Prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dotyczących zakupu towarów i usług w celu organizacji uroczystego otwarcia Nowego ... - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.582.2024.1.PRM
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dotyczących zakupu towarów i usług w celu organizacji uroczystego otwarcia Nowego Salonu.
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części nieprawidłowe/w części prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest:
- prawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na zakup od Firmy zewnętrznej kompleksowej usługi organizacji uroczystego otwarcia Nowego Salonu oraz na zakup usług od innych podmiotów,
- nieprawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury dokumentującej poniesione wydatki na zakup od Firmy zewnętrznej alkoholu oferowanego gościom w ramach baru.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa Spółki do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dotyczących zakupu towarów i usług w celu organizacji uroczystego otwarcia Nowego Salonu.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 9 września 2024 r. (wpływ 11 września 2024 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A. Sp. z o.o. (zwana dalej Spółką) jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Głównym przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej Spółki jest sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych i furgonetek (PKD 45.11.Z), ich konserwacja i naprawa (PKD 45.20.Z) oraz sprzedaż hurtowa części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PDK 45.31.Z), sprzedaż detaliczna części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKD 45.32.Z).
Ponadto Spółka prowadzi działalność obejmującą m.in. działalność agentów i brokerów ubezpieczeniowych (66.22.Z), wynajem i dzierżawę samochodów osobowych i furgonetek (77.11.Z), leasing finansowy (64.91.Z), pozostałą działalność wspomagającą usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych (66.19.Z), działalność usługową wspomagająca transport lądowy (52.21.Z), wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (68.20.Z).
Spółka jest autoryzowanym dealerem (sprzedawcą) B. Sp. z o.o., (...), zwaną poniżej B.
Spółka nabywa samochody od B. do celów m.in. ich odsprzedaży klientom. Spółka dokonuje również zakupów części i akcesoriów do pojazdów samochodowych oraz w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi serwisowe w zakresie napraw i konserwacji pojazdów mechanicznych.
W celu zapewnienia swoim klientom kompleksowego pakietu usług Spółka skupuje używane pojazdy klientów, nabywa inne używane pojazdy oraz dokonuje ich sprzedaży pozyskanym klientom. W celu zwiększenia rentowności Spółki, Spółka podjęła decyzję, aby dodatkowo poza salonem samochodowym między innymi sprzedającym samochody marki (...), w którym mieści się siedziba Spółki, otworzyć dodatkowo drugi salon samochodowy (nowy punkt sprzedażowo-usługowy) w (...).
W związku z powyższym w dniu 1 stycznia 2024 r. Spółka na mocy umowy dzierżawy uzyskała tytuł prawny do nieruchomości, w której od 1 stycznia 2024 r. otworzyła Nowy Salon samochodowy (nowy punkt sprzedażowo-usługowy) w (...), zwanym poniżej Nowym Salonem.
Po kilku miesiącach działalności w tym Nowym Salonie, w dniu 24 maja 2024 r. Spółka zorganizowała uroczyste otwarcie Nowego Salonu. Celem uroczystości była promocja otwartego Salonu oraz towarów i usług Spółki, które będą sprzedawane przez Spółkę w tym Salonie. Dodatkowo, celem tej uroczystości była promocja Spółki, jako dobrego pracodawcy na lokalnym rynku pracy, wiarygodnego kontrahenta i partnera biznesowego.
W celu zorganizowania uroczystości otwarcia Nowego Salonu Spółka podpisała umowę z Firmą zewnętrzną, specjalizującą się w organizacji tego typu wydarzeń, zwaną poniżej umową.
W związku z realizacją umowy Spółka poniosła, na podstawie faktury VAT wystawionej przez powyższą firmę zewnętrzną wydatki na:
- 2 ochroniarzy,
- fotografa,
- wideo maker,
- scenę, nagłośnienie, oświetlenie,
- konferansjera,
- obsługę recepcji i szatni,
- 10 kelnerów,
- koordynatorów: cateringu, barów, sceniczny, asystenci,
- DJ,
- wokalistę,
- kompozycje kwiatowe,
- wynajem sprzętu: na taras, do salonu, naczyń, lodówek, szkła, sztućców, bemary, grile,
- made in (...),
- catering,
- bar,
- prezenty dla gości,
- listy do prezentów oraz logo na pudełka,
- prowizję 10% za realizację.
Dodatkowo poza wyżej wymienionymi wydatkami Spółka poniosła na rzecz dwóch innych podmiotów wydatki udokumentowane wystawionymi przez te dwa podmioty fakturami w związku z otwarciem Nowego Salonu na:
- zabudowę sceniczną i eventową na otwarcie salonu „(...)” (wydatek na rzecz pierwszego podmiotu),
- autorski pokaz iluzji Iluzjonisty Y (wydatek na rzecz drugiego podmiotu).
Wszystkie wymienione powyżej wydatki zostały udokumentowane odpowiednio wystawionymi zarówno przez powyższą firmę zewnętrzną, jak i dwa powyższe Podmioty, fakturami z wykazanym w nich podatkiem VAT, naliczonym od wszystkich wyżej wymienionych wydatków.
Organizacja wydarzenia opisanego w stanie faktycznym niniejszego wniosku w zakresie poniesionych wszystkich wyżej wymienionych wydatków została sfinansowana ze środków obrotowych Spółki.
Pomimo faktu, iż wstęp na wydarzenie nie był ogólnodostępny, to jednak głównym założeniem Spółki było to, aby uroczystość otwarcia Nowego Salonu miała charakter reklamy publicznej. Uczestnicy wydarzenia zostali również obdarowani drobnymi podarunkami zawierającymi logo Spółki.
Grono zaproszonych na wyżej wymienione wydarzenie gości stanowili: kontrahenci Spółki, potencjalni nowi klienci, pracownicy Spółki oraz władze lokalne.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
W odpowiedzi na pytania Organu udzielili Państwo następujących informacji:
1)Jaki był związek (bezpośredni czy pośredni) zakupionych w ramach organizacji uroczystego otwarcia Nowego Salonu towarów i usług z działalnością opodatkowaną/gospodarczą Spółki i w czym się przejawiał ten związek?
Odpowiedź: Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (podatnikiem VAT czynnym).
