraniczny dokona wszelkich opłat od importu towarów, a w dalszej części pisze Pani, że cały obowiązek płatności cła oraz podatku VAT będzie spoczywał na kupującym, należało zatem jednoznacznie wskazać który podmiot będzie importerem towarów);
Importerem produktu jest sprzedawca chiński i na nim spoczywa cała odpowiedzialność podatkowa.
22.czy wysokość wynagrodzenia dla Pani firmy będzie wynikać z uzgodnień zawartych z chińskim sprzedawcą, czy chiński sprzedawca będzie miał jakiś wpływ na wysokość wynagrodzenia Pani firmy, należało opisać okoliczności zdarzenia w tym zakresie;
Pani wynagrodzenie nie wynika z uzgodnień zawartych z dostawcą towaru - wynika z prowizji. Prowizja to wypłata od kupującego pomniejszona o zapłatę za towar dostawcy.
23.kto będzie dokonywał transportu (wysyłki) towarów do ostatecznych klientów lub na czyją rzecz transport będzie dokonywany- czy chiński sprzedawca będzie dokonywał transportu, czy będzie to robił podmiot trzeci działający na jego rzecz, kto będzie ponosił odpowiedzialność za dostarczenie towarów do klienta, należało opisać okoliczności zdarzenia w tym zakresie.
Po otrzymaniu płatności za towar, podmiot zagraniczny realizuje jego wysyłkę bezpośrednio do klienta i dopełnia wszystkich formalności związanych z przekazaniem podatku VAT od importu towaru do odpowiednich instytucji oraz ponosi pełną odpowiedzialność za wysyłkę i dostarczenie. Towar nie trafia do Pani ani innych podmiotów, lecz zawsze bezpośrednio do klienta. W żadnym momencie nie staję się Pani właścicielem towaru.
Pytanie
Czy w świetle przepisów ustawy o VAT usługa pośrednictwa świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotu zagranicznego (w Chinach) podlega czy nie podlega opodatkowaniu podatkiem o towarów i usług w Polsce?
Pani stanowisko w sprawie
Istota problemu w przedmiotowej sprawie sprowadza się do ustalenia, czy czynności, które będą podjęte przez podatnika (pośrednika), polegające na sprzedaży towarów przez internet, skutkują opodatkowaniem VAT obrotu z tej sprzedaży, rozumianego jako całość świadczenia otrzymanego od kupującego, czy też aktywność podatnika (pośrednika) polega jedynie na pośrednictwie handlowym w zakupie towaru, w oparciu o tzw. dropshipping, co prowadzi do opodatkowania jedynie prowizji, stanowiącej różnicę między kwotą otrzymaną od kupującego, a kwotą należną sprzedawcy za towar. Właściwa kwalifikacja ma istotne znaczenie, ponieważ może wpływać także na inne uprawnienia lub obowiązki w zakresie VAT, w tym np. na możliwość uznania, że w świetle przepisów ustawy o VAT, usługa pośrednictwa świadczona na rzecz podmiotu zagranicznego nie podlega opodatkowaniu podatkiem o towarów i usług w Polsce.
Podatnik świadczy usługę pośrednictwa dla podmiotu zagranicznego z Chin. W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie. Co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług (dalej „ustawa”) inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy, podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy.
W analizowanej sprawie, miejsce świadczenia przedmiotowych usług pośrednictwa handlowego należy ustalić zgodnie z ogólną zasadą dotyczącą ustalania miejsca świadczenia usług, o której mowa w art. 28b ust. 1 ustawy, zatem będzie to miejsce, w którym usługobiorca (przedsiębiorca zagraniczny) posiada siedzibę działalności gospodarczej. Tym samym, przedmiotowe usługi pośrednictwa handlowego na rzecz kontrahentów nie będą podlegać opodatkowaniu w Polsce lecz w kraju, w którym przedsiębiorca zagraniczny posiada siedzibę działalności gospodarczej, zgodnie z przepisami prawa podatkowego obowiązującymi w danym kraju. W konsekwencji, zdaniem podatnika, przy prowadzeniu działalności pośrednictwa handlowego w sprzedaży prowadzonej w oparciu o model logistyczny w formie dropshippingu za pośrednictwem Internetu, tak jak ma to miejsce w przypadku podatnika, świadczenie usług pośrednictwa handlowego dla kontrahentów mających siedzibę poza Unią Europejską, na terytorium państwa trzeciego, w tym przypadku Chin, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.
