Otrzymane dofinansowanie na pokrycie wydatków kwalifikowanych realizowanego projektu nie stanowi podstawy opodatkowania i tym samym nie podlega opodat... - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.304.2024.2.PM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 4 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.304.2024.2.PM

Temat interpretacji

Otrzymane dofinansowanie na pokrycie wydatków kwalifikowanych realizowanego projektu nie stanowi podstawy opodatkowania i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie przysługuje Państwu – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu i sfinansowanych otrzymanym dofinansowaniem.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

·nieuznania jako podstawy opodatkowania otrzymanego dofinansowania na realizację projektu F i tym samym niepodlegania opodatkowaniu wykonywanych w ramach projektu czynności (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz

·braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wnikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w ramach realizacji projektu i sfinansowanych otrzymanym dofinansowaniem (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 sierpnia 2024 r. (wpływ 28 sierpnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym 22 lipca 1993 r. Jest instytucją powołaną do prowadzenia działalności na rzecz rozwoju regionu i promocji.

Obecnie Wnioskodawca realizuje pilotażowy projekt pn. „(…)” – dalej: F. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej oraz ubiega się o współfinansowanie ze środków krajowych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Projekt realizowany jest w konsorcjum.

Finansowanie UE na realizację projektu zostało przyznane na podstawie umowy grantowej. Dotacja ze środków Unii Europejskiej stanowi 60% wydatków kwalifikowanych. Dalsze 35% kosztów kwalifikowanych projektu będzie stanowić współfinansowanie ze środków krajowych NFOŚiGW, środki własne wyniosą 5%.

Środki dofinansowania mają na celu pokrycie części kosztów poniesionych w związku z realizowanym projektem, który dla Wnioskodawcy jest wypełnianiem misji statutowej i nie generuje oraz nie będzie generował przychodów. Zgodnie z Umową Wnioskodawca otrzymuje prefinansowanie wydatków rozliczanych ze środków programu Unii Europejskiej (zaliczka), natomiast pokrycie wydatków rozliczanych ze środków krajowych NFOŚiGW nastąpi w drodze refundacji.

Głównym celem projektu jest opracowanie zintegrowanego systemu zarządzania. W tym celu zostanie stworzone i przetestowane innowacyjne narzędzie – czujniki F. Czujniki umieszczane w odpowiednich miejscach, korzystać będą z aktualizowanych na bieżąco kompleksowych danych. Prawa własności do czujników oraz do systemu należeć będą do E i G (partnerzy).

Efektem realizacji projektu będzie zmniejszenie zagrożeń.

Wnioskodawca poprzez realizację przewidzianych wnioskiem aplikacyjnym zadań, przyczyni się do podejmowania bardziej świadomych i przyjaznych decyzji, w oparciu o aktualne informacje, pogłębioną wiedzę i wzmocnioną współpracę między zainteresowanymi stronami, ekspertami i społeczeństwem.

Grupę docelową określono we wniosku aplikacyjnym szeroko, aby móc dotrzeć z rezultatami projektu do jak największej liczby odbiorców. Stanowią ją: władze, mieszkańcy, władze właściwe w zarządzaniu, aktywiści, eksperci. Projekt nie jest skierowany zatem do konkretnej grupy odbiorców, mogących czerpać z tytułu jego realizacji określone korzyści, w tym finansowe.

We współpracy z P, koordynatorem projektu, zostały wybrane 2 kluczowe miejsca, w których system będzie mógł zostać przetestowany. Do wymienionych zatem obszarów kierowane będzie wsparcie w ramach projektu.

Dążąc do osiągnięcia założonych w projekcie celów, przewidziano realizację następujących działań zgodnie z harmonogramem:

·1: Zarządzanie projektem, monitoring i ewaluacja, zapewnienie jakości;

·2: Działania przygotowawcze i zaangażowanie interesariuszy;

·3: Infrastruktura techniczna;

·4: Wdrożenie i testowanie modułu;

·5: Implementacja i testowanie modułu eksperckiego;

·6: Trwałość, replikacja i wykorzystanie wyników projektu.

Wnioskodawca odpowiada za realizację działań na obszarze (…), określonych w pakietach 2 i 6 (współodpowiedzialność z X i E).

Pakiet działań 2: Działania przygotowawcze i zaangażowanie interesariuszy obejmuje zadania:

Wybór lokalizacji. Zadanie obejmuje ocenę techniczną lokalizacji oraz uregulowanie spraw własnościowych (przygotowanie umów kupna/dzierżawy, użyczenia gruntów) w celu doboru najodpowiedniejszych działek o uregulowanym stanie majątkowym.

2.2 Mapowanie i zaangażowanie interesariuszy

Identyfikacja odpowiednich interesariuszy i władz odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji, w tym za planowanie urbanistyczne, gospodarkę.

2.3 Zaangażowanie społeczności i podnoszenie świadomości

Zaangażowanie kluczowych grup docelowych.

2.4 Uczenie się

Opracowanie internetowego kursu edukacyjnego online, w celu zdobycia nowej wiedzy na temat. Treści nauczania będą udostępniane poza granicami krajów partnerów projektu oraz na platformie. Wspieranie świadomości, budowanie zdolności i innowacji, uczenie się o zmianach pomaga społecznościom i jednostkom skutecznie przystosować się do zmian.

2.5 Marketing cyfrowy

Opracowanie strategii marketingu cyfrowego obejmuje plan ustanowienia obecności w Internecie za pośrednictwem kanałów internetowych – w celu podtrzymania zaangażowania społeczności, zwiększenia ich świadomości na temat akcji i informowania ich o ważnych kamieniach milowych. Przewiduje się również reklamę na określonych platformach.

Pakiet działań 6: Trwałość, replikacja i wykorzystanie wyników projektu obejmuje zadania:

6.1 Komunikacja

Komunikacja rozpoczyna się na początku projektu i będzie kontynuowana przez cały okres jego trwania w celu promowania działania i informowania o wynikach wielu odbiorców. Obejmie ustrukturyzowaną strategię tworzenia sieci z innymi odpowiednimi projektami i kluczowymi zainteresowanymi stronami. Celem zadania jest maksymalizacja operacyjnego zastosowania projektu na poziomie UE poprzez wymianę informacji, danych, metod, modeli oraz najważniejszych pomysłów i wyników z innymi odpowiednimi projektami i kluczowymi podmiotami, które mogą być zainteresowane naszym rozwiązaniem technicznym. Przewiduje także: opracowywanie materiałów komunikacyjnych, identyfikację kluczowych wydarzeń upowszechniających oraz przygotowanie strategii komunikacji promującej wyniki projektu.

6.2 Rozpowszechnianie

Rozpowszechnianie będzie miało na celu przekazywanie i rozpowszechnianie wyciągniętych wniosków i rezultatów projektu wśród tych, którzy mogą je jak najlepiej wykorzystać i dalej rozwijać po to, aby zmaksymalizować efekty. Działania obejmą m.in.: publikowanie komunikatów prasowych, prezentowanie rozwiązania technicznego na konferencji na szczeblu międzynarodowym, prezentowanie wyników projektu wobec lokalnych grup społecznych i innych lokalnych interesariuszy oraz wykonywanie innych działań określonych w strategii komunikacji w ramach 6.1.

6.3 Replikacja i eksploatacja

Eksploatacja będzie koncentrować się na konkretnym wykorzystaniu rozwiązań technicznych do celów komercyjnych, społecznych i politycznych. Replikacja jest postrzegana jako wdrożenie koncepcji w ramach czasowych projektu, podczas gdy eksploatacja uwzględnia przyszłe plany biznesowe i wdrożenie.

Celem działań związanych z replikacją i eksploatacją jest uzyskanie przeglądu rynku (potencjału) i opracowanie strategii pokonywania barier, znalezienie konkretnych możliwości replikacji i wykorzystywania okazji, tworzenie mapy drogowej dla przyszłego rozwoju i podejścia rynkowego; identyfikacja możliwości ciągłego rozwoju w kolejnych projektach.

