Podatek od towarów i usług w zakresie uznania składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład oddziału wraz z wszelkimi prawami oraz zobow... - Interpretacja - null

ShutterStock

Podatek od towarów i usług w zakresie uznania składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład oddziału wraz z wszelkimi prawami oraz zobow... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie uznania składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład oddziału wraz z wszelkimi prawami oraz zobowiązaniami jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa, której zbycie (sprzedaż lub aport) będzie – na podstawie art. 6 ustawy – wyłączone z opodatkowania podatkiem VAT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład oddziału wraz z wszelkimi prawami oraz zobowiązaniami jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa, której zbycie (sprzedaż lub aport) będzie – na podstawie art. 6 ustawy – wyłączone z opodatkowania podatkiem VAT (pytania oznaczone we wniosku nr 1 i nr 2).

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 sierpnia 2024 r. (wpływ 29 sierpnia 2024 r.) oraz pismem z 3 września 2024 r. (wpływ 3 września 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A Spółka Akcyjna (dalej: „Wnioskodawca”) jest spółką kapitałową z siedzibą w Polsce (...), prowadzącą przeważającą działalność gospodarczą związaną z produkcją kabli światłowodowych, sklasyfikowaną na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (tj. Dz. U. z 2007 r. nr 251 poz. 1885 ze zm.) pod kodem 27.31 .Z jako „produkcja kabli światłowodowych”. Wnioskodawca prowadzi również działalność gospodarczą w zakresie m.in.: produkcji instrumentów optycznych i sprzętu fotograficznego (PKD 26.70.Z), pozostałej telekomunikacji (PKD 61 90.Z), robót związanych z budową rurociągów przesyłowych i rozdzielczych (PKD 42.21.Z), robót związanych z budową linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych (PKD 42.22.Z), sprzedaży hurtowej sprzętu elektronicznego i telekomunikacyjnego oraz części do niego (PKD 46.52.Z), pozostałej sprzedaży detalicznej prowadzonej poza siecią sklepową, straganami i targowiskami (PKD 47.99.Z.), działalności w zakresie telekomunikacji przewodowej (PKD 61.10.Z), działalności w zakresie specjalistycznego projektowania (PKD 74.10.Z), naprawy i konserwacji sprzętu telekomunikacyjnego (PKD 95.12.Z).

Wnioskodawca powstał w wyniku przekształcenia A Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…) w spółkę akcyjną na mocy uchwały (…) Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników spółki (…) i został wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego (…). Wnioskodawca podlega polskim przepisom podatkowym, a zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania jak również obowiązującej na terenie Rzeczpospolitej Polskiej ustawie o podatku od towarów i usług (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Wnioskodawca jest właścicielem szeregu aktywów (w tym nieruchomości i ruchomości), spośród których większość (jak choćby nieruchomość (…), w której to znajduje się siedziba Wnioskodawcy) wykorzystywana jest przez Wnioskodawcę na potrzeby prowadzonej działalności w zakresie produkcji kabli światłowodowych (przeważającej działalności gospodarczej).

Pozostała część aktywów Wnioskodawcy wykorzystywana jest na cele działalności przedsiębiorstwa telekomunikacyjnego (…). Ta część działalności Wnioskodawcy prowadzona jest w ramach faktycznie i prawnie wyodrębnionego oddziału Wnioskodawcy (zlokalizowanego w (…)), tj. A SPÓŁKA AKCYJNA ODDZIAŁ W (…). Fakt formalnego wyodrębnienia organizacyjnego został potwierdzony uchwałą wspólników, zaś informacja o rzeczonym oddziale ujawniona została w Rejestrze Przedsiębiorców prowadzonym przez właściwy dla Wnioskodawcy Sąd Rejestrowy. Działalność rzeczonego oddziału prowadzona jest w szczególności w oparciu o stanowiące własność Wnioskodawcy sieci światłowodowe. Wnioskodawca bowiem jest właścicielem dwóch sieci światłowodowych (...). Rzeczone sieci zostały wybudowane przez Wnioskodawcę w ramach projektu (…). (…) .

