Wyłącznie bonusy 1- 6 stanowią rabat zmniejszający podstawę opodatkowania realizowanych dostaw, którego wypłatę należy udokumentować fakturą korygując... - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.333.2024.1.PM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 13 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.333.2024.1.PM

Temat interpretacji

Wyłącznie bonusy 1- 6 stanowią rabat zmniejszający podstawę opodatkowania realizowanych dostaw, którego wypłatę należy udokumentować fakturą korygującą.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie uznania bonusów jako rabaty powodujące zmniejszenie podstawy opodatkowania podatkiem VAT dostaw realizowanych przez Spółkę na rzecz danego Dystrybutora, a tym samym dokumentowania wypłaty tych bonusów fakturą korygującą w części dotyczącej bonusów numer 1-6 – jest prawidłowe, natomiast w części dotyczącej bonusu nr 7 – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania bonusów o numerach 1-7 jako rabaty powodujące zmniejszenie podstawy opodatkowania podatkiem VAT dostaw realizowanych przez Spółkę na rzecz danego Dystrybutora, a tym samym dokumentowania wypłaty tych bonusów fakturą korygującą.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

S. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) prowadzi na terytorium Polski działalność polegającą na sprzedaży maszyn oraz urządzeń rolniczych, a także części zamiennych do tychże maszyn i urządzeń (dalej: „Towary”). Spółka posiada status czynnego podatnika dla celów VAT w Polsce.

Wnioskodawca nabywa Towary z terytorium innych krajów Unii bezpośrednio od ich producentów, z którymi zawarł stosowne umowy na dostawy przedmiotowych Towarów. Następnie Spółka dokonuje sprzedaży Towarów na rzecz polskich podmiotów dystrybucyjnych (dalej: „Dystrybutor” lub łącznie jako „Dystrybutorzy”), które dokonują dalszej sprzedaży Towarów na rzecz klientów końcowych. Wnioskodawca realizuje opisany wyżej model biznesowy poprzez umowy dystrybucyjne, które zawarł z Dystrybutorami.

W ramach Spółki funkcjonuje również Centrum Maszyn Używanych (część działalności Spółki jako podatnika VAT – skupiająca się na maszynach używanych). W zakresie tej części działalności Spółka skupuje maszyny używane z rynku, które mogą być przedmiotem ponownej sprzedaży. Dystrybutorzy działają analogicznie w zakresie nowych Towarów (nowych maszyn i urządzeń rolniczych oraz części zamiennych do nich, nabywanych przez Spółkę od ich zagranicznych producentów), jak i używanych Towarów (używanych maszyn i urządzeń, skupowanych przez Spółkę z rynku do Centrum Maszyn Używanych).

W celu zmotywowania Dystrybutorów do zrealizowania możliwie wysokiego poziomu sprzedaży Towarów, Spółka stosowała w przeszłości program bonusowy dla Dystrybutorów. Model bonusowy składał się z dwóch rodzajów bonusów, które dzieliły się na: (i) bonusy zależne od realizacji celów ilościowych (tzw. bonusy ilościowe) oraz (ii) bonusy zależne od realizacji celów jakościowych (tzw. bonusy jakościowe).

Spółka wystąpiła w przeszłości z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji prawa podatkowego dotyczącej podatku VAT w zakresie uznania wypłaconych bonusów za rabat oraz dokumentowania ich poprzez wystawienie faktur korygujących (interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 2 maja 2011 r., sygn.: (...)). W przedmiotowym wniosku Spółka szczegółowo opisała model bonusowy, który składał się z części ilościowej oraz jakościowej, a także opisała zasady, które determinowały wypłacenie bonusu. Wówczas organ podatkowy uznał stanowisko Spółki za prawidłowe w części dotyczącej bonusu ilościowego, uznając przedmiotowy bonus za rabat powodujący zmniejszenie podstawy opodatkowania w podatku VAT, który powinien zostać udokumentowany przez Spółkę fakturami korygującymi. Organ podatkowy argumentował to w następujący sposób: „(...) bonusy ilościowe udzielane przez Wnioskodawcę na rzecz nabywcy towarów można przyporządkować do konkretnych dostaw. Bowiem obrót uprawniający do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalany jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym”. Natomiast w ocenie organu podatkowego wypłata bonusu jakościowego na rzecz Dystrybutorów była związana ze świadczeniem usług z ich strony na rzecz Spółki i stanowiła w istocie wynagrodzenie za przedmiotowe świadczenie.

Spółka zdecydowała się na modyfikację dotychczasowego modelu rozliczeń z Dystrybutorami i wprowadzenie nowego modelu bonusowego, w ramach którego – podobnie jak poprzednio – określa cele, których zrealizowanie przez poszczególnych Dystrybutorów uprawnia do otrzymania bonusu (premii pieniężnej) ze strony Spółki. Warunki udzielania poszczególnych bonusów, ich wysokość, a także okresy, za które będą przyznawane premie w ramach udziału Dystrybutora w modelu bonusowym określane są w pisemnych porozumieniach zawartych pomiędzy Wnioskodawcą, a Dystrybutorami.

Podobnie jak poprzednio, nowy model bonusowy składa się z dwóch rodzajów bonusów, które dzielą się na: (i) bonusy zależne od realizacji celów ilościowych (dalej: „bonusy ilościowe” lub pojedynczo „bonus ilościowy”) oraz (ii) bonusy zależne od realizacji celów jakościowych (dalej: „bonusy jakościowe” lub pojedynczo „bonus jakościowy”).

Po spełnieniu określonego celu ilościowego, podstawą samego wyliczenia wysokości należnego bonusu ilościowego jest (określony szczegółowo w regulaminie Modelu Bonusowego obrót (dalej: „Obrót”), który obliczany jest na podstawie wartości zakupu przez Dystrybutora od Wnioskodawcy kompletnych maszyn nowych oraz części zamiennych oferowanych przez Wnioskodawcę (z pewnymi wyłączeniami) w określonym przez strony przedziale czasowym (zasadniczo jest to 12 miesięcy roku obrotowego S).

Dopiero jeśli Wnioskodawca uzna za zasadne wypłacenie Dystrybutorowi bonusu ilościowego, można przystąpić do weryfikacji, czy bonus jakościowy również przysługuje (podobne zasady obowiązywały w poprzednim modelu bonusowym, w odniesieniu do którego Spółka otrzymała w przeszłości interpretacje indywidualne). Bonus jakościowy jest uzależniony od zrealizowania przez Dystrybutorów dodatkowych kryteriów jakościowych, które wymagają od niego podjęcia dodatkowych działań. Należy jednak ponownie podkreślić, iż aby otrzymać jakikolwiek bonus od Wnioskodawcy, Dystrybutorzy muszą każdorazowo zrealizować określone cele dotyczące obrotu Towarami przez Dystrybutorów na rynku, natomiast bonus jakościowy może jedynie zwiększyć wartość bonusu ilościowego

W wyniku wdrożenia opisanego wyżej modelu bonusowego, Spółka po realizacji celów ilościowych (oraz ewentualnie jakościowych) na poziomie ustalonym pomiędzy stronami, udziela Dystrybutorom odpowiednich bonusów, które są kalkulowane bezpośrednio jako procent od Obrotu. Wdrożenie nowego modelu bonusowego i nowej logiki dla bonusu ilościowego ma skłaniać Dystrybutorów do bieżącej analizy potencjału rynku, odpowiedniego reagowania w celu zwiększania udziału rynkowego maszyn S. Zmiana ta została podyktowana również aspektami technicznymi w postaci osiągnięcia bardziej efektywnego oraz jednocześnie przejrzystego sposobu określenia realizacji celów składających się na ten model bonusowy, w stosunku do poprzednio funkcjonującego.

