Wniosek w zakresie uznania opisanej darowizny urządzeń za dostawę towarów stanowiącą eksport opodatkowany stawką podatku 0%, - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Wniosek w zakresie uznania opisanej darowizny urządzeń za dostawę towarów stanowiącą eksport opodatkowany stawką podatku 0%,
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od towarów i usług (we wniosku pytanie nr 2) jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 6 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący uznania opisanej darowizny urządzeń za dostawę towarów stanowiącą eksport opodatkowany stawką podatku 0%, wpłynął 7 czerwca 2024 r. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 lipca 2024 r. (wpływ 9 lipca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
XXXX z siedzibą w … (dalej jako: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest dostawcą urządzeń dla … o wieloletniej praktyce w branży … . Dostarczając swoim odbiorcom w szczególności … oraz szeroką gamę produktów dla systemów transportu.
W związku z działaniami wojennymi w Ukrainie Spółka zdecydowała o nieodpłatnym przekazaniu określonych urządzeń … z przeznaczeniem na Ukrainę. Urządzenia mające być przedmiotem darowizny znajdują się na terytorium Polski. Dla realizacji powyższego celu Spółka zawrze umowę darowizny (nieodpłatnego przekazania) z Rządową Agencją Rezerw Strategicznych (agencją wykonawczą) z siedzibą w Warszawie, działającą na podstawie ustawy z 17 grudnia 2020 r. o rezerwach strategicznych (dalej jako: „RARS”). Na jej podstawie Spółka (jako darczyńca) darowuje RARS (jako obdarowanemu) na własność określone (wskazane w tej umowie) urządzenia …, z przeznaczeniem na cele związane z pomocą Ukrainie. Zapis o przeznaczeniu przedmiotu darowizny znajdować się będzie w treści umowy darowizny (nieodpłatnego przekazania). Tym samym takie przeznaczenie przedmiotu darowizny (darowizna – pomoc dla Ukrainy) będzie znane od samego początku transakcji (na etapie jej planowania), w tym przy zawieraniu umowy darowizny pomiędzy Spółką a RARS. W umowie darowizny RARS oświadczy, iż darowiznę przyjmuje. Umowa darowizny zostanie sporządzona w zwykłej formie pisemnej. Zastosowanie będą mieć do niej przepisy prawa polskiego.
Przekazanie RARS przedmiotu darowizny nastąpi na terytorium kraju. Dokumenty (protokoły) przekazania przedmiotu darowizny pomiędzy Spółką a RARS zostaną sporządzone w Polsce. Oznacza to, iż spełnienie przez Spółkę świadczenia z umowy darowizny nastąpi poprzez przekazanie przedmiotu darowizny na terytorium Polski.
Zawarcie umowy darowizny i przekazanie przedmiotu darowizny nastąpią do dnia 31 grudnia 2024 r.
W dalszej kolejności przedmiot darowizny zostanie przekazany przez RARS stronie ukraińskiej jako pomoc humanitarna dla sektora energetycznego. Przedmiot darowizny – za pośrednictwem firmy ukraińskiej delegowanej przez rząd Ukrainy do otrzymywania i dystrybuowania pomocy humanitarnej dla … Ukrainy – zostanie przekazany do określonego (wskazanego wcześniej) zakładu …, będącego własnością ukraińskiego przedsiębiorstwa … w Ukrainie.
Organizacją wywozu przedmiotu darowizny z terytorium Polski na terytorium Ukrainy, w tym procedurami (także celnymi) związanymi z przekraczaniem granicy, zajmować się będzie RARS. Wynika to z faktu, iż przedmiot darowizny zostanie przekazany do Ukrainy tzw. „korytarzem humanitarnym” (stąd też udział RARS).
Ze względu na umowę darowizny zawieraną pomiędzy Spółką a RARS oraz ze względu na działalność RARS jako hubu logistycznego dedykowanego pomocy humanitarnej dla Ukrainy, przedmiot darowizny zostanie dostarczony do magazynu RARS, skąd następnie będzie (przez RARS) organizowany transport na Ukrainę. Transport przedmiotu darowizny do RARS powodowany będzie wyłącznie względami logistycznymi. Celem nie będzie długotrwałe składowanie przedmiotu darowizny przez RARS, jego obróbka itp. Przedmiot darowizny zostanie wywieziony do Ukrainy w niezmienionej postaci. Nie można przy tym również wykluczyć, iż transport zorganizowany przez RARS przebiegać będzie w ten sposób, iż przedmiot darowizny zostanie odebrany bezpośrednio od Spółki z udziałem przedstawiciela RARS i przetransportowany na Ukrainę bezpośrednio od Spółki.
Na dokumencie związanym z transportem towarów (tj. na CMR) jako nadawca zostanie wymieniona RARS, natomiast jako odbiorca wskazany przez Spółkę (darczyńcę) podmiot ukraiński.