Powyższe stanowisko zostało potwierdzone podczas nagrywanej rozmowy telefonicznej z pracownikiem/doradcą Urzędu Skarbowego, który upewnił Panią, że podatek VAT w Pani przypadku nie obowiązuje i poinstruował Panią do złożenia prośby o interpretację podatkową. Chciałaby Pani również odnieść się do poniższych prawie identycznych przypadków interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-1.4011.189.2023.4.AP - Podstawa opodatkowania dropshippingu, 0112-KDIL1-3.4012.64.2023.5.MR - Opodatkowanie usług pośrednictwa na rzecz podmiotu zagranicznego w Chinach, 0112-KDIL1-3.4012.82. 2019.3.JN.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) – zwanej dalej ustawą:
opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2.eksport towarów;
3.import towarów na terytorium kraju;
4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:
rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Stosownie do art. 2 pkt 3 ustawy:
przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).
Jak stanowi art. 2 pkt 5 ustawy:
przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:
towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:
przez sprzedaż rozumie odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Z kolei art. 2 pkt 7 ustawy stanowi, że:
przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.
Definicja ustawowa importu towarów kładzie nacisk przede wszystkim na czynność faktyczną, czyli przywóz towaru. Dla zaistnienia importu nie ma znaczenia cel przywozu, czy stosunek prawny w ramach którego dokonano przywozu, gdyż jeżeli towar został faktycznie przywieziony, to ma miejsce import.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy,
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde powstrzymanie się od działania czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.
Stosownie do art. 28a ustawy:
na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:
1.ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:
a.podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b.osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2.podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Wskazany powyżej art. 28a ustawy, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:
miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Stosownie do art. 28b ust. 2 ustawy:
w przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Z powyższych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.
Stosownie do art. 28c ust. 1-3 ustawy:
miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.
W przypadku gdy usługi są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy znajdującego się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
W przypadku gdy usługodawca nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
Ww. przepis wprowadza regułę, zgodnie z którą w przypadku świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami miejscem świadczenia usługi jest państwo siedziby usługodawcy, ewentualnie kraj stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w sytuacji gdy usługa jest świadczona z takiego miejsca i znajduje się ono w innym państwie niż siedziba usługodawcy. Albo też miejscem świadczenia usługi na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce w którym usługodawca posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w sytuacji gdy nie posiada on siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.
Na mocy art. 29a ust. 1 ustawy:
podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Jak stanowi art. 29a ust. 6 ustawy:
podstawa opodatkowania obejmuje:
1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Z opisu sprawy wynika, że zamierza Pani prowadzić działalność w ramach modelu biznesowego pod nazwą dropshipping. Na utworzonej stronie internetowej zamierza Pani sprzedawać: odzież, sukienki, spódnice, buty, drobne kosmetyki np. pomadki, pudry, akcesoria podróżne np. plecaki, torby, galanteria np. biżuteria, zegarki. Wartość towarów nie będzie przekraczać 150 euro. Realizowana przez Panią usługa będzie polegała na zbieraniu zamówień od klientów poprzez utworzoną stronę internetową i zawieraniu w ich imieniu umów kupna-sprzedaży z podmiotami zagranicznymi (z Chin). Kupujący po zakupie wpłaci pieniądze bezpośrednio na Pani konto, a Pani opłaci towar u chińskiego sprzedawcy. Pani przychodem będzie zawsze prowizja (wpłata pieniędzy za produkt od klienta minus zapłata za produkt u chińskiego sprzedawcy). Klientami będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej z miejscem zamieszkania co do zasady na terenie Polski. W momencie zrealizowania zamówienia przez klienta i dokonaniu przez niego płatności, sprzedawca chiński, który ma dostęp do prowadzonego przez Pani firmę sklepu internetowego, widzi transakcje w systemie i wysyła towar bezpośrednio do klienta. Sprzedawca chiński dopełni także wszystkich formalności związanych z przekazaniem podatku VAT oraz wszystkich opłat od importu towaru do odpowiednich instytucji i organizuje cały proces wysyłki. Zakupiony w ten sposób towar nie trafia do Pani ani innych podmiotów, lecz zawsze bezpośrednio do klienta.
