Zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy, czynności wykonywanych przez Państwa w zakresie akcji informacyjnych i akcji społ... - Interpretacja - null

ShutterStock

Zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy, czynności wykonywanych przez Państwa w zakresie akcji informacyjnych i akcji społ... - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.485.2024.1.KK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy, czynności wykonywanych przez Państwa w zakresie akcji informacyjnych i akcji społecznych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy, czynności wykonywanych przez Państwa w zakresie akcji informacyjnych i akcji społecznych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

A jest jedną ze Spółek (...), działającą na podstawie (...) ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 805). (...).

Spółka wykonuje działalność gospodarczą, jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wykonuje sprzedaż opodatkowaną podatkiem od towarów i usług oraz sprzedaż zwolnioną z tego podatku.

Spółka w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej zawiera i będzie zawierać w przyszłości umowy, których przedmiotem jest odpłatne zlecenie Spółce przeprowadzenia kampanii informacyjnych/społecznych, przy czym Zleceniodawcami Spółki mogą być:

1.Podmioty bezpośrednio finansujące kampanię informacyjną, tj. przede wszystkim podmioty ze sfery publicznej, tj. urzędy, jednostki samorządu terytorialnego, instytucje kultury, stowarzyszenia, fundacje i tym podobne jednostki organizacyjne. Realizację kampanii Spółka w całości fakturuje na podmioty bezpośrednio finansujące kampanię.

2.Podmioty nie będące bezpośrednimi finansującymi kampanie informacyjne, a będące jedynie pośrednikami (np. (...)). To one zawierają umowy z podmiotami bezpośrednio finansującymi kampanie, a następnie zlecają ich realizację Spółce, przy czym realizację kampanii Spółka fakturuje w całości na pośrednika, a ten obciąża właściwy podmiot bezpośrednio finansujący kampanię.

Bez względu na formę zawieranych przez Spółkę umów cechą charakterystyczną ww. kampanii informacyjnych/społecznych jest emisja przez Spółkę w określonym czasie i określoną liczbę razy spotu lub serii spotów informacyjnych we wcześniej ustalonej formie i o wcześniej ustalonych treściach o charakterze edukacyjnym i informacyjnym. Ich celem jest propagowanie wiedzy dotyczącej różnych sfer życia społecznego, w tym tych z zakresu ochrony i promocji zdrowia, nauki, kultury i sztuki, ekonomii i gospodarki, historii, działalności organizacji międzynarodowych np. Unii Europejskiej itp. Cechą emitowanych spotów jest rozpowszechnianie zarówno ogólnych informacji społecznie użytecznych, jak i rozpowszechnianie informacji szczególnych, tj. takich, które dotyczą wyłącznie działalności prowadzonej przez podmiot będący bezpośrednim finansującym kampanię, a polegającej np. na popularyzacji akcji prowadzonych przez poszczególne urzędy lub rozpowszechnianiu programów edukacyjnych.

Treść spotów w żaden sposób nie promuje i nie reklamuje żadnego produktu, ani też jakiejkolwiek działalności komercyjnej podmiotów gospodarczych i ich ofert, a może jedynie zawierać wskazanie bezpośrednio finansującego kampanię. Treść spotu nie promuje ani sprzedaży, ani też odpłatnego korzystania z towarów lub usług.

Zapisy umowne określają emitowane spoty jako „komunikaty reklamowe”, „spoty informacyjne”, „spoty społeczne” lub „spoty reklamowe”. Każdy z emitowanych spotów cechują elementy opisane powyżej. Realizując postanowienia umowne z podmiotami bezpośrednio finansującymi kampanie lub też zlecenia od tzw. pośredników Spółka emituje konkretny spot w zróżnicowanym paśmie antenowym, tj. określony spot może być wyemitowany poza konkretną audycją, w wyodrębnionych blokach reklamowych bądź wątki dotyczące danej kampanii informacyjnej mogą być umieszczone bezpośrednio w konkretnej audycji. Pomimo, iż może mieć miejsce sytuacja, iż konkretny spot zostanie wyemitowany w wyodrębnionym bloku reklamowym, to nie wpłynie to na jego treść oraz charakter, tj. nadal nie będzie on zawierał treści zmierzających do promocji czy też reklamy działalności komercyjnej określonego podmiotu gospodarczego i jego oferty.

