Możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT. - Interpretacja - null

ShutterStock

Możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT. - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.376.2024.2.MPA

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 września 2024 r. (wpływ 13 września 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka korzysta ze zwolnienia przedmiotowego od podatku VAT, będąc więc biernym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zarząd Spółki informuje również, że korzysta z następujących kodów PKD: 69.20.Z, tj. działalność rachunkowo-księgowa, doradztwo podatkowe, 82.11.Z, tj. działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura, 73.20.Z, tj. badanie rynku i opinii publicznej, 70.22.Z, tj. pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, 78.10.Z, tj. działalność związana z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników.

Świadczone w Spółce usługi to: sporządzanie biznesplanów i ich aktualizacja, analiza finansowa, planowanie finansowe, analiza kosztów i zysków, przeprowadzanie audytów finansowych, ustalanie wyniku finansowego, obsługa kadrowo-płacowa, zarządzanie przepływami pieniężnymi, wystawianie e-faktur na życzenie klienta, optymalizacja kosztów i podatków, rozliczanie podatków i składek, tworzenie strategii w celu przeprowadzania reorganizacji firm, tworzenie strategii marketingowych, wykonywanie badań statystycznych, sporządzanie wszelkich badań oraz analiz ekonomicznych, pomoc w zakładaniu oraz prowadzeniu działalności gospodarczych i przedsiębiorstw, przygotowanie strategii zarządzania personelem, prowadzenie procesów zatrudniania pracowników dla firm, tworzenie deklaracji podatkowych, ZUS, GUS, PFRON, ustalanie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów oraz ich ustalanie z użyciem inwentaryzacji, prowadzenie ewidencji umów, korespondencji, środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, dokumentacji ogólnej, projektów, szkoleń, rozwoju, kosztów, zamówień, zapasów i materiałów, wyposażenia, dokumentów finansowych, środków pieniężnych, bankowej, należności i zobowiązań oraz inwestycji, sporządzanie sprawozdań finansowych, prowadzenie ksiąg rachunkowych.

Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego

Sprzedawane przez Państwa usługi, czy te wspomniane we wniosku pierwotnym, oraz analizy finansowej, planowania finansowego i optymalizacji kosztów oraz podatków, nie noszą absolutnie cech doradztwa. Nie sprzedają Państwo usług stricte doradczych w rozumieniu ustawy o podatku VAT.

Wspomniane usługi sprzedawane i tworzone są w formie strategii tj. starannie, szczegółowo, nakazująco, po dokonaniu wcześniej badań i analiz wykonany opis, dotyczący rozwoju danej Firmy X w danym obszarze. Absolutnie nie doradzają Państwo co jest lepsze i dlaczego, dlaczego Państwa zdaniem ta czynność „a” nie inna powinna być tak wykonana, że sposób „a” od sposobu „b” jest lepszy. Nie wydają Państwo żadnych opinii, żadnych interpretacji, jedynie na życzenie klienta tworzycie Państwo strategie dotyczące usług, o których Wnioskodawca wspomniał, do których klient w pełni dostosowuje się. Państwa sprzedaż podczas obecnego roku obrotowego nie przekroczy absolutnie kwoty 200 000 zł bez podatku VAT. Ponadto, w roku 2023 Spółka nie prowadziła działalności gospodarczej, nie prowadziliście Państwo Spółki, ta, istnieje od kwietnia 2024 roku.

Pytanie (dodatkowo sprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy według KIS, po rozpoznaniu sprawy, Spółka może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego od podatku VAT do kwoty granicznej 200 tysięcy zł rocznie? Czy Państwo muszą koniecznie zgłosić się do podatku VAT?

Państwa stanowisko ostatecznie sformułowane w sprawie

Spółka, pomimo korzystania z kodów PKD wskazujących na doradztwo, Spółka nie świadczy usług stricte doradczych. Spółka nie sporządza ekspertyz, nie sporządza opinii, nie doradza w żadnym zakresie swoim klientom, rozmowy z klientami mają charakter wymiany konkretnej informacji odnośnie tego, co Państwo jako Spółka będziecie wykonywali oraz akceptacja lub nie potencjalnego klienta, oraz podanie przez klientów informacji potrzebnych Spółce do wykonywania jak najlepszej pracy.

