Interpretacja indywidualna z dnia 24 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.444.2024.2.HW
Temat interpretacji
Niewliczanie do wartości prewspółczynnika, na podstawie § 4 rozporządzania Ministra Finansów w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, kwoty dotacji przeznaczonej na działalność biblioteczną.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie niewliczania do wartości prewspółczynnika, na podstawie § 4 rozporządzania Ministra Finansów w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, kwoty dotacji przeznaczonej na działalność biblioteczną. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 września 2024 r. (wpływ 17 września 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Ośrodek Kultury (zwany dalej: OK) działa jednocześnie jako instytucja kultury, a także podmiot prowadzący działalność biblioteczną.
W związku z powyższym OK otrzymuje od Gminy – dwie dotacje: jedną przeznaczoną na działalność instytucji kultury, drugą przeznaczoną na działalność biblioteczną.
W ramach działania, jako instytucja kultury, OK prowadzi działalność gospodarczą, uzyskując przychody.
W ramach prowadzenia działalności bibliotecznej OK nie prowadzi działalności gospodarczej i nie osiąga żadnych przychodów. Nie dochodzi w związku z tym do powstania konieczności odliczania w rejestrze VAT-7 dokumentów wytworzonych na potrzeby działalności bibliotecznej prowadzonej przez OK.
Z treści przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999) wynika, iż Ośrodek Kultury winien dokonywać wyliczenia prewspółczynnika – przy uwzględnieniu: przychodów wykonanych instytucji kultury.
Z racji na fakt otrzymywania przez OK dwóch dotacji, w tym tylko jednej z nich na działalność kulturalną, należałoby zatem przyjąć, że kwoty dotacji otrzymywanej przez OK na działalność biblioteczną nie należy wliczać do ww. przychodów.
Przy przeliczaniu prewspółczynnika na rok 2024 w Ośrodku Kultury pobrane zostały dane do obliczenia na podstawie obrotów kont księgowych Zespołu-7, na których jest ewidencja sprzedaży, w kwotach netto za rok 2023. Wliczona została także pozostałe przychody (dotacje) zespołu dział 921 – rozdział 92109, z której są płacone faktury zakupowe, które są uwzględnione w odliczeniach w rejestrze VAT-7. Dotacja biblioteczna – klasyfikacja budżetowa: dział 921, rozdział 9211 Biblioteka, nie została wliczona, ponieważ jest wykorzystywana do działalność bibliotecznej, która nie przynosi żadnych przychodów, w ramach prowadzenia działalności bibliotecznej Ośrodek Kultury nie pobiera też żadnych opłat.
Dotacja biblioteczna wpływa na osobny rachunek bankowy, jest wykorzystywana w całości na wynagrodzenia, opłaty, media, spotkania autorskie, zakup zbiorów książek. Wszystkie faktury zakupowe na bibliotekę nie są wykazywane w comiesięcznym rozliczeniu VAT-7. Ośrodek posiada w systemie osobny rejestr: „biblioteka”, gdzie są dokumentowane faktury zakupowe.
W związku z powyższym, dokonując wyliczenia prewspółczynnika na rok 2024 Ośrodek Kultury nie uwzględnił dotacji przyznawanej na działalność biblioteczną. Powyższe zwłaszcza, że wskazany w § 4 ww. rozporządzania sposób wyliczenia prewspółczynnika wprost odnosi się do: przychodów wykonanych instytucji kultury oraz roczny obrót z działalności gospodarczej instytucji kultury. Skoro zatem, jak wskazano powyżej, OK nie osiąga żadnych przychodów z działalności bibliotecznej, to zarówno z racji na wykładnię treści § 2 pkt 12 ww. rozporządzenia, jak też na wykładnię § 4 ww. rozporządzenia, próbującego wykazać proporcję między przychodami wykonanymi instytucji kultury, a rocznym obrotem z działalności gospodarczej instytucji kultury – prowadzi do wniosku, iż podczas wyliczania prewspółczynnika OK nie powinien brać pod uwagę dotacji przekazywanej przez Gminę na działalność biblioteczną.