Głównym przedmiotem działalności Spółki (także w Nowym Salonie) jest sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych i furgonetek (PKD 45.11.Z) oraz ich konserwacja i naprawa (PKD 45.20.Z). W związku z powyższym Spółka dokonuje (także w Nowym Salonie), na rzecz swoich klientów sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Otwarcie Nowego Salonu w innym miejscu niż siedziba Spółki, na rynku w którym nie było dotychczas prowadzonej działalności gospodarczej przez autoryzowanego Dealera samochodów marki (...), bo takiej marki sprzedażą zajmuje się Spółka, wiązało się z nagłośnieniem na tym nowym rynku działalności gospodarczej ( sprzedaż towarów i produktów) Spółki. Z doświadczenia Spółki wynika (Spółka prowadzi działalność gospodarczą - data wpisu do Rejestru Przedsiębiorców (...) 2003 r.), że najbardziej efektywną reklamą Spółki, jej towarów i produktów jest marketing bezpośredni, dotyczący spotkań z klientami w sposób bezpośredni (face-to-face) - stąd decyzja Spółki, aby zrobić uroczyste otwarcie Nowego Salonu na nowym rynku.
Zakupione w ramach organizacji uroczystego otwarcia Nowego Salonu towary i usługi mają pośredni związek ze sprzedażą opodatkowaną/działalnością gospodarczą Spółki. Klienci odwiedzający Nowy Salon, poznali lokalizację Nowego Salonu, poznali towary i produkty, sprzedażą których zajmuje się Spółka, poznali pracowników, którzy zajmują się sprzedażą towarów i usług Spółki, nabyli od pracowników wizytówki z logo Spółki oraz numerami telefonów i adresem mailowym Spółki. W tym miejscu należy także podkreślić, że wśród klientów, którzy byli zaproszeni na uroczyste otwarcie Nowego Salonu, są klienci, którzy po tej uroczystości zamówili samochody w Nowym Salonie.
2)Co należy rozumieć pod pojęciem prezenty dla Gości, wskazane w opisie stanu faktycznego, jako wydatki związane z uroczystym otwarciem Nowego Salonu? Co konkretnie stanowiło prezenty dla Gości?
Odpowiedź: Wskazane w opisie stanu faktycznego niniejszego wniosku prezenty dla gości, które były związane z uroczystym otwarciem Nowego Salonu stanowiły:
- pałeczki zapakowane w pudełko z logo Spółki,
- kartka z logo Spółki, w której była wydrukowana poniższa treść:
„(...)”.
- torba papierowa z logo Spółki, w której były zapakowane powyższe pałeczki i powyższa kartka.
3)Co należy rozumieć pod pojęciem „Made in (...)”, wskazanym w opisie stanu faktycznego, jako wydatek związany z uroczystym otwarciem Nowego Salonu?
Odpowiedź: Pojęcie „Made in (...)” wskazane w opisie stanu faktycznego niniejszego wniosku, jako wydatek związany z uroczystym otwarciem Nowego Salonu, to usługi polegające na telefonicznym (rozmowa telefoniczna, sms), mailowym kontakcie z klientami w celu zaproszenia klientów na uroczyste otwarcie Nowego Salonu oraz usługi związane z telefonicznym kontaktem z klientami zaproszonymi na uroczyste otwarcie Nowego Salonu w celu potwierdzenia ich przybycia na tą uroczystość.
4)Na podstawie jakiej umowy zatrudnieni są w Państwa Spółce pracownicy biorący udział w otwarciu Nowego Salonu?
Odpowiedź: Pracownicy biorący udział w uroczystym otwarciu Nowego Salonu są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę. W uroczystym otwarciu Nowego Salonu brali także udział osoby, które współpracują ze Spółką na podstawie umowy zlecenie.
5)Czy otwarcie Nowego Salonu miało wpływ na zwiększenie sprzedaży opodatkowanej/gospodarczej Spółki?
Odpowiedź: Otwarcie Nowego Salonu miało zdecydowanie wpływ na zwiększenie sprzedaży opodatkowanej/gospodarczej Spółki. Sprzedaż opodatkowana Spółki, która została zrealizowana przez Nowy Salon za okres od 1 stycznia 2024 r. (dzień rozpoczęcia prowadzenia działalności Spółki w Nowym Salonie) do 31 lipca 2024 r. wyniosła około 38 000 000 zł netto.
6)Czy otwarcie Nowego Salonu przyczyniło się do wzrostu konkurencyjności Spółki na rynku i wpłynęło na wizerunek Spółki jako stabilnego i perspektywicznego pracodawcy, partnera biznesowego dla kontrahentów i władz lokalnych oraz na sposób postrzegania Spółki przez odbiorców jej produktów?
Odpowiedź: Spółka na rynku, w którym zdecydowała się otworzyć Nowy Salon ((...)), kilka lat przed otwarciem tego Nowego Salonu sprzedawała samochody marki (...) za pośrednictwem innego Podmiotu. Z tego tytułu Spółka wypłacała temu Podmiotowi wynagrodzenie za pośrednictwo w sprzedaży. W związku z powyższym w (...), jak i w okolicach (...) jeździły samochody marki (...) sprzedane przez Spółkę. Jednak na rynku tym klienci, aby wykonać naprawy serwisowe albo przeglądy serwisowe w tych samochodach musieli jechać do jednej z najbliższych stacji dealerskich (np. (...)). Na terenie (...) nie można było serwisować samochodów marki (...), ponieważ nie było tam autoryzowanego salonu samochodowego tej marki. W związku z powyższym klienci w wielu przypadkach zamiast kupić samochód marki (...), decydowali się na zakup samochodów marek konkurencyjnych takich jak np.: (...). Wszystko dlatego, że te właśnie marki posiadały w (...) autoryzowane salony samochodowe, w których tam na miejscu klienci mogli wykonać naprawy serwisowe, przeglądy serwisowe, mogli ubezpieczyć samochody, mogli też do tych samochodów nabyć części i akcesoria.
