Zastosowanie zwolnienia od podatku VAT dla usługi najmu lokali mieszkalnych dla osób prywatnych będących obywatelami Polski i obcokrajowcami. - Interpretacja - null

ShutterStock

Zastosowanie zwolnienia od podatku VAT dla usługi najmu lokali mieszkalnych dla osób prywatnych będących obywatelami Polski i obcokrajowcami. - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Zastosowanie zwolnienia od podatku VAT dla usługi najmu lokali mieszkalnych dla osób prywatnych będących obywatelami Polski i obcokrajowcami.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 lipca 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usługi najmu lokali mieszkalnych dla osób prywatnych będących obywatelami Polski i obcokrajowcami.

Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 29 sierpnia 2024r., które wpłynęło do Organu 29 sierpnia 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jako osoba prowadząca działalność gospodarczą, będąca czynnym podatnikiem VAT wynajmuje lokale mieszkalne na cele wyłącznie mieszkaniowe. Najemcą może być: polska firma, zagraniczna firma, osoba prywatna - obywatel Polski, osoba prywatna - obcokrajowiec.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego:

W nadesłanym do wniosku uzupełnieniu w odpowiedzi na pytania Organu wskazała Pani, w zakresie najmu lokalu mieszkalnego na rzecz osób prywatnych będących obywatelami Polski i obcokrajowcami:

1)Jak są sklasyfikowane świadczone przez Panią usługi wynajmu lokali mieszkalnych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) 2015 - rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, ze zm.)?

Odpowiedź: Usługi najmu sklasyfikowane są nr 68.20.Z

2)Czy z zawartych umów będzie wynikało, że lokale mieszkalne będą wykorzystywane wyłącznie na cele mieszkaniowe?

Odpowiedź: W umowach jednoznacznie zapisane jest iż lokal mieszkalny udostępniany jest wyłącznie na cele mieszkaniowe a najemca w tym lokalu nie będzie prowadził żadnej działalności gospodarczej/zarobkowej.

3)Czy najem lokali będzie wiązał się z przeniesieniem ośrodka życia najemcy?

Odpowiedź: Wynajmowany lokal jest dla najemcy stałym miejscem zamieszkania, tam wprowadza się zazwyczaj z całą rodziną co jednoznacznie oznacza, że przenosi ośrodek życia do tego lokalu. Lokal ten jest mieszkaniem z wyposażonym w kuchnie, sypialnie, łazienki.

4)Na jaki okres będą zawierane umowy najmu?

Odpowiedź: Umowy zawierane będą na minimum 1 rok.

5)Czy jest Pani czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT?

Odpowiedź: Tak, jest Pani czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Pytania oznaczone we wniosku nr 3 i 4:

Jaką stawkę VAT powinna Pani naliczać za wynajem lokalu mieszkalnego na cele mieszkaniowe gdy:

1)najemcą jest osoba prywatna obywatel Polski,

2)gdy najemcą jest osoba prywatna obcokrajowiec ?

Pani stanowisko w zakresie pytania nr 3 i 4

W zakresie stawki VAT za wynajem lokalu mieszkalnego dla osób prywatnych będących obywatelami Polski i obcokrajowców:

Pani zdaniem dla powyższej usługi najmu powinna Pani uwzględnić zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT gdyż:

  • lokal mieszkalny, osoba prywatna wynajmuje na własny rachunek,
  • lokal mieszkalny wynajmowany jest wyłącznie na cele mieszkaniowe,
  • nieruchomość którą wynajmuje ma charakter mieszkalny - mieszkanie.

W powyższej ustawie do zastosowania zwolnienia od podatku VAT do usługi najmu istotny jest cel, na jaki lokal jest wynajmowany, a w moim przypadku wynajmuje lokal wyłącznie na cele mieszkaniowe i lokal ten stanowi dla najemcy miejsce stałego zamieszkania.

Uprzejmie prosi Pani o potwierdzenie stanowiska, iż w przypadku świadczenia usług najmu przez czynnego podatnika VAT dla osób prywatnych (obywatel Polski lub obcokrajowiec) usługa ta powinna być zwolniona z podatku VAT

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, zarówno grunty, jak i budynki i budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Tym samym, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, zbycie nieruchomości stanowi dostawę towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 659 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Umowa najmu jest umową cywilnoprawną nakładającą na strony - zarówno wynajmującego, jak i najemcę - określone przepisami obowiązki.

Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług usługa najmu wypełnia definicję świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy i jako czynność odpłatna, świadczona za wynagrodzeniem, wypełnia dyspozycję art. 5 ust. 1 ustawy, tj. jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy jednak zauważyć, że nie każda czynność stanowiąca odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonywana przez podmiot o statusie podatnika działającego w takim charakterze w odniesieniu do tej czynności.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Przez ciągłe wykorzystywanie składników majątku należy rozumieć takie wykorzystywanie majątku, które charakteryzuje się powtarzalnością lub długim okresem trwania. Zatem czerpanie dochodów ze składnika majątku wskazuje na prowadzenie działalności gospodarczej.

Z przedstawionego opisu wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą i jest Pani czynnym podatnikiem podatku VAT. Wynajmuje Pani lokale mieszkalne wyłącznie na cele mieszkaniowe. Najemcą mogą być osoby prywatne – obywatele Polski i obcokrajowcy.

W związku z powyższym zawarcie przez Panią umów wynajmu lokalu wypełnia definicję działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Tym samym z tytułu tych czynności wystąpi Pani w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu ar. 15 ust. 1 ustawy.

Pani wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych usług wynajmu lokalu na cele mieszkaniowe dla najemców będących osobami prywatnymi (obywatel Polski jak i obcokrajowiec).

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

W tym miejscu należy zauważyć, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy (od ogólnej zasady powszechności opodatkowania) i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalne. W efekcie podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe lub na rzecz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 2195 oraz z 2021 r. poz. 11, 1177 i 1243).

Należy ponadto zauważyć, że stosownie do art. 43 ust. 20 ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 36, nie ma zastosowania do usług wymienionych w poz. 47 załącznika nr 3 do ustawy.

W poz. 47 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono PKWiU 55 usługi związane z zakwaterowaniem sklasyfikowane w PKWiU 55.

Zwolnienie, które znajduje się w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT stanowi implementację z art. 135 ust. 1 lit. l Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2006 r. nr 347/1 ze zm.). Przepis powyższy stanowi, że:

Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje: „(…) dzierżawę i wynajem nieruchomości”.

Krajowe ustawodawstwo stanowi o zwolnieniu z opodatkowania usługi najmu pod warunkiem jego mieszkaniowego przeznaczenia.

Powyższe wskazuje, że przesłanki do zastosowania zwolnienia są następujące:

  • świadczenie usługi na własny rachunek,
  • charakter mieszkalny nieruchomości,
  • mieszkaniowy cel najmu lub dzierżawy.

Zaistnienie wszystkich powyższych przesłanek skutkuje zastosowaniem zwolnienia od podatku. Brak któregokolwiek z powyższych elementów nie pozwala natomiast na zastosowanie zwolnienia i w konsekwencji następuje opodatkowanie świadczonej usługi.

Z okoliczności sprawy wynika, że przedmiotem wynajmu będzie lokal mieszkalny. Lokal mieszkalny udostępniany jest wyłącznie na cele mieszkaniowe, a najemca w tym lokalu osoba fizyczna (obywatel Polski, obcokrajowiec) nie będzie prowadził żadnej działalności gospodarczej/zarobkowej. Wskazała Pani, że wynajmowany lokal jest dla najemcy stałym miejscem zamieszkania, tam wprowadza się zazwyczaj z całą rodziną co jednoznacznie oznacza, że przenosi ośrodek życia do tego lokalu. Lokal jest mieszkaniem wyposażonym w kuchnie, sypialnie, łazienki. Umowy będą zawierane minimum na rok. Zgodnie z Pani wskazaniem świadczone usługi wynajmu mieszczą się w PKWiU z 2015 r. pod symbolem 68.20.Z.

Odnosząc się zatem do kwestii budzącej Pani wątpliwość należy stwierdzić, że na gruncie niniejszej sprawy - spełnione są przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonej usługi wynajmu lokali mieszkalnych na cele mieszkaniowe na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy zarówno dla najemcy będącego osobą prywatną obywatelem Polski czy osobą prywatną obcokrajowcem.

W tym zakresie uznaję Pani stanowisko za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie pytania nr 3 i 4, w zakresie pytania nr 1 i 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Należy wskazać, że kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od dnia 1 lipca 2020 r. może być określona wyłącznie w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy o VAT.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będzi mogła Pani skorzystać, jeżeli zastosuje się do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).