Z uwagi na fakt, iż obecny model bonusowy działa na zasadach analogicznych do poprzedniego modelu bonusowego, ale Spółka w pewnym stopniu zmieniła sposób przyznawania i kalkulacji bonusów ilościowych w nowym modelu bonusowym w stosunku do opisanego w powołanych wyżej interpretacjach uzyskanych przez Spółkę w przeszłości, zdecydowała się ona wystąpić ponownie z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, w celu potwierdzenia, iż prawidłowo klasyfikuje wypłacane Dystrybutorom bonusy w części ilościowej jako rabaty powodujące zmniejszenie podstawy opodatkowania (w zakresie Obrotu), które powinny być dokumentowane poprzez wystawienie faktur korygujących, Przedmiotem niniejszego wniosku o interpretacje nie są natomiast bonusy jakościowe objęte nowym modelem bonusowym.

Nowy model bonusowy w części ilościowej składa się, co do zasady, z siedmiu celów ilościowych, których realizacja uprawnia Dystrybutora do uzyskania bonusów ilościowych. Kwota bonusów ilościowych określana jest poprzez wyliczenia procentowe (tj. maksymalnie Y% od Obrotu, jednakże nie więcej niż określona kwota X). Każdy cel/bonus ilościowy rozpatrywany jest odrębnie (tj. nie jest konieczne spełnienie wszystkich siedmiu warunków/celów łącznie by móc uzyskać bonus ilościowy).

Podsumowując, uzgodniony między Wnioskodawcą, a danym Dystrybutorem cel ilościowy mówi tylko o tym jakie kryterium jest uzasadnieniem do wypłaty bonusu ilościowego (np. kupno/sprzedaż odpowiedniej ilości poszczególnych typów Towarów), żeby móc dopiero wyliczyć ten bonus (kalkulowany jako procent od Obrotu).

Bonus numer 1: („Części zamienne”)

Bonus ten dotyczy obrotu częściami zamiennymi z oferty Spółki przez Dystrybutorów. Bonus ilościowy w tym zakresie jest należny Dystrybutorom, jeśli osiągną (każdy z nich osobno) cel ilościowy dotyczący sprzedaży wspomnianych części zamiennych (tj. spełnią warunek uprawniający ich do otrzymania bonusu kalkulowanego na bazie Obrotu). Spełnienie tego warunku weryfikowane jest poprzez dodanie zapasu części zamiennych Dystrybutora na określony dzień (przykładowo na 1 października 2023 r.) wycenionego według cen katalogowych określonych w PLN oraz sprzedaży realizowanej przez Spółkę na rzecz Dystrybutora według cen katalogowych w danym okresie (przykładowo w okresie od 1 października 2023 r. do 30 września 2024 r.) według cen katalogowych określonych w PLN oraz odjęciu zapasów końcowych części zamiennych Dystrybutora na ustalony dzień (przykładowo na 30 września 2024 r.) według cen katalogowych określanych w PLN. Wartość ta stanowi podstawę do określenia, czy założony poziom obrotu Towarami z tej grupy (tj. częściami zamiennymi) został zrealizowany (wyliczana wartość jest przyrównywana do ustalonego wcześniej celu ilościowego). Jeśli tak – Dystrybutor otrzymuje stosowny bonus ilościowy, który kalkulowany jest jako pewien procent od Obrotu.

Bonus numer 2 („Udziały rynkowe w ciągnikach +”)

Bonus ten dotyczy obrotu realizowanego przez Dystrybutorów ciągnikami rolniczymi (o określonych parametrach) z oferty Spółki. Bonus ilościowy w tym zakresie jest należny Dystrybutorom, jeśli osiągną (każdy z nich osobno) cel ilościowy dotyczący sprzedaży wspomnianych ciągników rolniczych (tj. spełnią warunek uprawniający ich do otrzymania bonusu kalkulowanego na bazie Obrotu). Spełnienie tego warunku weryfikowane jest poprzez badanie udziału w rynku sprzedaży tymi konkretnymi Towarami (ciągnikami o określonych parametrach) realizowanej przez Dystrybutorów. Spółka w celu uzyskania jednoznacznych danych korzysta przykładowo z zewnętrznych firm posiadających dane rejestracyjne dla tego typu pojazdów i na tej podstawie określa jaki poziom w rynku i tym samym obrotu uzyskali poszczególni Dystrybutorzy w danym określonym przez strony przedziale czasu. Natomiast, gdy dla danej grupy Towarów nie istnieje zewnętrzna baza pozwalająca na zbadanie udziału w rynku, wówczas Spółka przygotowuje wewnętrznie odpowiednie parametry, w oparciu o które ma możliwość wyliczenia przedmiotowego udziału w rynku. Tak skalkulowany wskaźnik przyrównywany jest do ustalonego wcześniej celu Dystrybutora. Jeśli cel ilościowy (podany procentowo jako udział w rynku) zostanie osiągnięty przez Dystrybutora, zostaje mu wypłacony bonus ilościowy, który kalkulowany jest jako pewien procent od Obrotu.

Bonus numer 3 („Pomiar docelowego udziału w rynku kombajnów ”)

Bonus ten dotyczy obrotu przez Dystrybutorów kombajnami z oferty Spółki. Bonus ilościowy w tym zakresie jest należny Dystrybutorom, jeśli osiągną (każdy z nich osobno) cel ilościowy dotyczący sprzedaży wspomnianych kombajnów zbożowych (tj. spełnią warunek uprawniający ich do otrzymania bonusu kalkulowanego na bazie Obrotu). Spełnienie tego warunku weryfikowane jest poprzez badanie udziału w rynku sprzedaży kombajnów zbożowych realizowanych przez Dystrybutorów. Spółka w celu uzyskania jednoznacznych danych korzysta przykładowo z bazy danych dostarczanych przez zewnętrzne firmy i na tej podstawie określa jaki poziom w rynku i tym samym obrotu tymi konkretnymi Towarami uzyskali poszczególni Dystrybutorzy w danym określonym przez strony przedziale czasu. Natomiast, gdy dla danej grupy Towarów nie istnieje zewnętrzna baza pozwalająca na zbadanie udziału w rynku, wówczas Spółka przygotowuje wewnętrznie odpowiednie parametry, w oparciu o które ma możliwość wyliczenia przedmiotowego udziału w rynku. Tak skalkulowany wskaźnik przyrównywany jest do ustalonego wcześniej celu Dystrybutora. Jeśli cel ilościowy (podany procentowo jako udział w rynku osiągnięty przez danego Dystrybutora) zostanie osiągnięty, zostaje mu wypłacony bonus ilościowy, który kalkulowany jest jako pewien procent od Obrotu.

Bonus numer 4 („Pomiar udziałów rynkowych dla pras”)

Bonus ten odnosi się do obrotu realizowanego przez Dystrybutorów prasami z oferty Spółki. Bonus ilościowy w tym zakresie jest należny Dystrybutorom, jeśli osiągną (każdy z nich osobno) cel ilościowy dotyczący sprzedaży wspomnianych pras i maszyn (tj. spełnią warunek uprawniający ich do otrzymania bonusu kalkulowanego na bazie Obrotu). Spełnienie tego warunku weryfikowane jest poprzez badanie udziału w rynku sprzedaży realizowanej przez Dystrybutorów właśnie w zakresie pras. Jednakże, w związku z tym, iż nie ma obecnie dostępnych danych rynkowych opartych na rejestracjach dla tej grupy Towarów, Spółka przygotowuje wewnętrznie odpowiednie parametry, w oparciu o które ma możliwość wyliczenia przedmiotowego udziału w rynku. Tak skalkulowany wskaźnik przyrównywany jest do ustalonego wcześniej celu Dystrybutora. Jeśli cel ilościowy (podany procentowo jako udział w rynku osiągnięty przez danego Dystrybutora) zostanie osiągnięty przez Dystrybutora, zostaje mu wypłacony bonus ilościowy, który kalkulowany jest jako pewien procent od Obrotu.

