Interpretacja indywidualna z dnia 24 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.468.2024.2.KFK
Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT od czynności związanych z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:
-prawidłowe w części braku prawa do odliczenia podatku VAT od czynności związanych z termomodernizacją czterech budynków (…), wykorzystywanych tylko na cele statutowe (…);
-nieprawidłowe w części prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od czynności związanych z termomodernizacją oczyszczalni ścieków w (…).
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od czynności związanych z termomodernizacją budynków w ramach zadania pn.: „(…)”.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 września 2024 r. (wpływ 10 września 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spis oznaczeń: (…).
Wnioskodawca jest państwową osobą prawną w rozumieniu (…).
Do zadań statutowych na podstawie art. 8b u.o.p. należy w szczególności: (…).
Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 u.p.t.u.
Wykonywane czynności są zarówno opodatkowane podatkiem VAT, jak i korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 u.p.t.u.
Wnioskodawca prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z uzyskanych środków i pozyskanych przychodów wydatki na finansowanie zadań określonych w o.o.p.
Wnioskodawca w procesie realizacji zadań statutowych, o których mowa w (…) uzyskuje przychody:
a)opodatkowane: m.in. ze sprzedaży biletów wstępu do (…), jego obszarów i obiektów, ze sprzedaży (…), wydawnictw edukacyjnych, z najmu i dzierżawy nieruchomości;
b)zwolnione: z najmu pomieszczeń na cele mieszkaniowe, dzierżawy gruntów na cele rolnicze;
c)związane z wykonywaniem działalności ustawowej zarówno bieżącej, jak i inwestycyjnej ze środków własnych i z dotacji celowych, w tym (…).
Wnioskodawca złożył wniosek w ramach ogłoszonego konkursu na zadanie pn.: „(…)”.
W ramach tego zadania zostanie wykonana termomodernizacja następujących budynków:
1.(…),
2.(…),
3.(…),
4.(…),
5.oczyszczalni ścieków (…).
Modernizacja budynków od 1 do 4 będzie polegała na (…).
Natomiast w oczyszczalni ścieków zaprojektowano instalację fotowoltaiczną, która będzie się składać ze (…) szt. paneli.
W wyniku ulepszenia termomodernizacyjnego nastąpi zmniejszenie zapotrzebowania na energię elektryczną i ograniczenie emisji dwutlenku węgla.
Termomodernizacja budynków będzie służyła celom statutowym (…), a budynki wymienione od 1 do 4 nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.
W (1.) pracuje część (ok. 20) pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, zaliczanych do (…), w (2.), gdzie czynsz na cele mieszkaniowe jest zwolniony z podatku VAT, natomiast w (3. 4.) prowadzone (…) służące (…) na cele statutowe nieodpłatne. (...).
Cztery modernizowane budynki w ramach projektu finansowanego z (…) będą służyły celom statutowym i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych. Koszty poniesione na modernizację i eksploatację budynków będą przyporządkowane w całości (wraz z podatkiem VAT) do kosztów statutowych z powodu ich wykorzystywania wyłącznie do celów nieopodatkowanych.
Faktury dokumentujące koszty i wydatki majątkowe związane z termomodernizacją wyżej wymienionych 5 budynków (z oczyszczalnią ścieków) w ramach projektu finansowanego przez (…) na przedsięwzięcie pn.: „(…)” będą wystawione na Wnioskodawcę.
Oczyszczalnia ścieków w (…), ww. budynek nr 5, odbiera niewielkie ilości ścieków z (…), w której jest świadczona praca biurowa przez ok. 20 zatrudnionych pracowników na umowę o pracę. Wszystkie pozostałe odbierane ścieki przez oczyszczalnię pochodzą od (…) najemców lokali mieszkalnych i gospodarczych, w których okresowo najemcy prowadzą działalność gospodarczą (…). Na podstawie zawartych umów za zrzut ścieków wystawiane są przez Wnioskodawcę faktury wraz z naliczonym podatkiem VAT od należności.