Zarząd wobec tego również zaznacza, że nawet jeśli poszczególne usługi również wskazują na to, że są prowadzone w formie doradztwa, w rzeczywistości tak nie jest. Usługi oprócz związanych stricte z działalnością biura rachunkowego, są prowadzone tak, że są sporządzane w formie pisemnej jako strategia działania. Państwa klienci na podstawie wspomnianych strategii prowadzą swoje firmy. Podobnie rzecz ma się z optymalizacją podatkową, która należy do kompetencji doradcy podatkowego. Państwo w ramach optymalizacji podatkowej tylko i wyłącznie podczas pomocy w zakładaniu JDG lub spółek Państwa klientom, pomagacie im zakładać firmy na jak najkorzystniejszych warunkach. Państwa klienci nie mają wpływu na to jak zostaną opodatkowani, nie posiadają od Państwa tak w tu, jak i w żadnym innym przypadku, żadnych ekspertyz, opinii i innych rzeczy w ramach doradztwa. Państwa klienci po zapoznaniu się z ofertą, decydują się po prostu na jakieś rozwiązania. Państwo je ogólnie omawiacie podczas spotkań odnośnie czasu działania i tego kiedy nastąpi kolejny krok w działaniu, po czym przystępujecie do działań. Chcielibyście Państwo zaznaczyć, że również słownik Języka Polskiego opisuje, że doradztwo nosi inne znamiona aniżeli te, które noszą wykonywane przez Państwa usługi.

Podsumowując, sądzicie Państwo, że wobec powyższych faktów Spółka ma pełne podstawy do tego, aby móc korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT. Niestety wbrew powyższym faktom, Urząd Skarbowy w Ostrołęce twierdzi, że nawet na piśmie tworząc strategię w postaci takiej w jakiej Państwo ją tworzycie, przedstawiacie jakiś kierunek działania, wobec tego wedle Urzędu Skarbowego, Państwa Spółka powinna być czynnym podatnikiem podatku VAT. Pragniecie Państwo zaznaczyć, że według Państwa taka forma interpretacji przepisów jest bardzo, bardzo ogólnikowa gdyż w ten sposób należałoby wszystkie usługi, nawet dotyczące sprzedaży batonika w sklepie, kiedy pani sprzedawca powie który batonik ona wybrałaby, w momencie pytania o to klienta, pozbawić możliwości zwolnienia przedmiotowego od podatku VAT. Każda rozmowa ponadto nadaje jakiś kierunek, czego nie można łączyć z czystym doradztwem. Ponadto według zarządu Spółki taka ogólnikowa interpretacja przepisów w kontekście Państwa Spółki jest niewłaściwa, gdyż w logicznym jej rozumieniu, nie odnosi się stricte do opisywanej sytuacji, jaka panuje w Państwa firmie.

Państwa zdaniem, nie muszą Państwo zgłaszać firmy do podatku VAT. Nie muszą Państwo tego wykonywać z uwagi na to, że nie przekroczą Państwo podczas obecnego roku obrotowego kwoty granicznej 200 000 zł bez podatku VAT, która uprawnia Państwa do skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT oraz z uwagi na to, że sprzedawane przez Państwa usługi absolutnie nie noszą cech doradztwa oraz dlatego, że absolutnie nie doradzają Państwo w ramach sprzedawanych usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 631 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto należy wskazać, że zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy:

podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Według art. 96 ust. 3 ustawy:

podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy:

naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy:

zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:

do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W myśl art. 113 ust. 4 ustawy:

podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem zawiadomienia na piśmie o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.

Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy wynika, że:

jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy:

zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 10 ustawy:

jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy:

podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych m.in. wyżej przytoczonymi przepisami art. 113 ust. 1-10 ustawy pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy:

zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

- wyrobów tytoniowych,

- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

- motocykli (PKWiU ex 45.4);

2) świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c) jubilerskie,

d) ściągania długów, w tym factoringu;

3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Zatem, jak stanowi art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się m.in. do podatników świadczących usługi prawnicze, jubilerskie, ściągania długów oraz usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Zgodnie z powyższym, usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwo. Termin „doradztwo” obejmować może szereg usług doradczych np. podatkowe, prawne, finansowe, techniczne, inżynierskie i inne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.) pod pojęciem „doradca” należy rozumieć „ten, kto udziela porad”. Natomiast, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego, „doradzać” oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Tak więc, doradztwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza ekonomicznych, finansowych, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć szeroko. Należy w tym miejscu wskazać, że porada czy opinia nie musi mieć charakteru odrębnego pisemnego dokumentu, gdyż już samo wykonywanie czynności, których istotą jest doradztwo, decyduje o wyłączeniu tych czynności z ww. zwolnienia.