Bonus numer 5 („Pomiar wyników w zakresie rozwiązań cyfrowych”)

Bonus ten odnosi się do obrotu realizowanego przez Dystrybutorów maszynami z oferty Spółki, w których są zainstalowane systemy cyfrowe Spółki (tj. w pełni zaktywowane maszyny). Ma on na celu zachęcanie Dystrybutorów do zwiększania sprzedaży oprogramowania Spółki. Bonus ilościowy w tym zakresie jest należny Dystrybutorom, jeśli osiągną (każdy z nich osobno) cel ilościowy (tj. spełnią warunek uprawniający ich do otrzymania bonusu kalkulowanego na bazie Obrotu). Spełnienie tego warunku weryfikowane jest poprzez badanie udziału w pełni zaktywowanych maszyn w systemach cyfrowych Wnioskodawcy sprzedanych przez Dystrybutorów, w stosunku do ilości wszystkich maszyn sprzedanych przez Dystrybutorów, które miały możliwość podłączenia do systemów cyfrowych Spółki. Wskaźnik ten jest kalkulowany w oparciu o narzędzie zawierające listę maszyn sprzedanych przez Dystrybutorów z uwzględnieniem czy maszyny te są podłączone i na jakim etapie do systemów cyfrowych Wnioskodawcy. Tak skalkulowany wskaźnik przyrównywany jest do ustalonego wcześniej celu Dystrybutora. Jeśli cel ilościowy (podany procentowo jako udział w pełni zaktywowanych maszyn we wszystkich możliwych do zaktywowania maszynach Spółki) zostanie osiągnięty przez Dystrybutora, zostaje mu wypłacony bonus ilościowy, który kalkulowany jest jako pewien procent od Obrotu.

Bonus numer 6 („Pomiar obrotów z Centrum Maszyn Używanych”)

Bonus ten odnosi się do obrotu z Centrum Maszyn Używanych (część działalności Spółki jako podatnika VAT - skupiająca się na maszynach używanych), funkcjonującego w ramach wewnętrznych struktur Wnioskodawcy. Bonus ilościowy w tym zakresie jest należny Dystrybutorom, jeśli osiągną (każdy z nich osobno) cel ilościowy dotyczący sprzedaży wspomnianych maszyn używanych (tj. spełnią warunek uprawniający ich do otrzymania bonusu kalkulowanego na bazie Obrotu). Spełnienie tego warunku weryfikowane jest poprzez badanie procentowego poziomu obrotu maszynami używanymi (pomiędzy Centrum Maszyn Używanych Spółki, a Dystrybutorami w określonym przez strony przedziale czasowym) w stosunku do obrotu generowanego w ramach nabycia nowych maszyn (nabywanych od Wnioskodawcy) i częściach zamiennych. Tak skalkulowany wskaźnik przyrównywany jest do ustalonego wcześniej celu Dystrybutora. Jeśli cel ilościowy (podany procentowo) zostanie osiągnięty przez Dystrybutora, zostaje mu wypłacony bonus ilościowy, który kalkulowany jest jako pewien procent od Obrotu.

Bonus numer 7 („Pomiar docelowego wskaźnika lojalności/zadowolenia klientów”)

Bonus ten ma na celu zbadanie poziomu lojalności/zadowolenia klientów końcowych z samego procesu sprzedaży danych grup Towarów przez Dystrybutorów (bez zobowiązania się Dystrybutora do podejmowania jakichkolwiek dodatkowych/szczególnych działań, innych niż związane z samym procesem sprzedaży Towarów do klienta). Spełnienie tego warunku weryfikowane jest poprzez analizę ilości otrzymanych pozytywnych i negatywnych odpowiedzi od klientów końcowych w ramach badania prowadzonego przez Spółkę. Kalkulowany jest przez Wnioskodawcę jako procent pozytywnych opinii klientów we wszystkich opiniach oraz procent negatywnych opinii klientów we wszystkich opiniach. Następnie od procenta pozytywnych opinii (od tej liczby) odejmowany jest procent (liczba) negatywnych opinii. Tak skalkulowany wskaźnik przyrównywany jest do ustalonego wcześniej celu Dystrybutora. Jeśli cel ilościowy zostanie osiągnięty przez Dystrybutora, zostaje Dystrybutorowi wypłacony bonus ilościowy, który kalkulowany jest jako pewien procent od Obrotu.

Wypłata ww. bonusów dotycząca części ilościowej nie jest uzależniona od wykonania jakichkolwiek dodatkowych świadczeń ze strony Dystrybutorów na rzecz Wnioskodawcy poza obrotem towarowym ze Spółką i następnie z klientami końcowymi (nie wiąże się z dodatkowymi działaniami Dystrybutorów poza dokonywaniem nabyć Towarów od Spółki oraz ich dalszą sprzedażą do klientów końcowych, w szczególności Dystrybutorzy nie zobowiązują się wobec Spółki do dokonywania innych działań niż wskazane powyżej, a wypłacane bonusy ilościowe nie są wynagrodzeniem za żadne tego typu dodatkowe działania). Przykładowo, dokonywanie dostaw danego typu Towarów nabytych od Spółki i w efekcie osiągnięcie udziału w rynku danej grupy Towarów jest jedynie warunkiem, którego spełnienie gwarantuje wypłatę bonusu (liczonego jako procent od Obrotu) na rzecz Dystrybutora (Dystrybutorzy nie podejmują w tym zakresie odrębnych zobowiązań za wynagrodzeniem względem Spółki, innych niż wynikających ze standardowego obrotu towarowego). Dystrybutorzy nie są zobowiązani do nabycia określonej ilości Towarów oferowanych przez Spółkę (niemniej, system bonusowy, w tym bonusy ilościowe, mają zachęcić Dystrybutorów do zwiększania sprzedaży Towarów, co przekłada się na obrót Towarami między Spółką, a Dystrybutorami). Jednocześnie Spółka zaznacza, iż w przyszłości zmianie mogą ulec progi procentowe/liczbowe określające warunki realizacji Bonusów 1-7. Natomiast sam sposób kalkulacji, warunki, ogólne zasady funkcjonowania systemu bonusowego pozostaną niezmienne.

W konsekwencji, w oparciu o wskazane powyżej kryteria, na koniec każdego 12-miesięcznego okresu rozliczeniowego obowiązywania nowego modelu bonusowego (pierwszy okres rozliczeniowy trwa od października 2023 r. do września 2024 r.) kalkulowana będzie kwota bonusu ilościowego wyrażona w PLN (na bazie Obrotu związanego z nabytymi przez Dystrybutorów Towarami).

Kwota łącznych należnych Dystrybutorom bonusów w danym okresie rozliczeniowym może być wyższa niż ustalona dla samych celów ilościowych. Może bowiem ulec zwiększeniu o bonus jakościowy (ale nie musi) w przypadku, gdy Dystrybutor oprócz celów ilościowych opisanych powyżej dodatkowo zrealizuje jednocześnie cele jakościowe, które zostały zdefiniowane dla każdego Dystrybutora w obszarach takich jak przykładowo: (i) System, (ii) implementacja i korzystanie z systemów Spółki, (iii) realizacja celu w zakresie dbania o strukturę organizacyjną, (iv) obsługę posprzedażową, (v) implementowanie rozwiązań cyfrowych Wnioskodawcy, (vi) sprzedaż kontraktów serwisowych i gwarancyjnych, (vii) utrzymanie standardów dealerskich, (iix) wykorzystanie oferty finansowania, (ix) czy uzyskiwanie zgód marketingowych od klientów. Należy zaznaczyć, iż cele jakościowe określają pewne wymagania, które powinien spełnić Dystrybutor, przykładowo: w zakresie odpowiedniej struktury organizacyjnej oraz właściwego szkolenia własnych pracowników czy formuły prowadzenia spotkań sprzedażowych z klientami. Weryfikacja realizacji celów jakościowych odbywa się na podstawie odpowiednio przygotowanego przez Spółkę narzędzia, które jest dostarczane do Dystrybutorów przez Wnioskodawcę w celu weryfikacji realizacji celów jakościowych. Należy przy tym podkreślić, iż spełnienie celów jakościowych nie jest warunkiem wypłaty opisanych powyżej bonusów ilościowych – realizacja celów ilościowych i wypłata bonusów ilościowych uzależniona jest wyłącznie od spełnienia wskazanych powyżej warunków związanych z dostawami Towarów. Z drugiej strony, przyznanie bonusów jakościowych możliwe jest jedynie o ile spełnione zostały cele ilościowe. Spełnienie celów jakościowych uprawnia Dystrybutorów do otrzymania kwot bonusów jakościowych odrębnych od opisanych powyżej bonusów ilościowych.

