Zwolnienie od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, pkt 10, pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług sprzedaży działki zabudowanej budynk... - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Zwolnienie od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, pkt 10, pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług sprzedaży działki zabudowanej budynkami gospodarczymi.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 9 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, pkt 10, pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług sprzedaży działki nr … zabudowanej budynkami gospodarczymi.
Uzupełniła go Pani pismem z 18 września 2024 r. (data wpływu 23 września 2024 r.) oraz z 23 września 2024 r. (data wpływu 26 września 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Dnia 01.12.2021 r. Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w .. dokonała zajęcia nieruchomości … należącej do dłużnika - .. (PESEL … ) - podstawa nabycia nieruchomości przez dłużnika - akt notarialny z dnia 20.10.2014 r. - Kancelaria Notarialna Notariusz, repertorium … - … nabycia dokonał na cele prowadzonej działalności gospodarczej pod firmą: …, .., ul. ….
Podczas czynności Komornik stwierdził, iż na wskazanej nieruchomości prowadzona jest działalność usługowa. Nieruchomość gruntowa oznaczona numerem ewidencyjnym … obręb ., gmina, powiat, zabudowana budynkami gospodarczymi położonymi w miejscowości …
Powołany biegły ustalił wartość rynkową nieruchomości na kwotę netto … zł. W dniu 27.10.2023 r. Komornik wezwał ww. dłużnika do udzielenia wyjaśnień w związku z koniecznością ustalenia obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług (VAT) od nieruchomości do udzielenia informacji niezbędnych do prowadzenia egzekucji poprzez wskazanie, czy przy ewentualnej sprzedaży nieruchomości składającej się z: nieruchomość gruntowa zabudowana składająca się z działki gruntowej o numerze ewidencyjnym … o powierzchni …, obręb … - …, gmina.., powiat…, nieruchomość zabudowana budynkami gospodarczymi, o łącznej powierzchni użytkowej 739,80 m2 dla której Sąd Rejonowy w … IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o numerze … w drodze licytacji publicznej dłużnik wystąpi w charakterze podatnika podatku VAT, czy też zastosowanie znajdzie zwolnienie od tego podatku w całości lub części, a jeżeli tak, to na jakiej podstawie oraz:
- czy dłużnik jest czynnym podatnikiem podatku VAT, jeżeli tak, to od kiedy,
- czy nabycie ww. nieruchomości stanowiło czynność opodatkowaną podatkiem VAT i było udokumentowane fakturą, czy też stanowiło czynność opodatkowaną podatkiem VAT, bądź niepodlegająca opodatkowaniu tym podatkiem,
- czy dłużnikowi, w związku z nabyciem nieruchomości, przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT,
- na jaki cel nieruchomość przeznaczona była przy zakupie,
- kiedy nieruchomość została uwidoczniona w ewidencji środków trwałych prowadzonej działalności,
- czy przy wprowadzeniu nieruchomości do ewidencji stanu środków trwałych firmy spółce, przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT,
- kiedy i w jaki sposób nastąpiło pierwsze zasiedlenie nieruchomości,
- w jaki sposób nieruchomość była wykorzystywana od momentu nabycia do dnia dzisiejszego w szczególności, czy nieruchomość jest wykorzystywana na cele działalności gospodarczej, czy na inne cele,
- czy budynki, budowle lub i części znajdujące się na nieruchomości, jak również grunt niezabudowany lub jego część były udostępniane osobom trzecim na podstawie np. umów najmu, dzierżawy lub innej umowy cywilno-prawnej, a jeżeli tak, to w jakim okresie i czy były to czynności odpłatne lub nieodpłatne,
- czy nieruchomość była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT, jeżeli tak - w jakiej części (należy podać podstawę prawną zwolnienia wg Ustawy o podatku od towarów i usług),
- czy dłużnik (spółka) ponosiła na nieruchomości wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym na poszczególne obiekty, w stosunku do których miała prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
- jeżeli dłużnik (spółka) ponosiła wydatki, to czy były one niższe, czy wyższe, niż 30% wartości poszczególnych obiektów, kiedy zakończono ich ulepszenie (należy wskazać odrębne daty dla każdego obiektu),
- jeżeli dłużnicy (spółka) ponosiła wydatki na ulepszenie wyższe niż 30% wartości poszczególnych obiektów, proszę o wskazanie, czy miało miejsce pierwsze zajęcie/używanie obiektów, jeżeli tak, to kiedy i w jaki sposób ono nastąpiło (należy podać dzień, miesiąc i rok oraz czynności w ramach których nastąpiło pierwsze zajęcie),
- czy ewentualne poniesione nakłady zmieniły zasadniczo przeznaczenie całości lub części nieruchomości i którego z budynków lub budowli to dotyczyło.
