Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.544.2024.2.JG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 3 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.544.2024.2.JG

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna

- stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 28 sierpnia 2024 r. (wpływ 28 sierpnia 2024 r.) oraz pismem z 29 sierpnia 2024 r. (wpływ 29 sierpnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (…) otrzymała dofinansowanie do zrealizowania projektu pod nazwą „(…)” realizowane w ramach Funduszu Europejskiego (...) 2021-2027.

„(…)” jest projektem którego Liderem będzie województwo (…). Partnerami projektu będą jednostki samorządu terytorialnego z województwa (…). Powstający program ma na celu wsparcie jednostek samorządu terytorialnego z zakresu ochrony powietrza dla stref w województwie (…). Program zakłada ograniczenia emisji i zmniejszenie stężeń: pyłu zawieszonego PM10 I PM 2,5, B(a)P oraz dwutlenku azotu.

Zaangażowanie Gminy w realizację programu jest niezbędne. Poprzez współprace pomiędzy samorządami lokalnymi i samorządami województwa (…) pozwoli na efektywne poprawne wdrożenie strategii poprawy jakości powietrza ora realizacje podnoszenia potencjału administracyjnego gmin w zakresie:

  • właściwego planowania działań związanych z ochroną powietrza,
  • komunikacji z mieszkańcami, doradztwa energetycznego i ekologicznego,
  • wdrażania systemów informatycznych wspierających procesy zarządzania jakością powietrza,
  • monitorowania, kontroli i egzekucji działań w zakresie poprawy jakości powietrza.

Powstający projekt zakłada doprowadzenie do poprawy jakości powietrza poprzez zapewnienie sieci ekspertów wyspecjalizowanych w dziedzinie ochrony powietrza i energetyki, a także zapewnienie dostępu do informacji i umożliwienie aktywnej ich wymiany pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego i innymi podmiotami. W zakresie projektu znajdują się poniższe działania:

  • doradztwo energetyczne i ekologiczne - realizowane poprzez zatrudnienie ekodoradców,
  • serwis internetowy wspierający procesy zarządzania jakością powietrza, obejmujący obszar całego województwa,
  • edukacja ekologiczna - realizowana poprzez działania informacyjno-edukacyjne prowadzone na szczeblu wojewódzkim i lokalnym.

Wydatki Gminy w trakcje realizowania Projektu:

1)koszty wynagrodzenia pracownika gminy tzw. ekodoradcy,

2)koszty wyposażenia stanowiska pracy ekodoradcy i przygotowanie do niej,

3)koszty zakupu samochodu służbowego,

4)koszty przygotowania analizy ubóstwa energetycznego, audytów energetycznych i przeglądów kominiarskich,

5)zlecenie przygotowań materiałów edukacyjnych (ulotki, plakaty, broszury),

6)koszty usług, materiałów promocyjno-edukacyjnych wykorzystywanych w ramach organizowanych wydarzeń w związku z ochroną powietrza,

7)zakup sprzętu do przeprowadzania kontroli.

Towary i usługi nabyte przez Gminę związane z realizacją Projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towaru i usług generujących po stronie Gminy podatek należny lub czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towaru i usług. Towary, usługi nabyte przez Gminę w związku z realizacją Projektu nie będą przedmiotem dalszej sprzedaży w ramach dostaw towarów czy świadczenia usług, ponieważ:

  • diagnozy, audyty energetyczne będą wykorzystywane jako wkład do gminnych dokumentów strategicznych np. do przygotowania raportu ochrony powietrza,
  • materiały edukacyjno-informacyjne zostaną nieodpłatnie rozdysponowane mieszkańcom.

Wszelkie usługi doradcze realizowane w ramach Projektu będą nieodpłatne dla uczestników. W ramach prowadzonej działalności nie będą przyznawane dotacje/dofinansowania, bowiem działania w ramach projektu sprowadzają się do świadczenia usług doradczych oraz działań informacyjno-edukacyjnych polegających m.in. na informowaniu potencjalnych beneficjentów o lokalnych, regionalnych oraz krajowych programach wsparcia.

Wydatki finansowe dokonywane w ramach realizacji Projektu będą służyć wyłącznie działalności publicznej Gminy, które zgodnie z założeniem Projektu pozwolą na zwiększenie świadomości mieszkańców w zakresie ochrony powietrza, powodując tym samym zakładaną zmianę dotychczasowych negatywnych nawyków. Zatem Gmina nie będzie wykorzystywała towarów lub usług nabytych w ramach Projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego

Dokładna podstawa prawna podjętego przez Państwa działania przy realizacji Projektu „(…)”, to art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.), czyli zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu są wystawiane na Gminę (…).

Pytanie

Czy Gmina realizując projekt pn. „(…)” będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług o kwotę podatku naliczonego wynikająca z faktur dokumentują poniesione wydatki związane z Projektem?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Gminy (…), zgodnie z art. 15 ust. 1 z dnia 11 marca 2004 r. ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ,po spełnieniu dwóch warunków, tj.: odliczenia tego dokonuje podatnik towarów i usług oraz gdy towar/usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.

Warunkiem umożliwiającym Gminie skorzystanie z praw do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Mając na uwadze fakt, iż realizacja Projektu „(…)” nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej, nie będzie przysługiwało Gminie prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków.

W opisanym przypadku nie zaistnieje żaden bezpośredni lub pośredni związek dokonanych przez Gminę w ramach Projektu zakupów i towarów lub usług z jakimkolwiek wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem w związku z realizacją Projektu:

  • Gmina będzie nabywała towary i usługi związane z realizacją Projektu niejako podatnik podatku VAT, lecz jako organ władzy,
  • Gmina nie uzyska żadnych dochodów opodatkowanych podatkiem VAT,
  • żaden towar ani usługi nabyte w ramach Projektu nie będą przedmiotem sprzedaży i nie będą związane z działalnością gospodarczą Gminy (w tym jej sprzedażą opodatkowaną),
  • działania Gminy adresowane do przedsiębiorców czy osób indywidualnych będą miały wyłącznie charakter nieodpłatny,

to w żaden sposób podatek VAT związanych z nabytymi towarami i usługami służącymi realizacji ww. programu nie może i nie będzie mógł być przez Gminę odzyskany w ramach dokonywanych przez nią rozliczeń tego podatku.

Tym samym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, jak również fakt, że Gmina nabywała towary i usługi związane z realizacją Projektu nie jako podatnik podatku VAT, lecz jako organ władzy, Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu pn. „(…)”.

W związku z powyższym, Gmina nie jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi w ramach Projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 15 ust. 6 ustawy stanowi, że:

Za podatnika nie uznaje się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanego przepisu wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami od towarów i usług, w związku z realizacją zadań, do których zostały powołane. Swoje zadania realizują bowiem jako podmioty prawa publicznego. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności. Działania o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie, odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.), zwanej dalej ustawą o samorządzie gminnym:

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie natomiast do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, w związku z wydatkami poniesionymi na realizację Projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia kwoty podatku naliczonego nie został spełniony, ponieważ towary i usługi związane z realizacją ww. Projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a realizowany Projekt związany jest z wykonywaniem zadań własnych Gminy.

Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że w odniesieniu do zakupionych towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu pn. „(…)” nie macie Państwo prawa do odliczenia podatku od towarów i usług, ponieważ warunki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy nie są spełnione.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).   

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA),

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).