Możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących dla usług prawniczych / doradztwa poda... - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.557.2024.1.PRM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.557.2024.1.PRM

Temat interpretacji

Możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących dla usług prawniczych / doradztwa podatkowego świadczonych przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 sierpnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 21 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących dla usług prawniczych / doradztwa podatkowego świadczonych przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (...). Wnioskodawca rozpoczął wykonywanie działalności gospodarczej 11 września 2017 r. Przeważający przedmiot prowadzonej działalności gospodarczej obejmuje kod PKD 69.10.Z Działalność prawnicza. Działalność tę Wnioskodawca prowadzi obecnie, jak również zamierza wykonywać ją w przyszłości.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca prowadzi rachunkowość w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, korzystając w tym zakresie z usług biura rachunkowego. Prowadzona ewidencja umożliwia przypisanie poszczególnych świadczonych usług do otrzymywanych płatności.

Wnioskodawca podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT)). Rokiem obrotowym Wnioskodawcy jest rok kalendarzowy.

Wnioskodawca świadczy usługi prawne oraz doradztwa podatkowego na rzecz podmiotów będących przedsiębiorcami. Planuje także rozszerzyć zakres klientów o osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (dalej: Klient), możliwe także że rolników ryczałtowych.

Wnioskodawca świadczy usługi w formie zdalnej, za pośrednictwem środków komunikowania się na odległość (Internet, telefon komórkowy) i również w ten sposób przekazuje rezultaty swojej pracy. W praktyce większość przypadków współpracy z podmiotami gospodarczymi odbywa się w sposób zdalny, sprzedaż dokumentowana jest fakturą VAT, a płatności za konkretne świadczone usługi są otrzymywane przelewem na rachunek bankowy.

Analogiczne zasady Wnioskodawca planuje wprowadzić w planowanej współpracy z Klientami lub rolnikami ryczałtowymi, tj. świadczenie usług ma odbywać się w formie zdalnej, za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość (Internet, telefon komórkowy) - również w ten sposób przekazywać rezultaty swojej pracy, sprzedaż ma być dokumentowana fakturą VAT, a płatności za wyświadczone usługi mają być dokonywane przelewem (ewentualnie przekazem) na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Wnioskodawca wskazuje jednak, że w praktyce będzie mogła zdarzyć się sytuacja bezpośredniego spotkania z Klientem lub rolnikiem ryczałtowym poprzez odbycie spotkania z taką osobą (co nie jest planowane jako reguła działania Wnioskodawcy, który zamierza działać w sposób zdalny - za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, a ewentualnie rzadki wyjątek). Jednakże Wnioskodawca wskazuje, że podczas takiego spotkania nie byłyby udzielane porady prawne lub podatkowe, a samo bezpośrednie spotkanie (odbywane w ten sposób głównie z uwagi na komfort Klienta lub rolnika ryczałtowego i możliwość osobistego zapoznania) mogłoby mieć wyłącznie charakter formalny (organizacyjny, dotyczący takich kwestii jak zasady współpracy, podpisania umowy, otrzymania oryginałów dokumentów od Klienta lub rolnika ryczałtowego, zakresu w jakim mogą być wyświadczone usługi - bez podawania konkretnych rozwiązań danego zagadnienia), natomiast podczas spotkań nie byłyby przekazywane efekty pracy Wnioskodawcy, a samo omówienie tych organizacyjnych zagadnień nie wiązałoby się z żadną odpłatnością ze strony Klienta (gdyż nie byłaby jeszcze wyświadczona żadna usługa).

W związku z tak kształtującymi się okolicznościami Wnioskodawca powziął wątpliwość odnośnie ewentualnego obowiązku posiadania oraz ewidencjonowania sprzedaży z użyciem kasy rejestrującej.

Pytania

1)Czy świadczenie przez Wnioskodawcę usług na rzecz Klientów lub rolników ryczałtowych, które będzie się odbywało wyłącznie przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość (bez odbywania bezpośrednich spotkań wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego), będzie korzystało ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej?

2)Czy świadczenie przez Wnioskodawcę usług na rzecz Klientów lub rolników ryczałtowych, które będzie się odbywało przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość (z odbywaniem bezpośrednich spotkań wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego), będzie korzystało ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

1)świadczenie przez Wnioskodawcę usług na rzecz Klientów lub rolników ryczałtowych, które będzie się odbywało wyłącznie przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość (bez odbywania bezpośrednich spotkań wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego), będzie korzystało ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej,

2)świadczenie przez Wnioskodawcę usług na rzecz Klientów lub rolników ryczałtowych, które będzie się odbywało przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość (z odbywaniem bezpośrednich spotkań wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego), będzie korzystało ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z treścią art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Przepis art. 2 pkt 22 ustawy o VAT wskazuje, że przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o VAT zostało wydane Rozporządzenie.