Doprecyzowanie opisu sprawy
1.Ośrodek Kultury jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
2.W odpowiedzi na pytanie: „Na pokrycie jakich konkretnie wydatków służy Państwu otrzymana dotacja przeznaczona na działalność biblioteczną, o której mowa we wniosku? Czy stanowi ona dofinansowanie – dopłatę do ceny konkretnych usług świadczonych przez Ośrodek, czy dostaw towarów dokonywanych przez Ośrodek? Jeśli tak, to jakich konkretnie?”, wskazali Państwo, że:
Dotacja finansowa przekazywana przez organizatora instytucji kultury Ośrodka Kultury: Gminę na działalność biblioteczną przeznaczana jest, stosownie do treści planu finansowego Ośrodka Kultury na:
a)koszty wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w bibliotekach;
b)koszty działalności statutowej, w tym:
ba) koszty amortyzacji księgozbioru,
bb) koszty zakupu materiałów,
bc) usługi obce,
bd) usługi cywilno-prawne;
c)koszty bieżącego utrzymania, w tym:
ca) koszty amortyzacji,
cb) koszty zakupu materiałów,
cc) koszty związane ze zużyciem mediów,
cd) usługi obce,
ce) wynagrodzenia cywilnoprawne,
cf) świadczenia pracownicze,
cg) podatki i opłaty,
ch) inne koszty rodzajowe,
ci) ubezpieczenia majątkowe,
cj) pozostałe koszty operacyjne;
d)koszty finansowe, w tym:
da) koszty opłat bankowych,
db) płatności odsetkowe.
Jak wskazano zatem powyżej, dotacja prowadzi do finansowania w całości kosztów usług świadczonych przez Ośrodek Kultury w ramach działalności bibliotecznej Biblioteki Publicznej działającej w strukturze Ośrodka Kultury, takich jak: zakup księgozbioru celem jego wypożyczania; organizacja spotkań autorskich; organizacja zajęć dla dzieci w bibliotece i innych usług tego typu.
W ramach działalności bibliotecznej Ośrodek Kultury nie prowadzi natomiast dostaw towarów. Ośrodek nie prowadzi również żadnych odpłatnych usług i dostaw towarów w ramach działalności bibliotecznej Biblioteki Publicznej działającej w strukturze Ośrodka Kultury.
3.W odpowiedzi na pytanie: „Czy otrzymane dofinansowanie (dotacja przeznaczona na działalność biblioteczną) będzie stanowiło dofinansowanie do kosztów prowadzonej przez Państwa bieżącej działalności bibliotecznej?”, wskazali Państwo:
Zgodnie z odpowiedzią zawartą w pkt 2 otrzymywana przez Ośrodek Kultury dotacja przeznaczona na działalność biblioteczną stanowi finansowanie kosztów prowadzonej działalności bibliotecznej.
4.W odpowiedzi na pytanie: Czy otrzymane dofinansowanie (dotacja przeznaczona na działalność biblioteczną) będzie stanowiło dofinansowanie do kosztów prowadzonych przez Państwa inwestycji? Jeśli tak, to jakich konkretnie?, wskazali Państwo:
Zgodnie z odpowiedzią zawartą w pkt 3 otrzymywana przez Ośrodek Kultury dotacja przeznaczona na działalność biblioteczną stanowi finansowanie kosztów inwestycji w ramach prowadzonej działalności bibliotecznej.
5.W odpowiedzi na pytanie: „Czy otrzymaną dotację na działalność biblioteczną muszą Państwo przeznaczyć na pokrycie konkretnych wydatków (jakich?), czy też mogą Państwo wydatkować/przeznaczyć ww. dotację na dowolny cel?”, wskazali Państwo:
Otrzymywana przez Ośrodek Kultury dotacja na działalność biblioteczną, musi być wydatkowana zgodnie z rocznym planem finansowym przedstawianym corocznie organizatorowi: Gminie, z którego następnie Ośrodek Kultury składa rokrocznie sprawozdanie. Wydatki Ośrodka Kultury na działalność biblioteczną muszą pokrywać się z zapisami zawartymi w planie finansowym, nie ma mowy o jakiejkolwiek dowolności w tym zakresie. W przypadku zmiany przeznaczenia środków określonych planem finansowym, zastosowanie znajdzie art. 52 ust. 3 ustawy o finansach publicznych.
