Wykonując wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, czyli których wartość sprzedaży nie przekroczy kwoty 200 0... - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Wykonując wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, czyli których wartość sprzedaży nie przekroczy kwoty 200 000 zł lub wykonując wyłącznie czynności zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 mają możliwość złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, natomiast zgłoszenie takie nie ma charakteru obligatoryjnego. Zatem, w sytuacji gdy Wnioskodawca wykonywać będzie usługi korzystające ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy oraz czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku rejestracji jako podatnik podatku VAT przed dniem wykonania pierwszej czynności opodatkowanej na podstawie ww. przepisu.
Interpretacja indywidualna
- stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:
- prawidłowe w zakresie uznania usług polegających na kalkulacji należności przekazywanej od spółek członkowskich do A. oraz na obsłudze administracyjnej całego procesu za podlegające opodatkowaniu VAT,
- nieprawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku usługi pośrednictwa w transakcji płatniczej z tytułu składek członkowskich w Stowarzyszeniu,
- prawidłowe w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy oraz braku obowiązku rejestracji jako podatnik podatku VAT.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych czynności wykonywanych przez Państwa w ramach Stowarzyszenia. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 14 sierpnia 2024 r. (wpływ 14 sierpnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
„B.” Sp. z o.o. jest osobą prawną, spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, mającą siedzibę na terytorium Polski. Spółka nie jest zarejestrowana w Polsce jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Oprócz tego, B. prowadzi działalność w zakresie reklamy oraz stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji. Wnioskodawca posiada status organizacji krajowej w stowarzyszeniu A. (dalej również jako: „Stowarzyszenie”).
A. jest międzynarodowym stowarzyszeniem non-profit z siedzibą w (…), zrzeszającym (…).
Głównym przedmiotem działalności Stowarzyszenia jest ochrona interesów niezależnych importerów, producentów i dystrybutorów produktów (…) pod szwajcarską i międzynarodową marką C. oraz rozpowszechnianie marki C. poprzez promowanie zakładania i prowadzenia (…) (w tym przedsiębiorstw pomocniczych, takich jak (…)), pojazdów, hoteli, moteli i lokali gastronomicznych lub przyznawanie im prawa do korzystania z marki. Ponadto A. angażuje się w promocję współpracy między członkami Stowarzyszenia w poszczególnych krajach i między nimi, zarówno w Europie, jak i poza nią.
Działalność statutowa Stowarzyszenia finansowana jest z płatności członkowskich. Składki członkowskie płatne są raz do roku i składają się z części stałej składki oraz zmiennej części składki, zależnej od zaraportowanego przez członka Stowarzyszenia wolumenu sprzedaży w poszczególnych segmentach biznesowych i stawek określonych przez Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia. Członkowie zobowiązani są do dostarczania wskazanych wielkości do odpowiednich organizacji krajowych, które następnie dwa razy do roku raportują całkowitą wielkość sprzedaży wszystkich swoich firm członkowskich do A. Wielkość sprzedaży musi być zaraportowana w:
- czwartym kwartale każdego roku - szacunki wielkości sprzedaży w danym roku;
- pierwszym kwartale roku następnego - ostateczne wielkości sprzedaży z roku poprzedniego.
Następnie, w oparciu o dostarczone dane, A. wystawia faktury (rachunki) na rzecz organizacji krajowych. Fakturowanie odbywa się w dwóch etapach:
- w pierwszym kwartale roku - za stałą część składki;
- w drugim kwartale roku - za zmienną część składki.
Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca wskazuje, że jego działalność w ramach Stowarzyszenia sprowadza się zasadniczo do pośrednictwa w przekazywaniu płatności członkowskich od spółek członkowskich Stowarzyszenia do A.
W niniejszej sprawie, faktury (rachunki) wystawiane są zgodnie z prawem szwajcarskim (opodatkowane stawką 0% właściwą dla tzw. „eksportu usług”) przez A. na rzecz Wnioskodawcy i stanowią podstawę do dalszych rozliczeń między B. a spółkami członkowskimi, a także innymi spółkami operacyjnymi, korzystającymi ze znaku towarowego. Na podstawie otrzymanych faktur Wnioskodawca wystawia bowiem na rzecz spółek członkowskich wezwania do dokonania płatności, noty obciążeniowe lub inne analogiczne dokumenty, określające w szczególności kwotę należności i termin płatności, traktując płatności jako niepodlegające pod opodatkowanie VAT. Do wskazanych dokumentów Wnioskodawca dołącza kopie faktur wystawionych przez A. Kopie te stanowią potwierdzenie podstawy naliczenia należności.
W przypadku, gdy kwota składki członkowskiej przekracza pułap zysku A. (koszty działalności Stowarzyszenia), nadwyżka ta jest zwracana lub odliczana od składek członkowskich w latach kolejnych, co świadczy o charakterze non-profit Stowarzyszenia.
Wnioskodawca na chwilę obecną, nie prowadzi żadnej działalności zarobkowej. Tak jak wskazano powyżej, działalność B. dotychczas sprowadzała się, co do zasady, jedynie do przekazywania rozliczeń pomiędzy Stowarzyszeniem a jego spółkami członkowskimi.
Obecnie rozważany jest jednak model, w którym B., oprócz pełnienia funkcji pośrednika płatności, będzie świadczyć usługi kalkulacji wysokości składki członkowskiej, a także obsługi administracyjnej tego procesu pomiędzy członkami Stowarzyszenia a Stowarzyszeniem, za co będzie otrzymywać określone wynagrodzenie. Usługi będą świadczone na rzecz polskich członków Stowarzyszenia A. Na moment składania niniejszego Wniosku, poza B., do Stowarzyszenia należą jeszcze dwa podmioty - natomiast możliwe, że w przyszłości do Stowarzyszenia wstąpi więcej podmiotów. Schemat rozliczeń nie ulegnie zmianie w przypadku dołączenia nowych, polskich członków do Stowarzyszenia, gdyż jest on ustalony odgórnie przez Stowarzyszenie.
Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego
W nadesłanym uzupełnieniu, Wnioskodawca udzielił odpowiedzi na pytania, które wraz z odpowiedziami są przedstawione poniżej:
1. Czy łączy/łączą Państwa jakakolwiek/jakiekolwiek umowa/umowy ze spółkami członkowskimi lub A., na podstawie której/których świadczą/będą Państwo świadczyć usługi polegające na kalkulacji należności przekazywanej od spółek członkowskich do A., obsłudze administracyjnej całego procesu, oraz pośrednictwie w transakcji płatniczej? Jakie są/będą jej/ich postanowienia? Prosimy wskazać odrębnie dla każdej usługi.
Spółka oświadcza, że jej dotychczasowa działalność sprowadza się jedynie do pośrednictwa w transakcjach płatniczych z tytułu składek członkowskich w A. (dalej również jako: „Stowarzyszenie”), które odbywa się na mocy „Porozumienia w sprawie rozliczeń składek członkowskich Stowarzyszenia A” zawartego pomiędzy spółką członkowską a Wnioskodawcą (dalej jako: „Porozumienie”).
Zgodnie z regulacjami przykładowego Porozumienia: „Zważywszy, że Stowarzyszenie finansuje swoją statutową działalność z płatności członkowskich pochodzących od Organizacji Krajowych, które z kolei finansują je ze składek pobieranych od poszczególnych członków Stowarzyszenia („Składki Członkowskie”) oraz ze środków pochodzących z własnej działalności; (...) [spółka członkowska] zobowiązuje się do zapłaty na rzecz A. przypadającej na [spółkę członkowską] Składki Członkowskiej za dany rok kalendarzowy.” Składki wpłacone przez członków Stowarzyszenia na rzecz Spółki są następnie przez nią przekazywane do Stowarzyszenia, bez pobierania przez Wnioskodawcę z tego tytułu żadnego wynagrodzenia. Opisany schemat rozliczeń stanowi standardową procedurę przyjętą w Stowarzyszeniu, która obowiązuje wszystkich jego członków.
