Podleganie opodatkowaniu sprzedaży działek powstałych w wyniku podziału działki. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.22.2019.9.MJ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 23 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.22.2019.9.MJ

Temat interpretacji

Podleganie opodatkowaniu sprzedaży działek powstałych w wyniku podziału działki.

Interpretacja indywidualna po wyroku sądu – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie:

1)ponownie rozpatruję sprawę Pana wniosku z 8 stycznia 2019 r. (data wpływu 15 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej – uwzględniam przy tym prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 6 listopada 2019 r. sygn. akt I SA/Łd 416/19 oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 1 lutego 2024 r. sygn. akt I FSK 278/20; i

2)stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 stycznia 2019 r. wpłynął Pana wniosek z 8 stycznia 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu sprzedaży działek powstałych w wyniku podziału działki nr X. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 marca 2019 r. (data wpływu 8 marca 2019 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W … roku Wnioskodawca otrzymał wraz z żoną na zasadzie współwłasności gospodarstwo rolne w zamian za prawo nabycia emerytury rolniczej przez rodziców. Na okoliczność przekazania gospodarstwa rolnego w formie darowizny został sporządzony akt notarialny nr Z dnia … r. W skład gospodarstwa rolnego wchodziła działka nr X o pow. … ha był to grunt rolniczy.

Na wniosek Wnioskodawcy i jego żony działka nr X została poddana podziałowi na … działek budowlanych wraz z drogą i … działkę, którą stanowi las. Decyzja o podziale i warunkach zabudowy została wydana …r. Ostateczna decyzja, a co za tym idzie zatwierdzenie podziału nieruchomości nastąpiło z dniem … r. Działki nie posiadają żadnych mediów. Wnioskodawca nie będzie podejmował działań mających na celu uzbrojenie działek w przyłącze wodociągowe, nie będzie z tego tytułu ponosił kosztów. Sieć energetyczna będzie wykonywana przez zakład energetyczny na wniosek ewentualnego nabywcy działek. Wnioskodawca nie będzie utwardzał drogi. Wnioskodawca podjął jedynie działania zmierzające do sprzedaży podzielonej nieruchomości w całości jako inwestycyjnej na portalu … i …. Wnioskodawca nie korzysta z usług biur pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości.

Skontaktował się z Wnioskodawcą potencjalny nabywca, który zainteresowany jest zakupem wszystkich działek powstałych po podziale, jednak pod warunkiem uzyskania nowych warunków zabudowy pod budynek magazynowy z częścią biurową oraz socjalną i miejscami na parking. Inwestycja nabywcy obejmuje … działek. Stąd Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o nowe warunki zabudowy z dniem … r. W przypadku pozytywnej decyzji o warunkach zabudowy wydanej przez Wójta Gminy … Wnioskodawca zamierza sprzedać wszystkie działki jednemu nabywcy.

W uzupełnieniu wskazano, że Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu art. 2 pkt. 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) korzystającym ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w związku z prowadzeniem działalności rolniczej.

Przed sprzedażą działek objętych zakresem postawionego we wniosku pytania Wnioskodawca nie poczynił i nie zamierza poczynić jakiegokolwiek działania dotyczące zwiększenia wartości ww. działek. Działki po podziale mają dostęp do utworzonej drogi wewnętrznej w ramach dzielonej działki. Wnioskodawca nie dokonał kiedykolwiek wcześniej sprzedaży działek, tj. przed sprzedażą działek objętych zakresem wniosku. Wnioskodawca nie posiada innych działek, jest właścicielem gruntów rolnych, łąk itp. Przyłącze energetyczne będzie wykonane przez zakład energetyczny na wniosek nabywcy po nabyciu działek objętych zakresem wniosku. Wnioskodawca nie udzielił „potencjalnemu” nabywcy działek pełnomocnictwa (zgody, upoważnienia) w celu występowania w jego imieniu. Wnioskodawca nie zawarł przedwstępnej umowy sprzedaży działek powstałych z podziału działki nr X z „potencjalnym nabywcą”.

