Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Uniwersytet (…) (zwany dalej Wnioskodawcą lub Uczelnią) jest (…) szkołą wyższą, o pełnych prawach publicznych szkół wyższych. Wnioskodawca działa na podstawie przepisów prawa kanonicznego, ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 742 z poźn. zm.), aktów wykonawczych na jej podstawie wydanych oraz statutu Uczelni. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce podstawowymi zadaniami Wnioskodawcy są:
1)prowadzenie kształcenia na studiach;
2)prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;
3)prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;
4)prowadzenie kształcenia doktorantów;
5)kształcenie i promowanie kadr uczelni;
6)stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:
a)procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia,
b)kształceniu,
c)prowadzeniu działalności naukowej;
7)wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
8)stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
9)upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych;
10)działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.
Działalność Wnioskodawcy obejmuje zarówno obszar podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jak również obszar niepodlegający opodatkowaniu (będący poza zakresem ustawy o VAT) oraz zwolniony z opodatkowania (czynności korzystające ze zwolnienia od podatku VAT). Działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (będąca poza zakresem ustawy o VAT) to przede wszystkim nieodpłatne czynności kształcenia oraz badania własne naukowe finansowane z subwencji oraz innych różnego typu dofinansowań. Odpłatna działalność Wnioskodawcy to głównie odpłatne usługi kształcenia, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oraz odpłatne usługi noclegowe świadczone na rzecz studentów i doktorantów Wnioskodawcy, które także korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca prowadzi również działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, polegającą m.in. na odpłatnym wynajmie lokali użytkowych, odpłatnych badaniach wykonywanych na zlecenie, odpłatnych noclegach świadczonych na rzecz osób innych niż studenci/doktoranci, odpłatnej sprzedaży wydawnictw, czy też innej sprzedaży opodatkowanej tym podatkiem. Działalność opodatkowana podatkiem od towarów i usług to także tzw. komercjalizacja wyników badań (czyli sprzedaż wyników badań, odpłatne udzielanie licencji do wyników prac badawczych, rozwojowych, wdrożeniowych etc. lub też inne formy odpłatnego ich udostępniania).
W ramach realizowanej działalności naukowej Wnioskodawca prowadzi różnego typu badania naukowe. Realizacja badań wymaga ponoszenia znacznych wydatków finansowych. Wydatki te pokrywane są ze środków własnych Uczelni, subwencji, dotacji, dofinansowań oraz różnego typu grantów finansowych. Badania są realizowane samodzielnie przez Wnioskodawcę lub w ramach różnego typu zawieranych konsorcjów.
Jedną z form realizacji ww. celów jest działanie zatytułowane „(…)”. Działanie dotyczy wspierania, tworzenia i działalności (…) (…) w rozumieniu art. 56 i 57 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, które w ramach działalności będą realizować projekty polegające na opracowywaniu i wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań w rolnictwie, produkcji żywności, leśnictwie i na obszarach wiejskich.
W ramach działania „(…)” wspierane jest tworzenie i funkcjonowanie (…), zrzeszających rolników, jednostki naukowe, przedsiębiorców, posiadaczy lasów, podmioty doradcze. Wsparcie dotyczy tworzenia i funkcjonowania (…) na rzecz innowacji oraz realizacji przez te grupy projektów, których przedmiotem winno być: opracowanie i wdrożenie nowego lub znacznie udoskonalonego produktu lub nowych lub znacznie udoskonalonych technologii lub metod organizacji lub marketingu dotyczących produkcji, przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów objętych załącznikiem I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz tworzenie lub rozwój krótkich łańcuchów dostaw w rozumieniu art. 2 ust. 1 akapit drugi lit. m rozporządzenia nr 1305/2013, lub rynków lokalnych, o których mowa w art. 35 ust. 2 lit. d rozporządzenia nr 1305/2013, dotyczących produkcji, przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów objętych załącznikiem I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Realizacja działania „(…)” winna przyczynić się do poprawy dochodowości gospodarstw rolnych, zwiększenia innowacyjnych rozwiązań w polskim rolnictwie, produkcji żywności i na obszarach wiejskich, a rezultaty poszczególnych projektów miały służyć szerokiej grupie odbiorców, a nie pojedynczym podmiotom. Agencją dystrybuującą środki finansowe na realizację zadań określonych w działaniu „(…)” była (oraz jest) Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Wsparcie w ramach działania „(…)” przyznawane jest na działanie (…). Grupa (…) może realizować projekty (operacje) służące:
1)opracowaniu i wdrożeniu nowego lub znacznie udoskonalonego produktu, objętego załącznikiem 1 do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, lub
2)opracowaniu i wdrożeniu nowych lub znacznie udoskonalonych technologii lub metod organizacji lub marketingu dotyczących produkcji, przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów objętych załącznikiem 1 do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, lub
3)tworzeniu lub rozwojowi krótkich łańcuchów dostaw lub rynków lokalnych, dotyczących produkcji, przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów objętych załącznikiem 1 do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Grupa Operacyjna musi składać się co najmniej z dwóch różnych podmiotów należących do następujących różnych kategorii: rolnicy, właściciele lasów, jednostki naukowe (w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki) oraz uczelnie (w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym), przedsiębiorcy, podmioty świadczące usługi doradcze.
