Interpretacja indywidualna dotycząca podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z VAT sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu uż... - Interpretacja - null

shutterstock

Interpretacja indywidualna dotycząca podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z VAT sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu uż... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna dotycząca podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z VAT sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT oraz rezygnacji z tego zwolnienia w zakresie sprzedaży Udziału 1.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 23 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z VAT sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT oraz rezygnacji z tego zwolnienia w zakresie sprzedaży Udziału 1. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 lipca 2024 r. (data wpływu 30 lipca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem:

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

·(…)

    (X, Wnioskodawca 1)

2)Zainteresowani nie będący stroną postępowania:

·        (…)

(Nabywca 1, Wnioskodawca 2)

·(…)

(Nabywca 2, Wnioskodawca 3)

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawcy posiadają interes prawny w ustaleniu konsekwencji podatkowych transakcji sprzedaży nieruchomości na gruncie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm., dalej: UVAT) oraz na gruncie przepisów ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tj. Dz. U. z 2024 r., poz. 295 ze zm., dalej UPCC).

X posiada spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu użytkowego nr U1 położonego w (…) przy ul. (…) (całość dalej jako: Nieruchomość, Lokal).

X planuje sprzedaż Lokalu w następujący sposób:

- udział w wysokość 75% Nieruchomości na rzecz Nabywcy 1 (dalej Udział 1),

- udział w wysokości 25% Nieruchomości na rzecz Nabywcy 2 (dalej Udział 2).

Celem niniejszego wniosku jest potwierdzenie, że planowana transakcja sprzedaży Nieruchomości jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT. Interes prawny X polega na potwierdzeniu czy transakcja dostawy Nieruchomości będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT. Z kolei Nabywca 1 i Nabywca 2 mają interes prawny w potwierdzeniu czy będą zobowiązani do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. Sposób opodatkowania transakcji dostawy nieruchomości w oparciu o przepisy UVAT przekłada się bowiem na opodatkowanie tego samego zdarzenia na podstawie przepisów UPCC.

X i Nabywca 1 (osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą) są zarejestrowani jako czynni podatnicy podatku VAT. Z kolei Nabywca 2 jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT.

Nieruchomość jest objęta Księgą Wieczystą nr (…). Nieruchomość gruntowa, na której znajduje się Lokal jest objęta Księgą Wieczystą nr (…).

(…) nabył Lokal w ramach postępowania windykacyjnego na podstawie umowy przeniesienia własności w celu zwolnienia się ze zobowiązania (datio in solutum) zawartej (…) 2022 r. (Rep. A nr …). Dłużnik X (poprzedni właściciel):

- nabył Lokal na podstawie umowy sprzedaży zawartej (…) 2005 r. (Rep. A nr …),

- oświadczył, że w zakresie ww. czynności nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a ponadto czynność ta zwolniona jest z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT.

Lokal został zaewidencjonowany X jako aktywo do zbycia. X nabył Lokal z zamiarem dalszej odprzedaży i nie ponosił w ogóle wydatków na ulepszenie Lokalu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej ustawa o CIT).

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:

1.Kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie lokalu użytkowego U1 w rozumieniu art. 2 ust. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.)?

Odpowiedź: X nie zna dokładnej daty pierwszego zasiedlenia Nieruchomości w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Poprzedni właściciel (dłużnik X) nabył Nieruchomość na mocy aktu notarialnego zawartego (…) 2005 r.

(…) 2022 r., zawierając z X umowę przeniesienia własności Nieruchomości w celu zwolnienia się z zobowiązania, zbywający oświadczył, że:

- w momencie zawarcia tej umowy upłynął okres dłuższy niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia Nieruchomości oraz

- w okresie ostatnich dwóch lat nie ponosił wydatków na ulepszenie Nieruchomości.

Po nabyciu Nieruchomości X również nie dokonywał wydatków na jej ulepszenie nie doszło więc do „ponownego” pierwszego zasiedlenia Nieruchomości.

Mając na uwadze powyższe, Nieruchomość została zasiedlona na więcej niż 2 lata przed przeniesieniem prawa własności Nieruchomości na X, które miało miejsce (…) 2022 r.

2.Czy od pierwszego zasiedlenia do dnia sprzedaży miną co najmniej 2 lata?

Odpowiedź: Tak.

3.Czy przysługiwało Państwu prawo do odliczenia przy nabyciu lokalu użytkowego U1?

Odpowiedź: Nie, ponieważ Nabycie Nieruchomości nie było opodatkowane podatkiem VAT z uwagi na to, że zbywający (dłużnik X) oświadczył w akcie notarialnym, że w zakresie zbycia Nieruchomości nie działa w charakterze podatnika podatku VAT.

