Sprzedaż całości kompleksu, na który składają się działki nr 1, 2, 3, 4 i 5 zabudowane budynkami i budowlami lub nieodpłatne przekazanie na rzecz Gmin... - Interpretacja - null

ShutterStock

Sprzedaż całości kompleksu, na który składają się działki nr 1, 2, 3, 4 i 5 zabudowane budynkami i budowlami lub nieodpłatne przekazanie na rzecz Gmin... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Sprzedaż całości kompleksu, na który składają się działki nr 1, 2, 3, 4 i 5 zabudowane budynkami i budowlami lub nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy Miejskiej 50% udziałów w prawie własności nieruchomości w związku z art. 7 ust. 1 ustawy należy uznać za dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy, korzystającą ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Sprzedaż lub nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy Miejskiej 50% udziałów w prawie własności ruchomości (wyposażenia) obiektu będzie opodatkowana podatkiem VAT.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

-możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dla sprzedaży całości kompleksu, na który składają się zabudowane działki nr 1, 2, 3, 4 i 5, lub nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy Miejskiej 50% udziałów w prawie własności ww. nieruchomości,

-opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży lub nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy Miejskiej 50% udziałów w prawie własności ruchomości (wyposażenia) obiektu.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 sierpnia 2024 r. (wpływ 20 sierpnia 2024 r.) oraz z 10 września 2024 r. (wpływ 10 września 2024 r.) i 11 września 2024 r. (wpływ 12 września 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie przedstawiony w piśmie z 20 sierpnia 2024 r.)

W latach 2010-2015 Powiat realizował, w partnerstwie z Gminą Miejską, projekt (…), polegający na zaprojektowaniu, wybudowaniu wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz wyposażeniu w odpowiedni sprzęt X czyli kompleksu basenowego z wykorzystaniem wód termalnych oraz z całoroczną wielofunkcyjną infrastrukturą sportowo-rekreacyjną w A.

Udział finansowy Gminy Miejskiej w części niefinansowanej ze środków zewnętrznych wynosił 50%.

Po zakończeniu realizacji projektu, zgodnie z umową o dofinansowanie, właścicielem kompleksu został Powiat, który powierzył w 2015 roku zarządzanie i użytkowanie obiektu podmiotowi zewnętrznemu.

Pomiędzy Gminą a Powiatem obowiązywało również Porozumienie w sprawie eksploatacji wspólnej inwestycji.

Powiat rozważa zarówno sprzedaż kompleksu, jak i ewentualne nieodpłatane przekazanie Gminie Miejskiej 50% udziałów nieruchomości i ruchomości (wyposażenia obiektu) będących własnością Powiatu. Sprzedaż lub nieodpłatne przekazanie 50% udziałów dotyczy działek w obrębie 9:

·działka nr 1 zabudowana budynkami przemysłowymi:

-główny budynek kompleksu,

-baseny,

-centrum konferencyjne,

·działka nr 2 zabudowana budynkiem kotłowni,

·działka nr 3 zabudowana infrastrukturą sportową (park linowy) stanowiącą budowlę, w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy Prawo budowlane,

·działki nr 4 i 5 zabudowane infrastrukturą plażową ze sztucznym zbiornikiem wodnym, stanowiącymi budowlę, w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy Prawo budowlane.

Podczas budowy przysługiwało Powiatowi w całości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego – Powiat był czynnym podatnikiem VAT.

Zarządzanie kompleksem zostało od samego początku przekazane podmiotowi zewnętrznemu w formie dzierżawy (czynność opodatkowana podatkiem od towarów i usług).

Przy nabyciu ruchomości (wyposażenia obiektu) mających być przedmiotem sprzedaży lub nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy 50% udziałów prawie własności ruchomości Powiatowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Na działce nr 1 doszło do pierwszego zasiedlenia, w momencie oddania do użytkowania w 2015 r. podmiotowi zewnętrznemu. Od pierwszego zasiedlenia do chwili planowanego przekazania w formie sprzedaży lub nieodpłatnego zbycia upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Na działce nr 2 doszło do pierwszego zasiedlenia, w momencie oddania do użytkowania w 2015 r. podmiotowi zewnętrznemu. Od pierwszego zasiedlenia do chwili planowanego przekazania w formie sprzedaży lub nieodpłatnego zbycia upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Na działce nr 3 doszło do pierwszego zasiedlenia, w momencie oddania do użytkowania w 2015 r. podmiotowi zewnętrznemu. Od pierwszego zasiedlenia do chwili planowanego przekazania w formie sprzedaży lub nieodpłatnego zbycia upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Na działkach nr 4 i 5 doszło do pierwszego zasiedlenia, w momencie oddania do użytkowania w 2015 r. podmiotowi zewnętrznemu. Od pierwszego zasiedlenia do chwili planowanego przekazania w formie sprzedaży lub nieodpłatnego zbycia upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Powiat nie poniósł wydatków na ulepszenie lub przebudowę budynków znajdujących się na działce nr 1, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej danego obiektu.