Budżet obejmuje następujące koszty:

·personelu – wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę w wysokości,

·podróży zagranicznych i krajowych,

·promocji projektu,

·organizacji spotkań/warsztatów,

·eksperta zewnętrznego,

·ewentualnych rekompensat za udostępnienie terenu,

·ryczałtowe koszty pośrednie.

Dofinansowanie w ramach projektu F ma charakter kosztowy i w całości przeznaczone jest na pokrycie wydatków niezbędnych do realizacji projektu. Rozliczanie kosztów poszczególnych zadań wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach projektu odbywa się na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków. Do rozliczenia kosztów w projekcie przedstawiane są faktury, rachunki i inne dokumenty finansowe wystawione na Wnioskodawcę za zakup poszczególnych towarów i usług, niezbędnych do realizacji konkretnych działań w projekcie. Dodatkowo rozlicza się wynagrodzenia personelu w części, w jakiej jest on zaangażowany do realizacji projektu w poszczególnych miesiącach.

Sposób rozliczania wydatków kwalifikowanych w ramach poszczególnych działań przedstawia się następująco:

·Personel – rozliczane będą wynagrodzenia personelu według procentowego zaangażowania do działań projektowych Wnioskodawcy w danym miesiącu;

·Koszty podróży – rozliczane będą wydatki związane z delegacjami przedstawicieli Wnioskodawcy, tj. samolot, pociąg, zakwaterowanie, dieta, ryczałty komunikacyjne, ubezpieczenie, samochód osobowy, opłaty drogowe i parkingowe;

·Promocja – rozliczane będą faktury za zakup usług wykonania materiałów promocyjnych;

·Organizacja spotkań/warsztatów – rozliczane będą faktury za wynajem sali konferencyjnej na spotkania, catering, usługi tłumaczeniowe;

·Ekspert zewnętrzny – rozliczane będą rachunki, wybrany ekspert jest osobą fizyczną, świadczącą usługi w ramach projektu tylko na rzecz Wnioskodawcy;

·Rekompensaty – rozliczane będą rachunki, stroną umowy będą osoby fizyczne użyczające miejsce do montażu;

·Koszty pośrednie – rozliczane ryczałtowo, przede wszystkim koszty wynagrodzeń związanych z obsługą prawną i księgową projektu.

Zgodnie z założeniami wniosku aplikacyjnego Wnioskodawca realizuje przewidziane wnioskiem aplikacyjnym zadania projektowe, ponosząc samodzielnie wydatki z nim związane. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z przedmiotowym projektem w ramach działań przewidzianych do realizacji przez partnera są wystawiane na Wnioskodawcę i dotyczą w szczególności pozycji nr: 2, nr 3 oraz 4.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Na zadane w wezwaniu pytania udzielili Państwo następujących odpowiedzi:

Pytanie 1

Co oznacza, że – jak wskazali Państwo w opisie stanu faktycznego – projekt jest wypełnianiem misji statutowej i nie generuje oraz nie będzie generował przychodów? Czy realizując projekt wykonują Państwo zadania własne, publiczne organu jednostki samorządu terytorialnego lub innego (jakiego)? Jeśli tak, na jakiej podstawie, w oparciu o jaki dokument realizują Państwo te zadania?

Odpowiedź:

Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego. Została powołana do prowadzenia działań na rzecz (w celu) rozwoju regionu i promocji. Spółka działa w oparciu o swoje dokumenty, które odpowiadają na ww. cel.

Realizacja przedmiotowego projektu jest uczestnictwem w jednym z programów europejskich, o których mowa w Statucie.

Realizując projekt Wnioskodawca wykonuje zadania własne, które są zgodne ze Strategią.

Projekt nie generuje i nie będzie generował żadnych przychodów dla Wnioskodawcy ani podczas realizacji projektu ani po jego zakończeniu, co wynika bezpośrednio z założeń projektowych określonych we wniosku o dofinansowanie, z umowy o dotację oraz z umowy konsorcjum (z partnerami projektu).

Pytanie 2

Czy dofinansowanie, o którym mowa w zadanych przez Państwa we wniosku pytaniach dotyczy zarówno dotacji ze środków Unii Europejskiej (60%), jak też środki krajowe z NFOŚiGW (35%)? Jeśli nie, należy wyjaśnić, jakiego dofinansowania dotyczą zadane przez Państwa we wniosku pytania.

Odpowiedź:

Zadane przez Państwa pytania dotyczą obu źródeł finansowania, tj. dotacji ze środków Unii Europejskiej (60%) oraz środków krajowych z NFOŚiGW (35%).

Pytanie 3

Czy gdyby projekt nie był dofinansowany, czynności wykonywane przez Państwa w ramach projektu na rzecz jego odbiorców byłyby odpłatne, czy w ogóle nie byłyby wykonywane?

Odpowiedź:

Gdyby projekt nie był dofinansowany, czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach projektu w ogóle nie byłyby wykonywane.

Pytanie 4

Czy otrzymane dofinansowanie, o którym mowa w zadanych we wniosku pytaniach, uzależnione jest od liczby odbiorców wykonywanych przez Państwa w ramach projektu czynności?

Odpowiedź:

Otrzymane dofinansowanie, o którym mowa w zadanych we wniosku pytaniach, nie jest uzależnione od liczby odbiorców czy wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach projektu czynności.

Pytanie 5

Na czyją rzecz realizują Państwo przypisane w ramach projektu zadania/czynności? Kto jest bezpośrednim beneficjentem wykonywanych przez Państwa czynności związanych z realizacją projektu?

Odpowiedź:

Przypisane w ramach projektu zadania/czynności realizujemy na rzecz odbiorców/ bezpośrednich beneficjentów (zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie), którymi są przedstawiciele następujących głównych grup interesariuszy: władze, mieszkańcy, władze właściwe, aktywiści, eksperci i inni. Podkreślenia wymaga, że projekt ma charakter pilotażowy, który ma na celu weryfikację skuteczności.

Pytanie 6

Czy z odbiorcami wykonywanych przez Państwa w ramach projektu czynności zawierane są umowy? Kto jest stroną tych umów?

Odpowiedź:

Z odbiorcami (określonymi we wniosku o dofinansowanie wykonywanych w ramach projektu czynności nie podpisuje umów.

Z kluczowymi interesariuszami zawarto porozumienia o współpracy, określające ramy współdziałania w zakresie angażowania lokalnych społeczności wokół celów projektu. Porozumienia te nie rodzą żadnych zobowiązań finansowych po którejkolwiek ze stron. Na mocy tych porozumień odpowiednio:

Do zadań Wnioskodawcy należy:

·Zorganizowanie informacyjnych wydarzeń projektowych, w tym w szczególności spotkań w miejscach realizacji Projektu.

·Zaangażowanie interesariuszy Projektu z sektora publicznego i prywatnego, którzy są zainteresowani wdrażaniem rozwiązań lub mają uprawnienia decyzyjne podczas wdrażania tych rozwiązań.

·Zidentyfikowanie obszarów do działań pilotażowych Projektu - udział w mapowaniu obszarów najbardziej narażonych, w szczególności wskazanie terenów, gdzie rekomendowana będzie instalacja czujników.

·Udział w instalacji czujników poprzez współpracę z właścicielami terenów lub z innymi podmiotami posiadającymi prawa do terenów, na których rekomendowane zostanie zainstalowanie czujników, w tym w szczególności udział w podpisaniu odpowiednich umów (użyczenia, dzierżawy itp.) pomiędzy tymi podmiotami a partnerami Projektu.

·Upowszechnianie rezultatów Projektu.