Świadczenia, za które wypłacany jest bonus jakościowy są traktowane przez Wnioskodawcę i Dystrybutorów jako spełniające definicję usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, na co wskazał również organ podatkowy w powołanych wyżej interpretacjach indywidualnych dotyczących poprzedniego modelu bonusowego, w którym również występowały bonusy jakościowe. Wobec powyższego ten element stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego nie jest przedmiotem wniosku o interpretację, natomiast Wnioskodawca podaje go jednak w celu wyczerpującego przedstawienia opisu sytuacji (całego modelu bonusowego). Przedmiotem wniosku jest jedynie kwestia potwierdzenia traktowania na gruncie VAT bonusów ilościowych (które są odrębnie rozliczane od bonusów jakościowych).

W związku z bonusami ilościowymi przyznawanymi Dystrybutorom, Spółka planuje po zakończeniu każdego okresu rozliczeniowego obowiązywania nowego modelu bonusowego (pierwszy okres rozliczeniowy trwa od października 2023 r. do września 2024 r.) wystawiać zbiorcze faktury korygujące. Wypłata bonusu ilościowego przez Wnioskodawcę na rzecz poszczególnych Dystrybutorów następować będzie zgodnie z zawartymi w tym względzie porozumieniami, jednakże każdorazowo po zakończeniu ustalonego przedziału czasowego i po uzyskaniu ostatecznej akceptacji stron co do wysokości bonusu.

Pytanie

Czy opisany w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym Bonus ilościowy numer 1, 2, 3, 4, 5, 6 oraz 7 stanowi rabat powodujący zmniejszenie podstawy opodatkowania VAT dostaw realizowanych przez Spółkę na rzecz danego Dystrybutora (Obrotu), a tym samym Spółka powinna dokumentować wypłatę tego bonusu ilościowego fakturą korygującą?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w każdym przypadku (tj. w przypadku Bonusu nr 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 7) opisany w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym Bonus ilościowy stanowi rabat powodujący zmniejszenie podstawy opodatkowania VAT dostaw realizowanych przez Spółkę na rzecz danego Dystrybutora (Obrotu), zgodnie z art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT. Tym samym, w odniesieniu do każdego opisanego Bonusu ilościowego Spółka powinna dokumentować wypłatę tego bonusu ilościowego fakturą korygującą wystawianą na rzecz Dystrybutora.

UZASADNIENIE

W ocenie Spółki, w przypadku bonusów ilościowych (Bonusy 1-7) opisanych w niniejszym wniosku nie występuje świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT (w przeciwieństwie do bonusów jakościowych, które nie są przedmiotem niniejszego wniosku). Bonusy ilościowe otrzymane od Wnioskodawcy nie stanowią bowiem zapłaty za usługę wykonaną na jego rzecz przez Dystrybutorów.

Zasadność przedstawionego wyżej podejścia potwierdzają zdaniem Wnioskodawcy następujące argumenty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast z treści art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wynika, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Podkreślić należy zatem, że zgodnie z cytowanym wyżej art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, usługą jest takie świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów.

W świetle powyższych regulacji, w ocenie Wnioskodawcy, bonusy ilościowe udzielane przez Spółkę na rzecz Dystrybutorów w związku ze spełnieniem celów ilościowych (opisanych szczegółowo w stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym), które – po spełnieniu warunków do ich wypłaty związanych bezpośrednio z realizowanymi dostawami Towarów – są kalkulowane w oparciu o poziom Obrotu, nie będą mogły być uznane za wynagrodzenie wypłacane z tytułu świadczenia przez Dystrybutorów na rzecz Spółki usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Nie występuje bowiem świadczenie (inne niż same dostawy Towarów), za które bonus byłby wypłacany (nie istnieje wyraźny związek pozwalający na uznanie wypłaty bonusu ilościowego za wynagrodzenie za jakiekolwiek dodatkowe świadczenie ze strony Dystrybutorów na rzecz Wnioskodawcy; w przeciwieństwie do bonusów jakościowych, które nie są przedmiotem wniosku).

Warunkiem decydującym o uprawnieniu Dystrybutora do uzyskania bonusu ilościowego oraz decydującym o wartości wypłacanego bonusu ilościowego jest w istocie spełnienie celu ilościowego (związanego bezpośrednio z realizowanymi przez Dystrybutorów zakupami konkretnych Towarów od Spółki w celu ich dalszej sprzedaży). Jednocześnie Spółka pragnie podkreślić, iż Dystrybutorzy nie są zobowiązani do nabycia określonej ilości Towarów oferowanych przez nią. Spółka wprowadziła system bonusowy (zarówno poprzedni, jak i obecny) w celu zachęcenia Dystrybutorów do zwiększenia sprzedaży Towarów z oferty Spółki. Należy zatem uznać, że takie działanie Dystrybutora nie mieści się w ramach definicji świadczenia usług, określonej w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Osiąganie określonego poziomu obrotów z danym kontrahentem, poprzez zsumowanie poszczególnych dostaw towarów, nie może być bowiem uznane za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Bez znaczenia dla powyższych wniosków powinna pozostać w ocenie Wnioskodawcy, metoda (podstawa) weryfikacji czy spełniono warunki do wypłaty bonusu ilościowego (tj. Bonusów 1, 2, 3, 4, 5, 6 oraz 7) opisana w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym (tj. np. warunek do wypłaty bonusu związany z osiągnięciem pewnego poziomu udziału w rynku w zakresie kombajnów, czy warunek związany z określonym poziomem zadowolenia klientów), ponieważ jest to wyłącznie sposób pozwalający na osiągnięcie bardziej efektywnego oraz jednocześnie przejrzystego określenia realizacji celów składających się na bonus ilościowy dla Spółki oraz dla Dystrybutorów (cele te stanowią jedynie warunki do spełnienia, aby móc dopiero kalkulować bonus na bazie Obrotu).

Dodatkowo należy wskazać, iż pojęcie „świadczenie”, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT należy rozumieć jako każdą transakcję, która jako taka może podlegać opodatkowaniu VAT. Kluczową kwestią warunkującą przy tym uznanie danej czynności (tj. świadczenia) za transakcję objętą VAT jest jej uznanie za odrębną i niezależną, przy czym również wiążącą się z wynagrodzeniem świadczącego.

Spółka pragnie podkreślić, że zagadnieniem „odpłatności” warunkującej rozpoznanie usługi dla potrzeb VAT wielokrotnie zajmował się w swoim orzecznictwie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”). Spółka pragnie wskazać m.in. wyrok TSUE z 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 RJ. Tolsma przeciwko Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden, wyrok TSUE z 5 lutego 1981 r. w sprawie C 154/80 Staatssecretaris van Financien przeciwko Cooperative Aadappelenbewaarplaats GA, czy wyrok z 18 grudnia 1997 r. w sprawie C-384/95 Landboden Agrardienste GmbH & Co, wyrok TSUE z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise.

