Interpretacja indywidualna z dnia 13 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.568.2024.1.AK
Temat interpretacji
Zwolnienie od podatku VAT usług w zakresie prowadzenia kursów kompetencyjnych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT usług w zakresie prowadzenia kursów kompetencyjnych …
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Instytut jest spółką prawa handlowego, czynnym podatnikiem VAT. Przedmiotem jej aktywności jest świadczenie usług polegających na współpracy z Wyższymi Uczelniami w zakresie prowadzenia studiów MBA oraz na samodzielnym prowadzeniu kursów kompetencyjnych i szkoleń dla dorosłych. Spółka posiada status placówki kształcenia ustawicznego i jest wpisana do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych RSPO pod numerem …, Regon ….
Spółka wpisana jest również do ewidencji szkół i placówek niepublicznych z zakresem działania "niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego".
Spółka posiada certyfikat (...).
Instytut posiada swoją stronę internetową oraz profile w mediach społecznościowych, na których można szczegółowo poznać statut jednostki, wykazy i zakresy szkoleń i studiów, nauczycieli, organizację placówki, życie organizacji. Poniżej linki do tych stron:...
Spółka świadczy samodzielnie usługi polegające na prowadzeniu różnego rodzaju kursów kompetencyjnych i szkoleń, umożliwiających uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, w formie spotkań stacjonarnych, a niektóre z kursów przebiegają w formie zdalnej w czasie rzeczywistym.
Kursy te to programy edukacyjne:
1.Kurs kompetencyjny …
2.Kurs kompetencyjny ..
3.Kurs kompetencyjny …
4.Kurs kompetencyjny …
oraz szkolenia
1.Szkolenia w zakresie …
2.Szkolenia w zakresie …
3.Szkolenia z …
4.Szkolenia z ..
5.Szkolenia z ….
Nie posiadają Państwo akredytacji w rozumieniu przepisów ustawy z 4 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
Świadczone przez Państwa usługi są w niektórych przypadkach finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Posiadają Państwo dokumentację potwierdzającą finansowanie studiów ze środków publicznych, są nimi umowy pomiędzy Instytutem, a jednostkami biorącymi udział w szkoleniach, faktury dla jednostek budżetowych i innych uczestników i potwierdzenia przelewów od tych jednostek, stanowiące zapłatę za te faktury.
Zakresem tego pytania jest usługa pod postacią prowadzenia kursów kompetencyjnych … w wariancie zarządzania strategicznego i wariancie zarządzania operacyjnego oraz jak skutecznie prowadzić kampanię.
Kursy te dedykowane są wszystkim, którzy poszukują odpowiedzi, jak budować strategie PR-owe. Każdemu, kto chce dowiedzieć się, jak tworzyć i zarządzać zespołami do komunikacji.
Szukającym odpowiedzi na pytanie, jak zorganizować i prowadzić skuteczne kampanie w życiu publicznym.
Komunikacja z mieszkańcami to kluczowy obszar dla każdego, kto wiąże swoją przyszłość ze sferą publiczną czy samorządową. Umiejętne docieranie do odbiorców i kreowanie właściwego wizerunku to fundament budowania i wzmacnia nowoczesnego, sprawnego i charyzmatycznego przywództwa.
Kursy te są finansowane mogą być zarówno ze środków prywatnych, jak i ze środków publicznych.
Kurs ten jest świadczony przez Państwa jako przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r.- Prawo oświatowe na podstawie przepisów:
Art. 4 (definicje).
30) kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny;
Kurs ten jest świadczony przez Wnioskodawcę jako przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe na podstawie przepisów:
Art. 4 (definicje).
30) kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny;
Kurs ten jest świadczony przez Państwa jako przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe na podstawie przepisów:
Art. 4 (definicje).
30) kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny;
Art. 2 System oświaty obejmuje:
1)przedszkola, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi, a także inne formy wychowania przedszkolnego;
2)szkoły:
a)podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami przedszkolnymi, integracyjnymi, specjalnymi, przysposabiającymi do pracy, dwujęzycznymi, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe i mistrzostwa sportowego,
b)ponadpodstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi, dwujęzycznymi, przygotowania wojskowego, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze, leśne, morskie, żeglugi śródlądowej oraz rybołówstwa,
c)artystyczne;
3)placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;
4)placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego oraz branżowe centra umiejętności, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych;
5)placówki artystyczne - ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;
6)poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
7)młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 36 ust. 17, a także dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 31 ust. 4, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
8)placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;
9)placówki doskonalenia nauczycieli;
10)biblioteki pedagogiczne;
11)kolegia pracowników służb społecznych.