J zobowiązuje się do następujących działań:

1.Aktywnego udziału w wydarzeniach przewidzianych w Projekcie, na które zostanie zaproszona w charakterze interesariusza Projektu,

2.Wspierania Wnioskodawcy w realizacji jej zadań przewidzianych w ramach Projektu, w tym w szczególności:

a.pomocy w kontakcie z innymi interesariuszami Projektu, których udział i zaangażowanie może mieć znaczenie dla realizacji Projektu na terenie zlewni (...);

b.wsparcia informacyjnego i instytucjonalnego przy organizacji spotkań z poszczególnymi interesariuszami;

c.przedkładania rekomendacji czy opinii dotyczących realizacji Projektu;

d.współpracy z innymi partnerami Projektu w celu pełnej i należytej realizacji Projektu, w szczególności nieodpłatnego użyczenia nieruchomości gruntowych, do których posiada odpowiedni tytuł prawny, na cele instalacji czujników.

Pytanie 7

Czy efekty w realizowanej przez Państwa części projektu będą w jakiś sposób komercyjne? Jeśli tak, to na czym będzie polegać ta komercyjność?

Odpowiedź:

Efekty w realizowanej przez Wnioskodawcę części projektu nie są w żaden sposób komercyjne.

Pytanie 8

Kto (jaki podmiot) będzie właścicielem efektów realizowanej przez Państwa części projektu?

Odpowiedź:

Zgodnie z pkt. 8.1 a) umowy konsorcjum prawa do efektów realizowanej przez Wnioskodawcę części projektu należą do Wnioskodawcy.

Pytanie 9

W jaki sposób wyliczona została kwota otrzymanego przez Państwa dofinansowania w celu realizacji projektu i od czego uzależniona jest jej wysokość (np. od liczby wykonanych usług, ich rodzaju, liczby odbiorców, innych czynników – jakich)?

Odpowiedź:

Budżet projektu został opracowany na etapie wnioskowania o dofinansowanie w podziale na partnerów projektu, w oparciu o kalkulacje dotyczące środków finansowych potrzebnych do pokrycia kosztów realizacji założonych celów/kosztów poszczególnych zadań/czynności. Poziom dofinansowania wynikał z wytycznych instytucji finansującej

Pytanie 10

Czy w trakcie realizacji projektu są Państwo zobowiązani do rozliczenia się z otrzymanego dofinansowania? Jeśli tak, to z kim i w jaki sposób?

Odpowiedź:

W trakcie realizacji projektu Wnioskodawca jest zobowiązana do rozliczania się z otrzymanego dofinansowania. W tym celu Wnioskodawca przedkłada raporty merytoryczne i finansowe koordynatorowi projektu, który następnie raportuje bezpośrednio do Komisji Europejskiej. Ponadto w odniesieniu do kwoty dofinansowania otrzymanej z NFOŚiGW Wnioskodawca będzie również bezpośrednio raportować do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który jest głównym krajowym podmiotem współfinansującym projekty realizowane w Polsce.

Pytanie 11

Czy w przypadku niezrealizowania projektu są Państwo zobowiązani do zwrotu otrzymanego dofinansowania?

Odpowiedź:

W przypadku niezrealizowania projektu Wnioskodawca może zostać zobowiązany do zwrotu otrzymanego dofinansowania, a w przypadku mechanizmu refundacji nie otrzyma zwrotu środków (w przypadku środków z NFOŚiGW).

Pytanie 12

Czy współpracują Państwo z koordynatorem w ramach umowy konsorcjum, czy partnerstwa?

Odpowiedź:

Z koordynatorem projektu Wnioskodawca współpracuje w ramach umowy konsorcjum.

Pytanie 13

Jakie świadczenia/czynności realizowane są w trakcie realizacji projektu pomiędzy konsorcjantami/partnerami, jakie są prawa i obowiązki każdego konsorcjanta/partnera?

Odpowiedź:

Partnerzy projektu współpracują na rzecz osiągnięcia celów projektu. Podstawą ich działań jest wniosek o dofinansowanie oraz umowa konsorcjum stanowiąca o ich obowiązkach i prawach.

Obowiązki konsorcjantów określone są w pkt. 4 umowy konsorcjum:

„4 Obowiązki Stron

4.1 Zasady ogólne

a.Każda ze Stron zobowiązuje się do udziału w skutecznej realizacji Projektu oraz do współpracy, wykonywania i wypełniania, szybko i terminowo, wszystkich swoich zobowiązań wynikających z Umowy o dofinansowanie i niniejszej Umowy Konsorcjum, które mogą być od niej wymagane w sposób uzasadniony i w dobrej wierze, zgodnie z przepisami prawa słowackiego.

b.Każda ze Stron zobowiązuje się niezwłocznie powiadomić Instytucję Finansującą i pozostałe Strony, zgodnie ze strukturą zarządzania Projektem, o wszelkich istotnych informacjach, faktach, problemach lub opóźnieniach, które mogą mieć wpływ na Projekt.

c.Każda ze Stron niezwłocznie dostarczy wszelkie informacje wymagane przez Organ Konsorcjum lub Koordynatora do wykonania swoich zadań i będzie odpowiedzialnie zarządzać dostępem swoich pracowników do Portalu i Przetargów UE.

d.Każda ze Stron podejmie uzasadnione środki w celu zapewnienia dokładności wszelkich informacji lub materiałów, które dostarcza innym Stronom.

4.2 Naruszenie

a.W przypadku, gdy Komitet stwierdzi naruszenie przez Stronę jej zobowiązań wynikających z niniejszej Umowy Konsorcjum lub Umowy o dofinansowanie (np. niewłaściwa realizacja Projektu), Koordynator lub, jeżeli Koordynator narusza swoje zobowiązania, Strona wyznaczona przez Komitet, przekaże Stronie formalne zawiadomienie wymagające naprawienia takiego naruszenia w ciągu 30 dni kalendarzowych od daty otrzymania pisemnego zawiadomienia przez Stronę.

b.Jeżeli takie naruszenie jest istotne i nie zostanie naprawione w tym terminie lub nie jest możliwe jego naprawienie, Komitet może podjąć decyzję o uznaniu Strony za Stronę Naruszającą i zdecydować o konsekwencjach, które mogą obejmować zakończenie jej uczestnictwa”.

Natomiast prawa ujęte są m.in. w pkt 8.1. Prawa do wyników (ww. w odpowiedzi na pytanie 8) czy w pkt. 6.3.2. Prawo do zwoływania posiedzeń komitetu sterującego. Dodatkowo, pkt. 9.2 umowy konsorcjum stanowi: „Każda ze Stron będzie realizować swoje zadania zgodnie z Planem Konsorcjum i ponosić wyłączną odpowiedzialność za to, aby jej działania w ramach Projektu nie naruszały świadomie praw własności osób trzecich”.

Pytanie 14

Czy wykonując czynności w ramach umowy konsorcjum/partnerstwa wykonują je Państwo jako podwykonawca dla koordynatora (lidera)?

Odpowiedź:

Wykonując czynności w ramach umowy konsorcjum M ma status partnera projektu i nie wykonuje jakichkolwiek działań jako podwykonawca dla koordynatora (lidera).

Pytanie 15

Czy rola koordynatora/lidera polega również na pozyskaniu środków na dofinansowanie projektu, o którym mowa w zadanych przez Państwa we wniosku pytaniach? Jeżeli tak, na jakich zasadach następuje przekazanie i rozliczenie środków pomiędzy koordynatorem/liderem a Państwem?

Odpowiedź:

Koordynator/lider projektu odpowiada za działania administracyjne na poziomie projektu (zarządzanie projektem oraz monitoring), zarządzanie finansami, raportowanie, w tym składanie raportów merytorycznych i finansowych w imieniu wszystkich partnerów projektu do Komisji Europejskiej i innych organów działających na rzecz KE. Działania związane z pozyskaniem dofinansowania ze źródeł krajowych do NFOŚiGW w odniesieniu do tej części, za które odpowiada Wnioskodawca, Spółka podejmuje samodzielnie.

