Korzystanie ze zwolnienia z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przy realizacji czynności wchodzących w skład Diagnozy Problemów Społe... - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.364.2024.3.MPA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 25 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.364.2024.3.MPA

Temat interpretacji

Korzystanie ze zwolnienia z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przy realizacji czynności wchodzących w skład Diagnozy Problemów Społecznych, Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych oraz Strategii Rozwoju Miast i Gmin.

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy korzystania ze zwolnienia z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przy realizacji czynności wchodzących w skład Diagnozy Problemów Społecznych, Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych oraz Strategii Rozwoju Miast i Gmin. W odpowiedzi na wezwanie, wniosek został ostatecznie uzupełniony 17 lipca 2024 r. pismem z 9 lipca 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Planowane działania Fundacji obejmują przygotowywanie dokumentów takich jak:

  • Diagnoza Problemów Społecznych,
  • Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych,
  • Strategia Rozwoju Miast i Gmin.

Każdy z tych dokumentów będzie pełnił kluczową rolę w analizie i planowaniu działań mających na celu rozwój społeczny i gospodarczy oraz poprawę jakości życia mieszkańców.

Fundacja planuje zacząć w pierwszej kolejności od tworzenia Diagnoz Problemów Społecznych i wraz ze zdobywaniem doświadczenia zająć się kolejnymi dokumentami.

1.Diagnoza Problemów Społecznych - cel: przeprowadzenie kompleksowej analizy obecnej sytuacji społecznej w danym regionie. Składowe:

  • badania ankietowe i wywiady z mieszkańcami (badania opinii publicznej);
  • identyfikacja głównych problemów i potrzeb społecznych;
  • wnioski.

2.Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych - cel: identyfikacja i rozwiązanie kluczowych problemów społecznych w danym regionie. Składowe:

  • analiza aktualnej sytuacji społecznej;
  • identyfikacja głównych problemów społecznych;
  • propozycje konkretnych działań i interwencji;
  • harmonogram realizacji działań; 
  • ocena skuteczności proponowanych rozwiązań.

3.Strategia Rozwoju Miast i Gmin - cel: opracowanie długoterminowego planu rozwoju gospodarczego i społecznego dla miasta lub gminy. Składowe:

  • analiza mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń (analiza SWOT);
  • wizja i cele strategiczne na przyszłość;
  • kluczowe obszary rozwoju (np.: infrastruktura, edukacja, zdrowie, kultura);
  • plan działań oraz harmonogram ich realizacji;
  • monitorowanie i ocena postępów.

Fundacja planuje zająć się tworzeniem powyższych dokumentów w ramach swoich działań statutowych.

Celem jest wsparcie rozwoju społecznego i gospodarczego w regionach poprzez profesjonalne analizy i strategię działań, które będą odpowiedzią na zidentyfikowane potrzeby i problemy społeczne.

Powyższe czynności Fundacja planuje wykonywać odpłatnie na rzecz urzędów miast i gmin, ośrodków pomocy społecznej i powiatowych centrów pomocy rodzinie. Całość środków przeznaczonych na realizację powyższych dokumentów pochodzić będzie ze środków publicznych.

Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca nie wykonywał wcześniej działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie posiada statusu czynnego, zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług.

I.Czynności realizowne przy opracowywaniu Diagnozy Problemów Społecznych:

1.Zbieranie danych: analiza dostępnych statystyk i raportów, przeprowadzanie ankiet wśród mieszkańców, wywiady z ekspertami i przedstawicielami instytucji;

2.Identyfikacja głównych problemów: określenie najważniejszych kwestii społecznych w danej społeczności, ustalenie skali i zasięgu poszczególnych problemów;

3.Analiza przyczyn: badanie czynników wpływających na występowanie problemów, określenie powiązań między różnymi zjawiskami społecznymi;

4.Wyciągnięcie wniosków: podsumowanie wyników diagnozy na tle powiatu, województwa oraz kraju, ogólne sugestie działań zaradczych i profilaktycznych.

Celem tworzenia Diagnozy Problemów Społecznych jest kompleksowe rozpoznanie i analiza wyzwań dotykających daną społeczność. Proces ten służy identyfikacji kluczowych trudności, zrozumieniu ich przyczyn oraz ocenie ich skali i wpływu. Diagnoza stanowi fundament dla planowania skutecznych działań naprawczych i prewencyjnych. Umożliwia ona racjonalne rozdysponowanie dostępnych zasobów oraz opracowanie strategii rozwiązywania problemów społecznych. Ponadto, diagnoza pozwala na monitorowanie zmian zachodzących w społeczności i ewaluację efektywności podejmowanych interwencji. Ostatecznie, jej celem jest dostarczenie decydentom i praktykom rzetelnych informacji niezbędnych do poprawy jakości życia członków społeczności i przeciwdziałania negatywnym zjawiskom społecznym.