Jednocześnie Spółka wskazuje, że nie łączy oraz nie łączyła jej żadna umowa ze spółkami członkowskimi lub A., na podstawie której świadczy lub będzie świadczyć usługi polegające na kalkulacji należności przekazywanej od spółek członkowskich do A. oraz na obsłudze administracyjnej całego procesu. Tak jak Spółka wskazała, działalność Wnioskodawcy sprowadza się obecnie do przekazywania rozliczeń między Stowarzyszeniem a jego spółkami członkowskimi. Natomiast model, w którym Spółka, oprócz pełnienia funkcji pośrednika płatności, będzie świadczyć usługi kalkulacji wysokości składki członkowskiej, a także obsługi administracyjnej tego procesu, znajduje się obecnie w fazie analizy, w związku z czym ostateczna decyzja co do jego wdrożenia nie została jeszcze podjęta.
2. Na czyją rzecz świadczą/będą Państwo świadczyć usługi polegające na kalkulacji należności przekazywanej od spółek członkowskich do A. oraz na obsłudze administracyjnej całego procesu?
Wnioskodawca informuje, że usługi polegające na kalkulacji należności przekazywanej od spółek członkowskich do A. oraz na obsłudze administracyjnej całego procesu będą świadczone na rzecz polskich członków Stowarzyszenia.
3. Od kogo otrzymują/będą Państwo otrzymywali wynagrodzenie za usługi polegające na kalkulacji należności przekazywanej od spółek członkowskich do A. oraz na obsłudze administracyjnej całego procesu (od A. czy od spółek członkowskich)? W jaki sposób jest/będzie ono kalkulowane?
Spółka informuje, że za świadczone przez nią usługi pośrednictwa w transakcjach płatniczych z tytułu składek członkowskich nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia.
Zgodnie natomiast z rozważanym modelem, w którym Wnioskodawca, oprócz pełnienia funkcji pośrednika płatności, będzie świadczyć usługi kalkulacji wysokości składki członkowskiej, a także obsługi administracyjnej tego procesu, wynagrodzenie za te usługi Spółka będzie otrzymywać od spółek członkowskich. Omawiany model znajduje się jednak obecnie w fazie analizy. W związku z tym, ostateczna decyzja dotycząca jego wdrożenia, wraz ze szczegółowymi informacjami o jego funkcjonowaniu (w tym o sposobie kalkulacji wynagrodzenia), zarówno na moment złożenia Wniosku, jak i odpowiedzi na niniejsze wezwanie, pozostaje nierozstrzygnięta.
4. Na czym dokładnie polegają czynności pośrednictwa w transakcji płatniczej? Do czego są Państwo zobowiązani, jakie czynności Państwo wykonują w ramach tej usługi? Prosimy opisać/wymienić.
Spółka wskazuje, że czynności pośrednictwa w transakcjach płatniczych z tytułu składek członkowskich sprowadzają się zasadniczo do następujących czynności:
- Dwa razy do roku (w pierwszym i czwartym kwartale każdego roku) Spółka przyjmuje dostarczone przez spółki członkowskie informacje o wolumenach sprzedaży w poszczególnych segmentach biznesowych, a następnie przekazuje zaraportowane wielkości sprzedaży do A. W oparciu o przekazane wielkości, Stowarzyszenie oblicza wysokość składki i wystawia faktury na Spółkę.
- Na podstawie faktur otrzymanych od A. Wnioskodawca wystawia na rzecz spółek członkowskich wezwania do dokonania płatności, noty obciążeniowe lub inne analogiczne dokumenty, określające w szczególności kwotę należności i termin płatności.
- Następnie, na podstawie ww. dokumentów spółki członkowskie dokonują płatności na rzecz Spółki, które Wnioskodawca przekazuje do A.
5. Na czyją rzecz świadczą Państwo usługi pośrednictwa w transakcji płatniczej z tytułu składek członkowskich?
Wnioskodawca informuje, że usługi pośrednictwa w transakcji płatniczej z tytułu składek członkowskich świadczone są na rzecz spółek członkowskich na podstawie Porozumienia.
6. Czy i od kogo otrzymują Państwo wynagrodzenie za usługi pośrednictwa w transakcji płatniczej (od A. czy od spółek członkowskich)? W jaki sposób jest ono kalkulowane?
Spółka wskazuje, że nie pobiera żadnego wynagrodzenia za świadczone przez nią usługi pośrednictwa w transakcji płatniczej z tytułu składek członkowskich. Niemniej tak jak zostało wskazane, obecnie rozważana jest zmiana dotychczas obowiązującego schematu rozliczeń, przy jednoczesnym dążeniu do jego zgodności z obowiązującymi przepisami prawa, stąd też złożony przez Spółkę wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.
7. Czy A. posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski? Jeśli tak, czy wykonywane na jej rzecz usługi, świadczone będą dla tego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej?
Wnioskodawca oświadcza, że A. nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski.
8. Czy wykonywane przez Państwa usługi pośrednictwa w transakcji płatniczej skutkują przeniesieniem środków pieniężnych i powodują zmiany prawne i finansowe stron transakcji płatniczej?
Spółka wskazuje, że świadczone przez nią usługi pośrednictwa w transakcjach płatniczych z tytułu składek członkowskich skutkują przeniesieniem środków pieniężnych ze spółek członkowskich na rzecz Stowarzyszenia.
9. Czy z tytułu wykonywanych usług pośrednictwa w transakcji płatniczej przyjmują Państwo na siebie odpowiedzialność dotyczącą prawidłowej realizacji płatności, czy też ograniczają się one do technicznego przekazania środków?
Spółka informuje, że pośrednictwo w transakcjach płatniczych z tytułu składek członkowskich ogranicza się jedynie do technicznego przekazania środków. W związku z tym Spółka nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne nieprawidłowości w realizacji płatności.
10. Czy wykonywane przez Państwa usługi są/będą usługami, o których mowa w art. 43 ust. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.)? Jeśli tak - prosimy wskazać jakimi?
Wnioskodawca wskazuje, że świadczone przez niego usługi nie są ani nie będą usługami, o których mowa w art. 43 ust. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.
11. Czy wykonują lub zamierzają Państwo wykonywać czynności wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług?
Spółka oświadcza, że nie wykonuje ani nie zamierza wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.
12. Czy usługi polegające na kalkulacji należności przekazywanej od spółek członkowskich do A., obsłudze administracyjnej całego procesu oraz pośrednictwie w transakcji płatniczej z tytułu składek członkowskich w Stowarzyszeniu są/będą bezpośrednim, stałym i koniecznym rozszerzeniem Państwa działalności gospodarczej?
Wnioskodawca informuje, że usługi polegające pośrednictwie w transakcji płatniczej z tytułu składek członkowskich w Stowarzyszeniu stanowią stały przedmiot działalności Spółki, wynikający z przyjętego w Stowarzyszeniu schematu rozliczeń.
Czynności polegające na kalkulacji należności przekazywanej od spółek członkowskich do A. i obsłudze administracyjnej całego procesu nie stanowią natomiast bezpośredniego, stałego i koniecznego rozszerzenia działalności gospodarczej Spółki. W ocenie zainteresowanych stron, zasadnym jest rozszerzenie świadczonych usług, które obecnie sprowadzają się jedynie do technicznego przekazu środków pieniężnych. Niemniej, model, w którym B, oprócz pełnienia funkcji pośrednika płatności, będzie świadczyć usługi kalkulacji wysokości składki członkowskiej, a także obsługi administracyjnej tego procesu znajduje się obecnie w fazie analizy. Ostateczna decyzja co do jego wdrożenia nie została jeszcze podjęta.
13. Jakie są Państwa obroty z tytułu usługi polegające na kalkulacji należności przekazywanej od spółek członkowskich do A., obsługi administracyjnej całego procesu oraz pośrednictwa w transakcji płatniczej z tytułu składek członkowskich w Stowarzyszeniu w stosunku do Państwa podstawowej działalności?
Spółka oświadcza, że dotychczasowa działalność Spółki sprowadza się jedynie do pośrednictwa w transakcjach płatniczych z tytułu składek członkowskich w Stowarzyszeniu. Obroty z tego tytułu w 2023 roku, zgodnie ze sprawozdaniem finansowym Spółki za ten rok, wyniosły (…) zł. Jest to jednak kwota, która w całości została przekazana na rzecz Stowarzyszenia.
14. Jakie jest zaangażowanie zasobów ludzkich oraz kosztowych służących realizacji usługi polegającej na kalkulacji należności przekazywanej od spółek członkowskich do A., obsłudze administracyjnej całego procesu oraz pośrednictwa w transakcji płatniczej z tytułu składek członkowskich w Stowarzyszeniu?