Pytanie 16

Czy instytucje finansujące projekt przekazują dofinansowanie jako wynagrodzenie za wykonanie konkretnego świadczenia (np. organizację spotkań/warsztatów, opracowanie internetowego kursu edukacyjnego online lub innych), tzn. czy istnieje związek przyczynowy pomiędzy otrzymanym dofinansowaniem, a wykonaniem tego świadczenia?

Odpowiedź:

Nie, instytucje finansujące projekt nie przekazują dofinansowania jako wynagrodzenia za wykonanie konkretnego świadczenia. Nie istnieje bezpośredni związek przyczynowy pomiędzy otrzymanym dofinansowaniem, a wykonaniem tego świadczenia.

W projekcie środki finansowe są przekazywane na wsparcie realizacji całości przedsięwzięcia, a nie za poszczególne działania. Dofinansowanie pokrywa koszty związane z realizacją zadań, wymienionych w pkt. 5, które prowadzą do osiągnięcia założonych celów projektu, ale nie jest to wynagrodzenie za konkretne świadczenia.

Pytanie 17

Komu instytucje finansujące przekazują otrzymane dofinansowanie projektu, tj. czy Państwu jako partnerowi, czy wyłącznie koordynatorowi/liderowi projektu lub innemu podmiotowi (jakiemu)?

Odpowiedź:

Wnioskodawca otrzymuje środki z programu z Komisji Europejskiej od koordynatora projektu, natomiast środki finansowe krajowe stanowiące współfinansowanie projektu otrzyma bezpośrednio od NFOŚiGW.

Pytanie 18

Czy koordynator/lider zlecił Państwu w ramach projektu wykonanie jakichś świadczeń i oczekuje ich realizacji – jakich? Jakie wyniki projektu są Państwo zobowiązani przekazać koordynatorowi/liderowi?

Odpowiedź:

Koordynator/lider nie zleca Wnioskodawcy w ramach projektu wykonywania żadnych świadczeń. Zakres działań realizowanych przez Wnioskodawcę i innych partnerów został określony we wniosku o dofinansowanie i w umowie konsorcjum. Każdy z partnerów projektu zobowiązał się uczestniczyć w skutecznej realizacji projektu oraz współpracować, wykonywać i wypełniać, szybko i terminowo, wszystkie swoje zadania.

W ramach projektu Wnioskodawca współpracuje z koordynatorem/liderem na zasadach określonych w umowie konsorcjum, przy czym zgodnie z pkt. 8.1 a) umowy konsorcjum prawa do efektów realizowanej przez Wnioskodawcę części projektu należą do Wnioskodawcy.

Pytanie 19

Kto będzie odbiorcą realizowanych przez Państwa takich świadczeń jak: organizacja spotkań/warsztatów oraz internetowego kursu edukacyjnego online?

Odpowiedź:

Odbiorcami realizowanych przez Wnioskodawcę świadczeń, takich jak organizacja spotkań/warsztatów są przedstawiciele następujących głównych grup interesariuszy: władze, mieszkańcy, władze właściwe, aktywiści, eksperci i inni.

Zadanie dotyczące internetowego kursu edukacyjnego online realizowane jest przez koordynatora projektu.

Pytanie 20

Czy udostępnianie treści nauczania w ramach internetowego kursu edukacyjnego online poza granicami krajów partnerów projektów wiąże się z tym, że dla wykonywanego przez Państwa świadczenia udostępniania przedmiotowych treści określone zostało miejsce świadczenia inne niż terytorium RP?

Odpowiedź:

Zadanie 2.4 Uczenie się, jak określono we wniosku o interpretację indywidualną, zadanie koordynatora projektu, nie należy do zakresu zadań Wnioskodawcy.

Pytanie 21

Czego i kogo dotyczy reklama na określonych platformach, o której mowa w przedstawionym przez Państwa stanie faktycznym?

Odpowiedź:

Reklama na określonych platformach służy realizacji celów projektu, promocji wydarzeń organizowanych w trakcie trwania projektu, jak również ma zwiększać wiedzę w zakresie zastosowania bardziej świadomych i przyjaznych naturze procesów decyzyjnych.

Pytanie 22

Czy jakiekolwiek wykonywane przez Państwa w ramach projektu czynności stanowią czynności zwolnione od podatku VAT?

Odpowiedź:

W ramach zaplanowanych działań do zrealizowania w projekcie Wnioskodawca nie będzie świadczyć usług i dokonywać dostawy towarów, które stanowią czynności zwolnione od podatku VAT.

Pytanie 23

Do jakich czynności wykorzystywane są towary i usługi nabywane w ramach realizowanego przez Państwa projektu:

·opodatkowanych podatkiem VAT

·zwolnionych od podatku VAT

·niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?

Odpowiedź:

Towary i usługi, które Wnioskodawca zamierza nabywać w ramach realizacji projektu nie są i nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym nie zostaną spełnione przesłanki warunkujące, w myśl art. 86 ust. 1 u.p.t.u., prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą służyły czynnościom generującym podatek należny. Jak wskazano powyżej, Wnioskodawca nie będzie świadczyć usług i dokonywać dostawy towarów, które stanowią czynności zwolnione od podatku VAT, dlatego też nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług.

Nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi służą czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

Pytania

1.Czy otrzymane dofinansowanie na pokrycie wydatków kwalifikowanych realizowanego projektu nie stanowi podstawy opodatkowania i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT)?

2.Czy Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu i sfinansowanych otrzymanym dofinansowaniem?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Dofinansowanie nie ma charakteru wynagrodzenia za usługę, w związku z realizacją projektu nie wystąpi sprzedaż, pozyskane dofinansowanie nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży z tytułu dostawy lub świadczenia usług. Działania wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach projektu nie mają bezpośredniego związku z konkretną dostawą towarów lub świadczonych usług, nie są adresowane do konkretnego odbiorcy, nie stanowią zatem odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług, jak również nie mogą być traktowane jako takie w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: u.p.tu.).

Wnioskodawca w związku z realizacją projektu nie osiąga jakiejkolwiek korzyści ekonomicznej. Realizowany projekt nie będzie generował żadnych dochodów dla Wnioskodawcy. Spółka będzie realizować projekt pokryty dofinansowaniem o charakterze zakupowym, które stanowi jedynie refundację poniesionych przez Spółkę wydatków kwalifikowanych projektu. Dofinansowanie w ramach projektu ma więc charakter dotacji kosztowej (zakupowej), która w całości zostanie przeznaczona na pokrycie kosztów niezbędnych do realizacji projektu. W związku z powyższym dofinansowanie na realizację projektu nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 u.p.t.u., a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z tym przepisem „Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika”.

Przepis ten stanowi implementację do polskiego porządku prawnego art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: Dyrektywa 112). Zgodnie z jego treścią: „W odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną, lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia”.

Z przytoczonych powyżej regulacji prawnych wynika, iż podstawa opodatkowania podatkiem VAT obejmować może także dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze. Opodatkowaniu podlegają jednak tylko te spośród nich, które pozostają w bezpośrednim związku z ceną dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Zatem, nie wszystkie subwencje stają się automatycznie elementem zapłaty zaliczanym do podstawy opodatkowania. Aby tak było, muszą być wypłacane jako należność z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług i być bezpośrednio związane z ceną świadczenia. W konsekwencji należy mieć na uwadze, iż opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT (por. wyrok WSA w Szczecinie z 10 lutego 2016 r. sygn. akt: I SA/Sz. 1363/15, prawomocny oraz wyrok NSA z 1 lutego 2022 r., sygn. akt: I FSK 965/19). Przesłanki kwalifikacji dotacji, subwencji lub innych podobnych dopłat, dla celów podatku VAT jako należności z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług i uznawania ich za bezpośrednio związane z ceną świadczenia, formułowane są w poglądach doktryny oraz wynikają z orzecznictwa krajowych sądów administracyjnych oraz Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Zdaniem Wnioskodawcy, sytuacja nie budzi wątpliwości, kiedy podatnik otrzymuje od osoby trzeciej dofinansowanie na pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania świadczenia po cenach obniżonych. Płatność taka w większości przypadków będzie zaliczana do podstawy opodatkowania. Odmiennie, w przypadku subwencji służących pokryciu całości lub części kosztów podatnika, mających umożliwić temu podatnikowi wykonywanie określonych czynności, konieczna jest szczegółowa analiza relacji pomiędzy warunkami otrzymania subwencji, a obowiązkiem wykonywania określonych świadczeń i wpływem tej subwencji na cenę konkretnego świadczenia.