Pytanie

Czy sprzedaż przez Wnioskodawcę działek powstałych w wyniku podziału działki o nr X opisanych w zdarzeniu przyszłym podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2018.2174 t.j.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z kolei w myśl art. 15 ust. 2 tej ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem przyjęcie, że osoba fizyczna sprzedając działki przeznaczone pod zabudowę działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług prowadzącego handlową działalność gospodarczą w tym zakresie wymaga ustalenia czy działalność ta przybiera formę zawodową, zorganizowaną (profesjonalną), ciągłą przejawiającą się np. w nabyciu terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojeniu, wydzieleniu dróg wewnętrznych, działaniu marketingowym podjętym w celu sprzedaży działek, wykraczającym poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskaniu decyzji o warunkach zagospodarowania terenu (zabudowy), wystąpieniu o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzeniu działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. W przypadku, gdy brak jest przesłanek świadczących o aktywności sprzedawcy w przedmiocie zbycia gruntu, która byłaby porównywalna do działań podmiotów, zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem - zbycie działki nie stanowi działalności handlowej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, lecz mieści się w ramach zarządu majątkiem prywatnym.

Sprzedaż gruntów w ramach takiego zarządu nie oznacza, że sprzedający nie może zbyć przedmiotu sprzedaży z zamiarem uzyskania jak największej ceny gdyż również w obrocie „prywatnym” dąży się do uzyskania jak najkorzystniejszych warunków sprzedaży. Nie jest to więc żadne kryterium wskazujące na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie handlu nieruchomościami.

Fakt pojedynczych, czy niepowiązanych zachowań nie przesądza o aktywności handlowca, a ogłoszenia o sprzedaży mogą odnosić się do zarządu majątkiem prywatnym. Zamieszczenie ogłoszenia o sprzedaży na portalach internetowych nie świadczy automatycznie o konieczności uznania aktywności w zakresie obrotu nieruchomościami za zawodową. W przypadku ogłoszeń istotne znaczenie ma to, czy ogłoszenia te wykraczają poza zwykłe formy ogłoszeń (np. wielkość, grafikę, formułę), czy przybierają postać reklamy, stanowią formę marketingu, czy wymagają większych od zwyczajowo nakładów.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca stwierdza, że podjęte przeze niego czynności dotyczące sprzedaży działek mieszczą się w ramach zarządu majątkiem osobistym, pozbawionym cech działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług.

Samo wyodrębnienie z jednej nieruchomości działek gruntu, powiązane także z koniecznością uzyskania stosownych decyzji administracyjnych w postaci ustalenia warunków zabudowy nie wykracza poza działania mieszczące się w zwykłym zarządzie własnymi sprawami majątkowymi. Takiego przymiotu nie przekracza również fakt wystąpienia o warunki zabudowy na żądanie ewentualnego nabywcy, który od ich uzyskania warunkuje sfinalizowanie transakcji. Wnioskodawca podkreśla, że nieruchomości nie nabył w celu jej dalszej odsprzedaży i pozostaje ona w majątku prywatnym Wnioskodawcy od 30 lat.

W uzupełnieniu wskazano, że Wnioskodawca oświadcza, iż sprzedaż działki należącej do majątku prywatnego nie powinna być kwalifikowana jako sprzedaż w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, co w konsekwencji nie powoduje obowiązku zapłaty podatku VAT. Zatem sprzedając przedmiotowe działki Wnioskodawca nie wystąpi w charakterze podatnika VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, według art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności, konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przez ciągłe wykorzystywanie składników majątku należy rozumieć takie wykorzystywanie majątku, które charakteryzuje się powtarzalnością lub długim okresem trwania. Zatem czerpanie dochodów ze składnika majątku wskazuje na prowadzenie działalności gospodarczej.

Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji.

Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy nie podejmuje on aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami, nie angażuje środków podobnych do wykorzystywanych przez producentów, handlowców, czy też usługodawców w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W tym stanie rzeczy Wnioskodawca nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług ponieważ jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowej transakcji w ramach, której wyzbywa się majątku osobistego. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nieruchomości wydzielone z działki nr X nie były wykorzystywane do prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przedmiotowe nieruchomości nie były oddawane w użytkowanie/dzierżawę/najem/ użyczenie osobom trzecim. Decyzją z dnia 15.06.2011 r. Wójt Gminy ustalił warunki zabudowy dla nieruchomości. Działki powstałe wyniku podziału były wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług. Według Wnioskodawcy w związku ze sprzedażą działek powstałych z podziału nie będę podejmowałem działania charakterystycznego dla profesjonalnego obrotu nieruchomościami. Jedynymi czynnościami, jakie podjął Wnioskodawca w związku z planowaną sprzedażą, był podział ww. działki, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy, ogłoszenie na portalu … i …. Z podejmowanych przez Wnioskodawcę czynności nie wynika taka aktywność, która wykraczałaby poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Wnioskodawca nie podejmuje działań, które wskazywałyby na aktywność w zakresie obrotu nieruchomościami, które byłyby porównywalne do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem (brak przesłanek zawodowego - stałego i zorganizowanego charakteru takiej działalności). Wnioskodawca nie będzie podejmował działań mających na celu uzbrojenie działek w przyłącze wodociągowe, nie będzie z tego tytułu ponosił kosztów. Sieć energetyczna będzie wykonywana przez zakład energetyczny na wniosek ewentualnego nabywcy działek.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, sprzedaż nieruchomości powstałych w wyniku podziału można uznać za czynność związaną ze zwykłym wykonywaniem prawa własności, ponieważ:

•Wnioskodawca nie będzie występował jako podatnik podatku od towarów i usług w świetle art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług,

•nie zostanie wypełniona dyspozycja art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, że aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Podsumowując, sprzedaż przez Wnioskodawcę działek powstałych w wyniku podziału działki nr X opisana w zdarzeniu przyszłym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja indywidualna

Rozpatrzyłem Pana wniosek – 21 marca 2019 r. wydałem interpretację indywidualną znak 0113-KDIPT1-3.4012.22.2019.2.MJ, w której uznałem Pana stanowisko za nieprawidłowe.

Interpretację doręczono Panu 25 marca 2019 r.

Skarga na interpretację indywidualną

Wniósł Pan skargę na interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi. Skarga wpłynęła do mnie 24 kwietnia 2019 r.

Wniósł Pan o uchylenie zaskarżonej interpretacji oraz zasądzenie na Pana rzecz kosztów postępowania sądowego.

Postępowanie przed sądami administracyjnymi

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi uchylił zaskarżoną interpretację wyrokiem z 6 listopada 2019 r. sygn. akt I SA/Łd 416/19.

Wniosłem skargę kasacyjną od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie – wyrokiem z 1 lutego 2024 r. sygn. akt I FSK 278/20 oddalił skargę kasacyjną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego wpłynął do Krajowej Informacji Skarbowej 16 maja 2024 r.

27 czerwca 2024 r. do Krajowej Informacji Skarbowej wpłynął prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 6 listopada 2019 r. sygn. akt I SA/Łd 416/19.

Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku  

Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935):

Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:

•     uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny oraz Naczelny Sąd Administracyjny w  ww.  wyrokach;

•     ponownie rozpatruję Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podlegania opodatkowaniu sprzedaży działek powstałych w wyniku podziału działki nr X– stwierdzam, że stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie zaznaczam, że tę interpretację oparłem na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dacie wydania pierwotnej interpretacji w zdarzeniu przyszłym, bowiem niniejsza interpretacja stanowi ponowne rozstrzygnięcie tej samej sprawy w wyniku prawomocnego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 6 listopada 2019 r. sygn. akt I SA/Łd 416/19 oraz wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 1 lutego 2024 r. sygn. akt I FSK 278/20.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie zatem z ww. przepisami, grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Zaznaczenia wymaga, że na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług również zbycie udziału w towarze (np. współwłasności nieruchomości gruntowej) stanowi odpłatną dostawę towarów. Powyższe potwierdził NSA w uchwale 7 sędziów z dnia 24 października 2011 r., sygn. akt I FPS 2/11.

W związku z powyższym, sprzedaż udziału w prawie własności gruntu należy traktować jako dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, która mieści się w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów – w rozumieniu art. 7 ustawy – podlega jednak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności, konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności działa jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej – zawarta w ustawie – ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa towarów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana jest przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działający w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.