W związku z tym, planowana modernizacja budynku oczyszczalni ścieków w ramach tego samego zadania ze środków (…) będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług stanowiących przychód Wnioskodawcy.
Pismem z 10 września 2024 r. (wpływ 10 września 2024 r.) uzupełnili Państwo opis sprawy, udzielając odpowiedzi na poniższe pytania:
1.Czy oczyszczalnia ścieków w (…) odbiera ścieki z innych budynków – oprócz wskazanego we wniosku budynku (…), w których wykonywane są Państwa cele statutowe? Jeżeli tak, to należy wskazać jakie to budynki i do jakich czynności będą wykorzystywać efekty realizacji zadania w zakresie montażu instalacji fotowoltaicznej na budynku oczyszczalni ścieków.
Odp.: Tylko wskazany we wniosku budynek (…) służący celom statutowym będzie wykorzystywać efekty realizacji zadania w zakresie montażu instalacji fotowoltaicznej na budynku oczyszczalni ścieków. Wszystkie pozostałe budynki podłączone do oczyszczalni ścieków, jak opisano we wniosku, są użytkowane przez osoby i firmy, którym Wnioskodawca wystawia faktury VAT za zrzut ścieków.
2.Czy w związku z montażem instalacji fotowoltaicznej na budynku oczyszczalni ścieków w (…) będą Państwo prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii?
Odp.: Tak, w związku z montażem instalacji fotowoltaicznej dla budynku oczyszczalni ścieków w (…) będą Państwo prosumentem w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1436 ze zm.). Produkcja energii odnawialnej nie stanowi i nie będzie stanowić przedmiotu przeważającej działalności gospodarczej określonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 773).
3.Czy ww. instalacja będzie stanowić mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii?
Odp.: Będzie to mikroinstalacja o mocy 40 kW, przyłączona do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym 40 kV.
4.Czy została/zostanie zawarta przez Państwa umowa z przedsiębiorstwem energetycznym?
Odp.: Tak, będzie zawarta stosowna umowa z przedsiębiorstwem energetycznym (…).
5.Jakie zasady rozliczenia wyprodukowanej energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznej zostały/zostaną określone w umowie zawartej z przedsiębiorstwem energetycznym?
Odp.: Przewidują Państwo, że umowa będzie zawierała rozliczenie energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznej według net-billingu.
6.Czy ww. umowa będzie przewidywała wynagrodzenie dla Państwa w związku z wyprodukowaną energią elektryczną z instalacji fotowoltaicznej?
Odp.: W przypadku nadprodukcji energii elektrycznej nadwyżkę (depozyt prosumencki) będzie można wykorzystać przez 12 miesięcy. Po tym czasie sprzedawca zwróci niewykorzystane nadwyżki, jednak zwrot nie może przekroczyć 20 % wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci w danym miesiącu kalendarzowym.
7.Czy w przypadku instalacji fotowoltaicznej będą Państwo korzystali z rozliczenia:
a) ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii lub
b) wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii?
Odp.: Zgodnie ze stosowanymi przez (…) zasadami rozliczeń energii z instalacji fotowoltaicznej będą Państwo korzystali z rozliczenia wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci.
8.Czy ww. instalacja fotowoltaiczna mieści się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii? Jeśli tak, prosimy wskazać konkretny punkt ww. przepisu.
Odp.: Instalacja nie mieści się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii.
9.Do jakich czynności będzie wykorzystywana przez Państwa instalacja fotowoltaiczna, o której mowa we wniosku, tj. czy do czynności:
a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (prosimy wskazać jakie to czynności),
b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (prosimy wskazać jakie to czynności),
c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (prosimy wskazać jakie to czynności)?
Odp.: Instalacja fotowoltaiczna będzie zaopatrywała w energię elektryczną tylko oczyszczalnię ścieków w (…) i będzie służyła czynnościom opodatkowanym w postaci naliczania opłat za zrzut ścieków opodatkowanych podatkiem VAT dla (…) usługobiorców podłączonych do oczyszczalni ścieków. Tylko w przypadku dyrekcji (…) na zrzut ścieków nie będą wystawiane faktury, czyli czynność nie będzie opodatkowana.