Propozycja darowizny Spółki została zaakceptowana w Emergency Response Coordination Centre (ERCC) – Centrum Koordynacji Reagowania Kryzysowego (ERCC) Komisji Europejskiej, które koordynuje dostarczanie pomocy do dotkniętych krajów, w tym pomoc udzielaną Ukrainie podczas wojny.
Formalności celne związane z wywozem przedmiotu darowizny na Ukrainę będą dokonane przez RARS, tj. RARS dokona zgłoszenia celnego. W przypadku pomocy humanitarnej RARS korzysta w tym celu ze specjalnej uproszczonej procedury odprawy celnej („korytarz humanitarny”).
Strona ukraińska potwierdza, iż przedmiot darowizny – z uwagi na jego zastosowanie do … – realizować będzie cele strategiczne … na Ukrainie.
W stosunku do urządzeń … stanowiących przedmiot darowizny Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych urządzeń lub ich części składowych.
Spółka dysponować będzie otrzymanymi od RARS dokumentami potwierdzającymi wywóz urządzeń …, stanowiących przedmiot darowizny poza terytorium Unii Europejskiej. Dokumentami tymi będą: oświadczenie RARS potwierdzające, iż przedmiot darowizny został przekazany stronie ukraińskiej i w związku z tym przemieszczony (wywieziony) poza terytorium Unii Europejskiej; dokumenty transportowe (w tym CMR) potwierdzające dostawę przedmiotu darowizny na Ukrainę, zawierające potwierdzenie odbioru na Ukrainie przez stronę ukraińską; oświadczenie (potwierdzenie) strony ukraińskiej, iż przedmiot darowizny otrzymała (odebrała) na terytorium Ukrainy. Treść tych dokumentów potwierdzać będzie tożsamość towarów, tj. będzie możliwie wykazanie, iż dokumenty te dotyczą urządzeń będących przedmiotem darowizny dokonanej przez Spółkę. Natomiast ze względu na charakter przedmiotu darowizny (pomoc humanitarna) oraz sposób odprawy celnej (uproszczenia przewidziane dla pomocy humanitarnej – „korytarz humanitarny”) Spółka nie otrzyma [dokumentu] potwierdzającego wywóz towarów, pochodzącego od polskiej administracji celnej lub jej systemów informatycznych.
Koszty wytworzenia lub cena nabycia urządzeń … stanowiących przedmiot darowizny, w części objętej niniejszym wnioskiem, nie będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.
W uzupełnieniu wniosku z 9 lipca 2024 r. Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi na zadane pytania Organu:
1. Spółka jest podatnikiem VAT czynnym.
2. Przeniesienie na RARS prawa do rozporządzania jak właściciel, określonymi w umowie darowizny, urządzeniami … darowanymi przez Spółkę, nastąpi na terytorium Polski. Precyzując:
a) w przypadku dostawy do magazynu RARS na terytorium kraju – w momencie dostarczenia przedmiotu darowizny do tego magazynu i podpisaniu przez strony (Spółkę i RARS) stosownego dokumentu przekazania/odbioru. W takim przypadku transport do tego magazynu organizuje Spółka jako darczyńca.
b) w przypadku odbioru z magazynu Spółki (darczyńcy), a więc w wariancie przewidującym transport na Ukrainę bezpośrednio od Spółki – w momencie załadowania na środki transportu podstawione przez RARS (do magazynu Spółki) i podpisaniu przez strony (Spółkę i RARS) stosownego dokumentu przekazania/odbioru.
3. W przypadku dostawy do magazynu RARS na terytorium kraju to Spółka będzie dokonywała (organizowała) transport do tego magazynu.
4. Przedmiotem wniosku jest zdarzenie, w którym przedmiot darowizny zostanie dostarczony (przetransportowany) do magazynu RARS na terytorium kraju (lecz w momencie dokonywania darowizny jest wiadomo, że dalszym przeznaczeniem przedmiotu darowizny jest jego wywóz na terytorium Ukrainy – zgodnie z opisem stanu faktycznego zawartym we wniosku) oraz przedmiotem wniosku jest również zdarzenie, w którym przedmiot darowizny zostanie odebrany od Spółki i przetransportowany bezpośrednio na Ukrainę, z pominięciem magazynu RARS na terytorium kraju.
5. Wniosek dotyczy także zdarzenia przyszłego, w którym przedmiot darowizny do RARS zostanie odebrany od Spółki (z udziałem przedstawiciela RARS) i przetransportowany na Ukrainę bezpośrednio od Spółki (z pominięciem magazynu RARS na terytorium kraju).
6. Dokonywanie uproszczonej procedury odprawy celnej, przewidzianej dla pomocy humanitarnej („korytarz humanitarny”), nie przewiduje wydania potwierdzenia takiej odprawy przez organ celny. W przypadku tej uproszczonej procedury dla konwojów RARS nie jest wydawane potwierdzenia odprawy celnej. Wywóz towarów jest jedynie odznaczony w systemie.
