Interpretacja indywidualna z dnia 18 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.472.2024.1.RK
Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług nabywanych w celu realizacji Projektu.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług nabywanych w celu realizacji Projektu.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca, zwany dalej Wnioskodawcą lub Uczelnią, jest publiczną uczelnią akademicką posiadającą osobowość prawną stanowiącą część systemu szkolnictwa wyższego w rozumieniu ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 574 ze zm.). Wnioskodawca działa na podstawie powołanej ustawy, aktów wykonawczych na jej podstawie wydanych oraz statutu Uczelni. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce podstawowymi zadaniami Wnioskodawcy są:
1) prowadzenie kształcenia na studiach;
2)prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;
3)prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;
4)prowadzenie kształcenia doktorantów;
5)kształcenie i promowanie kadr uczelni;
6)stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:
a)procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia,
b)kształceniu,
c)prowadzeniu działalności naukowej;
7)wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
8)stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
9)upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych;
10) działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.
Wskazane powyżej zadania realizowane są przez Wnioskodawcę bądź jako czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (będące poza zakresem ustawy o VAT), bądź też jako czynności odpłatne opodatkowane podatkiem od towarów i usług lub zwolnione z opodatkowania (czynności korzystające ze zwolnienia od podatku VAT). Działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (będąca poza zakresem ustawy o VAT) to przede wszystkim nieodpłatne czynności kształcenia oraz badania własne naukowe finansowane z subwencji oraz innych różnego typu dofinansowań celowych.
Działalność opodatkowana VAT realizowana przez Wnioskodawcę to m.in.: odpłatności za usługi badawcze i specjalistyczne, opłaty licencyjne i przychody z działalności kulturalnej, np. z tytułu sprzedaży biletów wstępu, przychody ze sprzedaży składników własnego mienia oraz z umów najmu, dzierżawy albo innej umowy, sprzedaż prowadzona przez ośrodki wypoczynkowe.
W zakresie odliczania podatku naliczonego Wnioskodawca stosuje regulacje wynikające z art. 86 ust. 1, art. 86 ust. 2a oraz art. 90 ust. 1 - ust. 3 ustawy o VAT. Współczynnik odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca oblicza na podstawie art. 90 ust. 3 - ust. 6 ustawy o VAT. Natomiast prewspółczynnik odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca oblicza na podstawie § 6 rozporządzenia. Wnioskodawca uznaje, że wyliczony na podstawie § 6 rozporządzenia prewspółczynnik jest miarodajny i reprezentatywny względem realizowanych czynności.
Realizując zadania określone w art. 11 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce Wnioskodawca przystępuje do różnego typu projektów (finansowanych przez instytucje publiczne - krajowe oraz zagraniczne), których celem ma być rozwój nauki, badań, kształcenia bądź też wsparcie rozwoju województwa (…).
W latach 2014-2020 Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi realizowało Program Rozwoju Obszarów Wiejskich (w ramach wskazanego programu nie rozpisuje się już obecnie bieżących konkursów, natomiast cały czas realizowane są te projekty, które są wynikiem konkursów rozpisanych do końca 2020 r.). Celem programu była/ jest poprawa konkurencyjności rolnictwa, zrównoważone zarządzanie zasobami naturalnymi i działania w dziedzinie klimatu oraz zrównoważony rozwój terytorialny obszarów wiejskich. Program realizował oraz realizuje priorytety wyznaczone dla unijnej polityki rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020, a mianowicie:
1.Ułatwianie transferu wiedzy i innowacji w rolnictwie, leśnictwie i na obszarach wiejskich;
2.Poprawa konkurencyjności wszystkich rodzajów gospodarki rolnej i zwiększenie rentowności gospodarstw rolnych;
3.Poprawa organizacji łańcucha żywnościowego i promowanie zarządzania ryzykiem w rolnictwie;
4.Odtwarzanie, chronienie i wzmacnianie ekosystemów zależnych od rolnictwa i leśnictwa;
5.Wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami i przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną i odporną na zmianę klimatu w sektorach: rolnym, spożywczym i leśnym;
6.Zwiększanie włączenia społecznego, ograniczanie ubóstwa i promowanie rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich.
