Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży samochodu. - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.335.2024.2.PM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 19 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.335.2024.2.PM

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży samochodu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie uznania sprzedaży używanego samochodu wykorzystywanego wyłącznie do zadań w zakresie (…), za czynność wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, czyli niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (…) (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina rozlicza VAT wspólnie z utworzonymi przez siebie jednostkami budżetowymi oraz samorządowymi zakładami budżetowymi. Jedną z jednostek budżetowych Gminy jest Zarząd (…) (dalej: (…), Zarząd).

Gmina (…) jest miastem na prawach powiatu.

Zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym  (Dz. U. z 2024 r. poz. 107 t. j.), miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie. Ponadto, zgodnie z art. 92 ust. 1 cytowanej ustawy, funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje: rada miasta, prezydent miasta. Wobec tego prezydent miasta na prawach powiatu pełni jednocześnie funkcje starosty.

W związku z powyższym Prezydent (…) pełni funkcje starosty.

(...)

Zakres działania (…) określa statut stanowiący załącznik do uchwały Rady Miejskiej (…) Nr (…) z dnia (…) 2018 roku w sprawie nadania statutu (…).

(...).

Przedmiotem działania Zarządu mogą być również inne sprawy zlecone Gminie z zakresu(...), które wynikają z aktów normatywnych bądź stosownych porozumień, przy zapewnieniu środków finansowych w budżecie na ten cel.

Z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z ustaw, Zarząd zapewnia każdemu dostęp do informacji publicznej oraz do informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystania, związanych z jego działalnością.

Udostępnianie informacji publicznej i dokumentów urzędowych oraz udostępnianie informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystania, odbywa się w oparciu  o powszechnie obowiązujące przepisy, z uwzględnieniem trybów postępowania obowiązujących w Zarządzie, określonych odrębnymi zarządzeniami.

Zarząd (…) wykonuje wyłącznie czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z interpretacją indywidualną (...) z dnia 9 stycznia 2014 r. opłaty za czynności (...) nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina (…) – Zarząd (…) realizuje czynności (...), a realizując te czynności nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Przedmiotowe działania wynikają m.in. z przepisów ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (...).

Zarząd ogłosił przetarg pisemny na sprzedaż zbędnego składnika majątku ruchomego, tj. samochodu marki (…), rok produkcji: (…), przebieg: (…) km, wartość początkowa (cena nabycia): (…) zł brutto, wartość rynkowa wg wyceny rzeczoznawcy: (…) zł brutto (dalej: samochód, pojazd), pojazd ten spełnia kryteria związane z parametrami technicznymi, aby mógł w nim być przewożony sprzęt (…). Przetarg został rozstrzygnięty i spośród złożonych ofert wybrano oferenta, który zaoferował najwyższą cenę.

Przedmiotowy samochód został zakupiony przez (…) w roku (…) w celu wykorzystywania go wyłącznie do celów statutowych Zarządu (…), tj. do zadań w zakresie (…). Zarządowi z tytułu nabycia samochodu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż zakup pojazdu nie miał związku z wykonywaniem działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Przedmiotowy pojazd przez cały okres użytkowania służył wyłącznie do realizacji zadań z zakresu (...), tj. wykorzystywany był wyłącznie do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Eksploatacja i przejazdy ww. samochodem odbywały się w celach związanych z realizacją wymienionych powyżej zadań statutowych Zarządu, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. (…) nie wykorzystywał przedmiotowego pojazdu do celów działalności gospodarczej, gdyż takiej działalności  w ogóle nie wykonuje.

W związku ze sprzedażą opisanego powyżej pojazdu powstała wątpliwość jak prawidłowo opodatkować przedmiotową transakcję sprzedaży.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż inne jednostki budżetowe Gminy (…), w tym Urząd Miejski (…) również dokonują sprzedaży używanych przez te jednostki samochodów służbowych, jednakże dotyczy to jednostek, które realizują m.in. czynności opodatkowane podatkiem VAT. Ponadto Urząd Miejski (…) realizuje sprzedaż pojazdów usuwanych z dróg na podstawie art. 50a i art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047 t. j.), w sytuacji gdy wartość pojazdu jest wyższa niż cena złomu samochodowego.

Transakcje sprzedaży ww. pojazdów są opodatkowywane podatkiem VAT według podstawowej stawki podatku VAT, tj. 23%, ponadto na sprzedaż ww. samochodów również ogłaszany jest przetarg.

Pytanie

Czy dokonana przez Gminę – Zarząd (…) sprzedaż używanego samochodu wykorzystywanego wyłącznie do zadań (...), tj. do celów statutowych (…) (czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT), jest czynnością wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, czyli niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług  (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 t. j.) dalej: ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów  i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5  ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Jednakże aby dostawa towaru podlegała opodatkowaniu musi być wykonana przez podatnika działającego w takim charakterze.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane,  z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Przepis art. 15 ust 6 ustawy o VAT, dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy oraz odnosi się tylko do tych czynności, które związane są  z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Gmina (…) – Zarząd (…) realizuje czynności (...), a realizując te czynności nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Przedmiotowe działania wynikają m.in. z przepisów ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (...).

