Interpretacja indywidualna z dnia 17 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.475.2024.4.AWY
Temat interpretacji
Nieodpłatne przekazanie Zawodnikowi wyposażenia i odzieży, zapewnienie Zawodnikowi możliwości skorzystania na Zawodach z określonego sprzętu, nieodpłatne udostępnienie Zawodnikowi towarów dla potrzeb treningów oraz świadczenia na rzecz Zawodników w związku z udziałem w Zawodach i obozach treningowych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania, że:
- przekazanie/uzupełnienie Zawodnikowi wyposażenia i odzieży oznaczonej marką A. nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT,
- zapewnienie Zawodnikowi możliwości skorzystania na Zawodach z określonego sprzętu nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT,
- nieodpłatne udostępnienie Zawodnikowi (…) dla potrzeb treningów nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT,
- świadczenia ze strony Spółki na rzecz Zawodników w związku z udziałem w Zawodach i obozach treningowych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 3 września 2024 r. (wpływ 3 września 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Uwagi ogólne
A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”) jest polską spółką prawa handlowego, polskim rezydentem podatkowym. Rokiem podatkowym Spółki jest rok kalendarzowy.
Spółka należy do Grupy A. - przedmiotem jej działalności jest sprzedaż produktów pod marką A. na polskim rynku.
Grupa A. projektuje, produkuje i sprzedaje (…).
Spółka działa w otoczeniu wysoce konkurencyjnym. Oznacza to, że produkty z tych samych segmentów oferowane są przez konkurentów Spółki - zarówno producentów produktów „markowych”, jak i przez markety (…) i sklepy „(…)”, sprzedające produkty pod markami własnymi.
Powyższe implikuje konieczność stosowania przez Spółkę bardzo szerokiego spektrum działań o charakterze marketingowym i promocyjnym, których celem jest chęć zwiększenia wolumenu sprzedaży produktów A. przez Spółkę.
Zawody B. oraz Zawody - opis
Grupa A. organizuje zawody „(…)” („Zawody B.”).
Zawody B. to międzynarodowa seria zawodów w (…) z użyciem (…). Zawody organizowane są od (…). Zawody organizowane są w sześciu (bądź czterech - w zależności od formatu danych zawodów) konkurencjach:
- (…) - to (…);
- (…) - (…);
- (…) - (…);
- (…) - to (…);
- (…) - zawodnik (…) oraz
- (…) - zadaniem zawodnika jest (…).
Zawody B. organizowane są zarówno w Polsce (od 2001 r.), jak i za granicą. Zawody B. w Polsce organizowane są we współpracy z (…).
W ramach Zawodów B. organizowane są także (cyklicznie) zawody „(…)” oraz Zawody „(…)”. Z kolei w trakcie zawodów zagranicznych organizowane są indywidualne czy drużynowe mistrzostwa świata.
Zawody B. odbywają się z licznym udziałem publiczności (np. na stadionach, w halach targowych) oraz w przypadku dużych wydarzeń są na żywo transmitowane w środkach masowego przekazu (tj. w internecie). W trakcie Zawodów B. intensywnie eksponuje się markę A. (np. bannery, bandy reklamowe, obrandowanie sceny, stand-up’y itp.). W zależności od formuły zawodów publiczność ma okazję zapoznać się z produktami A., w tym dla młodszych osób poprzez kąciki z zabawkami czy pamiątki (oznaczenie marki A.).
Zawody B. są nagrywane i szeroko relacjonowane w mediach społecznościowych, w szczególności poprzez:
- dedykowany kanał w serwisie „(…)”, na którym obejrzeć można zarówno transmisję/retransmisje wszystkich zawodów, jak i obejrzeć zmontowane klipy, wywiady z uczestnikami itp.;
- pozostałe media społecznościowe, zwłaszcza „(…)” czy (…).
Relacje z zawodów pojawiają się także w mediach „tradycyjnych” (prasa, radio czy telewizja).
W mediach „tradycyjnych” i społecznościowych pokazuje się również procesy treningów czy przygotowań do Zawodów. Wszelkie materiały cieszą się responsywnością odbiorców.
Dzięki powyższemu Zawody B. cieszą się zainteresowaniem sporej ilości osób, stanowiąc uznaną markę.
W Zawodach B. biorą udział wyselekcjonowani zawodnicy („Zawodnicy”). Aktualnie, (…).
W wypadku zawodów zagranicznych wyselekcjonowani Zawodnicy z Polski występują jako reprezentacja Polski.
W zakresie PIT niniejszy wniosek dotyczy jedynie Zawodników z Polski, którzy są polskimi rezydentami podatkowymi. W ramach opisanej współpracy ze Spółką Zawodnicy nie występują jako osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą - każdy z Zawodników składa Spółce tego typu oświadczenie w ramach postanowień umownych.
Oprócz Zawodów B. Zawodnicy biorą udział także w innych wydarzeniach, takich jak:
- zawody o podobnym charakterze, organizowane przez inne podmioty (np. jednostki (…), (…) czy przedsiębiorców z branży (…));
- festyny, dożynki, dni miasta czy gminy, pokazy itp.
- dalej zwane „Zawodami”.
Także i w wypadku powyższych wydarzeń:
- mamy do czynienia z eksponowaniem marki A. czy produktów A.;
- odbywają się one z udziałem publiczności;
- w praktyce, są relacjonowane przez media („tradycyjne” czy społecznościowe).