Jedną z form realizacji ww. celów jest działanie zatytułowane "Współpraca". Działanie dotyczy wspierania, tworzenia i działalności Grup Operacyjnych na rzecz innowacji (EPI) w rozumieniu art. 56 i 57 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, które w ramach działalności realizują projekty polegające na opracowywaniu i wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań w rolnictwie, produkcji żywności, leśnictwie i na obszarach wiejskich.
W ramach działania "Współpraca" wspierane jest tworzenie i funkcjonowanie Grup Operacyjnych, zrzeszających rolników, jednostki naukowe, przedsiębiorców, posiadaczy lasów, podmioty doradcze. Wsparcie dotyczy tworzenia i funkcjonowania grup operacyjnych na rzecz innowacji oraz realizacji przez te grupy projektów, których przedmiotem winno być: opracowanie i wdrożenie nowego lub znacznie udoskonalonego produktu lub nowych lub znacznie udoskonalonych technologii lub metod organizacji lub marketingu dotyczących produkcji, przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów objętych załącznikiem I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz tworzenie lub rozwój krótkich łańcuchów dostaw w rozumieniu art. 2 ust. 1 akapit drugi lit. m rozporządzenia nr 1305/2013, lub rynków lokalnych, o których mowa w art. 35 ust. 2 lit. d rozporządzenia nr 1305/2013, dotyczących produkcji, przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów objętych załącznikiem I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (w uproszczeniu m.in. nieprzetworzonych produktów żywnościowych).
Realizacja działania "Współpraca" winna przyczynić się do poprawy dochodowości gospodarstw rolnych, zwiększenia innowacyjnych rozwiązań w polskim rolnictwie, produkcji żywności i na obszarach wiejskich, a rezultaty poszczególnych projektów mają (miały) służyć szerokiej grupie odbiorców, a nie pojedynczym podmiotom. Agencją dystrybuującą środki finansowe na realizację zadań określonych w działaniu "Współpraca" jest Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (zwana także ARiMR).
Dnia 24 czerwca 2022 roku r. Uczelnia podpisała z C. Sp. z o.o. (zwanym dalej Liderem), ze D., który jednak Aneksem nr 2 do umowy zrezygnował z członkostwa w grupie operacyjnej oraz 3 rolnikami umowę o utworzeniu grupy operacyjnej "E" (zwanej dalej Grupą Operacyjną), tytuł operacji "F" (zwaną dalej Umową). Liderem grupy operacyjnej jest C. Sp. z o.o., Wnioskodawca oraz pozostałe podmioty występują jako partnerzy grupy.
Celem utworzenia Grupy Operacyjnej jest realizacja przez jej członków operacji pt "F" (zwaną dalej: Operacją/Projektem), mającą na celu poprawę konkurencyjności (…). Jak już wskazano, program jest inicjatywą samorządu województwa (…), a jego koordynacją zajmuje się C. Sp. z o.o. (lider grupy). Projekt jest finansowany przez ARMiR na mocy umowy nr (…) podpisanej przez lidera Projektu (w imieniu i na rzecz wszystkich członków Projektu).
Celem Projektu jest poprawa konkurencyjności producentów mleka poprzez wdrożenie innowacyjnych produktów (…). Jest to Projekt innowacyjny, biorąc pod uwagę, iż obecnie żadna z polskich (…) nie ma ich na polskim rynku. (….). Produkty tego typu są wskazane dla dzieci ze spectrum autyzmu i osób starszych. Zgodnie z wymaganiami Programu w skład Grupy Operacyjnej musi wchodzić jednostka, która wykonuje działalność naukową w dyscyplinie niezbędnej do realizacji operacji oraz posiada kategorię naukową A+, A, B+, albo BZ i z uwagi na szeroki aspekt zagadnień poruszanych w operacji, zdecydowano o współpracy z Uczelnią. Kadrę Wnioskodawcy zasila grono pracowników naukowych realizujących interdyscyplinarne projekty. Koordynacje zaplanowanych działań realizowanych przez uczelnię powierzoną G. Decyzją Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego H ma przyznaną kategorię naukową A.
Wnioskodawca we wspomnianym projekcie pełni rolę jednostki naukowej, świadczącej pomoc merytoryczną. Wg Umowy do zadań Wnioskodawcy należą:
(...)