W ramach wskazanej działalności wyłącznie do działalności operatora infrastruktury telekomunikacyjnej – polegającej na zarządzaniu infrastrukturą teleinformatyczną (Oddziału A) przypisane zostały wyodrębnione składniki materialne m.in. w postaci:

1.infrastruktury telekomunikacyjnej, składającej się na sieć światłowodową, obejmującej tzw. sprzęt aktywny, w szczególności:

1)urządzenia dystrybucyjne (…);

2)urządzenia (…);

3)światłowody;

4)serwery służące do monitorowania sieci, zarządzania urządzeniami telekomunikacyjnymi, utrzymywania sieci i konfigurowania (…);

5)urządzenia dodatkowe węzłów koncentracji, obejmujące siłownie energetyczne, podtrzymania akumulatorowe (montowane na wypadek zaniku prądu lub przepięć sieci) oraz listwy zasilające z bezpiecznikami;

2.infrastruktury telekomunikacyjnej, składającej się na sieć światłowodową, obejmującej tzw. sieć pasywną, w szczególności:

1)kable światłowodowe o różnej pojemności (różnej liczbie włókien światłowodowych w kablu) oraz różnym typie (w zależności od umiejscowienia na słupie lub w kanalizacji);

2)łączniki, rozdzielacze oraz rozszycia kabli światłowodowych: w tym m.in. mufy, splittery, przełącznice optyczne (…);

3)kanalizację teletechniczną, w tym studnie łączące poszczególne kanalizacje;

4)słupy telekomunikacyjne;

5)osprzęt telekomunikacyjny służący do montowania kabli i muf (np. stelaże na zapasową długość kabla);

6)inne drobne środki trwałe umożliwiające działanie i poprawną eksploatację sieci światłowodowej (stelaże, kable, przełącznice, szafy zamykane).

Ponadto, do działalności operatora infrastruktury telekomunikacyjnej – polegającej na zarządzaniu infrastrukturą teleinformatyczną (Oddziału A) przypisane (w sposób wyłączny) zostały również:

1.zawarte umowy związane z prawidłowym funkcjonowaniem wskazanej powyżej infrastruktury telekomunikacyjnej (sieci światłowodowej) obejmujące m.in.:

1)umowy na dzierżawę kanalizacji oraz słupów telekomunikacyjnych (niebędących własnością Wnioskodawcy);

2)zgody wspólnot mieszkaniowych oraz zgody od właścicieli gruntów;

3)ustanowione służebności gruntowe;

4)umowy serwisowe na utrzymanie urządzeń telekomunikacyjnych;

5)umowy na dzierżawę łączy transmisyjnych;

6)umowy gwarancyjne oraz utrzymaniowe, regulujące najważniejsze kwestie związane z naprawą infrastruktury telekomunikacyjnej;

2.zawarte umowy z podwykonawcami dotyczące usług pomocniczych przy utrzymaniu sieci światłowodowej;

3.sporządzona dokumentacja techniczna dotycząca ww. infrastruktury telekomunikacyjnej (sieci światłowodowej), obejmująca np. projekty budowalne, protokoły z kontroli przeciwpożarowych i kominiarskich, książki obiektu;

4.wszelka dokumentacja prawna dotycząca ww. infrastruktury telekomunikacyjnej, a w tym w szczególności wydane decyzje administracyjne i inne akty prawne;

a zatem prawa i składniki o charakterze niematerialnym.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że w ramach Wnioskodawcy możliwym jest, i w opinii Wnioskodawcy nastąpiło, wyodrębnienie funkcjonalne części przedsiębiorstwa związanej z działalnością operatora infrastruktury telekomunikacyjnej (Oddziału A), a to ze względu na fakt, że przypisane zostały do tej części działalności Wnioskodawcy odrębne zadania gospodarcze. Wskazana część przedsiębiorstwa obejmuje również elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Zatem składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa (operatora infrastruktury telekomunikacyjnej) umożliwią ewentualnemu nabywcy (tej części przedsiębiorstwa) podjęcie (lub kontynuowanie dotychczasowej) działalności gospodarczej polegającej na zarządzaniu infrastrukturą teleinformatyczną, co jednocześnie nie utrudni i nie uniemożliwi Wnioskodawcy (po wydzieleniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa) prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie produkcji kabli światłowodowych.

W opinii Wnioskodawcy bowiem obie wskazane powyżej działalności Wnioskodawcy (tj. działalność polegająca na produkcji kabli światłowodowych i zarządzaniu infrastrukturą teleinformatyczną) są od siebie niezależne i biorąc pod uwagę ich organizację wewnątrz struktury Wnioskodawcy de facto stanowią dwa odrębne przedsiębiorstwa.

