Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu oraz niepodleganie opodatkowaniu dotacji otrzymanej na realizację projektu. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.479.2024.2.AJB
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu oraz niepodleganie opodatkowaniu dotacji otrzymanej na realizację projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu ... oraz niepodlegania opodatkowaniu dotacji otrzymanej na realizację ww. projektu jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu ..., niepodlegania opodatkowaniu dotacji otrzymanej na realizację ww. projektu, stawki podatku VAT oraz uznania kwoty otrzymanej dotacji za wartość brutto. Uzupełnili go Państwo pismami z 20 czerwca 2024 r. (wpływ 20 czerwca 2024 r.) oraz z 5 września 2024 r. (wpływ 5 września 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina ... jest podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT), zarejestrowanym jako podatnik czynny. Gmina będzie realizować zadanie w ramach Konkursu ... pracownie – edycja 2024. Wartość otrzymanego dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ... będzie wynosić …, co stanowi 77,13% z całości kosztów zadania. Projekt będzie wykonany w … wchodzącej w skład ….
Nowopowstała pracownia ekologiczna będzie to ..., połączy w sobie pracownię geograficzną dla klas V-VIII i pracownię ekologiczną dla przedszkolaków i uczniów klas I-IV.
Pracownia ma być centrum przyrodniczym, które zachęci uczniów do poznania otaczającego świata i zrozumienia w nim rządzących praw, zaciekawi i zainspiruje. Klasa będzie miejscem pracy uczniów z wykorzystaniem metody uczenia się ucznia za pomocą doświadczania, bliskiego kontaktu z makietami obrazującymi żywiołowość procesów zachodzących w przyrodzie, wykorzystania multimediów i filmów dydaktycznych, a także źródła wiedzy jakim jest Internet w mniejszych grupach za pomocą ekranu, ale także dostępności do laptopów. Dzięki nim uczeń w pracy w parach lub małych grupach, będzie mógł sam sterować procesem uczenia się szeroko rozumianej geografii.
Klasa ma być podzielona na dwie strefy, część pracy indywidualnej tzw. pracy w ławce przed nauczycielem, ale ważniejsze od pracy indywidualnej będzie możliwość pracy w grupach na stanowiskach przygotowanych w drugiej części klasy. Będą to stoły w kształcie podkowy ułożone w okręgi. Stoły, które nie posiadają ostrych rogów w trakcie pracy grupowej, działają na podświadomość ucznia, w taki sposób że nikt nie czuje się odrzucony/ odsunięty od reszty grupy. Cztery okrągłe stoły - w razie potrzeby pracy w mniejszych grupach 8 stołów w kształcie podkowy/półkola - zapewnią komfort pracy grupowej nad powstającymi projektami. Dodatkowo w klasie będą dla każdej grupy dostępna jedna tablica na kółkach typu flipchart - sucho ścieralna z blokiem papierowym i wysuwanymi ramionami. Tablica ta będzie dużym ułatwieniem w planowaniu pracy, odhaczaniu przez uczniów pracy już wykonanych, ciągłemu monitorowaniu etapów prac, a przede wszystkim możliwości prezentacji gotowych już wytworów. Uczniowie pracując z tabletami, swoje efekty będą mogli także przesyłać bezpośrednio na ekran projekcyjny. Wykorzystanie szkolnych tabletów umożliwi uczniom jednocześnie pracę w klasie na wspólnych programach pakietu office. W szkole Gminy uczniowie mają zakaz używania telefonów na lekcjach, mając świadomość postępu technologicznego Gmina wie, że należy wykorzystać różne środki, aby zachęcić uczniów do pracy, wykorzystanie własnych smartfonów przez uczniów do pracy na lekcji po pierwsze jest niezgodne z prawem, a po drugie nie daje możliwości nauczycielowi kontroli tego, co uczniowie robią w danym momencie. Pracownia ma być miejscem wiedzy ekologicznej związanej z recyklingiem, wykorzystaniem alternatywnych źródeł energii elektrycznej, zagrożeń związanych z nieracjonalnym wykorzystaniem surowców mineralnych, globalnego ocieplenia i zagrożeń dla środowiska przyrodniczego płynących z przemysłu, usług i rolnictwa. W Zakątku zajęcia przyrodnicze prowadzone będą przez uczniów dla uczniów. Najmłodsi - przedszkolacy i uczniowie klas I-III zostaną zaproszeni na zajęcia o kosmosie i szeroko rozumianych warsztatach ekologicznych. Uczniowie klas I-III będą odbiorcami projektu "Skąd mamy herbatę" i "Dlaczego nie wszystkie dzieci jedzą śniadanie w tym samym momencie" - projekty mają na celu realizować podstawę programową skorelowaną z różnymi przedmiotami szkolnymi. Głównym celem utworzenia i wyposażenia zakątku jest zakup pomocy naukowych w postaci makiet, oraz pomocy STEAM, gdzie uczniowie będą mogli zobaczyć i rozłożyć na elementy np. budowę ziemi, warstwy geologiczne, ruchy litosfery, itp. Często jest tak, że uczniowie widząc na ekranie monitora animację mimo wszystko mają problem ze zobrazowaniem procesów zachodzących w przyrodzie, choć by obieg wody. Co dla osób dorosłych wydaje się oczywiste dla uczniów procesy zachodzące w atmosferze są trudne do wyjaśnienia, pomoce i lekcje za pomocą aktywizujących metod pracy, w której nauczyciel motywuje, wyjaśnia, ale daje przede wszystkim przestrzeń do samodzielnego zdobywania wiedzy i zrozumienia procesów, a następnie dzielenia się wiedzą z młodszymi lub starszymi kolegami.
