Interpretacja indywidualna z dnia 16 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.436.2024.1.EW
Temat interpretacji
Prawo do otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad podatkiem należnym w terminie 180 dni.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad podatkiem należnym w terminie 180 dni.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka A została zawiązana w dniu (...) na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 października 1996 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz na podstawie art. 7a ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 roku o Krajowym Zasobie Nieruchomości.
Przedmiotem działalności Spółki jest budowanie domów mieszkalnych oraz ich eksploatacja na zasadach najmu, zgodnie z przepisami ustawy o (...).
Zgodnie z umową Spółki A może:
1)nabywać lokale mieszkalne i budynki mieszkalne oraz niemieszkalne w celu rozbudowy, nadbudowy i przebudowy, w wyniku której powstaną lokalne mieszkalne,
2)przeprowadzać remonty i modernizację obiektów przeznaczonych na zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych na zasadach najmu,
3)wynajmować lokale użytkowe znajdujące się w budynkach Spółki,
4)sprawować na podstawie umów zlecenia zarząd nieruchomościami mieszkalnymi i niemieszkalnymi, które nie stanowią własności Spółki,
5)sprawować zarząd nieruchomościami wspólnymi stanowiącymi w ułamkowej części jej współwłasność,
6)prowadzić inną działalność związaną z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, w tym budować lub nabywać budynki w celu sprzedaży znajdujących się w tym budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu.
Zgodnie z treścią Umowy Spółki przedmiotem działalności Spółki według Polskiej Klasyfikacji Działalności jest:
1)realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków (PKD 41.10.Z),
2)roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych (PKD 41.20.Z),
3)wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z),
4)kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek (PKD 68.10.Z),
5)działalność pomocnicza związana z utrzymaniem porządku w budynkach (PKD 81.10),
6)zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie (PKD 68.32.Z),
7)przygotowanie terenu pod budowę (PKD 43.12.Z),
8)rozbiórka i burzenie obiektów budowlanych (PKD 43.11.Z),
9)wykonywanie wykopów i wierceń geologiczno-inżynierskich (PKD 43.13.Z),
10)wykonywanie instalacji elektrycznych (PKD 43.21.Z),
11)wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych (PKD 43.22.Z),
12)wykonywanie pozostałych instalacji budowlanych (PKD 43.29.Z),
13)wykonywanie robót budowlanych wykończeniowych (PKD 43.3),
14)wykonywanie konstrukcji i pokryć dachowych (PKD 43.91.Z),
15)pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 43.99.Z),
16)działalność w zakresie architektury (PKD 71.11.Z),
17)działalność w zakresie specjalistycznego projektowania (PKD 74.10.Z).
Wspólnicy wnieśli do Spółki aportem nieruchomości w postaci gruntów. Wnoszone aporty były dokumentowane fakturami VAT z wykazanym na nich podatkiem należnym. Podatek od wniesionych aportów Spółka wykazała jako podatek naliczony we właściwych okresach i deklaracjach VAT.
Na wniesionych gruntach mają zostać wybudowane lokale mieszkalne. Zgodnie z Umową Spółki przydział lokali mieszkalnych poprzedza przeprowadzenie naboru dokonywane przez Gminę, na terenie której realizowana jest inwestycja. Szczegółowe kryteria i zasady naboru określi Rada Gminy w formie uchwały uwzględniając kryteria ustawowe.
W celu sfinansowania kosztów realizacji inwestycji Spółka może zawierać z osobami wyłonionymi w toku naboru umowy w sprawie partycypacji, o których mowa w art. 29 i 29a ustawy o niektórych formach wspierania budownictwa mieszkaniowego.
Osoby partycypujące, wyłonione w drodze naboru, mają możliwość wynajmowania lokali, ale również będą miały możliwość wykupienia mieszkań na własność.
Spółka jest czynnym podatnikiem VAT.
Spółka A będzie realizować następujące przedsięwzięcia inwestycyjno-budowlane:
(...)
Założeniem każdej z powyższych inwestycji jest wybudowanie m.in. mieszkań na wynajem, które będą stanowiły co najmniej 80% powierzchni użytkowej mieszkań.
Po wybudowaniu budynków mieszkalnych, lokale będą wynajmowane na zasadach określonych w ustawie z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa (Dz. U. z 2021 r. poz. 2224 z późn. zm.)
W chwili obecnej brak jest jakiejkolwiek sprzedaży w Spółce, jedyną czynnością opodatkowaną był wynajem placu we wrześniu 2022 roku dla (...).