Celem przystąpienia do konkursu w ramach działania „(…)” Wnioskodawca (występujący jako uczelnia) zawarł w dniu 14 czerwca 2022 r. z dwiema spółkami prawa handlowego - A oraz B, umowę konsorcjum (dalej umowa konsorcjum), na mocy której zawiązano (…) działającą pod nazwą (…). Celem jej powstania było złożenie wniosku o przyznanie pomocy w ramach działania 16. (…), a kolejno realizacja operacji pt. „(…)”.
Celem projektu jest opracowanie innowacyjnego systemu informatycznego, który dzięki ciągłemu gromadzeniu i prowadzeniu bieżącej analizy danych (…). Atutem aplikacji będzie jej oparcie na rzeczywistych danych laboratoryjnych z zakresu cech chemicznych, biologicznych i mikrobiologicznych gleb, które wraz z danymi meteorologicznymi i historycznymi posłużą jako materiał do uczenia się algorytmów sztucznej inteligencji sterujących aplikacją.
Wsparcie producentów rolnych obejmuje trzy główne obszary, takie jak:
1)optymalizacja systemu nawożenia, aby uzyskać jak najlepszy efekt ekonomiczny, zachowując żyzność i bioróżnorodność gleb przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów związanych ze stosowaniem nawozów;
2)wsparcie zarządzania pracą maszyn, co pozwoli na usprawnienie procesów logistycznych, optymalizację wykorzystania posiadanych zasobów maszyn i narzędzi oraz zasobów ludzkich, a tym samym zmniejszenie zużycia paliwa, części roboczych maszyn, czy ograniczenie występowania awarii spowodowanych nieprawidłową eksploatacją;
3)usprawnienie procesu zbioru, transportu i składowania płodów rolnych.
W projekcie Wnioskodawca będzie odpowiedzialny za część badawczą projektu, na którą będą się składały badania biologiczne oraz badania i wdrożenie unikalnego narzędzia IT umożliwiającego optymalizację procesu produkcji. Część badawcza będzie realizowana przez zespół Wnioskodawcy składający się z: doktoranta, specjalisty ds. analiz fizykochemicznych, specjalisty ds. analiz fizyczno-bioinformatycznych, specjalisty ds. analiz bioinformatycznych, 2 specjalistów ds. analiz fizyczno-biologicznych, 2 specjalistów ds. technicznych oraz specjalisty ds. biologicznych. Zespół będzie nadzorowany przez kierownika B+R w stopniu naukowym dr hab., z wieloletnim doświadczeniem.
Projekt został wytypowany przez ARiMR do sfinansowania z opisanych powyżej środków publicznych. Członkowie (…) dnia 20 marca 2023 r. podpisali umowę o przyznaniu pomocy. Umowa określa prawa i obowiązki stron związane z realizacją projektu. Otrzymane z ARiMR dofinansowanie stanowi tzw. dotację kosztową. Dzięki niej uczestnicy (…) sfinansują koszty powstałe w projekcie (uprzednio wykazane w kosztorysie wniosku o dofinansowanie).
Każdy z członków (…) ma przypisane w projekcie zadania do realizacji (zadania te były znane od samego początku, już na etapie składania wniosku o przyznanie dofinansowania). Każdy z członków (…) ponosi wydatki we własnym zakresie i na własną rzecz (uprzednio opisane we wniosku o dofinansowanie i w kosztorysach stanowiących załączniki wniosku) oraz odpowiada za właściwe wykorzystanie otrzymanych środków finansowych. W zakresie wydatków przypisanych Wnioskodawcy, Wnioskodawca otrzymuje faktury, gdzie jako nabywca wskazany był Wnioskodawca.
A ma status lidera (…), Wnioskodawca jest członkiem (…).
Zgodnie z § 3 ust. 3 umowy konsorcjum, lider zobowiązany jest do koordynowania przygotowania wniosku o dofinansowanie oraz prac prowadzonych w ramach realizacji operacji, prowadzenia rachunku bankowego przeznaczonego do obsługi finansowej operacji, obsługi organizacyjnej oraz finansowo-księgowej realizacji operacji.
