Obowiązek rejestracji jako czynny podatnik VAT. - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.340.2024.3.RST

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 19 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.340.2024.3.RST

Temat interpretacji

Obowiązek rejestracji jako czynny podatnik VAT.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 czerwca 2024 r. wpłynął za pośrednictwem operatora pocztowego Pani wniosek z 24 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy po przekroczeniu limitu wynikającego  z art. 113 ust. 1 ustawy powinna się Pani zarejestrować jako czynny podatnik VAT. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 września 2024 r. (wpływ 6 września 2024 r.) oraz pismem z 11 września 2024 r. (wpływ 11 września 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego:

Pani działalność polega na opracowywaniu rysunków z chmury punktów. Usługi wykonuje Pani tylko i wyłącznie dla kontrahentów z Wielkiej Brytanii. Do udokumentowania sprzedaży wystawia Pani faktury. Nie prowadzi Pani sprzedaży na terytorium RP.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego:

1.na czym konkretnie polegają usługi opracowywania rysunków z chmury punktów, z czym należy wiązać te usługi, należało opisać czego dotyczą ww. usługi, jakie czynności obejmują, na czym te czynności polegają, do czego zobowiązane są strony w związku ze świadczeniem tych usług; należało wskazać informację tak aby z opisu wynikało z czym należy utożsamiać/identyfikować usługi opracowywania rysunków z chmury punktów;

Usługa opracowania rysunków z chmury punktów pochodzącej ze skaningu laserowego, polega na tworzeniu wektorowych planów budynków, elewacji, przekrojów, oraz innych opracowań, w celu przygotowania dokumentacji graficznej do procesu utrwalenia w formie cyfrowej stanu aktualnego budynku. Na podstawie danych przesłanych przez klienta (tj. chmury punktów - plik trójwymiarowy, wynik pomiaru skanerem laserowym, w formacie zazwyczaj e57), po wcześniejszym zaimportowaniu ich do oprogramowania komputerowego (typu (...)), tworzone są pliki cyfrowe 2D (format np. dwg), zawierające linie, punkty i opisy. Mają one na celu przedstawić aktualny stan budynku w formie prostej, umożliwiające (zazwyczaj architektom, choć to nie jest obligatoryjne) dalszą pracę nad geometrią i konstrukcją budynku. Zawierają nie tylko kształt obiektu, ale również wymiary, opisy powierzchni i inne niezbędne do identyfikacji obiekty. Cały proces, można by nazwać inwentaryzacją architektoniczną budynku.

2.za pomocą jakich narzędzi, w jaki sposób wykorzystywanych świadczy Pani usługę, jakimi kanałami dystrybucji będzie odbywać się realizacja usługi będącej przedmiotem wniosku;

Rysunki wykonywane są na komputerze w oprogramowaniu (...), a dokładniej (...). Program ten umożliwia Pani import pliku dostarczonego przez klienta drogą internetową (ww. chmura punktów w formacie np. e57) oraz opracowanie rysunków w formacie dwg, które ostatecznie odsyła Pani jako wynik swojej pracy. Również drogą internetową.

3.czy usługi opracowywania rysunków z chmury punktów stanowią usługę świadczoną za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, należało wyjaśnić;

Wymiana plików odbywa się wyłącznie drogą internetową (mail, lub w przypadku większych plików popularne serwisy udostępniania danych). Zarówno otrzymuje Pani plik (chmurę punktów), na którym Pani pracuje, jak i odsyła Pani plik (rysunki dwg), będący wynikiem Pani pracy.

4.czy świadczenie usług opracowywania rysunków z chmury punktów jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, należało wyjaśnić;

Opracowanie rysunków z chmury punktów nie jest zasadniczo zautomatyzowane, rozumie Pani przez to konieczność wkładu w powstanie takiego opracowania tj. rysunku. Niezbędna jest interpretacja sytuacji widzianej na chmurze, oraz przeniesienie jej na płaszczyznę 2D, czyli fizycznie narysowanie np. planu domu, czy elewacji budynku.

