Interpretacja indywidualna z dnia 10 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.436.2024.2.PRM
Temat interpretacji
Możliwość korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w poz. 37 załącznika do rozporządzenia w odniesieniu do płatności kartą płatniczą przy użyciu terminala oraz możliwości likwidacji kasy rejestrującej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w poz. 37 załącznika do rozporządzenia w odniesieniu do płatności kartą płatniczą przy użyciu terminala oraz możliwości likwidacji kasy rejestrującej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 sierpnia 2024 r. (wpływ 6 sierpnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu domu studenckiego, oferując zakwaterowanie dla studentów oraz młodych pracujących osób w prywatnym akademiku na pobyt czasowy nieprzekraczający kilkunastu miesięcy. Opłata za powyższe usługi jest dokonywana w formie przelewu bankowego, za pomocą elektronicznych platform płatniczych lub za pomocą terminali płatniczych przy użyciu kart płatniczych lub kredytowych. Dodatkowo Spółka wynajmuje wolne pokoje na krótki okres np. kilku dni turystom, opłata za tego rodzaju usługi jest dokonywana przy zastosowaniu elektronicznych platform płatniczych lub za pośrednictwem np. „A”.
Świadczone usługi dokonywane są zarówno dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jak i podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Wnioskodawca zaznacza jednak, iż niniejszy wniosek dotyczy w szczególności sprzedaży do osób, które nie mają statusu przedsiębiorcy na gruncie VAT, gdyż w pozostałym zakresie jego działalność nie podlega obowiązkowi fiskalizacji na kasach rejestrujących.
W ramach świadczonych usług, Spółka posiada ofertę udostępnianych pomieszczeń, która obejmuje różnorodne pokoje oraz lokale, z których każdy jest w pełni wyposażony. W skład standardowego wyposażenia wchodzi łóżko, biurko z krzesłem, przestronna szafa, wiszące szafki oraz półki. Dodatkowo, każdy z oferowanych pokoi oraz lokali wyposażony jest w aneks kuchenny oraz łazienkę z prysznicem.
Oferowane zakwaterowanie obejmuje w cenie nielimitowany dostęp do mediów, takich jak ogrzewanie, woda, prąd czy bezprzewodowa sieć internetowa (Wi-Fi) oraz możliwość korzystania z części wspólnych, takich jak strefa work&chill, gdzie osoby zakwaterowane mogą swobodnie pracować czy uczyć się w atmosferze sprzyjającej skupieniu, a także możliwość korzystania z całodobowej, bezpłatnej siłowni mieszczącej się na terenie domu studenckiego.
W ramach prowadzonej działalności Spółka oferuje również szereg odpłatnych usług dodatkowych, takich jak nocleg gości w domu studenckim, udostępnianie miejsc parkingowych, czy usługi sprzątania (dalej: „usługi dodatkowe”). Do niedawna Spółka udostępniała również na rzecz zakwaterowanych samoobsługową pralnię w domu studenckim. Sprzedaż tej usługi odbywała się za pomocą automatów wrzutowych na monety. Jednakże ze względu na zmianę potrzeb klientów pralnia na automaty wrzutowe została zastąpiona pralnią na terminal płatniczy przy użyciu kart płatniczych.
W związku z powyższym, obecnie Spółka nie prowadzi żadnej sprzedaży, za którą płatność byłaby dokonywana w formie gotówki. W rezultacie wszystkie usługi dodatkowe oraz opłaty za zakwaterowanie są realizowane bezgotówkowo i dokonywane wyłącznie za pomocą jednego z trzech kanałów:
a)Kanał I - bezpośredni przelew na konto bankowe Wnioskodawcy;
b)Kanał II - płatność przy użyciu platformy płatniczej (korzystającej z pośredników realizacji płatności) - w tym płatności kartą płatniczą realizowane przez takie platformy;
c)Kanał III - płatność za pomocą karty płatniczej przy użyciu terminali płatniczych.