10.W sytuacji, gdy powstała instalacja fotowoltaicznabędzie przez Państwa wykorzystywana zarówno do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, to czy będzie istniała możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
Odp.: W 98% powstała instalacja fotowoltaiczna będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej i tym samym, w 98% możliwe jest przyporządkowanie ponoszonych wydatków w całości do celów działalności. Wyliczenie opiera się na stosunku całkowitej ilości ścieków zrzucanych do oczyszczalni w ciągu roku do ilości pochodzącej z budynku dyrekcji z odczytów liczników (…).
11.W sytuacji, gdy powstała instalacja fotowoltaicznabędzie przez Państwa wykorzystywana w ramach działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to czy będą Państwo mieli obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?
Odp.: Nie jest możliwe obiektywne przyporządkowanie kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT, ale można rozliczać udziałem procentowym całości zrzuconych do oczyszczalni ścieków w stosunku do zrzutu pochodzącego z budynku dyrekcji.
12.Czy w przypadku wystąpienia nadwyżki energii elektrycznej wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną i wprowadzonej do sieci wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci:
a)mogą/będą Państwo mogli ją wykorzystać w późniejszym terminie? Jeżeli tak, to należy wskazać w jakim terminie?
b)niewykorzystana w określonym terminie nadwyżka „przepada”?
Odp.: Przewidują Państwo, że zapisy w umowie z (…) będą stanowiły, że w przypadku nadprodukcji energii elektrycznej nadwyżkę (depozyt prosumencki) będzie można wykorzystać przez 12 miesięcy. Po tym czasie sprzedawca zwróci niewykorzystane nadwyżki, jednak zwrot nie może przekroczyć 20% wartości energii wprowadzonej do sieci w danym miesiącu. Państwa zdaniem, ilość wyprodukowanej energii będzie zbyt mała aby powstały jej nadwyżki.
Pytania
1.Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z termomodernizacją czterech budynków: (…), wykorzystywanych tylko na cele statutowe Wnioskodawcy w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”?
2.Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z termomodernizacją oczyszczalni ścieków w (…) w ramach realizacji projektu pn.: „(…)”?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, odnośnie pytania nr 1, Wnioskodawcy nie przysługuje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w cenie robót i materiałów związanych z wykonaniem termomodernizacji 4 ww. budynków, ponieważ nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie będzie prowadził w tych budynkach działalności opodatkowanej i nie będzie osiągał z użytkowania tych budynków przychodu opodatkowanego, gdyż budynki te będą służyły tylko i wyłącznie na cele statutowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 u.p.t.u. obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Państwa zdaniem, odnośnie pytania nr 2, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w cenie nakładów na termomodernizację oczyszczalni ścieków w (…), ponieważ obiekt ten będzie wykorzystywany do sprzedaży usług opodatkowanych podatkiem VAT i cała kwota naliczonego podatku będzie przyporządkowana do działalności opodatkowanej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:
-prawidłowe w części braku prawa do odliczenia podatku VAT od czynności związanych z termomodernizacją czterech budynków (…) wykorzystywanych tylko na cele statutowe Wnioskodawcy;
-nieprawidłowe w części prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od czynności związanych z termomodernizacją oczyszczalni ścieków w (…).
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą.
W świetle tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia, czy w związku z realizacją projektu pn.: „(…)” będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od czynności związanych z termomodernizacją czterech budynków (…), wykorzystywanych tylko na cele statutowe (…).
Należy wskazać, że odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie związek taki nie występuje.
Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, modernizacja budynków od 1 do 4 będzie polegała na (…). Cztery modernizowane budynki w ramach projektu będą służyły celom statutowym i nie będą wykorzystywane przez (…) do wykonywania czynności opodatkowanych. Koszty poniesione na modernizację i eksploatację budynków będą przyporządkowane w całości (wraz z podatkiem VAT) do kosztów statutowych z powodu ich wykorzystywania wyłącznie do celów nieopodatkowanych.