Koszty Techniczne
Organizacja Zawodów B. oraz Zawodów wymaga realizacji określonych świadczeń o charakterze technicznym.
Spółka kontraktuje tego typu świadczenia od (niepowiązanych ze Spółką) dostawców zewnętrznych.
Koszty wynikające z tych świadczeń nazywane będą dalej „Kosztami Technicznymi”.
Dla celów niniejszego wniosku, przez Koszty Techniczne rozumieć się będzie koszty:
- organizacji wydarzenia - scena, oświetlenie, nagłośnienie, sędziowie (sędziowanie), zespół na scenie (stage crew), (…);
- transmisji - nadawanie na żywo, w tym obsługa kamerzystów, TV managera, grafików itp. - w zależności od formatu Zawodów B./Zawodów;
- obsługi wydarzenia - transport infrastruktury (np. namioty), stoisko animacji dla dzieci, serwis, dojazd busem demonstracyjnym - w zależności od formatu Zawodów B./Zawodów;
- określonego personelu - konferansjer, pomocnicy/montażyści;
- zabezpieczenia wydarzenia - ochrona, medycy, płotki, śmieci, kontener na (…), wózek widłowy;
- catering - dla obsługi oraz wybranych gości („VIP” - np. ważni lokalni przedstawiciele, kluczowi partnerzy biznesowi itp.);
- gadżetów reklamowych - do wydania w trakcie imprezy; są one opatrzone logo „A.”, a jednostkowa wartość danego gadżetu/zestawu gadżetów nie przekracza kwoty 200 zł;
- zakwaterowanie i wyżywienie - dla wybranych członków szeroko pojętej obsługi technicznej (zarówno pracownicy Spółki jak i pracownicy dostawców zewnętrznych);
- inne koszty o podobnym charakterze, które służyć będą technicznej realizacji Zawodów B./Zawodów.
Koszty PR
Promocja Zawodów B. oraz Zawodów wymaga realizacji określonych świadczeń w zakresie public relations (PR).
Działania „PR” to współpraca z dziennikarzami (pozyskanie dziennikarzy i koordynacja notatek prasowych), redagowanie notatek prasowych. Dzięki tym działaniom Zawody B. oraz Zawody są promowane w mediach, co przyczynia się do zwiększenia ich atrakcyjności i rozpoznawalności, a przez to jest to forma promocji marki A. oraz produktów A.
Koszty wynikające z tych świadczeń nazywane będą dalej „Kosztami PR”.
Dla celów niniejszego wniosku, przez Koszty PR rozumieć się będzie koszty:
- transportu dziennikarzy (przelot/przejazd na miejsce Zawodów B./Zawodów, taxi na miejscu);
- gadżetów reklamowych - do wydania w trakcie imprezy; są one opatrzone logo „A.”, a jednostkowa wartość danego gadżetu/zestawu gadżetów nie przekracza kwoty 200 zł;
- zakwaterowanie i wyżywienie w związku z Zawodami B./Zawodami.
- inne koszty o podobnym charakterze, które służyć będą realizacji celów PR w zakresie Zawodów B./Zawodów.
Zawodnicy
Spółka współpracuje ściśle z Zawodnikami. Współpraca oparta jest o ustalenia umowne pomiędzy Spółką a danym Zawodnikiem. W szczególności zaś, wedle tych ustaleń umownych celem Spółki jest promowanie marki A. oraz B. na terenie Polski między innymi poprzez propagowanie udziału w Zawodach oraz inne działania promocyjne Zawodników, a także rzeczowe i finansowe wspieranie osób chcących w nich uczestniczyć oraz osiągających wyróżniające się wyniki w tych Zawodach. Konkretyzując ustalenia umowne:
- Zawodnik podejmuje się uczestnictwa w procesie treningowym oraz startowym w Zawodach B. oraz do spełnienia na rzecz A. określonych świadczeń zaś
- Spółka zobowiązuje się do określonego rzeczowego i finansowego wspierania Zawodnika.
Oprócz udziału w zawodach i procesie przygotowawczym dany Zawodnik zobowiązany jest do promowania marki A., w szczególności poprzez działania: w mediach społecznościowych (w tym własnych), udział w wywiadach radiowych, telewizyjnych, prasowych i innych, organizowanie i udział w pokazach (…) z użyciem sprzętu marki A. w ramach imprez o charakterze lokalnym (takich jak np. dni miasta, dożynki), udział w akcjach lokalnych i ogólnopolskich akcjach charytatywnych oraz poprzez inne aktywności uzgodnione z A.
Z kolei Spółka (w zależności od indywidualnych potrzeb itp.) może spełnić na rzecz Zawodnika, w szczególności, następujące świadczenia:
- przekazanie Zawodnikowi podstawowego wyposażenia technicznego na potrzeby Zawodów lub uzupełnienie elementów tego wyposażenia w razie takiej konieczności; w skład wyposażenia wchodzą np. (…);
- przekazanie/uzupełnienie Zawodnikowi odzieży oznaczonej marką A. (na potrzeby podejmowania działań wynikających ze współpracy stron);
- zapewnienie Zawodnikowi możliwości skorzystania na Zawodach z określonego sprzętu (np. (…)). Sprzęt ten nie staje się własnością Zawodnika;
- wsparcie Zawodnika w zakresie zakupu specjalistycznych (…). Zakup przez Zawodnika może nastąpić zarówno od podmiotu trzeciego, jak i od Spółki (wówczas Spółka nabywa je uprzednio od tego podmiotu trzeciego). Uwaga: sprzedaż może nastąpić za cenę niższą niż cena rynkowa;
- wsparcie Zawodnika w zakresie zakupu wyselekcjonowanego (…) z dostawą na potrzeby treningów. Zakup przez Zawodnika może nastąpić od podmiotu trzeciego lub też może być ono najpierw zakupione przez Spółkę, a następnie nieodpłatnie udostępnione Zawodnikowi. Co jednak ważne, zakup ma nastąpić jedynie na cele treningów - Zawodnik nie może uczynić innego użytku z (…) (byłoby to naruszenie zasad umownych).