Tak jak Spółka wskazała w odpowiedzi na pytanie oznaczone nr 13, dotychczasowa działalność Spółki sprowadza się jedynie do pośrednictwa w transakcjach płatniczych z tytułu składek członkowskich w Stowarzyszeniu, tj. technicznej czynności przekazu tych środków. Wnioskodawca informuje, że w 2023 roku nie zatrudniał pracowników, a koszty związane z prowadzoną działalnością wyniosły w 2023 roku (…) zł.
15. Czy czynności polegające na kalkulacji należności przekazywanej od spółek członkowskich do A., obsłudze administracyjnej całego procesu oraz pośrednictwie w transakcji płatniczej z tytułu składek członkowskich w Stowarzyszeniu będą miały charakter stały i powtarzalny?
Spółka wskazuje, że czynności polegające na kalkulacji należności przekazywanej od spółek członkowskich do A., obsłudze administracyjnej całego procesu oraz pośrednictwie w transakcji płatniczej z tytułu składek członkowskich w Stowarzyszeniu będą miały charakter stały i powtarzalny.
Pytania
1)Czy usługi polegające na kalkulacji należności przekazywanej od spółek członkowskich do A. oraz na obsłudze administracyjnej całego procesu, które będą świadczone przez Wnioskodawcę, podlegają opodatkowaniu VAT?
2)Czy usługi pośrednictwa w transakcji płatniczej z tytułu składek członkowskich w Stowarzyszeniu, które będą świadczone przez Wnioskodawcę, podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT?
3)Czy Wnioskodawca, świadcząc usługi polegające na kalkulacji należności przekazywanej od spółek członkowskich do A., obsłudze administracyjnej całego procesu oraz pośrednictwie w transakcji płatniczej z tytułu składek członkowskich w Stowarzyszeniu, w przypadku gdy wartość sprzedaży w danym roku nie przekroczy łącznie kwoty 200.000,00 zł, będzie miał prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT uregulowanego na gruncie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT?
4)Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do rejestracji jako podatnik VAT w sytuacji, gdy skorzysta z prawa do zwolnienia podmiotowego uregulowanego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1
W ocenie Wnioskodawcy, usługi polegające na kalkulacji należności przekazywanej od spółek członkowskich do A. oraz na obsłudze administracyjnej całego procesu, które będą świadczone przez Wnioskodawcę, podlegają opodatkowaniu VAT.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2
W ocenie Wnioskodawcy, usługi pośrednictwa w transakcji płatniczej z tytułu składek członkowskich w Stowarzyszeniu, które będą świadczone przez Wnioskodawcę, podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3
W ocenie Wnioskodawcy, B. świadcząc usługi polegające na kalkulacji należności przekazywanej od spółek członkowskich do A,, obsłudze administracyjnej całego procesu oraz pośrednictwie w transakcji płatniczej z tytułu składek członkowskich w Stowarzyszeniu, w przypadku gdy wartość sprzedaży w danym roku nie przekroczy łącznie kwoty 200.000,00 zł, będzie miała prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT uregulowanego na gruncie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4
W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku skorzystania z prawa do zwolnienia podmiotowego uregulowanego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, nie będzie zobowiązany do rejestracji jako podatnik VAT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 1
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1) ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1), rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Art. 7 ustawy o VAT zawiera natomiast zamknięty katalog czynności, będących dostawą towarów w rozumieniu ustawy o VAT.
Powyższe regulacje zawierają zasadę, według której usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niestanowiące dostawy towarów. W związku z tym należy uznać, że definicja „świadczenia usług” na gruncie ustawy o VAT jest swoistym dopełnieniem definicji „dostawy towarów”, a także wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji, dokonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Należy ponadto wskazać, że dana czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.
Jak bowiem wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 13 lutego 2009 r., sygn. akt I SA/Po 1300/08 „Przesłanką uznania danego zdarzenia za świadczenie usług jest istnienie bezpośredniego beneficjenta, konsumenta świadczenia.”
Podobnie uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 8 lipca 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.275.2019.1.AB: „(...) usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym, związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.”
Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało wyłącznie takie świadczenie, w przypadku którego istnieje odbiorca świadczenia odnoszący bezpośrednio z niego choćby potencjalną korzyść o charakterze majątkowym. Natomiast brak podmiotu czerpiącego konkretną korzyść majątkową z danego świadczenia uniemożliwia zakwalifikowanie go jako usługi podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Podkreślenia jednak wymaga, że ustawodawca wprowadził szereg zwolnień z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, zarówno o charakterze podmiotowym, jak i przedmiotowym. Zastosowanie zwolnień od podatku, stanowiących wyjątek od zasady powszechności i równości opodatkowania, dopuszczalne jest wyłącznie w odniesieniu do czynności ściśle określonych w ustawie oraz w aktach wykonawczych wydanych na jej podstawie.
Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, działalność Wnioskodawcy skupiać się będzie na przekazywaniu płatności (które w ocenie Wnioskodawcy stanowią usługi zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT, co zostało opisane w uzasadnieniu stanowiska do pytania nr 2), oraz na kalkulacji tej należności, a także obsłudze administracyjnej całego procesu. Tego rodzaju czynności, co do zasady, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Spełniają one bowiem wszelkie przesłanki uznanie ich za usługi. Należy ponadto wskazać, że usługi te nie zostały wskazane w art. 43 ust. 1 ustawy o VAT, zawierającym katalog usług zwolnionych przedmiotowo z opodatkowania VAT.
W ocenie Wnioskodawcy, czynności polegające na kalkulacji i przekazywaniu danych (obsługi administracyjnej) mieszczą się w zakresie pozostałych usług wspomagających usługi finansowe z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych. Z uwagi na brak zwolnień przedmiotowych w art. 43 ust. 1 ustawy o VAT dla omawianych usług, podlegają one opodatkowaniu według podstawowej stawki 23%.
Powyższe potwierdza stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy wyrażone w interpretacji indywidualnej z 13 kwietnia 2011 r., sygn. ITPP1/443-75/11/BJ: „Analiza stanu faktycznego na tle powołanych przepisów prawa, prowadzi do wniosku, że świadczona przez Spółkę usługa, polegająca na informowaniu osobistym, listownym lub telefonicznym o wysokości zaległej raty pożyczki oraz ilości dni opóźnienia w spłacie raty, mimo, że stanowi odrębną całość, to jednak nie jest charakterystyczna dla podstawowej usługi, polegającej na udzielaniu pożyczek (przez SKOK). Wymienione czynności mają jedynie charakter administracyjno-techniczny, który nie jest właściwy i niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej. Zatem świadczona przez Wnioskodawcę usługa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 13, lecz podlega opodatkowaniu stawką podstawową tj. 23%.”
Usługi obsługi administracyjnej także podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co potwierdza interpretacja indywidualna z 13 lutego 2020 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.69.2019.1.MK, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej za prawidłowe uznał stanowisko, zgodnie z którym: „Mając na uwadze, że ww. czynności wchodzące w skład Obsługi administracyjnej mają charakter usług administracyjno-technicznych, w ocenie Wnioskodawcy, Obsługi administracyjnej nie można zakwalifikować do jakiejkolwiek z usług, które podlegają zwolnieniu na podstawie ustawy o VAT.”
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym usługi polegające na kalkulacji należności przekazywanej od spółek członkowskich do A. oraz na obsłudze administracyjnej całego procesu, które będą świadczone przez Wnioskodawcę, podlegają opodatkowaniu VAT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 2
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.
Z literalnego brzmienia przepisu wynika, że świadczenie usług w formie pośrednictwa w realizacji wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT. Należy jednak wskazać, że przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia „pośrednictwa” oraz „wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych”.
W związku z tym, w celu zdefiniowania pojęcia „pośrednictwa”, konieczne jest odwołanie się do wykładni językowej oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”). Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN, (wersja internetowa: http://sjp.pwn.pl), przez pojęcie „pośrednictwa” należy rozumieć działalność osoby trzeciej mającą na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron.
Jednocześnie „pośrednictwo” definiowane jest jako kojarzenie kontrahentów w transakcjach handlowych oraz umożliwianie kontaktu uczestnikom rynku pracy.