6.W odpowiedzi na pytanie: „Czy dotacja przeznaczona na działalność biblioteczną, stanowi przychody wykonane samorządowej instytucji kultury zdefiniowane w § 2 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999)?”, wskazali Państwo:
Dotacja przeznaczona na działalność biblioteczną stanowi przychody wykonane samorządowej instytucji kultury zdefiniowane w par. 2 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania (...).
7.W odpowiedzi na pytanie: „Czy wymieniona we wniosku dotacja przeznaczona na działalność biblioteczną podlega wyłączeniu, o którym mowa w § 4 pkt 2 ww. rozporządzenia?”, wskazali Państwo:
Wymieniona we wniosku dotacja na działalność biblioteczną będzie podlegać wyłączeniu z par 4 pkt 2 rozporządzenia w części, tj. w zakresie, w jakim przeznaczona jest na dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez samorządową instytucję kultury do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych samorządowej instytucji kultury – używanych na potrzeby prowadzonej przez tę instytucję działalności.
8.W odpowiedzi na pytanie: „Czy dotacja przeznaczona na działalność biblioteczną, objęta zakresem zadanego pytania we wniosku, stanowi przychody w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.)?”, wskazali Państwo:
Dotacja podmiotowa dla Ośrodka Kultury przeznaczona na działalność biblioteczną, objęta zakresem zdanego pytania we wniosku, stanowi przychód, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych w zw. z art. 28 ust. 2 ustawy z dnia o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, w myśl którego: „Przychodami instytucji kultury są przychody z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego, przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych, dotacje podmiotowe i celowe z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł”.
9.W odpowiedzi na pytanie: „Czy dotacja przeznaczona na działalność biblioteczną, wynika ze sprawozdania rocznego z wykonania planu finansowego, z której Państwo będą pokrywali koszty swojej działalności wykonując przypisane zadania jednostki samorządu terytorialnego?”, wskazali Państwo:
Dotacja przeznaczona na działalność biblioteczną, zgodnie z treścią ww. odpowiedzi na pytania, wynika ze sprawozdania rocznego z wykonania planu finansowego, z którego Ośrodek Kultury pokrywa koszty działalności w związku z wykonywaniem działalności bibliotecznej.
Pytanie
Czy wyliczając wartość prewspółczynnika na podstawie § 4 rozporządzania Ministra Finansów w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999) Ośrodek Kultury, prowadzący jednocześnie działalność biblioteczną, na którą uzyskuje odrębną dotację od organizatora, tj. Gminy, w pełni wydatkowaną na potrzeby biblioteczne, nie osiągając z tej działalności żadnych przychodów, winien wliczać również kwotę dotacji podmiotowej przeznaczonej na działalność biblioteczną?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, skoro Ośrodek Kultury nie osiąga żadnych przychodów z działalności bibliotecznej, to zarówno z racji na wykładnię treści § 2 pkt 12 ww. rozporządzenia, jak też na wykładnię § 4 ww. rozporządzenia, próbującego wykazać proporcję między przychodami wykonanymi instytucji kultury, a rocznym obrotem z działalności gospodarczej instytucji kultury – prowadzi do wniosku, iż podczas wyliczania prewspółczynnika OK nie powinien brać pod uwagę dotacji przekazywanej przez Gminę na działalność biblioteczną.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych.
Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Należy również zaznaczyć, że wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w ust. 2a-2h tego artykułu.
Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
W świetle art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Jak stanowi art. 86 ust. 2d ustawy:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Stosownie do art. 86 ust. 2h ustawy:
W przypadku, gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.
Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej „rozporządzeniem”.
Na mocy § 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia:
Rozporządzenie:
1)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;
2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.
W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.
Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia:
W przypadku samorządowej instytucji kultury, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:
X = (A x 100)/P
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez samorządową instytucję kultury,
P – przychody wykonane samorządowej instytucji kultury.