W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będzie Państwu przysługiwało – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu w powyższym zakresie.
Zatem stwierdzam, że w związku z realizacją projektu pn.: „(…)” nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od czynności związanych z termomodernizacją czterech budynków (…) wykorzystywanych tylko na cele statutowe (…).
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
W dalszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”, będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od czynności związanych z termomodernizacją oczyszczalni ścieków w (…).
Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”, w oczyszczalni ścieków zaprojektowano instalację fotowoltaiczną, która będzie się składać ze (…) szt. paneli.
Oczyszczalnia ścieków w (…) odbiera niewielkie ilości ścieków z budynku (…), w której jest świadczona praca biurowa przez ok. 20 zatrudnionych pracowników na umowę o pracę. Wszystkie pozostałe odbierane ścieki przez oczyszczalnię pochodzą od najemców lokali mieszkalnych i gospodarczych, w których okresowo najemcy prowadzą działalność gospodarczą (…). Na podstawie zawartych umów za zrzut ścieków wystawiane są przez Państwa faktury wraz z naliczonym podatkiem VAT od należności.
W związku z montażem instalacji fotowoltaicznej dla budynku oczyszczalni ścieków
w (…) będą Państwo prosumentem w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy o odnawialnych źródłach energii. Instalacja będzie stanowić mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii. Będzie to mikroinstalacja o mocy 40 kW, przyłączona do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym 40 kV. Zawrą Państwo stosowną umowę z przedsiębiorstwem energetycznym (…). Przewidują Państwo, że umowa będzie zawierała rozliczenie energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznej według net-billingu. Będą Państwo korzystali z rozliczenia wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci. Instalacja nie mieści się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii. W 98% powstała instalacja fotowoltaiczna będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej i tym samym, w 98% możliwe jest przyporządkowanie ponoszonych wydatków w całości do celów działalności.
Instalacja fotowoltaiczna będzie zaopatrywała w energię elektryczną tylko oczyszczalnię ścieków w (…) i będzie służyła czynnościom opodatkowanym w postaci naliczania opłat za zrzut ścieków opodatkowanych podatkiem VAT dla (…) usługobiorców podłączonych do oczyszczalni ścieków. W przypadku budynku dyrekcji (…), na zrzut ścieków nie będą wystawiane faktury, czyli czynność nie będzie opodatkowana.
Zatem, w odniesieniu do wydatków ponoszonych na budowę instalacji fotowoltaicznej w oczyszczalni ścieków w (…) – wbrew temu, co wskazali Państwo w złożonym wniosku – będą one związane zarówno z wykonywanymi przez Państwa czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, jak również z czynnościami pozostającymi poza sferą opodatkowania podatkiem VAT. Do oczyszczalni ścieków w (…) jest bowiem podłączony budynek dyrekcji (…) – służący realizacji Państwa celów statutowych.
W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 2 pkt 19 i pkt 27a ustawy z 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361), zwaną dalej „ustawą o OZE”:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
19) mikroinstalacja – instalację odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 50 kW, przyłączoną do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV albo o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu nie większej niż 150 kW, w której łączna moc zainstalowana elektryczna jest nie większa niż 50 kW;
27a) prosument energii odnawialnej – odbiorcę końcowego wytwarzającego energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby w mikroinstalacji, pod warunkiem że w przypadku odbiorcy końcowego niebędącego odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, nie stanowi to przedmiotu przeważającej działalności gospodarczej określonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 773).
Stosownie do art. 3 ustawy o OZE:
Podjęcie i wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii wymaga uzyskania koncesji na zasadach i warunkach określonych w ustawie - Prawo energetyczne, z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej:
1) w mikroinstalacji;
2) w małej instalacji;
3) wyłącznie z biogazu rolniczego, w tym w kogeneracji w rozumieniu art. 3 pkt 33 ustawy – Prawo energetyczne;
4) wyłącznie z biopłynów.