5.czy świadczenie usług opracowywania rysunków z chmury punktów jest możliwe bez wykorzystania technologii informacyjnej, należało wyjaśnić;

Nie, świadczenie takiej usługi nie jest możliwe bez dostępu do komputera, oprogramowania, a w Pani przypadku nawet bez dostępu do Internetu - gdyż, nie byłaby Pani w stanie otrzymać pliku od klienta, który podlega opracowaniu, ani też odesłać pliku dwg, który jest efektem Pani pracy.

6.czy kontrahenci z Wielkiej Brytanii są podatnikami prowadzącymi działalność gospodarczą;

Według Pani wiedzy, tak.

7.czy kontrahenci z Wielkiej Brytanii posiadają stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium Polski dla którego jest świadczona usługa opracowywania rysunków z chmury punktów;

Nie, nie są związani w jakikolwiek sposób z terytorium Polski. Prowadzą działalność na terenie Wielkiej Brytanii i tam obsługują swoich klientów. To znaczy wszystkie skanowane obiekty budowlane znajdują się na terytorium Wielkiej Brytanii.

8.co konkretnie jest przedmiotem umów zawieranych między Panią a kontrahentami z Wielkiej Brytanii, jakie są postanowienia tych umów, do czego zobowiązane są strony w związku z zawartymi umowami, należało wyjaśnić;

Po stronie kontrahenta jest dostarczenie Pani pliku z chmurą punktów (wspomniany plik 3D w formacie zazwyczaj e57). Określenie ilości rysunków oraz tego co mają zawierać, przedstawiać. Sprawdzenie poprawności wykonanych przez Panią rysunków. Zgłoszenie ewentualnych poprawek oraz finalna opłata faktury za zlecenie. Po Pani stronie jest pobranie pliku ze strony internetowej lub maila. Import pliku z chmurą do programu typu (...). Opracowanie rysunków - co w większości przypadków sprowadza się do narysowania wszystkich planów pięter budynku, elewacji zewnętrznych, oraz sekcji przez klatkę schodową (rysunki występują w różnej konfiguracji, zależnie od zlecenie, nie sposób wymienić wszystkich przypadków - jest to określone przed przystąpieniem do realizacji zlecenia). I finalnie odesłanie ich mailowo do klienta w postaci załączników w formacie dwg.

9.czy usługi opracowywania rysunków z chmury punktów na rzecz kontrahenta z Wielkiej Brytanii, w tym konkretnym przypadku, dotyczą ruchomości, konkretnych rzeczy (należy je wymienić) na które to rysunki tych rzeczy zgłosił zapotrzebowanie kontrahent z Wielkiej Brytanii, należało wyjaśnić;

Obiektami podlegającymi opracowaniu w formie rysunków są budynki mieszkalne, domy jednorodzinne, bliźniacze, mieszkania, rzadziej biura, restauracje lub inne obiekty użyteczności publicznej. Według definicji, są to raczej nieruchomości. Każde zlecenie dotyczy jednego budynku mieszczącego się pod konkretnym adresem w Wielkiej Brytanii - choć w Pani pracy nie ma konieczności definiowania adresów, mogą one pozostać anonimowe, jeśli życzy sobie tego kontrahent. Każdy budynek, określany przez Panią jako pojedyncze zlecenie, ma swój wcześniej opisany zakres opracowania, jak już wcześniej Pani wspominała, zależny od zapotrzebowania klientów Pani kontrahentów.