Otwarcie Nowego Salonu Spółki w (...) zdecydowanie przyczyniło się do wzrostu konkurencyjności Spółki i wpłynęło pozytywnie na jej wizerunek. Obecnie Klienci nabywający samochody marki (...) w Nowym Salonie mogą na miejscu, w tym Nowym Salonie, przed zakupem samochodu odbyć jazdę testową samochodem demonstracyjnym, nabyć samochód, doposażyć go, mogą tam na miejscu go serwisować, a także go ubezpieczyć. Klient wchodząc do Nowego Salonu jest profesjonalnie i kompleksowo obsłużony przez Spółkę za pomocą jej Pracowników, co wcześniej, przed otwarciem Nowego Salonu na tym rynku nie mogło mieć miejsca.
7)Czy i w jaki sposób w trakcie otwarcia Nowego Salonu promowane były produkty i usługi oferowane przez Spółkę oraz sama Spółka jako wiarygodny pracodawca, kontrahent i partner biznesowy?
Odpowiedź: Podczas uroczystego otwarcia Nowego Salonu był promowany przez Spółkę główny jej towar, którego Spółka zajmuje się sprzedażą, czyli samochody. Były to samochody nowe, jak i samochody używane, nabyte przez Spółkę w celach ich odsprzedaży. Niektóre z modeli samochodów marki (...), których nie było na magazynie Nowego Salonu były dostarczone do prezentacji klientom z magazynu Spółki mieszczącego się w siedzibie Spółki w (…). Samochody te były wystawione na zewnątrz Nowego Salonu, na parkingu przed głównym wejściem do Nowego Salonu. Klienci mogli odbyć jazdę demonstracyjną wybranym przez siebie modelem samochodu marki (...). Sama Spółka była promowana jako Dealer roku 2023. Klienci też wysłuchali przemówienia członków zarządu Spółki, między innymi na temat historii powstania Spółki i jej rozwoju.
8)W jaki sposób rodzaj prowadzonej przez Państwa działalności determinuje (przekłada się) na potrzebę/konieczność budowania dobrych relacji z przedstawicielami władz lokalnych, kontrahentami, potencjalnymi nowymi klientami, pracownikami i jaki ma to wpływ na możliwość uzyskiwania lub zwiększenia przychodów Spółki?
Odpowiedź: Spółka jest jednym z autoryzowanych Dealerów B. (w zakresie sprzedaży towarów i produktów marki (...)) w Polsce.
B. wprowadziła w życie Regulamin, który obowiązuje wszystkich Dealerów (...) o nazwie (...)). W ramach tego Programu B. ocenia działalność danego Dealera w tym działalność Spółki.
Celem tego Programu jest:
- Nagradzanie Dealerów inwestujących w swoją (...) i w markę (...);
- Nagradzanie Dealerów stosujących standardy wizerunkowe i obsługowe marki (...);
- Nagradzanie Dealerów tworzących i respektujących wizerunek marki (...);
- Nagradzanie Dealerów osiągających wyznaczone cele;
- Ocena działalności operacyjnej (...) w oparciu o wskaźniki;
- Obiektywne pokazanie niezgodności i odchyleń w działaniach (...) w stosunku do innych (...).
Na podstawie tego Programu każdemu Dealerowi w tym Spółce, B. przyznaje punkty w ocenianych obszarach, o których mowa w tym Programie.
W zależności od ilości zdobytych przez Spółkę punktów, Spółka od B. otrzymuje kwartalne wynagrodzenie w wysokość od 0% do 5% wartości netto sprzedanych samochodów.
Budowa dobrych relacji z władzami lokalnymi (władze lokalne to także potencjalny klient Spółki), kontrahentami, potencjalnymi nowymi klientami, pracownikami wpisuje się w standardy wizerunkowe i obsługowe marki (…).
9)Czy usługodawcy (firma zewnętrzna i 2 inne podmioty), od których nabyli Państwo świadczenia składające się na organizację uroczystego otwarcia Nowego Salonu byli zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT?
Odpowiedź: Usługodawcy (firma zewnętrzna i dwa inne podmioty) od których Spółka nabyła świadczenia składające się na organizację uroczystego otwarcia Nowego Salonu byli i są na dzień 6 września 2024 r. zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Firma zewnętrzna jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym od dnia 1 września 2023 r.
Jeden z dwóch powyższych podmiotów jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym od dnia 1 maja 1995 r.
Drugi z dwóch powyższych podmiotów jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym od dnia 21 grudnia 2017 r.
10)Czy z zawartej przez Państwa z firmą zewnętrzną umowy na organizację uroczystego otwarcia Nowego Salonu wynikało, że nabywają Państwo jedną kompleksową usługę organizacji otwarcia Nowego Salonu, na którą składały się wymienione przez Państwa we wniosku wydatki przyporządkowane do tego wydarzenia („2 ochroniarzy, fotograf, wideo marker (…) prowizja 10% na realizację”), czy też że nabywają Państwo poszczególne odrębne od siebie świadczenia (towary i usługi)?
Odpowiedź: Z zawartej z Firmą zewnętrzna umowy na organizację uroczystego otwarcia Nowego Salonu wynika, że Firma zewnętrzna w ramach tej umowy zapewni jedną kompleksową usługę związaną z organizacją uroczystego otwarcia Nowego Salonu. Do umowy tej był sporządzony w formie załącznika kosztorys z wyszczególnieniem wszystkich wydatków, o których mowa w stanie faktycznym niniejszego wniosku z wyceną kwotową do każdego wydatku. Dodatkowo w tej umowie jest zapis dotyczący łącznej wartości wynagrodzenia przysługującego Firmie zewnętrznej z tytułu wykonania przedmiotu tej umowy równej łącznej wartości wynikającej z tego kosztorysu (załącznika do umowy).
11)Czy z zawartej umowy z firmą zewnętrzną wynikało, że firma ta miała zapewnić uczestnikom wydarzenia (pracownicy, kontrahenci, potencjalni klienci, władze lokalne) hotel, usługę gastronomiczną i alkohol w ramach „baru”?
Odpowiedź: Z zawartej umowy z Firma zewnętrzną wynika, że Firma zewnętrzna ma zapewnić uczestnikom wydarzenia alkohol w ramach baru. Ta pozycja jest wyszczególniona w kosztorysie w formie załącznika do tej umowy. Natomiast z treści umowy nie wynika, że Firma zewnętrzna ma zapewnić pracownikom, kontrahentom, potencjalnym klientom, władzom lokalnym hotel czy też usługi gastronomiczne (ale z umowy wynika, że Firma zewnętrzna zapewnia catering).