7. Spółka nie jest w stanie wskazać przepisów prawa, na podstawie których uproszczona procedura odprawy celnej, przewidziana dla pomocy humanitarnej, jest dokonywana w przypadku darowizny opisanej we wniosku. Spółka stoi na stanowisku, iż wskazanie przepisów prawnych, o których mowa w treści wezwania, nie jest elementem opisu zdarzenia przyszłego. Są nim zawarte we wniosku okoliczności dotyczące wywozu przedmiotu darowizny z terytorium Polski.
Dodatkowo Spółka pragnie wyjaśnić, iż zgodnie z wyjaśnieniami otrzymanymi od RARS, żadne dodatkowe przepisy nie były wprowadzane w tym celu. Wywóz przedmiotu darowizny ma nastąpić według zasad, na których opuszczają terytorium Polski (i Unii Europejskiej) wszystkie konwoje z pomocą humanitarną dla Ukrainy, które są rejestrowane na stronie internetowej (...) (https://(...)). Wobec powyższego za element opisu zdarzenia przyszłego zawarty we wniosku należy uznać, iż wywóz przedmiotu darowizny będzie zarejestrowany na wskazanej powyżej stronie internetowej.
Wskazać należy na ministerialny (Departament Ceł MF) newsletter nr Z/16/2022 (https://puesc.gov.pl/documents/20123/603488518/Newsletter+nr+Z 16 2022.pdf/e4da4f19-1dba-5c4b-33bf-6a2fd25dbc40?t=1646641328480). Zgodnie z jego treścią w przypadku pomocy humanitarnej dla Ukrainy można stosować (w miejsce tradycyjnego zgłoszenie elektronicznego do procedury wywozu składanego do systemu AES) specjalny formularz awizacyjny. Zgodnie z tym newsletterem: „Departament Ceł Ministerstwa Finansów uprzejmie informuje, że na stronie https://(...)/ udostępniony został specjalny formularz przekroczenia granicy polsko-ukraińskiej dla transportu ciężarowego z pomocą humanitarną dla Ukrainy, którego wypełnienie uprości procedurę wysyłki pomocy humanitarnej o wartości powyżej 1000 EUR na Ukrainę, przez graniczne przejścia drogowe w (...) i (...). Istotą uproszczenia jest to, że pojazdy, które przemieszczają się na przejście graniczne z wykorzystaniem tylko tego formularza, są już automatycznie awizowane na wskazanym przejściu. Ich obsługa jest ułatwiona, gdyż pojazdy będą specjalnie oznakowane, a cała procedura nie wymaga dopełniania jakichkolwiek innych formalności celnych w systemie AES w urzędzie celnym wewnętrznym”.
Za element opisu zdarzenia przyszłego zawarty we wniosku należy uznać, iż wartość przedmiotu darowizny będzie przekraczać 1000 EUR.
Pytania (pytanie nr 2)
Czy opisana darowizna urządzeń stanowić będzie w Spółce na gruncie podatku od towarów i usług (dalej jako: „VAT”) dostawę towarów (eksport towarów) opodatkowaną stawką podatku 0%?
Państwa stanowisko w sprawie
Opisana darowizna urządzeń stanowić będzie w Spółce na gruncie VAT dostawę towarów (eksport towarów) opodatkowaną stawką podatku 0%.
Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, przedmiotem opodatkowania jest eksport towarów.
Eksport towarów zdefiniowany jest w art. 2 pkt 8 ustawy o VAT jako dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:
a) dostawcę lub na jego rzecz, lub
b) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych
- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
Dostawa towarów obejmuje, zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności wszelkie darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w stosunku do urządzeń ... stanowiących przedmiot darowizny Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych urządzeń lub ich części składowych. W związku z powyższym darowizna urządzeń stanowić będzie podlegającą opodatkowaniu dostawę towarów.
Niedopłata dostawa towarów (darowizna) może stanowić eksport towarów. Znajduje to potwierdzenie w stanowisku organów podatkowych (por. np. interpretacja indywidualna z dnia 8 sierpnia 2012 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, nr IPTPP2/443-434/12-3/JS). Również w poglądach doktryny: „Wobec zmiany definicji eksportu, od dnia 1 grudnia 2008 r. nie ma wątpliwości, że także wywóz towarów w wykonaniu czynności zrównanych z dostawą towarów (czynności nieodpłatnych) stanowi eksport towarów”. (Bartosiewicz Adam, Kubacki Ryszard. Komentarz do art. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. LEX 2011).
Kwalifikacji darowizny urządzeń ... jako stanowiącej eksport towarów dla celów VAT nie zmienia fakt „pośrednictwa” RARS. Odbiorcom (beneficjentem) darowizny, znanym już na etapie jej planowania, jest określony (wskazany wcześniej) zakład ..., będący własnością ukraińskiego przedsiębiorstwa w Ukrainie. Darowizna dokonywana jest na rzecz RARS wyłącznie ze względów prawnych i logistycznych.
