Opodatkowanie świadczonych przez Wnioskodawcę usług wykonania instalacji monitorowania energii elektrycznej. - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.351.2024.2.AP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 17 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.351.2024.2.AP

Temat interpretacji

Opodatkowanie świadczonych przez Wnioskodawcę usług wykonania instalacji monitorowania energii elektrycznej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 lipca 2024 r. za pośrednictwem ePUAP wpłynął Państwa wniosek z 5 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 lipca 2024 r. (wpływ 29 lipca 2024 r.).

Opis stanu faktycznego:

W roku 2023 Państwa firma wykonywała dla Zleceniodawcy zagranicznego tj. firmy A. z (…) (Anglia), nr VAT: (…), instalacje monitorowania energii elektrycznej - montaż dokonany na dostarczonych przez Zleceniodawcę tablicach pomiarowych. Aby tablice pomiarowe należycie funkcjonowały należało zamontować przekładnie prądowe oraz wykonać okablowanie zasilająco-sterujące. Dostawa przekładników prądowych okablowania oraz innych materiałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania układu była po Państwa stronie. Wszystkie wymienione urządzenia zostały na trwale zabudowane w rozdzielnicach elektrycznych lub pomieszczeniach elektrycznych w budynkach. Budynki w których zamontowano ww. urządzenia znajdują się na terenie (...) i (…) (Polska). Wystawiliście Państwo faktury za wykonane usługi ze stawką podatku VAT 23%.

W uzupełnieniu do wniosku udzielili Państwo odpowiedzi na zadane pytania:

1)Czy jesteście Państwo czynnym podatnikiem VAT, zarejestrowanym również jako podatnik VAT-UE? Jeśli tak to od kiedy?

Odp. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, zarejestrowanym również do VAT-UE - potwierdzenie nadania z (…) US (…).

2)Czy Państwa Zleceniodawca posiada stałe miejsce prowadzenia działalności (SMPD) w Polsce, które brało udział w przedstawionej przez Państwa we wniosku transakcji?

Odp. Nie mają Państwo takiej wiedzy.

3)Czy konkretna nieruchomość (budynek) w którym Państwa Spółka świadczyła usługę w zakresie montażu instalacji monitorowania energii elektrycznej stanowi element centralny i niezbędny świadczonej przez Państwa usługi, determinujący jej charakter? Czy celem świadczonych przez Państwa usług była zmiana prawnego lub fizycznego stanu danego budynku?

Odp. Nie.

4)Co oznacza, jak należy rozumieć, że „urządzenia zostały na trwale zabudowane w rozdzielnicach elektrycznych lub pomieszczeniach elektrycznych w budynkach”?

Odp. Dostarczane materiały zostały trwale przytwierdzone – koryta kablowe do ścian/ stropów, przekładniki zostały zamontowane na kablach, oprzewodowanie zostało ułożone w wykonanych korytach kablowych.

5)Czy instalacja monitorowania energii elektrycznej stanowi integralną cześć nieruchomości na/w której była montowana? Czy jest na stałe przytwierdzona do podłoża, ścian lub sufitu budynku?

Odp. Tak.

6)Czy instalację monitorowania energii elektrycznej można zdemontować lub przenieść?

Odp. Przy dużym nakładzie prac tak, dotyczy to większości prac instalacyjnych. Nie oznacza to jednak, że w dokładnie takim samym układzie można ją zamontować w innym miejscu. Długość kabli, wielkość przekładników na każdym obiekcie będzie inna.

7)Czy podczas ewentualnego zdemontowania i przeniesienia instalacji monitorowania energii elektrycznej nieruchomość (budynek) na której zamontowane były elementy składające się na instalację ulegnie poważnemu uszkodzeniu lub znacznej zmianie stanu fizycznego?

Odp. Nie, instalacja służy optymalizacji kosztów eksploatacji, nie wpływa na funkcjonowanie budynku.

8)Czy po ewentualnym demontażu i przeniesieniu instalacji monitorowania energii elektrycznej można ją zainstalować/zamontować ponownie bez uszkodzenia lub zmiany jej istoty?

Odp. Generalnie tak, jednak nie musi ona pasować do innych obiektów. Opis w punkcie 6.