Rola Wnioskodawcy w realizacji Operacji składa się z ww. 8 zdań, w ramach których są prowadzone badania przez pracowników Uczelni oraz nabywane do tych badań materiały zużywalne, takie jak (…). W ramach projektu 4 z 8 zadań wykonują pracownicy Wnioskodawcy, zaś kolejne 4 na podstawie umowy zlecenie pracownik Wydziału I i prowadzone są poza Uczelnią, jednak materiały zużywalne do wykonywania badań są nabywane przez Wnioskodawcę. Wszelkie koszty związane z zakupem materiałów, odczynników, części zużywalnych, wymaganych do prawidłowej pracy urządzeń analitycznych oraz wynagrodzenia i delegacje wykonawców poszczególnych zadań, będą podlegały refundacji ze środków Operacji.
Operacja zostanie zrealizowana, gdy osiągnięte zostaną wskaźniki celu, jakimi są opracowanie i wdrożenie nowego produktu, znacznie udoskonalonej technologii, nowej metody marketingu i nowej metody organizacyjnej. Wnioskodawca jako Partner Umowy jest odpowiedzialny za należyte wykonanie przydzielonych mu do realizacji zadań oraz prawidłowe wydatkowanie środków finansowych przewidzianych i zaplanowanych na ich realizację w budżecie.
Wnioskodawca jako partner Umowy zobowiązuje się do stosowania najlepszych standardów (best practice) przy realizacji Operacji w zakresie wszystkich zadań oraz przy wydatkowaniu i rozliczaniu środków finansowych na ten cel. Wnioskodawca zobowiązuje się do dostarczenia Liderowi na bieżąco zestawień poniesionych kosztów niezbędnych do rozliczenia zaliczek zgodnie z założeniami Operacji według zasad określonych przez stosowne instytucje zarządzające i nadzorujące realizacje Operacji.
Wnioskodawca zobowiązał się do otwarcia wyodrębnionego rachunku bankowego na środki otrzymane w formie zaliczki w ramach Operacji.
Zobowiązuje się również do zaangażowania własnych środków finansowych w realizację Operacji i wdrożenia jej rezultatów.
Członkowie Grupy Operacyjnej wykonują przydzielone zadania własnymi siłami. Zlecanie części zadań podwykonawcom jest dopuszczalne, w szczególności tych zadań, które nie mogą być wykonane bezpośrednio przez Lidera Grupy Operacyjnej lub Partnerów, wymagana jest jednak uprzednia zgoda na piśmie Lidera pod rygorem nieważności.
Strony zobowiązują się do niewystępowania w zadaniach realizowanych przez druga Stronę w roli podwykonawców.
Do obowiązków Lidera należy przedłożenie wniosku o przyznanie pomocy do ARiMR w imieniu Grupy Operacyjnej, zawarcie w imieniu i na rzecz Grypy Operacyjnej Umowy o przyznanie pomocy z ARiMR, przedkładanie wniosków do ARiMR o płatność pośrednią i końcową, pośredniczenie w przekazywaniu Członkom Grupy Operacyjnej środków finansowych otrzymanych z ARiMR, zapewnienie prawidłowości operacji finansowych, w szczególności poprzez wdrożenie systemu zarządzania i kontroli finansowej Operacji.
Każdy z członków Grupy Operacyjnej ponosi wydatki we własnym zakresie i na własną rzecz (uprzednio opisane we wniosku o dofinansowanie i w kosztorysach stanowiących załączniki wniosku) oraz odpowiada za właściwe wykorzystanie otrzymanych środków finansowych. W zakresie wydatków przypisanych Wnioskodawcy, Wnioskodawca otrzymuje faktury, gdzie jako nabywca wskazany jest Wnioskodawca (jeżeli przedmiotem nabycia są towary, wówczas stają się one własnością Wnioskodawcy), a w przypadku kosztów związanych z rozliczeniem podróży służbowych to rachunek kosztów podróży. Zasadniczo koszty, jakie powstają w Projekcie po stronie Wnioskodawcy, to nabycia materiałów, odczynników, części zużywalnych, wymaganych do prawidłowej pracy urządzeń analitycznych będących własnością Wnioskodawcy (same urządzenia analityczne zostały nabyte przed realizacją Projektu). Dodatkowo, elementem kosztów Projektu są wynagrodzenia i koszty podróży (tzw. delegacje) pracowników Wnioskodawcy realizujących zadanie przypisane do Wnioskodawcy w Projekcie oraz koszty podwykonawców. W ramach Projektu nie będą nabywane przez Wnioskodawcę środki trwałe, wyposażenie ani wartości niematerialne i prawne. Wszystkie nabyte towary i usługi będą "zużywalne" w krótkim okresie czasu (w toku prac w Projekcie).
