Prawo do stosowania stawki 0% podatku VAT dla dostawy monitorów informacyjnych bezpośrednio do placówek oświatowych. - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.489.2024.1.AKR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 1 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.489.2024.1.AKR

Temat interpretacji

Prawo do stosowania stawki 0% podatku VAT dla dostawy monitorów informacyjnych bezpośrednio do placówek oświatowych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do stosowania stawki 0% podatku VAT dla dostawy monitorów informacyjnych bezpośrednio do placówek oświatowych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

(…) w swojej ofercie ma monitory informacyjne rożnych marek i zamierza skierować swoją ofertę wyżej wskazanych produktów bezpośrednio do placówek oświatowych. Odbiorcą końcowym oferowanego przez firmę sprzętu audiowizualnego są przedszkola i szkoły. Sprzedaż monitorów informacyjnych będzie dokonywana bezpośrednio na rzecz przedszkoli i szkół, z fakturami wystawionymi na te placówki.

Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku sprzedaży sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w załączniku nr 8 w zw. z art. 83 ust. 1 pkt 26 do Ustawy o VAT. Zgodnie z jego zapisem preferencyjną stawką 0% objęte są następujące towary:

1)jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,

2)drukarki,

3)skanery,

4)urządzenia komputerowe do pism Braille'a (dla osób niewidomych i niedowidzących),

5)urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób dosyć szeroki i jednoznacznie nie precyzuje, czy wyżej wymieniony sprzęt może być objęty stawką 0% VAT.

1)  Urządzenie, którego dotyczy zapytanie, to monitor informacyjny o różnych przekątnych. Monitor informacyjny (…) z komputerem (…) to profesjonalny monitor, spełniający wszystkie funkcje komputera typu (…), ale o większej przekątnej wyświetlacza (...) i dodatkowych, zaawansowanych, funkcjonalnościach, m.in. (...).

Najważniejsze cechy: (…).

2)  Urządzenie, którego dotyczy zapytanie, to monitor informacyjny o różnych przekątnych. Monitor informacyjny (…) bez komputera (…) to profesjonalny monitor, spełniający wszystkie funkcje komputera typu (…), ale o większej przekątnej wyświetlacza (...) i dodatkowych zaawansowanych funkcjonalnościach, m.in. (...).

Najważniejsze cechy: (…).

Przy dostawie monitorów informacyjnych do placówek oświatowych 

zamierza stosować stawkę VAT 0%. Chcą Państwo upewnić się, iż taka sytuacja jest zgodna z ustawą, by móc skorzystać z tej ulgi.

W związku z dostawą na rzecz placówek oświatowych opisanych we wniosku monitorów informacyjnych, dostawca będzie posiadał stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami oraz przekaże kopię ww. dokumentu do właściwego urzędu skarbowego (art. 83 ust. 14-15 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług).

Pytania

1.   Czy monitor informacyjny nieposiadający własnej, wbudowanej jednostki komputerowej, można uznać za towar mieszczący się w klasyfikacji Załącznika nr 8, a co za tym idzie – czy przy jego dostawie bezpośrednio do placówek oświatowych będzie przysługiwać prawo do stosowania stawki 0% VAT?

2.   Czy monitor informacyjny posiadający własną, wbudowaną jednostkę komputerową, można uznać za towar mieszczący się w klasyfikacji Załącznika nr 8, a co za tym idzie – czy przy jego dostawie bezpośrednio do placówek oświatowych będzie przysługiwać prawo do stosowania stawki 0% VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Firma (...) to wyspecjalizowany sprzedawca sprzętu prezentacyjnego.

Obecnie ośrodki edukacji wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rodziców, uczniów i nauczycieli dążą do poszerzenia oferty edukacyjnej o nowoczesne środki dydaktyczne, rozbudowując i modernizując infrastrukturę informatyczną. Nowoczesne urządzenia (takie jak wspomniane monitory informacyjne) stanowią doskonałe narzędzie w pracy nauczyciela, poprawiając jakość nauczania oraz poszerzając umiejętności uczniów i kadry pedagogicznej. Najważniejsze funkcje monitora to:

-    bezprzewodowe przesyłanie obrazu ((…)) – ułatwia prowadzenie lekcji bez użycia kabli HDMI. Dzięki temu nauczyciel może łatwo i szybko dzielić się ekranem swojego urządzenia z uczniami, co sprzyja płynnej i dynamicznej prezentacji materiału edukacyjnego,

-    możliwość zdalnego przesyłania materiałów do wyświetlania – monitory (…) umożliwiają łatwą aktualizację treści na cyfrowej gazetce szkolnej bez konieczności fizycznego podchodzenia do urządzenia. To sprawia, że zarządzanie informacjami jest znacznie bardziej efektywne i wygodne, pozwalając na szybką zmianę wyświetlanych treści w zależności od potrzeb szkoły,

-    funkcja automatycznego włączania i wyłączania według harmonogramu – monitor (…), służący jako cyfrowa gazetka szkolna, sam włączy się rano i wyłączy wieczorem, co oszczędza czas i zasoby. To gwarancja efektywnego zarządzania szkolnymi treściami bez podchodzenia do urządzenia,

-    brak dekodera TV – użytkowanie monitorów (…) jest wolne od opłat abonamentowych RTV. To znacząco obniża koszty eksploatacji w szkole, umożliwiając przeznaczenie środków na inne potrzeby.

