Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej usług cmentarnych. - Interpretacja - null

ShutterStock

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej usług cmentarnych. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.603.2024.1.ALN

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej usług cmentarnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej usług cmentarnych.

Opis zdarzenia przyszłego

Miasto (...) (dalej: Miasto, Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miasto planuje przejąć dochody z opłat za korzystanie z cmentarza komunalnego, którego jest właścicielem. Cmentarz jest/będzie wykorzystywany przez Gminę (za pośrednictwem .... w (...) – dalej ...., Zarządca, Spółka) w ten sposób, iż są/będą na nich wykonywane na rzecz podmiotów trzecich – osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - następujące odpłatne czynności (dalej łącznie jako: "Usługi Cmentarne"):  (…)

Możliwość pobierania opłat za ww. Usługi Cmentarne oraz ich wysokość wynika z uchwały Rady Miejskiej w (...) z dnia (...) Nr (...). Cmentarzem na podstawie umowy zarządzać będzie ww. ....., której Miasto jest udziałowcem a Spółka posiada odrębną od Gminy osobowość prawną i jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Z. świadczy usługi w zakresie kompleksowego odbioru i zagospodarowania odpadów, letniego i zimowego utrzymania dróg i chodników miejskich wraz z terenami zielonymi, administrowania budynkami i lokalami komunalnymi oraz zarządzania Cmentarzem. Opłaty będą pobierane przez Spółkę w imieniu Miasta. Faktury również będą wystawiane w imieniu Miasta (...) – Urząd Miejski, a później na podstawie sporządzanego Rejestru Sprzedaży uwzględniane w składanych deklaracjach JPK. Opłaty będą naliczane w siedzibie Spółki, natomiast wpłaty z tytułu tych opłat będą uiszczane na konto wyznaczone przez Z. a następnie zgodnie z umową przekazywane na konto Wnioskodawcy. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata będzie dotyczyła.

Pytanie

Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do ewidencjonowania obrotu za Usługi Cmentarne na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pośrednictwem własnej kasy rejestrującej lub przekazać Zarządcy kasę rejestrującą do ewidencjonowania obrotu z tego tytułu?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do ewidencjonowania obrotu za Usługi Cmentarne na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pośrednictwem własnej kasy rejestrującej oraz nie będzie zobowiązany do przekazania tzw. kasy rejestrującej powierzonej Zarządcy, ponieważ sprzedaż z tego tytułu będzie korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z uwagi na pobieranie opłat za Usługi cmentarne w całości za pośrednictwem rachunku bankowego Zarządcy/Wnioskodawcy i możliwością identyfikacji poszczególnych transakcji przez Wnioskodawcę/Zarządcę na podstawie dowodów zapłaty. Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361): Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl § 5 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r., poz. 1625):

1.Podatnik, który ma obowiązek prowadzenia ewidencji, zlecając wykonywanie sprzedaży innemu podmiotowi, przekazuje kasę powierzoną lub zobowiązuje go do prowadzenia ewidencji sprzedaży na swoją rzecz lub w swoim imieniu przy użyciu kasy własnej tego podmiotu.

2.W przypadku gdy inny podmiot jest obowiązany również do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, ewidencjonuje przy użyciu kasy własnej na potrzeby obliczenia osiąganej przez siebie wartości sprzedaży i wysokości podatku całą wartość sprzedaży własnej i prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

3.Przekazanie innemu podmiotowi kasy powierzonej w celu prowadzenia ewidencji lub zobowiązanie innego podmiotu do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu nabytej przez ten podmiot kasy własnej, następuje na podstawie umowy zawartej w formie pisemnej.

Mając na uwadze powyższe regulacje, w ocenie Wnioskodawcy, w przypadku, gdy Zarządca obok sprzedaży wykonywanej w imieniu i na rachunek Miasta dotyczącej Usług Cmentarnych, będzie prowadził również sprzedaż własną (na własny rachunek) i jest/będzie zobowiązany z uwagi na osiągany obrót z działalności własnej do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, wówczas to Zarządca w myśl § 5 ust. 2 ww. Rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących będzie zobowiązany co do zasady do ewidencjonowania sprzedaży z tytułu świadczonych w imieniu i na rachunek Wnioskodawcy Usług Cmentarnych przy zastosowaniu własnej kasy rejestrującej.