Umowa reguluje zasady korzystania z praw do przedmiotów własności intelektualnej, powstałej w wyniku realizacji Operacji. Prawa do przedmiotów własności intelektualnej, w tym autorskie prawa majątkowe oraz prawa własności przemysłowej, powstałe w wyniku realizacji Operacji i do dnia upływu 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej przysługują tej stronie, która je wytworzyła w zakresie powierzonych jej zadań w ramach realizacji Operacji. W razie wspólnego wytworzenia przez Partnerów wyniku, który może być przedmiotem postępowania o nadanie praw ochronnych na mocy przepisów prawa, udziały poszczególnych partnerów zostaną uregulowane w odrębnej umowie. Strona lub Strony, które posiadają prawa do wyników badań mają prawo do dokonywania zgłoszeń patentowych na wynalazek, do składania wniosków o uzyskanie prawa ochronnego na wzór użytkowy, znak towarowy oraz do składania wniosku o uzyskanie prawa z rejestracji wzoru przemysłowego. Korzystanie z praw do wyników badań naukowych lub innych dóbr niematerialnych, wytworzonych w ramach Projektu, należących do danej strony wymaga zawarcia odrębnych, pisemnych umów lub porozumień ze stroną, do której te prawa należą.
W zakresie niezbędnym do realizacji Operacji Członkowie Grupy Operacyjnej mają prawo do nieodpłatnego korzystania z utworów i przedmiotów praw własności intelektualnych uzyskanych przez innych Członków Grupy Operacyjnej w ramach realizacji Operacji. W razie zaistnienia takiej potrzeby, każdy z Członków będzie zobowiązany do udzielenia nieodpłatnych licencji lub stosownych zezwoleń pozostałym członków Grupy Operacyjnej na okres realizacji Operacji (tj. do czasu zaakceptowania przez ARiMR końcowego rozliczenia Projektu) i w zakresie niezbędnym do jego realizacji, a także po realizacji Operacji - w celu umożliwienia wykorzystania praw własności intelektualnej powstałej w ramach realizacji Operacji w działalności Członków prowadzonej jako bezpośrednia kontynuacja operacji.
Partnerzy zachowują prawo do wykorzystania wiedzy zdobytej w trakcie realizacji Operacji do ich niezależnej działalności naukowej i badawczo-rozwojowej, mającej na celu powiększenie zasobów wiedzy oraz lepsze zrozumienie podstaw zjawisk i obserwowanych faktów oraz działalności dydaktycznej, z wyłączeniem informacji stanowiących tajemnice przedsiębiorstwa Lidera Grupy Operacyjnej i pozostałych partnerów oraz Informacji Poufnych Stron.
Partnerzy mają prawo publikowania wyników Operacji w zakresie, w jakim pochodzą one z prowadzonych przez nich badań przemysłowych lub prac rozwojowych z zastrzeżeniem informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa Lidera Grupy Operacyjnej i pozostałych partnerów.
W trakcie realizacji Operacji członkowie Grupy Operacyjnej E są zobowiązane do prowadzenia i aktualizacji strony internetowej, na której będą umieszczane informacje na temat realizowanej operacji i jej rezultatów (§ 5 ust. 1 pkt 3 lit. a umów o przyznaniu pomocy). Dodatkowo, rezultaty operacji muszą być udostępniane nieodpłatnie na ww. stronie, co wynika z zapisów § 9 ust. 9 pkt 4 umowy o przyznaniu pomocy.
Wyniki badań, jakie powstaną w przypisanej do Wnioskodawcy części Operacji, będą udostępniane liderowi oraz partnerom Umowy nieodpłatnie (tak, aby Operacja jako całość mogła być realizowana). Wyniki z przeprowadzonych badań Wnioskodawcy będą prezentowane na naukowych konferencjach krajowych i zagranicznych oraz w czasopismach o obiegu międzynarodowym (bezpłatnie, bez Open Access).