Zarząd w celu wykonywania swoich zadań statutowych zakupił samochód opisany we wniosku. (…) nie wykorzystywał przedmiotowego pojazdu do celów działalności gospodarczej, gdyż takiej działalności w ogóle nie wykonuje.

Wobec powyższego w ocenie Gminy, Zarząd (…), sprzedając służbowy samochód, który od momentu nabycia przez kilkanaście lat był wykorzystywany do zadań statutowych Zarządu (czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT), nie działa dla tej czynności w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Transakcja sprzedaży samochodu wykorzystywanego do działalności wynikającej z zadań nałożonych odrębnymi przepisami, które realizowane są w ramach reżimu publicznoprawnego, pozostaje poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług. Zdaniem Gminy opisywana czynność sprzedaży pozostaje poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i oznacza to, że sprzedaż  ww. samochodu nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w następujących interpretacjach indywidualnych:

1)interpretacja z 5 czerwca 2015 r. nr IBPP3/4512-236/15/JP wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach,

2)interpretacja z 24 października 2014 r. nr IPPP2/443-770/14-2/AO wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie,

3)interpretacja z 26 maja 2014 r. nr IPTPP4/443-134/14-4/UNr wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi,

4)interpretacja z 22 marca 2022 r. nr 0114-KDIP4-3.4012.34.2022.1.IG wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towaru w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonana przez podatnika działającego w takim charakterze.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE, zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych regulacji, organy władzy publicznej są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo -przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych), ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dniu 20 marca 2014 r. w sprawie C-72/13 Gmina Wrocław przeciwko Ministrowi Finansów, orzekł, że „(…) dyrektywę 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że nie sprzeciwia się ona opodatkowaniu podatkiem VAT transakcji takich jak te zamierzone przez Gminę Wrocław, o ile sąd odsyłający stwierdzi, iż transakcje te stanowią działalność gospodarczą w rozumieniu art. 9 ust. 1 tej dyrektywy oraz iż nie są wykonywane przez rzeczoną gminę w charakterze organu władzy publicznej w rozumieniu art. 13 ust. 1 akapit pierwszy owej dyrektywy. Jeśli jednak należałoby uznać te transakcje za wykonywane przez wspomnianą gminę działającą w charakterze organu władzy publicznej, przepisy dyrektywy 2006/112 nie sprzeciwiałyby się ich opodatkowaniu, gdyby sąd odsyłający stwierdził, że ich zwolnienie mogłoby prowadzić do znaczących zakłóceń konkurencji w rozumieniu art. 13 ust. 2 tej dyrektywy”.

Mając zatem na względzie powyższe, należy każdorazowo analizować, czy sprzedaż majątku jednostki samorządu terytorialnego podlega wyłączeniu z VAT. Należy pamiętać, że w każdym przypadku konieczna jest ocena spełniania przesłanek art. 9 i 13 Dyrektywy 2006/112/WE (odpowiednio art. 15 ustawy o VAT) w konkretnych okolicznościach faktycznych sprawy.

Z opisu sprawy wynika, iż przedmiotowy samochód został zakupiony w roku (…) w celu wykorzystywania go wyłącznie do celów statutowych. Z tytułu nabycia samochodu nie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż zakup pojazdu nie miał związku z wykonywaniem działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Przedmiotowy pojazd przez cały okres użytkowania służył wyłącznie do realizacji zadań z zakresu (…), tj. wykorzystywany był wyłącznie do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Eksploatacja i przejazdy ww. samochodem odbywały się w celach związanych z realizacją wymienionych powyżej zadań statutowych Zarządu, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie wykorzystywali Państwo przedmiotowego pojazdu do celów działalności gospodarczej, gdyż takiej działalności w ogóle nie wykonuje podległa Państwu Jednostka Organizacyjna.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy, wątpliwości Państwa dotyczą wskazania czy sprzedaż pojazdu opisanego we wniosku, niewykorzystywanego do działalności gospodarczej, stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Przedstawione okoliczności sprawy na tle przywołanych przepisów pozwalają stwierdzić, że skoro będący przedmiotem sprzedaży samochód, wykorzystywany był wyłącznie do celów statutowych Zarządu (…), to sprzedając ww. samochód nie będą Państwo działali dla tej czynności w charakterze podatnika podatku VAT.

Transakcja sprzedaży samochodu wykorzystywanego do działalności wynikającej z zadań własnych realizowanych w ramach reżimu publicznoprawnego – nałożonych odrębnymi przepisami (...), z którego wynika, iż zadania organów administracji (...) wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej – pozostaje poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług. Taka czynność zrealizowana będzie przez Państwa poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Oznacza to, że sprzedaż ww. samochodu nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podsumowując, dokonana przez Gminę – Zarząd (…) sprzedaż używanego samochodu wykorzystywanego wyłącznie do zadań w zakresie (…), tj. do celów statutowych (…) (czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT) jest czynnością wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, czyli niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego, ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnośnie powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych  i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).