Brak prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizacji projektu. - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Brak prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizacji projektu.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizacji projektu pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 29 sierpnia 2024 r. (data wpływu 3 września 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (…) jest jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT, działa w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U z 2024 r. poz. 609 ze zm.). Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własna odpowiedzialność. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług oraz działalność gospodarczą opodatkowana i zwolnioną.
Gmina (…) jest beneficjentem projektu „(…)” planowanego do realizacji w ramach Priorytetu II „Fundusze Europejskie (…)” dla działania (…) „Wspieranie efektywności energetycznej i redukcji emisji gazów cieplarnianych” Funduszy Europejskich dla (…) na lata 2021-2027 zgodnie z zawartą umowa nr (…).
Powyższy projekt będzie miał na celu zatrudnienie ekodoradcy, który będzie wspierać jst w realizacji działań z zakresu ochrony powietrza, ale nie tylko. Będzie również wsparciem pracowników jst w zakresie energetyki i dziedzin pokrewnych ochronie powietrza, m.in. w zakresie wykorzystania dostępnych narzędzi i przepisów prawa.
Jednocześnie ekodoradca stanowić będzie wsparcie mieszkańców w dążeniu do poprawy jakości życia i zdrowia oraz doradzać w zakresie najbardziej efektywnego sposobu ograniczenia emisji i źródeł finansowania jak również likwidacji starych pieców i kotłów na paliwa stałe.
W ramach projektu „(…)” zostaną zakupione:
- wyposażenie stanowiska pracy ekodoradcy np. komputer, drukarka, materiały biurowe, biurko, telefon, niezbędne publikacje i materiały informacyjne z zakresu ochrony powietrza i energetyki,
- narzędzia niezbędne do prowadzenia kontroli np. wilgotnościomierz, dron, samochód osobowy, narzędzia do poboru próbek popiołów paleniskowych i paliw,
- zakup usług audytów energetycznych i przeglądów kominiarskich w gospodarstwach domowych i ubogich energetycznie,
- zakup i przeprowadzenie akcji edukacyjnych,
- przeprowadzenie usługi analizy ubóstwa energetycznego.
W ramach projektu „(…)” nie będą świadczone na rzecz mieszkańców usługi polegające na wymianie urządzeń grzewczych. Mieszkańcy nie będą wnosić na rzecz Gminy żadnych wpłat z tytułu wymiany urządzeń grzewczych, a Gmina nie będzie dokonywała zakupu urządzeń grzewczych i innych towarów dla mieszkańców. Gmina nie będzie zawierać żadnych umów z mieszkańcami jak również nie będzie dokonywała wymiany urządzeń grzewczych w żadnych obiektach użyteczności publicznej w ramach programu.
Warunkiem zakwalifikowania podatku VAT do kosztów kwalifikowanych projektu, o którym mowa wyżej, jest brak możliwości odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Gmina (…) informuje, iż zakupy realizowane będą zgodnie z projektem i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Samochód służbowy, dron, wilgotnościomierz będą wykorzystywane do celów tylko i wyłącznie zgodnych z projektem „(…)”, czyli m.in. do kontroli przestrzegania uchwały antysmogowej, zakazu spalania odpadów i pozostałości roślinnych.
Ekodoradca, zatrudniony, będzie wykorzystywał powyższe narzędzia również do wzmocnienia doradztwa w zakresie likwidacji starych pieców i kotłów na paliwa stałe, jak również edukował mieszkańców w zakresie poprawy powietrza oraz walki z ubóstwem energetycznym.
Gmina (…) będzie wskazana jako nabywca na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu „(…)”.
Realizując projekt „(…)” Gmina (…) działa w oparciu o art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym o zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, a w szczególności ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.
Pytanie
Czy Gmina (…), realizując projekt „(…)”, planowany do realizacji w ramach Priorytetu II „Fundusze Europejskie (…)” dla działania (…) „Wspieranie efektywności energetycznej i redukcji emisji gazów cieplarnianych” Funduszy Europejskich dla (…) na lata 2021-2027, ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Gmina (…) jest jednostką samorządu terytorialnego, której nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług zakupionych w ramach projektu „(…)”.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a jednostka nie będzie takich czynności wykonywała. Towary i usługi zakupione w ramach powyższego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Gmina (…), nabywając towary i usługi w ramach projektu „(…)”, nie działa jako podatnik VAT, lecz jako organ władzy publicznej i nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją powyższego projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6l ustawy.