Jak już wskazano, w toku prac mogą powstać autorskie prawa majątkowe do wyników badań jakie Wnioskodawca realizuje w Projekcie. Wnioskodawca jednakże nie planuje zbycia powstałych w ten sposób ewentualnie praw. Nie ma zamiaru wykorzystywać ich także komercyjnie (np. jako odpłatne udzielenie licencji, czy wykorzystanie do odpłatnych ekspertyz). Wnioskodawca nie będzie posiadał żadnych praw do ewentualnie powstałych w Projekcie praw własności intelektualnej wytworzonych przez innych członków grupy operacyjnej (ani przez lidera ani pozostałych partnerów).
Wyniki badań otrzymane w trakcie realizacji projektu nie będą zatem udostępniane komercyjnie, nie będą przedmiotem sprzedaży.
Zakupione w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nie będą także wykorzystywane do realizowania czynności zwolnionych od tego podatku.
Wydatkiem kwalifikowanym w ramach projektu „F”, jest koszt podatku VAT w zakresie, w jakim nie podlega on odliczeniu.
Zakresem pytania wskazanego we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego jest objęte prawo do odliczenia VAT w ramach przedstawionego projektu.
Pytanie
Czy względem nabywanych, w opisanym w stanie faktycznym Projekcie, towarów oraz usług Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, względem nabywanych - w opisanym w stanie faktycznym Projekcie - towarów oraz usług Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest (tylko) związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT W myśl tego przepisu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W przypadku Wnioskodawcy działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT to głównie odpłatne usługi kształcenia, odpłatne usługi noclegowe, odpłatny wynajem lokali użytkowych, infrastruktury Wnioskodawcy, odpłatne badania wykonywane na zlecenie, odpłatna sprzedaż wydawnictw oraz tzw. komercjalizacja wyników badań (sprzedaż licencji do uzyskanych w toku prac badawczych wyników badań, zbycie praw majątkowych do uzyskanych wyników badań).
Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność podmiotu prawa publicznego, do której realizacji został powołany). W przypadku Wnioskodawcy to przede wszystkim nieodpłatne czynności kształcenia i badania własne naukowe finansowane z subwencji oraz ewentualnie różnego typu dofinansowań celowych.
Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ust. 1-3 ustawy o VAT.
Na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji".
Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Z kolei, jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 86 ust. 22 ustawy o VAT, wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej "sposobem określenia proporcji" oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).
W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze (§ 6 dotyczy uczelni publicznych).
Jednocześnie jak podaje art. 90 ust. 1 - ust. 3 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (ust.1). Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (ust. 2). Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Aby jednak podatnikowi przysługiwało częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu ww. regulacji, to nabywane towary i usługi muszą w jakimkolwiek zakresie służyć wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Realizowane przez Wnioskodawcę w Projekcie zadania polegające na:
(…)
służą Operacji jako całości. Wyniki badań jakie powstaną w przypisanej do Wnioskodawcy części Projektu będą udostępniane liderowi oraz partnerom Umowy nieodpłatnie (tak, aby Projekt jako całość mógł być realizowany). Jednocześnie Wnioskodawca nie ma zamiaru w przyszłości dokonywać ich sprzedaży ani wykorzystywać komercyjnie.
Jak już wskazano, w toku prac mogą powstać autorskie prawa majątkowe do wyników badań jakie Wnioskodawca realizuje w Projekcie. Wnioskodawca, jednakże nie planuje zbycia powstałych w ten sposób ewentualnie praw. Nie ma zamiaru wykorzystywać ich także komercyjnie (np. jako odpłatne udzielenie licencji, czy wykorzystanie do odpłatnych ekspertyz). Wnioskodawca nie będzie posiadał żadnych praw do ewentualnie powstałych w Projekcie praw własności intelektualnej wytworzonych przez innych członków grupy operacyjnej (ani przez lidera ani pozostałych partnerów).
Rezultaty Operacji będą publikowane na specjalnie dedykowanej stronie internetowej, będą zatem udostępniane powszechnie nieodpłatnie i będą dostępne szerokiemu gronu odbiorców.
Opracowane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji Projektu będą także stanowić w przyszłości podstawę do dalszej kontynuacji badań własnych nieodpłatnych Wnioskodawcy. Zakupione w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nie będą także wykorzystywane do realizowania czynności zwolnionych od tego podatku.