4.W przypadku, gdy opisana we wniosku Transakcja będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 wyżej cytowanej ustawy o VAT, czy złożycie Państwo wraz ze Nabywcą 1 (najpóźniej na dzień umowy sprzedaży lokalu użytkowego U1) oświadczenie o wyborze opodatkowania VAT, spełniające wymogi wskazane w art. 43 ust. 10 w zw. z art. 43 ust. 11 ww. ustawy o VAT?

Odpowiedź: X oraz Nabywca 1 mają zamiar złożenia oświadczenia o wyborze opodatkowania podatkiem VAT stosownie do art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT w akcie notarialnym do zawarcia którego dojdzie w związku z dostawą Nieruchomości (zastrzegam, że decyzja ta może jeszcze ulec zmianie).

Pytania w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone jak we wniosku)

1.Czy sprzedaż Nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT?

2.Czy (…) i Nabywca 1 mogą na podstawie art. 43 ust. 10 i 11 UVAT zrezygnować ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT w zakresie sprzedaży Udziału 1?

Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług

1.W ocenie Wnioskodawców, sprzedaż Nieruchomości będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT.

2.W ocenie Wnioskodawców, X i Nabywca 1 mają prawo do rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT w zakresie sprzedaży Udziału 1 i wyboru opcji opodatkowania transakcji na podstawie art. 43 ust. 10 i 1 UVAT.

Uzasadnienie

Ad. 1

Art. 15 ust. 1 UVAT wskazuje, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 UVAT, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 UVAT).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 UVAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów, za którą – zgodnie z art. 7 UVAT – uważa się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również zbycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. Pod pojęciem towaru ustawodawca w art. 2 pkt 6 UVAT wskazał rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W konsekwencji sprzedaż nieruchomości (spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu) jest w świetle przywołanych przepisów uznawana za odpłatną dostawę towarów.

Co do zasady podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 23% (na mocy art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 i art. 146aa ust. 1 pkt 1 UVAT). Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub całkowite zwolnienie od podatku.

Na gruncie zdarzenia przyszłego, będącego przedmiotem niniejszego wniosku, szczególne znaczenie mają regulacje zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 2, 10 i 10a UVAT, w których ustawodawca przewidział zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie – według art. 2 pkt 14 UVAT – rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT, stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Przenosząc powyższe na analizowane we wniosku zdarzenie przyszłe, wskazać należy, że dla oceny zasad opodatkowania przyszłej dostawy Nieruchomości kluczowe jest określenie, czy w stosunku do Nieruchomości nastąpiło pierwsze zasiedlenie, a jeśli tak, to czy od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego, Nieruchomość została zasiedlona na więcej niż 2 lata przed planowaną sprzedażą. X wprawdzie nabył Lokal (…) 2022 r., ale zgodnie z oświadczeniem poprzedniego właściciela już wówczas ten warunek był spełniony. X w ogóle nie ponosił wydatków na ulepszenie Nieruchomości zatem nie doszło do „ponownego” pierwszego zasiedlenia, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ppkt b UVAT.

Podsumowując, dostawa Nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT.

Dla porządku należy wskazać, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a UVAT, który zawiera dwie pozytywne przesłanki, których kumulatywne spełnienie pozwala na skorzystanie z zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT (brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości lub przy wydatkach na ulepszenie nieruchomości, jeżeli były wyższe niż 30% jej wartości początkowej).

Należy nadmienić również, że dla dostawy nieruchomości, które nie spełniają przesłanek do objęcia ich zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT oraz 10a UVAT ustawodawca przewidział możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 UVAT zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z uwagi na spełnienie przesłanek pozwalających zastosować zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT, analiza możliwości zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 oraz pkt 10a jest bezzasadna.

Ad. 2

Zgodnie z art. 43 ust. 10 UVAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2)złożą:

a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

– zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Art. 43 ust. 11 UVAT wskazuje na warunki jakie musi spełniać ww. oświadczenie, tj. oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 UVAT, musi również zawierać:

1)imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części – w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a UVAT;

3) adres budynku, budowli lub ich części.