Klient może zakupić tylko towary, które są zamieszczone na Pani stronie internetowej. To Pani będzie decydowała jakie towary od dostawców zagranicznych z krajów trzecich będą oferowane do sprzedaży na Pani portalu aukcyjnym oraz decydowała za jaką cenę towary są oferowane do sprzedaży. Natomiast informacje dotyczące towarów od dostawców zagranicznych, które są oferowane przez Panią w serwisie aukcyjnym, będą przez Panią modyfikowane tj. będzie tłumaczyła Pani opisy towarów na język polski, dodawała dodatkowe opisy oraz dokonywała edycji graficznej zdjęć towarów prezentowanych na Pani stronach internetowych - celem dostosowania prezentowanych towarów do potrzeb odbiorcy. Klient natomiast nie będzie miał możliwość wyboru sprzedawcy z kraju trzeciego (dostawcy zagranicznego), od którego zamierza kupić towary.
Dodatkowo będzie nadzorowała Pani prawidłowość realizacji zamówienia, udzielała klientowi niezbędnych informacji w zakresie prawa do odstąpienia od umowy sprzedaży, a także przeprowadzała procedurę zwrotu towarów, w sytuacji gdy klient chce odstąpić od umowy sprzedaży. Do Pani obowiązków będzie należało także udzielanie Pani klientowi niezbędnych informacji w zakresie prawa do odstąpienia od umowy sprzedaży oraz przeprowadzanie i rozpoznawanie postępowania reklamacyjnego, dotyczącego towaru prezentowanego przez Panią na stronie internetowej.
Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Pani wątpliwości dotyczą ustalenia czy świadczenie, o którym mowa we wniosku, dokonywane na rzecz podmiotu zagranicznego (w Chinach) podlega czy nie podlega opodatkowaniu podatkiem o towarów i usług w Polsce.
W swoim stanowisku wskazała Pani, że w związku z przedstawionym powyżej modelem sprzedaży towarów, w ramach którego Pani firma uczestniczy w transakcji sprzedaży towaru od dostawcy zagranicznego z Chin do ostatecznego nabywcy dla celów przepisów podatku od towarów i usług firma powinna być traktowana jako podmiot świadczący usługę pośrednictwa handlowego i transakcja ta nie powinna podlegać opodatkowaniu w Polsce.
Aby odpowiedzieć na Pani wątpliwości odnośnie miejsca opodatkowania transakcji w której uczestniczy Pani firma należy w pierwszej kolejności ustalić czy w opisanym zdarzeniu transakcja w której uczestniczy Pani firma jest dostawą towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, czy też nosi znamiona świadczenia usług.
Należy zauważyć, że dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, rozumiana jest przez ustawodawcę, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W określeniu „jak właściciel” zawiera się możliwość uznania za dostawę faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą. Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, definiujący pojęcie „dostawa towarów” nie odwołuje się do cywilistycznych pojęć sprzedaży, czy też przeniesienia prawa własności, stąd też nie można utożsamiać dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z przeniesieniem prawa własności na gruncie prawa cywilnego. W konsekwencji pojęcie „dostawa towarów” oraz ekonomiczne aspekty transakcji, nie muszą wiązać się ze skutkami powstającymi na gruncie cywilistycznego prawa własności. Pozwala to na uznanie danej czynności za dostawę towarów, nawet w przypadkach nałożenia na nabywcę pewnych ograniczeń we władaniu towarem.