Co więcej, część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy związana z działalnością operatora infrastruktury telekomunikacyjnej (polegająca na zarządzaniu infrastrukturą teleinformatyczną – Oddziału A) jest wyodrębniona pod względem organizacyjnym, ponieważ w ramach przedsiębiorstwa wyznaczeni zostali pracownicy, którzy odpowiadają za poszczególne zadania związane z tą działalnością.

Dodatkowo, część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy związana z działalnością operatora infrastruktury telekomunikacyjnej (polegająca na zarządzaniu infrastrukturą teleinformatyczną – Oddziału A) jest wyodrębniona finansowo, co przejawia się w odpowiednim prowadzeniu ksiąg handlowych umożliwiających ewidencję zdarzeń gospodarczych w taki sposób, że możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy związanego z działalnością operatora infrastruktury telekomunikacyjnej.

W konsekwencji, w skład tej części przedsiębiorstwa (stanowiącej w opinii Wnioskodawcy zorganizowaną część przedsiębiorstwa – A SPÓŁKA AKCYJNA ODDZIAŁ W (…)) związanej z działalnością operatora infrastruktury telekomunikacyjnej, wchodzą zarówno składniki materialne jak i zawarte umowy, wydane decyzje, umowy rachunków bankowych, zobowiązania i należności, prawa ze stosunków pracy.

W zakresie dotyczącym planowanego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazuje, że planuje dokonać zbycia opisanych powyżej składników materialnych i niematerialnych związanych z działalnością operatora infrastruktury telekomunikacyjnej (A SPÓŁKA AKCYJNA ODDZIAŁ W (…)). Transakcja zbycia może nastąpić w formie wniesienia tychże składników do wyspecjalizowanego w świadczeniu tychże usług podmiotu, tj. B sp. z o.o. (…), który to podmiot jest podmiotem powiązanym z Wnioskodawcą. Działanie takie jest rozważane w związku z ciągłym rozwojem Grupy Kapitałowej, do której należy Wnioskodawca (i B sp. z o.o.) i tworzeniem nowego ładu w rzeczonej Grupie Kapitałowej. Wnioskodawca chciałby dokonać konsolidacji działalności operatorskiej i przenieść świadczenie usług telekomunikacyjnych do jednego, wyspecjalizowanego w świadczeniu tychże usług podmiotu w Grupie, tj. B Sp. z o.o. (…). Nabywca ma zamiar kontynuować działalność gospodarczą w takim samym zakresie. Ewentualne przeniesienie własności do opisanych powyżej składników materialnych i niematerialnych związanych z działalnością operatora infrastruktury telekomunikacyjnej może zostać dokonane pomiędzy podmiotami powiązanymi (w ramach tej samej Grupy Kapitałowej) poprzez ich wniesienie aportem do spółki B Sp. z o.o. Alternatywnym rozwiązaniem rozważanym przez Wnioskodawcę jest sprzedaż opisanych powyżej składników materialnych i niematerialnych związanych z działalnością operatora infrastruktury telekomunikacyjnej na rzecz innego przedsiębiorcy prowadzącego działalność w zakresie dotyczącym zarządzania infrastrukturą teleinformatyczną.

Zarówno Wnioskodawca jak i przyszły nabywca są zarejestrowanymi podatnikami VAT, wykonującymi czynności opodatkowane i posiadającym pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Pytania

1.Czy przedstawiony powyżej wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespół składników majątkowych i niemajątkowych (wchodzących w skład oddziału Wnioskodawcy, tj. A SPÓŁKA AKCYJNA ODDZIAŁ W (…)) wraz z wszelkimi prawami oraz zobowiązaniami, które Wnioskodawca planuje objąć transakcją zbycia (sprzedaży lub wniesieniem aportu do już istniejącej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością), można uznać za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku VAT?

2.Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 1 okaże się pozytywna, to czy przeniesienie własności wskazanej powyżej zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w wyniku sprzedaży lub wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa i wniesienia jej aportem do już istniejącej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, jest zbyciem w rozumieniu art. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym, czy powyższe czynności są wyłączone od opodatkowania podatkiem od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Przedstawiony powyżej wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespół składników majątkowych i niemajątkowych, który dokładnie został opisany w przedstawionym stanie faktycznym, spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku VAT i można go uznać za zorganizowana część przedsiębiorstwa.