9)Czy montaż instalacji monitorowania energii elektrycznej stanowi czynności, które wymagają specjalistycznej wiedzy i umiejętności? Czy też montaż to proste czynności, niewymagające specjalistycznej wiedzy i narzędzi, które Zleceniodawca mógłby wykonać sam we własnym zakresie? Należy wyjaśnić.

Odp. Instalacja musi być wykonana przez wykwalifikowanych monterów, nie mają Państwo wiedzy czy Zamawiający posiada wystarczające zasoby ludzkie do wykonania montażu w takim zakresie.

10)Co stanowi przedmiot umowy zawartej przez Państwa Spółkę ze Zleceniodawcą, tj. czy przedmiotem jest wyłącznie usługa montażu/instalacji czy również dostawa towarów (elementów instalacji)? Należy dokładnie opisać co wynika z umowy, co wchodzi w skład tego świadczenia, do czego zobowiązane są Strony.

Odp. Przedmiotem umowy była zarówno usługa montażu jak i dostawa materiałów wraz z montażem. Zamawiający dostarczał szafę licznikową którą Państwo montowaliście. Z Państwa strony była dostawa przewodów, przekładników prądowych, koryt kablowych wraz z montażem. Przedmiotem umowy była również konfiguracja całego systemu i uruchomienie.

11)Co jest intencją celem nabycia przez Państwa Zleceniodawcę (jakiego dokładnie świadczenia oczekuje Państwa Zleceniodawca)?

Odp. Zleceniodawca oczekuje rozliczenia podatku VAT u siebie - zwrotu podatku VAT.

12)Czy montaż instalacji (tj. montaż tablic pomiarowych, przekładni prądowych oraz wykonanie okablowania zasilająco-sterującego) stanowi świadczenie złożone (kompleksowe)? Jeśli tak, to jakie przesłanki świadczą o tym, że poszczególne czynności i dostarczone materiały stanowiły jedno świadczenie kompleksowe?

Odp. Tak, konsekwencją braku jednego z wymienionych elementów instalacji jest brak możliwości jej uruchomienia.

13)Czy poszczególne czynności wchodzące w zakres świadczenia będącego przedmiotem wniosku, będą ze sobą tak ściśle powiązane, że w aspekcie gospodarczym tworzą obiektywnie jedną całość sprzedawaną nierozłącznie? Należy precyzyjnie, w sposób niebudzący wątpliwości opisać/wykazać zależności/powiązania lub brak zależności/powiązań pomiędzy czynnościami wchodzącymi w skład świadczenia będącego przedmiotem wniosku powodujące, że czynności te mogą lub nie mogą być świadczone odrębnie.

Odp. Tak, konsekwencją braku jednego z wymienionych elementów instalacji jest brak możliwości jej uruchomienia.

14)Która, Państwa zdaniem, z czynności składających się na świadczenie opisane we wniosku – stanowi element dominujący – nadający charakter świadczeniu? Jakie okoliczności przesądzają o tym, że dany element świadczenia ma charakter dominujący?

Odp. Prace instalacyjne mają charakter dominujący.

15)Które z czynności składających się na świadczenie kompleksowe będące przedmiotem wniosku mają – Państwa zdaniem – charakter pomocniczy, niezbędny do wykonania świadczenia głównego?

Odp. Wszystkie wcześniej opisane elementy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania instalacji.

Pytanie

Czy słusznie naliczyliście Państwo na fakturach podatek VAT, czy naliczenie podatku VAT leży po stronie Zleceniodawcy, tj. firmy A. z (…)?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa Zleceniodawca firma A. z (…) (Anglia) zajmuje stanowisko, że usługi dotyczą nieruchomości-towarów ruchomych i podatek VAT do naliczenia leży po ich stronie, Państwo zajmują stanowisko, że usługi wykonaliście na nieruchomościach - towarach nieruchomych i naliczenie podatku VAT leżało po Waszej stronie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie, z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.

Stosownie do definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - z zastrzeżeniem art. 2a.

W myśl art. 2 pkt 3 ustawy:

Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy:

Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej (…).