Co więcej, czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym, ponieważ „dostawa towarów” nie ogranicza się wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy.
Transakcja opisana we wniosku wpisuje się w dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy. Czynności wykonywane przez Panią w ramach prowadzonej działalności wypełniają znamiona handlu towarami, a nie znamiona świadczenia usług pośrednictwa. Należy zauważyć, że przedmiotem nabycia przez klientów będą konkretne towary oferowane na stronie internetowej należącej do Pani, wbrew Pani twierdzeniom, posiada Pani władztwo ekonomiczne nad tymi towarami i praktyczną możliwość dysponowania nimi jak właściciel. Bowiem to Pani decyduje jakie towary i za jaką cenę zostaną zaoferowane do sprzedaży na stronie internetowej. Chiński sprzedawca nie będzie miał prawa do zmian w opisach na Pani stronie internetowej. Kwestie opisów towarów oraz utworzenie i prowadzenie strony leży po Pani stronie. Chiński sprzedawca nie ma również wpływu na wysokość Pani wynagrodzenia. Wynagrodzenie (prowizja) należne z tytułu wykonywanych świadczeń jest ustalane przez Panią i wynika z prowizji, którą jest wpłata od kupującego pomniejszona o zapłatę za towar chińskiemu sprzedawcy. Decyzję o cenie, za jaką towary są oferowane do sprzedaży na portalu aukcyjnym podejmuje Pani. Również decyzja o tym, jakie towary od dostawców zagranicznych z krajów trzecich są oferowane do sprzedaży na stronie internetowej, należy do Pani. Ponadto Klient może zakupić towar wyłącznie z oferty strony internetowej Pani firmy i nie ma możliwości bezpośredniego wyboru sprzedawcy z kraju trzeciego (dostawcy chińskiego). Płatności za towar od klientów dokonywane są na Pani rachunek bankowy. Nie ma też Pani podpisanej żadnej umowy pośrednictwa z dostawcą zagranicznym, a jedynie zgodę na sprzedaż jego produktów i wykorzystywanie zdjęć, jak zresztą sama Pani wskazała. Dodatkowo to Pani będzie nadzorowała prawidłowość realizacji zamówienia, udzielała klientowi niezbędnych informacji w zakresie prawa do odstąpienia od umowy sprzedaży, a także przeprowadzała procedurę zwrotu towarów, w sytuacji gdy klient chce odstąpić od umowy sprzedaży. Do Pani obowiązków będzie należało także udzielanie Pani klientowi niezbędnych informacji w zakresie prawa do odstąpienia od umowy sprzedaży oraz przeprowadzanie i rozpoznawanie postępowania reklamacyjnego, dotyczącego towaru prezentowanego przez Panią na stronie internetowej. Zatem, mając na uwadze powyższe okoliczności należy uznać, że posiada Pani ekonomiczne władztwo nad sprzedawanymi na Pani stronie internetowej towarami.
Mając na względzie okoliczności niniejszej sprawy w tym fakt, że efektem wykonanych czynności (istotą zamówienia) jest konkretny towar w postaci produktu prezentowanego na Pani stronie internetowej, który w takiej postaci jest dostarczany bezpośrednio klientowi (ostatecznemu nabywcy), a Pani w ramach transakcji przenosi na klienta prawo do dysponowania towarem jak właściciel, świadczenie stanowi dla celów podatku od towarów i usług dostawę towarów. Czynności podejmowane przez Panią w celu zrealizowania zamówienia nie stanowią dla klientów celu samego w sobie, klient jest zainteresowany nabyciem konkretnego produktu.