Usługi pośrednictwa były również przedmiotem wielu orzeczeń TSUE. Przykładowo w wyroku TSUE z 21 czerwca 2007 r. sygn. C-453/05 w sprawie Volker Ludwig przeciwko Finanzamt Luckenwalde, Trybunał wskazał, że przez pośrednictwo należy rozumieć: „(...) działalność wykonywaną przez osobę pośredniczącą, która nie jest stroną umowy dotyczącej produktu finansowego i której działalność różni się od typowych świadczeń umownych wykonywanych przez strony tych umów. (...) W tym kontekście celem takiej działalności jest uczynić wszystko co niezbędne, by dwie strony zawarły umowę, przy czym pośrednik nie ma żadnego interesu w zakresie treści umowy.”
Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że działalność polegająca na przekazywaniu płatności pomiędzy dwoma podmiotami wpisuje się w definicję słowa „pośrednictwo”. Działalność ta ma bowiem na celu doprowadzenie do realizacji określonej czynności, a mianowicie transferu środków pieniężnych pomiędzy dwoma niezależnymi podmiotami. Pośrednik nie działa w imieniu własnym, lecz na rzecz i w interesie stron, ułatwiając im dokonanie transakcji.
Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że na gruncie ustawy o VAT nie ma znaczenia, czy pośrednik pobiera wynagrodzenie za swoje usługi. Nawet jeśli pośrednictwo jest świadczone bezpłatnie, nadal podlega ono zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT.
Pojęcie usług w zakresie „wszelkiego rodzaju usług płatniczych” użyte w art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT było natomiast przedmiotem rozważań polskich sądów administracyjnych. Przykładowo w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 7 lutego 2018 r., sygn. I SA/Po 855/17 Sąd wskazał, że pojęcie usług w zakresie wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych obejmuje również transakcje tworzące odrębną całość, które w konsekwencji skutkują faktycznym przeniesieniem środków pieniężnych, powodując zmiany prawne i finansowe.
Analogiczne stanowisko zaprezentował Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z 28 listopada 2017 r., sygn. I SA/Gd 1266/17.
Przenosząc powyższe na grunt okoliczności zdarzenia przyszłego należy wskazać, że działalność Wnioskodawcy polegać będzie m.in. na pośrednictwie w przekazywaniu płatności z tytułu składek członkowskich pomiędzy członkami Stowarzyszenia a A. Uwzględniając natomiast powyższe rozważania bez wątpienia należy wskazać, że takie świadczenie spełnia przesłania uznania go za pośrednictwo w zakresie „wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych”.
Tym samym, działalność B. polegająca na przekazywaniu płatności z tytułu składek członkowskich pomiędzy członkami Stowarzyszenia a Stowarzyszeniem, podlegać będzie zwolnieniu przedmiotowemu uregulowanemu w art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym usługi pośrednictwa w transakcji płatniczej z tytułu składek członkowskich w Stowarzyszeniu, które będą świadczone przez Wnioskodawcę, podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 3
Zwolnienie o charakterze podmiotowym uregulowane zostało w art. 113 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000,00 zł.
Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku, jak również, zgodnie z treścią art. 113 ust. 2 ustawy o VAT:
1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a)transakcji związanych z nieruchomościami,
b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c)usług ubezpieczeniowych
- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Do wskazanego limitu włącza się zatem zarówno sprzedaż potencjalnie opodatkowaną efektywną stawką VAT, jak i sprzedaż zwolnioną przedmiotowo określoną w art. 113 ust. 2 pkt 2 lit. a-c ustawy o VAT, o ile czynności te nie mają charakteru usług pomocniczych.
Usługi pomocnicze są w doktrynie opisywane w następujący sposób:
„Jak wynika z orzecznictwa Trybunału, nie jest przy tym istotna częstotliwość wykonywania transakcji, o których mowa, ale ważny jest stopień zaangażowania aktywów i usług opodatkowanych przy wykonywaniu tychże czynności. Przy niewielkim stopniu zaangażowania nawet transakcje regularne i powtarzające się mogą być objęte zakresem komentowanego przepisu (orzeczenie z 29 kwietnia 2004 r., C-77/01, Empresa de Desenvolvimento Mineiro SGPS SA (EDM), dawniej Empresa de Desenvolvimento Mineiro SA v. Fazenda Publica, LEX nr 155706). W swojej opinii dotyczącej tej sprawy rzecznik generalny wskazał z kolei, że pomocniczość transakcji oznacza coś, co zdarza się w związku z głównym zdarzeniem lub wynika z niego, lub coś, co jest podporządkowane czemuś ważniejszemu. Wskazanie „pomocniczego” charakteru transakcji dotyczy zatem transakcji, które nie należą do zasadniczej działalności podatnika, chociaż są ściśle z nią związane, i których skala zasadniczo nie może być większa niż skala zasadniczej działalności, przy czym - już zdaniem Trybunału - skala ta powinna być mierzona stopniem zaangażowania, a nie wielkością obrotów z poszczególnych części działalności.” (zob. A. Bartosiewicz [w:] VAT. Komentarz, wyd. XVII, Warszawa 2023, art. 90).
Definicję sprzedaży zawiera art. 2 pkt 22 ustawy o VAT. W świetle tego przepisu sprzedaż obejmuje odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju, odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Do limitu obrotów uprawniających do korzystania ze zwolnienia podmiotowego nie wlicza się zatem importu towarów i usług oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, co oznacza, że obrotów z tych tytułów nie należy uwzględniać przy wyliczaniu wartości sprzedaży.
Jak wynika z powyższych regulacji, prawo do objęcia zwolnieniem z VAT sprzedaży przysługuje przedsiębiorcom spełniającym wymogi określone w ustawie o VAT. Warunkiem koniecznym skorzystania z tego zwolnienia jest spełnienie warunku dotyczącego wielkości obrotu. Zwolnieniem z VAT objęta jest bowiem sprzedaż dokonywana przez podatników, u których wartość sprzedaży netto w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła łącznie kwoty 200.000,00 zł.
Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, działalność Wnioskodawcy skupiać się będzie na przekazywaniu płatności (które stanowią usługi zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT, co zostało opisane w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 2), oraz na kalkulacji tej należności, a także obsłudze administracyjnej całego procesu, które, co do zasady podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Pomimo jednak, że B. świadczyć będzie usługi podlegające opodatkowaniu VAT, w ocenie Wnioskodawcy zaistnieje możliwość skorzystania przez B. ze zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i usług, uregulowanego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Wartość usług świadczonych przez Wnioskodawcę w danym roku podatkowym, zarówno zwolnionych przedmiotowo, jak i tych potencjalnie podlegających opodatkowaniu VAT, nie przekroczy bowiem łącznie kwoty 200.000,00 zł.
Wnioskująca wskazuje przy tym, że usługi podlegające kalkulacji należności przekazywanej od spółek członkowskich do A. oraz na obsłudze administracyjnej całego procesu mogą zostać uznane za usługi pomocnicze, a tym samym ich wartość nie powinna być włączana do limitu 200.000,00 zł, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Zasadnicza działalność Wnioskującej ma bowiem polegać na przekazywaniu płatności od członków Stowarzyszenia do A., natomiast wskazane usługi, jako usługi świadczone wyłącznie ze względu na świadczenie usługi przekazywania płatności. Z tego względu, usługa kalkulacji oraz obsługi administracyjnej, powinny zostać uznane za usługi pomocnicze w rozumieniu art. 113 ust. 2 pkt 2 lit. b in fine, a tym samym, ich wartość nie powinna być wliczana do limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Niemniej, nawet w przypadku uznania, że wyżej wymienione usługi nie będą uznane za usługi pomocnicze w rozumieniu art. 113 ust. 2 pkt 2 in fine, to stwierdzić należy, że w związku z faktem, iż kumulatywna wartość usług kalkulacji należności przekazywanej od spółek członkowskich do A., obsługi administracyjnej całego procesu oraz pośrednictwa w transakcji płatniczej z tytułu składek członkowskich w Stowarzyszeniu nie przekroczy limitu określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, to tym samym, B. będzie miała prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
Co istotne, w ocenie Wnioskodawcy wartość przekazywanych kwot nie będzie wpływała na wyczerpanie ustawowego limitu. W literaturze wskazuje się bowiem, że: „Limit 200 000 zł dotyczy również podatników prowadzących przedsiębiorstwa maklerskie, zarządzających funduszami inwestycyjnymi, agentów, zleceniobiorców oraz innych osób świadczących usługi o podobnym charakterze. Do jego wyliczenia brana jest pod uwagę faktyczna (lub przewidywana - w przypadku podatników rozpoczynających działalność) wartość prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usług.” (zob. J. Matarewicz [w:] Ustawa o podatku od towarów i usług. Komentarz aktualizowany, LEX/el. 2024, art. 113).