Zgodnie z art. 66b ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, prezes Rady Ministrów może powierzyć RARS realizację zadań związanych z udzielaniem Ukrainie pomocy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. RARS jest podmiotem koordynującym tę pomoc. W szczególności, przy objęciu transportu patronatem RARS formalności celne są skoordynowane pomiędzy RARS a organami Krajowej Administracji Skarbowej. Skorzystanie z tej ścieżki daje także gwarancję, że pomoc trafi w konwojach do właściwych miejsc.
Zaangażowanie RARS w transakcję nie zmienia faktu, iż w istocie to Spółka powinna być uważana za podmiot wysyłający, będące przedmiotem darowizny urządzenia ..., z terytorium Polski poza terytorium Unii Europejskiej (na terytorium Ukrainy). Jak podkreślono już wcześniej, celem Spółki jest nieodpłatne przekazanie urządzeń ... z przeznaczeniem na Ukrainę (do konkretnego zakładu) i cel ten Spółka realizuje przy uczestnictwie RARS (z powodów powołanych powyżej). RARS w całej transakcji (operacji) nie działa jako podatnik podatku od towarów i usług, który nabywa przedmiot darowizny od Spółki w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą.
W ujęciu ekonomicznym Spółka dokonuje darowizny na rzecz odbiorcy (beneficjenta) w Ukrainie, dokonując jednak wywozu towarów (w tym formalności celnych) z zaangażowaniem (pomocą) RARS. Natomiast należy mieć na uwadze, iż na gruncie VAT przy ocenie transakcji powinno następować przesunięcie aspektów ekonomicznych nad formalnoprawne. Tak też jest w tym przypadku. Wyłącznie ze względów formalnych i praktycznych (koordynacja pomocy, gwarancja dotarcia pomocy do adresata, ułatwienie procedur granicznych związanych z wywozem poza terytorium UE) darowizna dokonywane jest przez Spółkę na rzecz RARS, a RARS przekazuje ją stronie ukraińskiej.
Spółka dysponować będzie także wymaganymi przez art. 41 ust. 6 ustawy o VAT dokumentami potwierdzającymi wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej. Bez znaczenia dla zastosowania stawki podatku 0% pozostaje fakt, iż nie będą to dokumenty wymienione w art. 41 ust. 6a ustawy o VAT. Wskazane tam dokumenty nie są jednymi dokumentami, z pomocą których podatnik może wykazać (potwierdzić) wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Potwierdza to użycie przez ustawodawcę zwrotu „w szczególności”. Dokumenty, którymi dysponować będzie Spółka, w sposób jednoznaczny potwierdzać będą przemieszczenie przedmiotu darowizny na terytorium Ukrainy, a więc poza terytorium Unii Europejskiej. Szczególne znaczenie należy przy tym przypisać oświadczeniu RARS, które będzie pootwierać, iż przedmiot darowizny został przekazany stronie ukraińskiej i w związku z tym przemieszczony (wywieziony) poza terytorium Unii Europejskiej. Będzie to dokument pochodzący od polskiej agencji wykonawczej podlegającej pod Prezesa Rady Ministrów.
Także praktyka interpretacyjna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej potwierdza, iż w przypadku pomocy humanitarnej kierowanej do Ukrainy, ze względu na specyfikę takich dostaw (jako pomocy humanitarnej) dopuszczalne jest potwierdzenie wywozu towarów dokonywane w sposób inny niż za pomocą dokumentów powołanych w art. 41 ust. 6a ustawy o VAT (porównaj interpretacja indywidualna z dnia 30 czerwca 2022 r. o nr 0114-KDIP1-2.4012. 243.2022.1.RM).
Uwzględniając wobec powyższego, iż Spółka dysponować będzie dokumentami potwierdzającymi wywóz urządzeń, stanowiących przedmiot darowizny, poza terytorium Unii Europejskiej, darowizna tych urządzeń stanowić będzie dostawę towarów (eksport towarów) opodatkowaną stawką podatku 0%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku (w zakresie objętym pytaniem nr 2) jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”):
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Jak wskazano w art. 2 pkt 2 ustawy:
Przez państwo członkowskie rozumie się państwo członkowskie Unii Europejskiej, a także Irlandię Północną w zakresie określonym w Protokole w sprawie Irlandii / Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.Urz. UE L 29 z 31.01.2020, str. 7, z późn. zm.).
W myśl art. 2 pkt 3 ustawy:
Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).
Stosownie do art. 2 pkt 4 ustawy o VAT:
Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Jak stanowi art. 2 pkt 5 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 2 pkt 8 ustawy:
Przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:
a) dostawcę lub na jego rzecz, lub
b) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych
- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy:
Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Jak wskazano w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
W myśl art. 22 ust. 2 ustawy:
W przypadku gdy te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są wysyłane lub transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, wysyłkę lub transport przyporządkowuje się wyłącznie jednej dostawie.