10.czy wykonywane przez Panią usługi opracowywania rysunków z chmury punktów odnoszą się do konkretnie określonej nieruchomości/budynku, który jest identyfikowalny co do jego położenia (do nieruchomości/budynku, którego lokalizacja jest określona w chwili świadczenia usług), należało wyjaśnić;

Tak, jest on identyfikowalny co do położenia, dostępny jest adres takiej nieruchomości, a czasem wręcz nawet koordynaty umożliwiające jego lokalizację na mapie internetowej. Aczkolwiek, bez takich informacji, adresu czy lokalizacji, byłaby Pani w stanie wykonać taką usługę, gdyż nie determinuje to w żaden sposób Pani pracy. Adres służy Pani wyłącznie do identyfikacji zlecenia i lepszej komunikacji z kontrahentem.

11.jeżeli odpowiedź na pytanie nr 10 jest pozytywna, tj. świadczone przez Panią usługi będące przedmiotem wniosku odnoszą się do konkretnie określonej nieruchomości/budynku, to należało wskazać:

a.czy konkretna nieruchomość/budynek w odniesieniu do której świadczy Pani usługi w zakresie opracowywania rysunków z chmury punktów stanowi element centralny i niezbędny z punktu widzenia świadczonej przez Panią usługi,

Tak, obiekt, budynek, nieruchomość, jest jedynym przedmiotem opracowywanych przez Panią rysunków.

b.czy celem świadczonych przez Panią usług jest zmiana stanu prawnego lub fizycznego danej nieruchomości/budynku.

Nie, przedstawia Pani jedynie stan faktyczny budynku, przenosząc jego wymiary, geometrię w przestrzeń cyfrową.

12.jak należ rozumieć, że nie prowadzi Pani sprzedaży na terytorium RP, należało wyjaśnić.

Nie współpracuje Pani z kontrahentami innymi niż prowadzący działalność na terenie Wielkiej Brytanii, oraz wystawia Pani wyłącznie faktury w walucie brytyjskiej (funt brytyjski GBP).

Pytanie

Czy po przekroczeniu limitu 200.000 zł (w przeliczeniu na PLN) powinna się Pani zgłosić do VAT (formularz VAT-R) ora VAT UE?

Pani stanowisko w sprawie

Z informacji uzyskanych z Urzędu Skarbowego właściwego do miejsca prowadzenia działalności gospodarczej wynika, że Pani działalność nie podlega rejestracji do VAT w związku z brakiem sprzedaży na terytorium RP.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ) – zwanej dalej ustawą:

opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.eksport towarów;

3.import towarów na terytorium kraju;

4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 5 ustawy:

przez terytorium państwa trzeciego rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy:

na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

1.ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wskazany powyżej art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:

miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Natomiast jak stanowi ust. 2 art. 28b ustawy:

w przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z niniejszych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.

Ponadto, w odniesieniu do pewnych kategorii usług, przepisy dotyczące podatku od towarów i usług wprowadzają szczególne regulacje dotyczące miejsca świadczenia. Jedną z takich kategorii są usługi związane z nieruchomościami.

W myśl art. 28e ustawy:

miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Przepis art. 28e ustawy – jak wynika z jego brzmienia – stanowi wyjątek od zasady, przyjmując jako kryterium nie usytuowanie podmiotu, lecz przedmiotu, którym jest nieruchomość. Usługi, które jej wprost dotyczą, mają być opodatkowane według jej miejsca położenia. Kryterium położenia nieruchomości jest tu zatem decydujące – determinuje ono docelowo miejsce opodatkowania usługi związanej z daną nieruchomością. Co istotne, zasada wyrażona w art. 28e ustawy obejmuje wyłącznie usługi, które dotyczą konkretnej nieruchomości – jedynie wówczas można w praktyce zastosować opodatkowanie w miejscu położenia nieruchomości.

Ustawa nie zawiera definicji pojęcia „nieruchomość” oraz pojęcia „usługi związanej z nieruchomościami”. Niemniej jednak ustawodawca unijny wychodząc naprzeciw oczekiwaniom państw członkowskich wprowadził Rozporządzeniem Wykonawczym Rady (UE) nr 1042/2013 z dnia 7 października 2013 r. (Dz. Urz. UE L Nr 284, s. 1) zmianę do Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77, str. 1, z późn. zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011 – pojęcie „nieruchomość”, jak również wyjaśnił, na czym polegają „usługi związane z nieruchomościami”.