Podsumowując wnioski płynące z orzecznictwa TSUE, a wcześniej Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości należy stwierdzić, iż o dokonaniu danej czynności za wynagrodzeniem można mówić w sytuacji, gdy:

·istnieje ścisły związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia, oparty na relacjach cywilnoprawnych pomiędzy podmiotami,

·wynagrodzenie może być wyrażone w pieniądzu,

·związek, o którym mowa powyżej musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że odpłatność następuje za dane świadczenie.

Jednocześnie Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: „NSA”) w swoim wyroku z 6 września 2013 r. I FSK 1316/12, zgodził się ze stanowiskiem sądu pierwszej instancji, że „o usługach za wynagrodzeniem w rozumieniu ustawy o VAT można mówić jedynie w sytuacji, gdy istnieje ścisły związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu. Związek, o którym mowa, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, ze płatność następuje za to świadczenie”. Jednocześnie NSA odwołał się również do stanowiska prezentowanego przez TSUE w tym zakresie.

Ponadto zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wyrażonym w interpretacji indywidualnej z 4 grudnia 2023 r., sygn.: 0114-KDIP4-2.4012.576.2023.1.MC wynika, że „(...) każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

·w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia;

·świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”.

W podobnym tonie, w zakresie spełnienia określonych warunków do uznania danych czynności za odpłatne świadczenie usług, wypowiedział się również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 18 sierpnia 2017 r. sygn. 0112-KDIL1-3.4012.193.2017.2.KB.

W ocenie Spółki, czynności dokonywane przez Dystrybutorów (tj. np. nabywanie Towarów bez zobowiązania do uzyskania konkretnego poziomu obrotu Towarami w ramach ustalonych celów ilościowych, jak również bez konieczności spełnienia jakichkolwiek innych zobowiązań/celów jakościowych; czy też utrzymanie odpowiedniego poziomu zadowolenia klientów ostatecznych bez zobowiązania do wykonywania w tym zakresie jakichkolwiek czynności – w tym zakresie po prostu Spółka dzwoniąc do klientów ostatecznych ustala w jakim stopniu są oni zadowoleni ze współpracy z danym Dystrybutorem w zakresie danej zrealizowanej transakcji nabycia Towarów) nie dają podstawy do uznania, iż będziemy mieli do czynienia ze świadczeniem przez nich (Dystrybutorów) na rzecz Spółki usług podlegających VAT, ponieważ wskazane wyżej warunki wynikające z orzecznictwa TSUE i sądów krajowych, nie zostały spełnione dla opisanych w niniejszy wniosku bonusów ilościowych.

Jednocześnie Spółka pragnie podkreślić, że potraktowanie zakupu Towarów przez Dystrybutora jako świadczenie przez niego usługi polegającej na nabyciu określonej ilości Towaru od Spółki i opodatkowanie tej „czynności” podatkiem VAT, prowadziłoby do podwójnego opodatkowania tej samej czynności, pierwszy raz jako dostawy towaru realizowanej przez Spółkę, drugi raz jako świadczenia usługi zakupu tego samego towaru o określonej łącznej wartości. Podwójne opodatkowanie stoi zaś w sprzeczności z konstytucyjną zasadą równości i powszechności opodatkowania, wyrażoną w art. 84 oraz w art. 217 Konstytucji RP.

Prezentowane przez Spółkę stanowisko znajduje potwierdzenie również w interpretacji ogólnej nr PT3/033/10/423/AEW/12/PT wydanej przez Ministerstwo Finansów 27 listopada 2012 r., dotyczącej sposobu opodatkowania VAT przepływów pieniężnych takich jak rabaty, premie pieniężne i skonta. W interpretacji ogólnej Minister Finansów uznał, że gratyfikacje (określane m.in. jako premie pieniężne, czy też bonusy) otrzymywane przez nabywcę od dostawcy z tytułu osiągnięcia określonego poziomu obrotów lub z tytułu terminowego realizowania płatności stanowią rabat odnoszący się do dostaw i co do zasady nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usługi, a wypłacenie takiej premii nie kreuje odrębnej od dostawy towaru czynności objętej podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji, udzielenie tego rodzaju premii przez dostawcę powinno zostać udokumentowane poprzez wystawienie faktury korygującej. Jednocześnie Minister Finansów zastrzegł, iż: „powyższe wyjaśnienia nie dotyczą sytuacji, gdyby w stanie faktycznym danej sprawy zostało ustalone, że pomiędzy dostawcą i nabywcą istniał stosunek prawny, w oparciu o który nabywca dokonując zakupów u dostawcy uzyskał premię przede wszystkim za realizacje przez nabywcę określonych czynności na rzecz dostawcy, np. stosowania szczególnych czy też określonych przez dostawcę zasad eksponowania jego towarów klientom, a nie za satysfakcjonującą dostawców wartość dokonanych zakupów lub terminowość regulowania należności z tytułu dokonanej sprzedaży (...) W takich przypadkach mielibyśmy do czynienia ze świadczeniem usługi przez nabywcę na rzecz dostawcy, wynagradzanej przez niego stosowną premią, które powinno zostać opodatkowane i udokumentowane fakturą”.

Pomimo, iż wyżej przywołana wyżej interpretacja ogólna została wydana w poprzednio obowiązującym stanie prawym, (tj. w odniesieniu do uchylonego art. 29 ustawy o VAT) to analogiczne brzmienie tego przepisu zostało uwzględnione w aktualnym brzmieniu art. 29a ustawy o VAT. Stąd wnioski płynące z przedmiotowej interpretacji ogólnej powinny w ocenie Wnioskodawcy pozostać niezmienne.

Mając na uwadze powyższe uwagi oraz uwzględniając dorobek orzecznictwa, a także zaprezentowaną przez Spółkę argumentację w omawianym zakresie, zdaniem Spółki, bonusy ilościowe (zarówno Bonus 1 jak i 2, 3, 4, 5, 6 oraz 7), o których mowa w opisie sprawy, udzielane przez Spółkę na rzecz Dystrybutorów związane z realizacją celów ilościowych (stanowiących jedynie warunek do przyznania bonusu, a nie zobowiązanie Dystrybutorów wobec Spółki do realizacji jakichkolwiek dodatkowych działań), których wartość kalkulowana jest i będzie w oparciu o poziom Obrotu, nie mogą być uznane za wynagrodzenie wypłacane z tytułu świadczenia przez Dystrybutorów na rzecz Spółki usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie natomiast z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania (z zastrzeżeniami wskazanymi w ustawie o VAT) jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zdaniem Spółki, w sytuacji, gdy udzielony przez nią bonus ilościowy, o którym mowa w niniejszym wniosku, związany będzie z dostawami zrealizowanymi na rzecz poszczególnych Dystrybutorów w danym przedziale czasowym, to bonus ten powinien być traktowany jako rabat i tym samym powinien być podstawą do skorygowania podstawy opodatkowania VAT sprzedawanych przez Spółkę Dystrybutorom Towarów, zgodnie z art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT.

Spółka pragnie wskazać, że bonusy ilościowe, o których mowa w opisie sprawy, udzielone przez nią na rzecz poszczególnych Dystrybutorów będzie można przyporządkować do poszczególnych dostaw (związanych z Obrotem) zrealizowanych na ich rzecz w danym przedziale czasowym. Obrót ustalany będzie bowiem na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych przez poszczególnych Dystrybutorów transakcji zakupu Towarów Spółki (w zakresie wygenerowanego Obrotu) w danym przedziale czasowym (to Obrót pomiędzy Spółką a Dystrybutorem jest podstawą kalkulacji bonusów).

Jednocześnie, zgodnie z art. 106j ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie, podatnik wystawia fakturę korygującą.