W oparciu o art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W tym miejscu należy wskazać, że w przypadku świadczenia usług miejsce świadczenia decyduje o tym, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie. Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.

I tak, stosownie do art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

1) ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a) podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b) osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2) podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy, która ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z powyższych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.

Ponadto, w odniesieniu do pewnych kategorii usług, przepisy dotyczące podatku od towarów i usług wprowadzają szczególne regulacje dotyczące miejsca świadczenia. Jedną z nich są usługi związane z nieruchomościami.

Zgodnie z art. 28e ustawy:

Miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Przepis art. 28e ustawy stanowi wyjątek od zasady, przyjmując jako kryterium nie usytuowanie podmiotu, lecz przedmiotu, którym jest nieruchomość. Usługi, które jej wprost dotyczą, mają być opodatkowane według jej miejsca położenia. Kryterium położenia nieruchomości jest tu zatem decydujące – determinuje ono docelowo miejsce opodatkowania usługi związanej z daną nieruchomością. Co istotne, zasada wyrażona w art. 28e ustawy obejmuje wyłącznie usługi, które dotyczą konkretnej nieruchomości – jedynie wówczas można w praktyce zastosować opodatkowanie w miejscu położenia nieruchomości.

Ustawa nie zawiera definicji pojęcia „nieruchomość” oraz pojęcia „usługi związanej z nieruchomościami”. Niemniej jednak ustawodawca unijny wychodząc naprzeciw oczekiwaniom państw członkowskich wprowadził Rozporządzeniem Wykonawczym Rady (UE) nr 1042/2013 z dnia 7 października 2013 r. (Dz. Urz. UE L Nr 284, s. 1) zmianę do Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77, str. 1, z późn. zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011 – pojęcie „nieruchomość”, jak również wyjaśnił, na czym polegają „usługi związane z nieruchomościami”.

Zgodnie z art. 13b rozporządzenia 282/2011:

Do celów stosowania dyrektywy 2006/112/WE za „nieruchomość” uznaje się:

a)każdą określoną część ziemi, na jej powierzchni lub pod jej powierzchnią, która może stać się przedmiotem własności i posiadania;

b)każdy budynek lub każdą konstrukcję przytwierdzone do gruntu lub w nim osadzone powyżej lub poniżej poziomu morza, których nie można w łatwy sposób zdemontować lub przenieść;

c)każdy zainstalowany element stanowiący integralną część budynku lub konstrukcji, bez którego budynek lub konstrukcja są niepełne, taki jak drzwi, okna, dachy, schody i windy;

d)każdy element, sprzęt lub maszynę zainstalowane na stałe w budynku lub konstrukcji, które nie mogą być przeniesione bez zniszczenia lub zmiany budynku lub konstrukcji.

W myśl art. 31a ust. 1 rozporządzenia 282/2011:

Usługi związane z nieruchomościami, o których mowa w art. 47 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują jedynie te usługi, które mają wystarczająco bezpośredni związek z daną nieruchomością. Usługi uważa się za mające wystarczająco bezpośredni związek z nieruchomością w następujących przypadkach:

a)gdy wywodzą się z nieruchomości, a dana nieruchomość stanowi element składowy usługi i jest elementem centralnym oraz niezbędnym z punktu widzenia świadczonych usług;

b)gdy są świadczone w odniesieniu do nieruchomości lub dla niej przeznaczone i mają na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu danej nieruchomości.

Jak stanowi art. 31a ust. 2 rozporządzenia 282/2011:

Ustęp 1 obejmuje w szczególności:

a)opracowanie planów budynku lub jego części przeznaczonych na określoną działkę, bez względu na to, czy budynek został wzniesiony;

b)świadczenie usług nadzoru budowlanego lub ochrony na miejscu;

c)wznoszenie budynku na terenie oraz prace budowlane i rozbiórkowe dotyczące budynku lub jego części;

d)budowę stałych struktur na terenie, jak również prace budowlane i rozbiórkowe dotyczące stałych struktur, takich jak systemy rurociągów gazowych, wodnych, kanalizacyjnych i podobnych;

e)prace terenowe, łącznie z usługami rolniczymi, takimi jak orka, siew, nawadnianie i nawożenie;