Zgodnie z § 2 pkt 4 rozporządzenia:
Przez obrót rozumie się podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:
a)dokonywanych przez podatników:
odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,
odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,
eksportu towarów,
wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b)odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałby opodatkowaniu podatkiem gdyby były wykonywane na terytorium kraju.
W świetle § 2 pkt 12 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o przychodach wykonanych samorządowej instytucji kultury - rozumie się przez to przychody samorządowej instytucji kultury w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, w tym dotacje przekazane tej instytucji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszone o kwoty zwróconych dotacji, o odsetki od środków na rachunkach bankowych zaliczonych do przychodów z mienia tej instytucji oraz o odszkodowania należne tej instytucji inne niż odszkodowania stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy – wynikające ze sprawozdania rocznego z wykonania planu finansowego, z których instytucja ta pokrywała koszty swojej działalności wykonując przypisane jej zadania jednostki samorządu terytorialnego.
Zgodnie z § 4 ust. 2 rozporządzenia:
Przychody wykonane samorządowej instytucji kultury nie obejmują przychodów uzyskanych z tytułu:
1)dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez samorządową instytucję kultury do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych samorządowej instytucji kultury - używanych na potrzeby prowadzonej przez tę instytucję działalności;
2)transakcji dotyczących:
a)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,
b)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41 ustawy, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.
Wyłączenie ww. transakcji z przychodów wykonanych samorządowej instytucji kultury (mianownik proporcji) zapewnia spójność (symetrię) z wyłączeniem tych transakcji z obrotu z działalności gospodarczej (licznik proporcji), i ma na celu „oczyszczenie” kwoty przychodów przyjmowanej do wyliczenia proporcji z danych, które zniekształcałyby tę proporcję.
W analizowanej sprawie zasadnym jest odwołanie do przepisów ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 87), określającej zasady tworzenia i działania instytucji kultury.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.
Stosownie do art. 9 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.
Zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Instytucje kultury, dla których organizatorami są jednostki samorządu terytorialnego, mogą otrzymywać dotacje celowe na zadania objęte mecenatem państwa, w tym dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji, z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
Jak stanowi art. 27 ust. 4 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Instytucja kultury sporządza plan finansowy zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Stosownie do art. 28 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Instytucja kultury pokrywa koszty bieżącej działalności i zobowiązania z uzyskiwanych przychodów.
Zgodnie z art. 28 ust. 1a i 1b ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
1a. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego oraz za jego zgodą państwowe instytucje kultury, których organizatorem jest ten minister, mogą udzielać dofinansowania, w tym wydatków inwestycyjnych i bieżących, podmiotom prowadzącym działalność w dziedzinie kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w tym poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
1b. Państwowe instytucje kultury mogą otrzymywać dotacje celowe z budżetów jednostek samorządu terytorialnego na zadania ważne z punktu widzenia regionalnej polityki rozwoju w zakresie rozwoju kultury, w tym dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji.
Natomiast przepis art. 28 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej stanowi, że:
Przychodami instytucji kultury są przychody z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego, przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych, dotacje podmiotowe i celowe z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł.
Zgodnie z art. 28 ust. 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Organizator przekazuje instytucji kultury środki finansowe w formie dotacji:
1)podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów;
2)celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji;
3)celowej na realizację wskazanych zadań i programów.
Zgodnie z przedstawionym w § 4 ust. 1 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2015 r. sposobem określenia proporcji ustalonym dla samorządowej instytucji kultury, w mianowniku wzoru ujmuje się przychody wykonane samorządowej instytucji kultury.
Zauważyć trzeba, że z zawartej w § 2 pkt 12 ww. rozporządzenia definicji przychodów wykonanych samorządowej instytucji kultury wynika, że są to przychody w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, w tym przekazane tej instytucji dotacje, pomniejszone o kwoty zwróconych dotacji, o odsetki od środków na rachunkach bankowych zaliczonych do przychodów z mienia tej instytucji oraz o odszkodowania należne tej instytucji inne niż odszkodowania stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy – wynikające ze sprawozdania rocznego z wykonania planu finansowego, z których instytucja ta pokrywała koszty swojej działalności wykonując przypisane jej zadania.