Z opisu sprawy wynika, że korzystają Państwo ze zwolnienia wynikającego z art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Państwa działalność obejmuje głównie:

  • sporządzanie biznesplanów i ich aktualizację,
  • analizę finansową,
  • planowanie finansowe,
  • analizę kosztów i zysków,
  • przeprowadzanie audytów finansowych,
  • ustalanie wyniku finansowego,
  • obsługę kadrowo-płacową,
  • zarządzanie przepływami pieniężnymi,
  • wystawianie e-faktur na życzenie klienta,
  • optymalizację kosztów i podatków,
  • rozliczanie podatków i składek,
  • tworzenie strategii w celu przeprowadzania reorganizacji firm,
  • tworzenie strategii marketingowych,
  • wykonywanie badań statystycznych,
  • sporządzanie wszelkich badań oraz analiz ekonomicznych,
  • pomoc w zakładaniu oraz prowadzeniu działalności gospodarczych i przedsiębiorstw,
  • przygotowanie strategii zarządzania personelem,
  • prowadzenie procesów zatrudniania pracowników dla firm,
  • tworzenie deklaracji podatkowych ZUS, GUS, PFRON,
  • ustalanie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów oraz ich ustalenie z użyciem inwentaryzacji,
  • prowadzenie umów, korespondencji, środków trwałych,
  • wartości niematerialnych i prawnych,
  • dokumentacji ogólnej, projektów, szkoleń, rozwoju, kosztów, zamówień,
  • zapasów i materiałów, wyposażenia, dokumentów finansowych, środków pieniężnych, bankowej, należności i zobowiązań oraz inwestycji,
  • sporządzanie sprawozdań finansowych,
  • prowadzenie ksiąg rachunkowych.

Wskazali Państwo, że sprzedawane usługi oraz analizy finansowe, planowania finansowego i optymalizacji kosztów oraz podatków, nie noszą cech doradztwa. Usługi sprzedawane i tworzone są w formie strategii tj.: starannie, szczegółowo, nakazująco, po dokonaniu wcześniejszych badań i analiz wykonany jest opis dotyczący rozwoju danej Firmy X w danym obszarze. Nie doradzają Państwo co jest lepsze i dlaczego Państwa zdaniem, ta czynność „a” nie powinna być tak wykonana, że sposób „a” od sposobu „b” jest lepszy. Nie wydają Państwo żadnych opinii, żadnych interpretacji, jedynie na życzenie klienta tworzycie Państwo strategie dotyczące usług, do których klient się w pełni dostosowuje.

Z opisu Państwa sprawy wynika, że nie świadczycie Państwo usług o charakterze doradczym, a odtworzeniowym, polegającym na działaniu wedle ścisłych reguł. Tworzycie określony plan działań. Sprzedawane usługi oraz analizy finansowe, planowania finansowego i optymalizacji kosztów oraz podatków, nie noszą cech doradztwa ponieważ nie przedstawiacie Państwo najlepszej możliwej opcji wyboru.

Biorąc pod uwagę przedstawione przez Państwa okoliczności sprawy, stwierdzić należy, że nie będziecie Państwo świadczyć usług doradczych. Świadczone przez Państwa czynności mają na celu zaplanowanie określonych działań i nie będą one związane z doradztwem, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy. Zatem świadczenie ww. usług nie wyklucza możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy.

Jednocześnie wskazujecie Państwo, że Państwa sprzedaż podczas obecnego roku obrotowego nie przekroczy kwoty 200 000 zł.

Wyjaśnić jednak należy, że skoro rozpoczęliście Państwo prowadzenie działalności od kwietnia 2024 r., to wówczas aby korzystać z omawianego zwolnienia wartość sprzedaży liczonej z całej prowadzonej przez Państwa działalności w roku podatkowym 2024 nie może przekroczy kwoty 200 000 zł (bez podatku) w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej.

Jeżeli bowiem wartość sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 9 ustawy przekroczy w proporcji do okresu wykonywanej działalności gospodarczej kwotę 200 000 zł, to zwolnienie utraci moc począwszy od czynności, którą zostanie przekroczona ta kwota. Wskazania wymaga również, że utracicie Państwo prawo do zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy, w przypadku wykonania jakiejkolwiek czynności wymienionej w art. 113 ust. 13 ustawy.

W konsekwencji zatem możecie Państwo skorzystać ze zwolnienia podmiotowego dla świadczonych przez Państwa usług i nie zgłaszać się do podatku VAT. Jednakże z uwagi na to, że rozpoczęliście Państwo prowadzenie działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego 2024, to na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy limit sprzedaży nie może przekroczyć kwoty 200 000 zł (bez podatku) w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej.

Dodatkowe informacje

Zaznaczenia wymaga, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).