12)Czy w umowie zawartej z firmą zewnętrzną było określone odrębne wynagrodzenie za dostarczane towary i usługi w ramach organizacji uroczystego otwarcia Nowego Salonu, czy też zostało ustalone jedno wynagrodzenie dla całego kompleksowego świadczenia organizacji otwarcia Nowego Salonu?
Odpowiedź: W umowie zawartej z Firma zewnętrzną, w jednym z jej paragrafów było określone łączne wynagrodzenie z tytułu wykonania przedmiotu tej umowy. Wartość tego łącznego wynagrodzenia była równa łącznej wartości wynikającej z kosztorysu załączonego do tej umowy w formie załącznika.
W kosztorysie tym są wyszczególnione wszystkie wydatki, o których mowa w stanie faktycznym niniejszego wniosku. Każdy wydatek w tym kosztorysie jest wyceniony kwotowo. Na końcu tego kosztorysu jest podana łączna wartość kosztorysu jako suma wszystkich kwot wynikających z tego kosztorysu (suma wszystkich wydatków).
13)Czy usługi cateringowe stanowiły element usługi kompleksowej organizacji uroczystego otwarcia Nowego Salonu nabytej od firmy zewnętrznej?
Odpowiedź: Usługi cateringowe są wycenione i wymienione w kosztorysie stanowiącym załącznik do umowy zawartej z Firmą zewnętrzną.
W związku z tym są uwzględnione w łącznym wynagrodzeniu Firmy zewnętrznej należnym na podstawie tej umowy czyli stanowiły element usługi kompleksowej organizacji uroczystego otwarcia Nowego Salonu.
Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone we wniosku nr 2)
Czy Spółka ma prawo odliczyć zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr. 54, poz. 535) z późniejszymi jej zmianami, podatek VAT, wynikający z faktur, dotyczących wszystkich wymienionych w stanie faktycznym niniejszego wniosku wydatków?
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 (doprecyzowane w uzupełnieniu)
Zdaniem Spółki, Spółka będzie uprawniona na podstawie art. 86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 1 marca 2004 r. (Dz. U. Nr. 54, poz. 535) z późniejszymi jej zmianami, zwana poniżej ustawą VAT, do odliczenia podatku naliczonego VAT od wszystkich wydatków, wymienionych w stanie faktycznym niniejszego wniosku, poniesionych na podstawie faktur, o których mowa w stanie faktycznym niniejszego wniosku.
Ustawodawca nie odniósł się w sposób szczególny do odliczania VAT od wydatków na organizację imprez okolicznościowych. Zatem ustalając, czy podatnik ma prawo do odliczenia VAT od takich wydatków należy wziąć pod uwagę zasady ogólne.
Generalnie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tj. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku VAT oraz gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Podkreślić należy, że podstawową przesłanką warunkującą prawo do odliczenia podatku jest związek ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. Ponadto, należy mieć na uwadze, że prawo do odliczenia VAT nie przysługuje w odniesieniu do nabytych usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób. Powyższe wynika z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.
Jeżeli głównym celem organizacji imprezy okolicznościowej, w której uczestniczą między innymi kontrahenci firmy jest budowanie i umocnienie pozytywnych relacji biznesowych z kontrahentami oraz promocja i reklama Spółki oraz jej towarów i usług to przyjmuje się, że poniesione na ten cel wydatki wykazują związek z działalnością podatnika.
W związku z powyższym, jeżeli Spółka działająca jako podatnik VAT wykonuje czynności opodatkowane, to generalnie przysługuje Jej prawo do odliczenia VAT z faktur dokumentujących wydatki na organizację imprezy okolicznościowej (z pewnymi wyjątkami dotyczącymi usług noclegowych i gastronomicznych, ale takowe w stanie faktycznym niniejszego wniosku nie wystąpiły, wystąpiła natomiast usługa cateringu).
W praktyce zdarza się jednak, że usługa noclegowa, czy gastronomiczna stanowi element usługi kompleksowej, tj. usługi polegającej na całościowym zorganizowaniu imprezy okolicznościowej. Przyjmuje się wówczas, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT od zakupu takiej usługi (na zasadach ogólnych).
Tak uznał m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w ww. interpretacji indywidualnej z dnia 30 lipca 2019 r., w której wyjaśnił, „(...) co prawda w świetle powołanego art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych - co do zasady - nie podlega odliczeniu, jednakże powyższe ograniczenie nie ma zastosowania w sytuacji, gdy przedmiotem zakupu jest usługa kompleksowa, czyli co do istoty jedna usługa, na którą składają się poszczególne elementy, w tym usługi gastronomiczne.”
Spółka podkreśla, że zarówno usługi gastronomiczne jak i usługi noclegowe nie stanowiły wydatków związanych z uroczystym otwarciem Nowego Salonu, o których mowa w stanie faktycznym niniejszego wniosku. Natomiast taki wydatek stanowiły między innymi usługi cateringowe.
W tym miejscu należy wyjaśnić na czym polegają różnice pomiędzy usługą gastronomiczną a usługą cateringu.
W rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z dnia 4 września 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 1676) w dziale 56 sklasyfikowano „Usługi związane z wyżywieniem” i pod numerem wymieniono: „Usługi przygotowywania i dostarczania żywności (katering) dla odbiorców zewnętrznych i pozostałe usługi gastronomiczne”, które obejmują między innymi:
- „Usługi przygotowywania i dostarczania żywności (katering) dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU 56.21)”, oraz
- „Pozostałe usługi gastronomiczne (PKWiU 56.29)”.
Organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych kierują się tą systematyką oraz powołują się na definicje słów „usługa gastronomiczna” oraz „katering” i przyjmują, że usługa gastronomiczna polega na przygotowaniu i podaniu posiłku w miejscu, w którym jest on przyrządzany (np. w restauracji). Natomiast katering oznacza dostarczenie przygotowanych posiłków w miejsce wskazane przez zamawiającego (np. do Nowego Salonu).
