Nieuznanie Wnioskodawcy za podatnika z tytułu importu usług. - Interpretacja - null

ShutterStock

Nieuznanie Wnioskodawcy za podatnika z tytułu importu usług. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.429.2024.2.JSZ

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Nieuznanie Wnioskodawcy za podatnika z tytułu importu usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy nieuznania Państwa za podatnika z tytułu importu usług. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 sierpnia 2024 r. (wpływ 6 sierpnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Fundacja … zajmuje się działaniami w obszarze gospodarki i nauki, oświaty i wychowania, kultury i sztuki, opieki i pomocy społecznej, ochrony środowiska oraz opieki nad zabytkami. Głównym jej celem jest ...

Głównym zadaniem Fundacji w 2022 roku była realizacja zadania “…”, na którego realizację Fundacja pozyskała dofinansowanie z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2022 roku Fundacja prowadziła zatem wyłącznie działalność statutową nieodpłatną. W dniu 18.08.2022 roku Fundacja zakupiła licencję oprogramowania komputerowego …, którego zakup dotyczył realizacji wspomnianego wyżej projektu ... Licencja ta, została zakupiona bezpośrednio od podmiotu zagranicznego, którego siedziba znajdowała się w Stanach Zjednoczonych. W związku z tym, że wystawca faktury uznał Fundację za podmiot niebędący czynnym podatnikiem podatku VAT, na niniejszej fakturze podatek VAT naliczył, wobec czego wartość brutto wyniosła … EUR (… PLN po przeliczeniu wg kursu średniego NBP z dnia poprzedzającego zakup).

Fundacja przyjęła stanowisko, że skoro zajmuje się wyłącznie działalnością statutową nieodpłatną, nie może być uznana za podmiot prowadzący działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Jeśli zatem działalność Fundacji nie stanowi działalności gospodarczej, to tym bardziej nie można uznać, że prowadzi ona działalność gospodarczą odpowiadającą działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w związku z art. 17 ust. 1 pkt 4b) oraz art. 28a), art. 28b) ustawy z dnia 11 marca 2004 r., a więc w takiej sytuacji nie jest podatnikiem z tytułu importu usług.

W uzupełnieniu wniosku udzielono odpowiednio następujących odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania:

1.„W sposób ogólny, ale niebudzący wątpliwości na czym polega wykonywana przez Państwa działalność, w tym wskazanie na jakich zasadach, na podstawie jakich przepisów oraz w jaki sposób prowadzona jest ta działalność?”

Odpowiedź: Celem fundacji jest ... Na podstawie Ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach.

2.„W związku ze wskazaniem, iż „W 2022 roku Fundacja prowadziła zatem wyłącznie działalność statutową nieodpłatną.” należy doprecyzować czy w całym okresie Państwa działalności wykonywali Państwo jakiekolwiek czynności odpłatne?

Odpowiedź: Fundacja … nigdy nie prowadziła działalności odpłatnej. Główną formą finansowania jest realizacji projektów ministerialnych.

3.„Czy wykonujecie/wykonywali Państwo jakiekolwiek czynności stanowiące działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?”

Odpowiedź: Fundacja nie wykonuje ani nigdy nie wykonywała jakichkolwiek czynności stanowiących działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

4.„Czy jesteście Państwo podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?”

Odpowiedź: W obecnym stanie prawnym zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnikami tego podatku są osoby prawne, jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel i rezultat tej działalności. W świetle powołanych wyżej przepisów Fundacja prowadząc samodzielną działalność polegającą na prowadzeniu działań w …, bez względu na cel i niezależnie od jej wyników, prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, spełniając jednocześnie kryteria podatnika podatku od towarów i usług.

5.„W jaki sposób są wykorzystywane wskazane we wniosku licencje?”

Odpowiedź: Wskazana licencja jest używana do uruchamiania programu …, który służy do przetwarzania zdjęć i tworzenia na ich podstawie fotorealistycznych modeli 3D. Proces ten stanowi integralną część digitalizacji, która jest nieodzownym elementem zadań w projektach, w których Fundacja uczestniczy.

6.„Na jakie cele zostaną wykorzystane nabyte przez Państwa licencje? Czy wyłącznie na cele statutowe związane z realizacją zadań nałożonych na Państwa odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których zostaliście powołani (jakich) czy również inne cele (proszę wskazać jakie i w jaki sposób)?”

Odpowiedź: Nabyte przez Fundację licencje zostaną przeznaczone wyłącznie na cele statutowe, które obejmują digitalizację, ochronę dziedzictwa kulturowego oraz wspieranie innowacji. Licencje będą wykorzystywane w ramach projektów skoncentrowanych na tworzeniu fotorealistycznych modeli 3D obiektów zabytkowych i artystycznych, co jest kluczowym elementem działań Fundacji. Wnioskodawca nie przewiduje użycia tych licencji do innych celów.

