Interpretacja indywidualna z dnia 17 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.342.2024.3.MK
Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji (…). Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 2 września 2024 r. (wpływ 2 września 2024 r.), pismem z 11 września 2024 r. (wpływ 11 września 2024 r.) oraz pismem z 11 września 2024 r. (wpływ 12 września 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Projekt obejmuje (…) na cmentarzu komunalnym w (…). Powierzchnia nowej nawierzchni z kostki betonowej wyniesie (…) m2. Prace będą realizowane na działce nr 1, obręb (…), ul. (…), w miejscowości (…), powiat (…), województwo (…).
Zakres prac:
·Roboty rozbiórkowe: usunięcie obrzeży betonowych i krawężników o łącznej długości 316,70 m oraz fragmentów utwardzeń z kostki betonowej o powierzchni 15 m2.
·Roboty ziemne.
Lokalizacja:
Cmentarz komunalny w (…), ul. (…), działka nr 1, obręb (…), powiat (…), województwo (…).
- Ustawienie opornika betonowego.
- Wykonanie nowego utwardzenia z kostki betonowej o wymiarach 10x20 cm i grubości 8 cm, w kolorach: czerwony (30% powierzchni) i szary (70% powierzchni).
- Roboty porządkowe.
Uzasadnienie zakwalifikowania VAT do kosztów kwalifikowalnych:
Gmina (…), jako jednostka samorządu terytorialnego, nie jest podatnikiem podatku VAT w zakresie realizacji przedmiotowego projektu. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, Gmina nie ma możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT związanego z realizacją inwestycji dotyczącej (…) na cmentarzu komunalnym. Projekt ten jest realizowany w ramach zadań własnych Gminy, które są zwolnione z opodatkowania VAT.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją inwestycji wystawiane są na: Gmina (…), ul. (…), NIP (…).
Inwestycja ma na celu (…) na Cmentarzu Komunalnym, co zdecydowanie poprawi komfort, bezpieczeństwo i łatwość dostępu do urn i nagrobków.
Na terenie Cmentarza Komunalnego są świadczone usługi związane z pochówkiem, do usług tych należą: opłata za grób, opłata za korzystanie z kaplicy, opłata za wytyczenie grobu, wjazd na cmentarz w celu pochówku, wjazd na cmentarz w celu postawienia pomnika, rejestracja w księgach cmentarnych.
Administrowanie oraz utrzymanie Cmentarza Komunalnego w (…) zostało powierzone: „Zakładowi (…)” Sp. z o.o. w (…) na mocy zarządzenia (…) z dnia (…) 2023 r. Gmina (…) pokrywa koszty realizacji zadania, wyszczególnionego w § 1 ww. zarządzenia, poprzez wniesienie dopłat do spółki ustalonej uchwałą Zgromadzenia Wspólników „Zakładu (…)” Sp. z o.o. w (…).
„Zakład (…)” Sp. z o.o. w zakresie administrowania Cmentarzem Komunalnym działa na rzecz Gminy (…) oraz w imieniu Gminy (…).
Usługi związane z administrowaniem oraz utrzymaniem cmentarza komunalnego zostały powierzone „Zakładowi (…) Sp. z o.o.” na mocy Zarządzenia (…) z dnia (…) 2023 r. nieodpłatnie, Gmina nie pobiera z tego tytułu żadnego wynagrodzenia.
Opłaty związane z administrowaniem oraz utrzymaniem cmentarza komunalnego otrzymuje „Zakład (…) Sp. z o.o.” na podstawie uchwały nr (…) Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników „Zakładu (…) Sp. z o.o.” z dnia (…) 2024 r.
Pytanie
Czy w związku z opisaną powyżej operacją Gmina (…) ma możliwość odzyskania i odliczenia naliczonego podatku VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Biorąc pod uwagę stan faktyczny opisany w sekcji G Wnioskodawca uważa, iż Gmina (…) nie będzie miała możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania przedmiotowej inwestycji. Wnioskodawca nadmienia, iż efekty inwestycji nie będą przedmiotem umów dzierżawy lub najmu i nie będzie osiągalny przychód z tego tytułu. Podatek VAT jest wydatkiem kwalifikowalnym ponieważ jest ostatecznie poniesiony przez Gminę, która będąc podatnikiem VAT nie ma możliwości odzyskania tego podatku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
- podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są podatnikami VAT w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.).
Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy cmentarzy gminnych.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W analizowanej sprawie podstawowy warunek uprawniający do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego nie jest spełniony.
Wskazali Państwo, że realizują inwestycję mającą na celu (…) na Cmentarzu Komunalnym, co zdecydowanie poprawi komfort, bezpieczeństwo i łatwość dostępu do urn i nagrobków. Na terenie Cmentarza Komunalnego są świadczone usługi związane z pochówkiem, do usług tych należą: opłata za grób, opłata za korzystanie z kaplicy, opłata za wytyczenie grobu, wjazd na cmentarz w celu pochówku, wjazd na cmentarz w celu postawienia pomnika, rejestracja w księgach cmentarnych. Usługi związane z administrowaniem oraz utrzymaniem cmentarza komunalnego zostały powierzone „Zakładowi (…) Sp. z o.o.” nieodpłatnie, nie pobierają Państwo z tego tytułu żadnego wynagrodzenia. Ponadto, opłaty związane z administrowaniem oraz utrzymaniem cmentarza komunalnego otrzymuje „Zakład (…) Sp. z o.o.”.
Zatem nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi nie mają związku z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji inwestycji polegającej na utwardzeniu alejek na cmentarzu komunalnym. Nie przysługuje Państwu również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).