Brak obowiązku rozliczenia podatku VAT z tytułu nabycia usług od kontrahenta zagranicznego. - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.343.2024.2.MW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.343.2024.2.MW

Temat interpretacji

Brak obowiązku rozliczenia podatku VAT z tytułu nabycia usług od kontrahenta zagranicznego.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 lipca 2024 r. za pośrednictwem ePUAP wpłynął Państwa wniosek z 26 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku obowiązku rozliczenia podatku VAT z tytułu nabycia usług przeglądu pojemnika transportowego (...) od kontrahenta ze Szwecji. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 30 sierpnia 2024 r. (wpływ ePUAP 30 sierpnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Komenda (...) zakupiła usługę (przegląd pojemnika (...)) od kontrahenta zagranicznego (producenta tego pojemnika). Przegląd jest konieczny, związany z czasookresem użytkowania i niezbędny do dalszego bezpiecznego użytkowania. Producent jest jedynym wykonawcą przeglądu, a w kraju nikt nie podejmuje się takiej usługi.

Złożyli Państwo do Urzędu Skarbowego dokumenty mające na celu zarejestrowanie Komendy (...) jako podatnika VAT UE. Otrzymali Państwo decyzję odmowną, w której Naczelnik Urzędu Skarbowego powołuje się na art. 15 ustawy o VAT i w związku z tym brak jest podstaw do zarejestrowania Państwa jako podatnika VAT zwolnionego i VAT UE.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

W odpowiedzi na zadane pytania wskazali Państwo następująco:

1)Czy wykonujecie Państwo jakiekolwiek czynności stanowiące działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.);

Komenda (...) nie wykonywała jakichkolwiek czynności stanowiących działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

2)Na podstawie jakiego rodzaju umów/dokumentów/zleceń odbyło się nabycie usług przez Państwa (należało opisać okoliczności zdarzenia);

Nabycie usługi odbyło się na podstawie faktury VAT. Wykonanie usługi przeglądu okresowego pojemnika transportowego (...) wynikało z instrukcji obsługi i wytycznych producenta pojemnika co do czasookresów, w których pojemnik powinien zostać poddawany specjalistycznym przeglądom w siedzibie producenta.

Dane wystawcy F. VAT (...)

3)Na czym polegały nabywane usługi (należało w sposób ogólny, opisać co było przedmiotem nabywanych usług, czego dotyczyły, w jaki sposób były realizowane);

Przedmiotem nabywanych usług był okresowy (3-letni) przegląd urządzenia (pojemnik do transportu materiałów niebezpiecznych (...)). Przegląd pojemnika został zrealizowany przez specjalistyczny wydział producenta w siedzibie producenta w Szwecji.

4)Czy usługodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT na terytorium Polski;

Usługodawca Firma (...) nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT na terytorium Polski.

5)Czy usługodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze, jeśli tak to w jakim państwie;

Usługodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku w Szwecji.

6)Czy usługodawca posiada w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, które uczestniczy w świadczeniu tych usług;

Usługodawca nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

7)W jaki sposób będą wykorzystywane przez Państwa zakupione usługi, czy usługi te będą związane z realizacją zadań nałożonych na Państwa odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których zostaliście Państwo powołani, jeśli tak to należało wskazać te przepisy;

Nabyta usługa jest niezbędna do utrzymania należytego poziomu gotowości operacyjnej i minimalnego wyposażenia określonego w (...)). Utrzymanie minimalnego wyposażenia w sprzęt ratowniczy jest niezbędne do realizacji nałożonych na Państwa (...) zadań określonych w odrębnych przepisach takich jak:

  • Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. 2024 poz. 127),
  • Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U. 2024 poz. 275),
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 września 2021 r. w sprawie szczegółowej organizacji krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego (Dz.U. 2021 poz. 1737),
  • Zasady organizacji działań ratownictwa chemiczno-ekologicznego w Krajowym Systemie Ratowniczo-Gaśniczym

8)Czy zakupione usługi będą przekazywane innym podmiotom (jeśli tak prosimy opisać na jakich zasadach będą przekazywane, czy przekazanie nabytych usług będzie następować nieodpłatnie czy za odpłatnością);

Zakupiona usługa nie będzie przekazywana innym podmiotom.

Pytanie

Czy w związku z otrzymaniem faktury od kontrahenta ze Szwecji bez podatku VAT na Komendzie (...) ciąży obowiązek naliczenia, odprowadzenia tego podatku VAT do US i złożenie jakieś deklaracji rozliczeniowej?