Stosownie do art. 22 ust. 2a ustawy:
W przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego przez nabywcę, który dokonuje również ich dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport są przyporządkowane dostawie dokonanej do tego nabywcy, chyba że z warunków dostawy wynika, że wysyłkę lub transport towarów należy przyporządkować jego dostawie.
Zgodnie z art. 22 ust. 2e ustawy:
W przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego albo z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego przez:
1) pierwszego dostawcę - wysyłkę lub transport przyporządkowuje się jego dostawie;
2) ostatniego nabywcę - wysyłkę lub transport przyporządkowuje się dostawie dokonanej do tego nabywcy.
Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku tzw. transakcji łańcuchowych, kiedy ten sam towar jest przedmiotem kolejnych dostaw, lecz faktycznie przemieszczany jest tylko od pierwszego dostawcy do finalnego nabywcy, wówczas przyjmuje się, że ma miejsce tylko jedna wysyłka (transport), więc tylko w odniesieniu do jednej z transakcji można ustalić miejsce świadczenia w oparciu o art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy (dostawa ruchoma). W odniesieniu do pozostałych dostaw, którym nie można przypisać wysyłki (transportu), ustalenie miejsca świadczenia odbywa się jak dla towarów niewysyłanych, a więc według miejsca, w którym towary znajdowały się w momencie dostawy (dostawa nieruchoma).
Jak stanowi art. 41 ust. 4 ustawy:
W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.
Zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy:
Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.
W art. 41 ust. 6a ustawy wskazano, że:
Dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:
1) dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;
2) dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;
3) zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.
Stosownie do art. 41 ust. 7 ustawy:
Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.
W myśl art. 41 ust. 8 ustawy:
Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.
Jak wskazano w art. 41 ust. 9 ustawy:
Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.
Państwa wątpliwości dotyczą uznania, że opisana darowizna urządzeń będzie stanowić w Spółce dostawę towarów – eksport opodatkowany stawką podatku 0%.
W opisie zdarzenia przyszłego Spółka podała, że zawrze umowę darowizny (nieodpłatnego przekazania) z Rządową Agencją Rezerw Strategicznych, na podstawie której Spółka (jako darczyńca) darowuje RARS (jako obdarowanemu) na własność określone (wskazane w tej umowie) urządzenia ..., z przeznaczeniem na cele związane z pomocą Ukrainie. W umowie darowizny RARS oświadczy, iż darowiznę przyjmuje. Przekazanie RARS przedmiotu darowizny nastąpi na terytorium kraju. Dokumenty (protokoły) przekazania przedmiotu darowizny pomiędzy Spółką a RARS zostaną sporządzone w Polsce. Oznacza to, iż spełnienie przez Spółkę świadczenia z umowy darowizny nastąpi poprzez przekazanie przedmiotu darowizny na terytorium Polski. Zawarcie umowy darowizny i przekazanie przedmiotu darowizny nastąpią do dnia 31 grudnia 2024 r. W dalszej kolejności przedmiot darowizny zostanie przekazany przez RARS stronie ukraińskiej jako pomoc humanitarna dla … .
Przeniesienie na RARS prawa do rozporządzania jak właściciel, określonymi w umowie darowizny, urządzeniami darowanymi przez Spółkę, nastąpi na terytorium Polski. W przypadku dostawy do magazynu RARS na terytorium kraju, przeniesienie na RARS prawa do rozporządzania darowanymi urządzeniami nastąpi w momencie dostarczenia przedmiotu darowizny do tego magazynu i podpisaniu przez strony (Spółkę i RARS) stosownego dokumentu przekazania/odbioru. W takim przypadku transport do tego magazynu organizuje Spółka jako darczyńca. Natomiast w przypadku odbioru z magazynu Spółki (darczyńcy), a więc w wariancie przewidującym transport na Ukrainę bezpośrednio od Spółki, przeniesienie na RARS prawa do rozporządzania darowanymi urządzeniami nastąpi w momencie załadowania na środki transportu podstawione przez RARS (do magazynu Spółki) i podpisaniu przez strony (Spółkę i RARS) stosownego dokumentu przekazania/odbioru.
Organizacją wywozu przedmiotu darowizny z terytorium Polski na terytorium Ukrainy, w tym procedurami (także celnymi) związanymi z przekraczaniem granicy, zajmować się będzie RARS. Wynika to z faktu, iż przedmiot darowizny zostanie przekazany do Ukrainy tzw. „korytarzem humanitarnym” (stąd też udział RARS). Na dokumencie związanym z transportem towarów (tj. na CMR) jako nadawca zostanie wymieniona RARS, natomiast jako odbiorca wskazany przez Spółkę (darczyńcę) podmiot ukraiński. Formalności celne związane z wywozem przedmiotu darowizny na Ukrainę będą dokonane przez RARS, tj. RARS dokona zgłoszenia celnego. W przypadku pomocy humanitarnej RARS korzysta w tym celu ze specjalnej uproszczonej procedury odprawy celnej („korytarz humanitarny”).