Odnosząc powyższe do okoliczności faktycznych przedstawionych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej należy podkreślić, iż dotacja otrzymana przez Wnioskodawcę na pokrycie dofinansowania realizowanego projektu nie stanowi wprost dopłaty do ceny świadczeń realizowanych w ramach projektu. Jest to bowiem przypadek dofinansowania pokrywającego koszty, które następnie mają umożliwić wykonywanie określonych czynności. Dofinansowanie otrzymywane przez Wnioskodawcę dotyczy projektu realizowanego ze środków programu Unii Europejskiej, który jest przedsięwzięciem zmierzającym do osiągnięcia założonego celu określonego wskaźnikami, z określonym początkiem i końcem realizacji.

Podstawą dofinansowania projektu jest umowa o dofinansowanie. Umowa ta została zawarta z Europejską Agencją, działającą w imieniu Komisji Europejskiej i zawiera m.in. takie elementy jak: opis projektu (zadania) w tym: cel na jaki przyznano środki, termin realizacji projektu, harmonogram realizacji zadań, wysokość przyznanych środków jak również termin i sposób rozliczenia projektu.

Z powyższego wynika, że dofinansowanie związane jest w tym przypadku z wydatkami ponoszonymi przez Wnioskodawcę na realizację konkretnego przedsięwzięcia, posiadającego swój początek i koniec, którego celem jest osiągnięcie konkretnych wskaźników. Prowadzi to do wniosku, że projekt realizowany przez Wnioskodawcę winien być rozpatrywany całościowo, a nie przez pryzmat jego poszczególnych części składowych. Skoro bowiem przedmiotem dofinansowania jest przedsięwzięcie (tj. projekt, działanie podjęte w jakimś celu), to nie powinno być ono rozdzielane na poszczególne czynności. Osiągnięcie założonych w projekcie wskaźników jest bowiem możliwe wyłącznie poprzez realizację całego przedsięwzięcia (projektu).

Ponadto, samo dofinansowanie przyznane Wnioskodawcy pozostaje w związku z kosztami realizacji projektu jako całości, a nie konkretnymi czynnościami podejmowanymi w trakcie jego realizacji – to bowiem nie czynności podejmowane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu determinują poziom dofinansowania, a ponoszone w ramach projektu koszty. Prowadzi to do jednoznacznego i niepodważalnego wniosku, iż umowa o dofinansowanie projektu nakłada na Wnioskodawcę obowiązek realizacji projektu (przedsięwzięcia), który obejmuje zróżnicowane czynności, a kwota dofinansowania jest pochodną wysokości ponoszonych wydatków (kosztów), a nie rodzaju i ilości wykonanych w ramach projektu czynności. W konsekwencji, jeżeli nie dojdzie do wydatkowania całej kwoty przyznanego w ramach projektu dofinansowania jest ono zwracane do instytucji, z którą została zawarta umowa o dofinansowanie. Powyższe powoduje, że dofinansowanie przyznane Wnioskodawcy na realizację projektu stanowi w istocie refundację poniesionych wydatków kwalifikowalnych w ramach projektu. Te z kolei obejmują wyłącznie wydatki niezbędne dla prawidłowej realizacji projektu niezawierające zysku ani podatków, poniesione bezpośrednio w związku z jego realizacją.

Uczestnicy projektu nie ponoszą żadnych kosztów związanych z udziałem w projekcie. Tym samym w związku z realizacją projektu nie wystąpi sprzedaż, co oznacza, że pozyskane przez Wnioskodawcę dofinansowanie nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży z tytułu dostawy lub świadczenia usług. Z uwagi na powyższe, dofinansowanie otrzymane przez Wnioskodawcę na pokrycie wydatków kwalifikowanych Projektu nie może być uznane za obrót zwiększający podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dotacja ta nie ma bezpośredniego wpływu na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez Wnioskodawcę – w rozumieniu art. 29a ust. 1 u.p.t.u. Prawidłowa wykładnia ww. przepisu prowadzi do wniosku, iż dotacja otrzymana przez Wnioskodawcę nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu tego przepisu.

Stanowisko prezentowane przez Wnioskodawcę znajduje potwierdzenie w poglądach doktryny, które odnoszą się do dotacji (lub innych form dofinansowania) o takim samym lub podobnym charakterze co dotacja otrzymywana przez Wnioskodawcę. Jak wskazuje G. Gębka w opracowaniu „Dotacje, subwencje i dopłaty – podstawa opodatkowania VAT na przykładach” – publikacja ABC: „(...) można postawić tezę (mając na uwadze praktykę), że uzyskiwanie środków z UE, czy budżetu państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego, zasadniczo nie rodzi takich [związanych ze zwiększeniem podstawy opodatkowania – przypis własny] skutków VAT”.

Również ze stanowiska innych komentatorów wynika, że ze względu na to, że dotacje otrzymywane z Unii Europejskiej mają generalnie charakter celowy, nastawiony na finansowanie określonych inwestycji lub pokrywanie określonych kosztów, to nie będą one bezpośrednio podlegać pod ustawę o podatku od towarów i usług (tj. wpływ tych środków na rachunek bankowy beneficjenta nie będzie opodatkowany) – Małecki Paweł, Dotacje w prawie podatkowym. Dokumentacja i rozliczanie – publikacja WKP 2011.

Na analogicznym stanowisku stoi również orzecznictwo sądów administracyjnych. Przykładowo, w wyroku z 1 lutego 2022 r. (sygn. akt: I FSK 1046/19) Naczelny Sąd Administracyjny analizował przypadek dotacji dotyczącej realizowanego przez podatnika projektu mającej charakter zakupowy, bo przeznaczonej na sfinansowanie wydatków niezbędnych do wykonania projektu. W orzeczeniu tym NSA stwierdził, iż: „Jeśli otrzymana dotacja pokrywająca 100% kosztów poniesionych w związku z realizacją projektu, nie ma związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usług, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu, to oznacza, że występuje dofinansowanie (dotacja) o charakterze zakupowym, a nie dofinansowanie (dotacja) mające na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Zatem otrzymana dotacja, nie ma wpływu na cenę świadczonych usług, co oznacza, że nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu jako czynność niewymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się bowiem tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje – dofinansowanie ogólne, na pokrycie kosztów realizacji projektu, nie podlega opodatkowaniu”.

Ponadto w ramach projektu nie jest możliwe wskazanie konkretnej usługi jaka ma być świadczona na rzecz uczestnika Projektu. W podobnym przypadku Naczelny Sad Administracyjny, w wyroku z 1 lutego 2022 r. (sygn. akt: I FSK 2209/18) podkreślił, iż „Do podstawy opodatkowania wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru lub usługi. Oznacza to, że VAT podlega tylko taka otrzymana dotacja, która jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę lub świadczeniobiorca otrzymuje je za darmo). Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można – i należy – potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT”.