W myśl art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.):
Dochodami publicznymi są:
1)daniny publiczne, do których zalicza się: podatki, składki, opłaty, wpłaty z zysku przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek Skarbu Państwa oraz banków państwowych, a także inne świadczenia pieniężne, których obowiązek ponoszenia na rzecz państwa, jednostek samorządu terytorialnego, państwowych funduszy celowych oraz innych jednostek sektora finansów publicznych wynika z odrębnych ustaw;
2)inne dochody budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych należne na podstawie odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych;
3)wpływy ze sprzedaży wyrobów i usług świadczonych przez jednostki sektora finansów publicznych;
4)dochody z mienia jednostek sektora finansów publicznych, do których zalicza się w szczególności:
a) wpływy z umów najmu, dzierżawy i innych umów o podobnym charakterze,
b) odsetki od środków na rachunkach bankowych,
c) odsetki od udzielonych pożyczek i od posiadanych papierów wartościowych,
d) dywidendy z tytułu posiadanych praw majątkowych;
5)spadki, zapisy i darowizny w postaci pieniężnej na rzecz jednostek sektora finansów publicznych;
6)odszkodowania należne jednostkom sektora finansów publicznych;
7)kwoty uzyskane przez jednostki sektora finansów publicznych z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji;
8)dochody ze sprzedaży majątku, rzeczy i praw, niestanowiące przychodów w rozumieniu ust. 1 pkt 4 lit. a i b.
Zgodnie z art. 30 ust. 2 ww. ustawy o finansach publicznych:
Podstawą gospodarki finansowej państwowych i samorządowych osób prawnych jest roczny plan finansowy, obejmujący w szczególności:
1) przychody z prowadzonej działalności;
2) dotacje z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego;
3) koszty, w tym:
a) uposażenia i wynagrodzenia ze stosunku pracy oraz składki od nich naliczane,
b) płatności odsetkowe wynikające z zaciągniętych zobowiązań,
c) zakup towarów i usług;
4) środki na wydatki majątkowe;
5) środki przyznane innym podmiotom;
6) stan należności i zobowiązań na początek i koniec roku;
7) stan środków pieniężnych na początek i koniec roku.
Stosownie do art. 31 ustawy o finansach publicznych, który został uchylony ustawą z dnia 28 czerwca 2024 r. (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1089), która weszła w życie 23 lipca 2024 r.:
Jednostki, o których mowa w art. 30 ust. 1, wyodrębniają w planach finansowych:
1) przychody z prowadzonej działalności;
2) dotacje z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego;
3) koszty, w tym:
a) wynagrodzenia i składki od nich naliczane,
b) płatności odsetkowe wynikające z zaciągniętych zobowiązań,
c) zakup towarów i usług;
4) środki na wydatki majątkowe;
5) środki przyznane innym podmiotom;
6) stan należności i zobowiązań na początek i koniec roku;
7) stan środków pieniężnych na początek i koniec roku.
Jak stanowi art. 124 ust. 3 ustawy o finansach publicznych:
Wydatki bieżące jednostek budżetowych obejmują:
1)wynagrodzenia i uposażenia osób zatrudnionych w państwowych jednostkach budżetowych oraz składki naliczane od tych wynagrodzeń i uposażeń;
2)zakupy towarów i usług;
3)koszty utrzymania oraz inne wydatki związane z funkcjonowaniem jednostek budżetowych i realizacją ich statutowych zadań;
4)koszty zadań zleconych do realizacji jednostkom zaliczanym i niezaliczanym do sektora finansów publicznych, z wyłączeniem organizacji pozarządowych.
Posiłkując się definicją wydatków majątkowych zawartą w art. 124 ust. 4 ustawy o finansach publicznych:
Wydatki majątkowe obejmują:
1) wydatki na zakup i objęcie akcji oraz wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego;
2) wydatki inwestycyjne państwowych jednostek budżetowych oraz dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji realizowanych przez inne jednostki.
Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.):
Rozliczenia międzyokresowe przychodów, dokonywane z zachowaniem zasady ostrożności, obejmują w szczególności środki pieniężne otrzymane na sfinansowanie nabycia lub wytworzenia środków trwałych, w tym także środków trwałych w budowie oraz prac rozwojowych, jeżeli stosownie do innych ustaw nie zwiększają one kapitałów (funduszy) własnych. Zaliczone do rozliczeń międzyokresowych przychodów kwoty zwiększają stopniowo pozostałe przychody operacyjne, równolegle do odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od środków trwałych lub kosztów prac rozwojowych sfinansowanych z tych źródeł.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości sformułowanych we wniosku należy zaznaczyć, że z zawartej w § 2 pkt 12 definicji przychodów wykonanych samorządowej instytucji kultury wynika, że są to przychody w rozumieniu ustawy o finansach publicznych (…).
Rozporządzenie określa co powinno zostać ujęte w mianowniku proporcji obliczanej dla samorządowej instytucji kultury. Z powyższego wzoru wynika, że mianownik proporcji stanowią przychody wykonane samorządowej instytucji kultury. Ze słowniczka znajdującego się w § 2 rozporządzenia jednoznacznie wynika co należy rozumieć pod pojęciem przychodów wykonanych samorządowej instytucji kultury. Jak wyżej wskazano, zgodnie z § 2 pkt 12 rozporządzenia, ww. przychody to przychody samorządowej instytucji kultury w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, w tym dotacje przekazane tej instytucji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszone o kwoty zwróconych dotacji, o odsetki od środków na rachunkach bankowych zaliczonych do przychodów z mienia tej instytucji oraz o odszkodowania należne tej instytucji inne niż odszkodowania stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy – wynikające ze sprawozdania rocznego z wykonania planu finansowego, z których instytucja ta pokrywała koszty swojej działalności wykonując przypisane jej zadania jednostki samorządu terytorialnego.
Dotacje inwestycyjne nie stanowią przychodów w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, co wynika wprost z ustawy o finansach publicznych. Przychody wykonane bowiem to nie wszystkie środki finansowe uzyskane przez instytucję kultury, ale tylko takie, które wykazane zostały jako przychody w sprawozdaniu rocznym i są źródłem pokrycia bieżących kosztów działalności instytucji kultury. W świetle ustawy o finansach publicznych w przychodach instytucji kultury nie są ujmowane wszelkie dotacje, a jedynie dotacje na cele związane z bieżącą działalnością. Należy zauważyć, że w planie finansowym składanym przez instytucje kultury, sporządzonym zgodnie z obowiązującymi regulacjami, dotacje inwestycyjne, są ujmowane w pozycji „Środki na wydatki majątkowe”. Nie podlegają one wykazaniu w sprawozdaniu rocznym z wykonania planu finansowego jako przychody, z których instytucja pokrywała koszty swojej działalności wykonując przypisane jej zadania. Nie są one zatem traktowane jako przychody wykonane samorządowej instytucji kultury i nie powinny być uwzględniane w mianowniku prewspółczynnika.
Samorządowa instytucji kultury powinna zaliczyć do przychodów wykonanych, które przyjmuje się w mianowniku wzoru dla wyliczenia proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy, wyłącznie te przychody wymienione w § 2 pkt 12 rozporządzenia, z których pokrywa koszty swojej działalności wykonując przypisane jej zadania, a które to przychody wynikają ze sprawozdania rocznego z wykonania planu finansowego.