2.Przeniesienie własności wskazanej powyżej zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w wyniku sprzedaży lub wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa i wniesienia jej aportem do już istniejącej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, jest zbyciem w rozumieniu art. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym, powyższe czynności są wyłączone od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

 W świetle art. 2 pkt 22 ustawy:

Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jednocześnie na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:

Przepisów ustawy, nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Termin „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Należy zauważyć, że art. 6 pkt 1 ustawy stanowi implementację art. 19 ust. 1 i 2 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347, z 11.12.2006, str. 1, ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”.

W myśl art. 19 ust. 1 i 2 Dyrektywy 2006/112/WE:

W przypadku przekazania odpłatnie lub nieodpłatnie, lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i, że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.

Z powyższego przepisu wynika, że wprowadza on, tak samo jak ma to miejsce w ustawie o podatku od towarów i usług, możliwość wyłączenia z zakresu opodatkowania przekazania całości lub części majątku przedsiębiorstwa.

Definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta jest w art. 2 ust. 27e ustawy, pod którym to pojęciem rozumie się:

Organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem wynikającym z powyższego przepisu jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić Nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

·istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

·zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

·składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

·zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy uwzględnić należy następujące okoliczności:

·zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz

·faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Podkreślić w tym miejscu należy, że nie wszystkie elementy tworzące pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa są na tyle istotne, aby bez ich zbycia nie można było mówić o zbyciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W praktyce obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których niektóre elementy zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlegają wyłączeniu z transakcji zbycia. Jednak nawet w takim przypadku, składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w taki sposób, by można było o nich mówić jako o zespole, a nie tylko zbiorze pewnych elementów. Decydujące zatem jest to, aby w zbywanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej.

Jak stanowi art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1 ze zm.), wcześniej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy Rady 77/388/EWG z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. Urz. UE L 145 str. 1 ze zm.)

W przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.

Z powyższego przepisu wynika, że wprowadza on, tak samo jak ma to miejsce w ustawie o podatku od towarów i usług, możliwość wyłączenia z zakresu opodatkowania przekazania całości lub części majątku przedsiębiorstwa.

Aby zatem ocenić czy w danej, konkretnej sytuacji mamy do czynienia ze zbyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, należy dokładnie przeanalizować zarówno to, jakie składniki majątku będą przedmiotem transakcji, ale także czy istniejące między nimi funkcjonalne zależności pozwolą na kontynuowanie działalności zbywanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Przy dokonaniu tej analizy pomocne mogą okazać się orzeczenia TSUE.

W zakresie braku obowiązku opodatkowania czynności zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01, Zita Modes Sarl, w którym stwierdził, że:

„(…)celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie – nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu – do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów. TSUE wskazał, że biorąc pod uwagę cel Dyrektywy, pojęcia w niej użyte powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny (autonomiczny), uwzględniając kontekst i cel regulacji. W wyroku tym, dokonując wykładni funkcjonalnej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy, TSUE uznał, że celem wyłączenia zbycia przedsiębiorstwa z opodatkowania jest zapewnienie neutralności podatkowej takiej czynności, która obciążając stronę istotnym zobowiązaniem podatkowym i tak rodziłaby prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego (…)”.

Natomiast w wyroku C-444/10 z 10 listopada 2011 r. TSUE wywiódł, że:

„(…) jeżeli działalność gospodarcza tego nie wymaga, przedmiotem zbycia nie muszą być wszystkie składniki z nią związane, aby czynność ta wyłączona była z opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy”.

Mając na uwadze powyższe orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości należy stwierdzić, że zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy definicja legalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi być interpretowana przez pryzmat treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE i w powiązaniu z rozumieniem pojęcia „przekazania całości lub części majątku”, wyłożonym przez Trybunał w ww. orzeczeniu. Trybunał Sprawiedliwości główny nacisk kładzie na badanie konkretnego przypadku, dopuszczając w pewnych przypadkach zbycie samych składników rzeczowych.