Odnosząc powyższe orzeczenie do przedmiotowej sprawy Wnioskodawca wskazuje, iż otrzymywane przez niego dofinansowanie nie ma bezpośredniego wpływu na konkretną ustaloną dla danej czynności cenę. Zdaniem Wnioskodawcy, sam fakt, ze dofinansowanie wpływa na ostateczną cenę świadczenia, nie ma znaczenia dla uznania czy powinno ono zwiększać podstawę opodatkowania VAT. W praktyce bowiem prawie zawsze dofinansowanie działalności podatnika wpływa w jakiś sposób na poziom stosowanych przez niego cen. W ocenie Wnioskodawcy elementem istotnym, wpływającym na ewentualne włączenie dofinansowania do podstawy opodatkowania, jest natomiast stwierdzenie, czy dotacje są przekazywane w celu dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

Reasumując, w świetle przedstawionej wykładni art. 29a ust. 1 u.p.t.u., Wnioskodawca za jedyne prawidłowe uznał stanowisko, ze dotacja przeznaczona na pokrycie kosztów Projektu nie kwalifikuje się do objęcia podstawą opodatkowania z tytułu świadczenia usług i dostawy towarów. W związku z powyższym skoro w rozpoznawanej sprawie otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie przeznaczone jest na pokrycie kosztów służących realizacji Projektu, to nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 u.p.t.u. Tym samym również art. 5 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u. nie będzie mieć zastosowania, gdyż w niniejsze sprawie nie dochodzi do odpłatnego świadczenia usług, które podlegałoby opodatkowaniu podatkiem VAT. Co więcej, Wnioskodawca w ramach realizacji Projektu nie występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust 1 i 2 u.p.t.u, lecz działa jako spółka wskazana w art. 13 ust. 2 ustawy o samorządzie województwa realizując działania z zakresu art. 11 ust. 2 tej ustawy. Nie jest więc spełniona przesłanka występowania Wnioskodawcy jako podatnika w zakresie realizacji przedmiotowego projektu. Realizacja projektu ma bowiem – jak to Wnioskodawca wykazał powyżej – charakter dotacji kosztowej (zakupowej), a dla Wnioskodawcy jest wypełnianiem misji statutowej i nie wiąże się z uzyskiwaniem przez Wnioskodawcę dochodu.

Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie znajduje swoje potwierdzenie m.in. w treści indywidualnej interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 kwietnia 2024 r. (sygn.: 0113-KDIPT1-1.4012.150.2024.1.MG), w której podkreślono, że „(...) prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Stosownie do tego przepisu podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT przez działalność gospodarczą rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zaznaczyć należy, że status podatnika VAT powinien być weryfikowany w odniesieniu do każdej wykonywanej przez dany podmiot czynności z osobna. Jak wynika bowiem z art. 2 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, opodatkowaniu podlegają z zasady wyłącznie czynności wykonywane przez podatnika VAT działającego w takim charakterze. Regulacja ta daje podstawy do wyciągnięcia wniosku, że ten sam podmiot część czynności może dokonywać jako podatnik VAT, a części nie działając w takim charakterze. Okoliczność ta została podkreślona w orzecznictwie TSUE, przykładowo w wyroku z 4.10.1995 r., C-291/92. Poza działalnością gospodarczą Instytut wykonuje także działalność niegospodarczą, w ramach której, w szczególności, przeprowadza badania naukowe. W odniesieniu do konkretnego Projektu podstawowe znaczenie na fakt, że czynności badawcze Instytutu nie są związane z odpłatnym świadczeniem usług; nie mają prowadzić do odpłatnego świadczenia usług w przyszłości; wyniki natomiast będą upowszechniane nieodpłatnie. Z perspektywy Instytutu, udział w Projekcie wpisuje się natomiast w upowszechnianie wiedzy – zwłaszcza poprzez publikacje, np. artykuły, oraz poprzez udział w konferencjach. Z samej istoty nie występują tutaj określone (wybrane) podmioty, do których kierowana jest wiedza. W konsekwencji, trzeba uznać, że działania Wnioskodawcy nie będą miały wyodrębnionych beneficjentów, tj. podmiotów, które można byłoby uznać za odbiorców. Z perspektywy Instytutu, Projekt będzie prowadził do uzyskania wiedzy, która będzie następnie przez Instytut udostępniana nieodpłatnie. Z powyższego wynika, że sposób działania Instytutu w ramach konkretnego Projektu mieści się w ramach nieodpłatnej działalności statutowej – upowszechniania wiedzy; niestanowiącej działalności gospodarczej. W rezultacie, Instytut w związku z Projektem nie będzie świadczył odpłatnej dostawy towarów, ani odpłatnego świadczenia usług, tj. wyniki badań nie będą odsprzedawane. W konsekwencji, zakupy finansowane ze środków Projektu nie wykazują związku z działalnością opodatkowaną. Nieodpłatne upowszechnianie wyników badań należy do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT”.

Ad 2

Mając na uwadze stanowisko zaprezentowane przez Wnioskodawcę w części Ad 1 – w ramach zaplanowanych działań do zrealizowania w projekcie Wnioskodawca nie będzie świadczyć usług i dokonywać dostawy towarów, które stanowią czynności opodatkowane podatkiem VAT. Towary i usługi, które Wnioskodawca zamierza nabyć w ramach realizacji projektu, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W związku z powyższym nie zostaną spełnione przesłanki warunkujące, w myśl art. 86 ust. 1 u.p.t.u., prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą służyły czynnościom generującym podatek należny. Brak bezpośredniego związku pomiędzy zaplanowanymi zakupami finansowanymi z dotacji a prowadzoną działalnością opodatkowaną Spółki powoduje, że Wnioskodawca nie będzie mieć prawnej możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów dokonanych z dofinansowania.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje swoje oparcie również w indywidualnych interpretacjach wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej m.in. w interpretacji z 30 kwietnia 2024 r. (sygn.: 0113-KDIPT1 -3.4012.102.2024.2.ALN): „(...) rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji ww. inwestycji. Tym samym, nie przysługuje Państwu z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy”.

Podobne stanowisko Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajmował również w następujących interpretacjach indywidualnych: z 24 października 2022 r. (sygn.: 0111-KDIB3-2.4012.407.2018.11.ASZ), z 19 grudnia 2022 r. (sygn.: 0111-KDIB3-2.4012.667.2017.2.SR), czy też z 8 grudnia 2022 r. (sygn.: 0111-KDIB3-2.4012.408.2018.11.MD).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (…).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu.

Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde działanie, powstrzymanie się od działania, czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy.

Pojęcie „dostawa towarów” w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Z kolei każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

·w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

·świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Przy czym oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Oznacza to, że pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Należy podkreślić, że przepisy dotyczące funkcjonowania podatku VAT w krajach członkowskich Unii Europejskiej podlegają harmonizacji na zasadach określonych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.), zwanej dalej dyrektywą. Uszczegółowieniem zasad obowiązywania i funkcjonowania podatku VAT określonych w dyrektywie są wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).

TSUE, w wyroku z 27 października 2011 r. w sprawie C-93/10 Finanzamt Essen-NordOst przeciwko GFKL Financial Services AG wskazał, że „(...) w ramach systemu podatku VAT czynnościami podlegającymi opodatkowaniu są transakcje między stronami, przewidujące zapłatę ceny lub inne wynagrodzenie. Zatem jeżeli czynność polega jedynie na świadczeniu jednej ze stron, bez bezpośredniego wynagrodzenia, nie ma podstawy opodatkowania, w związku z czym świadczenie takie nie podlega podatkowi VAT (zob. wyrok z 29 października 2009 r. w sprawie C-246/08 Komisja przeciwko Finlandii, Zb. Orz. s. I 10605, pkt 43). W tym świetle świadczenie usługi następuje «odpłatnie» w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy VAT, a zatem podlega opodatkowaniu, tylko jeżeli pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż świadczenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości usługi świadczonej usługobiorcy (ww. wyrok w sprawie MKG-Kraftfahrzeuge-Factoring, pkt 47). Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem «świadczenie usług dokonywane odpłatnie» w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy wymaga bezpośredniego związku między wyświadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem (wyrok z 29 lipca 2010 r. w sprawie C-40/09 Astra Zeneca UK, Zb. Orz. s. 1 7505, pkt 27 i przytoczone orzecznictwo)” (pkt 17-19).