II.Czynności realizowane przy opracowywaniu Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych:

1.Diagnoza sytuacji społecznej: analiza danych statystycznych, badania ankietowe wśród mieszkańców, konsultacje z lokalnymi instytucjami i organizacjami.

2.Identyfikacja kluczowych problemów społecznych, np.: ubóstwo, bezrobocie, uzależnienia, przemoc w rodzinie, wykluczenie społeczne osób starszych lub niepełnosprawnych.

3.Określenie celów strategicznych i operacyjnych: wyznaczenie priorytetowych obszarów działania, ustalenie długoterminowych celów.

4.Planowanie konkretnych działań: opracowanie konkretnych programów i projektów (np.: programy pomocowe dla rodzin, aktywizacja zawodowa bezrobotnych, tworzenie ośrodków wsparcia, programy profilaktyki uzależnień, określenie harmonogramów realizacji, przydzielenie odpowiedzialności za poszczególne zadania.

5.Określenie zasobów i źródeł finansowania: analiza dostępnych środków budżetowych, identyfikacja możliwości pozyskania funduszy zewnętrznych.

6.Ustalenie harmonogramu realizacji.

7.Określenie wskaźników monitoringu i ewaluacji.

Głównym celem tworzenia Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych jest kompleksowe zaplanowanie działań mających na celu poprawę sytuacji społecznej w danej jednostce samorządu terytorialnego. Strategia ta służy zidentyfikowaniu kluczowych problemów społecznych, określeniu priorytetów interwencji oraz zaplanowaniu skoordynowanych działań różnych instytucji i organizacji.

Ma ona prowadzić do efektywnego wykorzystania dostępnych zasobów i środków finansowych w celu poprawy jakości życia mieszkańców, ze szczególnym uwzględnieniem osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Tworzenie takiej strategii wynika również z obowiązków prawnych nałożonych na samorządy i stanowi podstawę do prowadzenia długofalowej, spójnej polityki społecznej na poziomie lokalnym.

III.Czynności realizowane przy opracowywaniu Strategii Rozwoju Miasta i Gminy.

1.Przygotowanie do opracowania strategii: powołanie zespołu odpowiedzialnego za przygotowanie strategii, określenie harmonogramu prac, ustalenie metodologii opracowania dokumentu;

2.Gromadzenie danych i analiza: zbieranie danych statystycznych dotyczących gminy/miasta;

1.Analiza dokumentów strategicznych wyższego rzędu (np. strategie wojewódzkie, krajowe). Przeprowadzenie analizy SWOT (mocne strony, słabe strony, szanse, zagrożenia);

2.Konsultacje i partycypacja społeczna: organizacja spotkań konsultacyjnych z mieszkańcami, przeprowadzenie badań ankietowych, zbieranie opinii i propozycji od różnych grup interesariuszy;

3.Sformułowanie wizji i misji rozwoju: wizja rozwoju: organizacja warsztatów strategicznych z udziałem kluczowych interesariuszy, analiza trendów rozwojowych i potencjału gminy/miasta, tworzenie różnych scenariuszy przyszłości, wybór najbardziej pożądanego scenariusza jako podstawy wizji, redakcja zwięzłego, inspirującego opisu stanu docelowego gminy/miasta;

4.Misja rozwoju: identyfikacja głównych wartości i priorytetów społeczności lokalnej, określenie roli samorządu w realizacji wizji, sformułowanie krótkiego, motywującego komunikatu określającego główny cel istnienia i działania gminy/miasta;

5.Określenie celów strategicznych i operacyjnych:

a)Cele strategiczne: identyfikacja kluczowych obszarów rozwojowych (np. gospodarka, społeczeństwo, środowisko), formułowanie 3-5 głównych celów dla każdego obszaru, zapewnienie zgodności celów z wizją i misją, weryfikacja celów pod kątem metodologii SMART (Specyficzne, Mierzalne, Osiągalne, Realne, Terminowe);

b)Cele operacyjne: rozwinięcie każdego celu strategicznego na 2-5 celów operacyjnych, określenie konkretnych rezultatów do osiągnięcia, ustalenie wskaźników realizacji dla każdego celu operacyjnego, przypisanie orientacyjnych ram czasowych dla realizacji celów;