Zatem, w myśl orzecznictwa Trybunału, składniki niematerialne nie stanowią konstytutywnego elementu uznania części majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w każdym przypadku. Trybunał uznał, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i planują zbycie (sprzedaż lub aport) cześci spółki. Zbywany majątek stanowi faktycznie i prawnie wyodrębniony oddział. Fakt formalnego wyodrębnienia organizacyjnego został potwierdzony uchwalą wspólników, a informacja o oddziale ujawniona została w Rejestrze Przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejestrowy. Działalność oddziału prowadzona jest w szczególności w oparciu o stanowiące własność Wnioskodawcy sieci światłowodowe.

W ramach wskazanej działalności przypisane zostały wyodrębnione składniki materialne m.in. w postaci: infrastruktury telekomunikacyjnej, składającej się na sieć światłowodową, obejmującej tzw. sprzęt aktywny, w szczególności: urządzenia dystrybucyjne, urządzenia końcowe, światłowody; serwery służące do monitorowania sieci, zarządzania urządzeniami telekomunikacyjnymi, utrzymywania sieci i konfigurowania; urządzenia dodatkowe węzłów koncentracji, obejmujące siłownie energetyczne, podtrzymania akumulatorowe (montowane na wypadek zaniku prądu lub przepięć sieci) oraz listwy zasilające z bezpiecznikami; infrastruktury telekomunikacyjnej, składającej się na sieć światłowodową, obejmującej tzw. sieć pasywną (w szczególności kable światłowodowe o różnej pojemności; łączniki, rozdzielacze oraz rozszycia kabli światłowodowych; kanalizację teletechniczną; słupy telekomunikacyjne; osprzęt telekomunikacyjny służący do montowania kabli i muf; inne drobne środki trwałe umożliwiające działanie i poprawną eksploatację sieci światłowodowej.

Ponadto, do działalności operatora infrastruktury telekomunikacyjnej (oddziału) przypisane (w sposób wyłączny) zostały również: zawarte umowy związane z prawidłowym funkcjonowaniem wskazanej powyżej infrastruktury telekomunikacyjnej (sieci światłowodowej) obejmujące m.in.: umowy na dzierżawę kanalizacji oraz słupów telekomunikacyjnych; zgody wspólnot mieszkaniowych oraz zgody od właścicieli gruntów; ustanowione służebności gruntowe; umowy serwisowe na utrzymanie urządzeń telekomunikacyjnych; umowy na dzierżawę łączy transmisyjnych; umowy gwarancyjne oraz utrzymaniowe, regulujące najważniejsze kwestie związane z naprawą infrastruktury telekomunikacyjnej; zawarte umowy z podwykonawcami dotyczące usług pomocniczych przy utrzymaniu sieci światłowodowej; sporządzona dokumentacja techniczna dotycząca ww. infrastruktury telekomunikacyjnej, obejmująca np. projekty budowalne, protokoły z kontroli przeciwpożarowych i kominiarskich, książki obiektu; wszelka dokumentacja prawna dotycząca ww. infrastruktury telekomunikacyjnej, a w tym w szczególności wydane decyzje administracyjne i inne akty prawne; a zatem prawa i składniki o charakterze niematerialnym.

W ramach Państwa nastąpiło wyodrębnienie funkcjonalne części przedsiębiorstwa związanej z działalnością operatora infrastruktury telekomunikacyjnej (oddział), ze względu na fakt, że przypisane zostały do tej części działalności Państwa odrębne zadania gospodarcze. Wskazana część przedsiębiorstwa obejmuje również elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Zatem składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa (operatora infrastruktury telekomunikacyjnej) umożliwią ewentualnemu nabywcy (tej części przedsiębiorstwa) podjęcie (lub kontynuowanie dotychczasowej) działalności gospodarczej polegającej na zarządzaniu infrastrukturą teleinformatyczną, co jednocześnie nie utrudni i nie uniemożliwi Państwu (po wydzieleniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa) prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie produkcji kabli światłowodowych. Obie wskazane powyżej działalności (tj. działalność polegająca na produkcji kabli światłowodowych i zarządzaniu infrastrukturą teleinformatyczną) są od siebie niezależne i biorąc pod uwagę ich organizację wewnątrz struktury Wnioskodawcy de facto stanowią dwa odrębne przedsiębiorstwa.