Z opisu sprawy wynika, że Ośrodek – zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług –otrzymuje od Gminy dotację przeznaczoną na działalność biblioteczną. W ramach prowadzenia działalności bibliotecznej Ośrodek nie prowadzi działalności gospodarczej i nie osiąga żadnych przychodów. Dotacja biblioteczna wpływa na osobny rachunek bankowy, jest wykorzystywana w całości na wynagrodzenia, opłaty, media, spotkania autorskie, zakup zbiorów książek. Dotacja finansowa przekazywana przez organizatora instytucji kultury Ośrodka Kultury – Gminę na działalność biblioteczną przeznaczana jest, stosownie do treści planu finansowego Ośrodka Kultury na: koszty wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w bibliotekach; koszty działalności statutowej (w tym: koszty amortyzacji księgozbioru, koszty zakupu materiałów; usługi obce, usługi cywilno-prawne), koszty bieżącego utrzymania (w tym: koszty amortyzacji; koszty zakupu materiałów, koszty związane ze zużyciem mediów, usługi obce, wynagrodzenia cywilnoprawne, świadczenia pracownicze, podatki i opłaty, inne koszty rodzajowe, ubezpieczenia majątkowe, pozostałe koszty operacyjne), koszty finansowe (w tym: koszty opłat bankowych, płatności odsetkowe). Dotacja prowadzi do finansowania w całości kosztów usług świadczonych przez Ośrodek Kultury w ramach działalności bibliotecznej Biblioteki Publicznej działającej w strukturze Ośrodka Kultury, takich jak: zakup księgozbioru celem jego wypożyczania; organizacja spotkań autorskich; organizacja zajęć dla dzieci w bibliotece i innych usług tego typu. Otrzymywana przez Ośrodek Kultury dotacja przeznaczona na działalność biblioteczną stanowi finansowanie kosztów prowadzonej działalności bibliotecznej. Dotacja przeznaczona na działalność biblioteczną stanowi przychody wykonane samorządowej instytucji kultury zdefiniowane w § 2 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. Wymieniona we wniosku dotacja na działalność biblioteczną będzie podlegać wyłączeniu z § 4 pkt 2 rozporządzenia w części, tj. w zakresie, w jakim przeznaczona jest na dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez samorządową instytucję kultury do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych samorządowej instytucji kultury – używanych na potrzeby prowadzonej przez tę instytucję działalności. Dotacja podmiotowa dla Ośrodka Kultury przeznaczona na działalność biblioteczną, objęta zakresem zdanego pytania we wniosku, stanowi przychód, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych w zw. z art. 28 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, w myśl którego: „Przychodami instytucji kultury są przychody z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego, przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych, dotacje podmiotowe i celowe z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł”. Dotacja przeznaczona na działalność biblioteczną, wynika ze sprawozdania rocznego z wykonania planu finansowego, z którego Ośrodek Kultury pokrywa koszty działalności w związku z wykonywaniem działalności bibliotecznej.
Państwa wątpliwości dotyczą niewliczania do wartości prewspółczynnika, na podstawie § 4 rozporządzania Ministra Finansów w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, kwoty dotacji przeznaczonej na działalność biblioteczną.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy zauważyć, że skoro Państwo jednoznacznie wskazali, że:
·otrzymywana przez Ośrodek Kultury dotacja przeznaczona na działalność biblioteczną stanowi finansowanie kosztów prowadzonej działalności bibliotecznej;
·dotacja biblioteczna jest wykorzystywana w całości na wynagrodzenia, opłaty, media, spotkania autorskie, zakup zbiorów książek;
·dotacja finansowa przekazywana przez organizatora instytucji kultury Ośrodka Kultury – Gminę na działalność biblioteczną przeznaczana jest, stosownie do treści planu finansowego Ośrodka Kultury na: koszty wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w bibliotekach; koszty działalności statutowej (w tym: koszty amortyzacji księgozbioru, koszty zakupu materiałów, usługi obce, usługi cywilno-prawne); koszty bieżącego utrzymania (w tym: koszty amortyzacji, koszty zakupu materiałów, koszty związane ze zużyciem mediów, usługi obce, wynagrodzenia cywilnoprawne, świadczenia pracownicze, podatki i opłaty, inne koszty rodzajowe, ubezpieczenia majątkowe, pozostałe koszty operacyjne); koszty finansowe (w tym: koszty opłat bankowych, płatności odsetkowe);
·dotacja prowadzi do finansowania w całości kosztów usług świadczonych przez Ośrodek Kultury w ramach działalności bibliotecznej Biblioteki Publicznej działającej w strukturze Ośrodka Kultury, takich jak: zakup księgozbioru celem jego wypożyczania; organizacja spotkań autorskich; organizacja zajęć dla dzieci w bibliotece i innych usług tego typu;
·dotacja ta stanowi przychody wykonane samorządowej instytucji kultury zdefiniowane w § 2 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r.;
·dotacja podmiotowa dla Ośrodka Kultury przeznaczona na działalność biblioteczną, stanowi przychód, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych w zw. z art. 28 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, w myśl którego: „Przychodami instytucji kultury są przychody z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego, przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych, dotacje podmiotowe i celowe z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł”;
·dotacja przeznaczona na działalność biblioteczną, wynika ze sprawozdania rocznego z wykonania planu finansowego, z którego Ośrodek Kultury pokrywa koszty działalności w związku z wykonywaniem działalności bibliotecznej;
powinni Państwo uwzględniać ją w mianowniku prewspółczynnika.