Natomiast według § 4 ust. 2 umowy konsorcjum, każdy z członków Grupy Operacyjnej jest zobowiązany do:
1)realizacji operacji zgodnie z:
a)umową o dofinansowanie i jej załącznikami, w szczególności z opisem operacji zawartym we wniosku o dofinansowanie;
b)obowiązującymi przepisami prawa krajowego i Unii Europejskiej, w szczególności zasadami polityk unijnych, w tym dotyczących konkurencji, pomocy publicznej, zamówień publicznych oraz zrównoważonego rozwoju i równych szans;
c)dokumentami projektowymi w szczególności wytycznymi i przewodnikami znajdującymi zastosowanie do środków przyznanych jako dofinansowanie;
2)osiągnięcia założonych celów i wskaźników określonych we wniosku o dofinansowanie, za osiągnięcie których zgodnie z ustalonym między stronami podziałem ról i zadań dany uczestnik konsorcjum będzie odpowiedzialny;
3)przedstawienia do dyspozycji konsorcjum na żądanie lidera, proporcjonalnie do zakresu otrzymanego przez nich finansowania, niezbędnego potencjału ludzkiego i technicznego umożliwiającego realizację operacji;
4)niezwłocznego poinformowania lidera o wszelkich zmianach w sferze praw, obowiązków i statusie konsorcjanta, mających lub mogących mieć wpływ na możliwość otrzymania środków na etapie złożenia wniosku lub później na możliwość prawidłowej realizacji operacji;
5)umożliwienia przeprowadzenia kontroli oraz audytu realizacji operacji;
6)przechowywania wymaganej dokumentacji zgodnie z obowiązującymi wymogami;
7)dostarczenia liderowi informacji i wyjaśnień niezbędnych do realizacji operacji oraz umowy o dofinansowanie;
8)wydatkowania środków zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi, w szczególności zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, o ile będzie ona znajdowała zastosowanie do wydatkowanych środków pieniężnych.
W umowie konsorcjum strony uregulowały szczegółowe kwestie związane z prawami własności intelektualnej do powstałych w projekcie wyników, które mogą zostać objęte ochroną prawną (postanowienia te są niezbędne, aby projekt mógł być w ogóle wspólnie realizowany). W § 10 ust. 1 umowy konsorcjum ustalono, że wszelkie prawa własności intelektualnej o charakterze majątkowym, z wyłączeniem § 10 ust. 2 i 3 umowy konsorcjum, które powstaną w wyniku realizacji operacji i do dnia upływu 5 lat od dnia otrzymania, płatności końcowej wypłacanej w związku z realizacją operacji, będą przysługiwały konsorcjantom wspólnie, według równego udziału dla każdego z nich. Natomiast zgodnie z ust. 2 i 3, prawa własności intelektualnej o charakterze majątkowym, które powstaną w wyniku realizacji operacji w zakresie opracowania innowacyjnego systemu informatycznego oraz prawa własności intelektualnej o charakterze majątkowych w zakresie opracowania i wykorzystania w praktyce innowacyjnego systemu informatycznego, przysługują liderowi konsorcjum - A.
W aneksie nr 2 do umowy konsorcjum ustalono natomiast, że prawa autorskie do efektów końcowych umowy przysługiwać będą stronie, która ten efekt opracowała. W przypadku wspólnego opracowania, prawa autorskie będą przysługiwały stronom wspólnie (§ 5 ust. 1 aneksu nr 2 do umowy konsorcjum). Na mocy § 5 ust. 6 aneksu nr 2 do umowy konsorcjum, każdy z uczestników konsorcjum jest z kolei uprawniony do bezpłatnego korzystania wykorzystywania praw własności przemysłowej oraz praw do utworów wytworzonych w ramach umowy konsorcjum, w zakresie niezbędnym do jej realizacji.
Tym samym, uzyskane w toku realizacji projektu majątkowe prawa własności intelektualnych w zakresie opracowania i wykorzystania w praktyce innowacyjnego systemu informatycznego nie będą przysługiwały Wnioskodawcy, lecz liderowi konsorcjum. Lider konsorcjum nabędzie te prawa z mocy postanowień umowy konsorcjum, a nie wskutek ich przekazania (odpłatnego lub nieodpłatnego) przez pozostałych członków konsorcjum. Wnioskodawcy mogą przysługiwać natomiast inne majątkowe prawa własności intelektualnej, w tym prawa autorskie do utworów powstałych w toku realizacji projektu. W razie powstania tego typu praw, Wnioskodawca nie ma zamiaru dokonywać ich odpłatnego zbycia ani też przekazywania w inny sposób odpłatnie (ani nieodpłatnie) przysługującej mu części praw (ani na rzecz lidera, ani na rzecz pozostałych członków konsorcjum czy też innych podmiotów).