Zgodnie z art. 13b rozporządzenia 282/2011:

 Do celów stosowania dyrektywy 2006/112/WE za „nieruchomość” uznaje się:

a)każdą określoną część ziemi, na jej powierzchni lub pod jej powierzchnią, która może stać się przedmiotem własności i posiadania;

b)każdy budynek lub każdą konstrukcję przytwierdzone do gruntu lub w nim osadzone powyżej lub poniżej poziomu morza, których nie można w łatwy sposób zdemontować lub przenieść;

c)każdy zainstalowany element stanowiący integralną część budynku lub konstrukcji, bez którego budynek lub konstrukcja są niepełne, taki jak drzwi, okna, dachy, schody i windy;

d)każdy element, sprzęt lub maszynę zainstalowane na stałe w budynku lub konstrukcji, które nie mogą być przeniesione bez zniszczenia lub zmiany budynku lub konstrukcji.

W myśl art. 31a ust. 1 rozporządzenia 282/2011:

Usługi związane z nieruchomościami, o których mowa w art. 47 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują jedynie te usługi, które mają wystarczająco bezpośredni związek z daną nieruchomością. Usługi uważa się za mające wystarczająco bezpośredni związek z nieruchomością w następujących przypadkach:

a)gdy wywodzą się z nieruchomości, a dana nieruchomość stanowi element składowy usługi i jest elementem centralnym oraz niezbędnym z punktu widzenia świadczonych usług;

b)gdy są świadczone w odniesieniu do nieruchomości lub dla niej przeznaczone i mają na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu danej nieruchomości.

Zgodnie z art. 31a ust. 2 lit. a rozporządzenia 282/2011:

ustęp 1 obejmuje w szczególności opracowanie planów budynku lub jego części przeznaczonych na określoną działkę, bez względu na to, czy budynek został wzniesiony.

Zatem szczególne miejsce świadczenia określone w art. 28e ustawy dotyczy wyłącznie usług, które ściśle odnoszą się do konkretnej określonej co do miejsca położenia nieruchomości. W konsekwencji usługą związaną z nieruchomością nie jest każda dowolna usługa wykazująca chociażby najmniejszy związek z daną nieruchomością, lecz jedynie usługa która wprost odnosi się do konkretnej (określonej co do położenia) nieruchomości będącej też centralnym punktem usługi bądź też, ma na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu konkretnej (określonej co do położenia) nieruchomości.

Z wniosku wynika, że prowadzi Pani działalność polegającą na opracowywaniu rysunków z chmury punktów pochodzącej ze skaningu laserowego. Usługa ta ma na celu tworzenie wektorowych planów budynków, elewacji, przekrojów oraz innych opracowań, w celu przygotowania dokumentacji graficznej do procesu utrwalenia w formie cyfrowej stanu aktualnego budynku. Opracowanie rysunków sprowadza się do narysowania wszystkich planów pięter budynku, elewacji zewnętrznych oraz sekcji przez klatkę schodową (rysunki występują w różnej konfiguracji, zależnie od zlecenia).

Obiektami podlegającymi opracowaniu w formie rysunków są budynki mieszkalne, domy jednorodzinne, bliźniacze, mieszkania, rzadziej biura, restauracje lub inne obiekty użyteczności publicznej. Każde zlecenie dotyczy jednego budynku mieszczącego się pod konkretnym adresem w Wielkiej Brytanii. Każdy budynek, określany jako pojedyncze zlecenie, ma swój wcześniej opisany zakres opracowania zależny od zapotrzebowania klientów Pani kontrahentów.