Jak bowiem już wyjaśniono powyżej samorządowa instytucji kultury powinna zaliczyć do przychodów wykonanych, które przyjmuje się w mianowniku wzoru dla wyliczenia proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy, wyłącznie te przychody wymienione w § 2 pkt 12 rozporządzenia, z których pokrywa koszty swojej działalności wykonując przypisane jej zadania, a które to przychody wynikają ze sprawozdania rocznego z wykonania planu finansowego. Taka sytuacja ma miejsce w analizowanej sprawie.
Jednocześnie bez znaczenia pozostaje fakt, że w ramach prowadzenia działalności bibliotecznej nie prowadzą Państwo działalności gospodarczej i nie osiągają żadnych przychodów. Zaznaczenia bowiem wymaga, że § 4 ust. 1 rozporządzenia wskazuje sposób określenia proporcji w przypadku samorządowej instytucji kultury, który odnosi się całościowo do prowadzonej przez daną instytucję kultury działalności (w tym działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza). Jednocześnie sposób ten, zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia, uznany został za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Ponadto zaznaczenia wymaga, że bez znaczenia pozostaje wskazanie przez Państwa, że wymieniona we wniosku dotacja na działalność biblioteczną będzie podlegać wyłączeniu z § 4 pkt 2 rozporządzenia w części, tj. w zakresie, w jakim przeznaczona jest na dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez samorządową instytucję kultury do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych samorządowej instytucji kultury – używanych na potrzeby prowadzonej przez tę instytucję działalności. Jak bowiem jednoznacznie wskazali Państwo w opisie sprawy dotacja prowadzi do finansowania w całości kosztów usług świadczonych przez Ośrodek Kultury w ramach działalności bibliotecznej Biblioteki Publicznej działającej w strukturze Ośrodka Kultury, takich jak: zakup księgozbioru celem jego wypożyczania; organizacja spotkań autorskich; organizacja zajęć dla dzieci w bibliotece i innych usług tego typu oraz otrzymywana przez Ośrodek Kultury dotacja przeznaczona na działalność biblioteczną stanowi finansowanie kosztów prowadzonej działalności bibliotecznej. Tym samym przedstawiony przez Państwa opis sprawy jednoznacznie wskazuje, że otrzymana przez Państwa dotacja biblioteczna przeznaczona jest na wydatki związane z bieżącą działalnością instytucji kultury, nie zaś – jak Państwo wskazują – finansowanie kosztów inwestycji w ramach prowadzonej działalności bibliotecznej.
Podsumowanie
Wyliczając wartość prewspółczynnika na podstawie § 4 rozporządzania Ministra Finansów w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników Ośrodek Kultury, prowadzący jednocześnie działalność biblioteczną, na którą uzyskuje odrębną dotację od organizatora, tj. Gminy, w pełni wydatkowaną na potrzeby biblioteczne, nie osiągając z tej działalności żadnych przychodów, winien wliczać również kwotę dotacji podmiotowej przeznaczonej na działalność biblioteczną.
Tym samym Państwa stanowisko uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Jednocześnie podkreślić należy, że Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Państwa. Tut. Organ informuje, że nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego. Organ nie ma kompetencji do oceny czy dane, które ewentualnie wynikają ze sprawozdawczości budżetowej danej jednostki są prawidłowe w kontekście przepisów ustawy o finansach publicznych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).