Możliwość korzystania ze zwolnienia podmiotowego z tytułu świadczenia usług dzierżawy gruntów pod Elektrownię Wiatrową oraz zachowania zwolnienia na p... - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.507.2024.4.PRM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 17 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.507.2024.4.PRM

Temat interpretacji

Możliwość korzystania ze zwolnienia podmiotowego z tytułu świadczenia usług dzierżawy gruntów pod Elektrownię Wiatrową oraz zachowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy w zakresie działalności rolniczej przy jednoczesnym przekroczeniu limitu obrotu wynikającego z art. 113 ustawy, w odniesieniu do ww. dzierżawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 31 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego z tytułu świadczenia usług dzierżawy gruntów pod Elektrownię Wiatrową oraz zachowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy w zakresie działalności rolniczej przy jednoczesnym przekroczeniu limitu obrotu wynikającego z art. 113 ustawy, w odniesieniu do ww. dzierżawy. Uzupełnił go Pan pismem z 31 lipca 2024 r. (data wpływu) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 września 2024 r. (wpływ 12 września 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne od 6 maja 2019 r., pod adresem (...).

Identyfikatorem podatkowym Wnioskodawcy jest numer PESEL: (...).

Wnioskodawca jest wyłącznym właścicielem nieruchomości gruntowej niezabudowanej (dalej: „Grunt”) o powierzchni 2,17 ha w gminie (...), pod numerem ewidencyjnym 1, numerem księgi wieczystej (...) Sądu Rejonowego w (...), IV wydziału KW.

Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226, dalej: „Ustawa o PIT”).

Wnioskodawca jest w związku małżeńskim, w którym panuje ustrój wspólności majątkowej.

Wnioskodawca nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej. Wnioskodawca aktualnie osiąga przychody wyłącznie ze sprzedaży produktów rolnych, nie osiąga przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia przedmiotowego wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 3 Ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361, dalej: „Ustawy o VAT”).

Wnioskodawca otrzymał propozycję wydzierżawienia za wynagrodzeniem części gruntu rolnego w celu realizacji inwestycji budowy elektrowni wiatrowej wraz z przyłączeniem elektrowni wiatrowej do sieci oraz wszelką potrzebną do realizacji przedsięwzięcia infrastrukturą towarzyszącą, w tym w szczególności drogami dojazdowymi, liniami elektroenergetycznymi oraz telekomunikacyjnymi, magazynem energii, placem manewrowym, powierzchniami tymczasowymi niezbędnymi na czas budowy i powierzchnią, na którą będą nachodziły śmigła rotora (dalej: „Elektrownia Wiatrowa”).

Podmiot realizujący inwestycję A i zarządzana przez wskazany podmiot spółka B są częścią grupy kapitałowej norweskiej firmy C, której ambicją jest odegranie istotnej roli w transformacji energetycznej Polski. Podmioty realizują to poprzez budowanie mocy wytwarzających energię elektryczną ze źródeł odnawialnych, tym samym realizując długoletnią strategię inwestycyjną (dalej: „Dzierżawca”).

Wynagrodzenie określone w umowie ma obejmować:

1.(...).

2.(...).

3.(...).

4.(...).

Wynagrodzenie według umowy ma podlegać corocznej waloryzacji począwszy od 2025 r. współczynnikiem za 2024 r., o średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych ogłaszany przez Prezesa Urzędu Statystycznego.

Wnioskodawca działając w roli wydzierżawiającego ma zobowiązać się do udzielenia niezbędnych pełnomocnictw, w tym umożliwiających przeprowadzenie zmiany klasyfikacji klas gruntu, a także wyrazić zgodę na zmianę przeznaczenia gruntu objętego umową, z obecnego na zgodny z potrzebami realizacji i eksploatacji Elektrowni Wiatrowej, a także na cel umożliwiający wytwarzanie i magazynowanie energii oraz na inne cele lub działalność gospodarczą związaną z wytwarzaniem energii elektrycznej.

Wnioskodawca działając w roli wydzierżawiającego ma zobowiązać się również do udzielenia pełnomocnictwa Dzierżawcy w okresie obowiązywania Umowy, do reprezentowania go przed sądami, urzędami, organach administracji publicznej, w tym organach administracji architektoniczno-budowlanej, organach nadzoru budowlanego, organami administracji skarbowej oraz wszelkimi innymi organami i osobami trzecimi, oraz do wykonywana wszelkich czynności faktycznych i prawnych, które okażą się konieczne i niezbędne do realizacji lub eksploatacji Elektrowni Wiatrowej, a w szczególności do uzyskania wszelkich decyzji, zgód, zezwoleń, pozwoleń, certyfikatów, wypisów i odpisów oraz do dokonywania wpisów w księdze wieczystej w zakresie ujawnienia bądź wykreślenia, jak również ujawnienia bądź wykreślenia związanych z nią służebności.

