Interpretacja indywidualna z dnia 25 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.436.2024.2.AM
Temat interpretacji
Prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)”.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 września 2024 r. (wpływ 23 września 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina (...) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym w Urzędzie Skarbowym w (...).
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi inwestycję pn. „(...)”. Okres realizacji tego zadania jest zaplanowany na lata 2023 - 2025. Oczyszczalnia jest umiejscowiona w miejscowości (...).
Gmina na ten cel otrzymała zapewnienie dofinansowania inwestycji z Rządowego Funduszu Polski Ład w kwocie (...) zł. Do chwili obecnej inwestycja jest w całości sfinansowana ze środków własnych gminy. Środki z Rządowego Funduszu Polski Ład są przeznaczane na końcowe płatności inwestycji. Harmonogram płatności przewiduje zapłatę za wykonane prace ze środków z Rządowego Funduszu Polski Ład w czwartym kwartale 2024 roku i w pierwszym kwartale 2025 roku.
Gmina posiada już jedną oczyszczalnię ścieków w (...), z której korzystają mieszkańcy z miejscowości (...), (...), (...) i (...). Dochody z tytułu odprowadzania ścieków są dochodami własnymi gminy.
Obsługę oczyszczalni ścieków prowadzi A. w (...), ale jedynie w kwestii zbierania należności za odprowadzenie ścieków za odpowiednią odpłatnością zgodnie z zawartym porozumieniem. W kwestii świadczenia dla gminy usług przez A. w (...) jest on dla gminy odbiorcą zewnętrznym, gmina nie świadczy usług odprowadzania ścieków dla odbiorców wewnętrznych, takich jak: jednostki budżetowe gminy czy nawet sam Urząd Gminy (...).
Po wybudowaniu drugiej oczyszczalni ścieków, będą z niej korzystać mieszkańcy drugiej części gminy. Zasady korzystania i kwestia funkcjonowania oczyszczalni będzie na takich samych zasadach jak obecnie. Oczyszczalnia ścieków w (...) jest wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług niekorzystających ze zwolnienia z tego podatku i oczyszczalnia w (...) też będzie w dalszym ciągu wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług niekorzystających ze zwolnienia z tego podatku. Wnioskodawca na ten czas ma możliwość przypisania wydatków związanych z przedmiotowym zadaniem do prowadzonej działalności gospodarczej, a także wytworzona w ramach zadania inwestycyjnego pn. „(...)” infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, niekorzystających ze zwolnienia tego podatku.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i jednym z zadań własnych Gminy, będącej właścicielem infrastruktury kanalizacyjnej oraz administratorem całej sieci jest odbiór ścieków komunalnych od mieszkańców i instytucji. Podstawą świadczonych przez Gminę usług są umowy cywilnoprawne zawierane z mieszkańcami, przedsiębiorstwami, a także z osobami prawnymi, które w imieniu i na rzecz Gminy zawiera A. w (…), ale to Gmina prowadzi w tym zakresie działalność gospodarczą stosownie do przepisów ustawy z 11 marca 2004 r. ustawy o podatku od towarów i usług i wystawia fakturę na wszystkie odprowadzone ścieki komunalne podlegające opodatkowaniu 8% stawką VAT. Należny VAT zostaje wykazany w deklaracji i odprowadzany do urzędu skarbowego.
Gmina posiada już jedną oczyszczalnię ścieków umiejscowioną we wschodniej części gminy w miejscowości (…) i jest ona wykorzystywana tylko i wyłącznie do czynności odpłatnych opodatkowanych podatkiem VAT, którą częściowo zarządza A. w (…). W zachodniej części gminy budowana jest druga oczyszczalnia ścieków, która będzie eksploatowana na takich samych zasadach jak istniejąca już oczyszczalnia ścieków w (…).
Gmina we własnym zakresie prowadzi obsługę tej oczyszczalni ścieków, wykonuje wszystkie bieżące naprawy i remonty, zatrudnia pracowników, którzy na bieżąco obsługują i dbają o efektywne i prawidłowe funkcjonowanie oczyszczalni ścieków.