W przypadku udziału Zawodnika w Zawodach, Spółka zobowiązuje się do zapewnienia Zawodnikowi następującego wsparcia:
- pokrycie kosztów dojazdu/przelotu na miejsce Zawodów, przy czym o sposobie transportu na miejsce Zawodów decyduje Spółka;
- pokrycie kosztów zakwaterowania i wyżywienia podczas Zawodów;
- w przypadku Zawodów odbywających się za granicą - Spółka może również zwrócić Zawodnikowi udokumentowane i uzasadnione koszty transportu w miejscu Zawodów (tj. kosztów taksówek lub komunikacji publicznej);
- organizacja czasu pobytu za granicą w trakcie Zawodów przez Spółkę, aby był on spędzony efektywnie i służył zacieśnieniu współpracy miedzy Zawodnikiem a Spółką.
W przypadku organizacji przez Spółkę obozu treningowego, Spółka może zaproponować Zawodnikowi udział na następujących warunkach:
- koszt udziału w obozie treningowym pokrywa Spółka, tj. m.in. koszt noclegu, koszt wyżywienia itd.;
- Spółka lub upoważniony podmiot (np. organizator obozu) wypłaci Zawodnikowi dodatkowe świadczenie rekompensujące poświęcenie wolnego czasu lub konieczność wykorzystania dnia urlopu (koszt pokrywa Spółka).
Spółka nie prowadzi aktualnie (imiennej) ewidencji Zawodników, którym przekazuje rzeczy (towary). Tym niemniej, Spółka nie wyklucza takiego scenariusza w przyszłości.
Z uwagi na specyfikę opisywanej działalności ((…) itp.) możliwe także, że Spółka poniesie koszt ubezpieczenia Zawodników w ramach udziału w Zawodach czy treningach (śmierć, trwały uszczerbek na zdrowiu).
Spółka może przyznać Zawodnikowi premię pieniężną za osiągnięte w Zawodach wyniki (charakter „uznaniowy”).
Wreszcie, postanowienia umowne precyzują, że Spółka może zapewnić Zawodnikowi także inne świadczenia, nieopisane w niniejszej umowie, jeżeli uzna to za stosowne i jeśli będą one realizować cel niniejszej umowy, w szczególności przekładać się będą na efekty osiągane przez Zawodnika.
Pozostałe
Celem wszelkich działań promocyjnych jest promocja marki A. oraz produktów A., która w ostatecznym rozrachunku ma przyczynić się do zwiększenia wolumenu sprzedaży produktów A. przez Spółkę. W tym kontekście ponoszenie przez Spółkę wskazanych wydatków w sytuacjach opisanych we wniosku - tak w zakresie zaistniałego stanu faktycznego jak i zdarzenia przyszłego - jest środkiem, który służy osiągnięciu powyższych celów, w szczególności zaś celu zwiększenia wolumenu sprzedaży produktów A. przez Spółkę.
Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie towarów opisanych w niniejszym wniosku.
Spółka oraz Zawodnicy nie są podmiotami powiązanymi - w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT.
Niniejszy wniosek dotyczy:
- zaistniałego stanu faktycznego - w zakresie świadczeń zrealizowanych przed datą złożenia niniejszego wniosku;
- zdarzenia przyszłego - w zakresie świadczeń, które będą realizowane po dacie złożenia niniejszego wniosku.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
W odpowiedzi na pytania Organu, wskazali Państwo:
1.Czy wszystkie koszty, o których mowa we wniosku Spółka pokrywała/pokrywa ze środków własnych, nie były/nie są zwracane Spółce w jakiejkolwiek formie i nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym?
Odp.: Spółka potwierdza, że wszystkie koszty, o których mowa we wniosku Spółka pokrywała/pokrywa ze środków własnych, nie były/nie są zwracane Spółce w jakiejkolwiek formie i nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym, poza tym, że w zakresie zaistniałego stanu faktycznego stanowiły dla Spółki „normalne” koszty uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych. Innymi słowy, poza rozliczeniem w kosztach uzyskania przychodów nie odliczano ich jako ulg podatkowych czy innych odliczeń.
2.W jaki sposób ww. wydatki zostaną udokumentowane?
Odp.: Sposób udokumentowania uzależniony jest od typu wydatku, tj.:
- usługi/towary zakupione od dostawców - faktury, paragony lub inne dokumenty - np. w przypadku kosztów podróży zagranicznych;
- wydania towarów A. na rzecz zawodników - faktury wewnętrzne / dokumenty WZ;
- wypłaty nagród i innych świadczeń na rzecz zawodników - zestawienie („lista płac”) służąca do rozliczenia naliczenia płatności po uwzględnieniu składek i podatków.
Dodatkowo, formą dokumentacji jest również - wspominana we wniosku oraz niniejszym piśmie - umowa wsparcia zawodnika.
