Zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy organizacji Konkursu, za który pobierana jest opłata. - Interpretacja - null

ShutterStock

Zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy organizacji Konkursu, za który pobierana jest opłata. - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.300.2024.3.NF

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy organizacji Konkursu, za który pobierana jest opłata.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy organizacji Konkursu, za które pobierana jest opłata. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 lipca 2024 r. (wpływ 24 lipca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

FUNDACJA A (dalej: Wnioskodawca, Fundacja) została powołana do prowadzenia działań kulturalnych (…).

Jednym z działań Fundacji jest (…), który odbywa się w formule on-line. Osoby biorące udział w nim przesyłają link do nagrania umieszczonego w Internecie z możliwością bezpłatnego publicznego odtworzenia, tak by inni uczestnicy mogli siebie słuchać nawzajem (element edukacyjny i kulturalny), a także by melomani korzystający z platformy internetowej mieli dostęp do nagrań (element kulturalny).

Uczestnicy wnoszą opłatę wpisową, która jest przeznaczona na pokrycie kosztów konkursu, platform internetowych, międzynarodowego gremium sędziowskiego, nagród (rzeczowe, udział w kursach muzycznych, stypendia). Opłata (…).

W tym roku liczba uczestników konkursów, przekroczyła najśmielsze oczekiwania i wysokość wpłat przekroczyła kwotę 200 000 tys. zł. W związku z powyższym, zrodziło się pytanie czy Fundacja zostaje podatnikiem VAT, czy jednak jako organizacja/instytucja kulturalna prowadząca działania edukacyjne i kulturalne Wnioskodawca jest zwolniony z podatku VAT.

Działania Fundacji są zgodne z art. 43 ust. 18 ustawy o VAT, czyli nie są osiągane w sposób systematyczny, a zysk jeżeli taki wystąpi jest przeznaczany na działania związane z działalnością statutowa oraz udoskonaleniem konkursu/festiwalu. Ponadto, gremium jurorów Fundacji otrzymuje honoraria na podstawie rachunków wystawianych za wykonanie danej czynności. Jako organizacja/instytucja kulturalna Fundacja uważa, że nie podlega danemu podatkowi i działania Wnioskodawcy są zwolnione z podatku.

Ponadto, Fundacja jest w trakcie przygotowań do kolejnego wydarzenia kulturalno-edukacyjnego, (…). Kursy są odpłatne, w ramach opłaty uczestnicy odbywają lekcje indywidualne i grupowe z zaproszonymi wykładowcami. Opłata z tyt. wpisowego była wnoszona przez uczestników konkursu z wyprzedzeniem na rachunek bankowy jednostki, co w tym przypadku zwalniało Fundację z obowiązku ewidencjonowania usługi na kasie fiskalnej w przypadkach gdy opłatę wnosiła osoba fizyczna. Z uwagi na fakt, że mamy tu do czynienia ze świadczeniem wzajemnym (w zamian za wpisowe wymierną korzyścią dla osoby uiszczającej opłatę wpisową była możliwość uczestnictwa w konkursie) dochodzi do odpłatnego świadczenia usługi, tj. czynności opodatkowanej.

Świadczone usługi w postaci organizacji konkursu są usługami kulturalnymi. Ich celem jest tworzenie i upowszechnianie kultury.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „usług kulturalnych”. Jego znaczenie ustala się w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem, zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp. Natomiast kultura to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości, zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności”. Działalność kulturalna w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194 ze zm.), polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Reasumując, za usługi kulturalne można uznać usługi polegające na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie historii, nauki i sztuki.

Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu stanu faktycznego

1.  Fundacja nie jest czynnym ani zarejestrowanym podatnikiem VAT. Fundacja została (…).

2.  (…) terenem działania Fundacji jest cały obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania swojego celu, Fundacja może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.

3.  Fundacja jest organizacją pozarządową, która prowadzi działalność o charakterze kulturalnym (…).

4.  Fundacja nie jest wpisana do rejestru Instytucji kultury.

5.  Fundacja nie jest wpisana jako organizacja pożytku publicznego.

6.  Fundacja prowadzi działalność w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2023 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, szczególnie w zakresie podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej oraz kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego.