Powiat nie poniósł wydatków na ulepszenie lub przebudowę budynku znajdującego się na działce nr 2, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej danego obiektu.

Powiat nie poniósł wydatków na ulepszenie lub przebudowę budowli znajdujących się na działce nr 3, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej danego obiektu.

Powiat nie poniósł wydatków na ulepszenie lub przebudowę budowli znajdujących się na działkach nr 4 i nr 5, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej danego obiektu.

Nieruchomość, na którą składają się działki nr 1, 2, 3, 4 i 5, była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności opodatkowanej.

Pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z 20 sierpnia 2024 r.)

1.Czy sprzedaż całości kompleksu, na który składają się działki nr 1, 2, 3, 4 i 5, lub nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy Miejskiej 50% udziałów w prawie własności nieruchomości, w związku z art. 7 ust. 1 pkt 8b ustawy o podatku od towarów i usług, należy uznać za dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, korzystającą ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10?

2.Czy sprzedaż lub nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy Miejskiej 50% udziałów w prawie własności ruchomości (wyposażenia) obiektu będzie opodatkowana podatkiem VAT?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie wyrażone w piśmie z 20 sierpnia 2024 r., doprecyzowane w piśmie z 11 września 2024 r.)

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że sprzedaż całości kompleksu, na który składają się działki nr 1, 2, 3, 4 i 5, bądź nieodpłatne przekazanie 50% udziałów w prawie własności nieruchomości na rzecz Gminy Miejskiej, w związku z art. 7 ust. 1 pkt 8b ustawy o podatku od towarów i usług jest dostawą towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 i korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od tego podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Dodatkowo, art. 29a ust. 8 ustawy o ustawy o podatku od towarów i usług określa, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Momentem „pierwszego zasiedlenia” był moment oddania nieruchomości do użytkowania jej pierwszemu użytkownikowi, tj. przedsiębiorcy B Sp. z o.o., co miało miejsce pod koniec 2015 r. Wobec tego, planowana sprzedaż bądź przekazanie 50% udziałów nastąpi po upływie ponad 8 lat od pierwszego zasiedlenia.

Natomiast następująca przy przekazaniu nieruchomości sprzedaż lub nieodpłatne przekazanie 50% udziałów w prawie własności ruchomości (wyposażenie obiektu) nie jest objęta ani ww. zwolnieniem, ani żadnym innym zwolnieniem od podatku VAT. Nie ma tu znaczenia, że są to w zasadniczej większości rzeczy używane. Sprzedaż lub nieodpłatne przekazanie wyposażenia (ruchomości) będzie opodatkowana podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Z kolei zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez pojęcie „dostawy towarów”, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Interpretując zawarty w ww. artykule zwrot „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” należy podkreślić, że jest to czynność, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Uznaje się przy tym, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności. Zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawo własności”. Istotny jest przede wszystkim aspekt ekonomiczny, a nie prawny transakcji, w ramach której podatnik przenosi na nabywcę prawo do rozporządzania towarami jak właściciel. Akcent sformułowanej definicji położony został głównie na podkreślenie przeniesienia ekonomicznego władztwa nad rzeczą w taki sposób, aby nabywca mógł nią dysponować podobnie jak właściciel.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2)wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Zatem, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel), a także wszelkie inne przekazania oraz darowizny wskazane w art. 7 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy, pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.

Niespełnienie powyższego warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towarów (w tym darowizny) – w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy – jako wyłączonego spod zakresu działania ustawy, bez względu na cel, na który zostały one przekazane (darowane).