3.Wobec informacji, że współpraca między Państwem a Zawodnikami odbywa się w oparciu o ustalenia umowne, prosimy o wskazanie, czy na okoliczność uczestnictwa Zawodników w Zawodach, przekazania/uzupełnienia Zawodnikowi wyposażenia i odzieży oznaczonej marką A., przyznania Zawodnikowi premii oraz przekazania na rzecz Zawodników świadczeń została/zostanie zawarta między Państwem a Zawodnikami stosowna umowa? Jeśli tak, to prosimy o wskazanie:
- czy postawienie do dyspozycji Zawodnikowi wyposażenia i odzieży oznaczonej marką A., przyznania Zawodnikowi premii oraz przekazania na rzecz Zawodników świadczeń zostało/zostanie uregulowane w tej umowie?
- jaki charakter ma/będzie miała ww. umowa (umowa zlecenia, umowa o dzieło, kontrakt)?
Odp.: Spółka potwierdza, że na okoliczność uczestnictwa Zawodników w Zawodach, przekazania/uzupełnienia Zawodnikowi wyposażenia i odzieży oznaczonej marką A., przyznania Zawodnikowi premii oraz przekazania na rzecz Zawodników świadczeń została zawarta między Spółką a Zawodnikami stosowna umowa.
Spółka wskazuje, że postawienie do dyspozycji Zawodnika wyposażenia i odzieży oznaczonej marką A., przyznanie Zawodnikowi premii oraz przekazanie na rzecz Zawodnika świadczeń wynika z tejże umowy.
Umowa ma charakter umowy sponsoringowej - umowy wzajemnie zobowiązującej. Umowa nosi nazwę „Umowa wsparcia zawodnika”.
4.Czy Zawodnicy otrzymują podstawowe wyposażenie i odzież tylko na potrzeby uczestnictwa w zawodach czy też Zawodnicy mogą wykorzystywać je do celów osobistych? Czy umowy zawierane przez Państwa z Zawodnikami regulują ww. kwestie?
Odp.: Zgodnie ze wskazaną umową przekazanie Zawodnikowi odzieży A. następuje na potrzeby podejmowania działań wynikających z umowy (tj. udziału w zawodach, wywiadów i spotkań z dziennikarzami itp.).
Poza zawodami Zawodnicy zobowiązani są do innych czynności promujących, których dokonuje Zawodnik z wykorzystaniem odzieży A. (np. prezentacja marki A., inne imprezy, promocja w mediach tradycyjnych czy społecznościowych). Czynności te wykonywane są samodzielnie przez Zawodników - choć z zasady w porozumieniu ze Spółką. Zatem używanie przez Zawodnika odzieży A. dedykowane jest osiągnięciu celu promocyjnego marki A.
5.Jakie to są „inne koszty o podobnym charakterze, które służyć będą realizacji celów PR w zakresie zawodów”? Proszę wymienić. Jaki jest związek tych wydatków z działalnością opodatkowaną/gospodarczą Spółki - w jaki sposób przekładają się na zwiększenie przychodów Spółki?
Odp.: Rodzaj i skala wsparcia dla osiągnięcia celów PR uzależniona jest od rangi wydarzenia, a Spółka ma tu na myśli koszty takie jak:
- koszty agencji public relations, mających na celu „poszerzanie zasięgów” przekazywanej w przestrzeni medialnej informacji o Zawodach B./Zawodach;
- koszty organizacji dodatkowych wydarzeń przy okazji Zawodów B./Zawodów - np. stoiska wystawowego z produktami A., udział „demo busa” z produktami A., udział (…) w (…) w wykorzystaniem urządzeń A. itp.
Celem powyższego jest zwiększenie świadomości o wydarzeniu, marce i produktach A. - forma reklamy instytucjonalnej.
6.Jakie dokładnie wydatki ponoszą Państwo w związku z „organizacją czasu pobytu za granicą w trakcie Zawodów przez Spółkę, aby był on spędzony efektywnie i służył zacieśnieniu współpracy między Zawodnikiem a Spółką”? Jaki jest związek tych wydatków z działalnością opodatkowaną/gospodarczą Spółki - w jaki sposób przekładają się na zwiększenie przychodów Spółki?
Odp.: Są to wyłącznie zwyczajowo akceptowane koszty związane z przebiegiem i organizacją pobytu w miejscu organizacji zawodów jak i przygotowaniem do zawodów - przykładowo zwiedzanie wybranej atrakcji turystycznej itp.
Intencją ponoszenia tych kosztów jest zacieśnienie i polepszenie współpracy z Zawodnikami, co dedykowane jest osiąganiu przez nich lepszych efektów w ramach ich świadczeń.
7.Czy Zawody mają charakter konkursu o charakterze sportowym dającym możliwość wyboru i nagradzania najlepszego uczestnika cechujący się elementem rywalizacji i współzawodnictwa?
8.Czy zasady organizacji Zawodów w (…) określone zostały/zostaną w regulaminie Spółki?
Odp. na pytanie nr 7 i 8: Zawody B. organizowane są w oparciu o „REGULAMIN B.”. Regulamin ten jest elementem umowy podpisywanej z Zawodnikiem.
Zawody B. mają charakter konkursu o charakterze sportowym dającym możliwość wyboru i nagradzania najlepszego uczestnika cechującym się elementem rywalizacji i współzawodnictwa.
Zasady odnośnie (…) określone zostały w tym regulaminie. Równocześnie informacje o B. - w tym harmonogram zawodów oraz opis konkurencji - dostępne są pod adresem (…).