Projekt uatrakcyjni zajęcia dydaktyczne uczniów na wszystkich poziomach edukacyjnych: przedszkola, klasy I-III i IV-VIII szkoły podstawowej. Ponadto, zajęcia w pracowni geograficzno-ekologicznej podniosą świadomość najmłodszych i trochę starszych uczniów w obszarze potrzeby ochrony środowiska już od najbliższego otoczenia. Przyczyni się do rozwoju zainteresowań przyrodniczych, a także podniesie świadomość społeczeństwa na problemy globalne (zmiany klimatyczne, dziura ozonowa, marnowanie żywności a zjawisko głodu i niedożywienia, rozwój cywilizacyjny a występowanie przemocy, korupcji i wojen na świecie). ... to będzie miejsce, w którym uczniowie będą zdobywać wiedzę, ale przede wszystkim prezentować i przekazywać zdobyte informacje. Wszystkie zaplanowane działania przyczynią się do rozwoju kompetencji kluczowych uczniów, ponadto uczniowie będą wchodzić w rolę specjalistów - przyrodników, co przyczyni się do lepszego ich samopoznania (mocnych i słabych stron, umiejętności kierowania i współpracy w zespole, metodycznego lub innowacyjnego - improwizującego modelu pracy) co w konsekwencji przyczyni się do trafniejszych wyborów profili szkół ponadpodstawowych, a następnie zawodu.
W pracowni Gmina wykorzysta pomoce STEAM czyli akronim angielskich słów: Science, Technology, Engineering, Mathematics (nauka, technika, inżynieria, matematyka), a gdy doda do tego (Sztukę) otrzymujemy STEAM. Pomoce te przygotowane dla uczniów są gotowymi zestawami do nauki poprzez samodzielne dochodzenie do wiadomości, poprzez doświadczenia i następnie wnioskowanie. Sala geograficzna na początek zostanie pomalowana i zostaną wyrzucone meble. W ich miejsce staną komody i szafa na globusy wykonane sposobem gospodarczym z zakupionych elementów (płyty, zawiasy, uchwyty, kleje, itp.). Następnie zostaną zakupione ławki, stoły i krzesła oraz ustawione w sposób umożliwiający prace aktywizującymi metodami.
Na jednej ze ścian zaplanowana jest mapa drewniana przedstawiająca kontynenty świata z podświetleniem. Sala geograficzna z elementami ekologii będzie uzupełnieniem pracowni biologicznej i chemicznej, a przede wszystkim utworzy to pewną całość dydaktyczną z powstałym w ostatnich latach placem dydaktycznym - Strefa młodego przyrodnika, która skupia się na królestwie przyrodniczym z elementami terapii uczniów z specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zakupione pomoce do doświadczeń będzie można wykorzystać podczas warsztatów na powietrzu, np. mobilną stację pogodową, czy skamieniałości w zakupionym pojemniku - gdzie uczniowie będą archeologami i będą wyszukiwać skamieniałości, a następnie rozpoznawać je, odnajdywać ich wiek geologiczny i rozpoznawać warunki życia.
Pracownia ... będzie wykorzystywana w głównej mierze na lekcjach geografii klas V-VIII, przyrody klasy IV, kółku przyrodniczym, a także podczas innych zajęć, przedstawień czy projektów przyrodniczo-ekologicznych realizowanych przez uczniów oraz przedszkolaków ZSP w …. Przeznaczenie pracowni jest wyłącznie na cele dydaktyczne, które nie podlegają podatkowi VAT.