W ocenie Wnioskodawcy, wskazany limit powinien być ustalany analogicznie w stosunku do usług świadczonych przez B.
Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym B. świadcząc usługi polegające na kalkulacji należności przekazywanej od spółek członkowskich do A., obsłudze administracyjnej całego procesu oraz pośrednictwie w transakcji płatniczej z tytułu składek członkowskich w Stowarzyszeniu, w przypadku gdy wartość sprzedaży w danym roku nie przekroczy łącznie kwoty 200.000,00 zł, będzie miała prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT uregulowanego na gruncie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 4
W myśl art. 96 ust. 1 ustawy o VAT podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak wynika z powyższych regulacji, do dokonania rejestracji jako podatnicy VAT co do zasady zobowiązane są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą. Rejestracja taka powinna nastąpić jeszcze przed dokonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.
W odniesieniu do powyższej reguły ustawodawca wprowadził jednak pewien wyjątek. Jak bowiem wynika z art. 96 ust. 3 ustawy o VAT podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
W świetle powyższego przepisu, podmioty wykonujące wyłącznie czynności zwolnione z VAT nie podlegają obowiązkowi rejestracji jako podatnicy VAT. Dotyczy to zarówno zwolnienia przedmiotowego, obejmującego określone rodzaje towarów i usług wyłączonych z opodatkowania VAT, jak i zwolnienia podmiotowego, przysługującego podatnikom, których roczna wartość sprzedaży nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000,00 zł.
Powyższe potwierdza jednolite stanowisko prezentowane w literaturze przedmiotu: „Niemniej jednak w przypadku podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione przedmiotowo z VAT (art. 43 ust. 1 ustawy o VAT) lub podatników zwolnionych podmiotowo (art. 113 ust. 1 ustawy o VAT) w ogóle nie ma obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego przed wykonaniem pierwszej czynności podlegającej ustawie o VAT.” (zob. J. Matarewicz [w:] Ustawa o podatku od towarów i usług. Komentarz aktualizowany, LEX/el. 2024, art. 96).
Jak wskazano w uzasadnieniu do pytania nr 1, pytania nr 2 i pytania nr 3, wartość świadczonych przez Wnioskodawcę usług kalkulacji wysokości należności oraz obsługi administracyjnej procesu płatności składek członkowskich oraz usługi pośrednictwa w transakcji płatniczej z tytułu składek członkowskich w Stowarzyszeniu nie przekroczy limitu regulowanego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zatem Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do zwolnienia podmiotowego regulowanego powołanym przepisem. Tym samym, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek rejestracji jako podatnik VAT.
Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym B. nie będzie zobowiązana do rejestracji jako podatnik VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w częsci prawidłowe i w cześci nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.
Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu.
Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde działanie, powstrzymanie się od działania, czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy.
Muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
- w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
- świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Przy czym oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W konsekwencji stwierdzić należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).
Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem.
W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).
Należy podkreślić, że przepisy dotyczące funkcjonowania podatku VAT w krajach członkowskich Unii Europejskiej podlegają harmonizacji na zasadach określonych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą. Uszczegółowieniem zasad obowiązywania i funkcjonowania podatku VAT określonych w dyrektywie są wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).
TSUE, w wyroku z 27 października 2011 r. w sprawie C-93/10 Finanzamt Essen-NordOst przeciwko GFKL Financial Services AG wskazał, że:
„(...) w ramach systemu podatku VAT czynnościami podlegającymi opodatkowaniu są transakcje między stronami, przewidujące zapłatę ceny lub inne wynagrodzenie. Zatem jeżeli czynność polega jedynie na świadczeniu jednej ze stron, bez bezpośredniego wynagrodzenia, nie ma podstawy opodatkowania, w związku z czym świadczenie takie nie podlega podatkowi VAT (zob. wyrok z dnia 29 października 2009 r. w sprawie C-246/08 Komisja przeciwko Finlandii, Zb. Orz. s. I 10605, pkt 43). W tym świetle świadczenie usługi następuje »odpłatnie« w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy VAT, a zatem podlega opodatkowaniu, tylko jeżeli pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż świadczenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości usługi świadczonej usługobiorcy (ww. wyrok w sprawie MKG-Kraftfahrzeuge-Factoring, pkt 47). Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „świadczenie usług dokonywane odpłatnie” w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy wymaga bezpośredniego związku między wyświadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem (wyrok z dnia 29 lipca 2010 r. w sprawie C-40/09 Astra Zeneca UK, Zb. Orz. s. 1 7505, pkt 27 i przytoczone orzecznictwo)” (pkt 17-19).
W wyroku z 27 marca 2014 r. w sprawie C-151/13 Le Rayon d’Or SARL przeciwko Ministre de l’Économie et des Finances Trybunał wskazał, że
„(...) aby świadczenie usług mogło być uznane za „odpłatne” w rozumieniu tej dyrektywy, nie wymaga ona, aby świadczenie wzajemne za taką usługę było uzyskane bezpośrednio od jej odbiorcy. Świadczenie wzajemne może pochodzić także od osoby trzeciej (zob. podobnie wyrok Loyalty Management UK i Baxi Group, C-53/09 i C-55/09, EU:C:2010:590, pkt 56)” (pkt 34).
Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Zatem, aby dana czynność (usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.
Z opisu sprawy wynika, że nie są Państwo zarejestrowani jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Głównym przedmiotem Państwa działalności jest pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, a także posiadają Państwo status organizacji krajowej w stowarzyszeniu A. (Stowarzyszenie).
Działalność statutowa Stowarzyszenia finansowana jest z płatności członkowskich. Składki członkowskie płatne są raz do roku i składają się z części stałej składki oraz zmiennej części składki, zależnej od zaraportowanego przez członka Stowarzyszenia wolumenu sprzedaży w poszczególnych segmentach biznesowych i stawek określonych przez Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia. Członkowie zobowiązani są do dostarczania wskazanych wielkości do odpowiednich organizacji krajowych, które następnie dwa razy do roku raportują całkowitą wielkość sprzedaży wszystkich swoich firm członkowskich do A.
Na chwilę obecną, nie prowadzą Państwo żadnej działalności zarobkowej. Dotychczas Państwa działalność sprowadzała się, co do zasady, jedynie do przekazywania rozliczeń pomiędzy Stowarzyszeniem a jego spółkami członkowskimi.
Rozważają Państwo jednak model, w którym oprócz pełnienia funkcji pośrednika płatności, będą Państwo świadczyć usługi kalkulacji wysokości składki członkowskiej, a także obsługi administracyjnej tego procesu pomiędzy członkami Stowarzyszenia a Stowarzyszeniem, za co będą Państwo otrzymywać określone wynagrodzenie. Usługi będą świadczone na rzecz polskich członków Stowarzyszenia A.
Pośrednictwo w transakcjach płatniczych z tytułu składek członkowskich odbywa się na mocy „Porozumienia w sprawie rozliczeń składek członkowskich Stowarzyszenia A.” zawartego pomiędzy spółką członkowską a Państwem (Porozumienie).
Zgodnie z regulacjami przykładowego Porozumienia: „Zważywszy, że Stowarzyszenie finansuje swoją statutową działalność z płatności członkowskich pochodzących od Organizacji Krajowych, które z kolei finansują je ze składek pobieranych od poszczególnych członków Stowarzyszenia („Składki Członkowskie”) oraz ze środków pochodzących z własnej działalności; (...) [spółka członkowska] zobowiązuje się do zapłaty na rzecz A. przypadającej na [spółkę członkowską] Składki Członkowskiej za dany rok kalendarzowy.” Składki wpłacone przez członków Stowarzyszenia na Państwa rzecz są następnie przez Państwa przekazywane do Stowarzyszenia, bez pobierania z tego tytułu żadnego wynagrodzenia. Opisany schemat rozliczeń stanowi standardową procedurę przyjętą w Stowarzyszeniu, która obowiązuje wszystkich jego członków.