Art. 117 [Organizacja kształcenia ustawicznego]
1. Kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:
1)publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych;
2)formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego i branżowe centra umiejętności oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4.
1a. Kształcenie ustawiczne prowadzi się w następujących formach pozaszkolnych:
1)kwalifikacyjny kurs zawodowy;
2)kurs umiejętności zawodowych;
3)kurs kompetencji ogólnych;
4)turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników;
4a) branżowe szkolenie zawodowe;
5)kurs, inny niż wymienione w pkt 1-3, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych.
Nie posiadają Państwo statusu uczelni, jednostki naukowej PAN czy instytutu badawczego.
Wszystkie świadczone przez Państwa usługi będące przedmiotem wniosku są usługami w zakresie kształcenia.
Nie jest to kształcenie zawodowe w sensie nauki zawodu lub przekwalifikowania zawodowego, natomiast kursy te mają na celu rozwój kwalifikacji zawodowych i kompetencji zawodowych osób dorosłych.
Kursy te nie mają związku z wykonywaniem konkretnego zawodu i nie są wymagane do wykonywania konkretnego zawodu w postaci odpowiednich dokumentów bądź certyfikatów.
Świadczone usługi kształcenia są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w Państwa statucie (statut dostępny jest na stronie www Wnioskodawcy), a statut określa sposób funkcjonowania bazując na ustawie Prawo oświatowe i rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych z dnia 19 marca 2019 r., zastąpionego aktualnym rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych. Nadzór nad Państwa placówką sprawuje Kurator Oświaty. Wszystkie kursy i szkolenia mają swój program, plan lekcji, sylabus, harmonogram prac, sale dydaktyczne, wykładowców, dokumentację.
Program przeznaczony jest dla różnorodnego grona odbiorców: samorządowców i osób publicznych, menedżerów średniego i wyższego szczebla pracujących w sektorze publicznym, osób związanych zawodowo ze sferą komunikacji z mieszkańcami.
Celem studium …. jest przekazanie i usystematyzowanie niezbędnej wiedzy do zarządzania całą sferą komunikacji z mieszkańcami.
Program został przygotowany w taki sposób, aby przekazywana wiedza miała maksymalnie praktyczny charakter. Dlatego większość zajęć będzie prowadzona w formie warsztatowej i polegać będzie na analizowaniu konkretnych przypadków - także takich, które zostały zindywidualizowane i spersonalizowane dla grupy studentów.
Kompleksowość programu w połączeniu z warsztatowym, indywidualnym podejściem stanowi o unikalności studium. A uczestnicy po jego ukończeniu posiądą i usystematyzują konkretną, praktyczną wiedzę o najważniejszych aspektach nowoczesnej komunikacji: od strategii, przez bieżące zarządzanie, po skuteczne kampanie i kreowanie pozytywnego wizerunku.
Kursy te przekazują wiedzę w szerokim zakresie, program składa się z następujących modułów:....
Celem tego kursu jest poszerzenie lub w ogóle zdobycie kompetencji w bardzo szerokim spektrum zagadnień biznesowych, zarządczych głównie w sektorze publicznym.
Szkolenia te przebiegają w systemie stacjonarnym, uczestnicy spotykają się na zjazdach, biorą udział w wykładach i warsztatach prowadzonych przez wykładowców akademickich bądź przez wykładowców będących specjalistami w danej dziedzinie. Zajęcia odbywają się zgodnie z ustalonym harmonogramem, kończą się dyplomem bądź certyfikatem. Zajęcia odbywają się wyłącznie stacjonarnie, nie mają innej formy (hybrydy stacjonarno-zdalnej).
Zajęcia te nie zostały wymienione we wpisie do RSPO. Wpis ten zawiera określenie "brak specyfiki" ze względu na szeroki zakres programowy Wnioskodawcy. Wszystkie elementy szkolenia tworzą jednolity, zwarty program, usługa jest jednorodna, bez wyróżniania usługi podstawowej.
Głównym celem świadczonych przez Państwa usług jest wykonywanie świadczenia na najwyższym poziomie kształcenia i jakości szkolnictwa, nie ma na celu uzyskania dodatkowych dochodów przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia z VAT.