W związku z realizowanymi inwestycjami Spółka dokonuje zakupów produktów i usług opodatkowanych podatkiem VAT. Spółka odlicza podatek VAT wykazany na fakturach, zgodnie z zasadą ogólną zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Spółka A poniosła wydatki m.in. na:
-zakup sprzętu komputerowego,
-czynności notarialne – sporządzenie aktów notarialnych,
-raty leasingowe samochodów osobowych,
-usługi księgowe,
-usługi prawne,
-usługę najmu lokalu na siedzibę,
-zakup mebli biurowych,
-przeprowadzenie audytu zewnętrznego,
-roboty budowlane związane z realizacją inwestycji,
-dokumentacje projektową.
Wydatki ponoszone przez Spółkę będą wykorzystywane:
a)do czynności opodatkowanych (sprzedaż mieszkań),
b)do czynności zwolnionych (wynajem lokali mieszkalnych osobom fizycznym).
Pytanie
Czy Spółka A ma prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu od podatku należnego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w terminie 180 dni?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, ustawa o podatku od towarów i usług zawiera regulacje dotyczące możliwości zwrotu podatku naliczonego, w sytuacji kiedy podatnik nie wykonał czynności opodatkowanych.
W przepisie art 87 ust. 5a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług określony został sposób postępowania w zakresie zwrotu podatku naliczonego podlegającego odliczeniu od podatku należnego w związku z prowadzoną działalnością.
Zgodnie z powyższym przepisem w przypadku, gdy podatnik nie wykonał w okresie rozliczeniowym czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, podatnikowi przysługuje zwrot kwoty podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu od podatku należnego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na terytorium kraju lub poza tym terytorium, w terminie 180 dni od dnia złożenia rozliczenia, z zastrzeżeniem art. 86 ust. 19. Na sporządzony na piśmie wniosek podatnika urząd skarbowy dokonuje zwrotu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie 60 dni, jeżeli podatnik złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe. Przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a-2c oraz ust. 4a-4f stosuje się odpowiednio.
Powyższe stanowisko zostało ugruntowane w wyrokach Trybunału Sprawiedliwości UE.
W wyroku w sprawie C 268/83, Rompelman Trybunał uznał, iż podmiot, który jeszcze nie osiąga przychodów z działalności, staje się podatnikiem już w związku z poniesieniem nakładów inwestycyjnych i już w związku z poniesieniem wydatków powstaje prawo do odliczenia VAT.
Z kolei w wyroku C-37/95, Ghent Coal Terminal NV zaprezentowane zostało stanowisko, że nawet w razie tzw. zaniechanej inwestycji, jeżeli nabycie towarów i usług zostało poczynione z zamiarem wykorzystania ich do działalności opodatkowanej, ale z powodów pozostających poza kontrola podatnika, nie wykorzystał on nabytych towarów i usług w prowadzeniu tej działalności, prawo podatnika do odliczenia podatku VAT zostaje zachowane.
Odwołując się do stanowiska organów podatkowych w powyższej sprawie należy przytoczyć interpretację z dnia 25 marca 2022 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-2.4012.44.2022.1.AS, w której uznano, iż podatnik zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego, pomimo, że wskutek okoliczności obiektywnych i niezależnych od woli podatnika zakupione towary nie zostały do zamierzonego celu przeznaczone.
W interpretacji z dnia 26 maja 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, iż nawet przy zaniechanej inwestycji z powodu braku opłacalności przedsięwzięcia można mówić o zachowaniu prawa do odliczenia (0112-KDIL1-1.4012.133.2021.1.EB).
Spółka stoi na stanowisku, iż w przypadku kiedy Spółka poniosła wydatki związane z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych i zwolnionych, przysługuje jej prawo do zwrotu podatku naliczonego pomimo braku sprzedaży w analizowanym okresie. Okres zwrotu będzie wynosił 180 dni.
W tej chwili Spółka nie ma możliwości przyporządkowania, które wydatki będą związane z czynnościami opodatkowanymi, a które z czynnościami zwolnionymi. Niemożliwe jest precyzyjne określenie kiedy dojdzie do sprzedaży lokali.
Wydatki, które Spółka poniosła m.in. na:
-zakup sprzętu komputerowego,
-czynności notarialne – sporządzenie aktów notarialnych,
-raty leasingowe samochodów osobowych,
-usługi księgowe,
-usługi prawne,
-usługę najmu lokalu na siedzibę,
-zakup mebli biurowych,
-przeprowadzenie audytu zewnętrznego,
-roboty budowlane związane z realizacją inwestycji,
-dokumentacje projektową,
uprawniają do odliczenia podatku naliczonego oraz wystąpienia o zwrot podatku VAT pomimo braku czynności opodatkowanych.