Nie łączy oraz nie łączyła Państwa żadna umowa ze spółkami członkowskimi lub A., na podstawie której świadczą lub będą Państwo świadczyć usługi polegające na kalkulacji należności przekazywanej od spółek członkowskich do A. oraz na obsłudze administracyjnej całego procesu. Model, w którym oprócz pełnienia funkcji pośrednika płatności, będą Państwo świadczyć usługi kalkulacji wysokości składki członkowskiej, a także obsługi administracyjnej tego procesu, znajduje się obecnie w fazie analizy, ostateczna decyzja co do jego wdrożenia nie została jeszcze podjęta.
Wskazali Państwo, że usługi polegające na kalkulacji należności przekazywanej od spółek członkowskich do A. oraz na obsłudze administracyjnej całego procesu będą świadczone na rzecz polskich członków Stowarzyszenia.
Za świadczone przez Państwa usługi pośrednictwa w transakcjach płatniczych z tytułu składek członkowskich nie otrzymują Państwo żadnego wynagrodzenia.
Zgodnie natomiast z rozważanym modelem, w którym oprócz pełnienia funkcji pośrednika płatności, będą Państwo świadczyć usługi kalkulacji wysokości składki członkowskiej, a także obsługi administracyjnej tego procesu, wynagrodzenie za te usługi będą Państwo otrzymywać od spółek członkowskich.
Wskazali Państwo, że świadczone przez Państwa usługi nie są ani nie będą usługami, o których mowa w art. 43 ust. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.
Nie wykonują Państwo ani nie zamierzają Państwo wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.
Dotychczasowa Państwa działalność sprowadza się jedynie do pośrednictwa w transakcjach płatniczych z tytułu składek członkowskich w Stowarzyszeniu. Obroty z tego tytułu w 2023 roku, zgodnie ze sprawozdaniem finansowym Spółki za ten rok, wyniosły (…) zł. Jest to jednak kwota, która w całości została przekazana na rzecz Stowarzyszenia.
Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą tego, czy świadczone przez Państwa usługi polegające na kalkulacji należności przekazywanej od spółek członkowskich do A. oraz na obsłudze administracyjnej całego procesu, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jak wskazali Państwo w opisie sprawy rozważają Państwo wprowadzenie modelu, w którym oprócz pełnienia funkcji pośrednika płatności, będą Państwo świadczyć również usługi kalkulacji wysokości składki członkowskiej, a także obsługi administracyjnej tego procesu. Za ww. czynności będą Państwo otrzymywać wynagrodzenie od spółek członkowskich. W opisie sprawy wskazali Państwo, że nie łączy Państwa żadna umowa ze spółkami członkowskimi, na podstawie której będą Państwo świadczyć usługi polegające na kalkulacji należności przekazywanej do A. oraz na obsłudze administracyjnej całego procesu, gdyż model jest w fazie analizy i ostateczna decyzja co do wdrożenia tego modelu nie została podjęta.
Zatem, w sytuacji, gdy podejmą Państwo decyzję co do wdrożenia nowego modelu i będzie Państwa wiązał ze spółkami członkowskimi stosunek cywilnoprawny, na podstawie którego będą Państwo świadczyć usługi polegające na kalkulacji należności przekazywanej do A. oraz na obsłudze administracyjnej całego procesu za wynagrodzeniem, będą spełnione wszystkie warunki do uznania, że świadczą Państwo odpłatne usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie z art. 5 ust. 1 ustawy. Jak wynika z przedstawionej analizy, o uznaniu danej czynności za podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług decydują określone czynniki, tj. wykonywanie konkretnych czynności, na rzecz określonego podmiotu na podstawie umowy cywilnoprawnej w zamian za wynagrodzenie. W analizowanej sprawie będą Państwo świadczyć czynności polegające na kalkulacji wysokości składki członkowskiej oraz obsługi administracyjnej tego procesu za które będą Państwo otrzymywać wynagrodzenie od spółek członkowskich, które będą bezpośrednim beneficjentem tego świadczenia.
Jednocześnie czynności polegające na kalkulacji wysokości składki członkowskiej oraz obsługi administracyjnej związane są z wykonywaniem przez Państwa usług pośrednictwa w transakcji płatniczej.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy,
Zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.
Z uwagi na powołany przepis, w celu ustalenia możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych przez Państwa usług, uwzględnić należy orzecznictwo TSUE dotyczące usług finansowych (w tym usług stanowiących element usług finansowych).
Istotne w tym zakresie są orzeczenia TSUE: z 5 czerwca 1997 r. w sprawie C-2/95 SDC, z 13 grudnia 2001 r. w sprawie C-235/00 CSC Financial Services Ltd., oraz z 28 lipca 2011 r. C‑350/10 Nordea Pankki Suomi Oyj.
W wyroku w sprawie C-2/95 Sparekassernes Datacenter (SDC) dotyczącym zwolnień przedmiotowych na gruncie wspólnego systemu VAT, TSUE wskazał cechy charakterystyczne usługi finansowej w kontekście ustalenia warunków stosowania zwolnienia dla konkretnych podtypów usług finansowych wymienionych w art. 13 (B) B (d) pkt 3 i 5 VI Dyrektywy (obecnie art. 135 ust. 1 lit. d i lit. f Dyrektywy 2006/112/WE). Sprawa dotyczyła usług świadczonych przez SDC (stowarzyszenie) przede wszystkim na rzecz banków oraz innych jednostek podłączonych do jego systemu informatycznego. SDC świadczyło usługi przetwarzania danych związanych z transakcjami prowadzonymi przez jego klientów, a także pewnych usług związanych ze sprawami administracyjnymi swoich członków. Trybunał orzekł, że ani sposób wykonywania usług, ani charakter prawny usługodawcy, ani nawet brak bezpośredniej umowy podmiotu wykonującego usługi z ostatecznym odbiorcą nie wykluczają zastosowania zwolnień, o których mowa w art. 13 (B) (D) pkt 3 i 5 VI Dyrektywy, pod warunkiem, że usługi świadczone przez dany podmiot są przez klienta Banku postrzegane jako element otrzymanej usługi finansowej. Ponadto, aby świadczone usługi korzystały ze zwolnienia powinny stosownie do orzecznictwa TSUE dotyczyć specyficznych i istotnych elementów związanych z daną usługą finansową. Należy też wskazać, że TSUE w ww. orzeczeniu dodał, że „Sam fakt, że jakiś element jest niezbędny do zakończenia transakcji zwolnionej z podatku, nie daje podstaw do konkluzji, że usługa, którą dany element reprezentuje jest zwolniona”.
Podobne stanowisko zostało przedstawione przez Trybunał w orzeczeniu z 13 grudnia 2001 r. w sprawie C-235/00 CSC Financial Services Ltd. W wyroku tym TSUE stwierdził, że „obrót papierami wartościowymi polega na działaniach zmieniających sytuację prawną i finansową między stronami i działania te są porównywalne do przypadków przeniesienia lub płatności. Dostawa zwykłej usługi technicznej lub administracyjnej, nie zmieniającej sytuacji prawnej lub finansowej nie wydaje się więc być objęta zwolnieniem ustalonym w art. 13 część B lit. d pkt 5 Szóstej Dyrektywy. (…) Wynika z tego więc, że usługi o charakterze administracyjnym nie zmieniające prawnej bądź finansowej pozycji stron nie są objęte zwolnieniem ustalonym w art. 13 część B lit. d pkt 5”.
Z kolei w wyroku w sprawie C-350/10 Nordea Pankki Suomi Oyj TSUE wskazał, że aby móc zakwalifikować świadczone usługi jako czynności zwolnione z opodatkowania w rozumieniu art. 13 część B lit. d) pkt 3 i 5 szóstej Dyrektywy, powinny one tworzyć odrębną całość, która – jeśli ją oceniać globalnie – w konsekwencji wypełnia specyficzne i istotne funkcje usługi opisanej w tym przepisie. W odniesieniu do operacji dotyczących przelewów w rozumieniu art. 13 część B lit. d) pkt 3 szóstej Dyrektywy świadczone usługi muszą skutkować przekazaniem środków pieniężnych oraz prowadzić do zmian prawnych i finansowych. Należy dokonać rozróżnienia między usługą zwolnioną w rozumieniu wspomnianej Dyrektywy a dostarczaniem zwykłego świadczenia fizycznego lub technicznego, takiego jak udostępnienie bankowi systemu informatycznego. W tym celu sąd krajowy powinien w szczególności zbadać zakres odpowiedzialności usługodawcy względem banków, zwłaszcza to, czy odpowiedzialność ta ograniczona jest do aspektów technicznych, czy też obejmuje specyficzne i istotne elementy czynności.