Pytanie

Czy opisane w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym czynności wykonywane przez Spółkę w zakresie akcji informacyjnych i akcji społecznych realizowanych zgodnie z pkt 2 powyżej, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), podobnie jak czynności wskazane w pkt 1, co do których Spółka posiada interpretację indywidualną o znaku (…)?

Państwa stanowisko w sprawie

Według stanowiska Spółki, czynności odnoszące się zarówno do opisanego stanu faktycznego jak i zdarzeń przyszłych są zwolnione od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy o VAT, dotyczy wyłącznie jednostek publicznej radiofonii i telewizji, oraz wyłącznie usług, które są związane z realizacją zadań przypisanych ustawowo publicznej radiofonii i telewizji (usługi związane z realizacją zadań radiofonii i telewizji świadczone przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji). Omawiana regulacja przewiduje wyłączenia ze zwolnienia, dla usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach, usług w zakresie produkcji filmów reklamowych i promocyjnych, usług reklamowych i promocyjnych, a także działalności agencji informacyjnych.

Spółka jest jednostką publicznej radiofonii i w sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku świadczy wyłącznie usługi związane z realizacją ustawowych zadań publicznej radiofonii i telewizji. Opisane czynności zdaniem Spółki nie mają związku z promocją komercyjną lub reklamą, a przesłanki zwolnienia od podatku od towarów i usług wynikają wprost z przepisów ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji.

W jej art. 1 ustawodawca określił ogólne zadania mediów publicznych, wśród których wskazuje m.in. dostarczanie informacji, udostępnianie dóbr kultury i sztuki, ułatwianie korzystania z oświaty, sportu i dorobku nauki, upowszechnianie edukacji obywatelskiej, dostarczanie rozrywki oraz popieranie krajowej twórczości audiowizualnej.

Określając przesłanki przedmiotowe ww. zwolnienia z VAT, należy odnieść się do brzmienia art. 21 ust. 1 i 1a ustawy o radiofonii i telewizji, zgodnie z którym, publiczna radiofonia i telewizja realizuje misję, oferując, na zasadach określonych w ustawie, całemu społeczeństwu i poszczególnym jego częściom, zróżnicowane programy i inne usługi w zakresie informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, edukacji i sportu, cechujące się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością oraz innowacyjnością, wysoką jakością i integralnością przekazu.

Do konkretnych zadań radiofonii publicznej, należy m.in. tworzenie i rozpowszechnianie programów ogólnokrajowych, programów regionalnych, programów dla odbiorców za granicą w języku polskim i innych językach oraz innych programów realizujących demokratyczne, społeczne i kulturalne potrzeby społeczności lokalnych; popieranie twórczości artystycznej, literackiej, naukowej oraz działalności oświatowej i działalności w zakresie sportu.

Określając zatem zakres zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy o VAT, należy – zdaniem Spółki – kierować się zadaniami wynikającymi z realizacji misji publicznej nałożonymi przez wspomnianą powyżej ustawę o radiofonii i telewizji. Przesłanką wykluczającą zastosowanie ze zwolnienia, wynikającego z powołanego art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy o VAT, jest wyłącznie niespełnienie któregokolwiek z warunków, określonych ww. ustawą.

Tym samym, Spółka działając jako jednoosobowa spółka akcyjna Skarbu Państwa, której podstawowa działalność obejmuje tworzenie i rozpowszechnianie programów radiowych bez wątpienia wypełnia pierwszą z przesłanek o charakterze podmiotowym. Realizacja kampanii informacyjnych/społecznych, których przedmiotem jest emisja spotów o treściach społecznie użytecznych wypełnia z kolei przesłankę przedmiotową, dającą – zdaniem Spółki – możliwość zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wskazane usługi są bowiem związane z realizacją zadań radiofonii i telewizji określonych w art. 21 ust. 1 tej ustawy i bez znaczenia pozostaje tu podmiot finansujący kampanie społeczne, tj. czy jest to podmiot bezpośrednio finansujący kampanię, czy też pośrednik.