Pytanie
Czy usługi w zakresie prowadzenia programu edukacyjnego … opisanego w zdarzeniu przeszłym, świadczonego przez Państwa, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, skoro świadczą Państwo te usługi, posiadając status jednostki objętej systemem oświaty wpisanej do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, usługi w zakresie prowadzenia kursów i szkoleń, opisane w zdarzeniu przeszłym, świadczone przez Państwa korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ świadczący je podmiot posiada status jednostki oświatowej wpisanej do ewidencji prowadzonej przez jedną jednostkę terytorialną i usługa opisana w Państwa pytaniu wykonywana jest zgodnie z jej statutem, wyczerpując wymagania stawiane placówce kształcenia ustawicznego. Zakres usługi w całości stanowi kształcenie i rozwój zawodowy jej uczestników w myśl definicji: Świadczona usługa jest usługą kształcenia. Spełnia definicję słownikową PWN, gdzie kształcenie, pedag. ogół czynności i procesów umożliwiających ludziom poznanie przyrody, społeczeństwa i kultury, a zarazem uczestnictwo w ich przekształcaniu, jak również możliwie wszechstronny rozwój sprawności fizycznych i umysłowych, zainteresowań i zdolności, także wyrobienie odpowiednich postaw i przekonań.
Proces kształcenia opiera się na nauczaniu i uczeniu się, zakłada uczestnictwo w nim osób nauczających i uczących się; realizowany samodzielnie przez osobę uczącą się nosi nazwę samokształcenia. Wyodrębnia się kształcenie ogólne, które umożliwia nabycie kwalifikacji ogólnych (wiedzy, sprawności), niezbędnych wszystkim, niezależnie od ich roli społecznej i zawodowej, i kształcenie zawodowe, zapewniające zdobycie kwalifikacji w zakresie wybranej specjalności. Treść i formy procesów kształcenia są wyznaczane ogólnymi celami kształcenia formułowanymi w ramach poszczególnych koncepcji kształcenia ogólnego i zawodowego. Tradycyjnie wyróżnia się 3 poziomy kształcenia: podstawowy, zwany także elementarnym, średni, tj. umożliwiający zdobycie przygotowania do studiów wyższych, i wyższy; uczelnie wyższe i inne placówki naukowe organizują kształcenie podyplomowe, którego celem jest odnawianie i rozszerzanie zakresu wiedzy ogólnej bądź umiejętności zawodowych absolwentów szkół wyższych. Współcześnie niezbędne staje się kształcenie jednostki w ciągu całego życia, co znajduje wyraz w koncepcji kształcenia ustawicznego. Główne formy kształcenia: kształcenie stacjonarne, które polega na stałym i bezpośrednim udziale w kierowanym przez nauczającego zespole, i kształcenie korespondencyjne (na odległość), które jest procesem sterowanego samokształcenia. Wyróżnia się też naturalną formę kształcenia incydentalnego (nieformalnego) - niezorganizowany i niesystematyczny proces nabywania wiadomości, sprawności i postaw przez codzienne doświadczenie i pod wpływem wychowawczych oddziaływań środowiska.
Definicja stosowana w statystyce publicznej:
Miara uczenia się przez całe życie, obejmuje działania edukacyjne podejmowane w celu poprawy wiedzy, umiejętności i kompetencji z perspektywy osobistej, obywatelskiej, społecznej lub związanej z zatrudnieniem. Przez kształcenie należy rozumieć naukę w systemie szkolnym (kształcenie formalne), natomiast uczestnictwo w szkoleniu odnosi się do kształcenia pozaformalnego (prowadzonego często w formie kursów, warsztatów, seminariów itp.).
Wszystkie te elementy składają się na to, że powinni Państwo świadczone usługi kształcenia objąć zwolnieniem z VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 p. 26 ustawy VAT, czyli usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
W myśl art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Wskazania wymaga, że ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Powyższy przepis ma więc zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu. Nadto zwolnienie to dotyczy tylko i wyłącznie tych usług kształcenia, które podmiot będący jednostką objętą systemem oświaty wskazał we wpisie do ewidencji placówek oświatowych. W zakresie bowiem tylko tych usług kształcenia, podatnik działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, a w konsekwencji tylko w tym zakresie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Natomiast ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, korzystać mogą uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami w zakresie kształcenia.
W tym miejscu wskazania wymagają przepisy ustawy Prawo oświatowe.