Zgodnie z art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o OZE:
Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, dokonuje rozliczenia wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej od 1 lipca 2022 r. przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej, wytwarzającego energię elektryczną w instalacji odnawialnego źródła energii, której przyłączenie do sieci elektroenergetycznej i wprowadzenie z niej energii elektrycznej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej po raz pierwszy nastąpiło po 31 marca 2022 r., z wyłączeniem mikroinstalacji przyłączonych do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej zgodnie z art. 4d ust. 2-11, wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w celu jej zużycia na potrzeby własne.
W myśl art. 4 ust. 2 ustawy o OZE:
Rozliczenia, o którym mowa w ust. 1 i 1a, w odniesieniu do:
1) prosumenta energii odnawialnej – dokonuje się z uwzględnieniem zasad, o których mowa w ust. 2a-2d, na podstawie wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego dokonującego pomiaru ilości energii elektrycznej w punkcie poboru energii prosumenta energii odnawialnej;
2) prosumenta zbiorowego energii odnawialnej – dokonuje się z uwzględnieniem zasad, o których mowa w ust. 2a-2d, na podstawie wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego dokonującego pomiaru ilości energii elektrycznej:
a) wytworzonej w mikroinstalacji lub małej instalacji, przy czym ilość energii elektrycznej wytworzonej ustala się odpowiednio do udziału prosumenta zbiorowego energii odnawialnej w wytwarzaniu energii odnawialnej w tej instalacji, określonego w umowie, o której mowa w art. 4a ust. 1,
b) pobranej przez prosumenta zbiorowego energii odnawialnej;
3) prosumenta wirtualnego energii odnawialnej – dokonuje się z uwzględnieniem zasad, o których mowa w ust. 2b-2d, na podstawie:
a) wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego dokonującego pomiaru ilości energii elektrycznej pobranej przez prosumenta wirtualnego energii odnawialnej,
b) ilości energii elektrycznej wytworzonej przez prosumenta wirtualnego energii elektrycznej w instalacji odnawialnego źródła energii, zgłoszonej przez podmioty odpowiedzialne za bilansowanie handlowe tej instalacji odnawialnego źródła energii i sprzedawcy energii prosumenta wirtualnego energii elektrycznej, do operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego w ramach bilansowania handlowego, o którym mowa w ustawie – Prawo energetyczne. Ilość energii elektrycznej wytworzonej przez prosumenta wirtualnego energii elektrycznej w instalacji odnawialnego źródła energii ustala się jako iloczyn:
‒ udziału prosumenta wirtualnego energii odnawialnej w wytwarzaniu energii odnawialnej w instalacji odnawialnego źródła energii, określonego w umowie, o której mowa w art. 4a ust. 1, oraz
‒ ilości energii elektrycznej określonej dla danego okresu rozliczania niezbilansowania (t) jako energia planowana do wprowadzenia do sieci z tej instalacji odnawialnego źródła energii
– w przypadku gdy instalacja odnawialnego źródła energii i sprzedawca energii mają różny podmiot odpowiedzialny za bilansowanie handlowe, albo
‒ ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci elektroenergetycznej z tej instalacji odnawialnego źródła energii, w przypadku gdy instalacja odnawialnego źródła energii i sprzedawca energii mają ten sam podmiot odpowiedzialny za bilansowanie handlowe i sprzedawca energii wyrazi zgodę na taki sposób ustalania ilości energii elektrycznej wytworzonej w instalacji odnawialnego źródła energii.
Szczegółowy sposób rozliczania prosumenta z udostępnionej energii regulują przepisy art. 4 ust. 2a-7 ustawy o OZE.
Jak wynika z art. 4 ust. 3a ustawy o OZE:
Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, dokonuje rozliczenia, o którym mowa w ust. 1a pkt 2, na podstawie ilości energii sumarycznie zbilansowanych zgodnie z ust. 2a-2d, w zakresie różnicy pomiędzy wartością energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej, ustaloną w sposób określony w art. 4b, oraz wartością energii elektrycznej pobranej z tej sieci, ustaloną w sposób określony w art. 4c ust. 3.