Umowa przewiduje również wpłatę przez Dzierżawcę kaucji na rzecz Wnioskodawcy, w wysokości trzykrotnego czynszu za każdą turbinę wiatrową, która powstanie na gruncie. Kaucja wskazana w umowie może zostać użyta przez Wnioskodawcę do zaspokojenia potrzeb w związku z przywróceniem gruntu do stanu sprzed zawarcia umowy. Kaucja podlega zwrotowi, w przypadku wywiązania się Dzierżawcy ze swoich obowiązków, związanych z usunięciem Elektrowni Wiatrowej po zakończeniu trwania umowy.

Doprecyzowanie i uzupełnienie zdarzenia przyszłego

Umowa dzierżawy została podpisana w lipcu 2024 r.

Wartość sprzedaży ww. usług w trakcie roku podatkowego 2024 nie przekroczy kwoty 200 000 zł (bez podatku) w proporcji do okresu rozpoczęcia wykonywania czynności opodatkowanych.

Nie prowadził Pan wcześniej żadnej działalności gospodarczej innej niż rolnicza.

Pytania nr 2 i 3 wniosku

1)Czy Wnioskodawca w przypadku nieprzekroczenia kwoty 200 tys. zł przychodu rocznie z tytułu umowy dzierżawy może równocześnie korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT w zakresie uzyskiwanych przychodów z dostawy produktów rolnych oraz zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie uzyskiwanych przychodów z dzierżawy gruntu?

2)Czy Wnioskodawca w przypadku przekroczenia kwoty 200 tys. zł przychodu rocznie z tytułu umowy dzierżawy może nadal korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT w zakresie uzyskiwanych przychodów z dostawy produktów rolnych?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w przypadku nieprzekroczenia kwoty 200 tys. zł przychodu rocznie z tytułu umowy dzierżawy może równocześnie korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT w zakresie uzyskiwanych przychodów z dostawy produktów rolnych oraz zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie uzyskiwanych przychodów z dzierżawy gruntu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wskazano, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei art. 15 ust. 2 ustawy o VAT stanowi, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W art. 2 pkt 15 ustawy o VAT ustawodawca zdefiniował działalność rolniczą jako produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.

Na postawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, rolnik ryczałtowy może korzystać ze zwolnienia w zakresie dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych.

Ze wskazanych regulacji wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te powinny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza na podstawie ustawy o VAT, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.

Wskazać należy, że zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku VAT ma charakter mieszany, tj. przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w wyraźnie wskazanym zakresie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Ponadto, innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawnia go do zwolnienia przedmiotowego, np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż z własnej produkcji również podlegać będzie co do zasady opodatkowaniu.

Ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT wskazanego w art. 113 ustawy.

W myśl art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Artykuł 113 ust. 2 ustawy stanowi, że do wartości sprzedaży (limit 200 000 zł) nie wlicza się m.in. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, co oznacza, że w obliczeniu przysługującego limitu nie uwzględnia się przychodów osiągniętych przez rolnika ryczałtowego z dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych.

Zdaniem Wnioskodawcy, odnosząc przepisy do Jego sytuacji, należy wskazać, iż podmiot będący rolnikiem ryczałtowym może być - w zakresie uzyskiwanych przychodów z tytułu dzierżawy gruntu - podatnikiem VAT korzystającym ze zwolnienia w przypadku, gdy kwota przychodu uzyskanego z dzierżawy gruntu nie przekroczy kwoty 200 000 zł w roku.

Ad 2

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w przypadku przekroczenia kwoty 200 tys. zł przychodu rocznie z tytułu umowy dzierżawy może równocześnie korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT w zakresie uzyskiwanych przychodów z dostawy produktów rolnych oraz posiadać status podatnika VAT czynnego w zakresie uzyskiwanych przychodów z tytułu dzierżawy gruntu, w przypadku, gdy kwota przychodu uzyskanego z dzierżawy gruntu przekroczy kwotę 200 000 zł w roku.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wskazano, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei art. 15 ust. 2 ustawy o VAT stanowi, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W art. 2 pkt 15 ustawy o VAT ustawodawca zdefiniował działalność rolniczą jako produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.

Na postawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, rolnik ryczałtowy może korzystać ze zwolnienia w zakresie dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych.

Ze wskazanych regulacji wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te powinny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza na podstawie ustawy o VAT, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.

Wskazać należy, że zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku VAT ma charakter mieszany, tj. przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w wyraźnie wskazanym zakresie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Ponadto innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawnia go do zwolnienia przedmiotowego, np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż z własnej produkcji również podlegać będzie co do zasady opodatkowaniu.

Ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT wskazanego w art. 113 ustawy.

W myśl art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Artykuł 113 ust. 2 ustawy stanowi, że do wartości sprzedaży (limit 200 000 zł) nie wlicza się m.in. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, co oznacza, że w obliczeniu przysługującego limitu nie uwzględnia się przychodów osiągniętych przez rolnika ryczałtowego z dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych.

Sytuacja Wnioskodawcy stanowi wyjątkowy przypadek, w którym jeden podmiot może łączyć dwa statusy - podatnika VAT czynnego i jednocześnie podatnika VAT zwolnionego jako rolnik ryczałtowy. Wówczas, chociaż w części podatnik dokonuje czynności opodatkowanych, to dostawa własnych produktów rolnych z gospodarstwa rolnego oraz świadczenie usług rolniczych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lecz korzysta ze zwolniona od podatku w związku z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Tym samym prowadzenie działalności innej niż dostawa produktów bądź świadczenie usług o charakterze rolniczym nie ma wpływu na utratę przez podatnika, będącego rolnikiem ryczałtowym, zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Podatnik, jako rolnik ryczałtowy, wykonuje czynności zwolnione od podatku, które to zwolnienie obejmuje konkretne czynności przewidziane w ww. przepisie, a nie całą sprzedaż.

Po przekroczeniu limitu wskazanego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT z tytułu uzyskiwanych przychodów z dzierżawy gruntów, w opinii Wnioskodawcy, może On pozostać rolnikiem ryczałtowym i korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy w zakresie działalności rolniczej, natomiast w zakresie uzyskiwanych przychodów z dzierżawy gruntów powstanie obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R we właściwym dla Wnioskodawcy urzędzie skarbowym, przed dokonaniem pierwszej czynności, w wyniku której zostanie przekroczony limit wskazany w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Stanowisko analogiczne do stanowiska Wnioskodawcy zostało pozytywnie rozpatrzone w interpretacji indywidualnej wydanej 28 sierpnia 2023 r. sygn. 0114-KDIP1-3.4012.421.2023.1.JG.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z terścią art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 2 pkt 15 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o działalności rolniczej - rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, że działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy wynika, że:

Zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

W myśl art. 2 pkt 19 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rolniku ryczałtowym - rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o produktach rolnych - rozumie się przez to towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, z późn zm.).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 21 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o usługach rolniczych - rozumie się przez to:

a) usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU ex 01.6), z wyłączeniem usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0),

b) usługi związane z leśnictwem (PKWiU ex 02.40.10), z wyłączeniem patrolowania lasów wykonywanego na zlecenie przez jednostki inne niż leśne (PKWiU ex 02.40.10.3),

c) usługi wspomagające rybactwo (PKWiU ex 03.00.7), z wyłączeniem usług związanych z rybołówstwem morskim (PKWiU 03.00.71.0),

d) wynajem i dzierżawę maszyn i urządzeń rolniczych, bez obsługi (PKWiU 77.31.10.0).

Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku VAT ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nieuprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji), co do zasady, podlegać będzie opodatkowaniu według stawek właściwych dla tych czynności.

Ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT wskazanego w art. 113 ustawy.

W myśl art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu  podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są  zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Na podstawie art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

- wyrobów tytoniowych,

- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

- motocykli (PKWiU ex 45.4);

2) świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c) jubilerskie,

d) ściągania długów, w tym factoringu;

3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych m.in. wyżej przytoczonymi przepisami art. 113 ust. 1-5 ustawy pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Stosownie do treści art. 96 ust. 5 ustawy:

Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

1) przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

2) przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

3) przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;

4) przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pan wyłącznym właścicielem nieruchomości gruntowej nr 1. Sprzedaje Pan produkty rolne i korzysta Pan ze zwolnienia przedmiotowego wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Otrzymał Pan propozycję wydzierżawienia za wynagrodzeniem części gruntu rolnego w celu realizacji inwestycji budowy Elektrowni Wiatrowej przez Dzierżawcę.

Wynagrodzenie – podlegające corocznej waloryzacji - określone w umowie ma obejmować:

1.(...).

2.(...).

3.(...).

4.(...).

Umowa przewiduje również wpłatę przez Dzierżawcę na Pana rzecz kaucji, w wysokości trzykrotnego czynszu za każdą turbinę wiatrową, która powstanie na gruncie. Kaucja wskazana w umowie może zostać użyta przez Pana do zaspokojenia potrzeb w związku z przywróceniem gruntu do stanu sprzed zawarcia umowy. Kaucja podlega zwrotowi, w przypadku wywiązania się Dzierżawcy ze swoich obowiązków, związanych z usunięciem Elektrowni Wiatrowej po zakończeniu trwania umowy.

