Zastosowanie zwolnienia od podatku przy sprzedaży lokalu mieszkalnego stanowiącego towar handlowy oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wyn... - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Zastosowanie zwolnienia od podatku przy sprzedaży lokalu mieszkalnego stanowiącego towar handlowy oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur za materiały wykorzystane w remontowanym lokalu.
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 5 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia od podatku przy sprzedaży lokalu mieszkalnego stanowiącego towar handlowy oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur za materiały wykorzystane w remontowanym lokalu.
Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 18 sierpnia 2024 r. (wpływ 20 sierpnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku):
Jest Pan właścicielem jednoosobowej działalności gospodarczej pod nazwą (…), NIP: (…), zarejestrowanym jako czynny płatnik podatku od towarów i usług VAT. Pana firma zajmuje się świadczeniem usług remontowych oraz prowadzi handel nieruchomościami.
Kody PKD:
- 43.39.Z - Wykonywanie pozostałych robót budowlanych wykończeniowych,
- 68.10.Z - Kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek.
28 czerwca 2024 r. zakupił Pan mieszkanie od małżeństwa, które jest na prawach wspólności majątkowej, są to osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej, nie są płatnikiem podatku od towarów i usług VAT.
Lokal mieszkalny w Pana działalności będzie wykorzystany jako towar, mieszkanie ma Pan zamiar wyremontować z zamiarem dalszej odsprzedaży.
Poprzedni właściciele nabyli mieszkanie od dewelopera aktem notarialnym z 3 października 2023 r., które zostało odebrane w stanie deweloperskim, w lokalu nie zostały wykonane żadne prace remontowo-wykończeniowe, ze względu na stan, w mieszkaniu nikt nie zamieszkiwał. Notariusz po akcie notarialnym odprowadził podatek PCC w wysokości 2% wartości nieruchomości.
Nabycie nieruchomości nie było czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, brak faktury VAT uniemożliwia Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Lokal mieszkalny ma Pan zamiar wyremontować i sprzedać do końca 2024 r., a do czasu sprzedaży nikt w lokalu nie będzie mieszkał, lokal nie będzie przedmiotem najmu lub dzierżawy.
Pytania (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)
1.Czy w przypadku sprzedaży opisanej wyżej nieruchomości, jej sprzedaż będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT, jeżeli nie doszło do pierwszego zasiedlenia?
2.Czy w przypadku stwierdzenia pierwszego pytania za prawidłowe, przysługuje Panu prawo do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego z faktur za materiały wykorzystane w remontowanej nieruchomości, jeśli ich wartość nie przekroczy 30% wartości mieszkania?
Pana stanowisko (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)
Nieruchomość zakupił Pan w stanie deweloperskim, które z racji stanu nie nadaje się do zamieszkania. W opisywanym lokalu mieszkalnym będzie przeprowadzony remont, a następnie nastąpi sprzedaż osobie prywatnej, która wykorzysta go na własne cele mieszkaniowe, nastąpi wtedy pierwsze zasiedlenie.
W Pana ocenie, sprzedaż lokalu mieszkalnego będzie zwolniona z podatku VAT w oparciu o przepis art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.
Poprzedni właściciele nie prowadzą działalności gospodarczej, umowa sprzedaży nie podlega fakturze VAT, nie przysługuje Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Wydatki na remont nie przekroczą 30% wartości początkowej lokalu.
Pana zdaniem, w tej sytuacji przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku VAT za zakupione materiały budowlane użyte podczas remontu tej nieruchomości, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a-b, a sprzedaż lokalu będzie zwolniona z podatku VAT, na które wskazuje art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W świetle przedstawionych powyżej przepisów, zarówno grunty, jak i budynki i budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Tym samym, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, zbycie nieruchomości stanowi dostawę towarów.
Nie każda jednak czynność, która stanowi dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność jest opodatkowana podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.
Należy zaznaczyć, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pan właścicielem jednoosobowej działalności gospodarczej, zarejestrowanym jako czynny płatnik podatku od towarów i usług VAT. Pana firma zajmuje się świadczeniem usług remontowych oraz prowadzi handel nieruchomościami. 28 czerwca 2024 r. zakupił Pan mieszkanie od małżeństwa. Lokal mieszkalny w Pana działalności będzie wykorzystany jako towar. Mieszkanie ma Pan zamiar wyremontować i sprzedać do końca 2024 r. Do czasu sprzedaży nikt w lokalu nie będzie mieszkał, lokal nie będzie przedmiotem najmu lub dzierżawy.
Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz fakt, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą stwierdzić należy, że w analizowanej sprawie dojdzie do sprzedaży majątku należącego do Pana przedsiębiorstwa, bowiem zgodnie z Pana wskazaniem lokal mieszkalny kupił Pan do działalności gospodarczej, w której będzie wykorzystywany jako towar handlowy. Zatem przy sprzedaży lokalu mieszkalnego jest Pan/będzie Pan podatnikiem podatku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącym działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, bowiem sprzedaż dotyczy/będzie dotyczyła składnika majątku Pana przedsiębiorstwa.
W konsekwencji, sprzedaż opisanej we wniosku nieruchomości - lokalu mieszkalnego jest/będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Wyjaśnić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
I tak, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Kwestia pierwszego zasiedlenia została uregulowana w art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z którym:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a) wybudowaniu lub
b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do użytkowania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich część oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej - bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.
W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku dostawy nieruchomości zabudowanych lub ich części niespełniającej przesłanek do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT. Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w tym artykule.
Podkreślić w tym miejscu należy, że termin „ulepszenia” zawarty w ustawie o podatku od towarów i usług, odwołuje się do przepisów o podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 16g ust. 13 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U z 2023 r. poz. 2805 ze zm.):
Jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3-11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 10.000 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 10.000 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.
Ulepszeniem środka trwałego - w rozumieniu ustawy podatkowej - jest więc:
- przebudowa środka trwałego, tj. wykonanie takich prac, w wyniku których nastąpi jego dostosowanie do zmienionych potrzeb funkcjonalnych, użytkowych lub technicznych;
- rozbudowa środka trwałego, tj. wykonanie takich prac, które powiększają ten środek trwały;
- rekonstrukcja środka trwałego, tj. wykonanie prac, w wyniku których nastąpi odtworzenie zniszczonego środka trwałego do jego poprzedniego stanu;
- adaptacja środka trwałego, tj. wykonanie prac mających na celu przystosowanie danego środka trwałego do spełniania odmiennych funkcji od tych, dla których został zbudowany lub użytkowany;
- modernizacja środka trwałego, tj. unowocześnienie środka trwałego.
Powyższy przepis wskazuje, że na gruncie prawa podatkowego „ulepszenie” jest pojęciem, które dotyczy wyłącznie składników majątku będących środkami trwałymi. Pod pojęciem tym należy rozumieć takie czynności, jak przebudowa, rozbudowa, rekonstrukcja, adaptacja lub modernizacja środka trwałego, które podnoszą jego wartość techniczną, użytkową, jak i przystosowanie składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu, niż pierwotne przeznaczenie albo nadanie temu składnikowi innych cech użytkowych.
Zatem nieruchomości (np. budynki, lokale), które nie będą stanowić u podatnika środka trwałego, nie mogą ulec ulepszeniu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, ponieważ pojęcie ulepszenia, do którego odwołuje się ustawodawca w art. 2 pkt 14 ustawy, odsyłając do przepisów o podatku dochodowym, dotyczy wyłącznie ulepszenia środków trwałych.
Z opisu sprawy wynika, że zakupił Pan mieszkanie od małżeństwa w czerwcu 2024 r. Poprzedni właściciele nabyli mieszkanie w stanie deweloperskim od dewelopera aktem notarialnym z 3 października 2023 r. W lokalu nie zostały wykonane żadne prace remontowo-wykończeniowe i ze względu na stan w mieszkaniu nikt nie zamieszkiwał. Nabycie nieruchomości nie było czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, brak faktury VAT uniemożliwia Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu tego nabycia. Lokal mieszkalny ma Pan zamiar wyremontować i sprzedać do końca 2024 r., a do czasu sprzedaży nikt w lokalu nie będzie mieszkał, lokal nie będzie przedmiotem najmu lub dzierżawy. Lokal mieszalny po wyremontowaniu będzie stanowił dla Pana towar handlowy przeznaczony do dalszej odsprzedaży.
Pana wątpliwości dotyczą kwestii, czy planowana sprzedaż nieruchomości (lokalu mieszkalnego) będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.
W celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie w odniesieniu do transakcji sprzedaży nabytego lokalu mieszkalnego zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy i kiedy względem ww. lokalu doszło do pierwszego zasiedlenia.