W świetle art. 1 pkt 10 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. 2024 r., poz. 737):
System oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.
W myśl art. 2 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe:
System oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego oraz branżowe centra umiejętności, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych.
Zgodnie z art. 4 pkt 30 i 31 ustawy Prawo oświatowe:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
- kształceniu ustawicznym – należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny;
- formach pozaszkolnych – należy przez to rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, o których mowa w art. 117 ust. 1a.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy Prawo oświatowe:
Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.
Na podstawie art. 117 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
Kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:
1) publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych;
2) formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4.
W myśl art. 117 ust. 1a ustawy Prawo oświatowe:
Kształcenie ustawiczne prowadzi się w następujących formach pozaszkolnych:
1) kwalifikacyjny kurs zawodowy;
2) kurs umiejętności zawodowych;
3) kurs kompetencji ogólnych;
4) turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników;
4a) branżowe szkolenie zawodowe;
5) kurs, inny niż wymienione w pkt 1-3, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych.
Stosownie do art. 117 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe:
Kształcenie ustawiczne może być prowadzone w formie dziennej, stacjonarnej lub zaocznej, a w przypadku form pozaszkolnych – także z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Turnus dokształcania młodocianych pracowników może być prowadzony wyłącznie w formie dziennej.
Zgodnie z art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
Na podstawie art. 168 ust. 9 ustawy Prawo oświatowe:
Organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.
Z przepisu tego wynika, że placówki niepubliczne mogą być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Jak wskazali Państwo we wniosku, posiadają Państwo status placówki kształcenia ustawicznego i są Państwo wpisani do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych. Spółka wpisana jest również do ewidencji szkół i placówek niepublicznych z zakresem działania "niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego". Spółka świadczy samodzielnie usługi polegające na prowadzeniu różnego rodzaju kursów kompetencyjnych i szkoleń, umożliwiających uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, w formie spotkań stacjonarnych, a niektóre z kursów przebiegają w formie zdalnej w czasie rzeczywistym. Nie posiadają Państwo akredytacji w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe. Zakresem tego pytania jest usługa pod postacią prowadzenia kursów kompetencyjnych …. w wariancie zarządzania strategicznego i wariancie zarządzania operacyjnego oraz jak skutecznie prowadzić kampanię. Kursy te dedykowane są wszystkim, którzy poszukują odpowiedzi jak budować strategie PR-owe. Kurs ten jest świadczony przez Państwa jako przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe. Nie posiadają Państwo statusu uczelni, jednostki naukowej PAN czy instytutu badawczego. Wszystkie świadczone usługi będące przedmiotem wniosku są usługami w zakresie kształcenia. Nie jest to kształcenie zawodowe w sensie nauki zawodu lub przekwalifikowania zawodowego, natomiast kursy te mają na celu rozwój kwalifikacji zawodowych i kompetencji zawodowych osób dorosłych. Program przeznaczony jest dla różnorodnego grona odbiorców: samorządowców i osób publicznych, menedżerów średniego i wyższego szczebla pracujących w sektorze publicznym, osób związanych zawodowo ze sferą komunikacji z mieszkańcami. Celem studium …. jest przekazanie i usystematyzowanie niezbędnej wiedzy do zarządzania całą sferą komunikacji z mieszkańcami. Szkolenia te przebiegają w systemie stacjonarnym, uczestnicy spotykają się na zjazdach, biorą udział w wykładach i warsztatach prowadzonych przez wykładowców akademickich bądź przez wykładowców będących specjalistami w danej dziedzinie. Głównym celem świadczonych usług jest wykonywanie świadczenia na najwyższym poziomie kształcenia i jakości szkolnictwa, nie ma na celu uzyskania dodatkowych dochodów przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia z VAT.
Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania, świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Skoro – jak wskazali Państwo we wniosku - przedmiotowe usługi są usługami w zakresie kształcenia i są realizowane przez Państwa w ramach placówki kształcenia ustawicznego - jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, to dla usług objętych zakresem pytania, spełniona jest zarówno przesłanka podmiotowa, jak i przedmiotowa zwolnienia określona w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Wobec powyższego, świadczone przez Państwa usługi w zakresie prowadzenia kursów kompetencyjnych ….. w wariancie zarządzania strategicznego i wariancie zarządzania operacyjnego oraz jak skutecznie prowadzić kampanię, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko w ww. zakresie uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).