Na mocy art. 4 ust. 8 ustawy o OZE:
Wytwarzanie i wprowadzanie do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej energii elektrycznej, o której mowa w ust. 1 oraz ust. 1a, przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej niebędącego przedsiębiorcą, o którym mowa w ustawie - Prawo przedsiębiorców, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 tej ustawy.
Przepis art. 4 ust. 10 ustawy o OZE wskazuje, że:
Pobrana energia elektryczna podlegająca rozliczeniu, o którym mowa w ust. 1 i 1a, jest zużyciem energii wyprodukowanej na potrzeby własne przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej i nie stanowi:
1) sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju,
2) zużycia energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu
‒ w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, 1598 i 1723).
Na mocy art. 4 ust. 10a ustawy o OZE:
W zakresie pobranej energii elektrycznej podlegającej rozliczeniu, o którym mowa w ust. 1 i 1a, nie stosuje się obowiązków, o których mowa w:
1) art. 52 ust. 1;
2) art. 10 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1047).
Natomiast art. 4 ust. 11 ustawy o OZE stanowi, że:
W przypadku gdy:
1) prosument energii odnawialnej w ramach rozliczenia, o którym mowa w ust. 1, nie odbierze energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej w okresie 12 miesięcy od daty jej wprowadzenia do sieci zgodnie z ust. 5, to nieodebraną energią dysponuje sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, w celu pokrycia kosztów rozliczenia, w tym opłat, o których mowa w ust. 4;
2) prosument energii odnawialnej, prosument zbiorowy energii odnawialnej lub prosument wirtualny energii odnawialnej w ramach rozliczenia, o którym mowa w ust. 1a pkt 2, nie wykorzysta zgromadzonych dla danego miesiąca kalendarzowego środków odpowiadających wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej w tym miesiącu w okresie 12 kolejnych miesięcy kalendarzowych, to niewykorzystane środki stanowią nadpłatę, która jest zwracana prosumentowi energii odnawialnej, prosumentowi zbiorowemu energii odnawialnej lub prosumentowi wirtualnemu energii odnawialnej przez sprzedawcę, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, w terminie nie dłuższym niż do końca 13. miesiąca następującego po danym miesiącu. Wysokość zwracanej nadpłaty nie może przekroczyć dwudziestu procent wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci w miesiącu kalendarzowym, którego dotyczy zwrot nadpłaty.
Na mocy art. 4d ust. 1 i 2 ustawy o OZE:
1. Prosument energii odnawialnej dotychczas korzystający z rozliczeń, o których mowa w art. 4 ust. 1, który skorzysta z rozliczeń, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, nie może ponownie skorzystać z rozliczeń, o których mowa w art. 4 ust. 1.
2. Z rozliczeń, o których mowa w art. 4 ust. 1, korzysta prosument energii odnawialnej, którego mikroinstalacja została przyłączona do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej:
1) po 31 marca 2022 r. na podstawie kompletnego i poprawnego zgłoszenia, o którym mowa w art. 7 ust. 8d4 ustawy – Prawo energetyczne, złożonego przez tego prosumenta energii odnawialnej w terminie do 31 marca 2022 r., z zastrzeżeniem ust. 3;
2) do 31 marca 2022 r., ale wprowadzenie energii elektrycznej do tej sieci nastąpiło po raz pierwszy po 31 marca 2022 r.;
3) po 31 marca 2022 r. na podstawie kompletnego i poprawnego zgłoszenia, o którym mowa w art. 7 ust. 8d ustawy – Prawo energetyczne, złożonego w terminie do 31 grudnia 2023 r., w przypadku gdy prosument ten w terminie do 31 marca 2022 r. zawarł umowę na zakup, montaż lub dofinansowanie tej mikroinstalacji z jednostką samorządu terytorialnego lub innym podmiotem, który realizuje projekt, o którym mowa w art. 2 pkt 18 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818), dofinansowany w ramach regionalnego programu operacyjnego, o którym mowa w art. 2 pkt 17 lit. c tej ustawy, z uwzględnieniem ust. 6.