Państwa stanowisko w sprawie

Wobec pozyskanej odmowy zarejestrowania Komendy (...) jako podatnika VAT zwolnionego i VAT UE nie ciąży na Państwu obowiązek rozliczenia podatku z tytułu importu usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie, z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

Według art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na mocy art. 2 pkt 3 ustawy:

Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (...).

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objecie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność występując w obrocie gospodarczym. Ponadto, z cytowanego powyżej art. 15 ust. 2 ustawy wynika, że pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć także czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. W tym przypadku decydujące znaczenie ma stałość, ciągłość wykorzystywania majątku. Nie oznacza to jednak, że podmiot, który wykona np. tylko jedną transakcję, nie uzyska statusu podatnika podatku od towarów i usług prowadzącego działalność gospodarczą.

Przy tym, dla uzyskania statusu podatnika podatku od towarów i usług nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Podatnikiem będzie podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na to, czy przynosi ona zyski. Podatnikami podatku od towarów i usług są również podmioty, których cel działalności nie jest związany z prowadzeniem działalności komercyjnej nastawionej na osiąganie zysków lub też przeznaczające uzyskane zyski na cele społecznie użyteczne (charytatywne, kulturalne, naukowe itd.). Ponadto, definicja działalności gospodarczej zawarta w art. 15 ust. 2 ustawy nie wyklucza, by za taką uznać nawet czynności wykonywane sporadycznie, czy okazjonalnie, wręcz jednorazowo, w sytuacji, gdy z obiektywnego punktu widzenia celem takiego działania jest osiąganie zysków.

Jednocześnie na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanego art. 15 ust. 6 ustawy wynika, że co do zasady, od opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyłączone są czynności wykonywane przez organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

Wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy ma miejsce wówczas, gdy spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki:

  • podmiotem dokonującym czynności jest organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ oraz
  • czynność mieści się w zakresie zadań nałożonych odrębnymi przepisami na ten podmiot, dla realizacji których został on powołany i jednocześnie czynność ta nie jest wykonywana na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

 Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy:

Przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a) usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4:

b) usługobiorcą jest:

- w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,

- w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,

- w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Stosownie do art. 17 ust. 2 ww. ustawy:

W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Powołany art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy wskazuje na sytuację, w której podatnikiem staje się nabywca usługi, która podlega opodatkowaniu na terytorium Polski. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, wprowadza mechanizm tzw. odwrotnego obciążenia, który polega na opodatkowaniu usług przez usługobiorcę. Warunkiem zastosowania odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy jest spełnienie warunków dotyczących usługodawcy jak i usługobiorcy. Jednocześnie, aby wystąpił import usług, miejsce świadczenia usługi nabywanej przez podatnika od podatnika zagranicznego musi znajdować się na terytorium Polski. Należy przy tym zauważyć, że w odniesieniu do usługobiorcy będącego osobą prawną niebędącą podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b ustawy oraz pozostałych usług - osoba ta musi być zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4 ustawy.

Stosownie do art. 97 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.

Zgodnie z art. 97 ust. 2 ustawy:

Przepis ust. 1 stosuje się również do podatników w rozumieniu art. 15 innych niż wymienieni w ust. 1 i osób prawnych niebędących podatnikami w rozumieniu art. 15, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła kwotę, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, oraz tych, którzy zamierzają skorzystać z możliwości określonej w art. 10 ust. 6.

Regulacja art. 97 ust. 2 ustawy odnosi się do obowiązku rejestracji m.in. w przypadku podatników niepodlegających obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, którzy dokonują wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Jak stanowi art. 97 ust. 3 ustawy:

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio również do podatników, o których mowa w art. 15, innych niż wymienieni w ust. 1 i 2, którzy:

1) nabywają usługi, do których stosuje się art. 28b, jeżeli usługi te stanowiłyby u nich import usług;

2) świadczą usługi, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4, dla podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej.

W myśl art. 97 ust. 4 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podmiot, który dokonał zawiadomienia zgodnie z ust. 1, jako podatnika VAT UE.

Ponieważ podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym - opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane za wykonane w tym państwie. Dlatego też, w przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.

Zauważyć należy, że przy ustalaniu miejsca świadczenia usług istotne jest czy usługa jest świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy czy też na rzecz podmiotu niebędącego podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania przepisów regulujących miejsce świadczenia przy świadczeniu usług:

1) ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a) podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b) osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.

2) podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy przepis wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Ma ona zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług, w szczególności w odniesieniu do usług transgranicznych. Podatnikiem, według tej regulacji, jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się przy tym do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich. Podatnikiem w świetle wyżej cyt. przepisu jest także osoba prawna nieprowadząca działalności gospodarczej, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej. Osoba prawna, na podstawie przepisów ustawy o VAT, może być zobowiązana do rejestracji dla celów podatku VAT UE na przykład w przypadku dokonywania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W oparciu o zasadę ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Jednocześnie ogólna zasada dotycząca miejsca świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami została określona w art. 28c ustawy, zgodnie z którym:

Miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.

Natomiast na podstawie art. 28c ust. 2 ustawy:

W przypadku, gdy usługi są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy znajdującego się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika działającego w takim charakterze jest - co do zasady - miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeśli usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Tę zasadę ogólną należy stosować, gdy usługa jest świadczona na rzecz podatnika, a przepisy art. 28e, 28f ust. 1 i ust. 1a, 28g ust. 1, 28i, 28j ust. 1 i 2 i 28n ustawy nie przewidują innych zasad ustalenia miejsca świadczenia. Natomiast w przypadku świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, w myśl art. 28a ustawy, miejscem ich świadczenia jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, lub stałe miejsce prowadzenia tej działalności.

Z opisu sprawy wynika, że zakupiliście Państwo od kontrahenta ze Szwecji usługę przeglądu pojemnika transportowego (...). Usługodawca jest zarejestrowanym podatnikiem w Szwecji, nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej oraz nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT na terytorium Polski.

Nie wykonujecie Państwo jakichkolwiek czynności stanowiących działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Nabyta usługa jest niezbędna do utrzymania należytego poziomu gotowości operacyjnej i minimalnego wyposażenia określonego w (...). Utrzymanie minimalnego wyposażenia w sprzęt ratowniczy jest niezbędne do realizacji nałożonych na Państwa (...) zadań określonych w odrębnych przepisach. Zakupiona usługa nie będzie przekazywana innym podmiotom.

Złożyli Państwo do Urzędu Skarbowego dokumenty mające na celu zarejestrowanie Państwa jako podatnika VAT UE, jednakże otrzymali Państwo decyzję odmowną, w której Naczelnik Urzędu Skarbowego powołując się na art. 15 ustawy o VAT wskazał na brak podstaw do zarejestrowania Państwa jako podatnika VAT zwolnionego i VAT UE.

Na tle przedstawionego opisu sprawy Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy w związku z nabyciem od kontrahenta ze Szwecji usługi przeglądu pojemnika transportowego (...) mają Państwo obowiązek rozliczenia podatku VAT od tej transakcji.

Jak wskazaliście Państwo we wniosku, nie wykonujecie jakichkolwiek czynności stanowiących działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Z wniosku nie wynika również, aby byli Państwo zarejestrowani jako podatnik VAT oraz VAT UE. Nabyta usługa jest niezbędna do utrzymania należytego poziomu gotowości operacyjnej i minimalnego wyposażenia określonego w (...), które jest niezbędne do realizacji nałożonych na Państwa zadań określonych w odrębnych przepisach takich jak: Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. 2024 poz. 127), Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U. 2024 poz. 275), Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 września 2021 r. w sprawie szczegółowej organizacji krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego (Dz.U. 2021 poz. 1737), Zasady organizacji działań ratownictwa chemiczno-ekologicznego w Krajowym Systemie Ratowniczo-Gaśniczym. Zakupiona usługa nie będzie również przekazywana innym podmiotom. Tym samym przedstawione okoliczności sprawy pozwalają przyjąć, że nie są Państwo podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy.

Zatem, skoro nie prowadzą Państwo działalności gospodarczej i nie jesteście zarejestrowani jako podatnik VAT oraz VAT UE, nie mają Państwo obowiązku rejestracji i rozliczenia podatku VAT z tytułu importu usług w związku z nabytą usługą.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Przy czym należy zauważyć, że w sytuacji, kiedy byliby Państwo zobligowani do rejestracji dla celów podatku VAT UE w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów, musieliby Państwo dokonywać importu usług, zgodnie z wymogami w odniesieniu do nabywcy usług wynikającymi z art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy, w przypadku nabycia usług, których miejscem świadczenia jest Polska.

W odniesieniu do transakcji zawieranych przez podatników mających siedziby w różnych krajach bardzo istotne jest rzetelne przekazywanie informacji mających wpływ na prawidłowe ustalenie miejsca świadczenia i opodatkowania usług. Okoliczność, że dana usługa ma miejsce świadczenia w danym kraju oznacza, że ten właśnie kraj jest uprawniony do pobrania podatku VAT w związku z realizacją transakcji.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z  2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).