Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego na fakturach dotyczących realizacji projektu w ramach Konkursu Grantowego. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.514.2024.2.AK
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego na fakturach dotyczących realizacji projektu w ramach Konkursu Grantowego.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego na fakturach dotyczących realizacji projektu w ramach Konkursu Grantowego pn. „…”.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 września 2024 r. (data wpływu 3 września 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)
Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego. Jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Od stycznia 2017 r. w związku z centralizacją rozliczeń podatku od towarów i usług w swoich rozliczeniach zbiorczo ujmuje obroty wszystkich samorządowych jednostek budżetowych w ramach jednego scentralizowanego podatnika VAT. Centralizacją nie jest objęty Powiatowy Urząd Pracy w …..
Ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 913) nakłada nowe obowiązki na wszystkie podmioty, których funkcjonowanie jest istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa. Krajowy system cyberbezpieczeństwa, którego celem jest zapewnienie cyberbezpieczeństwa na poziomie krajowym, w tym niezakłóconego świadczenia usług kluczowych i usług cyfrowych obejmuje m.in. podmioty publiczne, w tym jednostki samorządu terytorialnego.
W związku z realizacją zadań związanych ze świadczeniem usług dla mieszkańców na drodze teleinformatycznej Powiat złożył wniosek o dofinansowanie projektu w ramach Konkursu Grantowego pn. "…" Priorytet II: Zaawansowane usługi cyfrowe, Działanie 2.2 Wzmocnienie krajowego systemu cyberbezpieczeństwa w ramach Funduszy Europejskich na rozwój cyfrowy 2021-2027 (FERC) ogłoszonego przez Centrum Projektów Polska Cyfrowa.
Celem Konkursu Grantowego jest (...).
Powiat złożył wniosek dla Starostwa Powiatowego w … oraz ośmiu jednostek podległych: Zespołu Szkół nr … w …, Zespołu Szkół nr… w …, Zespołu Szkół nr … w …, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w …, Powiatowego Urzędu Pracy w …., Zarządu Dróg Powiatowych w …, Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w …, Domu Pomocy Społecznej … w ….
W ramach wniosku planuje się realizację działań w następujących obszarach:
1.obszar organizacyjny: opracowanie, aktualizacja polityk i procedur (Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji oraz Polityki Bezpieczeństwa Informacji) w Starostwie Powiatowym w … oraz w wybranych jednostkach organizacyjnych, m.in. opracowanie i wdrożenie SZBI oraz PBI, przeprowadzenie analizy ryzyka, audyt bezpieczeństwa;
2.obszar kompetencyjny: nabywanie kompetencji przez pracowników IT w zarządzaniu siecią oraz podnoszenie świadomości użytkowników systemu z zakresu bezpieczeństwa informacji m.in. szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa oraz inne szkolenia z zarządzania oprogramowaniem we wszystkich jednostkach objętych wnioskiem;
3.obszar techniczny: zakup urządzeń, oprogramowania i usług podnoszących poziom bezpieczeństwa informatycznego we wszystkich jednostkach objętych wnioskiem, m.in. zakup serwerów (również do tworzenia kopii zapasowych), UPS-ów, switch-ów, dysków do serwera, routerów, licencji (np. antywirusy) i oprogramowań np. ..., zapory sieciowe, oprogramowanie do tworzenia kopii zapasowych);
4.działania informacyjne z zakresu cybernetycznych zagrożeń, promocja grantu (plakaty, materiały informacyjne).
Powiat … realizuje i działa na podstawie Ustawy w dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 107). Podstawowym zadaniem Powiatu jest realizacja zadań własnych wynikających z ustawy oraz zadań zleconych wynikających z uzasadnionych potrzeb państwa.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Natomiast art. 86 ust. 2a ustawy mówi, że w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji".
Prewspółczynnik dla Starostwa Powiatowego, wyliczony zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług wynosi 1%. Faktury wystawiane przez Starostwo dotyczą dzierżawy gruntów rolnych (zwolnienie z VAT), opłat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntu w prawo własności, czynsz najmu budynku będącego własnością Powiatu … (nie mieszczącego się w budynku Starostwa Powiatowego), incydentalnie sprzedaż złomu lub majątku Powiatu ….
