Brak możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - null

Shutterstock

Brak możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.581.2024.2.PRM

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Brak możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(...)”. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 17 września 2024 r. (wpływ 18 września 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Miasto (...) złożyło do (...) wniosek o dofinansowania w ramach projektu „(...)”. Jest to multisamorządowy projekt związany z utworzeniem wojewódzkiej sieci ekodoradców. Projekt realizowany będzie w ramach (...) na lata 2021-2027 ((...) 2021-2027).

Liderem projektu jest województwo (...). Miasto (...) występuje w roli partnera projektu.

Miasto (...) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.) Miasto wyposażone jest w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Realizowane zadanie mieści się w katalogu zadań publicznych, do realizacji których Gmina została powołana. Zgodnie z brzmieniem art. 7 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb lokalnej wspólnoty w szczególności zadania własne obejmujące sprawy edukacji publicznej.

Celem projektu jest poprawa jakości powietrza poprzez zapewnienie eksperta wyspecjalizowanego w dziedzinie ochrony powietrza i energetyki, a także zapewnienie dostępu do informacji. W zakresie projektu znajduje się doradztwo energetyczne i ekologiczne oraz edukacja ekologiczna.

W ramach projektu zakupione zostaną usługi wykonania przeglądów kominiarskich oraz przeprowadzenie audytów energetycznych budynków lub lokali. Zatrudnionemu ekodoradcy zostanie zapewnione odpowiednio wyposażone stanowisko pracy. Zakupione zostaną m.in. telefon, komputer, krzesło biurowe, itp.

Ekodoradcy będą stanowili tzw. łącznik ze społeczeństwem, niezbędna będzie ich praca w terenie, dlatego w ramach projektu Gmina zakupi dla ekodoradcy samochód służbowy z napędem elektrycznym lub niskoemisyjnym. Samochód będzie wykorzystywany przez ekodoradcę w zakresie dotarcia do mieszkańców. Koszty dojazdu ekodoradcy do mieszkańców nie będą finansowane w ramach projektu.

Doprecyzowanie i uzupełnienie zdarzenia przyszłego

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. „(...)” będą służyły wyłącznie do realizacji zadań statutowych gminy. Nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zarówno w trakcie jak i po realizacji projektu.

Projekt nie będzie generować żadnych przychodów, w związku z powyższym brak jest czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT - nie powstanie sprzedaż opodatkowana. Nabyte towary i usługi w celu zrealizowania projektu nie będą miały związku z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. Za korzystanie z usług zrealizowanych w ramach projektu nie będą pobierane żadne opłaty.

Zakupiony w ramach projektu samochód służbowy wykorzystywany będzie wyłącznie przez ekodoradcę zatrudnionego w ramach projektu „(...)”. Samochód będzie służył do dojazdu do mieszkańców w celu realizacji zadań wynikających z projektu. Samochód zakupiony w ramach projektu, zarówno w trakcie jak i po realizacji projektu, będzie wykorzystywany do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Projekt „(...)” będzie realizowany w związku z działalnością statutową Gminy i należy do zadań własnych gminy wskazanych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.), określonych w art. 7 ust. 1 tj. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w ramach realizowania zadań (pkt 1 niniejszego przepisu) dotyczących ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej oraz (pkt 8 niniejszego przepisu) edukacji publicznej.

Faktury będą wystawiane na poszczególnych partnerów projektu. W tym przypadku na Miasto (...).

Każdy z partnerów projektu „(...)” realizuje projekt indywidualnie tj. partnerzy indywidualnie dokonują zakupu towarów i usług w zakresie dotyczącym wyłącznie ich części.

W ramach projektu Miasto (...) nie będzie świadczyć usług polegających na wymianie urządzeń grzewczych.

Reasumując powyższe, Gmina wskazuje, że projekt „(...)” będzie realizowany w związku z działalnością Gminy wskazaną w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.), określoną w art. 7 w szczególności w ramach pkt 1 ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej oraz pkt 8 edukacji publicznej.

Jednocześnie Gmina nadmienia, iż jednym z warunków rozliczenia niniejszego projektu narzuconym przez (...), będącego Liderem projektu, jest uzyskanie interpretacji indywidualnej dla działań partnera (Miasto (...)) w projekcie niekonkurencyjnym współfinansowanym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach (...).

Wobec powyższego, zdaniem Gminy, Miasto (...) przy realizacji powyższego zadania nie będzie uznane za podatnika ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z art. 15 ust. 6 niniejszej ustawy, gdyż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W związku z powyższym Miasto nie będzie miało prawa do odliczenia i odzyskania podatku VAT w związku z jego realizacją.

Pytanie

Czy Gmina będzie miała możliwość odliczenia i odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. „(...)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina uczestnicząc w projekcie, występuje jako organ władzy publicznej. Tym samym, zdaniem Gminy, nie przysługuje Jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 cytowanej ustawy.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy ukierunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony. Projekt jako całość ma charakter niekomercyjny - towary i usługi nabyte w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W art. 7 ust. 1 pkt 1 i 8 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują:

  • ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (pkt 1),
  • edukacji publicznej (pkt 8).

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(...)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach zadań własnych o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 8 ustawy o samorządzie gminnym, będą Państwo realizować projekt pn. „(...)”, w ramach którego będą Państwo podejmować działania związane z doradztwem energetycznym, ekologicznym oraz edukacją ekologiczną. Celem projektu jest poprawa jakości powietrz. W ramach projektu zatrudnią Państwo ekodoradcę, dla którego zakupiony zostanie m.in. samochód służbowy z napędem elektrycznym lub niskoemisyjnym. Samochód zarówno w trakcie jak i po realizacji projektu będzie wykorzystywany do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Pozostałe towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. „(...)” również nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem, przy realizacji projektu nie będą Państwo działali w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, lecz będą Państwo działali jako organ władzy publicznej w zakresie wykonywania zadań własnych nałożonych odrębnymi przepisami prawa (art. 15 ust. 6 ustawy), w ramach czynności publicznoprawnych. Jak wskazano w opisie sprawy, nabyte w ramach projektu towary i usługi nie będą przez Państwa wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że w odniesieniu do towarów i usług zakupionych do realizacji projektu pn. „(...)” nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego z tytułu poniesionych wydatków, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy. Tym samym, nie będzie Państwu także przysługiwać prawo do zwrotu podatku VAT, w myśl art. 87 ust. 1 ustawy.

Państwa stanowisko uznaję zatem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).