f)badanie i ocenę ryzyka dla nieruchomości i jej stanu;

g)szacowanie wartości nieruchomości, łącznie z przypadkami, kiedy taka usługa jest wymagana na potrzeby ubezpieczenia, w celu ustalenia wartości nieruchomości jako zabezpieczenia kredytu lub w celu oszacowania ryzyka i strat w przypadku sporów;

h)wynajem lub wydzierżawianie nieruchomości inne niż opisane w ust. 3 lit. c), łącznie z przechowywaniem towarów w wyznaczonej do tego określonej części nieruchomości przeznaczonej do wyłącznego użytku przez usługobiorcę;

i)świadczenie usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, łącznie z prawem do przebywania w określonym miejscu na podstawie praw do korzystania z nieruchomości w oznaczonym czasie i podobnych;

j)przyznanie lub przeniesienie praw innych niż objęte lit. h) oraz i) do wykorzystania nieruchomości w całości lub w części, łącznie z zezwoleniem na korzystanie z części nieruchomości, np. udzielanie pozwoleń na połów lub polowanie, przyznawanie dostępu do poczekalni w portach lotniczych lub korzystanie z infrastruktury, za którą pobiera się opłaty, takiej jak most lub tunel;

k)utrzymanie, remont i naprawę budynku lub jego części, łącznie z takimi pracami jak sprzątanie, układanie płytek, tapetowanie i układanie parkietu;

l)utrzymanie, remont i naprawę stałych struktur, takich jak systemy rurociągów gazowych, wodnych, kanalizacyjnych i podobnych;

m)instalację lub montaż maszyn lub sprzętu, które po zainstalowaniu lub zamontowaniu są uznane za nieruchomość;

n)utrzymanie i naprawę oraz kontrolę maszyn lub sprzętu, jak również nadzór nad maszynami lub sprzętem, jeżeli maszyny lub sprzęt są uznane za nieruchomość;

o)zarządzanie nieruchomościami inne niż zarządzanie portfelem inwestycji w nieruchomości objęte ust. 3 lit. g), obejmujące obsługę nieruchomości komercyjnej, przemysłowej lub mieszkalnej przez właściciela nieruchomości lub na jego rzecz;

p)pośrednictwo w sprzedaży, dzierżawie lub wynajmie nieruchomości oraz ustanowieniu lub przeniesieniu określonych udziałów w nieruchomościach lub praw rzeczowych dotyczących nieruchomości (bez względu na to, czy są one traktowane jako majątek rzeczowy, czy nie), inne niż pośrednictwo objęte ust. 3 lit. d);

q)usługi prawne związane z przeniesieniem tytułu do nieruchomości, ustanowieniem lub przeniesieniem określonych udziałów w nieruchomościach lub praw rzeczowych dotyczących nieruchomości (bez względu na to, czy są one traktowane tak jak rzeczy), takie jak czynności notarialne lub sporządzanie umów kupna lub sprzedaży nieruchomości, nawet jeżeli transakcja, w wyniku której dochodzi do zmiany stanu prawnego nieruchomości, nie zostaje przeprowadzona.

W art. 31a ust. 3 rozporządzenia 282/2011 zdefiniowano katalog przesłanek negatywnych, tj. usług które nie są uznawane za związane z nieruchomościami:

Ustęp 1 nie ma zastosowania do:

a)opracowania planów budynku lub jego części, jeżeli nie są one przeznaczone na określoną działkę;

b)przechowywania towarów na terenie nieruchomości, jeżeli żadna część nieruchomości nie jest przeznaczona do wyłącznego użytku przez usługobiorcę;

c)świadczenia usług reklamowych, nawet jeżeli wiąże się to z wykorzystaniem nieruchomości;

d)pośrednictwa w świadczeniu usług zakwaterowania hotelowego lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, jeżeli pośrednik działa w imieniu i na rzecz osoby trzeciej;

e)udostępniania miejsca na stoisko podczas targów lub wystaw, łącznie z innymi powiązanymi usługami umożliwiającymi wystawcy przedstawienie towarów, takimi jak projekt stoiska, transport i przechowywanie towarów, udostępnianie maszyn, okablowanie, ubezpieczenie i reklama;