W przypadku płatności kartą płatniczą przy użyciu terminali płatniczych Wnioskodawca zaznacza, że środki z kart płatniczych nie trafiają na konto Spółki od razu, lecz są przekazywane przez operatora płatności kartowych na konto bankowe zbiorczo kolejnego dnia roboczego. Co więcej cała sprzedaż, niezależnie od kanału, którym płaci klient, jest ewidencjonowana przez Spółkę w sposób, który pozwala jej połączyć konkretną płatność z konkretną usługą, której ona dotyczy.
Ponadto, w ramach swojej działalności Spółka nie świadczy żadnej z poniższych usług:
a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji,
b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0),
c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,
d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,
g) prawniczych,
h) doradztwa podatkowego,
i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
k) kulturalnych i rozrywkowych w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
l) związanych z rozrywką i rekreacją w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,
m)mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).
Pytania
1)Czy płatność kartą płatniczą przy użyciu terminali płatniczych jest traktowana jako rozliczenie bezgotówkowe, a tym samym, we wskazanych okolicznościach, zgodnie z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT w zw. z § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia Wnioskodawca nie będzie mieć obowiązku ewidencjonowania opisanej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej?
2)Jeśli odpowiedź na pytanie 1 jest twierdząca, czy Wnioskodawca może dokonać likwidacji kasy rejestrującej?
Państwa stanowisko w sprawie
1)Płatność kartą płatniczą przy użyciu terminali płatniczych jest traktowana jako rozliczenie bezgotówkowe i tym samym, w opisanych okolicznościach, Wnioskodawca nie będzie mieć obowiązku rejestrowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Spółka jest bowiem uprawniona do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w poz. 37 załącznika do rozporządzenia.
2)Wnioskodawca może dokonać likwidacji kasy rejestrującej.
Uzasadnienie
Ad 1
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361, ze zm., dalej: „ustawa o VAT”), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Z kolei przez sprzedaż, według art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Reasumując, jeśli sprzedaż nie jest dokonywana na rzecz osób fizycznych, lecz na rzecz przedsiębiorców, podatnik nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kas rejestrujących, gdyż sprzedaż w tzw. modelu B2B jest wyłączona z tego obowiązku.
Jak jednak wskazuje przepis art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia.
Zgodnie z przepisem § 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2605, dalej: „Rozporządzenie”), realizującego wskazany powyżej obowiązek, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do Rozporządzenia.
W pozycji 37 załącznika do Rozporządzenia (w części II - sprzedaż dotycząca szczególnych czynności), ustawodawca zwolnił zaś z obowiązku ewidencjonowania świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Reasumując, aby przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do Rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
1)świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
2)z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
3)przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia.
Warunek 1
Jak wskazano w zdarzeniu przyszłym sprzedaż prowadzona przez Spółkę, będąca przedmiotem niniejszego wniosku, jest dokonywana wyłącznie na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej, a po zawężeniu świadczonych usług (rezygnacja z udostępniania pralni na monety) zapłaty we wszystkich trzech kanałach są realizowane bezgotówkowo, za pośrednictwem banku bądź innego pośrednika przekazującego płatność od nadawcy na konto Spółki.
Odnośnie warunku pierwszego, w szczególności warto przyjrzeć się stanowisku organów podatkowych dotyczącym płatności dokonywanych za pomocą kart płatniczych przy użyciu terminala (Kanał III). Jak wskazano w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 13 lipca 2023 r. o sygn. akt I SA/Kr 530/23: „Rozporządzenie nie formułuje także wymogu, aby do płatności zaangażowane były tylko i wyłącznie banki. Mogą być zaangażowane również inne podmioty pośredniczące. Wymagane jest jedynie „pośrednictwo” banku przy otrzymaniu płatności, zaś bez znaczenia pozostaje np. to, że do płatności zaangażowani są też pośrednicy (np. operator karty płatniczej). Oznacza to, że każda forma płatności, w którą bank jest zaangażowany (i płatność ostatecznie powoduje uznanie na rachunku bankowym odbiorcy) - będzie pozwalała odbiorcy zastosować zwolnienie z ewidencjonowania sprzedaży (przy zachowaniu pozostałych warunków).”