W wyroku z 27 marca 2014 r. w sprawie C-151/13 Le Rayon d’Or SARL przeciwko Ministre de l’Économie et des Finances Trybunał wskazał, że „(...) aby świadczenie usług mogło być uznane za «odpłatne» w rozumieniu tej dyrektywy, nie wymaga ona, aby świadczenie wzajemne za taką usługę było uzyskane bezpośrednio od jej odbiorcy. Świadczenie wzajemne może pochodzić także od osoby trzeciej (zob. podobnie wyrok Loyalty Management UK i Baxi Group, C-53/09 i C-55/09, EU:C:2010:590, pkt 56)” (pkt 34).

Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Zatem, aby dana czynność (usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Należy również wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W świetle art. 29a ust. 6 ustawy:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Z treści art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi.

W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Przepis art. 29a ust. 1 ustawy jest odpowiednikiem art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1 ze zm.), zgodnie z którą:

Podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Należy uznać, że opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Istotne zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy, jest wyjaśnienie pojęcia „dotacja bezpośrednio związana z ceną”.

W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des products wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commisioners of Customs and Excise, w skrócie KNW).

W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.

W wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.

Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym.

W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.

Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo, że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.

Jeżeli otrzymywana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można – i należy – potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

W sytuacji zatem, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi – tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że nie ma znaczenia od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy, czy od osoby trzeciej, ważne jest aby było to wynagrodzenie za dane konkretne świadczenie lub za daną konkretną dostawę.

Podsumowując, należy wskazać, że warunkiem zaliczenia dotacji do podstawy opodatkowania jest jej bezpośredni związek z ceną (wpływ na poziom ceny). Podstawa opodatkowania nie obejmuje zatem dotacji i dopłat o charakterze ogólnym, stanowiących dofinansowanie do ogólnych kosztów prowadzenia działalności gospodarczej (a nie konkretnej wykonywanej przez podmiot czynności podlegającej opodatkowaniu). Bezpośredni związek dopłaty z ceną (a więc cenotwórczy charakter tej dopłaty) występuje jedynie w przypadku, gdy w sposób jednoznaczny można określić jej wpływ na poziom ceny konkretnego towaru lub usługi. Jest to możliwe w przypadku, gdy dotację można uznać za „korelat” świadczonej usługi lub dostarczonego towaru, tzn. gdy wypłacana jest tylko w razie świadczenia konkretnych usług lub dostawy konkretnego towaru, kwotowo również zależy od ilości świadczonych usług lub dostarczonych towarów.

Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania, czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

Aby otrzymana należność w postaci dopłaty lub dofinansowania zwiększała podstawę opodatkowania stwierdzone winno zostać, że:

1)dofinansowanie związane jest z identyfikowalnym świadczeniem wzajemnym, przy czym nie ma konieczności, by kwota dofinansowania odpowiadała dokładnie zmniejszeniu ceny dostarczanego towaru lub wykonanej usługi. Wystarczy, by korelacja istniejąca między tym zmniejszeniem a dofinansowaniem, które może mieć charakter ryczałtowy, była istotna (wyrok TSUE z 22 listopada 2001 r. w sprawie C-184/00 Office des produits wallons ASBL, ECLI:EU:C:2001:629, pkt 17),

2)dopłata przyznawana jest konkretnie po to, aby podmiot dofinansowany dostarczał określonego towaru lub wykonywał określoną usługę (pkt 12 i 13 wyroku TSUE z 22 listopada 2001 r. w sprawie C-184/00),

3)nabywcy towarów lub usługobiorcy czerpią zysk z dofinansowania przyznanego beneficjentowi (wyrok TSUE z 15 lipca 2004 r. w sprawie C-463/02 Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Królestwu Szwecji, ECLI:EU:C:2004:455, pkt 34),

4)dofinansowanie przyznawane sprzedawcy lub świadczącemu usługi, pozwala mu obiektywnie na sprzedaż towarów lub świadczenie usług po cenie niższej od tej, której by żądał, gdyby nie otrzymał dofinansowania (pkt 14 wyroku TSUE z 22 listopada 2001 r. w sprawie C-184/00).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo spółką prawa handlowego, instytucją powołaną do prowadzenia działalności na rzecz rozwoju i promocji – zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Realizują Państwo – wraz z pozostałymi partnerami w ramach konsorcjum – projekt tworzący system. Projekt finansowany jest w 60% z dofinansowania ze środków Unii Europejskiej oraz w 35% ze środków krajowych (NFOŚiGW), środki własne wyniosą 5%. Realizując projekt wykonują Państwo zadania własne, które są zgodne ze strategią rozwoju i wynikają ze statutu. Projekt nie generuje dla Państwa żadnych przychodów. Gdyby projekt nie był dofinansowany, czynności wykonywane przez Państwa w ramach projektu w ogóle nie byłyby wykonywane. Otrzymane dofinansowanie, o którym nie jest uzależnione od liczby odbiorców czy wykonywanych przez Państwa w ramach projektu czynności. Przypisane w ramach projektu zadania/czynności realizują Państwo na rzecz odbiorców/ bezpośrednich beneficjentów, którymi są przedstawiciele następujących głównych grup interesariuszy: władze, mieszkańcy, władze właściwe, aktywiści, eksperci i inni. Wskaźniki nie są uzależnione od liczby uczestników w projekcie (np. takim wskaźnikiem we wniosku o dofinansowanie jest liczba spotkań, a nie liczba osób które wzięły udział w tym spotkaniu). Z odbiorcami wykonywanych w ramach projektu czynności nie podpisują Państwo umów. Z kluczowymi interesariuszami zawarto porozumienia o współpracy, określające ramy współdziałania w zakresie angażowania lokalnych społeczności wokół celów projektu. Porozumienia te nie rodzą żadnych zobowiązań finansowych po którejkolwiek ze stron. Na mocy tych porozumień do Państwa zadań należy:

·Zorganizowanie informacyjnych wydarzeń projektowych, w miejscach realizacji Projektu.

·Zaangażowanie interesariuszy Projektu z sektora publicznego i prywatnego, którzy są zainteresowani wdrażaniem rozwiązań lub mają uprawnienia decyzyjne podczas wdrażania tych rozwiązań.

·Zidentyfikowanie obszarów do działań pilotażowych Projektu – udział w mapowaniu obszarów, gdzie rekomendowana będzie instalacja czujników.

·Udział w instalacji czujników poprzez współpracę z właścicielami terenów lub z innymi podmiotami posiadającymi prawa do terenów, na których rekomendowane zostanie zainstalowanie czujników, w tym w szczególności udział w podpisaniu odpowiednich umów (użyczenia, dzierżawy itp.) pomiędzy tymi podmiotami a partnerami Projektu.

·Upowszechnianie rezultatów Projektu.

J zobowiązuje się do następujących działań:

3.Aktywnego udziału w wydarzeniach przewidzianych w Projekcie, na które zostanie zaproszona w charakterze interesariusza Projektu;

4.Wspierania Wnioskodawcy w realizacji jej zadań przewidzianych w ramach Projektu, w tym w szczególności:

e.pomocy w kontakcie z innymi interesariuszami Projektu, których udział i zaangażowanie może mieć znaczenie dla realizacji Projektu na terenie (...);

f.wsparcia informacyjnego i instytucjonalnego przy organizacji spotkań z poszczególnymi interesariuszami;

g.przedkładania rekomendacji czy opinii dotyczących realizacji Projektu;

h.współpracy z innymi partnerami Projektu w celu pełnej i należytej realizacji Projektu, w szczególności nieodpłatnego użyczenia nieruchomości gruntowych, do których Gmina posiada odpowiedni tytuł prawny, na cele instalacji czujników wraz z infrastrukturą.

Efekty w realizowanej przez Państwa części projektu nie są w żaden sposób komercyjne. Prawa do efektów realizowanej przez Państwa części projektu należą do Państwa Spółki.