Nie ma w tym przypadku znaczenia, że docelowo w wyniku Operacji inni partnerzy (lub Lider) mogą dokonywać sprzedaży opodatkowanej. Ważnym jest, że Wnioskodawca w Projekcie nie ma możliwości, a poza Projektem nie ma zamiaru wykorzystywać wyników Projektu do realizacji czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W ramach Projektu nie będą nabywane przez Wnioskodawcę środki trwałe, wyposażenie ani wartości niematerialne i prawne. Wszystkie nabyte towary i usługi będą "zużywalne" w krótkim okresie czasu (w toku prac w Projekcie).
W związku z powyższym należy przyjąć, że uzyskane w ramach Projektu wyniki Wnioskodawca wykorzysta wyłącznie do działalności pozostającej poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Z uwagi na niespełnienie przesłanki wynikającej z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w związku z towarami i usługami nabytymi przy realizacji Projektu Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy,
nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy,
obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, publiczną uczelnią akademicką.
24 czerwca 2022 roku r. podpisali Państwo z C. Sp. z o.o. (Liderem) oraz innymi podmiotami umowę o utworzeniu grupy operacyjnej "E2" (Grupa Operacyjna), tytuł operacji "F". Państwo występują jako partner grupy.
Celem utworzenia Grupy Operacyjnej jest realizacja przez jej członków operacji pt. "F", mającej na celu poprawę konkurencyjności (…).
W projekcie pełnią Państwo rolę jednostki naukowej, świadczącej pomoc merytoryczną. Wg Umowy do państwa zadań należą:
(…)
Każdy z członków Grupy Operacyjnej ponosi wydatki we własnym zakresie i na własną rzecz oraz odpowiada za właściwe wykorzystanie otrzymanych środków finansowych. Otrzymują Państwo faktury, na których wskazani są Państwo jako nabywca (jeżeli przedmiotem nabycia są towary, wówczas stają się one państwa własnością).
W zakresie niezbędnym do realizacji Operacji Członkowie Grupy Operacyjnej mają prawo do nieodpłatnego korzystania z utworów i przedmiotów praw własności intelektualnych uzyskanych przez innych Członków Grupy Operacyjnej w ramach realizacji Operacji. W razie zaistnienia takiej potrzeby, każdy z Członków będzie zobowiązany do udzielenia nieodpłatnych licencji lub stosownych zezwoleń pozostałym członków Grupy Operacyjnej na okres realizacji Operacji (tj. do czasu zaakceptowania przez ARiMR końcowego rozliczenia Projektu) i w zakresie niezbędnym do jego realizacji, a także po realizacji Operacji - w celu umożliwienia wykorzystania praw własności intelektualnej powstałej w ramach realizacji Operacji w działalności Członków prowadzonej jako bezpośrednia kontynuacja operacji.
Wyniki badań, jakie powstaną w przypisanej do Państwa części Operacji, będą udostępniane liderowi oraz partnerom Umowy nieodpłatnie (tak, aby Operacja jako całość mogła być realizowana). Wyniki z przeprowadzonych przez Państwa badań będą prezentowane na naukowych konferencjach krajowych i zagranicznych oraz w czasopismach o obiegu międzynarodowym (bezpłatnie, bez Open Access).
W toku prac mogą powstać autorskie prawa majątkowe do wyników badań jakie Państwo realizują w Projekcie. Jednakże nie planują Państwo zbycia powstałych w ten sposób praw. Nie mają Państwo zamiaru wykorzystywać ich także komercyjnie (np. jako odpłatne udzielenie licencji, czy wykorzystanie do odpłatnych ekspertyz). Nie będą Państwo posiadali żadnych praw do ewentualnie powstałych w Projekcie praw własności intelektualnej wytworzonych przez innych członków grupy operacyjnej (ani przez lidera ani pozostałych partnerów).
Wyniki badań otrzymane w trakcie realizacji projektu nie będą udostępniane komercyjnie, nie będą przedmiotem sprzedaży.
Zakupione w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nie będą także wykorzystywane do realizowania czynności zwolnionych od tego podatku.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w zakresie wydatków poniesionych w ramach ww. Projektu.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez czynnego zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak Państwo wskazali - poniesione wydatki w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W związku z powyższym, nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu pn. „F”.
Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeni.
Należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowanego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie Państwu pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.)
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).