6.Opracowanie listy planowanych działań i projektów:

a)identyfikacja działań: organizacja burzy mózgów z udziałem ekspertów i interesariuszy, analiza dotychczasowych inicjatyw i ich skuteczności, badanie dobrych praktyk z innych gmin/miast, tworzenie wstępnej listy potencjalnych działań dla każdego celu operacyjnego;

b)Priorytetyzacja projektów: ocena projektów pod kątem ich wpływu na realizację celów, analiza wykonalności (finansowej, technicznej, organizacyjnej), określenie kolejności realizacji projektów, grupowanie projektów w programy lub pakiety działań;

7.Opracowanie kart projektów: przygotowanie szczegółowych opisów dla kluczowych projektów, określenie szacunkowych budżetów i harmonogramów, identyfikacja potencjalnych źródeł finansowania, wskazanie podmiotów odpowiedzialnych za realizację;

8.Konsultacje i weryfikacja: prezentacja listy działań i projektów interesariuszom, zbieranie opinii i sugestii dotyczących proponowanych inicjatyw, wprowadzanie korekt i uzupełnień do listy, finalna weryfikacja spójności działań z celami i wizją rozwoju;

9.Opracowanie struktury dokumentu: przygotowanie wprowadzenia i opisu metodologii, opracowanie części diagnostycznej (opis obecnej sytuacji), stworzenie części strategicznej (cele, kierunki działań), opracowanie systemu wdrażania i monitorowania;

10.Konsultacje wewnętrzne: prezentacja projektu dokumentu władzom gminy/miasta, zbieranie uwag od pracowników urzędu i jednostek organizacyjnych, wprowadzanie poprawek i uzupełnień;

11.Konsultacje zewnętrzne: udostępnienie projektu strategii do publicznej wiadomości, organizacja spotkań konsultacyjnych z mieszkańcami i interesariuszami, zbieranie i analiza uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji;

12.Opracowanie ostatecznej wersji dokumentu: wprowadzenie zmian wynikających z konsultacji, redakcja i korekta tekstu, opracowanie graficzne dokumentu.

Celem tworzenia Strategii Rozwoju Miasta i Gminy jest wszechstronne i długoterminowe planowanie, które ma na celu określenie długoterminowych kierunków rozwoju, wyznaczenie priorytetów i celów strategicznych, a także koordynację działań zmierzających do zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego.

Strategia ma na celu poprawę jakości życia mieszkańców poprzez rozwój infrastruktury, ochronę środowiska, wspieranie przedsiębiorczości oraz zwiększenie dostępności usług publicznych. Ponadto, strategia ma na celu zwiększenie konkurencyjności regionu, przyciąganie inwestycji, tworzenie nowych miejsc pracy oraz efektywne wykorzystanie dostępnych zasobów i potencjałów.

Dodatkowo, strategia służy jako narzędzie do lepszego zarządzania finansami publicznymi, umożliwiając bardziej efektywne planowanie budżetu i inwestycji. Jest także kluczowym dokumentem umożliwiającym pozyskiwanie funduszy zewnętrznych, zarówno krajowych, jak i unijnych, na realizację projektów rozwojowych. Strategia wspiera również integrację społeczności lokalnej, promując partycypację obywatelską i współpracę różnych podmiotów, takich jak organizacje pozarządowe, przedsiębiorcy i mieszkańcy, w procesie rozwoju miasta i gminy.

Wnioskodawca nie zamierza prowadzić innych usług niż wskazane we wniosku, jednak uważa, że opracowywanie Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych oraz Strategia Rozwoju Miast i Gmin stanowi usługi w zakresie doradztwa na rzecz klientów, co wskazał Wnioskodawca w pierwotnym wniosku.

Pytania

1. Czy opracowywanie i tworzenie Diagnoz Problemów Społecznych korzysta ze zwolnienia z art. 113 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

2. Czy opracowywanie i tworzenie Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych oraz Strategii Rozwoju Miast i Gmin korzysta ze zwolnienia z art. 113 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca argumentuje, że opracowywanie i tworzenie Diagnoz Problemów Społecznych powinno być zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Według Wnioskodawcy, usługi te nie spełniają żadnych przesłanek wyłączających takie zwolnienie, szczególnie tych zawartych w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. a) wspomnianej ustawy. Podstawowym celem Diagnoz Problemów Społecznych jest identyfikacja i analiza statystyczna kluczowych problemów oraz potrzeb społecznych. Choć wnioski mogą pojawiać się w dokumentach, nie stanowią one ich zasadniczej części i mają jedynie ogólny charakter. Głównym zadaniem tych dokumentów jest zbieranie i statystyczne opracowanie danych. Z tego powodu, dokumenty diagnozy stanowią pierwszy etap w procesie tworzenia dokumentów strategicznych, które zawierają szczegółowe plany działań.