Pana wątpliwości dotyczą kwestii możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego-przedmiotowego przy jednoczesnym nieprzekoczeniu kwoty wynikającej z art. 113 ust. 1 ustawy z tytułu dzierżawy gruntów pod Elektrownię Wiatrową oraz zachowania prawa do stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy w zakresie działalności rolniczej przy jednoczesnym przekroczeniu ww. limitu, w odniesieniu do dzierżawy.

Podkreślić ponownie należy, że podmiot będący rolnikiem ryczałtowym może być – w pozostałym zakresie swojej działalności - podatnikiem VAT czynnym (niekorzystającym ze zwolnienia). Jest to wyjątkowy przypadek, w którym jeden podmiot może łączyć dwa statusy - podatnika VAT czynnego i jednocześnie podatnika VAT zwolnionego jako rolnik ryczałtowy. Wówczas świadczenie usług rolniczych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lecz korzysta ze zwolniona od podatku w związku z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Tym samym prowadzenie działalności innej niż dostawa produktów bądź świadczenie usług o charakterze rolniczym nie ma wpływu na utratę przez podatnika, będącego rolnikiem ryczałtowym, zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Podatnik, jako rolnik ryczałtowy, wykonuje czynności zwolnione od podatku, które to zwolnienie obejmuje konkretne czynności przewidziane w ww. przepisie, a nie całą sprzedaż.

Zatem, korzystając ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy dla dostawy produktów rolnych podatnik może, po spełnieniu warunków wynikających z art. 113 korzystać ze zwolnienia od podatku VAT dla dzierżawy gruntów pod Elektrownię Wiatrową.

Analizując opis sprawy należy stwierdzić, że dzierżawa gruntów nie została wymieniona w art. 113 ust. 13 ustawy. Z wniosku nie wynika, że świadczy lub zamierza Pan świadczyć inne czynności wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy. Ponadto, wskazał Pan, że wartość sprzedaży przez Pana usług dzierżawy w roku podatkowym 2024 w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczy kwoty 200 000 zł (bez podatku). Co ważne, nie wykonywał Pan wcześniej działalności gospodarczej, innej niż rolnicza tzn. nie utracił Pan prawa do zwolnienia sprzedaży od podatku VAT i nie zrezygnowała Pan z tego zwolnienia.

Tym samym, może Pan skorzystać ze zwolnienia podmiotowego dla świadczenia usług dzierżawy gruntów pod budowę Elektrowni Wiatrowej przez Dzierżawcę.

Może Pan skorzystać ze zwolnienia podmiotowego dla świadczonych przez Pana ww. usług, jednakże z uwagi na to, że zamierza Pan rozpocząć działalność w trakcie roku podatkowego 2024, to w roku podatkowym 2024 nie na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy lecz na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy.

W przypadku przekroczenia w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej z tytułu dzierżawienia gruntów pod Elektrownię Wiatrową limitu wartości sprzedaży 200 000 zł w roku podatkowym 2024, bądź w późniejszych latach kwoty wynikającej z art. 113 ust. 1 ustawy, będzie Pan zobowiązany do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego jako czynnego podatnika podatku VAT, we właściwym urzędzie skarbowym stosownie do dyspozycji art. 96 ust. 5 pkt 2 ustawy przed dniem, w którym utraci Pan prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy. Należy również pamiętać, że prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego utraci Pan w momencie rozpoczęcia świadczenia czynności wskazanych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Wskazać jednocześnie należy, że zgodnie z dyspozycją art. 113 ust. 2 ustawy do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie jest Pan zobowiązany wliczać wartość sprzedaży usług zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Zatem przekroczenie limitu wartości sprzedaży 200 000 zł, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2024, z tytułu świadczenia usług dzierżawy gruntów pod Elektrownię Wiatrową, nie spowoduje utraty ww. zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy dla dostawy produktów rolnych z własnego gospodarstwa.

Podsumowując, może Pan równocześnie korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy w zakresie uzyskiwanego wynagrodzenia z tytułu dostawy produktów rolnych oraz ze zwolnienia podmiotowego z tytułu dzierżawy gruntów pod budowę Elektrowni Wiatrowej. Również po przekroczeniu kwoty wynikającej z art. 113 ust. 9 ustawy w roku 2024 lub art. 113 ust. 1 ustawy w latach następnych, może Pan korzystać ze zwolnienia przedmiotowego w myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 w zakresie dostawy produktów rolnych, będąc jednocześnie czynnym podatnikiem podatku VAT z tytułu dzierżawy gruntów pod budowę Elektrowni Wiatrowej.

Pana stanowisko uznaję zatem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informujemy ponadto, że interpretacja ta rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług (pytania nr 2 i 3 wniosku), zaś w zakresie dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych (pytanie nr 1 wniosku) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383ze zm.).