Brak prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku. - Interpretacja - null

ShutterStock

Brak prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.519.2024.2.SM

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 9 września 2024 r. (wpływ 10 września 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (z uwzględnieniem uzupełnienia wniosku)

Fundacja działa pod nazwą Fundacja...

Fundacja posiada osobowość prawną, nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto nie prowadzi czynnej działalności gospodarczej.

Działania Fundacji oparte są na podstawie dotacji pozyskiwanych ze źródeł krajowych, samorządowych oraz ze środków europejskich. Są to dotacje ukierunkowane na określoną grupę beneficjentów – (…).

Siedziba Fundacji znajduje się w...

Ministrem właściwym ze względu na cele Fundacji jest Minister Polityki Społecznej.

Fundacja jest powołana dla niesienia pomocy - we wszelkich możliwych formach – (…). Fundacja prowadzi działalność pożytku publicznego w oparciu o przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Fundacja… od… do… realizuje projekt (…).

Celem głównym projektu jest (…).

W związku z tym, że koszty ww. projektu będą wynosić co najmniej (…) …Urząd Pracy… zwrócił się z prośbą do poszczególnych podmiotów realizujących ww. projekt o przedłożenie indywidualnych interpretacji podatkowych potwierdzających fakt braku prawnej możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie wsparcia realizowanego w projekcie przez dany podmiot.

W ramach realizowanego zadania … w ww. projekcie realizowane są usługi (…). W tym celu została (…). Zadanie polega na świadczeniu usług (…).

Zakres usług opiekuńczych obejmuje m.in.:

(…).

Za usługi opiekuńcze pobierana jest płatność – (…).

Wsparciem towarzyszącym w ramach projektu będzie zapewnienie podopiecznym posiłków. Zostanie ono zrealizowane na podstawie umowy z wybranym wykonawcą w trybie pytania ofertowego.

Rozliczenie będzie się odbywać na podstawie przedstawionej faktury VAT wybranego wykonawcy, wystawionej na rzecz Fundacji... Zapewnienie posiłków jest działaniem uzupełniającym w zakresie opieki nad osobą niesamodzielną. Za posiłki (obiady) będzie pobierana od uczestników projektu opłata (…). Pobrane odpłatności za usługi opiekuńcze i posiłki nie będą stanowiły zysku, lecz obligatoryjnie będą stanowiły wkład własny do projektu.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku na pytanie Organu o treści :

Do jakich czynności są/będą wykorzystywane przez Państwa towary i usługi nabywane w związku z realizacją zadania, objętego zakresem pytania, tj. czy do czynności:

a.opodatkowanych podatkiem VAT,

b.zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT,

c.niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?

Fundacja wskazała:

„Usługi nabywane w związku z realizacją projektu są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Są to szeroko rozumiane usługi opiekuńcze realizowane w miejscu zamieszkania, w oparciu o art. 50.1 ustawy o Pomocy Społecznej z dn. 12.03.2024 r. (Dz. U. 2004 nr 64 poz. 593 z późń.zm.). Usługi opiekuńcze obejmują pomoc w (…).

Za usługi opiekuńcze pobierana jest płatność - maksymalna odpłatność (…).

Wsparciem towarzyszącym w ramach projektu będzie zapewnienie podopiecznym posiłków. Zostanie ono zlecone podmiotowi zewnętrznemu na podstawie umowy. Rozliczenie nastąpi na podstawie faktury, stawka podatku 8%. Jest to działanie wchodzące w zakres wsparcia dla uczestników projektu, korzystających z usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania. Za posiłki będzie pobierana od uczestników projektu opłata (…). Zapewnienie posiłków jest działaniem uzupełniającym w zakresie opieki nad osobą niesamodzielną.

Pobierane odpłatności nie stanowią dla Fundacji zysku, lecz obligatoryjnie stanowią wkład własny do projektu.

Dokładny tytuł projektu objętego zakresem pytania zadanego we wniosku:

(…).

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy Fundacja… ma możliwość prawną w odzyskaniu podatku VAT w zakresie wsparcia realizowanego w projekcie?

Państwa stanowisko w sprawie (z uwzględnieniem uzupełnienia wniosku)

Fundacja nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto, nie prowadzi czynnej działalności gospodarczej.

Fundacja stoi na stanowisku, iż nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie wsparcia realizowanego w przedstawionym projekcie. W związku z powyższym kwota VAT powinna zostać uznana za kwalifikowalną.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),

wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 23 usługi świadczone przez Fundację… są zwolnione z podatku VAT i nie ma możliwości prawnej odzyskania podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z tym przepisem:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – wydatki ponoszone w ramach realizowanego projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz nie są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania inwestycyjnego. Tym samym, nie przysługuje Państwu z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, nie mają Państwo również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1008 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. W związku z tym, że nie spełniają Państwo tych warunków, nie mają Państwo możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, nie mają Państwo prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – wydatki ponoszone w ramach ww. projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz nie są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.