Mając na uwadze powyższe uwagi oraz uwzględniając wskazane orzecznictwo oraz interpretacje w omawianym zakresie, zdaniem Spółki bonusy ilościowe (tj. Bonusy 1-7), o których mowa w opisie sprawy, udzielane przez Spółkę na rzecz Dystrybutorów, stanowią w istocie rabat powodujący zgodnie z art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT – zmniejszenie podstawy opodatkowania z tytułu dostaw zrealizowanych przez Spółkę na rzecz danego Dystrybutora. W konsekwencji, Spółka powinna dokumentować wypłatę tego bonusu ilościowego fakturą korygującą.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie uznania bonusów jako rabaty powodujące zmniejszenie podstawy opodatkowania podatkiem VAT dostaw realizowanych przez Spółkę na rzecz danego Dystrybutora, a tym samym dokumentowania wypłaty tych bonusów fakturą korygującą w części dotyczącej bonusów numer 1-6 – jest prawidłowe, natomiast w części dotyczącej bonusu nr 7 – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą,

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl przepisu art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.

Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. UE L Nr 347 s. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady. Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

W tym miejscu należy wskazać, że jak wynika z powołanych powyżej przepisów, każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia;

świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem.

Należy w tym miejscu wskazać, że kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

I tak, w wyroku z 15 lipca 1982 r. w sprawie C-89/91 Hong-Kong Trade Development Council, TSUE stwierdził, że wskazane w sprawie czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Analizując głębiej ten problem TSUE w wyroku z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council stwierdził, że czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.

Wskazać należy, że podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne/rabaty nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych/rabatów nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne/rabaty zostały wypłacone, tzn. czy ich przyznanie uwarunkowane jest wykonaniem dodatkowych czynności, czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W praktyce występują również sytuacje, w których w zamian za udzielenie premii/rabatu ma miejsce świadczenie innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, bądź zobowiązanie się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premie, czy zobowiązanie się do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta itp. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna/rabat związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię/rabat, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Szczególnego podkreślenia wymaga fakt, że ani w Dyrektywie 2006/112/WE Rady, ani też w ustawie prawodawca nie zdefiniował pojęcia „premia pieniężna” czy też „rabat”. Zatem celem dokonania prawidłowej kwalifikacji premii pieniężnych (bonusów pieniężnych, rabatów) w świetle przepisów o podatku od towarów i usług, należy przeprowadzić obiektywną analizę całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej transakcji, która pozwoli na ocenę skutków takiej transakcji w świetle regulacji dotyczących podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzą Państwo działalność polegającą na sprzedaży maszyn oraz urządzeń, a także części zamiennych do tychże maszyn i urządzeń. Spółka posiada status czynnego podatnika dla celów VAT w Polsce. W celu zmotywowania Dystrybutorów do zrealizowania możliwie wysokiego poziomu sprzedaży Towarów, Spółka stosowała w przeszłości program bonusowy dla Dystrybutorów. nowy model bonusowy składa się z dwóch rodzajów bonusów, które dzielą się na: bonusy zależne od realizacji celów ilościowych oraz bonusy zależne od realizacji celów jakościowych.

Po spełnieniu określonego celu ilościowego, podstawą samego wyliczenia wysokości należnego bonusu ilościowego jest (określony szczegółowo w regulaminie Modelu Bonusowego) obrót, który obliczany jest na podstawie wartości zakupu przez Dystrybutora od Państwa kompletnych maszyn nowych oraz części zamiennych oferowanych przez Wnioskodawcę (z pewnymi wyłączeniami) w określonym przez strony przedziale czasowym.

Dopiero jeśli Państwo uznają za zasadne wypłacenie Dystrybutorowi bonusu ilościowego, można przystąpić do weryfikacji, czy bonus jakościowy również przysługuje (podobne zasady obowiązywały w poprzednim modelu bonusowym, w odniesieniu do którego Spółka otrzymała w przeszłości interpretacje indywidualne). Bonus jakościowy jest uzależniony od zrealizowania przez Dystrybutorów dodatkowych kryteriów jakościowych, które wymagają od niego podjęcia dodatkowych działań. Aby otrzymać jakikolwiek bonus od Państwa, Dystrybutorzy muszą każdorazowo zrealizować określone cele dotyczące obrotu Towarami przez Dystrybutorów na rynku, natomiast bonus jakościowy może jedynie zwiększyć wartość bonusu ilościowego

W wyniku wdrożenia opisanego wyżej modelu bonusowego, Spółka po realizacji celów ilościowych (oraz ewentualnie jakościowych) na poziomie ustalonym pomiędzy stronami, udziela Dystrybutorom odpowiednich bonusów, które są kalkulowane bezpośrednio jako procent od Obrotu. Wdrożenie nowego modelu bonusowego i nowej logiki dla bonusu ilościowego ma skłaniać Dystrybutorów do bieżącej analizy potencjału rynku, odpowiedniego reagowania w celu zwiększania udziału rynkowego maszyn. Zmiana ta została podyktowana również aspektami technicznymi w postaci osiągnięcia bardziej efektywnego oraz jednocześnie przejrzystego sposobu określenia realizacji celów składających się na ten model bonusowy, w stosunku do poprzednio funkcjonującego.

Model bonusowy w części ilościowej składa się, co do zasady, z siedmiu celów ilościowych, których realizacja uprawnia Dystrybutora do uzyskania bonusów ilościowych. Kwota bonusów ilościowych określana jest poprzez wyliczenia procentowe (tj. maksymalnie Y% od Obrotu, jednakże nie więcej niż określona kwota X). Każdy cel/bonus ilościowy rozpatrywany jest odrębnie (tj. nie jest konieczne spełnienie wszystkich siedmiu warunków/celów łącznie by móc uzyskać bonus ilościowy).

Uzgodniony między Państwem, a danym Dystrybutorem cel ilościowy mówi tylko o tym jakie kryterium jest uzasadnieniem do wypłaty bonusu ilościowego (np. kupno/sprzedaż odpowiedniej ilości poszczególnych typów Towarów), żeby móc dopiero wyliczyć ten bonus (kalkulowany jako procent od Obrotu).

Bonus numer 1:

Bonus ilościowy w tym zakresie jest należny Dystrybutorom, jeśli osiągną (każdy z nich osobno) cel ilościowy dotyczący sprzedaży wspomnianych części zamiennych (tj. spełnią warunek uprawniający ich do otrzymania bonusu kalkulowanego na bazie Obrotu). Spełnienie tego warunku weryfikowane jest poprzez dodanie zapasu części zamiennych Dystrybutora na określony dzień wycenionego według cen katalogowych określonych w PLN oraz sprzedaży realizowanej przez Spółkę na rzecz Dystrybutora według cen katalogowych w danym okresie według cen katalogowych określonych w PLN oraz odjęciu zapasów końcowych części zamiennych Dystrybutora na ustalony dzień według cen katalogowych określanych w PLN. Wartość ta stanowi podstawę do określenia, czy założony poziom obrotu Towarami z tej grupy (tj. częściami zamiennymi) został zrealizowany (wyliczana wartość jest przyrównywana do ustalonego wcześniej celu ilościowego). Jeśli tak – Dystrybutor otrzymuje stosowny bonus ilościowy, który kalkulowany jest jako pewien procent od Obrotu.

Bonus numer 2:

Bonus ilościowy w tym zakresie jest należny Dystrybutorom, jeśli osiągną (każdy z nich osobno) cel ilościowy dotyczący sprzedaży wspomnianych ciągników rolniczych (tj. spełnią warunek uprawniający ich do otrzymania bonusu kalkulowanego na bazie Obrotu). Spełnienie tego warunku weryfikowane jest poprzez badanie udziału w rynku sprzedaży tymi konkretnymi Towarami (ciągnikami o określonych parametrach) realizowanej przez Dystrybutorów. Spółka w celu uzyskania jednoznacznych danych korzysta przykładowo z zewnętrznych firm posiadających dane rejestracyjne dla tego typu pojazdów i na tej podstawie określa jaki poziom w rynku i tym samym obrotu uzyskali poszczególni Dystrybutorzy w danym określonym przez strony przedziale czasu. Natomiast, gdy dla danej grupy Towarów nie istnieje zewnętrzna baza pozwalająca na zbadanie udziału w rynku, wówczas Spółka przygotowuje wewnętrznie odpowiednie parametry, w oparciu o które ma możliwość wyliczenia przedmiotowego udziału w rynku. Tak skalkulowany wskaźnik przyrównywany jest do ustalonego wcześniej celu Dystrybutora. Jeśli cel ilościowy (podany procentowo jako udział w rynku) zostanie osiągnięty przez Dystrybutora, zostaje mu wypłacony bonus ilościowy, który kalkulowany jest jako pewien procent od Obrotu.