Z analizy ww. orzeczeń wynika więc, że ze zwolnienia będą korzystać usługi stanowiące element usług finansowych, jeżeli:
- z ogólnego punktu widzenia stanowią osobną całość,
- obejmują funkcje charakterystyczne dla usługi zwolnionej,
- świadczone usługi muszą pociągać za sobą zmiany w sytuacji prawnej i finansowej zainteresowanych podmiotów,
- nie są zwykłym świadczeniem rzeczowym lub technicznym w przypadku którego usługodawca obarczony jest odpowiedzialnością za ich wykonanie tylko w zakresie technicznym.
Ponadto należy zauważyć, że w przypadku, gdy transakcja składa się z szeregu świadczeń i czynności, należy brać pod uwagę wszystkie okoliczności, w jakich jest ona dokonywana, celem określenia, po pierwsze, czy chodzi o dwa lub więcej świadczenia odrębne, czy też o świadczenie złożone (kompleksowe), a po drugie, czy w tym ostatnim przypadku świadczenie złożone należy zakwalifikować jako dostawę towarów, czy jako świadczenie usług. Wskazać przy tym należy, co podkreślał wielokrotnie Trybunał Sprawiedliwości UE, że koniecznym jest dokonywanie analizy takiej transakcji z punktu widzenia przeciętnego konsumenta.
Podkreślić należy, że co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej.
W orzeczeniu wydanym w sprawie C-349/96 (Card Protection Plan Ltd) TSUE, odnosząc się do art. 2(1) VI Dyrektywy, uznał, że z przepisu tego wynika, po pierwsze, że każde świadczenie usług powinno być, co do zasady, traktowane jako świadczenie odrębne i niezależne, po drugie zaś, że świadczenie składające się z jednolitej usługi (z ekonomicznego punktu widzenia) nie powinno być w sztuczny sposób dzielone, gdyż to mogłoby spowodować naruszenie całego systemu opodatkowania. Ponadto, Trybunał podkreślił, że: „świadczenie jednolitej usługi ma miejsce w szczególności w przypadkach, gdy jeden lub więcej elementów może być uznany za tworzący świadczenie (usługę) główne podczas, gdy jeden lub więcej elementów mogą być uznane za świadczenia (usługi) dodatkowe, do których stosuje się te same konsekwencje podatkowe, jak w przypadku świadczenia (usługi) głównego. Usługa musi być uznana za dodatkową w stosunku do usługi głównej, jeżeli nie stanowi dla nabywcy celu samego w sobie, ale środek lepszego wykorzystania dostarczonej usługi głównej”.
Natomiast w wyroku z 27 października 2005 r. C-41/04 (Levob Verzekeringen) TSUE zawarł kilka cennych uwag pozwalających na zidentyfikowanie usług złożonych. By określić, czy mamy do czynienia z tzw. usługą kompleksową należy - wg TSUE - w pierwszej kolejności poszukiwać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej czynności celem określenia, czy podatnik dostarcza konsumentowi, rozumianemu jako przeciętny konsument, kilka odrębnych świadczeń głównych, czy też jedno świadczenie (por. przez analogię ww. wyrok w sprawie CPP, pkt 29) (pkt 20 orzeczenia Levob).
W konsekwencji, w świetle omawianego wyroku TSUE należy przyjąć, że nie ma charakteru kompleksowego taki zestaw świadczeń, których połączenie miałoby charakter działania sztucznego. W tym kontekście, za świadczenia odrębne należy więc uznać świadczenia wykonywane przez jednego świadczącego na rzecz jednego nabywcy, które nawet jeżeli są w pewien sposób powiązane, mogą być traktowane rozłącznie, a traktowanie to nie wpłynie na charakter żadnego z nich ani też nie sprawi, że wartość świadczeń z punktu widzenia nabywcy będzie inna, niż gdyby świadczenia te były uznane za świadczenie złożone.
Mając zatem na uwadze powyższą analizę stwierdzić należy, że usługi świadczone przez Państwa, za które pobierane będą opłaty, polegające na kalkulacji należności przekazywanych od spółek członkowskich do A. oraz obsłudze administracyjnej całego procesu - nie mają wpływu na samo świadczenie usług finansowych zwolnionych od podatku, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy.
Charakter i sposób wykonania tych czynności świadczy o ich samodzielności, są to bowiem odrębne czynności wykonywane niezależnie od wykonywanych przez Państwa usług. Co więcej - sami Państwo wskazali, że obecnie wykonują jedynie czynności polegające na przekazywaniu płatności członkowskich do A. i dopiero planują świadczenie usług kalkulacji wysokości składek członkowskich i obsługi administracyjnej. Powyższe oznacza, że planowane przez Państwa świadczenia stanowią odrębne, poboczne usługi do usługi zasadniczej, która może być wykonywana bez nich i ich celem nie jest wykonanie usługi zasadniczej. Usługi kalkulacji wysokości składek członkowskich i obsługi administracyjnej będą miały charakter jedynie usług technicznych. Zatem usługi te nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku.
Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również uznania usługi pośrednictwa w transakcji płatniczej z tytułu składek członkowskich w Stowarzyszeniu za podlegające zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy.
Jak wynika z opisu sprawy pośrednictwo w transakcjach płatniczych z tytułu składek członkowskich odbywa się na mocy „Porozumienia w sprawie rozliczeń składek członkowskich Stowarzyszenia A” zawartego pomiędzy spółką członkowską a Państwem.
Czynności pośrednictwa w transakcjach płatniczych z tytułu składek członkowskich sprowadzają się zasadniczo do następujących czynności:
- Dwa razy do roku (w pierwszym i czwartym kwartale każdego roku) przyjmują Państwo dostarczone przez spółki członkowskie informacje o wolumenach sprzedaży w poszczególnych segmentach biznesowych, a następnie przekazują zaraportowane wielkości sprzedaży do A. W oparciu o przekazane wielkości, Stowarzyszenie oblicza wysokość składki i wystawia faktury na Państwa.
- Na podstawie faktur otrzymanych od A. wystawiają Państwo na rzecz spółek członkowskich wezwania do dokonania płatności, noty obciążeniowe lub inne analogiczne dokumenty, określające w szczególności kwotę należności i termin płatności.
- Następnie, na podstawie ww. dokumentów spółki członkowskie dokonują płatności na rzecz Państwa, które przekazują Państwo do A.
Świadczone przez Państwa usługi pośrednictwa w transakcjach płatniczych z tytułu składek członkowskich skutkują przeniesieniem środków pieniężnych ze spółek członkowskich na rzecz Stowarzyszenia. Ww. czynności ograniczają się jedynie do technicznego przekazania środków. W związku z tym nie ponoszą Państwo odpowiedzialności za ewentualne nieprawidłowości w realizacji płatności.
Wskazać w tym miejscu należy, że ustawodawca przewidział odstępstwa od ogólnej zasady opodatkowania świadczenia usług, wskazanej w art. 8 ust. 1 ustawy. Odstępstwa te zostały zawarte - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.
I tak, stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy:
Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1) użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
2) nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Przepisy ustawy formułują zatem zasadę, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega co do zasady odpłatne świadczenie usług, a nieodpłatne ich świadczenie traktuje się jako odpłatne w przypadkach określonych w ww. art. 8 ust. 2 ustawy.
Dla stwierdzenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia.
Aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, tj. za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika. Konsekwentnie opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów. Są to zatem te wszystkie nieodpłatne świadczenia usług, które odbywają się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.
Jeżeli natomiast nieodpłatne świadczenie będzie się wpisywało w cel prowadzonej działalności gospodarczej, tzn. nieodpłatne świadczenie usług będzie wykonane w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej podatnika, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona.
W świetle powyższego, oceniając, czy dana usługa służy działalności podatnika, należy zbadać, czy jest ona dla tego celu niezbędna, jak również zważyć, czyja korzyść jest dominująca. Jeżeli korzyść podatnika przeważa nad korzyścią drugiej strony, wówczas świadczenie to zachowuje swój nieodpłatny charakter i nie podlega opodatkowaniu.