Na powyższe wskazuje treść emitowanych spotów, które nie promują i nie reklamują żadnego produktu, ani jakiejkolwiek działalności komercyjnej podmiotów gospodarczych, jak również nie zmierzają do promocji sprzedaży lub odpłatnego korzystania z towarów lub usług oraz nie służą bezpośrednio lub pośrednio promocji towarów, usług. Tym samym, nie spełniają one definicji przekazu handlowego, zawartej w art. 4 pkt 16 ustawy o radiofonii i telewizji, zgodnie z którą przekazem handlowym jest „każdy przekaz, w tym obrazy z dźwiękiem lub bez dźwięku, albo tylko dźwięki, mający służyć bezpośrednio lub pośrednio promocji towarów, usług lub renomy podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą lub zawodową, towarzyszący audycji lub video stworzonemu przez użytkownika lub włączony do nich, w zamian za opłatę lub podobne wynagrodzenie, albo w celach autopromocji, w szczególności reklama, sponsorowanie, telesprzedaż i lokowanie produktu”. Z przekazem handlowym, którego rodzajem jest reklama, sponsoring, mamy zatem do czynienia jedynie wówczas, gdy występuje bezpośrednia lub pośrednia promocja towarów, usług lub renomy podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą lub zawodową. Tym samym – zdaniem Spółki – przesłanki wyłączające zwolnienie od podatku od towarów i usług z art. 43 ust. 1 pkt 34 nie mają tu zastosowania.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku od towarów i usług oraz regulacjami ustawy o radiofonii i telewizji, w szczególności dotyczącymi zadań stawianych radiofonii publicznej, w świetle przedstawionego opisu stanu faktycznego oraz zdarzeń przyszłych należy stwierdzić, że opisane we wniosku usługi realizowane przez Spółkę na rzecz zarówno podmiotów bezpośrednio finansujących kampanie informacyjne/społeczne polegające na emisji różnorodnych spotów przez Spółkę w zróżnicowanym paśmie antenowym jak i na rzecz pośredników działających w ich imieniu będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Spółki, w przedstawionej sprawie nie ma znaczenia fakt czy spoty będą emitowane w bloku reklamowym czy też bezpośrednio w audycji. Przepisy dotyczące zwolnienia z VAT, wskazane wyżej, wyłączają prawo do zastosowania zwolnienia od opodatkowania VAT m.in. w odniesieniu do usług reklamowych i promocyjnych wykonywanych w ramach usług związanych z realizacją zadań radiofonii i telewizji świadczone przez jednostki publiczne radiofonii i telewizji.

Zatem, skoro wszystkie emitowane przez Spółkę spoty nie zawierają treści ukierunkowanych na promocję lub reklamę określonego podmiotu gospodarczego czy też jego ofert, należy stosować do nich zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi związane z realizacją zadań radiofonii i telewizji świadczone przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji, z wyłączeniem:

a)usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach,

b)usług w zakresie produkcji filmów reklamowych i promocyjnych,

c)usług reklamowych i promocyjnych,

d)działalności agencji informacyjnych.

Stosownie do art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1722 ze zm.):

Jednostki publicznej radiofonii i telewizji działają wyłącznie w formie jednoosobowej spółki akcyjnej Skarbu Państwa, zwanej dalej „spółką”.