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to wszelkie przekazanie lub zużycie towarów bez wynagrodzenia (nieodpłatne przekazania), pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy – czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego, Gmina wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Z opisu sprawy wynika, że w latach 2010-2015 Powiat realizował, w partnerstwie z Gminą Miejską, projekt (…), polegający na zaprojektowaniu, wybudowaniu wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz wyposażeniu w odpowiedni sprzęt X czyli kompleksu basenowego z wykorzystaniem wód termalnych oraz z całoroczną wielofunkcyjną infrastrukturą sportowo-rekreacyjną. Udział finansowy Gminy Miejskiej w części niefinansowanej ze środków zewnętrznych wynosił 50%. Po zakończeniu realizacji projektu, zgodnie z umową o dofinansowanie, właścicielem kompleksu został Powiat, który powierzył w 2015 r. zarządzanie i użytkowanie obiektu podmiotowi zewnętrznemu. Pomiędzy Gminą a Powiatem obowiązywało również Porozumienie w sprawie eksploatacji wspólnej inwestycji. Powiat rozważa zarówno sprzedaż kompleksu, jak i ewentualne nieodpłatane przekazanie Gminie Miejskiej 50% udziałów nieruchomości i ruchomości (wyposażenia obiektu) będących własnością Powiatu. Sprzedaż lub nieodpłatne przekazanie 50% udziałów dotyczy działek w obrębie 9:

·działka nr 1 zabudowana budynkami przemysłowymi:

-główny budynek kompleksu,

-baseny,

-centrum konferencyjne,

·działka nr 2 zabudowana budynkiem kotłowni,

·działka nr 3 zabudowana infrastrukturą sportową (park linowy) stanowiąca budowlę, w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy Prawo budowlane,

·działki nr 4 i 5 zabudowane infrastrukturą plażową ze sztucznym zbiornikiem wodnym, stanowiącymi budowlę, w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy Prawo budowlane.

Podczas budowy przysługiwało Powiatowi w całości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego – Powiat był czynnym podatnikiem VAT. Zarządzanie kompleksem zostało od samego początku przekazane podmiotowi zewnętrznemu w formie dzierżawy (czynność opodatkowana podatkiem od towarów i usług). Przy nabyciu ruchomości (wyposażenia obiektu) mających być przedmiotem sprzedaży lub nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy 50% udziałów prawie własności ruchomości Powiatowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Na działkach nr 1, 2, 3, 4 i 5 doszło do pierwszego zasiedlenia, w momencie oddania do użytkowania w 2015 r. podmiotowi zewnętrznemu. Od pierwszego zasiedlenia do chwili planowanego przekazania w formie sprzedaży lub nieodpłatnego zbycia upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Powiat nie poniósł wydatków na ulepszenie lub przebudowę budynków i budowli znajdujących się na działkach nr 1, 2, 3, 4 i 5, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej danego obiektu. Nieruchomość, na którą składają się działki nr 1, 2, 3, 4 i 5, była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności opodatkowanej.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy sprzedaż całości lub nieodpłatne przekazanie 50% udziałów w prawie własności ww. nieruchomości należy uznać za dostawę towarów, korzystającą ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz czy sprzedaż lub nieodpłatne przekazanie ruchomości (wyposażenia) obiektu będą opodatkowane podatkiem VAT.

Analiza opisu sprawy oraz powołanych regulacji prowadzi do wniosku, że sprzedaż przez Powiat zabudowanych nieruchomości nr 1 , 2, 3, 4, 5 oraz ruchomości (wyposażenia) obiektu będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną), nie jest wykonywana w ramach zadań publicznych. W odniesieniu do dostawy ww. nieruchomości oraz ruchomości nie działają Państwo jako organ władzy publicznej, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. Dokonując odpłatnego zbycia nieruchomości i ruchomości objętych wnioskiem działają Państwo jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzący działalność gospodarczą w myśl art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem transakcja sprzedaży nieruchomości oraz ruchomości obiektu, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Wskazać ponadto należy, że stosownie do treści art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Natomiast zgodnie z art. 890 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego:

§ 1. Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

§ 2. Przepisy powyższe nie uchybiają przepisom, które ze względu na przedmiot darowizny wymagają zachowania szczególnej formy dla oświadczeń obu stron.

Jak wynika z powyższego darowizna jest umową cywilnoprawną, cechującą się nieodpłatnością oraz przysporzeniem majątkowym tylko jednej ze stron umowy.

Zatem należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, że również nieodpłatne przekazanie (darowizna) 50% udziałów w prawie własności nieruchomości oraz ruchomości (wyposażenia) obiektu jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności Powiat także będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Wskazać w tym miejscu należy, że przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności odpłatne, natomiast nieodpłatna dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy.