Odnosząc się do Pana wątpliwości należy zauważyć, że w sprawie - wbrew Pana wskazaniu - do pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy nabytego przez Pana lokalu mieszkalnego doszło w momencie jego nabycia przez poprzednich właścicieli (małżonków) od dewelopera, tj. w październiku 2023 r. Tym samym, nie można podzielić Pana poglądu, że dopiero w momencie sprzedaży przez Pana wyremontowanego lokalu mieszkalnego nastąpi jego pierwsze zasiedlenie. Ponadto wskazuje Pan, że zamierza sprzedać ten lokal do końca 2024 r.
Mając na uwadze powyższe, sprzedaż lokalu mieszkalnego nie będzie objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż w sprawie dojdzie do sprzedaży lokalu mieszkalnego, w stosunku do którego pierwsze zasiedlenie już nastąpiło, ale pomiędzy pierwszym zasiedleniem a jego dostawą nie upłynie okres 2 lat.
Wobec braku możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy do dostawy ww. lokalu, należy zbadać możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.
Jak już wspomniano, z przytoczonego wyżej przepisu wynika, że aby dostawa budynków, budowli lub ich części (np. lokalu) mogła korzystać ze zwolnienia muszą zostać spełnione dwa warunki, tj. brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu budynków, budowli lub ich części oraz brak wydatków poniesionych na ulepszenie, w stosunku do których sprzedający miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a w przypadku ponoszenia takich wydatków, muszą być one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Przy czym, aby dostawa budynku, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia z ww. przepisu oba warunki wskazane w tym przepisie muszą być spełnione łącznie.
Z informacji zawartych w opisie sprawy wynika, że przy nabyciu lokalu mieszkalnego nie przysługiwało Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, bowiem nabycie nastąpiło od osób fizycznych i dostawa nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, nie była udokumentowana fakturą. Poniósł Pan co prawda wydatki na wykończenie lokalu, które nie przekroczyły/nie przekroczą 30% jego wartości początkowej, należy jednak podkreślić, że lokal mieszkalny będący przedmiotem sprzedaży stanowić będzie dla Pana towar handlowy. Tym samym skoro nie mamy do czynienia ze środkiem trwałym, nakłady ponoszone przez Pana na remont ww. lokalu mieszkalnego nie stanowią i nie będą stanowiły ulepszenia w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Jak już zaznaczono powyżej, na gruncie prawa podatkowego „ulepszenie” jest pojęciem, które dotyczy wyłącznie składników majątku będących środkami trwałymi.
Tym samym dostawa lokalu mieszkalnego korzysta/będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, gdyż spełnione zostały łącznie oba warunki przewidziane w tym przepisie umożliwiające zastosowanie tego zwolnienia.
Skoro planowana dostawa nieruchomości - lokalu mieszkalnego korzysta/będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, nie ma potrzeby analizowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zatem oceniając całościowo Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1, zgodnie z którym sprzedaż lokalu mieszkalnego będzie zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 2 pkt 14 i art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, uznaję za nieprawidłowe.
Odnosząc się natomiast do Pana wątpliwości w kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur za materiały wykorzystywane w remontowanym lokalu należy wskazać, że podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy.
W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tej ustawy.
W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższymi przepisami, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, a transakcja udokumentowana fakturą podlega opodatkowaniu i nie jest zwolniona od podatku.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z Pana wskazaniem, nabyty lokal mieszkalny w Pana działalności będzie wykorzystany jako towar handlowy. Mieszkanie ma Pan zamiar wyremontować z zamiarem jego dalszej odsprzedaży.
Przechodząc zatem do prawa do odliczenia podatku VAT, należy jeszcze raz podkreślić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W rozpatrywanej sprawie dokonał Pan zakupu lokalu mieszkalnego w celu jego dalszej odsprzedaży (jako towar handlowy). Przed sprzedażą lokalu poniósł Pan i będzie ponosić wydatki związane z jego remontem, które nie przekroczą 30% wartości lokalu. Jak wywiedziono wyżej, planowana przez Pana do końca 2024 r. sprzedaż lokalu będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Oznacza to, że w przypadku sprzedaży lokalu, nabyte przez Pana towary i usługi, związane z jego remontem, zostaną ostatecznie wykorzystane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT. W konsekwencji nie będzie spełniony podstawowy warunek uprawniający Pana do odliczenia podatku od towarów i usług, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na remont lokalu mieszkalnego, gdyż sprzedaż ta nie będzie stanowiła u Pana czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W konsekwencji, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, nie będzie Panu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na remont lokalu.
Tym samym, Pana stanowisko w zakresie pytania nr 2 uznaję za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
- zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).