W myśl art. 26 ust. 3 ustawy o radiofonii i telewizji:

Radiofonię publiczną tworzą:

1)spółka „Polskie Radio – Spółka Akcyjna”, zawiązana w celu tworzenia i rozpowszechniania ogólnokrajowych programów radiowych i programów dla odbiorców za granicą;

2)spółki zawiązane w celu tworzenia i rozpowszechniania regionalnych programów radiowych, zwane dalej „spółkami radiofonii regionalnej”.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji:

Zadaniem radiofonii i telewizji jest:

1)dostarczanie informacji;

2)udostępnianie dóbr kultury i sztuki;

3)ułatwianie korzystania z oświaty, sportu i dorobku nauki;

3a) upowszechnianie edukacji obywatelskiej;

4)dostarczanie rozrywki;

5)popieranie krajowej twórczości audiowizualnej.

Na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji:

Publiczna radiofonia i telewizja realizuje misję publiczną, oferując, na zasadach określonych w ustawie, całemu społeczeństwu i poszczególnym jego częściom, zróżnicowane programy i inne usługi w zakresie informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, edukacji i sportu, cechujące się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością oraz innowacyjnością, wysoką jakością i integralnością przekazu.

W art. 21 ust. 1a ustawodawca precyzuje ogólne zadania wymienione w art. 1 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji:

Do zadań publicznej radiofonii i telewizji, wynikających z realizacji misji, o której mowa w ust. 1, należy w szczególności:

1)tworzenie i rozpowszechnianie programów ogólnokrajowych, programów regionalnych, programów dla odbiorców za granicą w języku polskim i innych językach oraz innych programów realizujących demokratyczne, społeczne i kulturalne potrzeby społeczności lokalnych;

2)tworzenie i rozpowszechnianie programów wyspecjalizowanych określonych w ustawie lub karcie powinności;

2a) tworzenie i dostarczanie przez sieci telekomunikacyjne audialnych, audiowizualnych i tekstowych usług innych niż programy, związanych z programami, uzupełniających, poszerzających lub wzbogacających je, które realizują demokratyczne, społeczne i kulturalne potrzeby społeczeństwa, w tym audiowizualnych usług medialnych na żądanie;

2b) rozwijanie kontaktów z odbiorcami programów, o których mowa w pkt 1 i 2, oraz usług, o których mowa w pkt 2a, w tym przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość;

3)budowa lub eksploatacja nadawczych i przekaźnikowych stacji radiowych lub telewizyjnych oraz innych urządzeń służących do dostarczania programów, o których mowa w pkt 1 i 2, i usług, o których mowa w pkt 2a, oraz rozwijania kontaktów zgodnie z pkt 2b;

4)(uchylony)

5)prowadzenie prac nad nowymi technikami tworzenia i rozpowszechniania programów radiowych lub telewizyjnych, tworzenia i dostarczania usług, o których mowa w pkt 2a, oraz rozwijania kontaktów zgodnie z pkt 2b, a także zachęcanie do korzystania z takich technik;

6)prowadzenie działalności w zakresie nabywania, przygotowywania, produkcji lub koprodukcji audycji i innych materiałów na potrzeby programów, o których mowa w pkt 1 i 2, oraz usług, o których mowa w pkt 2a;

6a) prowadzenie działalności w zakresie zachowywania, ochrony, konserwacji i uzupełniania zbiorów audycji i innych materiałów nabytych lub wytworzonych na potrzeby programów, o których mowa w pkt 1 i 2, oraz usług, o których mowa w pkt 2a;

7)popieranie twórczości artystycznej, literackiej, naukowej oraz działalności oświatowej i działalności w zakresie sportu;

8)upowszechnianie wiedzy o języku polskim;

8a) uwzględnianie potrzeb mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, w tym emitowanie programów informacyjnych w językach mniejszości narodowych i etnicznych oraz języku regionalnym;

9)tworzenie i rozpowszechnianie programów oraz tworzenie i dostarczanie usług, o których mowa w pkt 2a, służących przedstawianiu Rzeczypospolitej Polski, jej języka, historii lub kultury za granicą, w tym na użytek środowisk polonijnych oraz Polaków zamieszkałych za granicą, lub przyczynianie się do tworzenia, rozpowszechniania lub dostarczania takich programów lub usług;

10)zapewnianie dostępności programów lub ich części i innych usług dla osób z niepełnosprawnościami wzroku oraz osób z niepełnosprawnościami słuchu;

11)upowszechnianie edukacji medialnej.