Część jednostek jak Dom Pomocy Społecznej … w …, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w …, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna mają prewspółczynnik 0%. Zespół Szkół nr … i nr …, Zarząd Dróg Powiatowych w … mają prewspółczynnik na poziomie 1%, a Zespół Szkół nr … na poziomie 12%. Powiatowy Urząd Pracy w … nie podlega centralizacji, nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT.
Niezależnie od wysokości prewspółczynnika realizacja projektu będzie się odbywała przez Starostwo Powiatowe w …, a nie przez jednostki.
Na Starostwo zostaną wystawione faktury z całego projektu w następujący sposób: Nabywca: Powiat .., ul. …, NIP …, Odbiorca: Starostwo Powiatowe w … ul. … …
Zakupiony sprzęt wraz z oprogramowaniem częściowo zostanie w budynku Starostwa Powiatowego, a częściowo zostanie przekazany nieodpłatnie do jednostek lub oddany w użyczenie.
Ponadto, w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:
1.Powiat .. wraz z jednostkami organizacyjnymi będzie wykorzystywał efekty projektu pn. „…” wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Inwestycja służy do wypełnienia zadań publicznoprawnych. Celem Konkursu Grantowego jest wsparcie JST w zakresie realizacji usług publicznych na drodze teleinformatycznej, poprzez zwiększenie cyfryzacji jednostek samorządu terytorialnego wraz z jednostkami podległymi w kontekście zwiększenia poziomu cyberbezpieczeństwa.
2.Wszystkie jednostki organizacyjne w ww. projekcie są jednostkami budżetowymi.
3.Powiat …, wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi biorącymi udział w projekcie, będzie wykorzystywał efekty ww. projektu do podniesienia poziomu bezpieczeństwa cyfrowego tzn. wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
4.W sytuacji, gdyby efekty ww. projektu były wykorzystywane przez Powiat … wraz z jednostkami organizacyjnymi do celów działalności gospodarczej jak i co celów innych niż działalność gospodarcza, nie istniałaby możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
5. Efekty ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Powiat … wraz z jednostkami organizacyjnymi do czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku VAT. Opracowanie, aktualizacja polityk i procedur dotyczących bezpieczeństwa informacji, tj. obszar 1 projektu, nabywanie kompetencji przez pracowników IT w zarządzaniu siecią, tj. obszar 2 projektu, działania informacyjne (plakaty i materiały informacyjne o cyberzagrożeniach oraz promocja grantu) tj. obszar 4 projektu, będą służyły do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT, tj. do realizacji zadań publicznoprawnych związanych z zapewnieniem cyberbezpieczeństwa. Urządzenia i oprogramowanie zakupione w ramach obszaru 3 tj. obszaru technicznego projektu (m.in. zakup serwerów (również do tworzenia kopii zapasowych), UPS-ów, switch-ów, dysków do serwera, routerów, licencji (np. antywirusy) i oprogramowań np. ...) również będą wykorzystywane do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT, tj. do realizacji zadań publicznoprawnych związanych z zapewnieniem cyberbezpieczeństwa – na nowych serwerach zakupionych w ramach projektu będą posadowione oprogramowania typu (...) oraz oprogramowanie do zarządzania tożsamością i dostępem, a także oprogramowanie do zarządzania i aktualizacji systemów.
6.W sytuacji, gdyby efekty ww. projektu były wykorzystywane przez Powiat … wraz z jednostkami organizacyjnymi do czynności opodatkowanych i zwolnionych nie istniałaby możliwość przyporządkowania całości ani części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności.
7.Powiat … będzie miał możliwość przyporządkowania efektów realizowanego projektu do poszczególnych jednostek, gdyż w projekcie zostały szczegółowo wyodrębnione poszczególne obszary z podziałem na jednostki.