f)instalacji lub montażu maszyn lub sprzętu, utrzymania i naprawy oraz kontroli maszyn lub sprzętu, jak również nadzoru nad maszynami lub sprzętem, które nie są lub nie stają się częścią nieruchomości;

g)zarządzania portfelem inwestycji w nieruchomości;

h)usług prawnych powiązanych z umowami, innych niż objęte ust. 2 lit. q), łącznie z doradztwem dotyczącym warunków umowy dotyczącej przeniesienia nieruchomości lub wykonania takiej umowy lub też udowodnienia istnienia takiej umowy, jeżeli takie usługi nie dotyczą przeniesienia tytułu do nieruchomości.

Zatem szczególne miejsce świadczenia określone w art. 28e ustawy dotyczy wyłącznie usług, które ściśle odnoszą się do konkretnej określonej co do miejsca położenia nieruchomości. W konsekwencji usługą związaną z nieruchomością nie jest każda dowolna usługa wykazująca chociażby najmniejszy związek z daną nieruchomością, lecz jedynie usługa która wprost odnosi się do konkretnej (określonej co do położenia) nieruchomości będącej też centralnym punktem usługi bądź też, ma na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu konkretnej (określonej co do położenia) nieruchomości.

W zakresie dokumentowania świadczonych przez Państwa usług należy zauważyć, że zasady wystawiania faktur regulują przepisy art. 106a-106q ustawy.

Zgodnie z art. 106a pkt 2 ustawy:

Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:

a) państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,

b) państwa trzeciego.

W myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Na podstawie art. 106e ust. 1 pkt 1-18 ustawy:

Faktura powinna zawierać między innymi:

1)datę wystawienia;

2)kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4)numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5)numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;

6)datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

7)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8)miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9)cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10)kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11)wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12)stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;

13)sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14)kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15)kwotę należności ogółem;

16)przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, w odniesieniu do których:

a)obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lub art. 21 ust. 1, lub

b)w przepisach wydanych na podstawie art. 19a ust. 12 określono termin powstania obowiązku podatkowego z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty

- wyrazy „metoda kasowa”;

17)w przypadku faktur, o których mowa w art. 106d ust. 1 - wyraz „samofakturowanie”;

18)w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy „odwrotne obciążenie”.

Z art. 106e ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy wynika, że:

Faktura może nie zawierać:

1)w przypadku, o którym mowa w art. 106a pkt 2 lit. a – danych określonych w ust. 1 pkt 10 i 12-14;

2)w przypadku, o którym mowa w art. 106a pkt 2 lit. b - danych określonych w ust. 1 pkt 5 i 12-14

Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo czynnym podatnikiem VAT, zarejestrowanym również do VAT-UE. W roku 2023 Państwa firma wykonywała dla Zleceniodawcy zagranicznego z Wielkiej Brytanii montaż instalacji monitorowania energii elektrycznej w budynkach znajdujących się na terenie Polski (w (…) i (…)).

Montaż dokonany był na dostarczonych przez Zleceniodawcę tablicach pomiarowych. Aby tablice pomiarowe należycie funkcjonowały należało zamontować przekładnie prądowe oraz wykonać okablowanie zasilająco-sterujące. Dostawa przekładników prądowych okablowania, koryt kablowych oraz innych materiałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania układu leżała po Państwa stronie. Przedmiotem umowy była zarówno usługa montażu jak i dostawa materiałów wraz z montażem. Zamawiający dostarczał szafę licznikową którą Państwo montowaliście. Przedmiotem umowy była również konfiguracja całego systemu i jego uruchomienie.