Zatem za usługi dokonane do celów działalności gospodarczej należy uznać takie, które mają związek z potrzebami tej działalności. Związek z działalnością gospodarczą mają natomiast takie czynności, których wykonanie jest celowe dla osiągnięcia bądź poprawienia efektów tej działalności. Ta celowość istnieć może również wtedy, gdy taka usługa nieodpłatna nie jest niezbędna do osiągnięcia efektu działalności gospodarczej, ale obiektywnie może na te efekty wpływać.
Ponadto należy wskazać, że istotną kwestią dla zastosowania przepisu art. 8 ust. 2 ustawy jest ustalenie, czy występuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Takie podejście znajduje potwierdzenie w opinii Rzecznika Generalnego z dnia 23 października 2008 r. w sprawie C-371/07, który stwierdził, że:
„(...) możliwość odliczenia podatku naliczonego stanowi wyraźną przesłankę jedynie dla zastosowania art. 5 ust. 6 lub art. 6 ust. 2 lit. a, jednakże sądzę, że w art. 6 ust. 2 lit. b ma charakter bezwzględnie dorozumiany. Nie ma w tym przypadku charakteru wyraźnego zasadniczo z uwagi na to, że przepis ten odnosi się głównie do usług świadczonych przez pracowników, a koszty pracowników (w formie wynagrodzenia) nie są obciążone podatkiem VAT. Jednakże w przypadku, gdy kompleksowa dostawa winna być sklasyfikowana, jako dostawa usług, wykorzystane towary zazwyczaj będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, a podstawą opodatkowania w odniesieniu do wszystkich transakcji wymienionych w art. 6 ust. 2 stanowi »suma wydatków poniesionych przez podatnika na wykonanie usług« (art. 11 część A ust. 1 lit. c). Objęcie tą podstawą opodatkowania kosztu dostaw, od których podatek naliczony nie podlegał odliczeniu, byłoby sprzeczne nie tylko z systematyką art. 5 ust. 6 i art. 6 ust. 2 w całości, ale również z fundamentalną zasadą neutralności podatku VAT dla podatników” (pkt 40).
Mając zatem na uwadze powyższe należy uznać, że w przypadku nieodpłatnego świadczenia usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkiego innego nieodpłatnego świadczenia usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wówczas zastosowanie znajdzie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy.
Zatem brak prawa do odliczenia z uwagi na związek wydatków z czynnościami innymi niż działalność gospodarcza podatnika powoduje, że nie występuje obowiązek opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego świadczenia usług.
Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Dla ustalenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują.
Za usługi świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Opodatkowaniu - zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy - podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zysk, wizerunek czy odbiór przez kontrahentów. Natomiast przez usługi związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć te nieodpłatne usługi, które są wykonywane w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej podmiotu, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa. Jeśli podejmowane przez podmiot działania mają na celu przyniesienie korzyści prowadzonej działalności gospodarczej, to tym samym są związane z jej prowadzeniem, a więc, jak to określa art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.
Z wniosku wynika, że głównym przedmiotem Państwa działalności gospodarczej jest pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, prowadzą Państwo także działalność w zakresie reklamy oraz stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji. Posiadają państwo status organizacji krajowej w stowarzyszeniu A. A. angażuje się w promocję współpracy między członkami Stowarzyszenia w poszczególnych krajach. Działalność statutowa Stowarzyszenia finansowana jest z płatności członkowskich. Składki członkowskie płatne są raz do roku i składają się z części stałej składki oraz zmiennej części składki, zależnej od zaraportowanego przez członka Stowarzyszenia wolumenu sprzedaży w poszczególnych segmentach biznesowych i stawek określonych przez Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia.
W niniejszej sprawie uznać należy, że usługi pośrednictwa w transakcji płatniczej w tytułu składek członkowskich w Stowarzyszeniu, polegające na technicznym przekazaniu środków od spółek członkowskich do A. będą dokonywane w ramach Państwa działalności gospodarczej. Są Państwo podmiotem posiadającym status organizacji krajowej w Stowarzyszeniu i Państwa działalność w ramach tego Stowarzyszenia polega na pośrednictwie w przekazywaniu płatności członkowskich od spółek członkowskich do A. Otrzymują Państwo od A. faktury wystawione zgodnie z prawem szwajcarskim, które to faktury stanowią podstawę do dalszych rozliczeń pomiędzy Państwem a spółkami członkowskimi (a także innymi spółkami operacyjnymi). Na podstawie tych faktur wystawiają Państwo na rzecz spółek członkowskich wezwania do dokonania płatności, noty obciążeniowe lub inne dokumenty, określające kwotę należności czy termin płatności. Następnie wpłacone na rzecz Państwa przez członków Stowarzyszenia składki, przekazują Państwo na rzecz Stowarzyszenia bez pobierania z tego tytułu żadnego wynagrodzenia.
Tym samym usługi pośrednictwa w transakcji płatniczej będą dokonywane na cele związane z Państwa działalnością gospodarczą.
Zatem, skoro nieodpłatne usługi pośrednictwa w transakcji płatniczej będą dokonywane w ramach Państwa działalności gospodarczej, to usługi te nie wypełniają warunków nieodpłatnego świadczenia usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy. W związku z tym, ww. czynność nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.
Z uwagi na to, że usługi pośrednictwa w transakcji płatniczej z tytułu składek członkowskich w Stowarzyszeniu nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług Państwa stanowisko z zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest nieprawidłowe.
Państwa wątpliwości budzi także prawo do zastosowania zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy oraz obowiązek rejestracji jako podatnika podatku VAT.
Ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.
Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a) transakcji związanych z nieruchomościami,
b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c) usług ubezpieczeniowych
- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
W świetle art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Stosownie do art. 113 ust. 13 ustawy:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1) dokonujących dostaw:
a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
- wyrobów tytoniowych,
- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d) terenów budowlanych,
e) nowych środków transportu,
f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
- motocykli (PKWiU ex 45.4);
2) świadczących usługi:
a) prawnicze,
b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c) jubilerskie,
d) ściągania długów, w tym factoringu;
3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Biorąc pod uwagę przywołane przepisy należy wskazać, że - co do zasady - o ile podatnik nie przekroczył kwoty sprzedaży określonej na podstawie art. 113 ust. 1 lub ust. 9 ustawy, ma prawo do korzystania z ww. zwolnienia do momentu przekroczenia tej kwoty. Przy czym zwolnień wskazanych w tych przepisach nie stosuje się do podatników dokonujących dostaw towarów lub świadczących usługi wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.
Należy podkreślić, że do limitu sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i art. 113 ust. 9 ustawy nie należy wliczać wartości usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy.
Jak wynika z opisu sprawy oraz powyższej analizy, będą Państwo realizowali usługi polegające na kalkulacji należności przekazywanej od spółek członkowskich do A. oraz na obsłudze administracyjnej, które będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy i nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku, a także usługi pośrednictwa w transakcji płatniczej, które nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem w przypadku, gdy wartość sprzedaży usług polegających na kalkulacji należności przekazywanych od spółek członkowskich do A. oraz na obsłudze administracyjnej nie przekroczy łącznie w danym roku kwoty 200.000 zł, będą mieli Państwo prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego wskazanego w art. 113 ust. 1 ustawy.
Ponadto, co istotne w sprawie, nie wykonują Państwo i nie zamierzają czynności wymienionych z art. 113 ust. 13 ustawy. Dotychczas wykonywana przez Państwa działalność sprowadza się do pośrednictwa w transakcjach płatniczych z tytułu składek członkowskich w Stowarzyszeniu.
Wartość sprzedaży z tytułu usługi pośrednictwa w transakcji płatniczej z tytułu składek członkowskich w Stowarzyszeniu nie będzie wliczana do limitu sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i art. 113 ust. 9, gdyż usługi te, zgodnie z powyższą analizą, nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy:
Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Zatem podatnicy dokonując czynności opodatkowanych zobowiązani są przed dniem dokonania czynności opodatkowanej podatkiem VAT dokonać zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy:
Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
Wykonując więc wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, czyli których wartość sprzedaży nie przekroczy kwoty 200 000 zł lub wykonując wyłącznie czynności zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 mają możliwość złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, natomiast zgłoszenie takie nie ma charakteru obligatoryjnego.
Zatem, w sytuacji gdy będą Państwo wykonywać usługi korzystające ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy oraz czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, nie będą Państwo mieli obowiązku rejestracji jako podatnik podatku VAT przed dniem wykonania pierwszej czynności opodatkowanej na podstawie ww. przepisu.
Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).