Na powyższe dłużnik … nie odpowiedział. Wezwany ponownie pismem z dnia 26.01.2024 r., pismem z dnia 12 lutego 2024 r. poinformował Komornika, iż nie jest podatnikiem VAT, ponieważ ma zamkniętą firmę, zakup ww. nieruchomości nie był obciążony podatkiem VAT, nie przysługiwało mu prawo odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem nieruchomości, nieruchomość przy zakupie przeznaczona była w celu prowadzeniu działalności gospodarczej, nie wie on kiedy nieruchomość została uwidoczniona w ewidencji środków trwałych prowadzonej działalności i czy przy wprowadzeniu nieruchomości do ewidencji stanu środków trwałych firmy (spółce) przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT, nie pamięta kiedy i w jaki sposób nastąpiło pierwsze zasiedlenie nieruchomości, nieruchomość była wykorzystywana w celu prowadzenia działalności gospodarczej, nieruchomość była udostępniana na zasadzie umowy dzierżawy, nieruchomość była wykorzystywana na prowadzenie działalności podatnika VAT, jeżeli dłużnik (spółka) ponosiła wydatki, to czy były one niższe, czy wyższe, niż 30% wartości poszczególnych obiektów, kiedy zakończono ich ulepszenie (należy wskazać odrębne daty dla każdego obiektu) - odpowiedział nie, ponosił koszty na podniesienie wartości obiektu przekraczającej 30%, nie jest w stanie określić w jakich latach, czy ewentualne poniesione nakłady zmieniły zasadniczo przeznaczenie całości lub części nieruchomości i którego z budynków lub budowli to dotyczyło - odpowiedział nie. Wobec powyższego Komornik zwrócił się do Urzędu Skarbowego w … o udzielenie informacji czy ww. dłużnik korzystał z odpisów podatku VAT co do przedmiotowej nieruchomości. W toku odpowiedzi nie uzyskano wyjaśnień pozwalających na jednoznaczne ustalenie czy ww. dłużnik korzystał z odpisów podatku VAT co do przedmiotowej nieruchomości. W związku z tym i pomimo udokumentowanych działań komornika sądowego, o których mowa w art. 18, w sprawie organ egzekucyjny nie może jednoznacznie stwierdzić czy sprzedaż nieruchomości … będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podst. art. 43 ust. 1 pkt 2, pkt 10 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r., to zdaniem komornika dostawa w drodze licytacji nieruchomości oznaczonej … nie będzie podlegała opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT w zw. art. 43 ust. 21 ww. ustawy. Tym samym komornik wykonując czynności egzekucyjne będący stosownie do art. 18 ustawy o VAT płatnikiem od dostawy dokonywanej w trybie egzekucji podatku od towarów i usług winien wystawić w imieniu dłużnika i na jego rachunek fakturę potwierdzającą dokonanie sprzedaży ww. nieruchomości zgodnie z art. 106 c ww. ustawy.
Dodatkowo sprzedając ww. nieruchomość według przyjętego przez komornika stanu prawnego, czy ewentualny nabywca na podstawie wystawionej przez komornika faktury posiadał będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 18 września 2024 r.)