Jak wyżej wskazano nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa (nieodpłatne przekazanie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, jak również wszelkie inne darowizny) podlega opodatkowaniu po łącznym spełnieniu warunków zawartych w art. 7 ust. 2 ustawy, tj. jeżeli:

·dokonujący nieodpłatnego przekazania jest podatnikiem podatku od towarów i usług,

·przekazane towary należą do jego przedsiębiorstwa,

·przedmiotem nieodpłatnego przekazania jest towar, w stosunku do którego podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego towaru lub jego części składowych.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy Miejskiej 50% udziałów w prawie własności nieruchomości, a także ruchomości (wyposażenia) będzie podlegało opodatkowaniu, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – podczas budowy oraz przy nabyciu ruchomości (wyposażenia) obiektu przysługiwało Powiatowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem ww. czynności będą stanowiły – wskazaną w art. 7 ust. 2 ustawy – dostawę towarów, która zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy zauważyć, że czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

W świetle art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do użytkowania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich część oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej – bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.

Zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków lub budowli, jeżeli w stosunku do nich miało miejsce pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak wynika z powyższego, prawo do zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów, będących przedmiotem sprzedaży, nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Tak więc, aby dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.

Natomiast gdy nie zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Dla zastosowania powyższego zwolnienia muszą być spełnione łącznie dwa warunki, tj.:

·towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

·przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie może przysługiwać dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków wyklucza zastosowanie zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy stanie się bezzasadne.

Należy również zauważyć, że na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy:

Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2)złożą:

a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

– zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 43 ust. 11 ustawy:

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1)imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części – w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;

3)adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części, spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy – po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Ponadto, zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów prawa, aby ocenić, czy dostawa przez Spółkę nieruchomości nr 1, 2, 3, 4 i 5 korzysta ze zwolnienia od podatku należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy względem ww. budynków i budowli na nich położonych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że na działkach nr 1, 2, 3, 4 i 5 zabudowanych budynkami i budowlami doszło do pierwszego zasiedlenia, w momencie oddania do użytkowania w 2015 r. podmiotowi zewnętrznemu. Od pierwszego zasiedlenia do chwili planowanej sprzedaży lub nieodpłatnego przekazania upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

W konsekwencji, sprzedaż całości lub nieodpłatne przekazanie 50% udziałów w prawie własności ww. nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tych nieruchomości upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Ponadto – jak wskazano we wniosku – Powiat nie poniósł wydatków na ulepszenie lub przebudowę budynków i budowli znajdujących się na działkach nr 1, 2, 3, 4 i 5, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej danego obiektu. Zatem w odniesieniu do dostawy ww. nieruchomości spełnione zostaną przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W tej sytuacji – uwzględniając zapis art. 29a ust. 8 ustawy – dostawa gruntu, na którym znajdują się ww. budynki i budowle, również będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

W związku z zastosowaniem do dostawy ww. nieruchomości zwolnienia od podatku od towarów i usług wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, bezzasadne jest badanie możliwości zastosowania dla tej dostawy zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a i art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż zwolnienia te mają zastosowanie do dostawy budynków, budowli lub ich części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Natomiast w odniesieniu do sprzedaży całości lub nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy Miejskiej 50% udziałów w prawie własności ruchomości (wyposażenia) obiektu, należy zbadać zasadność zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jak wynika z opisu sprawy, przy nabyciu ruchomości (wyposażenia obiektu) mających być przedmiotem sprzedaży lub nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy 50% udziałów prawie własności tych ruchomości, Powiatowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Tym samym do sprzedaży całości lub nieopłatnego przekazania 50% udziałów w prawie własności ww. ruchomości nie znajdzie zastosowania zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, bowiem jak wskazano wyżej, jednym z warunków zastosowania zwolnienia z ww. przepisu jest to, aby przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów dokonującemu ich dostawy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Sprzedaż całości lub nieodpłatne przekazanie 50% udziałów w prawie własności tych ruchomości będzie podlegało zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawek właściwych dla danego towaru, gdyż żadne inne przepisy ustawy oraz rozporządzeń wydanych na jej podstawie nie przewidują zwolnień od podatku dla dostawy opisanych wyżej składników.

Podsumowując:

Ad 1.

Sprzedaż całości kompleksu, na który składają się działki nr 1 , 2, 3, 4 i 5, lub nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy Miejskiej 50% udziałów w prawie własności nieruchomości w związku z art. 7 ust. 1 ustawy należy uznać za dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy, korzystającą ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest prawidłowe.

Ad 2.

Sprzedaż lub nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy Miejskiej 50% udziałów w prawie własności ruchomości (wyposażenia) obiektu będzie opodatkowana podatkiem VAT.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).