Jak już powyżej wskazałem pojęcie „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” dotyczy tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Zatem, chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość dysponowania towarem w postaci np. jego sprzedaży, a nie rozporządzania nim w sensie prawnym. Co ważne, istotą dostawy towarów nie jest przeniesienie prawa własności, zatem zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawa własności”. Co więcej, czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym, ponieważ „dostawa towarów” nie ogranicza się wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy. Zatem, skoro to Pani będzie decydować jakie towary będą oferowane na stronie internetowej, Pani będzie tworzyć ofertę poprzez modyfikację ofert sprzedawcy chińskiego tj. ich tłumaczenie, dostosowanie zdjęć, tworzenie opisów itp., Pani będzie decydować za jaką cenę towary zostaną zaoferowane do sprzedaży na stronie internetowej i zapłata za towar trafi na Pani konto bankowe oraz to Pani będzie nadzorować prawidłowość realizacji zamówienia, udzielać klientowi niezbędnych informacji w zakresie prawa do odstąpienia od umowy sprzedaży, przeprowadzać i rozpoznawać postępowanie reklamacyjne dotyczące towarów prezentowanych na stronie internetowej to realizowane świadczenie należy uznać za dostawę towarów. Bowiem z opisu sprawy wynika, że będzie miała Pani możliwość dysponowania rzeczą pomimo braku fizycznego kontaktu z towarem i dokonywania sprzedaży (przenoszenia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) na rzecz klienta końcowego.
Nie można uznać, że w opisywanym przypadku będzie świadczyła Pani usługę pośrednictwa na rzecz sprzedawcy z Chin. Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia „pośrednictwo”, a zatem przy określaniu zakresu przedmiotowego tego pojęcia należy odnieść się do wykładni językowej tego określenia. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (Uniwersalny słownik języka polskiego PWN), przez pojęcie „pośrednictwo” należy rozumieć: działalność osoby trzeciej mającą na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron, kojarzenie kontrahentów w transakcjach handlowych.
Analogiczną definicję pośrednictwa można znaleźć w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE). Przykładowo, w uzasadnieniu wyroku Volker Ludwig v. Finanzamt Luckenwalde (wyrok z dnia 21 czerwca 2007 r., C-453/05) TSUE wskazał, że „pośrednictwo stanowi działalność polegającą na pośredniczeniu, która może obejmować między innymi wskazywanie stronie danej umowy okazji do zawarcia takiej umowy, przy czym celem takiej działalności jest uczynienie wszystkiego, co niezbędne, aby dwie strony zawarły umowę, a sam pośrednik nie ma żadnego interesu w zakresie treści ww. umowy”.
W praktyce, na podstawie orzecznictwa TSUE i polskich sądów administracyjnych ukształtowały się przesłanki jakie powinny zostać spełnione, aby daną usługę zakwalifikować jako usługę pośrednictwa. W tym zakresie, wskazuje się, że usługa pośrednictwa powinna stanowić:
- usługę świadczoną na rzecz strony transakcji o świadczenie usług, za którą strona ta wypłaca wynagrodzenie,
- z punktu widzenia strony transakcji usługi świadczone przez pośrednika powinny stanowić element tej transakcji,
- celem jest dążenie do zawarcia umowy (przy czym pośrednik nie ma żadnego interesu co do treści umowy),
- usługa pośrednictwa nie może mieć charakteru wyłącznie wykonywania czynności faktycznych związanych z umową (nie może to być np. wyłącznie udostępnianie informacji stronom transakcji o świadczenie usług).
Należy wskazać, że w prawodawstwie polskim obowiązuje zasada swobody umów, w ramach której strony mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez prawo. Zasada ta ma również zastosowanie na gruncie prawa podatkowego. Oznacza to, że ustawodawca nie ingeruje w sferę podejmowanych przez podatników decyzji w zakresie konstruowania umów cywilnoprawnych, jednakże umowy te nie mogą zmieniać obowiązków jakie wynikają z prawa podatkowego. Kwestia sformułowania umowy (regulaminu) z klientem, rodzaju wykonywanych czynności, ustalenia sposobu wynagrodzenia za wszystkie przewidziane umową (regulaminem) i wykonane czynności, nie może wywoływać skutków na gruncie podatkowym. Zatem fakt, że w regulaminie sklepu będzie przedstawiony cały proces transakcji i klient ma świadomość, że towar dostarczany będzie od sprzedawcy chińskiego pozostają bez znaczenia na gruncie przepisów podatku od towarów i usług. Przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie uzależniają kwalifikacji danej dostawy/nabycia od treści zawartej przez strony umowy (regulaminu), lecz odnoszą się do rzeczywiście zaistniałych zdarzeń gospodarczych.