Wnioskodawca podkreśla, że ponieważ dokumenty te, skupiają się na analizie danych, a nie na bezpośrednim formułowaniu strategii czy działań, powinny być objęte zwolnieniem z podatku od towarów i usług.

Opracowanie i tworzenie Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych oraz Strategii Rozwoju Miast i Gmin nie powinno korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Według Wnioskodawcy, działalność ta, kwalifikuje się jako usługa doradcza zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. a) wspomnianej ustawy.

Strategie te mają charakter doradczy, ponieważ ich głównym celem jest opracowywanie szczegółowych planów działania oraz rekomendacji mających na celu rozwiązanie konkretnych problemów społecznych oraz rozwój miast i gmin.

Proces ten wymaga dogłębnej analizy, planowania i formułowania strategii, które stanowią podstawę dla decyzji administracyjnych i inwestycyjnych. Takie działania wykraczają poza zwykłe zbieranie i statystyczne opracowanie danych, charakterystyczne dla diagnoz problemów społecznych. Dodatkowo, opracowanie tych strategii wymaga specjalistycznej wiedzy i umiejętności, co jest typowe dla usług doradczych. Usługi te mają bezpośredni wpływ na podejmowanie strategicznych decyzji przez organy administracyjne i samorządowe, co potwierdza ich doradczy charakter.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. a), usługi doradcze są wyraźnie wyłączone ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, niezależnie od wysokości obrotów. Wnioskodawca argumentuje zatem, że ze względu na doradczy charakter opracowywania strategii rozwiązywania problemów społecznych oraz strategii rozwoju miast i gmin, działalność ta powinna być objęta opodatkowaniem, zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Według art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy:

zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Przepis ten dotyczy podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 ustawy. Zatem, nie dotyczy sytuacji, gdy podatnik dokonuje rozszerzenia prowadzonej już w poprzednim roku podatkowym działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 113 ust. 10 ustawy:

jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

- wyrobów tytoniowych,

- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

- motocykli (PKWiU ex 45.4);

2) świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c) jubilerskie,

d) ściągania długów, w tym factoringu;

3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Z powyższych regulacji wynika, że zwolnieniem od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy może być objęta sprzedaż dokonywana przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł, oraz podatnik ten nie świadczy usług o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy (m.in. usług doradczych). Przy czym należy wskazać, że zwolnienie podmiotowe ma zastosowanie do całej działalności gospodarczej, którą prowadzi dany podmiot, bez względu na to w jaki sposób są dane czynności rozliczane. Wyjątkiem kiedy przekroczenie progu sprzedaży nie ma znaczenia są czynności korzystające ze zwolnienia tzw. przedmiotowego tj. ze względu na przedmiot sprzedaży na zasadach określonych w ustawie.

Z opisu sprawy wynika, że nie prowadziliście i nie prowadzicie Państwo działalności gospodarczej. Nie posiadacie statusu czynnego, zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług. W ramach działalności gospodarczej, odpłatnie będą Państwo na rzecz urzędów miast i gmin, ośrodków pomocy społecznej i powiatowych centrów pomocy rodzinie Państwa, przygotowywać dokumenty w trzech kategoriach, tj. Diagnoza Problemów Społecznych, Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych, Strategia Rozwoju Miast i Gmin.

Celem tworzenia Diagnozy Problemów Społecznych jest przeprowadzenie kompleksowej analizy obecnej sytuacji społecznej w danym regionie. Jej częścią są badania ankietowe i wywiady z mieszkańcami (badania opinii publicznej), identyfikacja i rozwiązanie kluczowych problemów społecznych, wnioski. Diagnoza stanowi fundament dla planowania skutecznych działań naprawczych i prewencyjnych. Umożliwia ona racjonalne rozdysponowanie dostępnych zasobów oraz opracowanie strategii rozwiązywania problemów społecznych. Ponadto, diagnoza pozwala na monitorowanie zmian zachodzących w społeczności i ewaluację efektywności podejmowanych interwencji. Ostatecznie, jej celem jest dostarczenie decydentom i praktykom rzetelnych informacji niezbędnych do poprawy jakości życia członków społeczności i przeciwdziałania negatywnym zjawiskom społecznym.