7.„Czy nabyte licencje są/będą przekazywane innym podmiotom (jeśli tak prosimy opisać na jakich zasadach są/będą przekazywane, czy przekazanie nabytych licencji następuje/będzie następować nieodpłatnie czy za odpłatnością)?”

Odpowiedź: Nabyte licencje nie są przekazywane innym podmiotom i Fundacja nie ma planów, aby to robić w przyszłości. Licencje te są dedykowane wyłącznie do użytku Fundacji w ramach realizacji zadań statutowych. Ich wykorzystanie jest ograniczone do wewnętrznych projektów i działań, takich jak digitalizacja zasobów kulturowych oraz tworzenie fotorealistycznych modeli 3D. Fundacja nie przewiduje przekazywania tych licencji innym organizacjom ani osobom, ani na zasadach nieodpłatnych, ani za odpłatnością. Licencje są kluczowe dla realizacji celów Fundacji i muszą pozostać pod jej kontrolą, aby zapewnić zgodność ze zobowiązaniami Fundacji i przepisami prawa.

8.„Czy podmiot, od którego została zakupiona licencja oprogramowania komputerowego posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski?”

Odpowiedź: Nie podmiot, od którego Fundacja kupiła licencję nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski.

9.„Czy usługa nabycia przez Państwa licencji oprogramowania komputerowego odbywa się za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej?”

Odpowiedź: Tak, Fundacja zakupiła ją przez Internet.

10.„Czy usługa nabycia przez Państwa licencji oprogramowania komputerowego jest zasadniczo zautomatyzowana?”

Odpowiedź: Ciężko odpowiedzieć na to pytanie. Fundacja opisała proces. Skontaktowała się z firmą …, informując ich o zamiarze nabycia licencji na oprogramowanie ... Fundacja otrzymała fakturę oraz link do opłacenia tej faktury za pośrednictwem operatora transakcji, firmy ...

11.„Czy usługa nabycia przez Państwa licencji oprogramowania komputerowego wymaga minimalnego udziału człowieka?”

Odpowiedź: Tak, usługa nabycia licencji oprogramowania komputerowego wymaga minimalnego udziału człowieka.

12.„Czy usługa nabycia przez Państwa licencji oprogramowania komputerowego bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwa?”

Odpowiedź: Tak, nabycie licencji na oprogramowanie komputerowe bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Pytanie

Czy Fundacja nie jest podatnikiem z tytułu importu usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Fundacja przyjęła stanowisko, że skoro zajmuje się wyłącznie działalnością statutową nieodpłatną, nie może być uznana za podmiot prowadzący działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Jeśli zatem działalność Fundacji nie stanowi działalności gospodarczej, to tym bardziej nie można uznać, że prowadzi ona działalność gospodarczą odpowiadającą działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w związku z art. 17 ust. 1 pkt 4b) oraz art. 28a), art. 28b) ustawy z dnia 11 marca 2004 r., a więc w takiej sytuacji nie jest podatnikiem z tytułu importu usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o imporcie usług – rozumie się przez to świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Wskazać należy, że nie każda czynność, która stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność będzie opodatkowana podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przy czym zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a)usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b)usługobiorcą jest:

  • w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b – podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
  • w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju – podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
  • w pozostałych przypadkach – podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy:

W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Powołany przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, wprowadza mechanizm tzw. odwrotnego obciążenia, który polega na opodatkowaniu usług przez usługobiorcę. Warunkiem zastosowania odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy jest spełnienie warunków dotyczących usługodawcy jak i usługobiorcy. Jednocześnie, aby wystąpił import usług, miejsce świadczenia usługi nabywanej przez podatnika od podatnika zagranicznego musi znajdować się na terytorium Polski.

Regulacje prawne w zakresie określania miejsca świadczenia usług, zostały zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług w rozdziale 3 działu V „Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług”.

Stosownie do art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

1)ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6;

b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:

W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

W myśl art. 28b ust. 3 ustawy:

W przypadku gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Wskazany art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy.

Za podatników, w świetle art. 28a pkt 1 ustawy, uznawane są również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich. Natomiast przepis art. 28a pkt 2 ustawy uszczegóławia normę zawartą w pkt 1 lit. a, przez wskazanie, że pojęcie podatnika, na potrzeby ustalania miejsca świadczenia usług, obejmuje również sytuację, gdy podatnik, który wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą, nabywa usługi dla czynności niepodlegających opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy.