Efekty inwestycji pn. „(…)” będą przez Gminę wykorzystywane wyłącznie do świadczenia odpłatnych usług.
Usługi w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków z wykorzystaniem infrastruktury powstałej w ramach ww. inwestycji będą świadczone wyłącznie przez Gminę. Żadne inne podmioty nie będą wykorzystywały efektów inwestycji oraz infrastruktura powstała w ramach inwestycji nie będzie udostępniana żadnym innym podmiotom, ani odpłatnie ani nieodpłatnie.
A. w (…) na podstawie zawartej umowy częściowo zarządza siecią kanalizacyjną w następującym zakresie:
1.Zawierania umów z dostawcami ścieków w imieniu i na rzecz Gminy,
2.Obciążanie dostawców ścieków fakturami za dostarczone ścieki wg stawek określonych przez Gminę,
3.Zbieranie opłat za dostarczone ścieki za okresy kwartalne,
4.Przekazywanie zebranych opłat na konto Gminy za okres rozliczeniowy do dnia 10 następnego miesiąca po kwartale, po wystawieniu faktury VAT przez Gminę na podstawie danych przekazanych przez A. w (…),
5.Dochodzenie należności za dostarczone ścieki od dostawców zalegających z opłatami oraz egzekucja należności na podstawie tytułów wykonawczych.
Z tytułu zarządzania kanalizacją w ww. zakresie Gmina wypłaca A. wynagrodzenie ryczałtowe miesięczne na podstawie faktur wystawianych przez A. do dnia 10 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.
Budowana sieć kanalizacyjna to własność Gminy, na którą wystawiane są wszystkie faktury zakupowe oraz wydatki na nabywane towary i usługi skierowane na realizację inwestycji służą wyłącznie działalności opodatkowanej VAT Gminy. Żadne jednostki organizacyjne Gminy nie będą korzystały z powstałej w ramach inwestycji oczyszczalni ścieków.
Wszystkie efekty ww. inwestycji będą wykorzystywane przez Gminę tylko do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina w zakresie odbioru ścieków komunalnych od mieszkańców oraz instytucji znajdujących się na terenie gminy nie prowadzi czynności niepodlegających i/lub zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT, prowadzi tylko czynności opodatkowane podatkiem VAT. W przypadku, gdyby nastąpiła sytuacja wykorzystania efektów ww. inwestycji do czynności niepodlegających opodatkowaniu i/lub zwolnionych, Gmina będzie w stanie dokonać odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT oraz czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu i/lub zwolnionymi od podatku VAT.
Pytania
1.Czy w odniesieniu do realizowanej inwestycji pn. „(…)” istnieje możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT w całości, zarówno w trakcie realizowania inwestycji jak i po jej zakończeniu?
2.Czy istnieje możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT w całości od realizowanej inwestycji, gdy finansowanie będzie pochodziło ze środków z Rządowego Funduszu Polski Ład?
Państwa stanowisko w sprawie
Gmina w związku z realizowaną inwestycją pn. „(…)”, której okres realizacji jest zaplanowany na lata 2023-2025 ma możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT w całości zarówno w trakcie ponoszenia kosztów na realizację inwestycji jak i po jej zakończeniu, ponieważ realizowana inwestycja jest prowadzona w ramach działalności gospodarczej Gminy. Po jej zakończeniu Gmina będzie prowadziła sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT, ponieważ cały czas prowadzi sprzedaż opodatkowaną z tytułu odprowadzania ścieków z oczyszczalni już istniejącej w (…), a zasada korzystania z drugiej oczyszczalni będzie prowadzona na takich samych zasadach jak ta już istniejąca.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
- podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli będzie wykorzystywał do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są podatnikami VAT w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności:
- czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników,
- czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.).
Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Wskazali Państwo, że są czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Realizują Państwo inwestycję pn. „(...) ”. Oczyszczalnia jest umiejscowiona w miejscowości (...).