Odnosząc się do wątpliwości w zakresie miejsca opodatkowania realizowanej przez Pani firmę transakcji stanowiącej dostawę towarów należy wskazać, że zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:
miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Jednocześnie zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy:
miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.
Z kolei jak stanowi art. 22 ust. 2-2d ustawy:
2.w przypadku gdy te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są wysyłane lub transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, wysyłkę lub transport przyporządkowuje się wyłącznie jednej dostawie.
2a.w przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego przez nabywcę, który dokonuje również ich dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport są przyporządkowane dostawie dokonanej do tego nabywcy, chyba że z warunków dostawy wynika, że wysyłkę lub transport towarów należy przyporządkować jego dostawie.
2b.w przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego, wysyłka lub transport tych towarów są przyporządkowane wyłącznie dostawie dokonanej do podmiotu pośredniczącego.
2c.w przypadku gdy podmiot pośredniczący przekazał swojemu dostawcy numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany mu przez państwo członkowskie, z którego towary są wysyłane lub transportowane, wysyłkę lub transport przypisuje się wyłącznie dostawie dokonanej przez ten podmiot.
2d.przez podmiot pośredniczący, o którym mowa w ust. 2b i 2c, rozumie się innego niż pierwszy w kolejności dostawcę towarów, który wysyła lub transportuje towar samodzielnie albo za pośrednictwem osoby trzeciej działającej na jego rzecz.
W świetle art. 22 ust. 2e ustawy:
w przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego albo z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego przez:
1)pierwszego dostawcę – wysyłkę lub transport przyporządkowuje się jego dostawie;
2)ostatniego nabywcę – wysyłkę lub transport przyporządkowuje się dostawie dokonanej do tego nabywcy.
W myśl art. 22 ust. 3 ustawy:
w przypadkach, o których mowa w ust. 2-2c, dostawę towarów, która:
1)poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;
2)następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.
Przy tym stosownie do art. 22 ust. 4 ustawy:
w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów.
W myśl art. 22 ust. 4 ustawy w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika, który również jest podatnikiem z tytułu importu tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium kraju. Powyższe przepisy regulują zasady ustalania miejsca opodatkowania dostaw towarów. Jednocześnie przepis art. 22 ust. 4 ustawy o VAT powinien być interpretowany jako specyficzna zasada ustalania miejsca opodatkowania w odniesieniu do towarów importowanych. W szczególności, powyższy przepis ustanawia zasadę, iż w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru (transakcja łańcuchowa) na terytorium kraju opodatkowana jest transakcja stanowiąca import towarów - to na importerze spoczywa obowiązek rozliczenia cła i VAT.
Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku tzw. transakcji łańcuchowych, kiedy ten sam towar jest przedmiotem kolejnych dostaw, lecz faktycznie przemieszczany tylko od pierwszego dostawcy do finalnego nabywcy, wówczas przyjmuje się, że ma miejsce tylko jedna wysyłka (transport), więc tylko w odniesieniu do jednej z transakcji można ustalić miejsce świadczenia w oparciu o art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy (dostawa ruchoma). W odniesieniu do pozostałych dostaw, którym nie można przypisać wysyłki (transportu), ustalenie miejsca świadczenia odbywa się jak dla towarów niewysyłanych, a więc według miejsca, w którym towary znajdowały się w momencie dostawy (dostawa nieruchoma).