Zgodnie z § 2 ust. 1 i 2 Rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia, a w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Jak wskazuje § 3 ust. 1 Rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r.:

1)podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;

2)podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2023 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;

3)podatników, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział sprzedaży z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitej sprzedaży podatnika dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej „udziałem procentowym sprzedaży”, był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%;

4)podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2023 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika udział procentowy sprzedaży:

a)za okres pierwszych sześciu miesięcy wykonywania tych czynności,

b)za okres do końca roku, w przypadku gdy okres wykonywania tych czynności w roku podatkowym jest krótszy niż sześć miesięcy

- będzie wyższy niż 80%;

5)jednostki samorządu terytorialnego w zakresie czynności wykonywanych przez ich jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280):

a)które na dzień 31 grudnia 2016 r. korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 8 ust. 2 tej ustawy, albo

b)jeżeli ich jednostki organizacyjne na dzień 31 grudnia 2016 r. korzystały ze zwolnienia z takiego obowiązku.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. g) i h) Rozporządzenia, zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika (czynności notarialne bez względu na symbol PKWiU) do rozporządzenia oraz doradztwa podatkowego.

Ponadto, z § 4 ust. 3 pkt 2 lit. b) Rozporządzenia wynika, że przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do świadczenia usług o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. f-h, jeżeli świadczenie tych usług zgodnie z warunkami określonymi w poz. 37 załącznika do rozporządzenia ma miejsce wyłącznie przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, lub których rezultat jest przekazywany wyłącznie przy wykorzystaniu tych środków.

Treść poz. 37 załącznika dotyczy świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca planuje:

1)rozpocząć świadczenie usług prawniczych oraz doradztwa podatkowego na rzecz Klientów lub rolników ryczałtowych,

2)świadczyć ww. usługi za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość (Internet, telefon komórkowy) - efekty pracy Wnioskodawcy będą przekazywane Klientowi lub rolnikowi ryczałtowemu wyłącznie w ten sposób,

3)otrzymywać płatności wyłącznie bezpośrednio na rachunek bankowy a otrzymywane płatności będą dotyczyły określonej usługi wyświadczonej przez Wnioskodawcę (prowadzona ewidencja umożliwia przypisanie otrzymywanych płatności do danej usługi, która była wyświadczona).

Jako uboczną wskazano okoliczność, iż możliwe jest odbywanie bezpośrednich spotkań z Klientem lub rolnikiem ryczałtowym, jednakże bez przekazywania jakichkolwiek efektów pracy Wnioskodawcy (to odbywałoby się wyłącznie za pośrednictwem środków komunikowania się na odległość). Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, podczas takich spotkań nie dojdzie do wyświadczenia konkretnej usługi, tj. Klient lub rolnik ryczałtowy nie otrzyma od Wnioskodawcy rezultatu jego pracy, a spotkanie może mieć wyłącznie charakter organizacyjny.

Stąd też, w ocenie Wnioskodawcy, takie spotkania powinny pozostać bez wpływu na możliwość zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w odniesieniu do usług, które zostaną następnie wyświadczone na warunkach opisanych w § 4 ust. 3 pkt 2 lit. b) Rozporządzenia.

Reasumując powyższe, Wnioskodawca wskazuje, że w Jego ocenie w obu przypadkach objętych pytaniami zadanymi w niniejszym wniosku znajdzie zastosowanie zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, a usługi powinny być dokumentowane fakturami VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Zgodnie z art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących określone zostało w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605 ze zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem”.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

I tak, w załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania w poz. 37 wymieniono:

Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Jednocześnie zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia:

Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

1) dostawy:

a) gazu płynnego,

b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),

f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708, 9401 99 20 i 9401 99 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,

h) komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),

i) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

j) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,

k) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

l) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,

m) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

n) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów;

2) świadczenia usług:

a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,

g) prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,

h) doradztwa podatkowego,

i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:

- świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

- usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k) kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l) związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).

Tym samym, § 4 rozporządzenia zawiera katalog czynności, do których nie mają zastosowania zwolnienia przedmiotowe, podmiotowe oraz podmiotowo-przedmiotowe. Oznacza to, że podatnik dokonujący czynności wymienionych w ww. przepisie nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej.

Zatem aby podatnikowi przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika stanowiącego jego integralną część, muszą łącznie generalnie zostać spełnione następujące warunki:

  • świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
  • przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia do których nie stosuje się zwolnień.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Jednakże, w tej sprawie należy zwrócić uwagę na treść przepisu § 4 ust. 3 pkt 2 lit. b) rozporządzenia, który wskazuje, że:

Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. f-h, jeżeli świadczenie tych usług zgodnie z warunkami określonymi w poz. 37 załącznika do rozporządzenia ma miejsce wyłącznie przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, lub których rezultat jest przekazywany wyłącznie przy wykorzystaniu tych środków.