7.   Jednym z działań Fundacji (…) jest Konkurs Muzyczny (…), który odbywa się w formule on-line. Osoby biorące udział w nim przesyłają link do nagrania umieszczonego w Internecie z możliwością bezpłatnego publicznego odtworzenia przez wszystkich zainteresowanych (element kulturalny). Dzięki temu platforma (...) wzbogacona jest nowymi interpretacjami dzieł muzycznych z różnych okresów i reprezentujących różne kraje. Szczególnie Fundacji zależy na tym, by inni uczestnicy mogli siebie słuchać nawzajem (element edukacyjny i kulturalny). (…). Wśród kompozycji wykonywanych przez uczestników znajdują się również dzieła polskich kompozytorów, co także wpływa na promocję polskiej muzyki. Ponadto, wybrani uczestnicy uczestniczą w koncertach na żywo (element kulturalny). Uczestnicy Konkursu pochodzą z całego świata. (…)

Uczestnicy wnoszą symboliczną opłatę wpisową, która jest przeznaczona na pokrycie kosztów Konkursu, wykorzystywanych do obsługi konkursu platform internetowych, honorariów dla międzynarodowego gremium sędziowskiego oceniających nagrania uczestników, którzy również tworzą pisemną opinię dotyczącą wykonania i możliwych sposobów ulepszenia gry na instrumencie, która jest przesyłana do każdego uczestnika indywidualnie oraz nagród – rzeczowych jak akcesoria do instrumentów, nuty, udział w indywidualnych lekcjach nauki gry na instrumencie czy kursach instrumentalnych oraz nagrody pieniężne w formie stypendiów). Opłata wynosi (…).

Biorąc pod uwagę korzyści dla uczestników w zakresie kultury, uczestnicy Konkursu Muzycznego (…):

·    zyskują możliwość posłuchania wykonań innych uczestników;

·    zaznajamiają się z nową literaturą muzyczną;

·    otrzymują od międzynarodowych wybitnych instrumentalistów indywidualną opinię zawierającą cenne uwagi dotyczące ich gry na instrumencie, często też ze wskazówkami i przykładami ćwiczeń w jaki sposób mogą ulepszyć swoje umiejętności.

Wobec powyższego, w ocenie Fundacji organizacja Konkursu nie stanowi w żadnym razie usługi, a wyłącznie działalność kulturalną.

8.  (…) Konkurs organizowany jest raz w roku (…). Fundacja prowadzi działalność gospodarczą od roku 2022 w zakresie (…).

(…).

9.  Organizacja Konkursu nie stanowi usług wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy o podatku od towarów i usług. W ramach wpisowego opłacanego przez Uczestników każdy uczestnik otrzymuje pisemną opinię międzynarodowego grona jury, która stanowi element edukacyjny dla uczestników, gdyż zawiera informację o jakości wykonania, sugestię zmian, które uczestnik może wprowadzić do swojej gry by ją udoskonalić, często też ćwiczenia przydatne w rozwijaniu umiejętności uczestnika. Niektórzy uczestnicy otrzymują możliwość nieodpłatnego uczestnictwa w kursach instrumentalnych czy indywidualnych lekcjach instrumentalnych. Fundacja otrzymuje liczne wiadomości e-mail zarówno od uczestników, ich rodziców i nauczycieli, w których dziękują za otrzymaną opinię jurorów, która stanowi cenne źródło informacji dla uczestników i pozwala polepszyć ich umiejętności gry na instrumencie (element edukacyjny).

10.W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Fundacja nie wykonuje czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Pytanie

Czy Fundacja pobierając opłatę (tzw. wpisowe) na organizację konkursu muzycznego przedmiotową usługę, może skorzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Państwo stanowisko w sprawie

Otóż, na wstępie należy wskazać, że Fundacja jest organizacją pozarządową prowadzącą działalność kulturalną. W ramach prowadzonej działalności Fundacja otrzymuje dotacje celowe od właściwego ministra – (…), zgodnie z art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Wśród wielu inicjatyw podejmowanych przez Fundację, można wskazać organizację licznych koncertów, kursów muzycznych, których celem jest rozpowszechnianie kultury i sztuki.

