Sposób wykazywania w ewidencji VAT sprzedaży na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej ze wszystkich kas rejestrujących. - Interpretacja - 0112-KDIL3.4012.493.2024.1.EW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.493.2024.1.EW

Temat interpretacji

Sposób wykazywania w ewidencji VAT sprzedaży na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej ze wszystkich kas rejestrujących.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy sposobu wykazywania w ewidencji VAT sprzedaży na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej ze wszystkich kas rejestrujących.

Uzupełnili go Państwo pismem z 15 lipca 2024 r. (wpływ 22 lipca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

(...) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, Spółka komandytowa (dalej jako: Spółka) sprzedaje towary klientom indywidualnym (osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej) w (...) i posługuje się dla dokumentowania takiej sprzedaży aktualnie 168 kasami fiskalnymi, z czego na punktach obsługi sprzedaży wykorzystywanych jest 124 kas fiskalnych. Spółka posiada 13 przenośnych kas fiskalnych, które są stosowane jako kasy rezerwowe. Spółka używa także 48 kas rejestrujących w dziale IT i 1 kasa fiskalna jest wykorzystywana do dokumentowania sprzedaży na rzecz pracowników Spółki. W rezultacie na koniec każdego miesiąca pojawia się liczba raportów miesięcznych równa liczbie kas, na których w danym miesiącu była realizowana sprzedaż. W maju 2024 r. i odrębnie w czerwcu 2024 r. Spółka wprowadziła do ewidencji VAT raporty miesięczne sprzedaży zbiorczo pod jednym dokumentem RO, gdzie jednym dokumentem RO została objęta wartość sprzedaży bez podatku (netto) oraz wysokość podatku należnego, wpodziale na stawki podatku oraz sprzedaż zwolnioną od podatku, wynikająca ze zsumowania wartości z raportów miesięcznych o sprzedaży ze wszystkich kas rejestrujących na których danego miesiąca zrealizowano sprzedaż. W podobny sposób Spółka będzie postępowała aż do dnia otrzymania interpretacji indywidualnej w związku ze złożeniem niniejszego wniosku. Na tle zaistniałego stanu faktycznego (sposób zaewidencjonowania raportów miesięcznych za maj i czerwiec 2024 r.) oraz zdarzenia przyszłego (ewidencjonowanie w ten sam sposób raportów miesięcznych za kolejne miesiące po czerwcu 2024 r.) powstała potrzeba uzyskania potwierdzenia prawidłowości stanowiska Spółki w zakresie opisanego we wniosku sposobu ewidencjonowania raportów miesięcznych sprzedaży jednym dokumentem zbiorczym RO na tle przepisów rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (dalej jako: Rozporządzenie).

Pytania

1)  Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że zgodne z przepisami Rozporządzenia było wprowadzenie do ewidencji VAT w maju 2024 r. i odrębnie w czerwcu 2024 r. raportów miesięcznych sprzedaży zbiorczo pod jednym dokumentem RO, gdzie jednym dokumentem RO została objęta wartość sprzedaży bez podatku (netto) oraz wysokość podatku należnego, w podziale na stawki podatku oraz sprzedaż zwolnioną od podatku, wynikająca ze zsumowania wartości z raportów miesięcznych o sprzedaży ze wszystkich kas rejestrujących na których danego miesiąca zrealizowano sprzedaż?

2)  Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że zgodne z przepisami Rozporządzenia będzie w przyszłości wprowadzanie do ewidencji VAT raportów miesięcznych sprzedaży zbiorczo pod jednym dokumentem RO, gdzie jednym dokumentem RO zostanie objęta wartość sprzedaży bez podatku (netto) oraz wysokość podatku należnego, w podziale na stawki podatku oraz sprzedaż zwolnioną od podatku, wynikająca ze zsumowania wartości z raportów miesięcznych o sprzedaży ze wszystkich kas rejestrujących na których danego miesiąca zrealizowana zostanie sprzedaż?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem:

Ad 1:

Zdaniem Spółki, prawidłowe było wprowadzenie w maju 2024 r. i odrębnie w czerwcu 2024 r. do ewidencji VAT raportów miesięcznych sprzedaży zbiorczo pod jednym dokumentem RO (jednym RO w maju 2024 r. i odrębnym jednym RO w czerwcu 2024 r.), gdzie jednym dokumentem RO w danym miesiącu została objęta wartość sprzedaży bez podatku (netto) oraz wysokość podatku należnego, w podziale na stawki podatku oraz sprzedaż zwolnioną od podatku, wynikająca ze zsumowania wartości z raportów miesięcznych o sprzedaży ze wszystkich kas rejestrujących na których danego miesiąca zrealizowano sprzedaż.

Zgodnie z treścią paragrafu 10 ust. 1 pkt 8 Rozporządzenia ewidencja VAT pozwalająca na prawidłowe rozliczenie podatku należnego zawiera, między innymi, wartość sprzedaży bez podatku (netto) oraz wysokość podatku należnego, w podziale na stawki podatku oraz sprzedaż zwolnioną od podatku, wynikające z dokumentów zbiorczych o sprzedaży z kas rejestrujących.