Tak też miało to miejsce w przypadku dostarczenia posiłków na uroczyste otwarcie Nowego Salonu. Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, że w przypadku nabycia usługi cateringu Spółce, jako czynnemu podatnikowi VAT przysługuje prawo do odliczenia VAT tak jak w przypadku pozostałych wydatków, o których mowa w stanie faktycznym niniejszego wniosku - pod warunkiem związku tego wydatku (tych wydatków) z czynnościami opodatkowanymi.
Stanowisko takie znajduje potwierdzenie np. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 lutego 2019 r., nr 0111-KDIB3-1.4012.946.2018.1.ICz.
W związku z przedstawionym w niniejszym wniosku opisem stanu faktycznego oraz zaprezentowanym własnym stanowiskiem Spółki, a także biorąc pod uwagę wymienioną w niniejszym wniosku praktykę interpretacyjną, Spółka zwraca się z prośbą o potwierdzenie, że stanowisko przez nią zaprezentowane w niniejszym wniosku i rozumienie treści przepisów prawa podatkowego jest prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:
- prawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na zakup od Firmy zewnętrznej kompleksowej usługi organizacji uroczystego otwarcia Nowego Salonu oraz na zakup świadczeń od innych podmiotów,
- nieprawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury dokumentującej poniesione wydatki na zakup od Firmy zewnętrznej alkoholu oferowanego gościom w ramach baru.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.
W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powołanych przepisów art. 86 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie określone warunki:
- odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego),
- faktura dokumentuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, czyli została na niej wskazana kwota podatku.
Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:
a) (uchylona)
b) nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób,
c) usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.
Ponadto, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast w myśl art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
W tym miejscu należy wskazać, że zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług oraz czynnik podmiotowy - czynności muszą być wykonywane przez podatnika działającego w takim charakterze w odniesieniu do tych czynności.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Głównym przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej Spółki jest sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych i furgonetek, ich konserwacja i naprawa oraz sprzedaż hurtowa części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli, sprzedaż detaliczna części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli. Spółka jest autoryzowanym dealerem (sprzedawcą) firmy (...), od której nabywa samochody do celów m.in. ich odsprzedaży klientom. Spółka dokonuje również zakupów części i akcesoriów do pojazdów samochodowych oraz w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi serwisowe w zakresie napraw i konserwacji pojazdów mechanicznych. W celu zapewnienia swoim klientom kompleksowego pakietu usług Spółka skupuje używane pojazdy klientów, nabywa inne używane pojazdy oraz dokonuje ich sprzedaży pozyskanym klientom. W celu zwiększenia rentowności Spółka podjęła decyzję, aby otworzyć drugi salon samochodowy (nowy punkt sprzedażowo-usługowy) w (...).
W tym celu 1 stycznia 2024 r. Spółka na mocy umowy dzierżawy uzyskała tytuł prawny do nieruchomości, w której otworzyła Nowy Salon samochodowy. 24 maja 2024 r. Spółka zorganizowała uroczyste otwarcie Nowego Salonu, którego celem była promocja otwartego Salonu oraz towarów i usług Spółki, które będą sprzedawane w tym Salonie. Celem tej uroczystości była również promocja Spółki, jako dobrego pracodawcy na lokalnym rynku pracy, wiarygodnego kontrahenta i partnera biznesowego. Wstęp na wydarzenie nie był ogólnodostępny, ale głównym założeniem Spółki było to, aby uroczystość otwarcia Nowego Salonu miała charakter reklamy publicznej. Grono zaproszonych na wydarzenie gości stanowili: kontrahenci Spółki, potencjalni nowi klienci, pracownicy Spółki oraz władze lokalne (jako także potencjalni klienci Spółki).
W celu zorganizowania uroczystości otwarcia Nowego Salonu Spółka podpisała:
1) umowę z firmą zewnętrzną specjalizującą się w organizacji tego typu wydarzeń, zarejestrowaną jako podatnik VAT czynny od 1 września 2023 r., zgodnie z którą Firma ta zapewniła jedną kompleksową usługę związaną z organizacją uroczystego otwarcia Nowego Salonu:
- w związku z realizacją umowy Spółka poniosła, na podstawie jednej faktury z wykazanym w niej podatkiem VAT wystawionej przez powyższą firmę zewnętrzną wydatki na: 2 ochroniarzy, fotografa, wideo maker, scenę, nagłośnienie, oświetlenie, konferansjera, obsługę recepcji i szatni, 10 kelnerów, koordynatorów: cateringu, barów, sceniczny, asystentów, DJ, wokalistę, kompozycje kwiatowe, wynajem sprzętu (na taras, do salonu, naczyń, lodówek, szkła, sztućców, bemary, grile), made in (...) (usługi polegające na telefonicznym, mailowym kontakcie z klientami w celu zaproszenia klientów na uroczyste otwarcie Nowego Salonu oraz usługi związane z telefonicznym kontaktem z klientami zaproszonymi na uroczyste otwarcie Nowego Salonu w celu potwierdzenia ich przybycia na tą uroczystość), prezenty dla gości (pałeczki zapakowane w pudełko z logo Spółki, kartka z logo Spółki i torba papierowa z logo Spółki, w której były zapakowane pałeczki i kartka), catering, bar, prowizję 10% za realizację,
- do umowy tej był sporządzony w formie załącznika kosztorys z wyszczególnieniem wszystkich wydatków, o których mowa w stanie faktycznym, z wyceną kwotową do każdego wydatku, a na jego końcu była podana łączna wartość kosztorysu jako suma wszystkich kwot wynikających z tego kosztorysu (suma wszystkich wydatków),
- Firma zewnętrzna zapewniała uczestnikom wydarzenia alkohol w ramach baru (pozycja wyszczególniona w kosztorysie w formie załącznika do umowy),
- z umowy wynikało, że Firma zewnętrzna zapewnia catering, natomiast nie zapewnia pracownikom, kontrahentom, potencjalnym klientom, władzom lokalnym, hotelu, usług gastronomicznych,
- usługi cateringowe były wycenione i wymienione w kosztorysie stanowiącym załącznik do umowy, w związku z tym były uwzględnione w łącznym wynagrodzeniu dla Firmy zewnętrznej, należnym na podstawie umowy, czyli stanowiły element usługi kompleksowej organizacji uroczystego otwarcia Nowego Salonu.