Spółka uważa, że prawidłowo odlicza podatek VAT zawarty na fakturach dokumentujących dokonywane zakupy. Istotny jest tutaj art. 15 ustawy u podatku od towarów i usług, zgodnie z którym podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje zaś wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Definicja zawarta w ustawie o podatku od towarów i usług ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Należy przyjąć, że działalnością gospodarczą jest w zasadzie tylko ta aktywność, która wykonywana jest zawodowo, w sposób profesjonalny.
Z kolei w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zawarta została definicja świadczenia usług. Świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz innego podmiotu, które nie stanowi dostawy towaru. Szeroka definicja działalności gospodarczej powoduje, że podmioty wykonujące taką działalność są klasyfikowane jako podatnicy niezależnie od ich statusu. Definicja działalności gospodarczej ma charakter uniwersalny co ma pozwolić na uznanie za podatników tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym niezależnie od formy, statusu i więzi prawnych. Można zatem stwierdzić, że generalnie podatnikiem będzie podmiot, który w ramach swojej działalności dokonuje, bądź ma zamiar dokonywać świadczeń na rzecz innych podmiotów.
W przypadku dostawy towarów i świadczenia usług podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, w zakresie, w jakim podatek naliczony służy wykonywaniu czynności opodatkowanych.
W chwili obecnej Spółka nie jest w stanie określić, w jakim zakresie nabyte usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a w jakim zakresie do czynności zwolnionych. Do najmu lokali zastosowanie znajdzie stawka zwolniona, jednak w przypadku wykupu lokalu przez najemcę zgodnie z umową partycypacji Spółka zastosuje stawkę 8% przy dostawie lokali.
Spółka wnosi o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, czy zaprezentowane stanowisko jest prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z przywołanych przepisów prawa wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
W podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
I tak, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W myśl art. 87 ust. 5a ustawy:
W przypadku gdy podatnik nie wykonał w okresie rozliczeniowym czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, podatnikowi przysługuje zwrot kwoty podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu od podatku należnego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na terytorium kraju lub poza tym terytorium, w terminie 180 dni od dnia złożenia rozliczenia, z zastrzeżeniem art. 86 ust. 19. Na sporządzony na piśmie wniosek podatnika urząd skarbowy dokonuje zwrotu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie 60 dni, jeżeli podatnik złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe. Przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a-2c oraz ust. 4a-4f stosuje się odpowiednio.
Zgodnie z art. 86 ust. 19 ustawy:
Jeżeli w okresie rozliczeniowym podatnik nie wykonywał czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz nie wykonywał czynności poza terytorium kraju kwotę podatku naliczonego może przenieść do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy.
W tym miejscu należy wyraźnie zaznaczyć, że w odniesieniu do zakupów wykorzystywanych przez podatnika zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej opodatkowanej, jak i działalności gospodarczej zwolnionej od podatku VAT, podatnik zobowiązany jest do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu współczynnika proporcji, o którym mowa w art. 90 ustawy.
Przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego podatku VAT, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, tj. dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (opodatkowanych i zwolnionych).
Zgodnie z art. 90 ust. 1-10 ustawy:
1. W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
2. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
3. Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
4. Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
5. Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.
6. Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:
1) pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;
2) usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.
7. (uchylony)
8. Podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30 000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo. Podatnicy są obowiązani zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o przyjętej proporcji w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ta proporcja została zastosowana po raz pierwszy, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.
9. Przepis ust. 8 stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.
9a. Przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.
10. W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:
1) przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
2) nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.
Przepisy zawarte w art. 90 ustawy regulują kwestie związane z prawem do odliczenia podatku naliczonego w sytuacji, gdy podatnik nabyte towary i usługi wykorzystuje zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Z tym, że przez „czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego” należy rozumieć czynności zwolnione od podatku.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że przedmiotem Państwa działalności jest budowanie domów mieszkalnych oraz ich eksploatacja na zasadach najmu, zgodnie z przepisami ustawy o (...).
Zgodnie z umową, Spółka może:
1)nabywać lokale mieszkalne i budynki mieszkalne oraz niemieszkalne w celu rozbudowy, nadbudowy I przebudowy, w wyniku której powstaną lokalne mieszkalne,
2)przeprowadzać remonty i modernizację obiektów przeznaczonych na zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych na zasadach najmu,
3)wynajmować lokale użytkowe znajdujące się w budynkach Spółki,
4)sprawować na podstawie umów zlecenia zarząd nieruchomościami mieszkalnymi i niemieszkalnymi, które nie stanowią własności Spółki,
5)sprawować zarząd nieruchomościami wspólnymi stanowiącymi w ułamkowej części jej współwłasność,
6)prowadzić inną działalność związaną z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, w tym budować lub nabywać budynki w celu sprzedaży znajdujących się w tym budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu.