Państwa zdaniem, monitor informacyjny można zaliczyć do towarów wymienionych w Załączniku nr 8 do Ustawy. Monitor informacyjny po podłączeniu do komputera może działać jako monitor wielkoformatowy obsługujący wszystkie aplikacje zainstalowane na komputerze. Urządzenia, których zapytanie dotyczy to monitory informacyjne o różnych przekątnych. Są to rozwiązania takie same w funkcjonalności jak monitory komputerowe, tylko posiadające większą przekątną.

Kierując się powyższym, monitor informacyjny mieści się w grupie „jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych”.

Zgodnie z powyższym, Wnioskodawca ma podstawy sądzić, iż można zastosować stawkę 0% dla dostawy monitorów informacyjnych do placówek oświatowych przy jednoczesnym spełnieniu warunków określonych w art. 83 ust. 14-15 Ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 631 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146ef ust. 1 ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347 i 641) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3)stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, przy czym wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku, może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

a)dla placówek oświatowych,

b)dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

– przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy:

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W załączniku nr 8 do ustawy – „Wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy” wymieniono:

  1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych
  2. Drukarki
  3. Skanery
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących)
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W myśl art. 83 ust. 14 ustawy:

Dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

1)  posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;

2)  posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Ponadto, stosownie do art. 83 ust. 15 ustawy:

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że w myśl art. 43 ust. 9 ustawy:

Przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Z powołanych regulacji wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych albo organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, będzie opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%, lecz wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.

Przepisy ustawy przewidują, jakie warunki należy spełnić aby móc zastosować preferencyjną stawkę podatku. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej, a na potrzeby art. 83 ustawy, w treści art. 43 ust. 9 ustawy, wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy, w którym enumeratywnie wymienione są urządzenia objęte preferencyjną stawką VAT.

Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy wskazują natomiast na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Zatem dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki do dostawy sprzętu komputerowego.

Z opisu sprawy wynika, że mają Państwo w swojej ofercie ma monitory informacyjne rożnych marek, które zamierzają dostarczać bezpośrednio do placówek oświatowych. Odbiorcą końcowym oferowanego przez Państwa sprzętu audiowizualnego są przedszkola i szkoły. Faktury będą wystawiane na te placówki.

Urządzenie, które będzie dostarczane do placówek oświatowych, to:

-    monitor informacyjny o różnych przekątnych. Monitor informacyjny (…) z komputerem (…) to profesjonalny monitor, spełniający wszystkie funkcje komputera typu (…), ale o większej przekątnej wyświetlacza (...) i dodatkowych, zaawansowanych, funkcjonalnościach, m.in. (...).

Najważniejsze cechy: (…),

-    monitor informacyjny o różnych przekątnych. Monitor informacyjny (…) bez komputera (…) to profesjonalny monitor, spełniający wszystkie funkcje komputera typu (…), ale o większej przekątnej wyświetlacza (...) i dodatkowych zaawansowanych funkcjonalnościach, m.in. (...).

Najważniejsze cechy: (…).

Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy dla dostawy monitorów informacyjnych nieposiadających oraz posiadających własnej, wbudowanej jednostki komputerowej, na rzecz placówek oświatowych mogą/będą Państwo mogli zastosować 0% stawkę podatku VAT.

Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, wymieniono bowiem grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.

Z powyższego wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy jest opodatkowany 0% stawką podatku, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.

Dokonując zatem analizy przedstawionego opisu sprawy w kontekście powołanych przepisów mających zastosowanie w sprawie należy wskazać, że zarówno monitor informacyjny nieposiadający własnej, wbudowanej jednostki komputerowej, jak i posiadający własną, wbudowaną jednostkę komputerową, stanowią towar wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy i ich sprzedaż po spełnieniu określonych w przepisach ustawy warunków może korzystać z opodatkowania stawką podatku w wysokości 0%.

Przy czym należy wskazać, że aby na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, miała zastosowanie stawka podatku w wysokości 0%, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej.

Z wniosku wynika, że będą Państwo dokonywać dostaw monitorów informacyjnych na rzecz placówek oświatowych – przedszkoli i szkół. W związku z dostawą na rzecz placówek oświatowych przedmiotowych monitorów, będą Państwo posiadali stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami oraz przekażą Państwo kopię ww. dokumentu do właściwego urzędu skarbowego.

Zatem, skoro – jak wskazano we wniosku – sprzedaż monitorów informacyjnych nieposiadających oraz posiadających własną, wbudowaną jednostkę komputerową będzie dokonywana na rzecz placówek oświatowych i będą Państwo posiadać stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, a kopia zamówienia zostanie przekazana do właściwego urzędu skarbowego, to spełnione są/będą warunki, o których mowa w art. 83 ust. 14-15 ustawy i tym samym, przy dostawie przedmiotowych monitorów informacyjnych są/będą Państwo uprawnieni do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Podsumowując, stwierdzić należy, że monitory informacyjne nieposiadające nieposiadające własnej, wbudowanej jednostki komputerowej oraz posiadające własną, wbudowaną jednostkę komputerową stanowią towar wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. W konsekwencji, przy ich dostawie bezpośrednio do placówek oświatowych, przysługuje/będzie przysługiwać Państwu prawo do stosowania stawki 0% podatku VAT.

Tym samym, Państwa stanowisko w odniesieniu do pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·  Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).