Interpretacja indywidualna z dnia 17 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.483.2024.1.MBN
Temat interpretacji
Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej usług wynajmu domków letniskowych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej usług wynajmu domków letniskowych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(...) spółka cywilna (dalej: Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce, a wspólnicy Wnioskodawcy posiadają miejsce zamieszkania na terytorium Polski i na podstawie przepisu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U z 2024 r. poz. 226 ze zm.) podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.
Wnioskodawca jest właścicielem X domków letniskowych w miejscowości (...), będących składnikami majątkowymi Wnioskodawcy wpisanymi do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
Wnioskodawca wykorzystuje przedmiotowe domki dla celów prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie ich wynajmu, a świadczone usługi w ocenie Wnioskodawcy mieszczą się w grupowaniu PKWiU 68.20.11.0 „Wynajem i obsługa nieruchomości mieszkalnych własnych lub dzierżawionych”.
Domki wynajmowane są przede wszystkim osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, po ich uprzedniej mailowej lub telefonicznej rezerwacji bezpośrednio u Wnioskodawcy lub za pośrednictwem portalu (...), zazwyczaj na okresy kilkudniowe − kilkutygodniowe.
Warunkiem rezerwacji jest wpłata zadatku w wysokości 50% całkowitej kwoty oferty wynajmu, a pozostała kwota płatna jest przelewem na rachunek bankowy Wnioskodawcy lub gotówką w dniu przyjazdu. W przypadku rezerwacji dokonywanej na 5 lub mniej dni przed datą przyjazdu wymagana jest wpłata zadatku w wysokości 100% całkowitej kwoty przed przyjazdem.
Cena wynajmu obejmuje korzystanie z domku i jego wyposażenia, jednego miejsca parkingowego, pobyt z jednym zwierzęciem oraz dostęp do placu zabaw dla dzieci. Dodatkowo wynajmujący opłacają opłatę miejscową od każdego gościa oraz sprzątanie domku po zakończeniu pobytu.
Regułą jest, że wynajmujący zawsze zapewniają sobie ręczniki we własnym zakresie.
Wynajmujący mogą dobrowolnie wykupić dodatkowe miejsce parkingowe oraz pobyt w domku z więcej niż jednym zwierzęciem.
W chwili wymeldowania wynajmujący opłacają również koszty zużycia wody i energii elektrycznej, które są potrącane z wnoszonej kaucji zwrotnej pobieranej w dniu przyjazdu i zwracanej przy wymeldowaniu.
Zdarza się, że niekiedy w ramach promocji dodatkowe opłaty, np. za dodatkowe miejsce postojowe, czy zużycie wody i energii elektrycznej, nie są pobierane i wliczane są w cenę wynajmu.
W przypadku wynajmu domku osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej Wnioskodawca wystawia każdorazowo fakturę dokumentującą świadczoną usługę.
Pytanie
Czy przy świadczeniu usług wynajmu domków letniskowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w przypadku gdy usługi te dokumentowane są zawsze fakturami wystawionymi dla tych osób, Wnioskodawca zwolniony jest z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy fiskalnej?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przy świadczeniu usług najmu domków letniskowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w przypadku gdy usługi te dokumentowane są zawsze fakturami wystawionymi dla tych osób, Wnioskodawca zwolniony jest z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy fiskalnej.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Zgodnie zaś z § 2 ust. 1 Rozporządzenia zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
W poz. 25 załącznika do Rozporządzenia wskazano jako czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej świadczenie usług objętych grupowaniem PKWiU ex 68.20.1 „Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, jeżeli świadczenie tych usług w całości zostało udokumentowane fakturą lub świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła”.
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarcza w zakresie świadczenia usług wynajmu domków letniskowych stanowiących własność Wnioskodawcy, a w przypadku gdy usługi te świadczone są na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej każdorazowo dokumentowane są fakturami.