Na podstawie danych przesłanych przez klienta (tj. chmury punktów) po wcześniejszym zaimportowaniu ich do oprogramowania komputerowego, tworzone są pliki cyfrowe 2D zawierające linie, punkty i opisy. Mają one na celu przedstawić aktualny stan budynku w formie prostej, umożliwiające (zazwyczaj architektom, choć to nie jest obligatoryjne) dalszą pracę nad geometrią i konstrukcją budynku. Zawierają nie tylko kształt obiektu, ale również wymiary, opisy powierzchni i inne niezbędne do identyfikacji obiekty. Cały proces, można by nazwać inwentaryzacją architektoniczną budynku. Usługi wykonuje Pani tylko i wyłącznie dla kontrahentów z Wielkiej Brytanii prowadzących działalność gospodarczą.

W związku z tak przedstawionym opisem sprawy powzięła Pani wątpliwość, czy po przekroczeniu limitu 200.000 zł (w przeliczeniu na PLN) powinna się Pani zgłosić do VAT (formularz VAT-R) ora VAT UE.

Aby odpowiedzieć na Pani wątpliwości należy w pierwszej kolejności ustalić miejsce opodatkowania usług opracowywania rysunków z chmury punktów, które świadczy Pani na rzecz kontrahentów z Wielkiej Brytanii, gdyż w przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Należy wskazać, że do świadczonych przez Panią usług opracowywaniu rysunków z chmury punktów na rzecz kontrahentów z Wielkiej Brytanii prowadzących działalność gospodarczą znajdą zastosowania szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług wynikające z art. 28e ustawy. Szczególne miejsce świadczenia określone w art. 28e ustawy dotyczy wyłącznie usług, które ściśle odnoszą się do konkretnej określonej co do miejsca położenia nieruchomości, co ma miejsce w przedmiotowej sprawie. W konsekwencji usługą związaną z nieruchomością nie jest każda dowolna usługa wykazująca chociażby najmniejszy związek z daną nieruchomością, lecz jedynie usługa która wprost odnosi się do konkretnej (określonej co do położenia) nieruchomości będącej też centralnym punktem usługi bądź też, ma na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu konkretnej (określonej co do położenia) nieruchomości.

Jak zostało wskazane w opisie sprawy obiektami podlegającymi opracowaniu w formie rysunków są budynki mieszkalne, domy jednorodzinne, bliźniacze, mieszkania, rzadziej biura, restauracje lub inne obiekty użyteczności publicznej. Każde zlecenie dotyczy jednego budynku mieszczącego się pod konkretnym adresem w Wielkiej Brytanii. Opracowanie rysunków sprowadza się do narysowania wszystkich planów pięter budynku, elewacji zewnętrznych, oraz sekcji przez klatkę schodową (rysunki występują w różnej konfiguracji, zależnie od zlecenia). Zatem wykonywana przez Panią usługa dotyczy konkretnych i oznaczonych z miejsca położenia nieruchomości. W analizowanym przypadku nieruchomość stanowi element składowy usługi, jest elementem centralnym z punktu widzenia świadczenia usługi i nie może odbywać się w oderwaniu od niej, tym samym świadczenie usługi opracowywania rysunków z chmury punktów nie jest możliwe bez nieruchomości stanowiącej jej przedmiot. Świadczona przez Panią usługa wywodzi się więc z konkretnie określonej nieruchomości. Ponadto jak Pani wskazała usługa opracowywania rysunków z chmury punktów polega na tworzeniu wektorowych planów budynków, elewacji, przekrojów i innych opracowań w celu przygotowania dokumentacji graficznej do procesu utrwalenia w formie cyfrowej aktualnego stanu budynku. Zatem skoro realizowana przez Panią usługa polega na tworzeniu planów budynków, elewacji czy przekrojów to wpisuje się poniekąd w art. 31a ust. 2 lit. a rozporządzenia 282/2011, zgodnie z którym usługi związane z nieruchomościami obejmują w szczególności opracowanie planów budynku lub jego części przeznaczonych na określoną działkę, bez względu na to, czy budynek został wzniesiony.