8.Powiat będzie miał możliwość przyporządkowania wydatków ponoszonych w ramach projektu do poszczególnych jednostek, gdyż we wniosku o dofinansowanie projektu w każdym obszarze (organizacyjnym, kompetencyjnym, technicznym i działaniach informacyjnych) dokonano podziału na zadania, ze wskazaniem poszczególnych jednostek i kwot jednostkowych poszczególnych zadań, np. w obszarze organizacyjnym przeprowadzenie analizy ryzyka w jednostkach: ZS nr …, ZS nr …, ZS nr …, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna i Starostwo Powiatowe 5 jednostek x 2000 zł cena jednostkowa., w obszarze technicznym każde zadanie to zakup określonego sprzętu do konkretnej (jednej jednostki) np. serwer kopii zapasowych dla Starostwa Powiatowego 1 sztuka x 5000 zł. Realizacja projektu będzie się odbywała przez Starostwo Powiatowe w …, a nie przez jednostki i to na Starostwo zostaną wystawione faktury z całego projektu w następujący sposób: Nabywca: Powiat …, ul. …, …, Odbiorca: Starostwo Powiatowe w …, ul. …. Po zakupie poszczególne urządzenia wraz z oprogramowaniem z obszaru kompetencyjnego, w części dotyczącej jednostek, zostaną przekazane nieodpłatnie do jednostek lub oddane w użyczenie.
9.Prewspółczynnik dla poszczególnych jednostek wynosi:
- Starostwo Powiatowe 0,81% = 1%,
- Dom Pomocy Społecznej … - 0,00%,
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie - 0,00%,
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna - 0,00%,
- Zespół Szkół Nr …- 11,71% = 12%,
- Zespół Szkół Nr … - 0,46% = 1%,
- Zespół Szkół Nr … - 0,04% = 1%,
- Zarząd Dróg Powiatowych - 0,43% = 1%,
- Powiatowy Urząd Pracy - nie podlega centralizacji VAT, nie jest czynnym podatnikiem VAT.
10.W sytuacji, gdy prewspółczynnik ustalony dla poszczególnych jednostek organizacyjnych nie przekracza 2% to jednostki nie uznają, że wynosi 0%, z tym że:
- Zarząd Dróg Powiatowych w 2024 r. nie dokonuje odliczeń, gdyż nie ma zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną, nie wystawia faktur sprzedaży – dokonuje jedynie refaktury opłat za energię elektryczną, cieplną, wodę i ścieki dla Warsztatów Terapii Zajęciowej, które nieodpłatnie zajmują część pomieszczeń Zarządu Dróg Powiatowych,
- Zespół Szkół Nr…, … i …. odlicza VAT zgodnie z prewspółczynnikiem.
11.Prewspółczynnik dla Starostwa Powiatowego na 2024 r. wynosi 1% i Powiat .. uznaje, że wynosi 0%. Starostwo Powiatowe nie dokonuje odliczeń, nie ma zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną - faktury wystawiane przez Starostwo dotyczą dzierżawy gruntów rolnych (zwolnione z VAT), opłat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntu w prawo własności, czynsz najmu budynku będącego własnością Powiatu … (niemieszczącego się w budynku Starostwa Powiatowego).
12.Proporcja kształtuje się następująco:
- Starostwo Powiatowe - 38%,
- Dom Pomocy Społecznej … - 0%,
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie - 0%,
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna - 0%,
- Zespół Szkół Nr .. - 100%,
- Zespół Szkół Nr .. - 82%,
- Zespół Szkół Nr …. - 100%,
- Zarząd Dróg Powiatowych - 100%.
13.W Powiecie … występuje tylko sytuacja, że proporcja poniżej 2% wynosi 0%.
14.Szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa oraz inne szkolenia z zarządzania oprogramowaniem nabyte przez Powiat … w ramach wydatków z obszaru 2 tj. obszaru kompetencyjnego będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
15.Szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa oraz inne szkolenia z zarządzania oprogramowaniem nabyte przez Powiat … w ramach wydatków z obszaru 2 tj. obszaru kompetencyjnego będą zwolnione z podatku VAT.
16.Wydatki związane z realizacją projektu „…” w obszarach 1, 2, 3 i 4 będą dokumentowane odrębnymi fakturami.
17.Powiat będzie w stanie bezpośrednio przyporządkować ponoszone wydatki w ramach ww. projektu odrębnie do wskazanych we wniosku obszarów projektu nr 1, 2, 3 i 4, tj.