Natomiast w przypadku, gdy Zarządca nie będzie zobowiązany do ewidencjonowania sprzedaży własnej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, wówczas Wnioskodawca będzie zasadniczo zobowiązany przekazać Zarządcy kasę powierzoną, za pomocą której Zarządca powinien ewidencjonować sprzedaż z tytułu świadczonych w imieniu i na rachunek Miasta Usług Cmentarnych, o ile nie zaistnieją warunki do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu innych szczególnych przepisów.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym wskazano, że płatności za świadczone przez Zarządcę w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy Usługi Cmentarne będą w całości uiszczane na rachunek bankowy Spółki, a następnie Spółka będzie przekazywała również z wykorzystaniem rachunku bankowego przedmiotowe opłaty na konto Wnioskodawcy. Spółka będzie jednocześnie w stanie zidentyfikować poszczególne transakcje w ramach Usług Cmentarnych na podstawie dowodów zapłaty.

W ocenie Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy Zarządca będzie pobierał na jego rzecz opłaty za Usługi Cmentarne wyłącznie za pośrednictwem rachunku bankowego, a następnie będzie przekazywał Wnioskodawcy przy wykorzystaniu rachunku bankowego i jednocześnie Zarządca będzie w stanie zidentyfikować poszczególne transakcje na podstawie dowodów zapłaty zastosowanie będzie miało zwolnienie wskazane w § 2 ust. 1 w zw. z poz. 37 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r., poz. 2605), zgodnie z którymi: Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia, tj. (poz. 37): Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Zdaniem Wnioskodawcy wpływ płatności za Usługi Cmentarne od nabywców bezpośrednio na konto Spółki, a nie Miasta (a dopiero następnie przekazanie tych płatności przez Spółkę na konto bankowe Wnioskodawcy), nie ma znaczenia dla możliwości zastosowania powyższego zwolnienia, z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pośrednictwem kasy rejestrującej bowiem wynagrodzenie za te usługi przyjmowane będzie jedynie (w całości) w formie bezgotówkowej a Wnioskodawca na podstawie danych przekazanych ze Spółki będzie miał możliwość każdorazowo przypisać płatność do konkretnego świadczenia.

Określony w przepisie warunek dokonania płatności za pośrednictwem banku, poczty lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej miał za zadanie zapobiegać nadużyciom, jakie mogłyby wystąpić w przypadku dokonywania transakcji gotówkowych w przypadku transakcji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, dla których zasadniczo nie ma obowiązku wystawienia faktur VAT. Wpłata na konto Zarządcy i następnie Miasta w pełni wypełnia cel tej regulacji, ponieważ opłaty nie będą regulowane gotówkowo, a Miasto oraz Zarządca będą posiadać dowody pozwalające zidentyfikować każdą transakcję dotyczącą Usług Cmentarnych. Miasto nie będzie zatem zobowiązane do ewidencjonowania obrotu za Usługi Cmentarne na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pośrednictwem własnej kasy rejestrującej oraz nie będzie zobowiązane do przekazania tzw. kasy rejestrującej powierzonej Zarządcy, ponieważ sprzedaż z tego tytułu będzie korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z uwagi na pobieranie opłat za Usługi cmentarne w całości za pośrednictwem rachunku bankowego Zarządcy/Miasta i możliwością identyfikacji poszczególnych transakcji przez Miasto/Zarządcę na podstawie dowodów zapłaty.