Prowadzi Pan kancelarię prawną. Świadczy Pan usługi prawne oraz doradztwo podatkowe na rzecz podmiotów gospodarczych. Ww. usługi świadczy Pan w formie zdalnej, za pośrednictwem środków komunikowania się na odległość (internet, telefon komórkowy). W ten sposób przekazuje Pan również usługobiorcy rezultaty swojej pracy. Sprzedaż dokumentuje Pan fakturą, a płatność za konretne usługi otrzymuje Pan przelewem na rachunek bankowy. Prowadzona przez Pana ewidencja umożliwia przypisanie poszczególnych świadczonych usług do otrzymanych płatności.

Planuje Pan - na zasadach anologicznych do tych opisanych powyżej - wprowadzić współpracę z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej (Klientami) oraz rolnikami ryczałtowymi. Wskazuje Pan, że chociaż zamierza Pan działać w sposób zdalny za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość to jednak może się zdarzyć, że może dojść do bezpośredniego spotkania z Klientem. Spotkanie takie mogłoby mieć charakter organizacyjny, dotyczący kwestii współpracy, podpisania umowy, otrzymania oryginałów dokumentów oraz ustalenia zakresu w jakim mogą być świadczone usługi. Omówienie zagadnień organizacyjnych nie wiązałoby się z żadną odpłatnością po stronie Kliena. Nie będzie Pan podawał konkretnych rozwiązań danego zagadnienia. Na spotkaniach nie byłyby przekazywane efekty Pana pracy. Rezultat Pana pracy będzie przekazywany wyłącznie za pośrednictwem środków komunikowania się na odległość.

Pana wątpliwości dotyczą możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej świadczonych przez Pana usług prawniczych na rzecz Klientów oraz rolników ryczałtowych przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość zarówno wtedy, gdy nie będą odbywały się spotkania bezpośrednie z Klientami oraz rolnikami ryczałtowymi, jak i wtedy gdy do takich spotkań dojdzie.

Do stwierdzenia, czy świadczone przez Pana usługi prawnicze nie będą objęte wyłączeniem, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z możliwości zastosowania zwolnień z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, konieczne jest przeanalizowanie, czy świadczenie tych usług będzie odbywać się zgodnie z warunkami określonymi w poz. 37 załącznika do rozporządzenia.

Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo kredytowej na rachunek bankowy podatnika. Wyrażenie „w całości” odnosi się do poszczególnych transakcji świadczonych przez podatnika. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna transakcja została w całości zapłacona za pośrednictwem m.in. banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

W omawianej sprawie w kontekście cytowanych wyżej przepisów należy wskazać, że pomimo faktu że przedmiotem planowanej przez Pana sprzedaży usług prawniczych będzie świadczenie usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. g) rozporządzenia, oraz usług doradztwa podatkowego wskazanego w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. h) rozporządzenia wyłączenie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania ww. sprzedaży nie będzie miało w tym przypadku zastosowania. Będzie Pan - analogiocznie jak przy współpracy z podmiatmi gospodarczymi - otrzymywał zapłatę od Klientów lub rolników ryczałtowych przelewem na rachunek bankowy, a z prowadzonej przez Pana ewidencji możliwe będzie przypisanie poszczególnych świadczonych usług do otrzymanych płatności. Będzie Pan również dokumentował sprzedaż fakturą. Świadczenie usług prawniczych / doradztwa podatkowego na rzecz Klientów lub rolników ryczałtowych zamierza Pan świadczyć w sposób zdalny za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, a rezultat Pana pracy będzie przekazywany wyłącznie przy wykorzystaniu tych środków.

W konsekwencji, będzie mógł Pan korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania usług prawniczych / doradztwa podatkowego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, o którym mowa w § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do niego oraz przy uwzględnieniu § 4 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia. Zapłata za świadczone przez Pana ww. usługi na rzecz Klientów i rolników ryczałtowych będzie przekazywana na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Ponadto, rezultat Pana pracy będzie przekazywany wyłącznie za pośrednictwem środków komunikowania się na odległość.

Pana stanowisko uznaję zatem za prawidłowe.

Końcowo należy zaznaczyć, że powołany przez Pana przepis § 4 ust. 3 pkt 2 lit. b) rozporządzenia, nie stanowi podstawy do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania opisanej we wniosku sprzedaży, lecz jedynie umożliwia zastosowanie zwolnienia na podstawie przepisu § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia przy spełnieniu określonych w ww. przepisach warunków.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem zatem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).