Wszystkie wymienione urządzenia zostały na trwale zabudowane w rozdzielnicach elektrycznych lub pomieszczeniach elektrycznych w budynkach. Dostarczane materiały zostały trwale przytwierdzone – koryta kablowe do ścian/stropów, przekładniki zostały zamontowane na kablach, przewody zostały ułożone w wykonanych korytach kablowych. Wykonaną przez Państwa instalację monitorowania energii elektrycznej generalnie można zdemontować lub przenieść bez jej uszkodzenia lub zmiany jej istoty, wymaga to jednak dużego nakładu prac (dotyczy to większości prac instalacyjnych). Nie oznacza to jednak, że w dokładnie takim samym układzie można ją zamontować w innym miejscu, ze względu na to, że długość kabli, wielkość przekładników na każdym obiekcie będzie inna. Instalacja musi być wykonana przez wykwalifikowanych monterów. Wykonana instalacja służy optymalizacji kosztów eksploatacji.

Państwa wątpliwości dotyczą miejsca opodatkowania świadczenia, o którym mowa we wniosku dokonywanego na rzecz firmy A. z (…).

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, że opisane we wniosku czynności wpisujące się w świadczenie usług, polegające na montażu tablic pomiarowych, przekładni prądowych oraz wykonanie okablowania zasilająco-sterującego, wraz z dostawą przewodów, przekładników prądowych, koryt kablowych oraz konfiguracją całego systemu i jego uruchomieniem, mają bezpośredni związek z nieruchomością w rozumieniu art. 28e ustawy. Jak wskazaliście Państwo we wniosku, dokonane czynności, a w tym użyte do tych prac przewody, tablice pomiarowe i przekładnie pomiarowe są na trwale zabudowane w rozdzielnicach elektrycznych lub pomieszczeniach elektrycznych w budynkach, tj. są powiązane z istniejącą instalacją elektryczną budynku. Dostarczone materiały są trwale przytwierdzone – koryta kablowe do ścian/stropów, przekładniki zostały zamontowane na kablach, oprzewodowanie zostało ułożone w wykonanych korytach kablowych. Ponadto, jak sami Państwo wskazali w uzupełnieniu do wniosku, instalacja monitorowania energii elektrycznej stanowi integralną część nieruchomości, a instalacja ma na celu optymalizację kosztów eksploatacji. Choć zamontowana instalacja monitorowania energii elektrycznej byłaby możliwa do demontażu lub przeniesienia w inne miejsce, to wymagałoby to dużego nakładu pracy i instalacji wykonanej przez wykwalifikowanych monterów. Nie oznacza to jednak, że w dokładnie takim samym układzie można by ją zamontować w innym miejscu. Istotny w sprawie jest jednak fakt, ze wykonana instalacja jest na stałe przytwierdzona do podłoża, ścian i sufitu budynku, a skoro tak to po zainstalowaniu staje się częścią tego budynku (nieruchomości). Nieruchomość w takim przypadku staje się elementem niezbędnym z punktu widzenia świadczonych usług, o których mowa we wniosku. Tym samym świadczenie polegające na montażu instalacji monitorowania energii elektrycznej, która jest na stałe przytwierdzona do podłoża, ścian lub sufitu budynku stanowi usługę do której znajdzie zastosowanie art. 28e ustawy.

W analizowanym przypadku wykonują Państwo usługę dla zagranicznego kontrahenta, który jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT w Wielkiej Brytanii, jednak, stosownie do art. 28e ustawy, świadczone przez Państwa usługi instalacji monitorowania energii elektrycznej, w skład których wchodzi montaż tablic pomiarowych, przekładni prądowych oraz wykonanie okablowania zasilająco-sterującego wraz z dostawą przewodów, przekładników prądowych, koryt kablowych oraz konfiguracją całego systemu i jego uruchomieniem, będą podlegały opodatkowaniu w kraju, w którym znajduje się nieruchomość, na której wykonywane są usługi. Usługi wykonywaliście Państwo na budynkach znajdujących się w (…) i (…). Tym samym w analizowanym przypadku usługi powinny zostać opodatkowane na terytorium Polski.

Odnosząc się do dokumentowania świadczonych usług należy zauważyć, że na podstawie art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, z uwagi na fakt, że wykonują Państwo usługi związane z nieruchomościami położonymi na terenie Polski, usługa będzie podlegać opodatkowaniu na terytorium kraju. Wobec czego, świadcząc usługę na rzecz firmy A. z (…), są Państwo zobowiązani udokumentować przedmiotową usługę fakturą, z naliczoną stawką podatku VAT.

Wobec powyższego Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).