Należy wskazać, że działalność fundacji uregulowana jest przepisami ustawy z 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 166).

W myśl art. 1 ustawy o fundacjach:

Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

W myśl art. 4 ustawy o fundacjach:

Fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.

Art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach wskazuje, że:

Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu i statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Co do zasady, na podstawie ww. przepisów, działalność fundacji można więc podzielić na działalność statutową (związaną z realizacją celów, dla których fundacja została powołana) oraz pozostałą działalność gospodarczą (która, co do zasady, ma wspomagać działalność statutową).

Jak wynika z okoliczności sprawy celem Państwa działalności jest prowadzenie działań w ... W dniu 18.08.2022 roku zakupili Państwo licencję oprogramowania komputerowego …, którego zakup dotyczył realizacji projektu ... Licencja ta, została zakupiona bezpośrednio od podmiotu zagranicznego, którego siedziba znajdowała się w Stanach Zjednoczonych. Nabyte przez Państwa licencje zostaną przeznaczone wyłącznie na cele statutowe, które obejmują digitalizację, ochronę dziedzictwa kulturowego oraz wspieranie innowacji. Nie przewidują Państwo użycia tych licencji do innych celów.

Przechodząc na grunt prawa podatkowego, w odniesieniu do przedstawionej sprawy należy ponownie zaznaczyć, że przepis art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług wprowadza odrębną definicję podatnika, która ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Istotą tego przepisu jest natomiast odróżnienie podmiotów znajdujących się w sferze aktywności gospodarczej od konsumentów.

Należy podkreślić, że działalność gospodarcza, w rozumieniu ustawy o VAT, nie musi być – co do zasady – prowadzona w celu uzyskania zysku. W ramach działalności gospodarczej podatnik VAT może dążyć do osiągnięcia celów inne niż zarobkowe. Tym samym, podatnikami VAT mogą być również podmioty typu "non profit", realizujące np. zadania charytatywne, przy czym, opodatkowaniu mogą podlegać jedynie takie czynności tych podatników, działających w tym charakterze, które są realizowane pod tytułem odpłatnym. Bez znaczenia także dla bycia podatnikiem VAT jest efekt prowadzonej działalności, w szczególności, czy jest to działalność dochodowa, czy też nie.

W świetle powyższego należy wskazać, iż – jak wynika z art. 28a pkt 1 lit. a ustawy – podatnikami są podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel i rezultat tej działalności. Oznacza to, że brak charakteru zarobkowego wykonywanych przez Państwa czynności nie może stanowić przesłanki wyłączającej ten podmiot z definicji podatnika określonej w powyższym przepisie.

Należy zatem stwierdzić, że wykonując samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy i świadcząc czynności nieodpłatne, a więc niepodlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, spełniają Państwo przesłanki wynikające z art. 28a pkt 1 lit. a ustawy i jesteście Państwo podatnikiem w rozumieniu tego przepisu.

W konsekwencji miejsce świadczenia, a tym samym opodatkowania nabytej przez Państwa licencji na oprogramowanie komputerowe należy rozstrzygać na podstawie przepisów regulujących miejsce świadczenia usług na rzecz podmiotu będącego podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy. Do nabytej przez Państwa usługi związanej z nabyciem licencji nie znajdują zastosowania szczególne zasady określania miejsca świadczenia usług, o których mowa w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy. W analizowanym przypadku zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie usługobiorca posiada swoją siedzibę, tj. Polska. Tym samym nabyta przez Państwa usługa polegająca na nabyciu licencji na oprogramowanie komputerowe podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

W przypadku usług, do których stosuje się art. 28b ustawy dla zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy usługodawcą musi być podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju natomiast usługobiorcą musi być podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4 ustawy.

Jak wynika z opisu sprawy licencja, o której mowa we wniosku, została zakupiona od podmiotu zagranicznego nieposiadającego siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski. Spełniona jest więc przesłanka, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy. Jak wyżej wskazano Państwo w odniesieniu do nabytej usługi występujecie jako podatnik, a zatem spełniony jest także warunek, wynikający z art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy odnoszący się do usługobiorcy.

Wobec powyższego, w związku z nabyciem licencji na oprogramowanie komputerowe jesteście Państwo podatnikiem z tytułu importu usług, w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT z tego tytułu.

Tym samym uznałem Państwa stanowisko za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo nadmieniam, że w związku z tym, że niniejsza interpretacja dotyczy 1 stanu faktycznego, natomiast dokonali Państwo wpłaty w łącznej wysokości 80 zł, to kwota 40 zł stanowi nadpłatę podlegającą zwrotowi zgodnie z art. 14f § 2b pkt 3 Ordynacji podatkowej i zostanie Państwu zwrócona.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.