Ponieważ przedmiotowe usługi wynajmu objęte są w ocenie Wnioskodawcy grupowaniem PKWiU 68.20.11.0, a ich świadczenie dokumentowane jest każdorazowo fakturą, to zgodnie z poz. 25 załącznika do Rozporządzenia ich świadczenie zwolnione jest z ewidencji za pomocą kasy fiskalnej.
Podsumowując, Wnioskodawca przy świadczeniu usług najmu domków letniskowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w przypadku gdy usługi te dokumentowane są zawsze fakturami wystawionymi dla tych osób, Wnioskodawca zwolniony jest z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy fiskalnej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
W myśl art. 111 ust. 1b ustawy:
W ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.
Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży − rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach − rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Należy jednak zauważyć, że na mocy delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).
Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r., poz. 2605), zwane dalej rozporządzeniem.
Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.
Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).
Stosownie do § 2 rozporządzenia
1.Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
2.W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku
Wskazać należy, że klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 lipca 2020 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 ze zm.).
W załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymieniono:
W poz. 25 – ex 68.20.1 – wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, jeżeli świadczenie tych usług w całości zostało udokumentowane fakturą lub świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Z objaśnień pod załącznikami wynika, że przedrostek ex – dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.
Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o ex – rozumie się przez to zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.
Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.
Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia. Ograniczenia wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia nie mają jednak zastosowania w omawianej sprawie.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo właścicielem X domków letniskowych. Są one wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Przedmiotowe domki wykorzystywane są dla celów prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie ich wynajmu, a świadczone usługi w Państwa ocenie mieszczą się w grupowaniu PKWiU 68.20.11.0 „Wynajem i obsługa nieruchomości mieszkalnych własnych lub dzierżawionych”.
Domki wynajmowane są przede wszystkim osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, po ich uprzedniej mailowej lub telefonicznej rezerwacji bezpośrednio u Wnioskodawcy lub za pośrednictwem portalu booking.com, zazwyczaj na okresy kilkudniowe − kilkutygodniowe.
Cena wynajmu obejmuje korzystanie z domku i jego wyposażenia, jednego miejsca parkingowego, pobyt z jednym zwierzęciem oraz dostęp do placu zabaw dla dzieci. Dodatkowo wynajmujący opłacają opłatę miejscową od każdego gościa oraz sprzątanie domku po zakończeniu pobytu.
Zdarza się, że niekiedy w ramach promocji dodatkowe opłaty, np. za dodatkowe miejsce postojowe, czy zużycie wody i energii elektrycznej, nie są pobierane i wliczane są w cenę wynajmu.
W przypadku wynajmu domku osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej Wnioskodawca wystawia każdorazowo fakturę dokumentująca świadczoną usługę.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przy świadczeniu usług wynajmu domków letniskowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w przypadku gdy usługi te dokumentowane są zawsze fakturami wystawionymi dla tych osób, są Państwo zwolnieni z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy fiskalnej.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że stosownie do zapisu do § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 25 załącznika do tego rozporządzenia, czynności wynajmu i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, jeżeli świadczenie tych usług w całości zostało udokumentowane fakturą (PKWiU ex 68.20.1) są objęte zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
W analizowanej sprawie wskazali Państwo, że świadczone przez Państwa usługi wynajmu X domków letniskowych sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 68.20.1 i że w przypadku wynajmu domków osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, wystawiają Państwo każdorazowo fakturę dokumentującą świadczoną usługę.
W związku z powyższym, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 25 załącznika do niego, mogą Państwo stosować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej usług wynajmu X domków letniskowych.
Podsumowując, przy świadczeniu usług wynajmu domków letniskowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 68.20.1, w przypadku gdy usługi te dokumentowane są zawsze fakturami wystawionymi dla tych osób, mają Państwo prawo korzystać, ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży ww. usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 25 załącznika do niego. Powyższe zwolnienie obowiązuje nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r.
Wobec powyższego, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności zwolnienia z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej usług dodatkowych i opłaty miejscowej.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Należy również zauważyć, iż zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).