W tym przypadku w celu określenia miejsca świadczenia usług opracowywania rysunków z chmury punktów zastosowanie znajduje zasada wyrażona w art. 28e ustawy. Według tej zasady miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami jest miejsce położenia nieruchomości. W konsekwencji skoro skanowane obiekty budowlane znajdują się na terytorium Wielkiej Brytanii, to usługa opracowywania rysunków z chmury punktów podlega opodatkowaniu na terytorium Wielkiej Brytanii. Świadczone przez Panią usługi nie podlegają więc opodatkowaniu na terytorium Polski.

Odnosząc się do Pani wątpliwości w zakresie obowiązków rejestracyjnych z tytułu wykonywanych czynności należy zauważyć, że stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy:

podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Przy czym, w myśl ust. 3 ww. artykułu:

podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Jak wynika z art. 96 ust. 4 ustawy:

naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako "podatnika VAT czynnego", a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

W myśl art. 113 ust. 1 ustawy:

zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Jak stanowi art. 113 ust. 2 ustawy:

do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)  transakcji związanych z nieruchomościami,

b)  usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)  usług ubezpieczeniowych

    jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy wynika, że:

jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy:

zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:

jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W świetle art. 113 ust. 13 ustawy:

zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

a)  towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b)  towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

‒ energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

‒ wyrobów tytoniowych,

‒ samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika,

na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)  budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10

lit. a i b,

d)  terenów budowlanych,

e)  nowych środków transportu,

f)   następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron,  z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

‒ preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

‒ komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

‒ urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

‒ maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g)  hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

‒ pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

‒ motocykli (PKWiU ex 45.4);

2)    świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c) jubilerskie,

d) ściągania długów, w tym factoringu;

3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Należy mieć na uwadze, że terytorialny zakres podatku od towarów i usług oznacza, że do kwoty limitu w wysokości 200 000 zł będzie zaliczana wyłącznie sprzedaż dokonana na terytorium kraju, czyli spełniająca definicję zawartą w art. 2 pkt 22 ustawy.

Stosownie do art. 2 ust. 22 ustawy:

przez sprzedaż - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Tym samym sprzedaż osiągana z tytułu świadczenia usług, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski nie jest uwzględniana przy obliczaniu limitu wartości sprzedaży określonego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Z okoliczności sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej współpracuje Pani tylko z kontrahentami prowadzącymi działalność gospodarczą na terytorium Wielkiej Brytanii. Nie jest Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jednocześnie jak wyżej ustaliłem usługi opracowywania rysunków z chmury punktów świadczone przez Panią nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski. Wobec powyższego, w związku ze świadczeniem przez Panią usług opracowywania rysunków z chmury punktów wyłącznie na rzecz kontrahentów z Wielkiej Brytanii, o których mowa we wniosku, niepodlegających opodatkowaniu na terytorium Polski, nie ma Pani obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy i tym samym rejestracji, jako podatnik podatku od towarów i usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Natomiast rejestracji jako podatnik VAT UE należy dokonać jeśli podmiot świadczy usługi (inne niż zwolnione od podatku od wartości dodanej lub opodatkowane stawką 0%) których miejscem opodatkowania jest państwo członkowskie inne niż Polska, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca. W analizowanym przypadku miejscem opodatkowania usług opracowywania rysunków z chmury punktów jak ustaliłem jest Wielka Brytania, zatem nie jest to państwo członkowskie UE. Tym samym nie ma Pani również obowiązku rejestracji jak podatnik VAT UE.

Należy wskazać, że mając na uwadze terytorialny zakres podatku od towarów i usług, kwota osiągana z tytułu świadczenia ww. usług nie jest uwzględniana przy obliczaniu limitu wartości sprzedaży określonego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Tym samym, Pani stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).