Część przedsiębiorstwa związana z działalnością operatora infrastruktury telekomunikacyjnej jest wyodrębniona pod względem organizacyjnym, ponieważ w ramach przedsiębiorstwa wyznaczeni zostali pracownicy, którzy odpowiadają za poszczególne zadania związane z tą działalnością.

Dodatkowo, część przedsiębiorstwa związana z działalnością operatora infrastruktury telekomunikacyjnej jest wyodrębniona finansowo, co przejawia się w odpowiednim prowadzeniu ksiąg handlowych umożliwiających ewidencję zdarzeń gospodarczych w taki sposób, że możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do części przedsiębiorstwa związanego z działalnością operatora infrastruktury telekomunikacyjnej.

W konsekwencji, w skład tej części przedsiębiorstwa wchodzą zarówno składniki materialne jak i zawarte umowy, wydane decyzje, umowy rachunków bankowych, zobowiązania i należności, prawa ze stosunków pracy.

Nabywca ma zamiar kontynuować działalność gospodarczą w takim samym zakresie. Ewentualne przeniesienie własności do opisanych powyżej składników materialnych i niematerialnych związanych z działalnością operatora infrastruktury telekomunikacyjnej może zostać dokonane pomiędzy podmiotami powiązanymi poprzez ich wniesienie aportem do spółki. Alternatywnym rozwiązaniem jest sprzedaż opisanych powyżej składników materialnych i niematerialnych związanych z działalnością operatora infrastruktury telekomunikacyjnej na rzecz innego przedsiębiorcy prowadzącego działalność w zakresie dotyczącym zarządzania infrastrukturą teleinformatyczną.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii uznania składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład oddziału wraz z wszelkimi prawami oraz zobowiązaniami jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa, której zbycie (sprzedaż lub aport) będzie – na podstawie art. 6 ustawy – wyłączone z opodatkowania podatkiem VAT (pytania oznaczone we wniosku nr 1 i nr 2).

Analiza przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego prowadzi do wniosku, że zespół składników materialnych i niematerialnych związany z oddziałem będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Jak wynika z wniosku, zbywany majątek jest wyodrębniony organizacyjnie w Państwa przedsiębiorstwie – ma bowiem swoje miejsce w strukturze organizacyjnej Państwa Spółki jako oddział. Wyodrębnienie ww. oddziału zostało dokonane uchwałą wspólników i ujawnione w rejestrze przedsiębiorców.

Wyodrębnienie finansowe ww. oddziału przejawia się w odpowiednim prowadzeniu ksiąg handlowych umożliwiających ewidencję zdarzeń gospodarczych w taki sposób, że możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do oddziału.

W ramach oddziału nastąpiło wyodrębnienie funkcjonalne ze względu na fakt, iż przypisane zostały do tej części (oddziału) odrębne zadania gospodarcze.

W konsekwencji, w skład oddziału wchodzą zarówno składniki materialne, jak i zawarte umowy, wydane decyzje, umowy rachunków bankowych, zobowiązania i należności oraz prawa ze stosunków pracy.

Należy w tym miejscu wskazać, że nie w każdym przypadku konieczne jest przeniesienie wszystkich elementów wchodzących w skład standardowych elementów typowych dla transakcji dotyczących zbycia przedsiębiorstwa czy jego zorganizowanej części, ważne aby nabywca mógł kontynuować działalność gospodarczą w oparciu o składniki materialne i niematerialne będące przedmiotem transakcji – co będzie miało miejsce w opisanym przypadku.

Wskazali Państwo bowiem, że oddział będzie wyodrębniony pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym, a nabywca ma zamiar kontynuować działalności gospodarczą w takim samym zakresie.

Zatem, w rozpatrywanej sprawie należy uznać, że zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, składający się na oddział będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy. Tym samym, sprzedaż oddziału będzie – na podstawie art. 6 pkt 1 – wyłączona spod przepisów ustawy.

Podsumowując, stwierdzam, że przedstawiony zespół składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład oddziału wraz z wszelkimi prawami oraz zobowiązaniami stanowił będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa – w rozumieniu art. 2 pkt 27 ustawy – której zbycie (sprzedaż lub aport) będzie stanowiło czynność wyłączoną spod przepisów ustawy na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w kwestii dotyczącej pytania oznaczonego we wniosku nr 1 i nr 2 uznałem jako prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).