Z kolei w zakresie Zawodów - dla przypomnienia - są to:
- zawody o podobnym charakterze, organizowane przez inne podmioty (np. jednostki (…), (…) czy przedsiębiorców z branży (…));
- festyny, dożynki, dni miasta czy gminy, pokazy itp.
Stąd w przeważającym zakresie konstatacja powyższa będzie aktualna także dla Zawodów, ale niewykluczone, że część wydarzeń nie będzie miała takiego charakteru (np. pokazy).
9.Czy premia stanowi nagrodę wygraną w konkursie uzyskaną w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego?
Odp.: Zgodnie z Umową Spółka może przyznać Zawodnikowi premię pieniężną za osiągnięte w Zawodach wyniki. Premia stanowi zatem świadczenie („nagrodę”) za osiągnięte wyniki (w szczególności wygraną) w Zawodach B./Zawodach. Co jednak ważne, premia ma charakter uznaniowy.
Pytania w zakresie podatku od towarów i usług
1.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że przekazanie/uzupełnienie Zawodnikowi wyposażenia i odzieży oznaczonej marką A. (na potrzeby podejmowania działań wynikających ze współpracy stron) nie podlega opodatkowaniu VAT? (oznaczone we wniosku nr 1)
2.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że zapewnienie Zawodnikowi możliwości skorzystania na Zawodach z określonego sprzętu nie podlega opodatkowaniu VAT? (oznaczone we wniosku nr 4)
3.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że nieodpłatne udostępnienie Zawodnikowi (…) dla potrzeb treningów nie podlega opodatkowaniu VAT? (oznaczone we wniosku nr 7)
4.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że świadczenia ze strony Spółki na rzecz Zawodników w związku z udziałem w Zawodach i obozach treningowych nie podlega opodatkowaniu VAT? (oznaczone we wniosku nr 11)
Państwa stanowisko w sprawie
Wedle Wnioskodawcy:
1.Prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że przekazanie/uzupełnienie Zawodnikowi wyposażenia i odzieży oznaczonej marką A. (na potrzeby podejmowania działań wynikających ze współpracy stron) nie podlega opodatkowaniu VAT.
2.Prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że zapewnienie Zawodnikowi możliwości skorzystania na Zawodach z określonego sprzętu nie podlega opodatkowaniu VAT.
3.Prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że nieodpłatne udostępnienie Zawodnikowi (…) dla potrzeb treningów nie podlega opodatkowaniu VAT.
4.Prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że świadczenia ze strony Spółki na rzecz Zawodników w związku z udziałem w Zawodach i obozach treningowych nie podlega opodatkowaniu VAT.
Stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 Ustawy VAT opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów VAT na terytorium kraju, rozumiana jako przeniesienie prawa do rozporządzaniem towarem jak właściciel.
Z kolei z mocy art. 7 ust. 2 Ustawy VAT przez (opisaną powyżej) dostawę towarów rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Zdaniem Spółki, nie dochodzi tu jednak do efektywnej dostawy towarów - Spółka nie przenosi na Zawodników prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zawodnicy otrzymują opisane towary, ale nie są swobodni w decydowaniu o ich przeznaczeniu. Mają oni używać ich de facto na korzyść Spółki - bądź poprzez wykorzystanie w Zawodach B./Zawodach bądź w celach realizacji promocji Spółki.
W praktyce, jest to zatem przekazanie towarów do swoistej formy posiadania zależnego - nie jak właściciel, a jak wykonawca, „usługobiorca”.
Jest to stanowisko powszechnie akceptowane w praktyce stosowania prawa:
„W konsekwencji należy więc przyjąć, iż na gruncie przedmiotowego przepisu art. 7 ust. 1 VATU, a także art. 14 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE elementem kluczowym dla pojęcia „przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel” jest, w istocie rzeczy, przeniesienie praktycznej kontroli nad rzeczą i możliwości korzystania z niej oraz dysponowania nią. Z tego względu należy więc uznać, iż jest dostawą towarów przypadek, w którym dochodzi do przeniesienia praktycznej kontroli nad rzeczą, natomiast nie musi stanowić dostawy towarów przypadek, w którym dochodzi do przeniesienia własności towarów wszelako bez przeniesienia możliwości dysponowania towarem. To potwierdza nadrzędność, na gruncie unijnych przepisów o VAT, kryterium ekonomicznego nad własnościowym.” (T. Michalik „Komentarz do art. 7 Ustawy VAT”, 2024, SIP Legalis)
W wypadku nieuznania powyższej argumentacji za zasadną Spółka pragnie wskazać, co następuje.
Wedle art. 7 ust. 3-4 Ustawy VAT wprowadza wyjątek od tej zasady - opodatkowania nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.
Przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
- o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
- których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł.
W wypadku Spółki - w analizowanej sytuacji:
- Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego;
- przekazanie wyposażenia i odzieży oznaczonej marką A. (na potrzeby podejmowania działań wynikających ze współpracy stron) jest przekazaniem na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki (promocja marki A. i produktów A.);
- Spółka nie prowadzi (imiennej) ewidencji Zawodników, którym przekazuje rzeczy (towary), ale może prowadzić taką ewidencję w przyszłości.