Bonus numer 3:

Bonus ilościowy w tym zakresie jest należny Dystrybutorom, jeśli osiągną (każdy z nich osobno) cel ilościowy dotyczący sprzedaży wspomnianych kombajnów (tj. spełnią warunek uprawniający ich do otrzymania bonusu kalkulowanego na bazie Obrotu). Spełnienie tego warunku weryfikowane jest poprzez badanie udziału w rynku sprzedaży kombajnów zbożowych realizowanych przez Dystrybutorów. Spółka w celu uzyskania jednoznacznych danych korzysta przykładowo z bazy danych dostarczanych przez zewnętrzne firmy i na tej podstawie określa jaki poziom w rynku i tym samym obrotu tymi konkretnymi Towarami uzyskali poszczególni Dystrybutorzy w danym określonym przez strony przedziale czasu. Natomiast, gdy dla danej grupy Towarów nie istnieje zewnętrzna baza pozwalająca na zbadanie udziału w rynku, wówczas Spółka przygotowuje wewnętrznie odpowiednie parametry, w oparciu o które ma możliwość wyliczenia przedmiotowego udziału w rynku. Tak skalkulowany wskaźnik przyrównywany jest do ustalonego wcześniej celu Dystrybutora. Jeśli cel ilościowy (podany procentowo jako udział w rynku osiągnięty przez danego Dystrybutora) zostanie osiągnięty, zostaje mu wypłacony bonus ilościowy, który kalkulowany jest jako pewien procent od Obrotu.

Bonus numer 4:

Bonus ilościowy w tym zakresie jest należny Dystrybutorom, jeśli osiągną (każdy z nich osobno) cel ilościowy dotyczący sprzedaży wspomnianych pras i maszyn (tj. spełnią warunek uprawniający ich do otrzymania bonusu kalkulowanego na bazie Obrotu). Spełnienie tego warunku weryfikowane jest poprzez badanie udziału w rynku sprzedaży realizowanej przez Dystrybutorów. Jednakże, w związku z tym, iż nie ma obecnie dostępnych danych rynkowych opartych na rejestracjach dla tej grupy Towarów, Spółka przygotowuje wewnętrznie odpowiednie parametry, w oparciu o które ma możliwość wyliczenia przedmiotowego udziału w rynku. Tak skalkulowany wskaźnik przyrównywany jest do ustalonego wcześniej celu Dystrybutora. Jeśli cel ilościowy (podany procentowo jako udział w rynku osiągnięty przez danego Dystrybutora) zostanie osiągnięty przez Dystrybutora, zostaje mu wypłacony bonus ilościowy, który kalkulowany jest jako pewien procent od Obrotu.

Bonus numer 5:

Ma on na celu zachęcanie Dystrybutorów do zwiększania sprzedaży oprogramowania Spółki. Bonus ilościowy w tym zakresie jest należny Dystrybutorom, jeśli osiągną (każdy z nich osobno) cel ilościowy (tj. spełnią warunek uprawniający ich do otrzymania bonusu kalkulowanego na bazie Obrotu). Spełnienie tego warunku weryfikowane jest poprzez badanie udziału w pełni zaktywowanych maszyn w systemach cyfrowych Wnioskodawcy sprzedanych przez Dystrybutorów, w stosunku do ilości wszystkich maszyn sprzedanych przez Dystrybutorów, które miały możliwość podłączenia do systemów cyfrowych Spółki. Wskaźnik ten jest kalkulowany w oparciu o narzędzie zawierające listę maszyn sprzedanych przez Dystrybutorów z uwzględnieniem czy maszyny te są podłączone i na jakim etapie do Państwa systemów cyfrowych. Tak skalkulowany wskaźnik przyrównywany jest do ustalonego wcześniej celu Dystrybutora. Jeśli cel ilościowy (podany procentowo jako udział w pełni zaktywowanych maszyn we wszystkich możliwych do zaktywowania maszynach Spółki) zostanie osiągnięty przez Dystrybutora, zostaje mu wypłacony bonus ilościowy, który kalkulowany jest jako pewien procent od Obrotu.

Bonus numer 6:

Bonus ilościowy w tym zakresie jest należny Dystrybutorom, jeśli osiągną (każdy z nich osobno) cel ilościowy dotyczący sprzedaży wspomnianych maszyn używanych (tj. spełnią warunek uprawniający ich do otrzymania bonusu kalkulowanego na bazie Obrotu). Spełnienie tego warunku weryfikowane jest poprzez badanie procentowego poziomu obrotu maszynami używanymi (pomiędzy Centrum Maszyn Używanych Spółki, a Dystrybutorami w określonym przez strony przedziale czasowym) w stosunku do obrotu generowanego w ramach nabycia nowych maszyn (nabywanych od Państwa) i częściach zamiennych. Tak skalkulowany wskaźnik przyrównywany jest do ustalonego wcześniej celu Dystrybutora. Jeśli cel ilościowy (podany procentowo) zostanie osiągnięty przez Dystrybutora, zostaje mu wypłacony bonus ilościowy, który kalkulowany jest jako pewien procent od Obrotu.

Bonus numer 7:

Bonus ten ma na celu zbadanie poziomu lojalności/zadowolenia klientów końcowych z samego procesu sprzedaży danych grup Towarów przez Dystrybutorów (bez zobowiązania się Dystrybutora do podejmowania jakichkolwiek dodatkowych/szczególnych działań, innych niż związane z samym procesem sprzedaży Towarów do klienta). Spełnienie tego warunku weryfikowane jest poprzez analizę ilości otrzymanych pozytywnych i negatywnych odpowiedzi od klientów końcowych w ramach badania prowadzonego przez Spółkę. Kalkulowany jest przez Państwa jako procent pozytywnych opinii klientów we wszystkich opiniach oraz procent negatywnych opinii klientów we wszystkich opiniach. Następnie od procenta pozytywnych opinii (od tej liczby) odejmowany jest procent (liczba) negatywnych opinii. Tak skalkulowany wskaźnik przyrównywany jest do ustalonego wcześniej celu Dystrybutora. Jeśli cel ilościowy zostanie osiągnięty przez Dystrybutora, zostaje Dystrybutorowi wypłacony bonus ilościowy, który kalkulowany jest jako pewien procent od Obrotu.

Wypłata ww. bonusów dotycząca części ilościowej nie jest uzależniona od wykonania jakichkolwiek dodatkowych świadczeń ze strony Dystrybutorów na rzecz Państwa poza obrotem towarowym ze Spółką i następnie z klientami końcowymi (nie wiąże się z dodatkowymi działaniami Dystrybutorów poza dokonywaniem nabyć Towarów od Spółki oraz ich dalszą sprzedażą do klientów końcowych, w szczególności Dystrybutorzy nie zobowiązują się wobec Spółki do dokonywania innych działań niż wskazane powyżej, a wypłacane bonusy ilościowe nie są wynagrodzeniem za żadne tego typu dodatkowe działania). Przykładowo, dokonywanie dostaw danego typu Towarów nabytych od Spółki i w efekcie osiągnięcie udziału w rynku danej grupy Towarów jest jedynie warunkiem, którego spełnienie gwarantuje wypłatę bonusu (liczonego jako procent od Obrotu) na rzecz Dystrybutora (Dystrybutorzy nie podejmują w tym zakresie odrębnych zobowiązań za wynagrodzeniem względem Spółki, innych niż wynikających ze standardowego obrotu towarowego). Dystrybutorzy nie są zobowiązani do nabycia określonej ilości Towarów oferowanych przez Spółkę (niemniej, system bonusowy, w tym bonusy ilościowe, mają zachęcić Dystrybutorów do zwiększania sprzedaży Towarów, co przekłada się na obrót Towarami między Spółką, a Dystrybutorami).