W stosunku do urządzeń stanowiących przedmiot darowizny Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych urządzeń lub ich części składowych.
Wnioskodawca przedstawił dwa warianty przemieszczania maszyn, będących przedmiotem darowizny na rzecz RARS. W pierwszym z nich maszyny zostaną przemieszczone do magazynu RARS, a organizatorem transportu będzie Spółka. Przeniesienie na RARS prawa rozporządzania tymi maszynami jak właściciel nastąpi po ich dostarczeniu do magazynu RARS i podpisaniu dokumentu przekazania/odbioru. Z tak przedstawionych okoliczności sprawy wynika więc, że darowizna maszyn na rzecz RARS będzie stanowiła dostawę towarów na terytorium kraju, w rozumieniu art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy. Spółka podała bowiem, że przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych urządzeń lub ich części składowych. W związku z tym darowizna maszyn przez Spółkę na rzecz RARS, gdy maszyny będą przemieszczane w opisany sposób do magazynu RARS, będzie podlegała – jako dostawa towarów – opodatkowaniu w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, stawką właściwą na terytorium kraju.
W takim przypadku, gdy maszyny będą przedmiotem przemieszczenia od Spółki do magazynu RARS, nie będzie miał miejsca eksport towarów w rozumieniu art. 2 ust. 8 ustawy. Nie dojdzie bowiem w sytuacji takiej dostawy towarów do ich przemieszczenia z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej. Nie będzie miała miejsca transakcja łańcuchowa – w rozumieniu art. 22 ust. 2 ustawy – ponieważ maszyny będą wyłącznie przemieszczone do magazynu RARS, a nie będą przedmiotem kolejnej dostawy (z RARS na Ukrainę). Przemieszczenie maszyn nastąpi tylko ze Spółki do RARS, a nie bezpośrednio do nabywcy w Ukrainie. Miejscem dostawy, zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, będzie terytorium kraju. Na terytorium kraju dojdzie do przeniesienia na RARS prawa do rozporządzania darowanymi maszynami jak właściciel. Okoliczność przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego, że docelowo te maszyny mają być wywiezione na terytorium Ukrainy przez RARS, nie pozwala na rozpoznanie, że do ich eksportu dojdzie u Wnioskodawcy. Opisany transport nie będzie miał charakteru nieprzerwanego, skoro dostawa maszyn jest dokonywana przez Spółkę do magazynu RARS. Natomiast w tym wypadku eksport tych maszyn nastąpi w wyniku ich transportu z magazynu RARS do Ukrainy – wówczas zostaną przemieszczone poza terytorium Unii Europejskiej. Takie przemieszczenie będzie już poza sferą czynności opodatkowanych wykonywanych przez Spółkę.
Natomiast drugi wariant przemieszczenia maszyn darowanych RARS przez Spółkę nastąpi bezpośrednio od Spółki na Ukrainę (z pominięciem magazynu RARS na terytorium kraju). W takim przypadku będzie miała miejsce transakcja łańcuchowa – w rozumieniu art. 22 ust. 2 ustawy – gdzie maszyny będą przedmiotem kolejnych dostaw (od Spółki do RARS oraz z RARS na Ukrainę), ale ich przemieszczenie nastąpi tylko od pierwszego dostawy (Spółki) do finalnego nabywcy (nabywca w Ukrainie). W tym wypadku jedna z transakcji, dla której można ustalić miejsce świadczenia, będzie transakcją ruchomą, natomiast druga będzie transakcją nieruchomą, właściwą według miejsca, w którym towary znajdowały się w momencie dostawy.
Jak przedstawił Wnioskodawca, to RARS będzie organizował przemieszczenie maszyn od Wnioskodawcy na terytorium Ukrainy. Oznacza to, że RARS jako nabywca dokonuje następnie dostawy maszyn. Zatem transport maszyn będzie przyporządkowany dostawie do RARS (dostawa ruchoma), w rozumieniu art. 22 ust. 2a ustawy, natomiast dostawą nieruchomą będzie dostawa RARS na Ukrainę.