2) umowę z podmiotem będącym czynnym podatnikiem VAT od 1 maja 1995 r., na podstawie której nabyła usługę zabudowy scenicznej i eventowej na otwarcie salonu „(...)”, wydatek udokumentowany fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT,
3) umowę z podmiotem będącym czynnym podatnikiem VAT od 21 grudnia 2017 r., na podstawie której nabyła usługę autorskiego pokazu iluzji Iluzjonisty Y, wydatek udokumentowany fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT.
Organizacja wydarzenia opisanego w stanie faktycznym wniosku w zakresie wszystkich wymienionych wyżej wydatków została sfinansowana ze środków obrotowych Spółki.
W przedmiotowej sprawie mają Państwo wątpliwości, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na organizację w maju 2024 r. wydarzenia jakim było otwarcie w (...) Nowego Salonu.
Aby ocenić prawidłowość Państwa stanowiska w przedmiotowym zakresie w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy w analizowanej sytuacji, Spółka dokonała nabycia kompleksowej usługi organizacji tego wydarzenia od Firmy zewnętrznej.
Generalnie system podatku od wartości dodanej opiera się na zasadzie, że każde świadczenie jest traktowane odrębnie i niezależnie na potrzeby opodatkowania tym podatkiem.
Ani dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, ze zm.), ani też przepisy krajowe nie zawierają definicji świadczenia złożonego. Brak również szczególnych uregulowań dotyczących przesłanek uznawania danego świadczenia za świadczenie złożone. Ocena, w jakich okolicznościach świadczenia powiązane należy traktować jako świadczenia jednolite, kształtowana jest na bazie orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
W szczególności wskazać należy wyrok Trybunału z 6 lipca 2006 r. w sprawie C-251/05 Talacre Beach Caravan Sales Ltd, w którym Trybunał stwierdził, że:
„(…) należy dać prymat ochronie zasady, nierozszerzania zwolnienia podatkowego nad traktowaniem kilku dostaw jako świadczenia złożonego, opodatkowanego wedle zasad dotyczących świadczenia głównego. Każde odstępstwo od zasadniczej stawki podatku od towarów i usług winno być zatem interpretowane ściśle i ta ogólna zasada musi być brana bezwzględnie pod uwagę przy ocenie okoliczności konkretnej sprawy.
W pewnych jednak okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które mogą być wykonywane oddzielnie, a zatem, odpowiednio, prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jednolitą czynność, gdy nie są one niezależne (por. np. wyrok TSUE z 2 grudnia 2010 r. w sprawie C-276/09 Everything Everywhere Ltd, z 27 września 2012 r. w sprawie C-392/11 Field Fisher Waterhouse LLP, z 17 stycznia 2013 r. w sprawie C-224/11 BGŻ Leasing sp. z o.o.). Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej zawiera zatem wskazówki dotyczące warunków, jakie muszą być spełnione, żeby uznać określony zespół świadczeń za świadczenie złożone.
Jedna transakcja występuje zatem wtedy, gdy dwa lub więcej elementów albo dwie lub więcej czynności, dokonane przez podatnika, są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie tylko jedno niepodzielne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny (por. np. wyrok TSUE z 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd, ww. wyrok C-392/11; ww. wyrok TSUE C-224/11; lub też wyrok TSUE z 27 czerwca 2013 r. w sprawie C-155/12 RR Donnelley Global Tumkey Solutions Poland sp. z o.o.).
Ponadto jedno lub więcej świadczeń stanowi świadczenie główne, natomiast pozostałe świadczenie lub świadczenia stanowią świadczenie lub świadczenia dodatkowe/pomocnicze, traktowane z punktu widzenia podatkowego tak jak świadczenie główne tj. dzielące los prawny świadczenia głównego. W szczególności świadczenie należy uznać za dodatkowe/pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi ono dla klienta celu samo w sobie, lecz służy skorzystaniu w jak najlepszy sposób ze świadczenia głównego, tj. stanowi środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z tego świadczenia (por. ww. wyrok TSUE C-349/96, C-392/11, C-224/11 lub też C-155/12).
Poza tym w wyroku z 21 lutego 2008 r. w sprawie C-425/06 Part Service Srl Trybunał wskazał, że aby stwierdzić, czy mamy do czynienia z tzw. usługą kompleksową, należy w pierwszej kolejności poszukiwać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej czynności celem określenia, czy podatnik dostarcza konsumentowi kilka odrębnych świadczeń głównych, czy też jedno świadczenie. W orzeczeniu tym Trybunał wskazał na konieczność dokonania analizy charakteru transakcji także z punktu widzenia nabywcy, z uwagi na fakt, że to właśnie perspektywa nabywcy powinna być podstawą do ustalenia, jaki był rzeczywisty charakter świadczenia. Tak również TSUE orzekł w wyroku z 10 marca 2011 r. w sprawach połączonych C-497/09, C-499/09, C-501/09 i C-502/09: „W szczególności świadczenie należy uznać za dodatkowe w stosunku do świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi ono dla klienta celu samo w sobie, lecz służy skorzystaniu w jak najlepszy sposób ze świadczenia głównego”.
Natomiast w wyroku z 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV, OV Bank NV, Trybunał wskazał, że:
„(…) art. 2 (1) VI Dyrektywy „należy interpretować w ten sposób, że jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta, rozumianego jako konsumenta przeciętnego, są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania podatku od wartości dodanej”.
Powyższe oznacza, że dla oceny, czy w danej sytuacji są spełnione przesłanki dla uznania danego zespołu świadczeń za jedno świadczenie kompleksowe jest ocena, czy w przypadku wydzielenia poszczególnych świadczeń, dla nabywcy będą one miały istotną wartość. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej, praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nie ma znaczenia subiektywny punkt widzenia dostawcy lub odbiorcy świadczenia. Istnienie jednego świadczenia złożonego nie wyklucza zastosowanie do poszczególnych jego elementów odrębnych cen.
Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu czynności kompleksowej.