Z treści cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanego przepisu wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z planowanym do realizacji projektem pn. „(…)”.
Odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, może dokonać zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT pod warunkiem, że nabyte towary i usługi są lub będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez tego podatnika.
Projekt „(…)” ma na celu zatrudnienie ekodoradcy, który będzie wspierać jst w realizacji działań z zakresu ochrony powietrza. Będzie również wsparciem pracowników jst w zakresie energetyki i dziedzin pokrewnych ochronie powietrza, m.in. w zakresie wykorzystania dostępnych narzędzi i przepisów prawa. Jednocześnie ekodoradca stanowić będzie wsparcie mieszkańców w dążeniu do poprawy jakości życia i zdrowia oraz doradzać w zakresie najbardziej efektywnego sposobu ograniczenia emisji i źródeł finansowania jak również likwidacji starych pieców i kotłów na paliwa stałe. W ramach tego projektu zostaną zakupione:
- wyposażenie stanowiska pracy ekodoradcy np. komputer, drukarka, materiały biurowe, biurko, telefon, niezbędne publikacje i materiały informacyjne z zakresu ochrony powietrza i energetyki,
- narzędzia niezbędne do prowadzenia kontroli np. wilgotnościomierz, dron, samochód osobowy, narzędzia do poboru próbek popiołów paleniskowych i paliw,
- usługi audytów energetycznych i przeglądów kominiarskich w gospodarstwach domowych i ubogich energetycznie,
- przeprowadzenie akcji edukacyjnych,
- przeprowadzenie usługi analizy ubóstwa energetycznego.
Będą Państwo wskazani jako nabywca na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu.
Zakupy będą realizowane zgodnie z projektem i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Samochód służbowy, dron, wilgotnościomierz będą wykorzystywane do celów tylko i wyłącznie zgodnych z tym projektem czyli m.in. do kontroli przestrzegania uchwały antysmogowej, zakazu spalania odpadów i pozostałości roślinnych. Ekodoradca, zatrudniony, będzie wykorzystywał powyższe narzędzia również do wzmocnienia doradztwa w zakresie likwidacji starych pieców i kotłów na paliwa stałe, jak również edukował mieszkańców w zakresie poprawy powietrza oraz walki z ubóstwem energetycznym.
W ramach ww. projektu nie będą Państwo świadczyć na rzecz mieszkańców usług polegających na wymianie urządzeń grzewczych. Mieszkańcy nie będą wnosić na rzecz Gminy żadnych wpłat z tytułu wymiany urządzeń grzewczych, a Gmina nie będzie dokonywała zakupu urządzeń grzewczych i innych towarów dla mieszkańców. Gmina nie będzie zawierać żadnych umów z mieszkańcami jak również nie będzie dokonywała wymiany urządzeń grzewczych w żadnych obiektach użyteczności publicznej w ramach programu.
Zakupy realizowane zgodnie z projektem i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Samochód służbowy, dron, wilgotnościomierz będą wykorzystywane do celów tylko i wyłącznie zgodnych z tym projektem czyli m.in. do kontroli przestrzegania uchwały antysmogowej, zakazu spalania odpadów i pozostałości roślinnych. Ekodoradca, zatrudniony, będzie wykorzystywał powyższe narzędzia również do wzmocnienia doradztwa w zakresie likwidacji starych pieców i kotłów na paliwa stałe, jak również edukował mieszkańców w zakresie poprawy powietrza oraz walki z ubóstwem energetycznym.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z opisu sprawy - nie będą Państwo wykorzystywać towarów i usług nabytych w ramach ww. projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Ponadto, realizując ten projekt, będą Państwo działali w oparciu o art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajając zbiorowe potrzeby wspólnoty, wykonując w szczególności zadania własne obejmujące sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.
Tym samym, nie będą Państwo mieli - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „(…)”. Jednocześnie nie będą Państwo mieli prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Państwa stanowisko uznaję więc za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Zauważyć również należy, iż pojęcie „kosztu kwalifikowanego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).