Są Państwo czynnym podatnikiem VAT.
Będą Państwo realizować następujące przedsięwzięcia inwestycyjno-budowlane:
(...)
Założeniem każdej z powyższych inwestycji jest wybudowanie m.in. mieszkań na wynajem, które będą stanowiły co najmniej 80% powierzchni użytkowej mieszkań. Po wybudowaniu budynków mieszkalnych, lokale będą wynajmowane na zasadach określonych w ustawie z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa. W chwili obecnej brak jest jakiejkolwiek sprzedaży w Spółce, jedyną czynnością opodatkowaną był wynajem placu we wrześniu 2022 roku dla (...).
Ponieśli Państwo wydatki m.in. na:
-zakup sprzętu komputerowego,
-czynności notarialne – sporządzenie aktów notarialnych,
-raty leasingowe samochodów osobowych,
-usługi księgowe,
-usługi prawne,
-usługę najmu lokalu na siedzibę,
-zakup mebli biurowych,
-przeprowadzenie audytu zewnętrznego,
-roboty budowlane związane z realizacją inwestycji,
-dokumentację projektową.
Wydatki ponoszone przez Państwa będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych (sprzedaż mieszkań) i do czynności zwolnionych (wynajem lokali mieszkalnych osobom fizycznym).
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy będą Państwo mieli prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu od podatku należnego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w terminie 180 dni.
Odnosząc się do wskazanej kwestii należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.
W rozpatrywanej sprawie wskazane przez Państwa wydatki związane będą – jak Państwo wskazali – zarówno z czynnościami opodatkowanymi, jak i z działalnością zwolnioną od podatku od towarów i usług. Nie mają Państwo możliwości wskazania, jaka część z ponoszonych wydatków będzie wykorzystana wyłącznie do czynności opodatkowanych, a jaka część do czynności zwolnionych.
W konsekwencji powyższego, w sytuacji, gdy podatnik nie ma możliwości przypisania wydatków wyłącznie do czynności opodatkowanych, czy wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku, wtedy – z uwagi na wykorzystywanie nabytych towarów i usług do tzw. „celów mieszanych” – zastosowanie mają przepisy art. 90 ustawy.
Zatem – skoro wskazane przez Państwa wydatki będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku, a Państwo nie mają możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego – będą Państwo obowiązani do proporcjonalnego rozliczenia podatku, zgodnie z art. 90 ust. 2-10 ustawy.
Zatem stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku zostaną spełnione przesłanki pozytywne wynikające z art. 86 ust. 1 w związku z art. 88 ust. 4 ustawy, gdyż poniesione przez Państwa wydatki mają związek z planowanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, dającymi prawo do odliczenia podatku VAT według przepisów art. 90 ustawy oraz są Państwo czynnym podatnikiem VAT.
Reasumując, będzie przysługiwać Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Zatem, mając na uwadze zapisy art. 87 ust. 5a ustawy, należy się zgodzić z Państwa stanowiskiem, że będzie Państwu przysługiwało prawo do zwrotu podatku naliczonego, pomimo braku sprzedaży w analizowanym okresie. Okres zwrotu będzie wynosił 180 dni od dnia złożenia rozliczenia. Jednak, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą opodatkowaną, jak i działalnością gospodarczą zwolnioną od podatku VAT, prawo do zwrotu podatku VAT, podlegającego odliczeniu od podatku należnego będzie Państwu przysługiwało przy zastosowaniu współczynnika proporcji, o którym mowa w art. 90 ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe, mimo braku odniesienia się w nim do współczynnika proporcji, o którym mowa w art. 90 ustawy, ponieważ pytanie dotyczyło przysługującego prawa do zwrotu, a nie wysokości tego zwrotu.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno -skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności stwierdzenia: „Spółka uważa, że prawidłowo odlicza podatek VAT na fakturach dokumentujących dokonywane zakupy”.
Odnośnie powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Odnosząc się do powołanych przez Państwa w przedmiotowym wniosku wyroków sądu, wyjaśniam, że powołane wyroki są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się zawężają. Zatem wskazane we wniosku wyroki sądu nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.
W odniesieniu do powołanych przez Państwa orzeczeń TSUE, Organ wskazuje, że wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95, Ghent Coal Terminal NV oraz wyrok z 5 maja 1994 r. w sprawie C-38/93 dotyczyły prawa do odliczenia podatku VAT w sytuacji gdy występuje tzw. zaniechanie inwestycji, gdy nabycie towarów i usług zostało poczynione z zamiarem wykorzystania ich do działalności opodatkowanej, ale z powodów pozostających poza kontrolą podatnika, nie wykorzystał on nabytych towarów i usług w prowadzeniu tej działalności.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).