W takim wypadku Spółka powinna stosować brak opodatkowania podatkiem należnym przekazań w takim zakresie, w jakim przekazanie Zawodnikowi dotyczy towarów o łącznej wartości poniżej: 20 zł jednostkowo (w wypadku braku prowadzenia wskazanej ewidencji) / 100 zł rocznie (w wypadku prowadzenia wskazanej ewidencji).
Stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 4, 7 i 11
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 Ustawy VAT opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 8 ust. 1 Ustawy VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Nie ulega zatem wątpliwości, że zapewnienie Zawodnikowi możliwości skorzystania na Zawodach z określonego sprzętu (np. (…)) mieści się w powyższej definicji świadczenia usług.
Z kolei z mocy art. 8 ust. 2 Ustawy VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
- użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
- nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
W analizowanej sytuacji wskazane warunki braku dla opodatkowania VAT analizowanych świadczeń są spełnione:
- analizowane świadczenia to świadczenie usług a nie dostawa towarów - jak bowiem wskazano:
a)sprzęt nie staje się własnością Zawodnika;
b)(…) nie staje się pełną, ekonomiczną, własnością Zawodnika - świadczenie Spółki polega de facto na umożliwieniu Zawodnikowi (…) dla celów treningowych. Zawodnik nie ma prawa dysponowania (…) jak właściciel.
Spółka pragnie przy tym wskazać, że nawet jeśli uznać przekazanie (…) za (nieodpłatną) dostawę towarów, to i tak nie zajdzie tu efektywne opodatkowanie podatkiem należnym – (…) nie ma bowiem dla Zawodnika wartości konsumpcyjnej, służy wyłącznie do doskonalenia umiejętności „na rzecz” Spółki. W uproszczeniu, im lepsze umiejętności Zawodnika, tym lepszy efekt promocyjny po stronie Spółki.
Podejście takie jest ugruntowane w wydawanych interpretacjach indywidualnych
„W analizowanych okolicznościach, nieodpłatne wydanie kontrahentom materiałów reklamowych wskazanych w treści wniosku nie podlega/nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT pomimo, że materiały te nie stanowią prezentów o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 VATU i próbek, o których mowa w art. 7 ust. 7 tej ustawy. Przyczyną pozostawienia poza zakresem podatku VAT tych wydań jest brak ich konsumpcyjnego charakteru. (...) odbiorca wydawanych towarów nie konsumuje/nie będzie konsumował ich, nie jest/nie będzie też w wyniku dokonanej dostawy zaspokojona jakakolwiek potrzeba, ani też nie pojawia/nie pojawi się wskutek tego przysporzenie majątkowe.”
(interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 lipca 2022 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.229.2022.1.AKS);
c)świadczenia związane z obozem treningowym stanowią kompleksowe świadczenie usług na rzecz Zawodnika wraz ze świadczeniem pieniężnym.
- Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego;
- z uwagi na brak odpłatności świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu z mocy art. 8 ust. 1 Ustawy VAT;
- świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu z mocy art. 8 ust. 2 Ustawy VAT - bowiem następuje do celów związanych z działalnością gospodarczą Spółki (promocja marki A. i produktów A.).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) - zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.
Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz w przypadku świadczenia usług – w art. 8 ust. 2 ustawy.
W myśl art. 7 ust. 2 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2)wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy:
Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.
Z powyższych uregulowań wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego towaru lub ich części składowych, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).
Opodatkowaniu podlega również zużycie towarów należących do przedsiębiorstwa na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Z kolei, na mocy art. 8 ust. 2 ustawy:
Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych,
2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Za usługi świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z wniosku wynika, że są Państwo polską spółką prawa handlowego. Należą Państwo do Grupy A., a przedmiotem Państwa działalności jest sprzedaż produktów pod marką A. na polskim rynku.
Grupa A. organizuje Zawody B. - międzynarodową serię zawodów w (…).
Zawody B. odbywają się z licznym udziałem publiczności oraz w przypadku dużych wydarzeń są na żywo transmitowane w środkach masowego przekazu. W trakcie Zawodów B. intensywnie eksponuje się markę A.
W Zawodach B. biorą udział wyselekcjonowani Zawodnicy.
Oprócz Zawodów B. Zawodnicy biorą udział także w innych wydarzeniach, takich jak:
- zawody o podobnym charakterze, organizowane przez inne podmioty (np. (…), (…) czy przedsiębiorców z branży (…));
- festyny, dożynki, dni miasta czy gminy, pokazy itp.
- dalej zwane „Zawodami”.
Również w przypadku Zawodów mamy do czynienia z eksponowaniem marki A. czy produktów A. Zawody odbywają się z udziałem publiczności i w praktyce są relacjonowane przez media.
Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, ściśle współpracują Państwo z Zawodnikami. Współpraca oparta jest o ustalenia umowne pomiędzy Państwem a danym Zawodnikiem. Wedle tych ustaleń umownych Państwa celem jest promowanie marki A. oraz B. na terenie Polski m.in. poprzez propagowanie udziału w Zawodach oraz inne działania promocyjne Zawodników, a także rzeczowe i finansowe wspieranie osób chcących w nich uczestniczyć oraz osiągających wyróżniające się wyniki w tych Zawodach.