W celu ustalenia, czy świadczenia stanowią kilka niezależnych świadczeń czy jedno świadczenie, należy poszukiwać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej transakcji (por. ww. wyrok TSUE C-392/11 lub C-224/11). Nie ma jednak bezwzględnej zasady dotyczącej ustalania zakresu danego świadczenia z punktu widzenia podatku VAT, a co za tym idzie, w celu ustalenia zakresu danego świadczenia należy wziąć pod uwagę ogół okoliczności, w jakich ma miejsce dana transakcja.
Opisane wydarzenie zorganizowali Państwo w taki sposób, że zawarli Państwo jedną umowę z Firmą zewnętrzną na kompleksową organizację i obsługę otwarcia Nowego Salonu, obejmującą wymienione we wniosku wydatki, w tym na usługi cateringowe i alkohol w ramach baru. W umowie tej przewidziano jedno wynagrodzenie za całość usługi, chociaż umowa ta zawierała kosztorys wyszczególniający wartościowo usługi składające się na całość umowy. Zamiarem Państwa nie było więc nabycie od Firmy zewnętrznej pojedynczych usług, które razem mogłyby składać się na organizację tego wydarzenia, tylko nabycie całościowej obsługi otwarcia Nowego Salonu od profesjonalnego podmiotu zajmującego się tego typu wydarzeniami. Otrzymali Państwo jedną fakturę z wykazaną kwotą podatku VAT od Firmy zewnętrznej dokumentującą nabycie kompleksowej usługi organizacji otwarcia Nowego Salonu.
Z wniosku wynika, że pomimo faktu, iż na świadczone przez Firmę zewnętrzną usługi składało się szereg czynności (takich jak przykładowo: catering, ochrona, fotograf, nagłośnienie, oświetlenie, konferansjer, kelnerzy, kompozycje kwiatowe, wynajem sprzętu czy prezenty dla gości z logo Spółki), to wszystkie one miały na celu doprowadzenie do określonego efektu, tj. organizacji wydarzenia spełniającego wymagania Spółki. Każda (za wyjątkiem zapewnienia uczestnikom wydarzenia alkoholu w ramach baru) z czynności wchodzących w skład usługi organizacji otwarcia Nowego Salonu była niezbędna dla wykonania przez ww. usługodawcę zobowiązania umownego wobec Spółki.
Nabyte przez Spółkę m.in. usługi cateringowe nie stanowiły celu samego w sobie jako niezależne świadczenia, tylko były częścią wraz z pozostałymi nabytymi świadczeniami, jednej kompleksowej usługi organizacji wydarzenia (otwarcia Nowego Salonu) i tylko nabyte łącznie spełniały cel Spółki. Niezasadnym byłoby więc wydzielanie ze świadczenia kompleksowego, jakim była umowa zawarta z Firmą zewnętrzną na organizację otwarcia Nowego Salonu, poszczególnych świadczeń, w tym zakupu usług cateringowych, ponieważ stanowią one część świadczenia kompleksowego i jako takie nie podlegają analizie jako świadczenia odrębne.
Tylko w stosunku do kosztów poniesionych na zakup alkoholu serwowanego w ramach baru wchodzącego w skład kompleksowej usługi dotyczącej organizacji otwarcia Nowego Salonu należy stwierdzić, że zakupiony dla uczestników wydarzenia alkohol nie był niezbędny do organizacji tego wydarzenia. Nie wystąpił wystarczający związek pomiędzy nabyciem alkoholu, a celem realizowanego wydarzenia, którym była promocja Spółki jako dobrego pracodawcy na lokalnym rynku pracy, wiarygodnego kontrahenta i partnera biznesowego i w efekcie uzyskanie zwiększenia przychodów Spółki.
Na podstawie powyższych uregulowań, należy stwierdzić, że w okolicznościach przedstawionych przez Spółkę, nabycie od Firmy zewnętrznej kompleksowej usługi organizacji otwarcia Nowego Salonu należy zaliczyć do usług złożonych, składających się z kombinacji różnych czynności. Można bowiem w powyższych okolicznościach mówić o jednym świadczeniu głównym – organizacji otwarcia Nowego Salonu, na które składają się inne świadczenia pomocnicze stanowiące elementy usługi kompleksowej, takie jak np. usługi cateringowe i pozostałe wymienione we wniosku. Dlatego też nabytą od Firmy zewnętrznej usługę można uznać za usługę kompleksową organizacji otwarcia Nowego Salonu, zaś czynności wchodzące w jej skład należy uznać za świadczenia pomocnicze, z wyłączeniem wydatków poniesionych na zakup alkoholu serwowanego w ramach baru, które nie były niezbędne do realizacji przedmiotu umowy związanego z obsługą otwarcia Nowego Salonu.
Ponadto w ramach organizacji tego wydarzenia ponieśli Państwo udokumentowane odrębnymi fakturami otrzymanymi od 2 innych podmiotów dodatkowe koszty związane z otwarciem Nowego Salonu, tj. odrębne wydatki na:
- usługę zabudowy scenicznej i eventowej na otwarcie salonu „(...)”, oraz
- usługę autorskiego pokazu iluzji Iluzjonisty.
Ww. wydatki co prawda były niezbędne do wykonania usługi organizacji wydarzenia, nie były jednak elementem wyżej opisanej kompleksowej usługi organizacji otwarcia Nowego Salonu, gdyż Spółka nabyła te świadczenia od 2 odrębnych podmiotów i zostały one udokumentowane odrębnymi fakturami z wykazaną kwota podatku VAT. Wszystkie ww. dodatkowe świadczenia jako niestanowiące elementu kompleksowej usługi organizacji otwarcia Nowego Salonu świadczonej przez Firmę zewnętrzną należy analizować odrębnie w kontekście prawa do odliczenia podatku VAT.
Odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego należy wskazać, że zgodnie z przytoczonym wcześniej art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym prawo to nie przysługuje - nawet gdy określone wcześniej warunki są spełnione – w sytuacji wystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.
Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.
Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń TSUE m.in.: wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), wyrok z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/96 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs & Excisie), wyrok z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Particiationis SA v. Directeur region al des impots du Nord-Pas-de-Calats). TSUE podkreślał, że co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.
Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ust. 1 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego, jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT - spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.