W ramach Strategii rozwiązywania Problemów Społecznych będą Państwo analizowali aktualną sytuację społeczną danej społeczności, głównych jej problemów. Będziecie dokonywać propozycji konkretnych działań i interwencji, harmonogramu realizacji działań oraz oceniać skuteczność proponowanych rozwiązań. Głównym celem tworzenia Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych jest kompleksowe zaplanowanie działań mających na celu poprawę sytuacji społecznej w danej jednostce samorządu terytorialnego. Strategia ta służy zidentyfikowaniu kluczowych problemów społecznych, określeniu priorytetów interwencji oraz zaplanowaniu skoordynowanych działań różnych instytucji i organizacji.

Ma ona prowadzić do efektywnego wykorzystania dostępnych zasobów i środków finansowych w celu poprawy jakości życia mieszkańców, ze szczególnym uwzględnieniem osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Tworzenie takiej strategii wynika również z obowiązków prawnych nałożonych na samorządy i stanowi podstawę do prowadzenia długofalowej, spójnej polityki społecznej na poziomie lokalnym.

Celem tworzenia Strategii Rozwoju Miasta i Gminy jest wszechstronne i długoterminowe planowanie, które ma na celu określenie długoterminowych kierunków rozwoju, wyznaczenie priorytetów i celów strategicznych, a także koordynację działań zmierzających do zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego. Strategia ma na celu poprawę jakości życia mieszkańców poprzez rozwój infrastruktury, ochronę środowiska, wspieranie przedsiębiorczości oraz zwiększenie dostępności usług publicznych. Ponadto, strategia ma na celu zwiększenie konkurencyjności regionu, przyciąganie inwestycji, tworzenie nowych miejsc pracy oraz efektywne wykorzystanie dostępnych zasobów i potencjałów.

Dodatkowo, strategia służy jako narzędzie do lepszego zarządzania finansami publicznymi, umożliwiając bardziej efektywne planowanie budżetu i inwestycji. Jest także kluczowym dokumentem umożliwiającym pozyskiwanie funduszy zewnętrznych, zarówno krajowych, jak i unijnych, na realizację projektów rozwojowych. Strategia wspiera również integrację społeczności lokalnej, promując partycypację obywatelską i współpracę różnych podmiotów, takich jak organizacje pozarządowe, przedsiębiorcy i mieszkańcy, w procesie rozwoju miasta i gminy.

Państwa wątpliwości sprowadzają się do tego, czy wykonując opisaną działalność gospodarczą będziecie Państwo mogli korzystać ze zwolnienia podmiotowego.

Jak wynika, z art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy, zwolnień o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego w tym związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Wobec powyższego należy wskazać, że usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zauważyć należy, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe, techniczne, inżynierskie i inne. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej.

Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego Słownika, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Zwolnieniem od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy może być objęta sprzedaż dokonywana przez podatników, u których jej wartość nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł, oraz podatnik ten w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie świadczy usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy (m.in. usług doradczych). Przy czym należy wskazać, że zwolnienie podmiotowe, co jest istotne w niniejszej sprawie, ma zastosowanie do całej działalności gospodarczej, którą prowadzi dany podmiot.

W opisanych okolicznościach nie będą Państwo mogli skorzystać ze zwolnienia podmiotowego, gdyż w ramach świadczonych usług wykonują Państwo usługi doradcze. Zarówno w ramach Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych jak i Strategii Rozwoju Miasta i Gminy tworzycie Państwo konkretną strategię w celu rozwiązania konkretnego problemu. Opracowane przez Państwa strategię mają bezpośredni wpływ na podejmowanie decyzji przez organy administracyjne i rządowe. Nie będziecie mogli również zastosować tego zwolnienia do czynności wykonywanych przy Opracowaniu Diagnozy Problemów Społecznych, pomimo tego, że w ramach ich wykonywania nie świadczą Państwo usług doradczych. Aby mogli Państwo korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, nie mogą Państwo w ramach prowadzonej działalności wykonywać czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy. Natomiast dokonywanie czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy, pozbawia podatnika możliwości zwolnienia podmiotowego w stosunku do całości prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, a nie tylko do jednego jej rodzaju.

Zatem stwierdzić należy, że do prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej znajdzie zastosowanie wyłączenie określone w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy, gdyż usługi doradcze, które Państwo świadczą, wykluczają zastosowanie zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, do całej działalności gospodarczej którą Państwo prowadzą.

W konsekwencji, czynności składające się na opracowywanie i tworzenie Diagnoz Problemów Społecznych, jak również czynności realizowane w ramach opracowywana i tworzenia Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych oraz Strategii Rozwoju Miast i Gmin nie mogą korzystać ze zwolnienia podmiotowego i należy opodatkować je stawką właściwą dla tych usług.

W związku z tym, Państwa stanowisko całościowo uznaję za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).