Budżet projektu został opracowany na etapie wnioskowania o dofinansowanie w podziale na partnerów projektu, w oparciu o kalkulacje dotyczące środków finansowych potrzebnych do pokrycia kosztów realizacji założonych celów/kosztów poszczególnych zadań/czynności. Poziom dofinansowania wynikał z wytycznych instytucji finansującej

W trakcie realizacji projektu są Państwo zobowiązani do rozliczania się z otrzymanego dofinansowania.

W przypadku niezrealizowania projektu mogą Państwo zostać zobowiązani do zwrotu otrzymanego dofinansowania, a w przypadku mechanizmu refundacji nie otrzymać zwrotu środków.

Wykonując czynności w ramach umowy konsorcjum nie wykonują Państwo jakichkolwiek działań jako podwykonawca dla koordynatora (lidera).

Koordynator/lider projektu odpowiada za działania administracyjne na poziomie projektu (zarządzanie projektem oraz monitoring), zarządzanie finansami, raportowanie, w tym składanie raportów merytorycznych i finansowych w imieniu wszystkich partnerów projektu do Komisji Europejskiej i innych organów działających na rzecz KE. Działania związane z pozyskaniem dofinansowania ze źródeł krajowych do NFOŚiGW w odniesieniu do tej części, za które odpowiadają Państwo, podejmują Państwo samodzielnie.

Instytucje finansujące projekt nie przekazują dofinansowania jako wynagrodzenia za wykonanie konkretnego świadczenia. Nie istnieje bezpośredni związek przyczynowy pomiędzy otrzymanym dofinansowaniem, a wykonaniem tego świadczenia.

W projekcie środki finansowe są przekazywane na wsparcie realizacji całości przedsięwzięcia, a nie za poszczególne działania. Dofinansowanie pokrywa koszty związane z realizacją zadań, które prowadzą do osiągnięcia założonych celów projektu, ale nie jest to wynagrodzenie za konkretne świadczenia.

Otrzymują Państwo środki z Komisji Europejskiej od koordynatora projektu, natomiast środki finansowe krajowe stanowiące współfinansowanie projektu otrzymują bezpośrednio od NFOŚiGW.

Koordynator/lider nie zleca Państwu w ramach projektu wykonywania żadnych świadczeń. Zakres działań realizowanych przez Państwa i innych partnerów został określony we wniosku o dofinansowanie i w umowie konsorcjum. Każdy z partnerów projektu zobowiązał się uczestniczyć w skutecznej realizacji projektu oraz współpracować, wykonywać i wypełniać, szybko i terminowo, wszystkie swoje zadania.

W ramach projektu współpracują Państwo z koordynatorem/liderem na zasadach określonych w umowie konsorcjum, przy czym prawa do efektów realizowanej przez Państwa części projektu należą do Państwa.

Odbiorcami realizowanych przez Państwa świadczeń, takich jak organizacja spotkań/warsztatów są przedstawiciele następujących głównych grup interesariuszy : władze, mieszkańcy, władze właściwe, aktywiści, eksperci i inni. Zadanie dotyczące internetowego kursu edukacyjnego online realizowane jest przez koordynatora projektu.

Reklama na określonych platformach służy realizacji celów projektu, promocji wydarzeń organizowanych w trakcie trwania projektu, jak również ma zwiększać wiedzę w zakresie zastosowania bardziej świadomych i przyjaznych naturze procesów decyzyjnych.

W ramach zaplanowanych działań do zrealizowania w projekcie nie będą Państwo świadczyć usług i dokonywać dostawy towarów, które stanowią czynności zwolnione od podatku VAT.

Towary i usługi, które Wnioskodawca zamierza nabywać w ramach realizacji projektu nie są i nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi służą czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

Państwa wątpliwości w przedmiotowej sprawie dotyczą w pierwszej kolejności kwestii nieuznania jako podstawy opodatkowania otrzymanego dofinansowania na realizację projektu i tym samym niepodlegania opodatkowaniu wykonywanych w ramach projektu czynności (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

W przedmiotowej sprawie w pierwszej kolejności należy wskazać, że konsorcjum jest organizacją zrzeszającą kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, w konkretnym celu.

Strony zawierające umowę konsorcjum mogą ją ukształtować w sposób dowolny, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się ustawie, zasadom współżycia społecznego oraz właściwości takiego stosunku. Konsorcjum nie jest jednak podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem. Zawierając umowę konsorcyjną podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (może to być także osoba trzecia). Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez firmę lub osobę reprezentującą konsorcjum.

Przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami VAT. Powyższe oznacza, że działając w ramach konsorcjum powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do niej, w tym także w zakresie wystawiania faktur VAT dokumentujących wykonywane przez nich czynności.

Jak już wcześniej wskazano, dotacja podlega opodatkowaniu, jeżeli ma bezpośredni związek z ceną dostarczonego towaru/usługi świadczonej przez otrzymującego dotację. W takiej sytuacji przyjmuje się, że dotacja stanowi składnik tej ceny, innymi słowy dotacja „uzupełniając” podstawę opodatkowania z tytułu dostawy towaru/świadczenia usługi jest opodatkowana na takich samych zasadach jak czynność, której dotyczy.

Analizując zatem kwestię, czy otrzymywana dotacja podlega opodatkowaniu, należy rozważyć, czy występują konkretne podlegające opodatkowaniu czynności (dostawa towarów lub świadczenie usług) wykonywane przez Państwa, z którymi związane jest to dofinansowanie.

Jak wskazano w opisie sprawy – instytucje finansujące projekt nie przekazują dofinansowania jako wynagrodzenia za wykonanie konkretnego świadczenia. Środki finansowe są przekazywane na wsparcie realizacji całości przedsięwzięcia, a nie za poszczególne działania. Ponadto, działania wykonywane przez Państwa w ramach projektu nie mają bezpośredniego związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, bowiem nie są adresowane do konkretnego odbiorcy.

W związku z tym nie istnieje bezpośredni związek przyczynowy pomiędzy otrzymanym dofinansowaniem, a wykonanym przez Państwa w ramach projektu świadczeniem.

W opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Jak wynika z opisu sprawy, efekty w realizowanej przez Państwa części projektu nie są w żaden sposób komercyjne.

W konsekwencji należy uznać, że otrzymane dofinansowanie nie będzie stanowić wynagrodzenia za świadczone usługi, gdyż nie zostanie przyznane jako dopłata do ceny sprzedaży, lecz zostanie przeznaczone wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu. Zatem kwota otrzymanego dofinansowania nie będzie spełniać przesłanki dotacji mającej bezpośredni wpływ na cenę w rozumieniu art. 29a ustawy o VAT. Tym samym przedmiotowa dotacja nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto – jak Państwo wskazali  – otrzymane dofinansowanie może być przeznaczone wyłącznie na realizację projektu. W przypadku nie otrzymania dotacji projekt nie byłby realizowany. Niezrealizowanie projektu skutkowałoby koniecznością zwrotu dofinansowania.

Tym samym, w związku z tym, że refundacja poniesionych kosztów będąca przedmiotem wniosku stanowi wyłącznie dofinansowanie do realizacji przedmiotowego projektu oraz dofinansowanie to nie ma związku z dostawą towarów bądź ze świadczeniem przez Państwa usług, to nie stanowi ona podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, stwierdzam, że otrzymane dofinansowanie na pokrycie wydatków kwalifikowanych realizowanego projektu nie stanowi podstawy opodatkowania i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Ponadto, Państwa wątpliwości dotyczą także kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jaki wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług w toku realizacji projektu (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 2).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie natomiast z art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Jak wskazano powyżej na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z przedstawionych okoliczności sprawy, jak również z powyższego rozstrzygnięcia wynika, że nabywane w ramach projektu towary i usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podsumowując, stwierdzam, że nie przysługuje Państwu – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu i sfinansowanych otrzymanym dofinansowaniem.

Zatem Państwa stanowisko w kwestii dotyczącej pytania oznaczonego we wniosku nr 2 uznałem jako prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy zauważyć, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).