Uznanie, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z 6 listopada 2019 r. sygn. akt I SA/Łd 416/19 wskazał, że:

(…) organ nie uwzględnił w tej ocenie pozostałych, istotnych okoliczności sprawy, co oznacza, że ocena organu nie uwzględnia całokształtu istotnych okoliczności i wzajemnego ich uwarunkowania.

Te istotne okoliczności i uwarunkowania są następujące:

Po pierwsze, istotne w tej sprawie jest to, że wnioskodawca wraz z żoną otrzymali w darowiźnie od rodziców w zamian za prawo rodziców do emerytury rolniczej gospodarstwo rolne obejmujące działkę gruntu rolniczego nr X o pow. … ha i było to ponad 30 lat temu. A więc w chwili nabycia działki nic nie świadczyło o zamiarze wykorzystania jej do prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, a i sam fakt nabycia związany był z uwarunkowaniami rodzinnymi.

Po drugie, pierwsze działania zmierzające do zbycia działki podjęte zostały wiele lat po jej nabyciu. Nieruchomość nie była wykorzystywana do prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

Po trzecie, oczywistym i naturalnym jest dążenie właściciela prywatnego majątku do zbycia go w taki sposób, aby uzyskać jak największą korzyść. Faktem powszechnie znanym jest to, że zwykle podział gruntu o charakterze rolniczym na mniejsze działki, które już rolniczego charakteru nie będą miały, pozwoli na uzyskanie lepszych cen za zbywany grunt.

Po czwarte, wnioskodawca nie podejmował kompleksu działań charakteryzujących profesjonalistę działającego na rynku obrotu nieruchomościami, bo przykładowo nie podejmował i nie zamierza podejmować działań mających na celu uzbrojenie gruntu, ogrodzenie działek, wyposażenie je w media, nie utwardzał drogi, a dopiero podjęcie takich działań wymagałoby zaangażowania większych środków, czasu, organizacji. Podjęte przez skarżącego działania były stosunkowo proste, nie wymagały nadzwyczajnej wiedzy, umiejętności w zakresie oceny ryzyka, nie angażowały większych środków finansowych.

Po piąte, nawet wystąpienie o warunki zabudowy związane było z konkretną ofertą od konkretnego, potencjalnego nabywcy wszystkich działek, który chciał mieć pewność, że będzie mógł na nabytej nieruchomości realizować planowaną przez siebie inwestycję.

Po szóste, poszukiwanie nabywcy nieruchomości poprzez zamieszczenie zwykłych ogłoszeń na portalu ogłoszeniowym nie jest działaniem wyróżniającym podmioty prowadzące gospodarczą. Zwykłe ogłoszenia to nie reklama, która charakteryzuje profesjonalistów na rynku obrotu nieruchomościami.

Natomiast Naczelny Sąd Administracyjny w orzeczeniu z 1 lutego 2024 r. sygn. akt I FSK 278/20 wskazał, że:

(…) w świetle przedstawionego we wniosku stanu rzeczy Skarżący nie poczynił tego rodzaju zaangażowanych profesjonalnie działań, które pozwalałyby przypisać mu prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie handlu nieruchomościami (w tym przypadku w odniesieniu do planowanej czynności zbycia działek powstałych z podziału nieruchomości rolnej, objętych decyzjami o warunkach zabudowy).

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz zapadły w analizowanej sprawie prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 6 listopada 2019 r. sygn. akt I SA/Łd 416/19 oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 1 lutego 2024 r. sygn.  akt I FSK 278/20, należy stwierdzić, że sprzedaż przez Wnioskodawcę działek powstałych w wyniku podziału działki o nr X nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wydania pierwotnej interpretacji z 11 lipca 2022 r., bowiem niniejsza interpretacja stanowi ponowne rozstrzygnięcie tej samej sprawy w wyniku wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 6 listopada 2019 r. sygn. akt I SA/Łd 416/19 oraz wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 1 lutego 2024 r. sygn. akt I FSK 278/20.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).