Od roku 2019 Fundacja organizuje również (…).

W ramach ww. konkursu młodzi muzycy (…) przesyłają do Fundacji nagrania swoich artystycznych wykonań, a następnie jurorzy, będący ekspertami w danej dziedzinie artystycznej oceniają te nagrania. Na podstawie ocen jurorów w ramach konkursu wyłania się zwycięzców oraz osoby wyróżnione. Co jednak istotne dla niniejszej sprawy, aby wziąć udział w Konkursie każdy uczestnik jest zobowiązany do zapłaty tzw. opłaty wpisowej (…).

W tym miejscu należy wskazać, że suma opłat wpisowych pozwala na organizację konkursu, a mianowicie na opłacenie jurorów, których tylko podczas realizacji ostatniego Konkursu (…), nagrody dla uczestników, przygotowanie dyplomów, wysyłkę dyplomów do uczestników, którzy przesyłają swoje nagrania z najodleglejszych miejsc świata. Kwota uzyskana z wpisowego jest również przeznaczana na promocję kolejnych edycji Konkursu.

Już tylko w świetle powyższego nie ulega wątpliwości, że organizacja konkursu ma na celu rozpowszechnianie kultury. Nagrania na Konkurs przesyłane są nie tylko przez obywateli Europy, ale także z całego świata (…). Takie przedsięwzięcie artystyczne pozwala na twórczą oraz kreatywną wymianę swoich myśli artystycznych. Uczestnicy mogą poznać interpretacje artystyczne innych uczestników, co pozwala na krytyczną analizę własnych interpretacji.

W Polsce organizuje się również wiele konkursów muzycznych (…) oraz wiele innych mniejszych konkursów muzycznych o zasięgu międzynarodowym, ogólnopolskim i lokalnym. Przytoczywszy powyższe wydarzenia kulturalne nie budzi wątpliwości, że organizacja konkursów muzycznych stanowi działalność stricte kulturalną.

W świetle powyższej argumentacji za oczywiste należy zatem przyjąć, że również organizacja Konkursu stanowi działalność kulturalną.

W tym miejscu warto powołać się na wyrok NSA z 11 czerwca 2014 r. w sprawie I FSK 623/13, w którym to sąd podkreślił, że „celem regulacji zawartej w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT jest bez wątpienia upowszechnienie dostępu do kultury, poprzez zmniejszenie kosztów tego dostępu związanych z opodatkowaniem tego typu usług podatkiem od towarów i usług. Osiągnięcie tego celu byłoby znacznie utrudnione, gdyby z określonego w tym przepisie zwolnienia mogły korzystać tylko podmioty wymienione w ustawie o organizacji i prowadzeniu działalności kulturalnej. A formą organizacyjnoprawną, w której może być prowadzona działalność kulturalna jest również fundacja.

Dlatego też należy uznać, że fundacja, której celem statutowym jest działalność kulturalna jest instytucją o charakterze kulturalnym w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT”.

Mając powyższe na uwadze, zważywszy, że

·    usługi organizacji konkursu muzycznego są usługami kulturalnymi, które mają na celu tworzenie i upowszechnianie kultury;

·    konkursy muzyczne (także te organizowane w Internecie) wpisują się w działalność kulturalną, ponieważ promują sztukę muzyczną i umożliwiają jej prezentację szerokiej publiczności;

·    każdy zainteresowany może obejrzeć występy konkursowe bezpłatnie, wskazuje na charakter publiczny tych wydarzeń i ich cel kulturalny;

·    wśród celów statutowych Fundacji, będącej organizatorem Konkursu, jest działalność kulturalna,

w ocenie Fundacji, organizacja Konkursu stanowi działalność kulturalną, a w konsekwencji spełnia przesłanki zastosowania wobec niej zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Podkreślić należy, że dokonana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo fundacją, która została powołana do prowadzenia działań kulturalnych. Jednym z Państwa działań jest organizacja (…), który odbywa się w formule on-line. Uczestnicy wnoszą opłatę wpisową.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy dla pobieranych opłat wpisowych za udział w konkursie muzycznym.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a)podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b)indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Jak wynika z art. 43 ust. 18 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

W myśl art. 43 ust. 19 ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1)usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2)wstępu:

a)na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b)do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c)do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3)wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4)usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5)działalności agencji informacyjnych;

6)usług wydawniczych;

7)usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8)usług ochrony praw.