Jednocześnie w myśl art. 26a ust. 1 ustawy:
miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.
Należy wskazać, że w przedmiotowym przypadku mamy do czynienia z transakcją łańcuchową. W transakcję tą zaangażowane są następujące podmioty: chiński dostawca, Pani firma oraz ostateczny klient. W ramach omawianej transakcji towar wysyłany jest bezpośrednio z kraju trzeciego do Polski (ostatecznego klienta) w łańcuchu sprzedaży. W opisanym przypadku mamy do czynienia z transakcją w której można mówić o relacji podmiotu chińskiego (dostawcy) dokonującego sprzedaży na rzecz Pani firmy (B2B), a Pani firmą dokonującą sprzedaży na rzecz ostatecznego klienta który jest osobą fizyczną (relacja B2C).
Do ustalenia miejsca opodatkowania przedmiotowej transakcji, w której to Pani firma dokonuje sprzedaży towarów na rzecz klienta ostatecznego istotna jest wskazana przez Panią w opisie zdarzenia przyszłego informacja, że w transakcji tej jako importer towarów rozliczający podatek z tego tytułu będzie występował dostawca chiński. W takiej sytuacji transakcja dokonana przez chińskiego dostawcę na rzecz Pani firmy podlegać będzie opodatkowaniu na terytorium Polski stosownie do ww. art. 22 ust. 4 ustawy. Jak już wskazano, przepis ten ustanawia zasadę, iż w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru (transakcja łańcuchowa) na terytorium kraju opodatkowana jest transakcja stanowiąca import towarów - to na importerze spoczywa obowiązek rozliczenia cła i VAT.
Powyższe oznacza, że dostawa dokonana przez Pani firmę na rzecz ostatecznego klienta jest w analizowanym przypadku dostawą towarów niewysyłanych i nietransportowanych (tzw. dostawa nieruchoma) opodatkowaną w miejscu w którym towary znajdują się w momencie dostawy (art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy). Będzie to zatem transakcja krajowa również opodatkowana w Polsce. Przy czym należy zaznaczyć, że odnośnie dostawy towarów jak ma to miejsce w przedmiotowym przypadku, podstawą opodatkowania jest wszystko co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów (Pani firma) otrzymał z tytułu sprzedaży do nabywcy w Polsce.
Podsumowując, w analizowanej sprawie w okolicznościach wskazanych we wniosku, Pani firma będzie dokonywać dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy i uczestniczyć w transakcji łańcuchowej a nie świadczyć usługę pośrednictwa. Ponieważ, jak Pani wskazała, podatnikiem z tytułu importu towarów na terytorium Polski będzie dostawca z Chin, sprzedaż dokonana przez Panią na rzecz ostatecznego klienta będzie podlegała opodatkowaniu na terytorium kraju, jako transakcja następująca po imporcie.
W konsekwencji Pani stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do powołanych przez Panią interpretacji należy wskazać, że interpretacje indywidualne wydawane są w indywidualnych sprawach i nie wiążą w sprawach innych podatników, co jest zrozumiałe zważywszy na różnorodność i odmienność okoliczności faktycznych występujących w każdej z indywidualnych spraw podlegających rozstrzygnięciu. Przytoczone interpretacje Organ potraktował jako element Pani argumentacji, lecz nie mogły mieć one wpływu na ocenę prawną rozpatrywanej sprawy. Należy zwrócić uwagę, że organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę. Tym samym, powołane interpretacje nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości rozstrzygnięcia przyjętego w przedmiotowej sprawie.
Jedocześnie wyjaśniamy, że interpretacje rozbieżne bądź wątpliwe mogą być poddane weryfikacji w trybie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Szef Krajowej Administracji Skarbowej może z urzędu zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Oznacza to, że interpretacje indywidualne wydane przez upoważniony do tego organ, każdorazowo podlegają analizie i weryfikacji, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może zmienić nieprawidłową interpretację indywidualną.
Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).