- obszaru organizacyjnego,
- obszaru kompetencyjnego,
- obszaru technicznego,
- działań informacyjnych z zakresu cybernetycznych zagrożeń, promocji grantu.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy Powiatowi … przysługuje odliczenie podatku VAT naliczonego na fakturach dotyczących realizacji wymienionego projektu?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Zdaniem Wnioskodawcy, Powiatowi … nie przysługuje prawo odliczenia podatku VAT. Inwestycja służy do wypełnienia zadań publicznoprawnych, tj. do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż celem Konkursu Grantowego jest (...).
Ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 913) nakłada nowe obowiązki na wszystkie podmioty, których funkcjonowanie jest istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa. Krajowy system cyberbezpieczeństwa, którego celem jest zapewnienie cyberbezpieczeństwa na poziomie krajowym, w tym niezakłóconego świadczenia usług kluczowych i usług cyfrowych obejmuje m.in. podmioty publiczne, w tym jednostki samorządu terytorialnego. W związku z powyższym efekty projektu nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Powiat … realizuje i działa na podstawie Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 107). Podstawowym zadaniem Powiatu jest realizacja zadań własnych wynikających z ustawy oraz zadań zleconych wynikających z uzasadnionych potrzeb państwa.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych np. czynności sprzedaży, wynajmu, dzierżawy.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, co w opisanej sytuacji zdaniem Wnioskodawcy nie zostanie spełnione, gdyż efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu.
Działania w żadnym z poniższych obszarów:
1.organizacyjnym: opracowanie, aktualizacja polityk, procedur (Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji oraz Polityki Bezpieczeństwa Informacji) w Starostwie Powiatowym w … oraz w wybranych jednostkach organizacyjnych m.in. opracowanie i wdrożenie SZBI oraz PBI, przeprowadzenie analizy ryzyka, audyt bezpieczeństwa;
2.kompetencyjnym: nabywanie kompetencji przez pracowników IT w zarządzaniu siecią oraz podnoszenie świadomości użytkowników systemu z zakresu bezpieczeństwa informacji m.in. szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa oraz inne szkolenia z zarządzania oprogramowaniem we wszystkich jednostkach objętych wnioskiem;
3.technicznym: zakup urządzeń, oprogramowania i usług podnoszących poziom bezpieczeństwa informatycznego we wszystkich jednostkach objętych wnioskiem m.in. zakup serwerów (również do tworzenia kopii zapasowych), UPS-ów, switch-ów, dysków do serwera, routerów licencji (np. antywirusy) i oprogramowań np. (...), zapory sieciowe, oprogramowanie do tworzenia kopii zapasowych);
4.działania informacyjne z zakresu cybernetycznych zagrożeń, promocja grantu (plakaty materiały informacyjne)
nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej, a jedynie będą służyły zapewnieniu cyberbezpieczeństwa Powiatu ….
Nowo zakupiony sprzęt dla Powiatu i jednostek organizacyjnych wraz z oprogramowaniem będzie służył wyłącznie zadaniom związanym z podniesieniem poziomu bezpieczeństwa informacji i ochrony danych w jednostkach a nie czynnościom w sferze cywilnoprawnej.
Wnioskodawca uważa, że nie występuje związek przyczynowo-skutkowy, który decydowałby o prawie do odliczenia podatku VAT. Związek ten jest zbyt nieuchwytny i mało konkretny w porównaniu do wyraźnego i jednoznacznego związku tych wydatków z czynnościami niepodlegającemu opodatkowaniu podatkiem VAT
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
‒podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
‒podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 107):
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Katalog zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, które wykonuje powiat został określony w art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym.
Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – efekty projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Państwa Powiat nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwa Powiatowi prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Zatem, Państwa Powiat nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego na fakturach dotyczących realizacji projektu w ramach Konkursu Grantowego pn. „…”, ponieważ efekty zrealizowanego zadania będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Tym samym, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie wskazania przez Państwa we wniosku, że efekty zrealizowanego projektu będą wykorzystywane wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Powyższe przyjęto jako element opisu sprawy i nie podlegało ocenie przez Organ. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, gdyby efekty ww. projektu były wykorzystywane przez Powiat wraz z jednostkami organizacyjnymi do celów działalności gospodarczej, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).