Czy dla sprzedaży licytacyjnej nieruchomości oznaczonej … wobec opisanego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 09-07-2024 stanu faktycznego ma zastosowanie zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, pkt 10, pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11-03-2004 r.?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 23 września 2024 r.)
Zdaniem Komornika sprzedaż licytacyjna nieruchomości … nie będzie opodatkowana podatkiem VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pani przedstawił we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2023 r. poz. 2505 i 2760) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.
Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika.
W świetle cyt. wyżej przepisów, płatnikami podatku od towarów i usług (czyli podmiotami zobowiązanymi do obliczania, poboru podatku od podatnika i wpłaty podatku na konto organu podatkowego) mogą być organy egzekucyjne oraz komornicy sądowi. Sytuacja taka ma miejsce, gdy w wykonaniu czynności egzekucyjnych organy te dokonują dostawy towarów należących do podatnika lub przez niego posiadanych z naruszeniem przepisów. Sformułowanie „płatnikami” oznacza, że organy te nie stają się z tytułu wykonania powyższych czynności podatnikami podatku od towarów i usług, lecz pełnią jedynie rolę płatnika w odniesieniu do podatku należnego z tytułu sprzedanych (zlicytowanych) towarów należących do podatnika, w stosunku do którego toczy się postępowanie egzekucyjne.
Komornik sądowy pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą dokonaną w ramach egzekucji. Nie bez znaczenia jest także fakt, że podatnik, będący dłużnikiem, zazwyczaj nie otrzymuje kwot uzyskanych przez organ egzekucyjny ze sprzedaży towarów w wykonaniu czynności egzekucyjnych. Prawdopodobne jest zatem, że podatnik nie posiada innych środków finansowych umożliwiających uiszczenie należnego podatku. Ustanowienie organu egzekucyjnego płatnikiem zapewnia odprowadzenie należnego podatku przez organ przeprowadzający dostawę w ramach czynności egzekucyjnych.
Zaznaczenia wymaga, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik. Natomiast w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.
Zatem komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i do uwzględnienia w trakcie sprzedaży licytacyjnej towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Należy zaznaczyć, że sprzedaż nieruchomości w trybie egzekucji stanowi odpłatną dostawę towarów, co oznacza, że zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, objęta jest zakresem przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.
Zgodnie z przedstawionymi przepisami budynki oraz grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.
Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Zaznaczenia wymaga, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że - jako Komornik Sądowy - prowadzi Pani egzekucję przeciwko dłużnikowi ... Przedmiotem egzekucji jest nieruchomość gruntowa oznaczona numerem ewidencyjnym .. zabudowana budynkami gospodarczymi. … nabycia dokonał na cele prowadzonej działalności gospodarczej pod firmą: …. Z informacji udzielonych przez dłużnika wynika, że nieruchomość była wykorzystywana w celu prowadzenia działalności gospodarczej, nieruchomość była udostępniana na zasadzie umowy dzierżawy.
Tym samym, sprzedaż egzekucyjna zabudowanej działki nr … będzie stanowić zbycie majątku
wykorzystywanego przez dłużnika w prowadzonej przez niego działalności
gospodarczej. Zatem przy dostawie ww. nieruchomości spełnione będą przesłanki
do uznania dłużnika za podatnika podatku w rozumieniu art. 15 ust. 1
ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2
ustawy. Tym samym, sprzedaż egzekucyjna należącej do dłużnika działki nr …
zabudowanej budynkami gospodarczymi, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie
art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art.
7 ust. 1 ustawy.
Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy:
Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Stosownie do art. 146ef ust. 1 ustawy:
W okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz.U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:
1)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;
2)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
3)stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
4)stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.
Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku/budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli lub ich części oddano je do użytkowania pierwszemu nabywcy, oddano je w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika, bowiem w tych przypadkach doszło do korzystania z budynku/budowli.
W przypadku budynków/budowli niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Powyższy przepis wskazuje, jakie muszą zostać spełnione warunki aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisu tego wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do budynków, budowli lub ich części będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.
Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania dla dostawy zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
- towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
- przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Przepis ten ma także zastosowane do dostawy prawa użytkowania wieczystego gruntu.
Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 43 ust. 21 ustawy:
Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.
Zatem, dokonana w trybie egzekucji dostawa towarów jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki, jeżeli udokumentowane działania w celu możliwości zastosowania zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.
W przedmiotowej sprawie przedstawiony opis sprawy nie pozwala stwierdzić, czy egzekucyjna sprzedaż zabudowanej działki nr … zabudowanej budynkami gospodarczymi będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a ustawy, gdyż brak jest niezbędnych informacji do dokonania takiej oceny na podstawie ww. przepisów.
Jak wynika z wniosku, dłużnik wezwany przez Panią do złożenia odpowiedzi na pytania kluczowe do rozstrzygnięcia kwestii możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT sprzedaży ww. działki nr … zabudowanej budynkami gospodarczymi na podstawie ww. przepisów, nie udzielił na nie odpowiedzi. Wskazała Pani w opisie sprawy, że w dniu 27.10.2023 r. wezwała Pani ww. dłużnika do udzielenia wyjaśnień w związku z koniecznością ustalenia obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Na powyższe dłużnik … nie odpowiedział. Wezwany ponownie pismem z dnia 26.01.2024 r., pismem z dnia 12 lutego 2024 r. poinformował Komornika m.in., że zakup ww. nieruchomości nie był obciążony podatkiem VAT, nie przysługiwało mu prawo odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem nieruchomości, nieruchomość przy zakupie przeznaczona była w celu prowadzeniu działalności gospodarczej, nie pamięta kiedy i w jaki sposób nastąpiło pierwsze zasiedlenie nieruchomości, nieruchomość była wykorzystywana w celu prowadzenia działalności gospodarczej, nieruchomość była udostępniana na zasadzie umowy dzierżawy, nieruchomość była wykorzystywana na prowadzenie działalności podatnika VAT. Dłużnik ponosił koszty na podniesienie wartości obiektu przekraczającej 30%, nie jest w stanie określić w jakich latach, czy ewentualne poniesione nakłady zmieniły zasadniczo przeznaczenie całości lub części nieruchomości i którego z budynków lub budowli to dotyczyło. W związku z tym i pomimo udokumentowanych działań komornika sądowego, o których mowa w art. 18, w sprawie organ egzekucyjny nie może jednoznacznie stwierdzić czy sprzedaż nieruchomości … będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podst. art. 43 ust. 1 pkt 2, pkt 10 pkt 10a ustawy
W związku z powyższym, w odniesieniu do dostawy budynków gospodarczych położonych na działce .. zastosowanie znajdzie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a nie będą spełnione, skoro podjęte przez Panią udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów zwolnienia od podatku.
Skoro dostawa ww. budynków nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a ustawy, to - stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy - również dostawa gruntu, na którym znajdują się ww. budynki nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku.
Jak wskazano wyżej, jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
W zakresie zaś zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, wskazać należy, że nie będzie ono miało zastosowania do dostawy ww. zabudowanej działki nr …, gdyż jak wynika z wniosku, ww. działka była udostępniana na zasadzie umowy dzierżawy. Zatem należy uznać, iż ww. działka nr … nie była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku. W związku z tym, sprzedaż działki nr … zabudowanej budynkami gospodarczymi nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, z uwagi na fakt, iż nie został spełniony jeden z warunków, o których mowa w tym przepisie.
Tym samym, w stosunku do planowanej sprzedaży działki nr … zabudowanej budynkami gospodarczymi nie znajdzie zastosowania zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a oraz w pkt 2 ustawy. Oznacza to, że sprzedaż ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem właściwej stawki podatku VAT.
Zaznaczenia wymaga, kwestia oceny działań podjętych przez Panią jako Komornika nie była przedmiotem interpretacji.
Tym samym Pani stanowisko uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).