Odnosząc się do zwolnienia od podatku VAT wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy wskazania wymaga, że przepis ten stanowi odzwierciedlenie regulacji zawartych w art. 132 ust. 1 lit. n Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r., w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L Nr 347 z 11.12.2006 r. str. 1 ze zm.), który stanowi, że:

Państwa członkowskie zwalniają od podatku od towarów i usług świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawę towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.

Podkreślenia wymaga, że ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez ściśle określone grupy podmiotów. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w ww. przepisie, jako: podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub podmioty wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów. Jeśli chodzi o grupę innych podmiotów uznanych na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym, należy podkreślić, że art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy nie odsyła do ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Czyni to jedynie w odniesieniu do grupy podmiotów wpisanych do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Zatem odrębne przepisy, które uznają dany podmiot za instytucje o charakterze kulturalnym, nie muszą być tożsame ze wspomnianą wyżej ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Określając katalog podmiotów, które mogą na podstawie odrębnych przepisów zostać uznane za instytucje o charakterze kulturalnym, w rozumieniu cytowanego art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, należy przywołać regulacje ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 87), definiujące pojęcie działalności kulturalnej jak i krąg podmiotów, które mogą tę działalność prowadzić.

Na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W myśl art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Zgodnie z art. 1 ust. 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego może wspierać finansowo, w ramach mecenatu państwa, realizację planowanych na dany rok zadań związanych z polityką kulturalną państwa, prowadzonych przez instytucje kultury i inne podmioty nienależące do sektora finansów publicznych.

Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, których podstawowym celem statutowym nie jest prowadzenie działalności kulturalnej, mogą prowadzić taką działalność w szczególności w formie klubów, świetlic, domów kultury i bibliotek.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej dopuszcza świadczenie usług kultury przez inne podmioty niż podmioty prawa publicznego. Świadczy o tym treść art. 3 ust. 1 tej ustawy, w którym wskazano, że:

Działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

W związku z powyższym uzasadnione jest przy określeniu katalogu ww. podmiotów również odwołanie się do treści ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 571 ze zm.). W świetle bowiem art. 1 ust. 1 pkt 1 i art. 3 ust. 1 oraz art. 4 ust. 1 pkt 16 tej ustawy reguluje ona m.in. zasady prowadzenia działalności pożytku publicznego, gdzie działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie, co w szczególności obejmuje zadania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego.

w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:

Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 tej ustawy:

Organizacjami pozarządowymi są:

1)niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

2) niedziałające w celu osiągnięcia zysku

- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Artykuł 4 ust. 1 pkt 16 ww. ustawy stanowi, że:

Sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego.

Mając na uwadze charakter działalności pożytku publicznego (obejmujący m.in. zadania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego) oraz dookreślenie zakresu podmiotowego dla tego typu działalności należy uznać, że działalność określona w ww. ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzona przez takie podmioty wpisuje się w przesłanki art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, uprawniające do zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Analiza art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy prowadzi do wniosku, że regulacja ta zgodna jest z art. 132 ust. 1 lit. n Dyrektywy, gdyż podobnie jak w przepisie Dyrektywy, skorzystanie ze zwolnienia na podstawie polskiej ustawy wymaga spełnienia warunku o charakterze przedmiotowym i podmiotowym. Zwalnia się bowiem od podatku usługi kulturalne oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną (przesłanka przedmiotowa) świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (przesłanka podmiotowa). Ponadto, podmioty te nie powinny osiągać w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia powinny je przeznaczać w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Zauważenia wymaga, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług kulturalnych, jak również przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

We wniosku wskazali Państwo, że nie jesteście czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Są Państwo wpisani do rejestru stowarzyszeń i fundacji. Państwa Fundacja jest organizacją pozarządową, która prowadzi działalność o charakterze kulturalnym. Fundacja prowadzi działalność w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2023 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, szczególnie w zakresie podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej oraz kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego. Dochody z działalności gospodarczej są przeznaczone w całości na realizację celów statutowych Fundacji. Fundacja nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności.