Z wniosku wynika, że są Państwo jedną ze Spółek radiofonii publicznej, (...). Spółka zawiera i będzie zawierać w przyszłości umowy, których przedmiotem jest/będzie odpłatne przeprowadzenie kampanii informacyjnych/społecznych, przy czym Zleceniodawcami Spółki mogą być:

1.Podmioty bezpośrednio finansujące kampanię informacyjną, tj. przede wszystkim podmioty ze sfery publicznej, tj. urzędy, jednostki samorządu terytorialnego, instytucje kultury, stowarzyszenia, fundacje i tym podobne jednostki organizacyjne. Realizację kampanii Spółka w całości fakturuje na podmioty bezpośrednio finansujące kampanię.

2.Podmioty nie będące bezpośrednimi finansującymi kampanie informacyjne, a będące jedynie pośrednikami (np. (...)). To one zawierają umowy z podmiotami bezpośrednio finansującymi kampanie, a następnie zlecają ich realizację Spółce, przy czym realizację kampanii Spółka fakturuje w całości na pośrednika, a ten obciąża właściwy podmiot bezpośrednio finansujący kampanię.

Bez względu na formę zawieranych przez Spółkę umów cechą charakterystyczną ww. kampanii informacyjnych/społecznych jest emisja przez Spółkę w określonym czasie i określoną liczbę razy spotu lub serii spotów informacyjnych we wcześniej ustalonej formie i o wcześniej ustalonych treściach o charakterze edukacyjnym i informacyjnym. Ich celem jest propagowanie wiedzy dotyczącej różnych sfer życia społecznego, w tym tych z zakresu ochrony i promocji zdrowia, nauki, kultury i sztuki, ekonomii i gospodarki, historii, działalności organizacji międzynarodowych np. Unii Europejskiej itp. Cechą emitowanych spotów jest rozpowszechnianie zarówno ogólnych informacji społecznie użytecznych, jak i rozpowszechnianie informacji szczególnych, tj. takich, które dotyczą wyłącznie działalności prowadzonej przez podmiot będący bezpośrednim finansującym kampanię, a polegającej np. na popularyzacji akcji prowadzonych przez poszczególne urzędy lub rozpowszechnianiu programów edukacyjnych.

Treść spotów w żaden sposób nie promuje i nie reklamuje żadnego produktu, ani też jakiejkolwiek działalności komercyjnej podmiotów gospodarczych i ich ofert, a może jedynie zawierać wskazanie bezpośrednio finansującego kampanię. Treść spotu nie promuje ani sprzedaży, ani też odpłatnego korzystania z towarów lub usług.

Realizując postanowienia umowne z podmiotami bezpośrednio finansującymi kampanie lub też zlecenia od tzw. pośredników Spółka emituje konkretny spot w zróżnicowanym paśmie antenowym, tj. określony spot może być wyemitowany poza konkretną audycją, w wyodrębnionych blokach reklamowych bądź wątki dotyczące danej kampanii informacyjnej mogą być umieszczone bezpośrednio w konkretnej audycji. Pomimo, iż może mieć miejsce sytuacja, iż konkretny spot zostanie wyemitowany w wyodrębnionym bloku reklamowym, to nie wpłynie to na jego treść oraz charakter, tj. nadal nie będzie on zawierał treści zmierzających do promocji czy też reklamy działalności komercyjnej określonego podmiotu gospodarczego i jego oferty.

Państwa wątpliwości dotyczą wskazania, czy opisane w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym czynności wykonywane przez Spółkę w zakresie akcji informacyjnych i akcji społecznych, w sytuacji, gdy zleceniodawcami są/będą podmioty niebędące bezpośrednimi finansującymi kampanie informacyjne (będące jedynie pośrednikami), korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy.

