Obowiązek wliczania sprzedaży wysyłkowej zwolnionej z ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz... - Interpretacja - null

Shutterstock

Obowiązek wliczania sprzedaży wysyłkowej zwolnionej z ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Obowiązek wliczania sprzedaży wysyłkowej zwolnionej z ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do limitu obrotu 20 000 zł.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 sierpnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 7 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku obowiązku wliczania sprzedaży wysyłkowej zwolnionej z ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do limitu obrotu 20 000 zł.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą artykułów dekoracyjnych. Firma prowadzi sprzedaż w sklepie stacjonarnym oraz w bieżącym roku podatkowym rozpoczęła sprzedaż wysyłkową (prowadzoną za pośrednictwem sklepu internetowego oraz innych platform sprzedażowych).

Sprzedaż prowadzona jest głównie na terenie kraju, ale zdarza się również sprzedaż unijna (nie przekraczająca kwoty 42 000 zł).

Obrót ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych nie przekroczył kwoty 20 000 zł w poprzednim roku podatkowym, co umożliwia skorzystanie ze zwolnienia podmiotowego dotyczącego założenia kasy fiskalnej (zwolnienia z obowiązku stosowania kas fiskalnych na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. § 3).

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi czynności opodatkowane podatkiem VAT i od całości uzyskiwanych dochodów podlega opodatkowaniu w Polsce.

Towary sprzedawane przez Wnioskodawcę w systemie wysyłkowym oraz w sklepie stacjonarnym nie zostały ujęte w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, do których nie stosuje się zwolnień.

Klientami Wnioskodawcy są podmioty prowadzące działalność gospodarczą oraz osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Sprzedaż na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą ewidencjonowana jest fakturami VAT.

Aktualnie sprzedaż towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej odbywa się dwoma kanałami:

1.Sprzedaż w punkcie stacjonarnym, płatność gotówką lub kartą (zwolnienie podmiotowe z kasy fiskalnej – obrót sprzedaży nieprzekraczający kwoty 20 000 zł. Wnioskodawca nie posiada kasy fiskalnej.)

2.Rozpoczęcie sprzedaży wysyłkowej za pośrednictwem sklepu internetowego lub innych platform sprzedażowych (zwolnienie ze stosowania kas rejestrujących w przypadku sprzedaży wysyłkowej na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów § 2 ust. 1. w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia). Brak możliwości odbioru towaru w sklepie stacjonarnym, brak zapłaty gotówką oraz kartą na miejscu. Sprzedaż odbywa się tylko za pośrednictwem portalu. Klienci składają zamówienia wyłącznie za pośrednictwem portalu sprzedażowego, podają swoje dane: imię, nazwisko, adres, mail. Na podstawie tego generowane jest zamówienie. Klienci składający zamówienia przez e-sklep/na platformie sprzedażowej wypełniają obligatoryjnie wymagane dane w formularzu, tj.: imię, nazwisko, adres, mail, telefon. Zamówieniu nadawany jest automatycznie numer, którym klient ma obowiązek posłużyć się dokonując płatności. Płatność za towary sprzedawane w systemie wysyłkowym następuje tylko w całości na rachunek bankowy firmy w postaci:

1)bezpośrednich przelewów od klientów za zamówienie,

2)zbiorczych przelewów od firm kurierskich np. (wysyłka „za pobraniem”), wraz z zestawieniem do danej wpłaty, z którego wynika jakich transakcji dana wpłata zbiorcza dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana;

3)zbiorczych przelewów od pośredników w płatnościach wraz z zestawieniem do danej wpłaty, z którego wynika jakich transakcji dana wpłata zbiorcza dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana.

Podsumowując, Wnioskodawca nie posiada zainstalowanej kasy fiskalnej (ze względu na nieprzekroczenie limitu obrotu ze sprzedaży kwoty 20 000 zł – zwolnienie). Rozpoczął w bieżącym roku podatkowym sprzedaż wysyłkową na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (zwolnienie ze stosowania kas rejestrujących w przypadku sprzedaży wysyłkowej na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów § 2 ust. 1, w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia).