Wnioskodawca nie ma także zamiaru wykorzystywać wyników badań w tzw. celach komercyjnych, tj. nie ma zamiaru odpłatnie zbywać praw do wyników projektu, nie ma zamiaru udzielać odpłatnych licencji do wyników tych badań. Nie ma także zamiaru wykorzystywać tych wyników w realizacji przyszłych odpłatnych prac zleconych. Wnioskodawca wraz z pozostałymi konsorcjantami, do dnia w którym upłynie 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej są zobowiązani jedynie do nieodpłatnego udostępnienia rezultatów projektu na stronie internetowej projektu (§ 4 ust. 1 umowy konsorcjum).
Wyniki badań będą również opublikowane przez Wnioskodawcę w publikacjach naukowych, jednak Wnioskodawca nie będzie w nich przekazywał całej wiedzy osiągniętej w wyniku przeprowadzonych badań (know-how), lecz tylko wybrane wyniki badań. Planowane publikacje będą miały charakter badawczy i nie będą podlegały sprzedaży lub odpłatnemu udostępnieniu przez Wnioskodawcę.
Wyniki powstałe w czasie realizacji projektu będą wykorzystane przez Wnioskodawcę w realizowanym przez niego procesie dydaktycznym, m.in. będą one wybiórczo wykorzystywane do przygotowania prac magisterskich w toku kształcenia studentów stacjonarnych na kierunku biotechnologia (czynności będące poza zakresem ustawy o VAT). Wyniki powstałe w ramach realizacji projektu będą także służyły do przygotowania pracy doktorskiej, przy czym praca ta będzie przygotowywana w ramach studiów odpłatnych (czynność zwolniona od opodatkowania) lub nieodpłatnych (czynność poza zakresem podatku VAT).
W ramach operacji sfinansowanej dofinansowaniem Wnioskodawca poniesie takie koszty jak wynagrodzenia, delegacje i koszty usług zewnętrznych oraz wydatki na nabycie materiałów laboratoryjnych (odczynniki, drobny sprzęt i materiały zużywalne do badań itp.). W ramach Projektu sfinansowanego z dofinansowania otrzymanego z ARiMR, Wnioskodawca nie zamierza nabyć środków trwałych, ani wartości niematerialnych i prawnych. Wszystkie nabyte towary i usługi będą „zużywalne” w krótkim okresie czasu (w toku prac w projekcie). Nabyte towary i usługi zostaną udokumentowane w drodze wystawienia faktur, w których jako nabywca zostanie wskazany Wnioskodawca. Nabyte przez Wnioskodawcę w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Pytanie
Czy względem nabytych, w opisanym w stanie faktycznym projekcie towarów i usług Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, względem nabywanych – w opisanym w stanie faktycznym projekcie – towarów oraz usług dokumentowanych fakturami Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest (tylko) związany z transakcjami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wskazana zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W przypadku Wnioskodawcy działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT to głównie odpłatne usługi kształcenia, odpłatne usługi noclegowe, odpłatny wynajem lokali użytkowych, infrastruktury Wnioskodawcy, odpłatne badania wykonywane na zlecenie, odpłatna sprzedaż wydawnictw oraz tzw. komercjalizacja wyników badań (sprzedaż licencji do uzyskanych w toku prac badawczych wyników badań, zbycie praw majątkowych do uzyskanych wyników badań).
Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność podmiotu prawa publicznego, do której realizacji został powołany). W przypadku Wnioskodawcy to przede wszystkim nieodpłatne czynności kształcenia i badania własne naukowe finansowane z subwencji oraz ewentualnie różnego typu dofinansowań celowych.
Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2 h oraz art. 90 ust. 1-3 ustawy o VAT.
Na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Według art. 86 ust. 2b ustawy o VAT, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
W myśl art. 86 ust. 2c ustawy o VAT, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:
1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.
Według art. 86 ust. 2d ustawy o VAT, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy. Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio (art. 86 ust. 2g ustawy o VAT).
Jednocześnie, w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 art. 86 ustawy o VAT sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji (art. 86 ust. 2h ustawy).
Z kolei, jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 86 ust. 22 ustawy o VAT, wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).
W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze (§ 6 dotyczy uczelni publicznych).
Jednocześnie jak podaje art. 90 ust. 1 - ust. 3 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (ust. 1). Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (ust. 2).
Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Celem projektu jest opracowanie innowacyjnego systemu informatycznego, który (…). Nabywane towary i usługi nie będą przy tym wykorzystywane do działalności opodatkowanej, lecz jedynie do czynności będących poza zakresem ustawy o VAT lub czynności zwolnionych od podatku.
Majątkowe prawa własności intelektualnej w zakresie opracowania i wykorzystania w praktyce innowacyjnego systemu informatycznego nie będą przysługiwały Wnioskodawcy, lecz Liderowi Konsorcjum (z mocy postanowień umowy konsorcjum a nie w wyniku ich przekazania przez pozostałych konsorcjantów). W przypadku przysługiwania Wnioskodawcy innych praw majątkowych (np. majątkowych praw autorskich do powstałych utworów), Wnioskodawca nie ma zamiaru dokonywać ich odpłatnego zbycia ani też przekazywania w inny sposób odpłatnie (ani nieodpłatnie) przysługującej mu części praw (ani na rzecz lidera, ani na rzecz pozostałych członków konsorcjum czy też innych podmiotów).
Wnioskodawca nie ma także zamiaru wykorzystywać wyników badań w tzw. celach komercyjnych, tj. nie ma zamiaru odpłatnie zbywać praw do wyników projektu, nie ma zamiaru udzielać odpłatnych licencji do wyników tych badań. Nie ma także zamiaru wykorzystywać tych wyników w realizacji przyszłych odpłatnych prac zleconych.
Wyniki badań będą jedynie opublikowane przez Wnioskodawcę w publikacjach naukowych, jednak Wnioskodawca nie będzie w nich przekazywał całej wiedzy osiągniętej w wyniku przeprowadzonych badań (know-how), lecz tylko wybrane wyniki badań. Planowane publikacje będą miały charakter badawczy i nie będą podlegały sprzedaży ani też odpłatnemu udostępnieniu przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca wraz innymi konsorcjantami będzie też zobowiązany do nieodpłatnego udostępnienia rezultatów projektu na stronie internetowej projektu przez okres 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej z ARiMR.
Wyniki powstałe w czasie realizacji projektu będą wykorzystane przez Wnioskodawcę w realizowanym przez niego procesie dydaktycznym, m.in. będą one wybiórczo wykorzystywane do przygotowania prac magisterskich w toku kształcenia studentów stacjonarnych na kierunku biotechnologia (czynności będące poza zakresem ustawy o VAT). Wyniki powstałe w ramach realizacji projektu będą także służyły do przygotowania pracy doktorskiej, przy czym praca ta będzie przygotowywana w ramach studiów odpłatnych (czynność zwolniona od opodatkowania) lub nieodpłatnych (czynność poza zakresem podatku od towarów i usług).
W ramach operacji sfinansowanej dofinansowań Wnioskodawca poniesie takie koszty jak wynagrodzenia, delegacje, noclegi i diety koszty usług zewnętrznych oraz wydatki na nabycie materiałów laboratoryjnych (odczynniki, drobny sprzęt i materiały zużywalne do badań itp.). W ramach projektu sfinansowanego z dofinansowania otrzymanego z ARiMR, Wnioskodawca nie zamierza nabyć środków trwałych, ani wartości niematerialnych i prawnych. Wszystkie nabyte towary i usługi będą „zużywalne” w krótkim okresie czasu (w toku prac w projekcie).
W związku z powyższym należy przyjąć, że uzyskane w ramach projektu wyniki Wnioskodawca wykorzysta wyłącznie do działalności pozostającej poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług jak i zwolnionej od tego podatku.
Dlatego zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na niespełnienie przesłanki wynikającej z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w związku z towarami i usługami nabytymi przy realizacji projektu Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W tym miejscu wskazać należy, że konsorcjum jest organizacją zrzeszającą kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, w konkretnym celu. Jakkolwiek ani w prawie cywilnym, ani w prawie podatkowym nie występuje legalna definicja konsorcjum, przyjmuje się, że zawarcie umowy konsorcjum możliwe jest na podstawie art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1061 ze zm.) w ramach tzw. swobody umów.
W konsekwencji strony zawierające umowę konsorcjum mogą ją ukształtować w sposób dowolny, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się ustawie, zasadom współżycia społecznego oraz właściwości takiego stosunku. Konsorcjum nie jest podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem. Zawierając umowę konsorcjum podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (lider konsorcjum). Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez lidera konsorcjum.
Konsorcjum, w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, nie może być zatem uznane za podatnika VAT. Zatem, przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Oznacza to, że działając w ramach konsorcjum powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie są wykorzystywane do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabyte w ramach realizacji tego projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Tym samym uznałem Państwa stanowisko za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.