Brak prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.659.2024.1.KS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 4 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.659.2024.1.KS

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 sierpnia 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Uzupełnili go Państwo pismem z 21 sierpnia 2024 r. (wpływ 21 sierpnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest spółką akcyjną (dalej: Spółka), której większościowym akcjonariuszem jest Województwo. Podstawowym celem statutowym Wnioskodawcy jest (...)

Przeważającym rodzajem działalności Spółki jest (...) Spółka jest czynnym podatnikiem VAT.

W ramach działań mających na celu rozwój przedsiębiorczości Województwa, Spółka realizuje projekty, w których otrzymuje dotacje na pokrycie kosztów zarządzania danym projektem, pochodzące ze środków europejskich oraz budżetu państwa. Usługi na rzecz beneficjentów wykonywane w ramach projektów realizowane są przez Spółkę nieodpłatnie. Otrzymywane dotacje nie są związane z ceną świadczonych, przeznaczone są na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę, w związku z realizacją projektów (wydatki kwalifikowane). Od nabywanych towarów i usług, związanych z realizacją projektów, jako niemających związku ze sprzedażą opodatkowaną Spółka nie odlicza podatku VAT naliczonego.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy również odpłatną działalność komercyjną (doradztwo, organizacja konferencji, szkoleń, najem powierzchni biurowej). Dodatkowo Spółka prowadzi działalność pożyczkową. Pożyczki udzielane są ze środków funduszu pożyczkowego utworzonego z dotacji Wojewody  oraz z dotacji PARP, a także w ramach programów unijnych.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca dokonuje szczegółowej identyfikacji dokonywanych zakupów z prowadzoną działalnością. Od zakupów wykazujących bezpośredni związek z realizacją projektów lub sprzedażą zwolnioną Spółka nie odlicza podatku naliczonego VAT.

Od zakupów bezpośrednio związanych ze sprzedażą opodatkowaną Spółka odlicza podatek naliczony VAT w całości. Od wydatków służących zarówno w realizacji projektów, wykonywaniu działalności opodatkowanej VAT oraz zwolnionej z VAT, Spółka dokonuje podziału kosztów przy zastosowaniu klucza podziałowego, uwzględniającego specyfikę prowadzonej działalności oraz wymagania projektowe. Od ustalonej w ten sposób części wydatków (dotyczącej głównie kosztów ogólnego zarządu) związanych zarówno z działalnością opodatkowaną, jak i zwolnioną z VAT Spółka dokonuje obniżenia podatku należnego o podatek naliczony według proporcji ustalonej zgodnie z art. 90 ust. 2-6 ustawy o VAT.

Aktualnie Wnioskodawca rozpoczął udział w projekcie pt. „…” (dalej: Projekt). Celem projektu, zgodnie z celem szczegółowym EFS+.CP4.D Działania FELD 08.02 Usługi rozwojowe dla pracowników, jest (...).

Projekt zakłada udzielenie wsparcia na usługi rozwojowe w ramach Podmiotowego Systemu Finansowania Województwa  (szkolenia, usługi doradcze, studia podyplomowe) świadczone przez podmioty wpisane do BUR (Bazy Usług Rozwojowych prowadzonej przez Polskę Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości) w oparciu o system bonowy dla pracodawców i ich pracowników zgodnie z identyfikowanymi potrzebami, w formie usług stacjonarnych, zdalnych w czasie rzeczywistym lub mieszanych.

Dofinansowanie przeznaczone jest na pokrycie wydatków Wnioskodawcy związanych z realizacją projektu: adaptacją elektronicznego systemu dystrybucji bonów w ramach podmiotowego systemu finansowania (PSF), utrzymaniem elektronicznego systemu dystrybucji bonów w ramach PSF, rekrutacją uczestników projektu, udzielaniem wsparcia w oparciu o elektroniczny system dystrybucji bonów w ramach PSF, monitoringiem i kontrolą udzielanego wsparcia oraz kosztami pośrednimi.

Wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu w ramach następujących zadań:

Zadanie 1. Adaptacja i administrowanie elektronicznym systemem dystrybucji i zarządzania bonami rozwojowymi:

·Usługa adaptacji elektronicznego systemu dystrybucji i zarządzania bonami rozwojowymi.

·Użytkowanie serwera, klucz SSL.

·Wsparcie i serwis usługi.

Zadanie 2. Usługi wsparcia świadczone przez konsultantów:

·Zakup komputera wraz z oprogramowaniem dla konsultanta - 3 szt.

·Zakup urządzenia wielofunkcyjnego - 1 szt.

Zadanie 4. Kontrola i monitoring usług rozwojowych

·Zakup komputera wraz z oprogramowaniem dla kontrolerów - 3 szt.

- zawierają w sobie podatek od towarów i usług (VAT).

Warunkiem koniecznym do ubiegania się przez zarejestrowanych podatników podatku VAT o rozliczanie kosztów projektu w kwotach brutto jest przedłożenie interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją opisanego wyżej Projektu.

Wszystkie działania związane z realizacją Projektu będą dokonywane nieodpłatnie, w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności. Udział w Projekcie wynika z celu statutowego Spółki, jakim jest realizacja priorytetów rozwoju gospodarczego i społecznego, ustalonych przez organy samorządów terytorialnych i organy Państwa, a w szczególności priorytetów Województwa . Dodatkowo udział w Projekcie ma na celu przyniesienie Spółce korzyści wizerunkowych, poprzez poprawę rozpoznawalności Wnioskodawcy wśród potencjalnych klientów.

Dofinansowanie w formie dotacji nie ma charakteru dopłaty do ceny świadczonych usług. Dotacja przeznaczona będzie na pokrycie ściśle określonych kosztów kwalifikowanych w projekcie, wykazujących bezpośredni związek z realizacją projektu.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją Projektu nie służą Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nabyte w trakcie realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny) - zarówno obecnie, jak i w przyszłości.

Pytanie

Czy Wnioskodawca będzie miał możliwość odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z realizacją Projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT, gdyż towary i usługi jakie będą zakupione w celu realizacji Projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Usługi świadczone w ramach Projektu nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż będą świadczone nieodpłatnie w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności. Otrzymana dotacja będzie przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji Projektu i nie będzie miała charakteru dopłaty do ceny świadczonych usług. Zakupy dokonywane w ramach Projektu będą miały bezpośredni związek z realizowanym Projektem.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które  nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – towary i usługi nabyte w związku z realizacją Projektu nie służą Państwu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nabyte w trakcie realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny) - zarówno obecnie, jak i w przyszłości. W związku z  powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o  której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzam, że nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projekt pn. „....”, ponieważ – jak Państwo wskazali - towary i usługi nabyte w związku z realizacją Projektu nie służą Państwu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa zapytania. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy również zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Wydając niniejszą interpretację Organ oparł się w szczególności na stwierdzeniu, że „Dofinansowanie w formie dotacji nie ma charakteru dopłaty do ceny świadczonych usług. Dotacja przeznaczona będzie na pokrycie ściśle określonych kosztów kwalifikowanych w projekcie, wykazujących bezpośredni związek z realizacją projektu. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją Projektu nie służą Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nabyte w trakcie realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny) - zarówno obecnie, jak i w przyszłości”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Zaznaczyć należy, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Końcowo należy zauważyć, że wskazany przez Państwa publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.)., jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).