Jednocześnie z opisu zdarzenia nie wynika, że wysyłkę lub transport towarów należy przyporządkować dostawie dokonanej przez RARS na rzecz końcowego odbiorcy w Ukrainie. RARS uzyskuje prawo do rozporządzania darowanymi maszynami jak właściciel na terytorium Polski, tj. w państwie rozpoczęcia transportu towarów. Natomiast do przeniesienia tego prawa na końcowego odbiorcę dochodzi poza terytorium kraju, tj. w miejscu przeznaczenia towarów na terytorium Ukrainy. Wnioskodawca wskazał w opisie zdarzenia, że dokumentami potwierdzającymi wywóz urządzeń poza terytorium Unii Europejskiej będą m.in. oświadczenie RARS, potwierdzające przekazanie stronie ukraińskiej przedmiotu darowizny oraz oświadczenie (potwierdzenie) strony ukraińskiej, że przedmiot darowizny otrzymała (odebrała) na terytorium Ukrainy. W tak przedstawionych okolicznościach sprawy, gdy maszyny będą przemieszczane bezpośrednio od Spółki na terytorium Ukrainy (z pominięciem magazynu RARS), transakcją ruchomą będzie dostawa od Spółki do RARS, a Wnioskodawca w tym wypadku może rozpoznać eksport towarów.
Co do zasady wyrażonej w art. 41 ust. 4 ustawy, w eksporcie towarów stawka wynosi 0%. Jednak zastosowanie tej stawki wymaga prawidłowego udokumentowania wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Wynika to z regulacji zawartych w art. 41 ust. 6 i 6a ustawy.
W art. 41 ust. 6a odwołującym się do art. 41 ust. 6 ustawy, zostały wymienione dokumenty, które w sposób bezsporny potwierdzają, że nastąpił wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Zauważyć należy, że dokumenty wymienione w tym przepisie mają charakter celnych dokumentów urzędowych.
Katalog dokumentów wskazany w art. 41 ust. 6a ustawy jest otwarty, co oznacza, że podatnik dla potwierdzenia eksportu może posłużyć się każdym dokumentem celnym o charakterze urzędowym, który jednoznacznie i w sposób niebudzący wątpliwości potwierdza wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Przepis art. 41 ust. 6a należy bowiem odczytywać w powiązaniu z definicją eksportu, zawartą w art. 2 pkt 8 ustawy, co prowadzi do konkluzji, że tylko dokument urzędowy, zawierający potwierdzenie właściwego organu celnego, w sposób wyczerpujący dokumentuje, że nastąpił eksport towarów. Ponadto do posiadania dokumentu celnego, potwierdzającego procedurę wywozu towarów, odwołuje się uregulowanie zawarte w art. 41 ust. 8 ustawy.
Co do zasady zgłoszenia wywozowe towarów z obszaru celnego UE składane są w formie elektronicznej z wykorzystaniem sytemu AES (Automatyczny System Eksportu). Zgłoszenie celne (wywozowe) w postaci komunikatu IE 515 jest składane przez zgłaszającego do właściwego urzędu wywozu. Z kolei urząd wyprowadzenia (urząd celny graniczny, przez który towar opuszcza obszar celny Unii Europejskiej) niezwłocznie po tym, jak towar opuścił obszar celny UE przesyła do urzędu wywozu (urzędu, w którym zostało złożone zgłoszenie celne) komunikat IE 518 zawierający wyniki kontroli przeprowadzonej w urzędzie wyprowadzenia. Po otrzymaniu przez urząd wywozu komunikatu IE 518 system AES generuje automatycznie komunikat IE 599 i przesyła go zgłaszającemu. Komunikat IE 599 jest dokumentem celnym potwierdzającym, także dla celów podatkowych, wywóz towarów poza terytorium UE przez wskazanego w zgłoszeniu wywozowym eksportera.
Należy dodatkowo zaznaczyć, że komunikat IE 599, może być wydany nie tylko przez administrację celną krajową, ale także przez inne unijne organy celne, jeśli odprawa celna wywozowa (eksportowa) miała miejsce na terenie innego państwa członkowskiego.
Nie ulega zatem wątpliwości, że dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium UE jest:
- elektroniczny komunikat IE 599 otrzymany w systemie AES,
- wydruk ww. komunikatu potwierdzony przez właściwy organ celny,
- elektroniczny komunikat IE 599 otrzymany poza systemem AES, jeżeli jego autentyczność jest zapewniona.
Dokumentem, o którym mowa w art. 41 ust. 6a ustawy o VAT, uprawniającym do zastosowania stawki 0% przy eksporcie będzie również zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym lub kopia takiego zgłoszenia potwierdzona przez właściwy urząd celny. We wszystkich ww. przypadkach są to dokumenty celne o charakterze „urzędowym” - wygenerowane w systemie AES lub potwierdzone przez właściwy urząd celny. Ponadto kierując się wyjaśnieniami dotyczącymi wprowadzenia regulacji zawartej w art. 41 ust. 6a ustawy o VAT do zastosowania stawki 0% będą uprawniały również inne niż ww. dokumenty, które funkcjonują w innych państwach członkowskich zgodnie z obowiązującymi tam przepisami i które potwierdzają wywóz poza terytorium UE. Przy czym chodzi tu przede wszystkim o formę „urzędowego” dokumentu, w którym urząd celny innego państwa członkowskiego potwierdza wywóz towarów poza terytorium UE, a nie o dowolność w stosowaniu jakichkolwiek dokumentów, które nie zostały wprost określone w przepisach prawa tych państw.