W zależności od indywidualnych potrzeb, mogą Państwo spełnić na rzecz Zawodnika, w szczególności, następujące świadczenia:
- przekazanie Zawodnikowi podstawowego wyposażenia technicznego na potrzeby Zawodów lub uzupełnienie elementów tego wyposażenia w razie takiej konieczności; w skład wyposażenia wchodzą np. (…);
- przekazanie/uzupełnienie Zawodnikowi odzieży oznaczonej marką A. (na potrzeby podejmowania działań wynikających ze współpracy stron);
- zapewnienie Zawodnikowi możliwości skorzystania na Zawodach z określonego sprzętu (np. (…)). Sprzęt ten nie staje się własnością Zawodnika;
- wsparcie Zawodnika w zakresie zakupu specjalistycznych (…). Zakup przez Zawodnika może nastąpić zarówno od podmiotu trzeciego, jak i od Państwa (wówczas nabywają je Państwo uprzednio od tego podmiotu trzeciego). Uwaga: sprzedaż może nastąpić za cenę niższą niż cena rynkowa;
- wsparcie Zawodnika w zakresie zakupu wyselekcjonowanego (…) z dostawą na potrzeby treningów. Zakup przez Zawodnika może nastąpić od podmiotu trzeciego lub też może być ono najpierw zakupione przez Państwa, a następnie nieodpłatnie udostępnione Zawodnikowi. Co jednak ważne, zakup ma nastąpić jedynie na cele treningów - Zawodnik nie może uczynić innego użytku z (…) (byłoby to naruszenie zasad umownych).
W przypadku udziału Zawodnika w Zawodach, zobowiązują się Państwo do zapewnienia Zawodnikowi następującego wsparcia:
- pokrycie kosztów dojazdu/przelotu na miejsce Zawodów, przy czym o sposobie transportu na miejsce Zawodów decydują Państwo;
- pokrycie kosztów zakwaterowania i wyżywienia podczas Zawodów;
- w przypadku Zawodów odbywających się za granicą - mogą Państwo również zwrócić Zawodnikowi udokumentowane i uzasadnione koszty transportu w miejscu Zawodów (tj. kosztów taksówek lub komunikacji publicznej);
- organizacja czasu pobytu za granicą w trakcie Zawodów przez Państwa, aby był on spędzony efektywnie i służył zacieśnieniu współpracy miedzy Zawodnikiem a Państwem.
W przypadku organizacji przez Państwa obozu treningowego, mogą Państwo zaproponować Zawodnikowi udział na następujących warunkach:
- koszt udziału w obozie treningowym pokrywają Państwo, tj. m.in. koszt noclegu, koszt wyżywienia itd.;
- Państwo lub upoważniony podmiot (np. organizator obozu) wypłaci Zawodnikowi dodatkowe świadczenie rekompensujące poświęcenie wolnego czasu lub konieczność wykorzystania dnia urlopu (koszt pokrywają Państwo).
Jak Państwo wskazali, celem wszelkich działań promocyjnych jest promocja marki A. oraz produktów A., która w ostatecznym rozrachunku ma przyczynić się do zwiększenia wolumenu sprzedaży produktów A. przez Państwa. Ponoszenie przez Państwa wskazanych wydatków w sytuacjach opisanych we wniosku jest środkiem, który służy osiągnięciu powyższych celów, w szczególności zaś celu zwiększenia wolumenu sprzedaży produktów A. przez Państwa.
Jak wynika z wniosku, przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie towarów opisanych we wniosku.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy:
- przekazanie/uzupełnienie Zawodnikowi wyposażenia i odzieży oznaczonej marką A. (na potrzeby podejmowania działań wynikających ze współpracy stron),
- zapewnienie Zawodnikowi możliwości skorzystania na Zawodach z określonego sprzętu,
- nieodpłatne udostępnienie Zawodnikowi (…) dla potrzeb treningów,
- świadczenia na rzecz Zawodników w związku z udziałem w Zawodach i obozach treningowych
nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Jak Państwo wskazali, zgodnie ze wskazaną umową przekazanie Zawodnikowi odzieży A. następuje na potrzeby podejmowania działań wynikających z umowy (tj. udziału w zawodach, wywiadów i spotkań z dziennikarzami itp.).
Poza zawodami Zawodnicy zobowiązani są do innych czynności promujących, których dokonuje Zawodnik z wykorzystaniem odzieży A. (np. prezentacja marki A., inne imprezy, promocja w mediach tradycyjnych czy społecznościowych). Czynności te wykonywane są samodzielnie przez Zawodników - choć z zasady w porozumieniu z Państwem. Zatem używanie przez Zawodnika odzieży A. dedykowane jest osiągnięciu celu promocyjnego marki A.
Ponadto, zapewniają Państwo Zawodnikowi możliwość skorzystania na Zawodach z określonego sprzętu (np. (…)). Jak Państwo wskazali, sprzęt ten nie staje się własnością Zawodnika.
Kupują Państwo również wyselekcjonowane (…), które jest następnie nieodpłatnie udostępnione Zawodnikowi. Zakup następuje jedynie na cele treningów - Zawodnik nie może uczynić innego użytku z (…) (byłoby to naruszenie zasad umownych).
Należy w tym miejscu zauważyć, że istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Mowa jest tu o tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Definicja ta wskazuje, że istotny jest przede wszystkim ekonomiczny, a nie prawny aspekt transakcji, gdyż w przypadku tym nie musi nastąpić przeniesienie własności towarów w rozumieniu prawa cywilnego.
Spośród czynności „przeniesienia prawa rozporządzenia towarami jak właściciel” można wymienić takie czynności jak: sprzedaż, zamianę oraz każdą inną transakcję, która w aspekcie ekonomicznym będzie prowadziła do podobnego rezultatu, tj. nie tylko uprawnienia do korzystania z nabytych towarów, ale i obciążenia oraz wyzbycia się własności.
