Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.620.2024.1.PRP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 4 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.620.2024.1.PRP

Temat interpretacji

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu ... w ramach Programu Regionalnego Funduszy Europejskich dla ... na lata ... . Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Z dniem 01.01.2017 r. Powiat ... stał się zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Powiat rozlicza podatek od towarów i usług wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi (tzw. centralizacja rozliczeń VAT), tj. zgodnie z ustawą z 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280 z późn. zm.).

Zgodnie z ustawą z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (określone w art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym) samodzielnie lub poprzez powołane samorządowe jednostki budżetowe. Wykonując zadania we własnym imieniu i na własny rachunek, Powiat wykonuje czynności spełniające definicje działalności gospodarczej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Powiat działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Projekt realizowany będzie z udziałem środków Europejskiego Funduszu ... w ramach Programu Regionalnego Funduszy Europejskich dla ... na lata ..., ... Fundusze europejskie dla silnego społecznie ... (...), Działania 5.8. Edukacja ogólna i zawodowa w ramach programu Fundusze Europejskie dla ... ... (FEP ...).

Rezultatem projektu będzie nabycie kwalifikacji/kompetencji …, … w okresie ….06.2024-….09.2029 r.

Poziom dofinansowania wydatków kwalifikowalnych projektu wynosi:

1.współfinansowanie ze środków EFS + 85%;

2.krajowy wkład publiczny (budżet państwa) - 10%.

Wkład własny beneficjenta wynosi 5% wartości projektu.

Celem projektu jest (...). Łącznie projektem zostaną objęte … placówki oświatowe.

Zadanie 1

Rozwój kompetencji zawodowych uczniów - Kursy/szkolenia dla … . Zaplanowane działania w projekcie obejmują uczniów: Technikum nr … w … oraz Zespołu Szkół Technicznych w … . Kursy i szkolenia prowadzone będą przez kadrę nauczycielską oraz podmioty zewnętrzne. Zaplanowano również kursy, które będą realizowane przez nauczycieli z danej szkoły (Tech. Nr …, …, …). Rozliczenie będzie następowało poprzez kartę czasu pracy nauczyciela z poszczególnych kursów.

Zadanie 2

Staże uczniowskie i praktyki zawodowe organizowane u pracodawców/przedsiębiorców. Zakłada się, że na staż zawodowy zostaną skierowani uczniowie Technikum nr … oraz … w … . Rekrutacja uczniów przeprowadzana będzie przez szkoły. Uczniowie odbywać będą staże uczniowskie/praktyki zawodowe w wymiarze 120h. Staże/praktyki zawodowe realizowane będą przez pracodawców. Koordynacja zadania stażowego będzie realizowana w szkołach, płatność za staż będzie po stronie Powiatu (umowa będzie trójstronna, tj. Powiat, uczeń, przedsiębiorca). Za staż lub praktykę Powiat będzie płacił przedsiębiorcy w rozliczeniu za 1 ucznia jedna faktura. Stawka jednostkowa obejmuje wszystkie niezbędne koszty związane z organizacją i prowadzeniem stażu uczniowskiego, tj. koszty: świadczenia pieniężnego, zakupu niezbędnych materiałów i narzędzi zużywalnych niezbędnych uczniowi do odbycia stażu uczniowskiego; szkolenia BHP przed rozpoczęciem stażu uczniowskiego; badań lekarskich przed rozpoczęciem stażu uczniowskiego (o ile są wymagane); wynagrodzenia opiekuna stażysty podczas odbywania stażu uczniowskiego; wyżywienia podczas stażu uczniowskiego (o ile zasadne); noclegów i opieki nad stażystami w bursie itp. (o ile zasadne); dojazdów do/z miejsca odbywania stażu uczniowskiego; zakupu dzienniczków i innych materiałów niezbędnych do przeprowadzenia stażu uczniowskiego; ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków uczestników stażu.

Zadanie 3

Rozwój doradztwa edukacyjno-zawodowego

W ramach zadania zaplanowano m.in. udział uczniów w wizytach studyjnych u pracodawców, na uczelniach wyższych oraz udział w specjalistycznych targach branżowych, a także zajęcia laboratoryjne. Wsparcie umożliwi zapoznanie uczniów z rzeczywistym środowiskiem pracy oraz nawiązanie bezpośredniej współpracy pomiędzy szkołami a przedsiębiorcami. Zaplanowano zaangażowanie doradcy zawodowego z Technikum nr … i … w ramach Karty Nauczyciela. Koszt zadania to koszt transportu, biletu wstępu, ewentualnie k. noclegu oraz wyżywienia na osobę.