Otrzymali Państwo zapewnienie dofinansowania inwestycji z Rządowego Funduszu Polski Ład. Harmonogram płatności przewiduje zapłatę za wykonane prace ze środków z Rządowego Funduszu Polski Ład w czwartym kwartale 2024 roku i w pierwszym kwartale 2025 roku.
Efekty ww. inwestycji będą przez Państwa wykorzystywane wyłącznie do świadczenia odpłatnych usług.
Usługi w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków z wykorzystaniem infrastruktury powstałej w ramach ww. inwestycji będą świadczone wyłącznie przez Państwa. Żadne inne podmioty nie będą wykorzystywały efektów inwestycji oraz infrastruktura powstała w ramach inwestycji nie będzie udostępniana żadnym innym podmiotom, ani odpłatnie ani nieodpłatnie.
Podstawą świadczonych przez Państwa usług są umowy cywilnoprawne zawierane z mieszkańcami, przedsiębiorstwami, a także z osobami prawnymi, które w imieniu i na Państwa rzecz zawiera A. w (…), ale to Państwo prowadzą w tym zakresie działalność gospodarczą.
Budowana sieć kanalizacyjna to Państwa własność. Żadne Państwa jednostki organizacyjne nie będą korzystały z powstałej w ramach inwestycji oczyszczalni ścieków.
W zakresie odbioru ścieków komunalnych od mieszkańców oraz instytucji znajdujących się na terenie gminy nie prowadzą Państwo czynności niepodlegających i/lub zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT, prowadzą Państwo tylko czynności opodatkowane podatkiem VAT.
Mają Państwo możliwość przypisania wydatków związanych z przedmiotowym zadaniem do prowadzonej działalności gospodarczej, a także wytworzona w ramach ww. zadania inwestycyjnego infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, niekorzystających ze zwolnienia tego podatku.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia całości podatku VAT naliczonego, zarówno w trakcie realizowania inwestycji jak i po jej zakończeniu, gdy finansowanie będzie pochodziło ze środków z Rządowego Funduszu Polski Ład.
Jak wcześniej wskazano odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez czynnego podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.
Z okoliczności sprawy wynika, że mają Państwo możliwość przypisania wydatków związanych z inwestycją do prowadzonej działalności gospodarczej. Ponadto wszystkie efekty ww. inwestycji będą wykorzystywane przez Państwa tylko do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zatem skoro są Państwo w stanie dokonać przyporządkowania ponoszonych w ramach realizacji zadania wydatków do czynności opodatkowanych należy uznać, że przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w trakcie ponoszenia wydatków na realizację inwestycji pn. „(…)” jak i po jej zakończeniu.
Ponadto w zakresie w jakim wystąpi u Państwa nadwyżka podatku VAT naliczonego nad należnym przysługuje Państwu również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Z przepisów dotyczących prawa do odliczenia nie wynika ograniczenie tego prawa z uwagi na sposób finansowania dokonywanych przez podatnika zakupów.
Przepisy nie uzależniają prawa do odliczenia podatku od tego, kto finansuje wydatki. Odliczenie przysługuje niezależnie od tego z jakich źródeł pochodzą środki finansowe.
Na Państwa prawo do odliczenia nie ma zatem wpływu sposób zapłaty za fakturę, na której został wykazany podatek naliczony podlegający odliczeniu.
Płatność za faktury sfinansowane ze środków otrzymanych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład nie odbiera Państwu prawa do ww. odliczenia podatku VAT naliczonego z prawidłowo wystawionych faktur zakupu.
Zaznaczyć jednocześnie należy, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
W interpretacji oparłem się na informacjach przedstawionych przez Państwa w opisie sprawy, że powstała w ramach inwestycji infrastruktura będzie przez Państwa wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych.
W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno‑skarbowej zostanie określone, że efekty wskazanej we wniosku inwestycji nie będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych, interpretacja nie wywoła skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).