Pytanie

Czy Wnioskodawca postępuje zgodnie nie wliczając sprzedaży wysyłkowej do limitu obrotu 20 000 zł sprzedaży stacjonarnej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przysługującego jako zwolnienie z zainstalowania kasy fiskalnej, ponieważ sprzedaż wysyłkowa (po spełnieniu wymogów zawartych w rozporządzeniu Ministra Finansów § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika) jest zwolniona z ewidencji na tej kasie?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, nie musi on wliczać sprzedaży wysyłkowej (która jest zwolniona z ewidencji na kasie fiskalnej po spełnieniu wymogów zawartych w rozporządzeniu Ministra Finansów § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika) w limit obrotu ze sprzedaży stacjonarnej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w kwocie 20 000 zł. W związku z powyższym Wnioskodawca prowadzi osobne zestawienia w stosunku do sprzedaży stacjonarnej, gdzie limit obrotu ze sprzedaży jest obligatoryjny, który po przekroczeniu kwoty 20 000 zł oznacza konieczność zainstalowania kasy. Dodatkowo firma prowadzi drugą ewidencję obrotów ze sprzedaży wysyłkowej, która została zwolniona z ww. ewidencjonowania (po spełnieniu szeregu wymogów ujętych powyżej), co za tym idzie nie wlicza się ona do limitu sprzedaży stacjonarnej i nie powoduje konieczności zainstalowania kasy. Obrót ze sprzedaży jest ujęty w podatku dochodowym oraz podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. (...).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605), zwane dalej „rozporządzeniem”.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe) i zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe).

W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Pod poz. 36 załącznika do rozporządzenia wymieniono:

Dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

-dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),

-dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

-z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do niego.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Natomiast na mocy § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Stosownie do § 3 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia:

Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.

W myśl § 3 ust. 3 rozporządzenia:

Na potrzeby korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 1:

1)nie uwzględnia się dokonanej lub przewidywanej sprzedaży z tytułu czynności, o których mowa w poz. 35 i 47 załącznika do rozporządzenia;

2)przy obliczaniu wartości sprzedaży nie uwzględnia się należnego podatku od towarów i usług.

Ponadto niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 powołanego rozporządzenia.

Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia:

Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

1)dostawy:

a)gazu płynnego,

b)części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c)silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d)nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e)przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),

f)części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g)części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,

h)komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),

i)sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

j)wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,

k)zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

l)wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,

m)wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

n)napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o)perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.

2)świadczenia usług:

a)przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

b)taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c)naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d)w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e)w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f)w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,

g)prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,

h)doradztwa podatkowego,

i)związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:

-świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

-usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j)fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k)kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l)związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m)mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).

Z opisu sprawy wynika, że zajmuje się Pani sprzedażą artykułów dekoracyjnych. Obrót ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych nie przekroczył kwoty 20 000 zł w poprzednim roku podatkowym, co umożliwia skorzystanie ze zwolnienia podmiotowego dotyczącego założenia kasy fiskalnej na podstawie § 3 rozporządzenia Ministra Finansów. Prowadzi Pani sprzedaż w sklepie stacjonarnym oraz w bieżącym roku podatkowym rozpoczęła Pani sprzedaż wysyłkową zwolnioną ze stosowania kas rejestrujących na podstawie § 2 ust. 1, w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia.

Pani wątpliwości dotyczą obowiązku wliczania sprzedaży wysyłkowej zwolnionej z ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do limitu obrotu 20 000 zł.

Należy zauważyć, że ustawodawca nie przewidział w ustawie o VAT ani w rozporządzeniu wydanym na jej podstawie, żadnego przepisu wskazującego na brak wliczania do wartości sprzedaży wyznaczającej obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, należności otrzymanych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych z tytułu wykonywania na ich rzecz czynności zwolnionych na podstawie załącznika do rozporządzenia. Wyjątek stanowi – wskazana w § 3 ust. 3 rozporządzenia – sprzedaż z tytułu czynności, o których mowa w poz. 35 i 47 załącznika do ww. rozporządzenia.

Należy wskazać, że każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wartość sprzedaży wyznaczającej obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (z wyjątkiem sprzedaży z tytułu czynności, o których mowa w poz. 35 i 47 załącznika do rozporządzenia). Wartość sprzedaży uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż (z wyjątkiem sprzedaży z tytułu czynności, o których mowa w poz. 35 i 47 załącznika do ww. rozporządzenia) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zatem, obliczając ww. kwotę wartości sprzedaży nie może Pani wyłączyć sprzedaży wysyłkowej, która na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących – jako wymieniona w poz. 36 załącznika do rozporządzenia – została przedmiotowo zwolniona z obowiązku ewidencjonowania. Do wartości sprzedaży powinna Pani wliczyć sprzedaż ze wszystkich czynności wykonywanych przez Panią na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (tj. zarówno sprzedaż stacjonarną, jak i wysyłkową). Nie ma tu znaczenia fakt, że sprzedaż wysyłkowa podlega zwolnieniu przedmiotowemu z ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Odpowiadając zatem na Pani pytanie, należy stwierdzić, że nie postępuje Pani prawidłowo nie wliczając sprzedaży wysyłkowej do limitu wartości sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej uprawniającego do zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Tym samym Pani stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Pani pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone. W szczególności w niniejszej sprawie nie rozstrzygnięto kwestii możliwości zastosowania przez Panią zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, ponieważ kwestia ta nie była przedmiotem wniosku (Pani pytania).

Zaznaczenia wymaga, że tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Panią. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.