Zadanie 4

Doskonalenie zawodowe nauczycieli uczących w zawodach w branżach INF, SPL, MEC, ELE, HGT - kursy/szkolenia dla nauczycieli kształcenia zawodowego. Łącznie wsparciem zostanie objętych … nauczycieli przedmiotów zawodowych. Realizacja rozpocznie się od … kw.2024 r. i trwać będzie do … kw. 2029 r. Zaplanowane kursy/szkolenia dla nauczycieli kształcenia zawodowego z Technikum nr …, … oraz … . Kursy szkolenia prowadzone będą przez: podmioty zewnętrzne.

Zadanie 5

Zakup materiałów dydaktycznych

Kształcenie opisane w zadaniu 4 oraz wyposażenie sal dydaktycznych wsparte dostępną w szkołach fachową literaturą branżową stworzy odpowiednie warunki do prowadzenia zajęć praktycznych. Podstawą realizacji zadania będą: protokół odbioru dostawy.

Zadanie 6

Powiatowe doradztwo zawodowe

W ramach zadania zaplanowano: zatrudnienie doradcy zawodowego/koordynatora (usługa zewnętrzna, umowa cywilno-prawna), który w tworzeniu powiatowego sytemu doradztwa będzie wspierany przez doradców ze szkół objętych projektem. Do zadań doradcy zawodowego - koordynatora należałby m.in. współtworzenie i rozwój powiatowego systemu doradztwa zawodowego; prowadzenie sieci współpracy w powiecie; wsparcie w zakresie tworzenia itp.; zakup narzędzi/materiałów dydaktycznych doradcy zawodowego/koordynatora m.in. zakup fachowej literatury, testów predyspozycji i zainteresowań zawodowych, gier i zabaw, poradników metodycznych ze scenariuszami zajęć, testów i narzędzi diagnostycznych.

Zadanie 7

Wyposażenie - Tech …, …, …

Zakupione wyposażenie służyć będzie przeprowadzaniu zajęć z przedmiotów zawodowych zgodnie wymaganiami podstawy programowej. Wyposażenie jest komplementarne z działaniami w ramach 6.2 EFRR. W ramach realizacji projektu zaplanowano doposażenie pracowni: pracownia androidów mobilnych; Pracownia robotyki; Pracownia komunikacji w języku obcym; Pracownia Urządzeń Techniki Komputerowej UTK; Mobilna pracownia programowania aplikacji desktopowych; Mobilna multimedialna; Pracownia programowania dronów; Pracownia technologii sieciowej; Pracownia logistyczna; Pracownia transportowa; Pracownia usług hotelarskich; Pracownia żywienia i usług gastronomicznych; Pracownia urządzeń i systemów energetyki odnawialnej; Pracownia elektryczna; Pracownia projektowania instalacji i urządzeń elektrycznych; Pracownia CNC, Pracownia usług gastronomicznych.

Na etapie realizacji projektu wykonawcy zewnętrzni poszczególnych usług wyłonieni zostaną na podstawie: Regulamin udzielania zamówień publicznych w Starostwie Powiatowym w … lub na podstawie PZP.

Objęte projektem wsparcie będzie ogólnodostępne i nieodpłatne. W ramach realizowanego projektu podpisane zostało oświadczenie, że nie ma możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT. Faktury dokumentujące nabycie usług/towarów w związku z realizacją ww. projektu będą wystawione na Powiat ... .

Pytanie

Czy Powiatowi jako czynnemu podatnikowi podatku VAT przystępującemu do realizacji projektu realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu ... w ramach Programu Regionalnego Funduszy Europejskich dla ... na lata ... przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur związanych z realizacją projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Powiat ... jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w związku z czym może odliczyć podatek naliczony przy zakupie towarów i usług. Jednakże w związku z realizacją przedmiotowego projektu zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Powiat do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z realizacją Projektu Powiat ... nie będzie dokonywał odliczeń podatku VAT, jak również nie będzie dokonywał sprzedaży w związku z projektem. Powiat ... przyjmuje założenie, że nie uzyska przychodów w wyniku realizacji ww. projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą o VAT”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy o VAT stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 – ust. 6 ustawy o VAT.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 107):

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Katalog zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, które wykonuje powiat został określony w art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabywane w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu ... w ramach Programu Regionalnego Funduszy Europejskich dla ... na lata ..., ponieważ towary i usługi nabywane w ramach ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym uznałem Państwa stanowisko za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).