Należy zauważyć, że do dnia 14 lipca 2018 r. obowiązywał art. 4 ust. 9 ustawy o odnawialnych źródłach energii, zgodnie z którym wprowadzanie energii elektrycznej do sieci, a także pobieranie tej energii z sieci, o których mowa w ust. 1, nie są świadczeniem usług ani sprzedażą w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Wskazany art. 4 ust. 9 ustawy o odnawialnych źródłach energii został uchylony przez art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii.
Co do zasady zatem, czynności, o których mowa w tym przepisie, stanowić mogą czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o ile są dokonywane przez podatników tego podatku.
Zatem, w świetle zacytowanych wyżej przepisów, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług sprzedaż energii elektrycznej (stanowiącej towar), w tym energii wyprodukowanej z odnawialnych źródeł energii za wynagrodzeniem, co do zasady wpisuje się w definicję działalności gospodarczej i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów, na zasadach dla niej określonych. Kwalifikacji tej nie zmienia treść art. 4 ust. 8 ustawy o OZE, gdyż ustawa o VAT definiuje we własnym zakresie działalność gospodarczą i definicja ta jest szersza niż np. zakres działalności gospodarczej wynikający z ustawy – Prawo przedsiębiorców.
Odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od czynności związanych z termomodernizacją oczyszczalni ścieków w (…) w ramach realizacji projektu pn.: „(…)” wskazać należy, że wyrażoną w cytowanym wyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.
Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Przepis art. 86 ust. 2c ustawy:
Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:
1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.
Zgodnie z art. 86 ust. 2d ustawy:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy:
Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.
Na podstawie art. 86 ust. 2f ustawy:
Przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.
Stosownie do art. 86 ust. 2g ustawy:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.
W myśl art. 86 ust. 2h ustawy:
W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.
Przepis art. 86 ust. 2a ustawy ma zatem zastosowanie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Powyższy przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy oraz cele, o których mowa w art. 8 ust. 5), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.
Jak wyżej wskazano, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z czynnościami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Podatnik, w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych z opodatkowania.
Natomiast – w świetle powołanych przepisów art. 86 ust. 2a ustawy – w sytuacji, gdy przypisanie nabywanych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej – „sposób określenia proporcji”.
Z treści wniosku nie wynika, że mają Państwo możliwość przypisania wydatków – w odniesieniu do termomodernizacji oczyszczalni ścieków w (…) – w całości do działalności gospodarczej. Jak Państwo wskazali, w 98% powstała instalacja fotowoltaiczna będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej i tym samym, w 98% możliwe jest przyporządkowanie ponoszonych wydatków w całości do celów działalności. Tym samym, będzie Państwu przysługiwać w tym zakresie prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu art. 86 ust. 2a ustawy.
Podsumowując stwierdzam, że dokonując czynności związanych z termomodernizacją oczyszczalni ścieków w (…) w ramach realizacji projektu pn.: „(…)” będzie Państwu przysługiwało prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego obliczonego zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2g ustawy, w części w jakiej zakupione towary będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Tym samym, Państwa stanowisko zgodnie z którym przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w cenie nakładów na termomodernizację oczyszczalni ścieków w (…), ponieważ obiekt ten będzie wykorzystywany do sprzedaży usług opodatkowanych podatkiem VAT i cała kwota naliczonego podatku będzie przyporządkowana do działalności opodatkowanej, całościowo uznałem za nieprawidłowe. Jakkolwiek wywiedli Państwo właściwy skutek prawny odnośnie prawa do odliczenia podatku, to jednak nie mogę się zgodzić ze stwierdzeniem, że cała kwota naliczonego podatku będzie przyporządkowana do działalności opodatkowanej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w tym na stwierdzeniu, że „(…)”. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).