Potwierdzeniem prawidłowości przedstawionego stanowiska są interpretacje indywidualne: z dnia 4 lipca 2017 r., znak 0115-KDIT1-1.4012.246.2017.1.KM; z dnia 22 stycznia 2018 r., znak 0115-KDIT1-1.4012.791.2017.2.AJ; z dnia 10 czerwca 2022 r., znak 0114-KDIP1-3.4012.153.2022.2.AMA.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2605), zwanego dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Stosownie natomiast do § 3 ust. 2 rozporządzenia:

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Jak stanowi § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Pod poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia wymieniono:

Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 powołanego rozporządzenia.

I tak, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

1. dostawy:

a) gazu płynnego,

b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),

f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,

h) komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),

i) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

j) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,

k) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

l) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,

m) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

n) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.

2. świadczenia usług:

a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,

g) prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,

h) doradztwa podatkowego,

i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:

 – świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo oraz

 – usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k) kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l) związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).

W § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. rozporządzenia nie zostały wymienione usługi cmentarne, tj. udostępnianie miejsc na cmentarzu na grób ziemny, murowany lub urnę, zmianę statusu istniejącego grobu, przedłużenie użytkowania istniejących miejsc, wykup/rezerwacja miejsca na cmentarzu za życia kupującego z terminem pochówku bliżej nieokreślonym oraz dodatkowe czynności związane z organizacją pochówków w zakresie m.in. przewozu zwłok na cmentarz, wykonania ceremonii pochówku, przechowywania zwłok w domu pogrzebowym, wynajmu kaplicy cmentarnej do ceremonii pogrzebowej oraz ekshumacji zwłok.

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
  • przedmiotem dostawy nie są towary, jak również usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do niego.

Państwa wątpliwości dotyczą skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej usług cmentarnych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które będą Państwo świadczyć za pośrednictwem ... w (...).

Planują Państwo przejąć dochody z opłat za korzystanie z cmentarza komunalnego, którego są Państwo właścicielem. Cmentarz jest/będzie wykorzystywany przez Państwa za pośrednictwem ..... w (...), w ten sposób, iż są/będą na nim wykonywane na rzecz podmiotów trzecich – osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - następujące odpłatne czynności:  (…)

Cmentarzem na podstawie umowy zarządzać będzie ww. Spółka .... Opłaty będą pobierane przez Spółkę w Państwa imieniu. Wpłaty z tytułu tych opłat będą uiszczane na konto wyznaczone przez Spółkę Z. a następnie zgodnie z umową przekazywane na Państwa konto. Jak wskazali Państwo we wniosku Spółka ..... będzie w stanie zidentyfikować poszczególne transakcje w ramach Usług Cmentarnych na podstawie dowodów zapłaty. Natomiast Państwo na podstawie danych przekazanych przez Spółkę ..... będą mieli możliwość każdorazowo przypisać płatność do konkretnego świadczenia. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata będzie dotyczyła.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości, należy wskazać, że warunki niezbędne do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie przepisu § 2 ust. 1 rozporządzenia, zgodnie z pozycją 37 załącznika do niego zostaną spełnione, bowiem wpłaty z tytułu tych opłat będą uiszczane na konto wyznaczone przez Spółkę Z. a następnie zgodnie z umową przekazywane na Państwa konto, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła.

Ponadto, usługi cmentarne, które wymienili Państwo we wniosku, nie zostały wymienione w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jak wskazali Państwo we wniosku, z ewidencji i dowodów otrzymywanych dokumentujących zapłatę, jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła ta zapłata, zatem będą Państwo mogli, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia, w zw. z poz. 37 załącznika do niego do 31 grudnia 2024 r., stosować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w stosunku do świadczonych usług cmentarnych wymienionych we wniosku na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, za które zapłata będzie uiszczana na konto wyznaczone przez Spółkę Z. a następnie zgodnie z umową przekazywana na Państwa rachunek.

Skoro nie będą Państwo zobowiązani do ewidencjonowania czynności: (…)

na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych za pośrednictwem własnej kasy rejestrującej, to również nie będą Państwo zobowiązani do przekazania tzw. kasy rejestrującej powierzonej Zarządcy do ewidencjonowania tych usług.

Tym samym, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego oraz zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. 2383 ze zm.).