Podobne konkluzje zawarte zostały także w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 30 marca 2021 r. o sygn. akt III SA/Wa 1390/20, gdzie stwierdzono, iż płatności dokonywane za pomocą kart płatniczych przy użyciu terminala nie mają charakteru gotówkowego, wobec czego nie wykluczają stosowania zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących, a także w wydanej w podobnej sprawie interpretacji indywidualnej z 14 marca 2024 r. o sygn. 0114-KDIP1-3.4012.682.2023.2.KP.
Powyższe stanowiska potwierdzają więc, iż w przypadku płatności dokonywanych za pomocą kart płatniczych przy użyciu terminala występuje pośrednictwo z udziałem banków oraz pośrednika przekazującego płatność od nadawcy na konto Spółki i tym samym płatność taka wpisuje się w warunki zwolnienia przewidziane w poz. 37 załącznika do Rozporządzenia.
Przekładając powyższe na opis sprawy, zaznacza się dodatkowo, iż Spółka nie otrzymuje środków z kart płatniczych na swoje konto od razu, lecz środki te są przekazywane przez operatora płatności kartowych na konto bankowe zbiorczo np. kolejnego dnia roboczego. Wobec powyższego, Spółka stoi na stanowisku, iż płatności dokonywane za pomocą kart płatniczych przy użyciu terminala (a także płatności dokonywane w Kanale I i Kanale II) wypełniają kryteria płatności bezgotówkowych i tym samym warunek pierwszy można uznać za spełniony.
Warunek 2
W odniesieniu do drugiego warunku, Spółka podkreśla, że z ewidencji oraz dokumentów potwierdzających zapłatę jednoznacznie wynika, za jakie czynności została dokonana płatność. Ponadto obecnie, niezależnie od wystawienia paragonu, każda sprzedaż dokumentowana jest również fakturą, która zawiera m.in. imię, nazwisko oraz adres nabywcy usługi. Nie mniej jednak nawet bez wspomnianych faktur Spółka jest w stanie jasno dokonać takiej klasyfikacji w związku z tym, drugi warunek również należy uznać za spełniony.
Warunek 3
Ponadto, zważając na ostatni warunek § 4 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia stanowi wykaz usług, dla których zastosowania nie znajduje zwolnienie ze stosowania kas rejestrujących. Usługami tymi, zgodnie ze wspomnianym przepisem są usługi:
a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,
b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,
c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,
d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,
g) prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,
h) doradztwa podatkowego,
i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:
a)świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
b)usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
k) kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
l) związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,
m)mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka nie dokonuje i nie będzie dokonywała sprzedaży takich usług. Wnioskodawca wskazuje, iż oprócz wskazanych we wniosku usług zakwaterowania oraz usług dodatkowych - nie dokonuje i nie będzie dokonywał innej sprzedaży na rzecz osób fizycznych, która mogłaby podlegać ewidencjonowaniu przy użyciu kas fiskalnych.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, spełnia on wszystkie powyższe warunki, zgodnie z którymi jego działalność może zostać zwolniona z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących.
Mając na uwadze powyższy opis zdarzenia przyszłego oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie w zakresie otrzymanej zapłaty poprzez Kanał I, Kanał II oraz Kanał III zostają spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży przez Wnioskodawcę usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.
W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, może on skorzystać ze zwolnienia z obowiązku rejestrowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do Rozporządzenia.
Ad 2
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Równocześnie zgodnie z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.
Wnioskując więc a contrario z powyższego, jeżeli podatnik dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych ale kwalifikuje się do zwolnienia wynikającego ze stosownego rozporządzenia (w tym przypadku Rozporządzenia opisanego w uzasadnieniu pytania 1) - nie ma on obowiązku prowadzić ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jeżeli więc podatnik w ramach zmiany w strukturze swojej działalności znajdzie się w całości w zakresie zwolnień wynikających z Rozporządzenia - należy przyjąć, że może on zakończyć prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wniosek taki potwierdza m.in. interpretacja indywidualna z 30 marca 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.80.2022.1.MN, w której organ wprost potwierdza, że „W konsekwencji powyższego należy zgodzić się z zajętym przez Wnioskodawcę stanowiskiem, w myśl którego w przypadku prowadzenia wyłącznie sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kasy rejestrującej, Wnioskodawca może zrezygnować z jej posiadania.”