Przenosząc powyższe na grunt przedmiotowej sprawy należy wskazać, że na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy, przysługuje Państwu (czynnemu podatnikowi VAT) prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach wystawionych przez Firmę zewnętrzną i 2 inne podmioty dokumentujących wydatki na zakup kompleksowej usługi organizacji otwarcia Nowego Salonu, w ramach której nabyli Państwo wymienione we wniosku świadczenia, z wyłączeniem wydatków na zakup alkoholu oferowanego w ramach baru, oraz na zakup usługi zabudowy scenicznej i eventowej i usługi autorskiego pokazu iluzji Iluzjonisty, bowiem z treści wniosku wynika, że wydatki te zostały poniesione na cele działalności gospodarczej i są związane z czynnościami opodatkowanymi.
W opisie stanu faktycznego wskazali Państwo, że celem uroczystości była promocja otwartego Salonu oraz towarów i usług Spółki, które będą sprzedawane przez Spółkę w tym Salonie oraz promocja Spółki jako dobrego pracodawcy na lokalnym rynku pracy, wiarygodnego kontrahenta i partnera biznesowego. Głównym założeniem Spółki było to, aby uroczystość otwarcia Nowego Salonu miała charakter reklamy publicznej i dlatego uczestnicy wydarzenia zostali m.in. obdarowani drobnymi prezentami (pałeczki zapakowane w pudełko, kartki oraz torby papierowe) zawierającymi logo Spółki. Otwarcie Nowego Salonu w innym miejscu niż siedziba Spółki, na rynku w którym nie było dotychczas prowadzonej działalności gospodarczej przez autoryzowanego Dealera samochodów marki (...), wiązało się z nagłośnieniem na tym nowym rynku działalności gospodarczej Spółki. Z doświadczenia Spółki wynika, że najbardziej efektywną reklamą Spółki, jej towarów i produktów jest marketing bezpośredni, dotyczący spotkań z klientami w sposób bezpośredni (face-to-face), stąd decyzja Spółki, aby zrobić uroczyste otwarcie Nowego Salonu na nowym rynku.
Podczas uroczystego otwarcia Nowego Salonu był promowany przez Spółkę główny jej towar, czyli samochody nowe, jak i samochody używane. Niektóre z modeli samochodów marki (...), których nie było na magazynie Nowego Salonu były dostarczone do prezentacji klientom z magazynu Spółki mieszczącego się w siedzibie Spółki w (...). Zaproszeni goście, tj. władze lokalne (często potencjalni klienci Spółki), kontrahentami i potencjalni nowi klienci mogli odbyć jazdę demonstracyjną wybranym przez siebie modelem samochodu marki (...), a sama Spółka była promowana jako Dealer roku 2023. Klienci wysłuchali przemówienia członków zarządu Spółki, między innymi na temat historii powstania Spółki i jej rozwoju, poznali lokalizację Nowego Salonu, poznali towary i produkty, sprzedażą których zajmuje się Spółka, poznali pracowników zatrudnianych przez Spółkę na podstawie umów o pracę i umów zlecenia, którzy zajmują się sprzedażą towarów i usług Spółki, nabyli od pracowników wizytówki z logo Spółki oraz numerami telefonów i adresem mailowym Spółki. Wśród gości, którzy byli zaproszeni na uroczyste otwarcie Nowego Salonu, znaleźli się klienci, którzy po tej uroczystości zamówili samochody w Nowym Salonie. Otwarcie Nowego Salonu Spółki w (…) zdecydowanie przyczyniło się do wzrostu konkurencyjności Spółki i wpłynęło pozytywnie na jej wizerunek.
Powyższy opis prowadzi do wniosku, że wystąpił pośredni związek wydatków poniesionych przez Państwa na organizację wydarzenia z działalnością opodatkowaną Spółki. Charakter wydarzenia i cel jego organizacji wskazywał, że ponosząc opisane we wniosku wydatki na jego przeprowadzenie oczekiwali Państwo szeroko pojętej promocji Spółki jako dobrego pracodawcy na lokalnym rynku pracy, wiarygodnego kontrahenta i partnera biznesowego oraz promocji oferowanych przez Państwa towarów i usług, a co za tym idzie zwiększenie sprzedaży opodatkowanej Spółki. Oczekiwania te zdecydowanie się zrealizowały, o czym może świadczyć zwiększenie sprzedaży opodatkowanej Spółki w Nowym Salonie, która w okresie od stycznia do lipca 2024 r. wyniosła ok. 38 000 000 zł netto. Wydarzenie to niewątpliwie przyczyniło się do budowy dobrych relacji z władzami lokalnymi (wśród których są też potencjalni klienci Spółki), kontrahentami, nowymi klientami oraz własnymi pracownikami, co wpisuje się w standardy wizerunkowe i obsługowe marki (…). Opisane we wniosku wydarzenie przełożyło się niewątpliwie na osiągane przez Państwa dochody i na wzrost sprzedaży opodatkowanej w Spółce.
W konsekwencji, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących poniesione wydatki na zakup kompleksowej usługi organizacji uroczystego otwarcia Nowego Salonu w (…), w ramach której nabyli Państwo wymienione we wniosku świadczenia oraz na zakup usługi zabudowy scenicznej i eventowej i usługi autorskiego pokazu iluzji Iluzjonisty.
W tej części Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z organizacją uroczystego otwarcia Nowego Salonu w (…) należy wyłączyć jednak zapewnienie uczestniczkom wydarzenia alkoholu w ramach baru, gdyż nabywanie alkoholu nie jest ani wprost ani pośrednio związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej podatnika. Należy podkreślić, że czynność polegająca na zakupie napojów alkoholowych, jak wyjaśniłem wcześniej, nie stanowi elementu kompleksowej usługi organizacji uroczystego otwarcia Nowego Salonu, ponieważ nie jest ona niezbędna do należytego i właściwego świadczenia tej usługi, ani też nie jest środkiem do lepszego jej wykonania.
W konsekwencji, świadczenie polegające na zakupie alkoholu oferowanego gościom w ramach baru nie było związane z działalnością gospodarczą podatnika, a jedynie służyło celom osobistym, prywatnym uczestników wydarzenia. Zakup alkoholu nie miał związku z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, zatem od takiego zakupu nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.
W tej części Państwa stanowisko uznaję za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Informuję ponadto, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).