Stosownie do art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 166):

Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacjach:

Fundacje mogą ustanawiać osoby fizyczne niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania bądź osoby prawne mające siedziby w Polsce lub za granicą.

Jak wynika z powołanych przepisów, pod pojęciem innych podmiotów uznanych na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy uznaje się również fundacje oraz podmioty wymienione w art. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, prowadzące działalność pożytku publicznego, tj. działalność w sferze zadań publicznych mieszczących się w pojęciu usług kulturalnych pod warunkiem, że podmioty te nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Zatem, w okolicznościach niniejszej sprawy Państwa Fundacja jest podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym, a więc w analizowanym przypadku spełniona jest przesłanka podmiotowa określona w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy w związku z art. 132 ust. 1 lit. n Dyrektywy.

W następnej kolejności zbadania wymaga, czy świadczone przez Państwa usługi wypełniają przesłankę przedmiotową do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze nie definiują pojęć „kultura” i „usługa kulturalna”. Zatem, przy dokonywaniu interpretacji przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy posłużyć się należy wykładnią literalną, odwołując się do językowego znaczenia tych pojęć.

Zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury, itp. Natomiast kultura, to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości, zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową − ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp. (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtmüller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” podaje, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982).

Przez potoczne rozumienie pojęcia „kultura” możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności.

Zgodnie z regułami wykładni prawa, w sytuacji, gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgnięcie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. Wykładnia systemowa pozwala na ustalenie zakresu rozumienia pojęcia w znaczeniu, w jakim posługują się nim inne akty prawne należące do systemu prawa (wykładnia systemowa zewnętrzna). W tym celu należy sięgnąć do ustawy wprost lub pośrednio odnoszącej się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, tj. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Co prawda definicja działalności kulturalnej w języku prawnym, skonstruowana w oparciu o powyższy akt prawny nie będzie pełna, jednak pozwoli na sprecyzowanie terminów „kultura” oraz „usługi kulturalne” na potrzeby niniejszej interpretacji.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Właściwym więc wydaje się przyjęcie, że kultura to ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w postaci np. dzieł artystycznych, związanych z twórczością artystyczną (np. o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym).

Zatem za usługi kulturalne możemy uznać usługi polegające na upowszechnianiu i ochronie kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie historii, nauki i sztuki.

Jak wskazali Państwo we wniosku, świadczone przez Państwa usługi w postaci organizacji konkursu są usługami kulturalnymi. Ich celem jest tworzenie i upowszechnianie kultury.

Analiza powyższego prowadzi zatem do wniosku, że zgodnie z wyżej przedstawioną charakterystyką terminu „kultura”, organizowane przez Państwa Koncerty stanowią usługi kulturalne, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.

Ponadto, z opisu sprawy wynika, że w przypadku osiągnięcia systematycznych zysków z działalności, o której mowa w opisie sprawy, będą one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Jednocześnie jak wskazaliście Państwo we wniosku, usługa organizacji Koncertów nie należy do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy.

Tym samym analiza ww. okoliczności sprawy i obowiązujących przepisów prowadzi do wniosku, że dla świadczonych przez Państwa usług w postaci organizacji Koncertów spełniona jest zarówno przesłanka podmiotowa, jak i przedmiotowa wynikająca z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy. Zatem ww. usługi korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie ww. przepisu, jeżeli miejscem świadczenia, a zarazem opodatkowania tej usługi będzie terytorium Polski.

Podsumowując, stwierdzam, że Fundacja organizując Konkurs, w ramach którego pobierane są opłaty wpisowe, może skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko oceniam jako prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W myśl art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie zadanych pytań i przedstawionego stanowiska. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).