Kwestie dotyczące sposobu postępowania w przypadku zakończenia prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1625).
Stosownie do zapisu § 34 ww. rozporządzenia, w przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik:
- wystawia raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);
- dokonuje przy pomocy serwisanta kasy odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy przez wykonanie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;
- składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;
- sporządza i składa, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.
W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazuje, iż w ramach prowadzonej działalności świadczy usługi polegające na zakwaterowaniu studentów oraz młodych pracujących osób w prywatnym akademiku na okres tymczasowy, wynajmuje wolne pokoje na krótki okres oraz świadczy usługi dodatkowe do usługi głównej, takie jak m.in. nocleg gości w domu studenckim, udostępnianie miejsc parkingowych, czy usługi sprzątania.
Do niedawna Spółka udostępniała również na rzecz zakwaterowanych samoobsługową pralnie w domu studenckim. Sprzedaż tej usługi odbywała się za pomocą automatów wrzutowych na monety co powodowało, że dla jej działalności konieczne było stosowanie kas rejestrujących. Jednakże ze względu na zmianę potrzeb klientów pralnia na automaty wrzutowe została zastąpiona pralnią na terminal płatniczy.
W rezultacie, w związku ze zmianą warunków prowadzenia działalności, tj. całkowitym zaprzestaniem stosowania rozliczeń gotówkowych, Spółka świadczy usługi wyłącznie objęte zwolnieniem z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Przenosząc powyższe rozważania na praktykę organów podatkowych, należy stwierdzić, że w przypadku, gdy działania podatnika objęte są zwolnieniem przedmiotowym, a także nie stanowią czynności sprzedaży ewidencjonowanych bezwzględnie - podatnik może zrezygnować z ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących. Przykłady takich stanowisk można znaleźć m.in. w interpretacji indywidualnej z 23 września 2019 r. o sygn. 0111-KDIB3-2.4012.463.2019.1.ASZ lub interpretacji indywidualnej z 6 maja 2022 r. o sygn. 0111-KDIB3-2.4012.98.2022.1.MN.
Mając na względzie powyższe, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że skoro Spółka świadczy wyłącznie usługi objęte zwolnieniem z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej to może ona w ramach prowadzonej działalności zaprzestać ewidencjonowania świadczenia usług na kasie rejestrującej w dowolnym momencie i zlikwidować kasę poprzez złożenie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosku o wyrejestrowanie dotychczas używanej kasy rejestrującej z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2024 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605), zwane dalej rozporządzeniem.
Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.
Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).
Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
Pod poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia, stanowiącego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymieniono:
Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.
Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i usług, które zostały wymienione w § 4.
Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia:
Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się
w przypadku:
1) dostawy:
a) gazu płynnego,
b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),
c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),
d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),
e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),
f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),
g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,
h) komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic
i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),
i) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
j) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
k) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
l) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,
m) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
n) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
o) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów;
2) świadczenia usług:
a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,
b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,
c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,
d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,
g) prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,
h) doradztwa podatkowego,
i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:
- świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
- usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
k) kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
l) związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,
m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).
Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
- świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
- przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.
Niespełnienie jednego z ww. warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu domu studenckiego, oferując zakwaterowanie dla studentów oraz młodych pracujących osób w prywatnym akademiku na pobyt czasowy nieprzekraczający kilkunastu miesięcy. Opłata za powyższe usługi jest dokonywana w formie przelewu bankowego, za pomocą elektronicznych platform płatniczych lub za pomocą terminali płatniczych przy użyciu kart płatniczych lub kredytowych. Dodatkowo Spółka wynajmuje wolne pokoje na krótki okres, opłata za tego rodzaju usługi jest dokonywana przy zastosowaniu elektronicznych platform płatniczych. Świadczone usługi dokonywane są dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Spółka nie prowadzi żadnej sprzedaży, za którą płatność byłaby dokonywana w formie gotówki. Cała sprzedaż, jest ewidencjonowana przez Spółkę w sposób, który pozwala połączyć konkretną płatność z konkretną usługą, której ona dotyczy. Ponadto, w ramach swojej działalności Spółka nie świadczy usług wymienionych w § 4 rozporządzenia.
Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy płatność kartą płatniczą przy użyciu terminali płatniczych jest traktowana jako rozliczenie bezgotówkowe, a tym samym, nie będą Państwo mieć obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy wskazać, że opisane we wniosku płatności dokonywane na rzecz Spółki za pomocą kart płatniczych przy użyciu terminala wypełniają kryteria płatności bezgotówkowych. Płatność kartą skutkuje bowiem przekazaniem środków z jednego rachunku bankowego na drugi, jest to więc transakcja o charakterze bezgotówkowym, gdyż w ramach płatności z wykorzystaniem karty płatniczej, na żadnym etapie nie mamy do czynienia z wpłatą gotówki.
Tym samym, w opisanych okolicznościach warunki niezbędne do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie przepisu § 2 ust. 1 rozporządzenia, zgodnie z pozycją 37 załącznika do niego zostaną spełnione, bowiem opłaty za zakwaterowanie oraz usługi dodatkowe będą rozliczane: przelewem na Państwa konto bankowe, przy użyciu platformy płatniczej (korzystającej z pośredników realizacji płatności) oraz płatności za pomocą karty płatniczej przy użyciu terminali płatniczych. Tym samym w wyniku ww. form płatności Państwo otrzymywać będą środki pieniężne na rachunek bankowy. Jednocześnie wskazali Państwo, że z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę wynikać będzie jednoznacznie jakiej ta zapłata czynności konkretnie dotyczyła i dla kogo była realizowana. Ponadto, co istotne nie będą Państwo dokonywać świadczenia usług, które zostały wymienione w § 4 rozporządzenia.
W efekcie należy stwierdzić, że będą Państwo mogli, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia, w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia do 31 grudnia 2024 r., stosować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w stosunku do świadczonych usług zakwaterowania dla studentów oraz młodych pracujących osób w prywatnym akademiku na pobyt czasowy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz innych czynności wymienionych we wniosku, za które zapłata przez klientów (osoby fizyczne) przekazywana będzie na Państwa rachunek bankowy (tj. poprzez Kanał I, II i III), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę, jednoznacznie będzie wynikać jakiej konkretnie czynności dotyczyła ta zapłata.
W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 wniosku uznaję za prawidłowe.
Kolejne Państwa wątpliwości sprowadzają się do ustalenia, czy mogą Państwo dokonać likwidacji kasy rejestrującej w sytuacji, gdy nie będą Państwo za świadczone usługi przyjmować płatności gotówkowych.
Kwestie dotyczące m.in. sposobu postępowania w przypadku zakończenia prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 ze zm.).
Zgodnie z § 34 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
W przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik:
1) wystawia raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);
2) niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokonuje odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;
3) składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;
4) sporządza i składa, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.
Stosownie do § 36 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
W przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik nie może prowadzić ewidencji przy użyciu tej kasy.
Jak już zostało wyżej przeanalizowane świadczenie usług zakwaterowanie dla studentów oraz młodych pracujących osób w prywatnym akademiku na pobyt czasowy, jak również świadczenie pozostałych usług wymienionych we wniosku na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, może być objęte zwolnieniem z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, zgodnie z § 2 ust. 1 w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia. Zapłata bowiem za wszystkie usługi związane z zakwaterowaniem oraz usługi dodatkowe jest dokonywana w formie bezgotówkowej.
W efekcie uznać należy, że w przypadku realizacji na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wyłącznie sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej zgodnie z powołanymi wyżej przepisami na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy, Spółka będzie mogła zrezygnować z ewidencjonowania sprzedaży na kasach rejestrujących i je wyrejestrować.
W takim przypadku Spółka powinna sporządzić i wraz z wymaganymi dokumentami złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy stosownie do zapisu powołanego wyżej § 34 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, tj. zgodnie z zasadami z niego wynikającymi.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 wniosku uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).