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii uznania bonusów o numerach 1-7 jako rabaty powodujące zmniejszenie podstawy opodatkowania podatkiem VAT dostaw realizowanych przez Spółkę na rzecz danego Dystrybutora, a tym samym dokumentowania wypłaty tych bonusów fakturą korygującą.

Należy zauważyć, że stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

a)  podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

b)  koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

W myśl art. 29a ust. 7 ustawy:

Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1)  stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2)  udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3)  otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

W myśl art. 29a ust. 10 ustawy:

Podstawę opodatkowania obniża się o:

1)kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2)wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;

3)zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4)wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Na podstawie art. 29a ust. 13 ustawy:

W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.

Zgodnie z art. 29a ust. 14 ustawy:

Przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Ponadto, w myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Jednocześnie, zgodnie z art. 106j ust. 1 pkt 1 ustawy:

W przypadku, gdy po wystawieniu faktury podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie, podatnik wystawia fakturę korygującą.

Jak już wcześniej wspomniano, przepisy ustawy nie definiują pojęcia „rabat”, zatem, pojęcie to należy interpretować stosując przede wszystkim wykładnię językową. I tak, zgodnie ze „Słownikiem języka polskiego” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 r.), „rabat” to „zniżka, opust od sumy należnej za towar przyznawany, np. przy kupnie dużej ilości towarów”.

Zatem, rabat polega na pomniejszeniu ustalonej wcześniej ceny towaru lub usługi. Podobnie definiowany jest „opust” jako zniżka ceny kupna przyznawana przy zakupach hurtowych.

W świetle powołanej wyżej definicji „rabatu”, „premii”, czy „opustu” należy uznać, że w odniesieniu do bonusów o nr 1-6 mamy do czynienia z pomniejszeniem, czyli odstępstwem od ustalonej przez Państwa ceny towarów. Powoduje to w istocie zwrot części ceny towarów.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że bonusy nr 1-6, które odnoszą się do obrotu i udzielane są przez Państwa na rzecz nabywcy towarów, można przyporządkować do konkretnych dostaw. Obrót uprawniający do uzyskania bonusu ustalany jest poprzez badanie udziału w rynku sprzedaży poszczególnymi towarami (w zależności od bonusu o określonym numerze) realizowanej przez Dystrybutorów w ustalonym przedziale czasowym. Bonus kalkulowany jest bowiem jako pewien procent od obrotu (obrót pomiędzy Spółką a Dystrybutorem jest podstawą kalkulacji bonusów).

W związku z powyższym stwierdzić należy, że przyznanie Dystrybutorom ww. bonusów, które są związane z poziomem obrotu zrealizowanym w wyniku nabywania przez poszczególnych Dystrybutorów określonych Państwa produktów należy traktować jako rabat, który powinien być udokumentowany poprzez wystawienie faktury korygującej.

Zatem, opisany w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym bonus ilościowy o nr 1-6 stanowi rabat powodujący zmniejszenie podstawy opodatkowania podatkiem VAT realizowanych przez Państwa dostaw na rzecz danego Dystrybutora, a tym samym powinni Państwo udokumentować wypłatę bonusu nr 1-6 fakturą korygującą.

Natomiast bonusu o nr 7 nie można uznać jako rabat, gdyż brak jest ścisłego związku pomiędzy przyznawanym bonusem, a realizowanymi dostawami.

Powyższe potwierdza sposób kalkulacji udzielonego bonusu. Kalkulowany jest on przez Państwa – inaczej niż pozostałe bonusy (odnoszące się do obrotu) – jako procent pozytywnych oraz procent negatywnych opinii klientów we wszystkich opiniach. Bonus ten odnosi się do poziomu lojalności/zadowolenia klientów końcowych. Następnie od procenta pozytywnych opinii (od tej liczby) odejmowany jest procent (liczba) negatywnych opinii. Tak skalkulowany wskaźnik przyrównywany jest do ustalonego wcześniej celu Dystrybutora. Jeśli cel ilościowy zostanie osiągnięty przez Dystrybutora, zostaje Dystrybutorowi wypłacony bonus ilościowy, który kalkulowany jest jako pewien procent od Obrotu.

Zatem bonus ten nie jest w sposób bezpośredni skorelowany z Obrotem, gdyż ustalany jest pośrednio w oparciu o opinie klientów końcowych, które nie zawsze muszą mieć odzwierciedlenie w Obrocie. W rzeczywistości mogą występować sytuacje, w których klient końcowy nie jest zadowolony z procesu sprzedaży (negatywna odpowiedź), a dokona zakupu (zwiększy Obrót).

Bonus jest wiec wypadkową dwóch czynników – po pierwsze: ilości pozytywnych opinii klientów, po drugie (pod warunkiem osiągnięcia określonego procenta pozytywnych opinii klientów): procenta Obrotu. Wielkość Obrotu jest jednym z czynników wpływających na przyznawany bonus, ale nie jedynym (nie ma tutaj zależności liniowej).

Z powyżej przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że w przedmiotowej sprawie przyznawany bonus nr 7 nie będzie wykazywał ścisłego związku z realizowanymi dostawami. Wobec tego, bonus nr 7 nie stanowi rabatu zmniejszającego podstawę opodatkowania.

Bonus ilościowy o nr 7 odnosi się do poziomu lojalności/zadowolenia klientów końcowych, zatem nie stanowi rabatu powodującego zmniejszenie podstawy opodatkowania podatkiem VAT realizowanych przez Państwa dostaw na rzecz danego Dystrybutora. Tym samym nie ma podstaw aby dokumentować wypłatę bonusu nr 7 fakturą korygującą.

Podsumowując, stwierdzam, że opisany w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym bonus o nr 1-6 stanowi rabat powodujący zmniejszenie podstawy opodatkowania podatkiem VAT realizowanych przez Państwa dostaw na rzecz danego Dystrybutora, a tym samym powinni Państwo udokumentować wypłatę bonusu nr 1-6 fakturą korygującą. Natomiast bonusu o nr 7 nie można uznać jako rabatu powodującego zmniejszenie podstawy opodatkowania podatkiem VAT realizowanych dostaw i brak jest tym samym podstaw aby dokumentować wypłatę tego bonusu fakturą korygującą.

Zatem stanowisko w zakresie uznania bonusów jako rabaty powodujące zmniejszenie podstawy opodatkowania podatkiem VAT dostaw realizowanych przez Spółkę na rzecz danego Dystrybutora, a tym samym dokumentowania wypłaty tych bonusów fakturą korygującą w części dotyczącej bonusów numer 1-6 – uznałem jako prawidłowe, natomiast w części dotyczącej bonusu nr 7 – uznałem jako nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

·stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

·zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Równocześnie przy wydawaniu tej interpretacji uwzględniłem wyłączenie oceny rabatu nr 7 jako usługi, zgodnie z Państwa zastrzeżeniem, że nie jest to przedmiotem wniosku.

Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych informuję, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Natomiast w odniesieniu do przywołanych orzeczeń, na ocenę prawidłowości analizowanej kwestii nie może wpłynąć powołane przez orzecznictwo, ponieważ zapadło ono w odniesieniu do indywidualnego i właściwego tylko temu orzecznictwu opisu sprawy. W związku z powyższym, nie negując takiego orzecznictwa, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca zaprezentowanych przez Państwa wyroków zamyka się w obrębie spraw, dla których zostały wydane.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).