Z kolei na podstawie paragrafu 10 ust. 5 pkt 1 Rozporządzenia ewidencja zawiera następujące oznaczenia dowodów sprzedaży „RO” – dokument zbiorczy o sprzedaży z kas rejestrujących. Spółka stoi na stanowisku, że dopuszczenie w treści Rozporządzenia ewidencjonowania dokumentów zbiorczych opatrywanych oznaczeniem RO oznacza, że dopuszczalne i zgodne z przepisami jest zsumowanie wartości wynikających z raportów miesięcznych ze wszystkich kas rejestrujących i objęcie wartości sprzedaży bez podatku (netto) oraz wysokości podatku należnego, w podziale na stawki podatku oraz sprzedaży zwolnionej od podatku jednym dokumentem zbiorczym RO. Nie było zatem potrzeby wprowadzania 168 dokumentów RO za każdy z tych miesięcy.

Ad 2:

Zdaniem Spółki, prawidłowe będzie w kolejnych miesiącach po czerwcu 2024 r. wprowadzanie do ewidencji VAT raportów miesięcznych sprzedaży zbiorczo pod jednym dokumentem RO, gdzie jednym dokumentem RO zostanie objęta wartość sprzedaży bez podatku (netto) oraz wysokość podatku należnego, w podziale na stawki podatku oraz sprzedaż zwolnioną od podatku, wynikająca ze zsumowania wartości z raportów miesięcznych o sprzedaży ze wszystkich kas rejestrujących na których danego miesiąca zrealizowana zostanie sprzedaż. Uzasadnienie prawne stanowiska Spółki jest takie samo jak w zakresie pytania nr 1, z tym że od dnia 1 lipca 2024 r. nastąpiła redakcyjna zmiana w treści przepisów Rozporządzenia, gdzie w treści paragrafu 10 ust. 1 pkt 8 wyraz „dokumentów” zastąpiono wyrazem „dowodów” i podobna zmiana nastąpiła od 1 lipca 2024 r. w paragrafie 10 ust. 5 pkt 1 (wyraz „dokument” zastąpiono wyrazem „dowód”).

W rezultacie Spółka stoi na stanowisku, że od lipca 2024 r. zgodnie z treścią paragrafu 10 ust. 1 pkt 8 Rozporządzenia ewidencja VAT pozwalająca na prawidłowe rozliczenie podatku należnego zawiera, między innymi, wartość sprzedaży bez podatku (netto) oraz wysokość podatku należnego, w podziale na stawki podatku oraz sprzedaż zwolnioną od podatku, wynikające z dowodów zbiorczych o sprzedaży z kas rejestrujących. Z kolei na podstawie paragrafu 10 ust. 5 pkt 1 Rozporządzenia ewidencja zawiera następujące oznaczenia dowodów sprzedaży „RO” – dowód zbiorczy o sprzedaży z kas rejestrujących. Dopuszczenie w treści Rozporządzenia ewidencjonowania dowodów zbiorczych opatrywanych oznaczeniem RO oznacza, że zgodne z przepisami Rozporządzenia jest także od lipca 2024 r. zsumowanie wartości wynikających z raportów miesięcznych ze wszystkich kas rejestrujących i objęcie wartości sprzedaży bez podatku (netto) oraz wysokości podatku należnego, w podziale na stawki podatku oraz sprzedaży zwolnionej od podatku jednym dowodem zbiorczym RO.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Według art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

W myśl art. 111 ust. 1b ustawy:

W ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.

W myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy:

Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani:

1) wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

a) w postaci papierowej lub

b) za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, w tym przy użyciu systemu teleinformatycznego Szefa Krajowej Administracji Skarbowej pośredniczącego przy wydawaniu paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej nabywcy, bez konieczności podawania jego danych osobowych.

Na podstawie art. 111 ust. 7a oraz art. 145a ust. 15 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 ze zm.), zwane dalej „rozporządzeniem w sprawie kas”.

Zgodnie z § 2 pkt 16 rozporządzenia w sprawie kas:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o paragonie fiskalnym albo fakturze – rozumie się przez to dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy, potwierdzający dokonanie sprzedaży.

Natomiast w myśl § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas:

Podatnicy, prowadząc ewidencję wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12; zamiast paragonu fiskalnego podatnicy mogą wystawić fakturę przy użyciu kasy i wydać ją nabywcy.

Z cytowanego wyżej art. 111 ust. 1 ustawy jednoznacznie wynika, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej ciąży na podatnikach dokonujących sprzedaży na rzecz dwóch rodzajów podmiotów, mianowicie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Należy podkreślić, że obowiązek ten dotyczy wyłącznie sprzedaży, która została dokonana na rzecz tych wyżej wymienionych podmiotów.

Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług:

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1) rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2) kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3) kontrahentów;

4) dowodów sprzedaży i zakupów.

Zgodnie z art. 109 ust. 3b ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.

W myśl art. 109 ust. 3c ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3, są obowiązani przesyłać do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c:

1) za pierwszy i drugi miesiąc danego kwartału - w terminie do 25. dnia miesiąca następującego odpowiednio po każdym z tych miesięcy;

2) za ostatni miesiąc danego kwartału, łącznie z deklaracją - w terminie do złożenia tej deklaracji.

Rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988 ze zm.) wprowadziło plik stanowiący połączenie składanych dotychczas odrębnie informacji o prowadzonej ewidencji w formie pliku JPK VAT i deklaracji. Zgodnie z ww. art. 99 ustawy, do składania JPK VAT zobowiązani są wszyscy zarejestrowani czynni podatnicy podatku od towarów i usług.

Plik JPK dla potrzeb VAT powinien zawierać m.in. informacje o dostawach niektórych wyrobów i świadczonych usługach wraz z odpowiednim ich oznaczeniem oraz oznaczenia dowodów sprzedaży i zakupów.

Rozporządzenie w § 10 zobowiązuje podmioty do wskazywania określonych danych w celu prawidłowego rozliczenia podatku należnego.

Z § 10 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia wynika, że:

Ewidencja zawiera następujące dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku należnego, tj. wartość sprzedaży bez podatku (netto) oraz wysokość podatku należnego, w podziale na stawki podatku oraz sprzedaż zwolnioną od podatku, wynikające z dokumentów zbiorczych o sprzedaży z kas rejestrujących.

Natomiast § 10 ust. 5 rozporządzenia, stanowi że:

Ewidencja zawiera następujące oznaczenia dowodów sprzedaży:

1) „RO” – dokument zbiorczy o sprzedaży z kas rejestrujących;

2) „WEW” – dowód wewnętrzny;

3) „FP” – faktura, o której mowa w art. 109 ust. 3d ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że sprzedają Państwo towary klientom indywidualnym (osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej) w (...) i posługują się Państwo dla dokumentowania takiej sprzedaży aktualnie 168 kasami fiskalnymi. W rezultacie na koniec każdego miesiąca pojawia się liczba raportów miesięcznych równa liczbie kas, na których w danym miesiącu była realizowana sprzedaż. W maju 2024 r. i odrębnie w czerwcu 2024 r. wprowadzili Państwo do ewidencji VAT raporty miesięczne sprzedaży zbiorczo pod jednym dokumentem RO, gdzie jednym dokumentem RO została objęta wartość sprzedaży bez podatku (netto) oraz wysokość podatku należnego, w podziale na stawki podatku oraz sprzedaż zwolnioną od podatku, wynikająca ze zsumowania wartości z raportów miesięcznych o sprzedaży ze wszystkich kas rejestrujących na których danego miesiąca zrealizowano sprzedaży.

Wątpliwości Państwa dotyczą kwestii ustalenia, czy prawidłowe było wprowadzenie do ewidencji VAT w maju 2024 r. i odrębnie w czerwcu 2024 r. i będzie w przyszłości, zgodnie z przepisami Rozporządzenia, raportów miesięcznych sprzedaży zbiorczo pod jednym dokumentem RO, gdzie jednym dokumentem RO została objęta wartość sprzedaży bez podatku (netto) oraz wysokość podatku należnego, w podziale na stawki podatku oraz sprzedaż zwolnioną od podatku, wynikającą ze zsumowania wartości z raportów miesięcznych o sprzedaży ze wszystkich kas rejestrujących na których danego miesiąca zrealizowano sprzedaż.

Mając na uwadze Rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług, sprzedaż zarejestrowana na kasie fiskalnej musi być uwzględniona w ewidencji VAT na podstawie dobowego lub miesięcznego raportu fiskalnego. Natomiast, w przypadku użytkowania kilku kas można jednym zapisem wprowadzać sprzedaż z kilku kas. Raport taki oznaczany jest w rejestrze sprzedaży jako dokument „RO”. Podkreślić należy, że ujmowanie raportu fiskalnego „RO” jest obligatoryjne bez względu na to, czy podatnik rejestruje sprzedaż na kasie fiskalnej, działając w ramach obowiązku wynikającego z przepisów, czy jest to efektem decyzji podatnika. W obu przypadkach rozliczenie sprzedaży ujętej w kasie rejestrującej dokonywane jest na podstawie raportu kasowego.

Analizując opis sprawy na tle powołanych wyżej przepisów prawa stwierdzić należy, że prawidłowe było, zgodnie z przepisami Rozporządzenia, wprowadzenie do ewidencji VAT w maju 2024 r. i odrębnie w czerwcu 2024 r. raportów miesięcznych sprzedaży zbiorczo pod jednym dokumentem RO, gdzie jednym dokumentem RO została objęta wartość sprzedaży bez podatku (netto) oraz wysokość podatku należnego, w podziale na stawki podatku oraz sprzedaż zwolnioną od podatku, wynikającą ze zsumowania wartości z raportów miesięcznych o sprzedaży ze wszystkich kas rejestrujących na których danego miesiąca zrealizowano sprzedaż. Również w przyszłości, będą Państwo mogli, sprzedaż dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych zaewidencjonowaną za pomocą kas rejestrujących wykazać na podstawie zbiorczego zapisu oznaczanego „RO” w pliku JPK VAT.

Tym samym, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).