Biorąc pod uwagę, że sprzedaż Udziału 1 jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT, (…) i Nabywca 1 (jako czynni podatnicy podatku VAT) mają prawo do skorzystania z wyboru opcji opodatkowania podatkiem VAT stosowanie do 43 ust. 10 UVAT poprzez złożenie stosownego oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 i 11 UVAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko Państwa w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy wyjaśnić, że Zainteresowani niebędący stroną postępowania zostali uznani za podmiot zainteresowany w sprawie będącej przedmiotem wniosku w związku z możliwością opodatkowania transakcji podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT” opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 2 pkt 22 ustawy o VAT ilekroć w dalszych przepisach jest mowa sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z powyższych przepisów wynika, że zbycie nieruchomości, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów i na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zaznaczyć, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia dostawy towarów zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Zasady zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli i ich części znajduje się w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, który stanowi że zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Kwestia pierwszego zasiedlenia została uregulowana w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

1.wybudowaniu lub

2.ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do użytkowania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich część oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej – bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Tak więc, by dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Z opisu sprawy wynika, że zamierzają Państwo sprzedać spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu użytkowego (Nieruchomość, Lokal) w następujący sposób: udział w wysokości 75% na rzecz Nabywcy 1 (Udział 1) i udział w wysokości 25% na rzecz Nabywcy 2 (Udział 2). Wraz z Nabywcą 1 są Państwo zarejestrowani jako czynni podatnicy podatku VAT. Z kolei Nabywca 2 to osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej (nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług). Nabyli Państwo (…) 2022 r. Lokal w ramach postępowania windykacyjnego na podstawie umowy przeniesienia własności w celu zwolnienia z zobowiązania z zamiarem dalszej odsprzedaży. Nie znają Państwo dokładnej daty pierwszego zasiedlenia Lokalu. Jak Państwo wskazali, poprzedni właściciel (dłużnik X) nabył Lokal na mocy aktu notarialnego zawartego (…) 2005 r. W dniu (…) 2022 r., zawierając z Państwem umowę przeniesienia własności Lokalu w celu zwolnienia się z zobowiązania, zbywający oświadczył, że w momencie zawarcia tej umowy upłynął okres dłuższy niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia Nieruchomości (Lokalu) oraz, że w okresie ostatnich dwóch lat nie ponosił wydatków na ulepszenie tego Lokalu. Po nabyciu Lokalu Państwo również nie ponosili wydatków na jego ulepszenie nie doszło więc do „ponownego” pierwszego zasiedlenia Nieruchomości.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że dostawa Lokalu nie będzie następować w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, gdyż jak Państwo wskazali w opisie sprawy lokal został zasiedlony wcześniej niż 2 lata przed przeniesieniem prawa własności Nieruchomości na Państwa, a od pierwszego zasiedlenia do dnia sprzedaży miną co najmniej 2 lata. Ponadto nie ponosili Państwo wydatków na ulepszenie Lokalu.

Zatem w odniesieniu do sprzedaży Lokalu użytkowego nr U1 zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, a dostawa spółdzielczego własnościowego prawa do Lokalu będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie ww. przepisu.

W związku z powyższym badanie przesłanek zwolnienia dostawy Lokalu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a i art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT jest bezzasadne.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług objęte pytaniem nr 1 jest prawidłowe.

Kolejne Państwa wątpliwości objęte zakresem pytania nr 2 dotyczą ustalenia, czy mogą Państwo na podstawie art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT wraz z Nabywcą 1 zrezygnować ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT w zakresie sprzedaży Udziału 1.

W tym miejscu należy wskazać, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.złożą:

a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

– zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Przy czym zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części - w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;

3.adres budynku, budowli lub ich części.

Jak już wyżej wskazano, zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy jest fakultatywne i przy spełnieniu warunków wynikających z art. 43 ust. 10 i 11 ustawy, dostawca i nabywca mają możliwość rezygnacji z tego zwolnienia od podatku i wyboru opodatkowania planowanej dostawy.

Zatem ustawodawca daje podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Wskazali Państwo we wniosku, że zarówno Państwo jak i Nabywca 1 jesteście zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT i będziecie nimi w momencie sprzedaży Nieruchomości i dokonania Transakcji. Mają Państwo zamiar wraz z Nabywcą 1 złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania podatkiem VAT stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT w akcie notarialnym do zawarcia którego dojdzie w związku z dostawą Lokalu.

Zatem, jeśli podejmą Państwo wraz z Nabywcą 1 decyzję o rezygnacji ze zwolnienia od podatku dostawy Udziału 1 i złożą Państwo wraz z Nabywcą 1 zgodne oświadczenie, spełniające warunki z art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy, to dostawa Udziału 1 w Lokalu będzie podlegała opodatkowaniu według właściwej stawki podatku VAT.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.z zastosowaniem art. 119a;

2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

X  (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935); dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.