Zatem uznanie danej czynności za eksport towarów i jej opodatkowanie stawką w wysokości 0% wymaga zrealizowania warunku dotyczącego potwierdzenia wywozu towarów przez organ celny określony w przepisach celnych. Może to być organ celny krajowy, jak również organ innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Spełnienie tego warunku ma gwarantować, że faktycznie nastąpi wywóz towarów, i że bez ich powrotnego przywozu nie będą one przedmiotem dostawy na terytorium kraju. Przy tym konieczne jest, aby wywóz ten nastąpił w ramach transportu (wysyłki) zasadniczo o nieprzerwanym charakterze.
Podatnik powinien więc posiadać w swojej dokumentacji dowód wiarygodny, stanowiący urzędowe potwierdzenie faktycznego dokonania wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, z którego musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Oznacza to w konsekwencji, że nie każdy dokument lub zestaw dokumentów będzie mógł stanowić prawidłowe, upoważniające do zastosowania stawki 0%, potwierdzenie, że doszło do eksportu towarów.
Podali Państwo, że Spółka będzie dysponować otrzymanymi od RARS dokumentami, potwierdzającymi wywóz urządzeń. Dokumentami tymi będą: oświadczenie RARS potwierdzające, iż przedmiot darowizny został przekazany stronie ukraińskiej i w związku z tym przemieszczony (wywieziony) poza terytorium Unii Europejskiej; dokumenty transportowe (w tym CMR) potwierdzające dostawę przedmiotu darowizny na Ukrainę, zawierające potwierdzenie odbioru na Ukrainie przez stronę ukraińską; oświadczenie (potwierdzenie) strony ukraińskiej, iż przedmiot darowizny otrzymała (odebrała) na terytorium Ukrainy. Treść tych dokumentów potwierdzać będzie tożsamość towarów, tj. będzie możliwie wykazanie, iż dokumenty te dotyczą urządzeń będących przedmiotem darowizny dokonanej przez Spółkę. Natomiast ze względu na charakter przedmiotu darowizny (pomoc humanitarna) oraz sposób odprawy celnej (uproszczenia przewidziane dla pomocy humanitarnej – „korytarz humanitarny”) Spółka nie otrzyma dokumentu potwierdzającego wywóz towarów, pochodzącego od polskiej administracji celnej lub jej systemów informatycznych.
Odnosząc się wiec do przedstawionego przez Wnioskodawcę zestawu dokumentów należy zauważyć, że nie mają one charakteru urzędowego. Dokumenty jakie opisał Wnioskodawca nie są dokumentami potwierdzonymi przez właściwy krajowy urząd celny. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie uprawniony do zastosowania stawki 0% dla towarów (maszyn ...), które zostaną wywiezione w ramach darowizny na rzecz RARS poza terytorium Unii Europejskiej (do Ukrainy).
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług (we wniosku pytanie nr 2) należy uznać za nieprawidłowe.
Organ pragnie zauważyć, że do 31 grudnia 2023 r. obowiązywało rozporządzenie Ministra Finansów z 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023 (Dz.U. z 2022 r. poz. 2495). W § 11 tego rozporządzenia zawarte zostały regulacje pozwalające na stosowanie obniżonej do 0% stawki podatku, w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań wojennych na terytorium Ukrainy. Obniżona stawka podatku dotyczyła dostaw na rzecz RARS, realizowanych na podstawie zawartej umowy darowizny. Obowiązujące obecnie rozporządzenie Ministra Finansów z 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2023 r. poz. 2670) nie zawiera regulacji obniżających stawkę podatku w przypadku dostaw na rzecz RARS.
Należy wskazać, że stanowisko zawarte w interpretacji jest efektem dokonanej wykładni obowiązujących przepisów prawa, z których wynika, że prawo do zastosowania stawki 0%, uzależnione jest m.in. od tego, aby wywóz towarów poza terytorium UE był potwierdzony przez właściwy organ celny. Brak zatem odpowiednich dokumentów w momencie powstania obowiązku podatkowego nie oznacza ostatecznej utraty prawa do zastosowania stawki 0% VAT, gdyż późniejsze uzyskanie stosownych dokumentów, pozwala na skorygowanie stawki podatku.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ informuje, że ocena prawna Państwa stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (we wniosku pytanie nr 1) została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.
Ponadto Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania nr 2 w zakresie podatku od towarów i usług) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Z uwagi na to, że na poparcie własnej argumentacji Wnioskodawca powołał się na funkcjonujące w obrocie prawnym interpretacje indywidualne, Organ pragnie zauważyć, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i odnoszą się wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjujących te sprawy wnioskach. Podkreślić bowiem należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Interpretacje indywidualne nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.