W omawianej sprawie w pierwszej kolejności należy poddać analizie konstrukcję normy prawnej art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy, która ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Z jednej strony ustawodawca podatkowy zawęził zastosowanie zwolnienia z VAT wyłącznie do jednostek publicznych radiofonii i telewizji, a z drugiej wyłącznie do usług, które są związane z realizacją zadań przypisywanych radiofonii i telewizji. Jednocześnie omawiana regulacja przewiduje wyłączenia ze zwolnienia, dla usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach, usług w zakresie produkcji filmów reklamowych i promocyjnych, usług reklamowych i promocyjnych, a także działalności agencji informacyjnych.

Określając przesłanki przedmiotowe ww. zwolnienia, należy odnieść się do art. 21 ust. 1 i 1a ustawy o radiofonii i telewizji, zgodnie z którym, publiczna radiofonia realizuje misję, poprzez oferowanie całemu społeczeństwu zróżnicowanych programów i innych usług w zakresie informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, edukacji i sportu, cechujących się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością oraz innowacyjnością, wysoką jakością i integralnością przekazu. Ponadto do konkretnych zadań radiofonii publicznej, należy m.in. tworzenie i rozpowszechnianie programów ogólnokrajowych, regionalnych, programów dla odbiorców za granicą w języku polskim i obcym oraz innych programów realizujących demokratyczne, społeczne i kulturalne potrzeby społeczności lokalnych, popieranie twórczości artystycznej, literackiej, naukowej, oświatowej i działalności w zakresie sportu.

Przenosząc powyższe przepisy na grunt zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że Państwo jako jednostka radiofonii publicznej, działająca na podstawie ustawy o radiofonii i telewizji, której podstawowa działalność obejmuje tworzenie i rozpowszechnianie audycji radiowych, bez wątpienia wypełnia pierwszą z przesłanek o charakterze podmiotowym.

Ponadto należy uznać, że opisana przez Państwa realizacja kampanii informacyjnych i kampanii społecznych wypełnia przesłankę przedmiotową warunkującą zwolnienie od podatku od towarów i usług, gdyż opisywane usługi są związane z realizacją zadań radiofonii i telewizji określonych w art. 21 ust. 1 tej ustawy. Jednocześnie zaznaczyli Państwo, że treść spotów nie promuje i nie reklamuje żadnego produktu, ani jakiejkolwiek działalności komercyjnej podmiotów gospodarczych i ich ofert, jak również nie promuje sprzedaży, ani odpłatnego korzystania z towarów lub usług. Tym samym przesłanka wyłączająca zwolnienie od podatku od towarów i usług określona w art. 43 ust. 1 pkt 34 lit. c ustawy nie ma zastosowania w tej sprawie.

W konsekwencji, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy oraz mając na uwadze regulacje ustawy o radiofonii i telewizji, w szczególności dotyczące zadań stawianych radiofonii publicznej, w świetle przedstawionego opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że wymienione we wniosku usługi, realizowane przez Państwa na rzecz podmiotów niebędących bezpośrednimi finansującymi, a będących jedynie pośrednikami (np. (...)), w ramach umów dotyczących akcji informacyjnych i akcji społecznych, korzystają/będą korzystały z ww. zwolnienia od podatku VAT.

Wskazać jednocześnie należy, że w omawianej sprawie nie ma znaczenia czy spoty będą emitowane w bloku reklamowym, czy też bezpośrednio w audycji. Przepisy dotyczące zwolnienia z VAT, wskazane wyżej, wyłączają prawo do zastosowania zwolnienia od opodatkowania VAT m.in. w odniesieniu do usług reklamowych i promocyjnych wykonywanych w ramach usług związanych z realizacją zadań radiofonii i telewizji, świadczone przez jednostki publiczne radiofonii i telewizji. Zatem, skoro wszystkie emitowane przez Państwa spoty nie zawierają treści ukierunkowanych na promocję lub reklamę określonego podmiotu gospodarczego czy też jego ofert, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że w omawianej sprawie właściwe jest zastosowanie w odniesieniu do opisanych czynności zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).