W przedmiotowej sprawie nie mamy w ogóle do czynienia z przeniesieniem prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, gdyż nie przekazują Państwo wyposażenia, odzieży oznaczonej marką A., sprzętu i (…) Zawodnikom do swobodnego korzystania, lecz udostępniają im je Państwo wyłącznie na potrzeby Zawodów i na potrzeby innych działań wynikających z umowy.
Tym samym nie znajdzie tu zastosowania art. 7 ust. 1 ustawy. Nie jest to również dostawa nieodpłatna, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy.
W analizowanej sprawie Państwa wątpliwości sprowadzają się również do ustalenia, czy przekazanie Zawodnikowi wyposażenia i odzieży, zapewnienie Zawodnikowi możliwości skorzystania ze sprzętu, nieodpłatne udostępnienie Zawodnikowi (…), jak i świadczenia na rzecz Zawodnika w związku z udziałem w Zawodach i obozach treningowych mogą być traktowane jak nieodpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT w myśl art. 8 ust. 2 ustawy.
Jak wynika z powołanego wcześniej art. 8 ust. 2 ustawy, aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione określone warunki:
- w przypadku użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa - użycie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz istnienie prawa podatnika do odliczenia - w całości lub w części - podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów (warunki te muszą być spełnione łącznie),
- w przypadku świadczenia usług - świadczenie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Szczególnie istotne jest zatem ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie będzie się wpisywało w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona.
Jak wskazano wyżej, przekazanie wyposażenia technicznego i ubrań Zawodnikom następuje - zgodnie z umową - wyłącznie na potrzeby podejmowania działań wynikających z umowy (tj. udziału w zawodach, wywiadach i spotkaniach z dziennikarzami lub innych wydarzeniach). Sprzęt, który udostępniają Państwo Zawodnikom do skorzystania na Zawodach, nie staje się własnością Zawodnika. Zakup (…), które nabywają Państwo w celu nieodpłatnego udostępnienia Zawodnikowi, następuje jedynie na cele treningów - Zawodnik nie może uczynić innego użytku z (…) (byłoby to naruszenie zasad umownych).
Z kolei świadczenia z Państwa strony na rzecz Zawodników w związku z udziałem w Zawodach i obozach treningowych obejmują w szczególności:
- pokrycie kosztów dojazdu/przelotu na miejsce Zawodów, przy czym o sposobie transportu na miejsce Zawodów decydują Państwo;
- pokrycie kosztów zakwaterowania i wyżywienia podczas Zawodów;
- w przypadku Zawodów odbywających się za granicą - mogą Państwo również zwrócić Zawodnikowi udokumentowane i uzasadnione koszty transportu w miejscu Zawodów (tj. kosztów taksówek lub komunikacji publicznej);
- organizację czasu pobytu za granicą w trakcie Zawodów przez Spółkę, aby był on spędzony efektywnie i służył zacieśnieniu współpracy miedzy Zawodnikiem a Spółką - jak Państwo wyjaśnili, są to wyłącznie zwyczajowo akceptowane koszty związane z przebiegiem i organizacją pobytu w miejscu organizacji zawodów jak i przygotowaniem do zawodów - przykładowo zwiedzanie wybranej atrakcji turystycznej itp. Intencją ponoszenia tych kosztów jest zacieśnienie i polepszenie współpracy z Zawodnikami, co dedykowane jest osiąganiu przez nich lepszych efektów w ramach ich świadczeń;
- pokrycie kosztów udziału w obozie treningowym, tj. m.in. kosztów noclegu, kosztów wyżywienia itd.;
- Państwo lub upoważniony podmiot (np. organizator obozu) wypłaci Zawodnikowi dodatkowe świadczenie rekompensujące poświęcenie wolnego czasu lub konieczność wykorzystania dnia urlopu (koszt pokrywają Państwo).
Jak wynika z wniosku, celem organizacji Zawodów B. oraz Zawodów jest promocja marki A. oraz produktów A., co w ostatecznym rozrachunku ma przyczynić się do zwiększenia wolumenu sprzedaży produktów A.
Należy więc stwierdzić, że świadczenia na rzecz Zawodników, będące przedmiotem Państwa wątpliwości, mają wpływ na sprzedaż produktów A. - są bowiem wykonywane w związku z organizacją Zawodów - a zatem odbywały i odbywają się w związku z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą.
W związku z powyższym:
- nieodpłatne przekazanie Zawodnikowi wyposażenia i odzieży,
- zapewnienie Zawodnikowi możliwości skorzystania na Zawodach z określonego sprzętu,
- nieodpłatne udostępnienie Zawodnikowi (…) dla potrzeb treningów oraz
- świadczenia na rzecz Zawodników w związku z udziałem w Zawodach i obozach treningowych
nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na ich nieodpłatność oraz fakt, że odbywały i odbywają się w związku z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą, ponieważ ich celem jest zwiększenie wolumenu sprzedaży produktów A. Tym samym, w sprawie nie znajduje zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy.
Podsumowując, ww. czynności wykonywane przez Państwa nieodpłatnie na rzecz Zawodników nie stanowią dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 i 2 ustawy, jak również nie stanowią świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy. W konsekwencji, ww. czynności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1, 4, 7 i 11 uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja rozstrzyga w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1, 4, 7 i 11 dotyczących podatku od towarów i usług. W zakresie pozostałych pytań dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym opisanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).