Ponadto, w uzupełnieniu wniosku Gmina wskazała, że:
Ad. 1
Nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do czynności, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Przeznaczenie pracowni jest wyłącznie na cele dydaktyczne, które nie podlegają podatkowi VAT.
Ad. 2
Realizacja ww. Projektu będzie należała do zadań własnych Gminy, do których należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 8 z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 z późn. zm.) zadania własne gminy obejmują m.in. sprawy edukacji publicznej.
Ad. 3
Nabyte produkty w ramach projektu „...” będą wykorzystywane przez … wyłącznie do celów dydaktycznych. Gmina nie będzie pobierała opłat za udostępnienie pracowni powstałej w ramach projektu.
Ad. 4
Faktury dokumentujące ponoszone wydatki w związku z realizacją ww. projektu wystawiane będą na Gminę ....
Pytania
Czy Gminie ... będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu ...?
Czy dotacja otrzymana do realizacji projektu "..." powinna zostać opodatkowana podatkiem VAT? Jeśli tak, to jaka powinna być zastosowana stawka podatku VAT oraz czy otrzymaną dotacje traktować jako wartość brutto?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z poniesionymi nakładami w ramach projektu „...”, gdyż nie będą one wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Nabyte produkty w ramach projektu „...” będą wykorzystywane przez … wyłącznie do celów dydaktycznych. Gmina nie będzie pobierała opłat za udostępnienie pracowni powstałej w ramach projektu.
Zdaniem Gminy, dotacja z WFOŚiGW na realizację projektu "..." nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. Wyżej wymieniona dotacja nie będzie stanowiła zapłaty w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT dlatego, iż otrzymane środki nie są przeznaczone na prowadzenie przez Gminę działalności gospodarczej, lecz na realizację zadania własnego, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 u.s.g. w powiązaniu z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu "... oraz niepodlegania opodatkowaniu dotacji otrzymanej na realizację ww. projektu jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie wyjaśniam, że celem zachowania spójności wypowiedzi, odpowiedzi w kwestiach objętych zakresem postawionych we wniosku pytań udzielono w innej kolejności niż wynika to z treści wniosku.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju
Jak wynika z treści art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jak stanowi art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Zauważyć należy, że pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 609 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W myśl art. 29a ust. 6 ustawy:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Z powyższych przepisów wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.
Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są, czy też nie są opodatkowane, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zamierzają Państwo realizować zadanie w ramach Konkursu ... pracownie – edycja 2024. Wartość otrzymanego dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ... będzie wynosić … co stanowi 77,13% z całości kosztów zadania. Projekt będzie wykonany w … wchodzącej w skład …. W ramach projektu powstanie pracownia ekologiczna ..., która będzie wykorzystywana w głównej mierze na lekcjach geografii klas V-VIII, przyrody klasy IV, kółku przyrodniczym, a także podczas innych zajęć, przedstawień czy projektów przyrodniczo-ekologicznych realizowanych przez uczniów oraz przedszkolaków ZSP w …. Przeznaczenie pracowni jest wyłącznie na cele dydaktyczne, które nie podlegają podatkowi VAT, a nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do czynności, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Realizacja ww. projektu będzie należała do zadań własnych Gminy, do których należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 8 z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Gmina nie będzie pobierała opłat za udostępnienie pracowni powstałej w ramach projektu.
W odniesieniu do Państwa sytuacji należy zauważyć, że planowany projekt "..., realizowany będzie w ramach wykonywania zadań własnych w zakresie edukacji publicznej zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym i niewątpliwie stanowi sprawę publiczną, należącą do sfery działalności jednostki samorządowej.
Mając zatem na uwadze powyższe stwierdzić należy, że utworzenie pracowni ekologicznej ... w ramach projektu realizowane będzie poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a wykonując ww. czynnością nie będą Państwo występować w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.
W konsekwencji realizacja ww. projektu nie będzie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a otrzymane dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ... na realizację ww. projektu nie będzie stanowiło podstawy opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy i nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT otrzymanej dotacji uznałem za prawidłowe.
W związku z powyższym rozstrzygnięciem, nie udzielam odpowiedzi na drugą część pytania dotyczącą stawki podatku VAT oraz uznania kwoty otrzymanej dotacji za wartość brutto, która to została zadana warunkowo.
Jednocześnie nadmieniam, że interpretacje indywidualne nie rozstrzygają o wysokości podatku VAT z tytułu dostawy towarów i świadczonych usług, będących przedmiotem sprzedaży. W tym zakresie można na podstawie art. 42b ust. 1 w powiązaniu z art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wystąpić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS), która jest wydawana w formie decyzji na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług.
Odnosząc się natomiast do braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu "..., wskazać należy, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu "..., ponieważ towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).